کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

قرص برای درد کف پا

قرص برای درد کف پا؛ بهبود دردهای حاد ناشی از کار و فشار زیاد

درد ناحیه فاسیای پلانتر پا می‌تواند دلایل بسیار متعددی از دردهای ساده ناشی از فشار و کار بیش‌ازحد گرفته تا دردهای جدی ناشی از آسیب یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد. انواع قرص برای درد کف پا، همچون قرص‌های مسکنی که دردهای حاد و مربوط به کار بیش‌ازحد، استفاده از کفش‌های نامناسب و موارد ازاین‌دست را کاهش می‌دهد و به درمان درد کف پا کمک می‌کند.
اگر شما هم می‌خواهید با انواع قرص مسکن آشنا شوید، پس تا پایان ما را همراهی نمایید.

قرص برای درد کف پا

بهترین قرص برای درد کف پا چیست؟

درصورتی‌که مشکل شما جدی نباشد و درد تنها ناشی فشار و استفاده بیش‌ازحد از پا یا مثلاً استفاده از کفش‌های نامناسب باشد معمولاً می‌توانید با استفاده از بهترین قرص برای درد کف پا و یا حتی برخی از انواع دارو گیاهی برای درد ناحیه فاسیای پلانتار پا درد را کاهش دهید؛ اما باید بدانید که این داروها فقط می‌توانند علائم این درد را تسکین دهند.
بنابراین درصورتی‌که علت جدی‌تری باعث درد شده باشد حتی با مصرف چند روز قرص برای درد کف پا ممکن است درد بهبود پیدا نکند و یا حتی بدتر شود که در این شرایط حتماً باید در اسرع وقت به یک کلینیک پا و متخصص ارتوپد باتجربه مراجعه کنید تا بهترین قرص برای درد کف پا و مؤثرترین روش درمان را به شما ارائه دهد.
بااین‌حال برای پاسخی کامل به سؤال ایجادشده در ذهن شما در مورد قرص مسکن برای درد کف پا در جدول زیر قرص‌های قابل‌استفاده به همراه میزان مجاز مصرفی و عوارض آن را برایتان آورده‌ایم:

نام دارو کلاس دارویی طریقه مصرف دوز استاندارد عوارض جانبی رایج
ادویل (ایبوپروفن)
(Ibuprofen)
NSAID دهانی با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش سر دل
آلو (ناپروکسن)
(Naproxen)
NSAID دهانی با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش سر دل
تیلنول (استامینوفن)(Paracetamol) ضد درد دهانی با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، سردرد، خارش
دگزامتازون
(Dexamethasone)
کورتیکواستروئید تزریق با توجه به تجویز پزشک واکنش‌های محل تزریق مانند تورم، قرمزی یا حساسیت
دیکلوفناک
(Diclofenac)
NSAID دهانی با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش سر دل،خونریزی گوارشی
ایندومتاسین
(Indomethacin)
NSAID دهانی، شیاف با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش سر دل،خونریزی گوارشی
سلکسیب
(celecoxib)
NSAID دهانی با توجه به تجویز پزشک حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش سر دل،خونریزی گوارشی

توجه داشته باشید که تنها داروهای خوراکی را می‌توانید به‌عنوان بهترین قرص برای درد کف پا بدون نیاز به تجویز پزشک تهیه و استفاده نمایید و مابقی داروهایی که به‌عنوان بهترین قرص در جدول معرفی شده‌اند تنها با تجویز پزشک قابل‌دسترسی هستند.
لازم به ذکر است اگرچه قبلا آسپرین نیز جزو این مسکن‌ها برای کاهش درد بوده است امروزه دیگر از آسپرین زیاد برای کاهش این نوع دردها و درد در سایر قسمت‌های بدن به عنوان مسکن استفاده نمی‌شود، زیرا می‌تواند عوارض مختلفی مانند افزایش ریسک اختلالات پلاکتی و افزایش ریسک خونریزی‌های داخلی را ایجاد کند و معمولا از نظر متخصصین برای تسکین درد توصیه نمی‌شود.

علت درد کف پا و ساق پا از چیست؟

معمولاً درد ناحیه فاسیای پلانتار پا از التهاب رباطی به نام فاشیای پلانتر است که مانند نواری فیبری و سخت از فاسیای پلانتر پا پشتیبانی می‌کند. هر عاملی که منجر به تحریک و التهاب این رباط شود می‌تواند درد ایجاد کند. التهاب فاسیای پلانتار پا اغلب با فاسیوپاتی پلانتار، یک اختلال دژنراتیو فاشیای پا همراه است.
فاشیای پلانتر پا که ازیک‌طرف به استخوان پاشنه (کالکانئوس) و از طرف دیگر به انگشتان پا (فالانژها) متصل است، از قوس پا در تمام عملکرد آن حمایت کرده و مانند یک ضربه‌گیر عمل می‌کند.
عوامل مختلفی مانند دویدن یا پریدن زیاد، صافی فاسیای پلانتار پا یا سایر مشکلاتی که می‌تواند باعث پارگی میکروسکوپی در فاسیای پلانتار پا نزدیک استخوان پاشنه شود، درد ناحیه فاسیای پلانتر پا را نیز ایجاد خواهد کرد. با گذشت زمان، این آسیب‌های کوچک اگر تشخیص و درمان نشوند می‌توانند بدتر شوند و منجر به تجزیه بافت‌های فاسیای پلانتار پا شوند و باعث درد و التهاب بیشتر خواهند شد.
فشار روی فاسیای پلانتار پا نیز می‌تواند باعث ایجاد خار پاشنه شود. این برآمدگی‌های استخوانی قلاب مانند، می‌توانند در جایی که فاشیای پلانتار به استخوان پاشنه متصل می‌شود تشکیل شوند و باعث درد قابل‌توجهی در پاشنه پا شوند.
افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به درد در ناحیه فاسیای پلانتر پا هستند، ورزشکاران، دوندگان تفریحی و افرادی هستند که در مشاغلی فعالیت می‌کنند که به مدت طولانی روی پاهای خود کار می‌کنند، بخصوص اگر وضعیت مناسب بدنی را رعایت نکنند و یا از کفش‌های نامناسب در ساعات طولانی استفاده کنند.
پرونیشن بیش‌ازحد به معنی چرخاندن پا به سمت داخل در فعالیت‌های مختلف مانند راه رفتن همچنین می‌تواند به‌مرورزمان به فاشیای پا آسیب برساند. سایر عوامل خطر برای ایجاد درد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • وزن اضافی بدن و چاقی

  • قوس‌های بلند کف پا

  • صافی کف پا

  • سفتی عضلات در ساق پا

  • محدود شدن دورسی فلکشن مچ پا (محدوده حرکتی محدود هنگام خم کردن پا به سمت بالا به سمت ساق پا)

اگرچه در صورت ایجاد مشکلات فاسیای پلانتار پا علائمی مانند درد شدید می‌تواند با قرص مسکن برای درد کف پا یا دارو گیاهی برای درد ناحیه فاسیای پلانتر پا بهبود پیدا کند ولی درمان آن به علت ایجاد آن بستگی دارد و درمان همیشه آسان نیست.
بااین‌حال، در بیشتر موارد، درد پس از چندین ماه استراحت، استفاده از قرص برای درد کف پا مانند انواع مسکن، انجام حرکات کششی، ماساژ درمانی یا سایر درمان‌های محافظه‌کارانه کاهش می‌یابد. جراحی و انواع دیگر درمان‌های پزشکی می‌توانند در شدیدترین یا ناتوان‌کننده‌ترین موارد کمک کنند.

درمان درد کف پا

تشخیص علت درد برای تجویز بهترین قرص برای درد کف پا

برای هر بیماری ساده یا جدی اولین قدم برای درمان، تشخیص درست است. ازآنجایی‌که پا از قسمت‌های بسیار متعدد و پیچیده‌ای شامل استخوان‌ها، اعصاب، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و غیره تشکیل شده است تشخیص علت درد توسط یک متخصص ارتوپد باتجربه بسیار مهم است.
درد ناحیه فاسیای پلانتار پا پس از ارزیابی سابقه پزشکی بیمار و انجام معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شود. معمولاً یک متخصص ارتوپد خوب می‌تواند بعد از انجام معاینات و تست‌های مورد نیاز تشخیص و درمان صحیحی انجام دهد اما موارد شدیدتر ممکن است به تخصص یک متخصص پا، جراح ارتوپد یا جراح اطفال نیاز داشته باشد.
درد شدید و خنجری پاشنه پا، علامت مشخص‌کننده فاسیای پلانتار پا است. درد هنگام برداشتن چند قدم اول صبح در بدترین حالت خود است. بااین‌حال، درد ممکن است به‌طور موقت در حین راه رفتن از بین برود.
ایستادن یا بلند شدن بعد از نشستن برای مدت طولانی نیز می‌تواند باعث ایجاد درد شود. همه این موارد را باید هنگام ملاقات متخصص به او گزارش دهید تا بهترین تشخیص و درمان صورت گیرد.
پزشک نیز برای تشخیص قطعی، پا را به‌طور کامل معاینه می‌کند. آن‌ها احتمالاً سعی می‌کنند منبع درد یا حساسیت در پای شما را پیدا کنند تا مشخص کنند که آیا ناراحتی ناشی از فاسیای پلانتار پا است یا خیر؟ متخصص ارتوپد همچنین در حین معاینه فیزیکی به دنبال مشکلات دیگر پا مانند افتادگی قوس‌های پا، سفتی تاندون آشیل، شکستگی‌های استرسی یا پرون شدن بیش‌ازحد پا خواهد بود.
آزمایش خون و آزمایش ادرار لازم نیست. تا زمانی که پزشک به سایر مشکلات پا مشکوک باشد، نیازی به اشعه ایکس، سونوگرافی یا MRI هم نیست؛ اما گاهی برای تأیید تشخیص نهایی این آزمایشات با توجه به علائم تجویز می‌شوند.

سایر گزینه‌های درمانی در کنار قرص مسکن برای درد کف پا

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم استفاده از دارو گیاهی یا قرص برای درد کف پا روش‌های درمانی تسکین دهنده موقتی هستند تا شما را از شر درد حاد و آزاردهنده خلاص کنند؛ بنابراین بعدازآن در صورت تشخیص پزشک ممکن است بسته به علت ایجاد درد به روش‌های درمانی دیگر نیاز داشته باشید.
در چهار بیمار از هر پنج بیمار، فاسیای پلانتار پا طی یک سال با یا بدون درمان برطرف می‌شود. برخی از متخصصان استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه و غیرجراحی مانند تمرینات کشش، ماساژ، قرص مسکن برای درد کف پا، ارتز، بریس یا نوارچسب را برای درمان توصیه می‌کنند.
در موارد شدید که درمان محافظه‌کارانه پس از شش تا ۱۲ ماه درد را کاهش نمی‌دهد یا حتی درد بدتر می‌شود، ممکن است جراحی توصیه شود.
برخی از افراد مبتلا به درد شدید ناحیه فاسیای پلانتر ممکن است با تزریق استروئید، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا درمان با امواج شوک خارج از بدن نیز درمان شوند تا نیاز به جراحی پیدا نکنند. اگر بخواهیم روش‌های مهم درمان آن در کنار مصرف قرص برای درد کف پا را بهتر توضیح دهیم عبارت‌اند از:

  • اصلاح فعالیت

درمان درد ناحیه فاسیای پلانتر پا اغلب به تغییرات قابل‌توجهی در شیوه زندگی نیاز دارد تا به بهبودی پا کمک کند. فعالیت‌های ورزشی و دوره‌های طولانی ایستادن یا راه رفتن ممکن است نیاز به محدود کردن یا توقف موقت داشته باشند.
ورزش‌های کم ضربه، استراحت و کفش‌های ارتوپدی حمایتی که بهترین نوع آن را می‌توانید بعد از مشورت با متخصصان ما در مرکز تخصصی ارتوپد ما بیابید، می‌توانند به کاهش درد کمک بزرگی بکنند.

  • کشش و تقویت

کشش و تقویت فاسیای پلانتار کف و عضلات ساق پا جزء ضروری درمان درد ناحیه فاسیای پلانتر پا و فیزیوتراپی برای فاسیای پلانتار کف است. یک متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در مورد مؤثرترین کشش‌های فاسیای پلانتار پا و تمرینات عضلات ساق پا کمک کند.

  • ارتز

استفاده از ارتزهای مناسب که برای هر بیمار سفارش داده می‌شود مثل پایه‌های قوس یا فنجان پاشنه می‌تواند به بازیابی راه رفتن طبیعی کمک کند. کفش‌ها و کفی‌های طبی همچنین می‌توانند شوک ناشی از راه رفتن یا دویدن را در فاسیای پلانتر پا پخش کنند و استرس بر روی فاشیای کف را پا کاهش دهند.

  • مهاربندی

اسپلینت شبانه و نوارچسب از دیگر گزینه‌های درمانی ممکن برای کاهش درد ناحیه فاسیای پلانتار پا در کنار استفاده از قرص مسکن برای در فاسیای پلانتر پا هستند. آتل‌های شبانه می‌توانند به کاهش درد پاشنه در صبح نیز کمک کنند، درحالی‌که نوارچسب می‌تواند به حمایت از قوس، اصلاح بیش‌پرونیشن و کاهش فشار روی فاسیای پلانتار پا در طول روز کمک کند.

  • تزریق داروهای تسکین دهنده

در موارد شدید درد و التهاب فاسیای پلانتر پا، متخصص ارتوپد یا متخصص پا ممکن است کورتیکواستروئیدها، پلاسمای غنی از پلاکت یا سم بوتولینوم را که در جدول ابتدای مقاله نیز معرفی کردیم در فاسیای پلانتار پا تزریق کند تا هفته‌ها یا ماه‌ها تسکین درد بدون نیاز به مصرف دائم قرص برای درد کف پا ایجاد شود.

  • شوک‌درمانی برون بدنی (ESWT)

برای درد ناحیه فاسیای پلانتر پای مزمن که با درمان محافظه‌کارانه بهبود نمی‌یابد، درمان با امواج شوک خارج از بدن اغلب به‌عنوان جایگزینی برای جراحی استفاده می‌شود.
در این روش با استفاده از دستگاهی که در مقابل پاشنه پا قرار می‌گیرد، امواج صوتی با انرژی بالا به سمت فاسیای پلانتر پا هدایت می‌شود تا روند بهبودی را آغاز کند. متأسفانه، هنگام استفاده از ESWT برای فاسییت کف پا ممکن است نتایج متفاوتی وجود داشته باشد و نتایج برای هر بیمار فرق دارد.

درمان درد کف پا

  • پلاسمای غنی از پلاکت

پلاکت‌ها سلول‌های خونی هستند که مسئول لخته شدن خون می‌باشند. آن‌ها همچنین فاکتورهای رشدی را آزاد می‌کنند که بافت‌های آسیب‌دیده را برای بهبود تحریک می‌کند. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) شامل گرفتن خون خود بیمار و جدا کردن پلاسما (بخش مایع خون) و پلاکت‌ها است.
پلاسمای غنی از پلاکت به بافت‌های فاسیای پلانتار پا تزریق می‌شود، جایی که فاکتورهای رشد ممکن است به‌سرعت بخشیدن به روند بهبود کمک کنند. پلاسمای غنی از پلاکت جایگزین کمتر تهاجمی برای جراحی است، اما نتایج بازهم متفاوت است.

  • عمل جراحي

هنگامی‌که تمام درمان‌های دیگر تمام شد ولی بهبودی حاصل نگردید، جراح ارتوپد ممکن است یک آندوسکوپی فاسیاتومی کف پا یا رهاسازی فاسیای پلانتر پا را با جراحی انجام دهد. جراح از طریق یک برش کوچک، یک لوله قابل‌انعطاف با دوربین را وارد پاشنه پا می‌کند و بخشی از فاسیای پلانتر پا را در نزدیکی پاشنه پا برش می‌دهد.
این جراحی می‌تواند به کاهش استرس روی فاسیای پلانتر پا و کاهش درد کمک کند و به آن اجازه می‌دهد تا شل و آرام شود. برای بیماران مبتلا به درد ناتوان کننده، فاسیاتومی کف پا باعث تسکین درد قابل‌توجهی در تقریباً همه بیماران می‌شود.
این جراحی به چندین هفته بهبودی نیاز دارد و باید توسط یک جراح کاملاً باتجربه و متبحر انجام شود. اکثر بیماران پس از حدود 10 هفته بهبودی می‌توانند به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

آیا استفاده از قرص برای درد کف پا عوارض هم دارد؟

هر داروی شیمیایی در کنار مزایایی که می‌تواند برای شما ایجاد کند ممکن است عوارضی هم داشته باشد. عوارض داروها معمولاً در صورت حساسیت شما به ترکیبات موجود در آن و یا استفاده دوز بیش‌ازحد مجاز ایجاد می‌شوند. در مورد انواع بهترین قرص برای درد کف پا در جدول ابتدای مقاله دوزهای مجاز را به شما معرفی کردیم تا کمتر دچار عوارض احتمالی شوید.
ازجمله عوارض شایع انواع قرص برای درد کف پا می‌توان به معده درد، سوزش سر دل، سردرد و حالت تهوع اشاره کرد. مصرف دوز بالای برخی از داروها مانند استامینوفن می‌تواند عوارض جدی‌تری ایجاد کنند؛ مثلاً مصرف زیاد استامینوفن می‌تواند برای کبد سمی باشد، بنابراین همیشه دوز توصیه شده در بسته‌بندی یا یک متخصص ارتوپدی را مصرف کنید و از حد آن خارج نشوید.
تزریق داروهای مسکن یا مواردی مانند سم بوتولینوم ممکن است عوارض جانبی جزئی مانند کبودی و درد در اطراف محل تزریق ایجاد کند.

درمان درد کف پا

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید عوامل مختلفی می‌توانند باعث درد ناحیه فاسیای پلانتر پا شوند. اگر درد تنها به دلیل یک روز کاری سخت، ایستادن طولانی، استفاده طولانی‌مدت از یک کفش نامناسب و موارد دیگری ازاین‌دست باشد به‌راحتی با انجام مراقبت‌های حمایتی مانند استفاده از قرص برای درد کف پا یا استراحت، استفاده از کمپرس سرد، ماساژ و غیره بعد از یک یا چند روز بهبود پیدا می‌کند.
درصورتی‌که درد ناحیه فاسیای پلانتر پا به دلیل یک مشکل واقعاً جدی مانند آسیب جدی به رباط فاشیای پلانتر در سینه پا، مشکلات ساختاری مانند قوس بیش‌ازحد یا صافی کف پا و موارد این‌چنینی باشد که بعد از چند روز بازهم بهبود پیدا نمی‌کند حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا علت درد تشخیص داده شده و بهترین درمان مؤثر برایتان انجام شود.
عدم توجه به درد طولانی مدت ناحیه کف پای می‌تواند باعث پیشروی علت آن شود که در این صورت ممکن است درمان با روش‌های آسان امکان‌پذیر نباشد و تنها جراحی راه چاره باشد.
خوشبختانه در مرکز تخصصی ما متخصصان ارتوپد پای بسیار حاذق و باتجربه‌ای در حال فعالیت هستند که می‌توانند بهترین تشخیص و درمان را به کمک دانش، تجربه خود و بهترین تجهیزات پزشکی بروز دنیا انجام دهند. برای ارزیابی علت درد و مراجعه حضوری به این مرکز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید