کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کلینیک پا

از آنجا که وجود مشکل و یا ناهنجاری ساختاری در ساختار پاها می‌تواند راه رفتن، حرکت و تعادل بیمار حین ایستادن و نشستن و راه رفتن را برهم زند، ضروری است در صورت بروز هر نوع مشکلی در پاها در اسرع وقت به متخصص پا و یا فوق تخصص مچ پا و کلینیک پا مراجعه نمایید.

برای تشخیص، درمان و پیشگیری از مشکلات مرتبط با پا، انگشتان، مچ، پاشنه، قوزک، زانو و ران و لگن کلینیک پا که ممکن است در آینده به ناتوانی بیمار در تحرک و یا بیماری‌های پیشرونده تبدیل شود، ضروری است بیمار در اسرع وقت به مرکز تخصصی پا مراجعه نماید.

کلینیک پا فوق تخصصی ما با استفاده از تجهیزات مدرن و برخورداری از کادردرمانی حرفه‌ای و پزشکان متخصص پا و فوق تخصص مچ پا، داشتن تجارب موفق در تشخیص، درمان و پیشگیری از مشکلات آتی پاها از سنین کودکی تا میانسالی به مرکزی شناخته شده در حوزه پادرمانی بدل شده است.

 

کلینیک پا

 

منظور از کلینیک پا چیست؟

کلینیک پا به مرکز درمانی فوق تخصصی اطلاق می‌شود که در آن به مشکلات مرتبط با پا اعم از مشکلات مچ، ساق، زانو و ران پرداخته و نسبت به درمان تخصصی این مشکلات اقدام می‌نمایند.

در بهترین کلینیک پا در تهران به منظور تشخیص صحیح و دقیق مشکلات و بیماری‌ها از ابزارها و تجهیزات کمک تشخیصی استفاده کرده، بهترین رویکرد درمانی را با توجه به شرایط بیماران اتخاذ نموده و نسبت به درمان و بهبود وضعیت بیمار اقدام می‌نماید.

انجام چه اقداماتی در کلینیک پا قابل پیگیری خواهد بود؟

به طور معمول در بهترین کلینیک پا در تهران درمان مشکلات ذیل در اولویت بوده و نسبت به آن رسیدگی خواهد شد:

  • آرتروز پا و مچ، ران و زانو:

آرتروز یا ساییدگی مفصل به بیماری پیش رونده مرتبط با تخریب و ساییدگی غضروف مفصل گفته می‌شود. با پیشرفت تحلیل غضروف مفصلی احتمال التهاب بافت‌های اطراف وجود دارد.

از عوارض جانبی آتروز در نواحی مختلف می‌توان به خشکی و سفتی مفصل، درد، تورم، تغییر در راه رفتن، عدم ثبات و صدای تق تق در مفاصل درگیر اشاره کرد.

  • پارگی رباط:

یکی دیگر از معضلاتی که ممکن است برای پا بروز کند و در کلینیک پا قابل پیگیری است پارگی رباط است. پارگی رباط در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد به پا، اضافه وزن، چرخش ناگهانی و پیچش است. این رویداد در اثر وارد آمدن فشار به مفصل از جهتی بروز می‌کند که مفصل اجازه حرکت از آن جهت را ندارد.

  • التهاب فاشیای کف پا:

عامل دیگر مراجعه به بهترین کلینیک پا در تهران التهاب فاشیای کف یا همان رباط کف پا است که منجر به ایجاد درد در زیر پاشنه می‌شود. افزایش فشار وارده به پا . این رباط منجر به آسیب دیدگی و پارگی آن و التهاب فاشیای کف پا شده و با درد و سفتی پاشنه همراه است.

برخی مشکلات از جمله قوس بیش از حد کف پا، صافی کف پا و تاندونیت آشیل نیز می‌تواند منجر به التهاب فاشیای کف پا شود.

  • صافی کف پا:

یکی از بیماری‌های مرتبط با پا که در کلینیک پا می‌توان به آن رسیدگی نمود، صاف بودن غیرعادی کف پا و یا نداشتن انحنای طبیعی در کف است. ساختار مرتبط با انحنای پا می‌تواند وزن را به شکل متواضع روی پاها توزیع کرده و حتی بر نحوه راه رفتن افراد نیز اثر می‌گذارد. افراد مبتلا حین راه رفتن پای خود را به داخل یا خارج خم می‌کنند.

  • قوس بیش از حد کف پا:

گاهی کف پا دارای انحنایی بیش از میزان طبیعی خود می‌باشد و همین مسئله عامل ابتلای بیمار به پاچنبری خواهد بود که خود با تغییر شکل پا و کوتاهی طول اندام پا همراه است. این انحنای اضافی منجر به وارد آمدن فشار بیش از حد به قسمت پاشنه و سینه پا خواهد شد که درد و ناراحتی در پی دارد.

  • تاندونیت آشیل:

تاندونیت آشیل دیگر مشکل ضروری برای مراجعه به بهترین کلینیک پا در تهران است. این معضل که به معنای چسبیدن عضلات ساق پا به پاشنه از طریق تاندون خواهد بود که خود می‌تواند عامل درد پاشنه پا شود. این مشکل با وارد آمدن فشار بیش از حد توان به تاندون آشیل در اثر آسیب حاد یا میکروتروما بروز می‌کند.

  • میخچه:

به بخشی از پوست ضخیم شده که در اثر سایش و فشار روی برآمدگی استخوانی ایجاد می‌شود، میخچه گویند. در اثر واردن آمدن فشار ناشی از کفش به استخوان پا ممکن است میخچه پدیدار شود که از مشکلات رایج کف پا است. این مشکل راه رفتن فرد را دشوار کرده و بیمار را متحمل درد فراوان می‌کند.

  • پینه:

از دیر مشکلات قابل رسیدگی در کلینیک پا پینه است. به ضخیم‌تر شدن لایه خارجی پوست در اثر سایش و اصطحکاک مداوم در اثر پوشیدن کفش نامناسب و خیلی تنگ اطلاق می‌شود. به این بیماری اصطلاحاً هایپرکراتوز و یا افزایش بی رویه سلول‌های لایه خارجی پوست نیز می‌گویند.

در حقیقت بدن با ایجاد این سلول‌های اضافی از پوست در برابر تحریک و سایش حفاظت خواهد کرد.

  • هالوکس والگوس:

این بیماری که به قوز انگشت شست و یا بونیون نیز مشهور است در مفصل متاتارسوفالانجی بروز خواهد کرد. در اثر تغییر شکل استخوان پا و شست به شکل غیرطبیعی این مشکل بروز خواهد کرد و مانع توزیع متوازن وزن بدن روی پا حین ایستادن، دویدن و راه رفتن خواهد شد.

این بیماری از زمره بیماری‌های قابل درمان در یک کلینیک پا است. در طی این بیماری انگشت شست رفته رفته به سمت سایر انگشتان متمایل شده و قاعده پا تغییرشکل می‌یابد.

  • نوروم مورتون:

این بیماری به گرفتگی کف پا معروف است، در حقیقت نوعی تومور عصبی خوش خیم محسوب می‌شود که تومور حقیقی نیست بلکه در اثر کلفت شدن بافت‌های اطراف اعصاب حسی پیرامون انگشتان پا بروز می‌کند.

این تورم در اثر تحریک، التهاب و حساسیت اعصاب حسی کف پا در اثر فشار واردن کردن استخوان و یا لیگامان‌‌ها بروز می‌کند.

  • انگشت چکشی:

انگشت چکشی یا مالت فینگر به نوعی بدشکلی در انگشتان پا اطلاق می‌شود که انگشت شست شکلی غیرعادی پیدا کرده و مشابه پنجه جانوران می‌شود و در یک کلینیک پا قابل پیگیری است. در طی این بیماری انگشت شبیه چنگال شده و قادر نیست به درستی خم شود.

این بیماری می‌تواند عامل درد بوده و راه رفتن را دشوار سازد. در طی این معضل انگشتان پا به جای آنکه ساختاری رو به جلو داشته باشند به سمت پایین خم می‌شوند.

  • ناخن در انگشت فرورفته:

فرورفتگی ناخن به داخل گوشت اطراف زمانی بروز می‌کند که لبه‌های ناخن انگشت به داخل گوشت و یا پوست انگشت رشد پیدا کرده و گسترش می‌یابد. این بیماری که نیازمند مراجعه به کلینیک پا است بسیار دردناک بوده و گاهی با تورم، قرمزی و حتی عفونت گوشت اطراف ناخن همراه خواهد بود.

  • خار پاشنه:

التهاب پرده کف پا موسوم به خارپاشنه اصلی‌ترین عامل درد پاشنه پا محسوب می‌شود. این التهاب در اثر ورم فاسیای کف پا یا همان بافت ضخیم عبوری از کف پا که میان استخوان پاشنه و انگشتان اتصال ایجاد می‌کند، بروز خواهد کرد.

گاهی عامل خارپاشنه ایجاد زائده استخوانی در کف پا است که عامل بروز این التهاب و درد ناشی از آن می‌شود. کفش نامناسب و ایستادن‌های طولانی مدت عامل اصلی این التهاب خواهد بود.

  • کوتاهی آشیل:

کوتاهی آشیل عامل دیگر مراجعه به کلینیک پا است. در چنین شرایطی تاندون آشیل طول طبیعی که متناسب با استخوان پاشنه و عضله ساق پا نداشته و از میزان طبیعی بسیار کوتاهتر است.

در چنین شرایطی پا آویزان شده و فلکشن دورسال یا بلند کردن پا دشوار خواهد بود و حداکثر حرکت فلکشن دورسال از میزان طبیعی کمتر خواهد بود و فرد حین راه رفتن روی پنجه پا حرکت خواهد کرد.

  • پای پرانتزی:

عامل دیگر مراجعه به کلینیک پا پای پرانتزی است. پای پرانتزی یا ژنووارم پدیده‌ای است که طی آن ساختار استخوانی پا از تراز طبیعی خود خارج شده و طی شدت این بیماری ممکن است زانو بچرخد و راه رفتن بیمار تحت تاثیر قرارگیرد و راه رفتن وی شبیه اردک شود.

در چنین شرایطی با جفت کردن پاها کنار یکدیگر زانوها از هم جدا به نظر می‌رسند و بین آنها فاصله وجود دارد. عامل اصلی این بیماری نرمی استخوان یا مشکل ژنتیکی خواهد بود.

  • پای ضربدری:

پای ضربدری یا ژنووالگوم پدیده‌ای است که طی آن ساختار استخوانی پا از تراز طبیعی خود خارج شده و بیمار هنگام راه رفتن زانوهای خود را بهم می‌چسباند عاملی برای شکایات و مراجعات بیماران به کلینیک پا است.

عامل اصلی این بیماری نرمی استخوان یا مشکل ژنتیکی خواهد بود. عوارض مرتبط با این بیماری شامل کوتاهی قد، تغییر الگوی راه رفتن، آرتروز زودهنگام زانو و غیره خواهد بود.

  • سندرم تونل تارسال:

فشار وارده به روی عصب تیبال خلفی که از داخل تونل تارسال عبور می‌کند، عارضه دردناکی بوده و کف پا را دچار درد کرده، منجر به تیر کشیدن و سوزن سوزن شدن کف پا می‌شود.

با افزایش دویدن، ایستادن، راه رفتن و ورزش کردن عصب فوق تحریک شده و پاشنه پا را تحت فشار قرار داده و موجب درد مچ می‌شود.

  • سزاموئیدیت:

سزاموئیدیت بیماری دیگری است که فرد را ملزم به مراجعه به کلینیک پا خواهد کرد. سزاموئیدها در واقع استخوان‌هایی هستند که بواسطه تاندون به یکدیگر متصل شده و به خم شدن انگشت شست کمک می‌کند. عامل این بیماری پوشیدن طولانی مدت کفش‌های پاشنه بلند خواهد شد.

این بیماری معمولاً در صورت التهاب تاندون‌های اطراف استخوان سزاموئید بروز می‌کند.

  • شکستگی، مو برداشتن و ترک استخوانی:

مشکل دیگری که می‌تواند پاها و اندام تحتانی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد، به آسیب‌های استخوانی و ساختار استخوانی پا باز می‌گردد. هرگونه مو برداشتن، ترک یا شکستگی در استخوان‌های مچ، کف پا، پاشنه، ساق، قوزک، زانو و ران بیمار می‌تواند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای برای بیمار گردد و از همین رو ضروری است در اسرع وقت نسبت به درمان آنها اقدام شود.

  • کشیدگی عضلانی و رگ به رگ شدن ماهیچه:

عامل دیگری که می‌تواند بیمار را به کلینیک پا بکشاند آسیب‌های عضلانی و یا گرفتگی، رگ به رگ شدن و کشیدگی ماهیچه‌ها است. شاید در ابتدا چنین مشکلاتی بسیار پیش و پا افتاده به نظر برسند با این حال ممکن است چنین مشکلاتی در راه رفتن و تحرک فرد تاثیر بگذارند و به مشکلات دیگری در آینده منتهی شوند.

  • آسیب ورزشی:

عامل دیگری که ممکن است منجر به نگرانی در خصوص پاها و اندام‌های وابسته به آن شود، آسیب‌هایی است که ممکن است در طول ورزش خصوصاً ورزش‌های پربرخوردی چون فوتبال، بسکتبال و غیره برای فرد پیش بیاید.

از آسیب‌های ساده‌ای چون کشیدگی عضلانی، شکستگی و ترک برداشتن استخوان تا دررفتگی‌های اندام‌ها همگی ممکن است سلامت پای فرد را تحت الشعاع خود قرار دهد، از همین رو ضروری است بیمار در اسرع وقت به یک مرکز تخصصی و یا کلینیک پا تخصصی مراجعه نماید.

  • بورسیت:

بورسیت به التهاب یا تحریک بورس و یا کیسه‌های کوچک حاوی سینوویال گفته می‌شود که در اطراف مفاصل و استخوان‌ها قرار گرفته و مانع از اصطحکاک آنها روی یکدیگر و تسهیل حرکت آنها می‌شود.

با بروز التهاب خونرسانی به ناحیه افزایش یافته و درد تورم ناحیه افزایش خواهد یافت.

  • افتادگی مچ پا:

افتادگی مچ اصطلاح پزشکی است که به مشکل بلند کردن قسمت جلوی پا مربوط است. چنانچه دچار افتادگی پا هستید، احتمالاً حین راه رفتن جلوی پای فرد بیمار روی زمین کشیده شود. افتادگی پا بیماری نیست بلکه نشان دهنده یک مشکل عصبی، عضلانی یا آناتومیکی خواهد بود.

گاهی افتادگی پا موقتی است، با این حال می‌تواند به معضلی دائمی بدل شود. اگر دچار افتادگی پا شدید، احتمالاً طبق صلاحدید متخصص پا در یک کلینیک پا لازم باشد از بریس روی مچ و پا استفاده کنید تا پای خود را در وضعیت طبیعی نگه دارید.

  • شین اسپلیت:

«شین اسپلیت» یا درد ساق پا اصطلاحی است که تعدادی از دردهای رایجی را که در حین یا بعد از ورزش در ناحیه ساق پا ایجاد می‌شود، پوشش می‌دهد.

درد می‌تواند از تعدادی ساختار در ناحیه ساق پا، از جمله تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رباط‌ها ناشی شود و در نقطه‌ای رخ می‌دهد که عضله در جلو یا داخل ساق پا به استخوان می‌چسبد.

این بیماری عامل دیگر مراجعات به کلینیک پا است.

  • کچلی یا مرض قارچی پوست:

کچلی یک عفونت قارچی مسری پوست است. گرفتن آن آسان است و اغلب در مکان های عمومی مانند دوش‌های عمومی بروز می‌کند. معمولا این بیماری بین انگشتان پا و در امتداد قوس پا ایجاد می‌شود. ظاهر پوست ممکن است تغییر کند، قرمز، مرطوب و خارش دار شود و گاهی اوقات تاول‌های کوچک ایجاد کند.

  • پای ورزشکار:

پای ورزشکار یک عفونت قارچی پوستی است که معمولا بین انگشتان پا دیده می‌شود. هرچند این عفونت می‌تواند گسترش یافته و باعث بروز ناراحتی، درد قابل توجه و حتی خارش شود.

  • دیابت و مشکلات پا

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر مشکلات جدی پا هستند. آنها باید روزانه پاهای خود را از نظر بریدگی، تاول، کبودی یا علائم آسیب بررسی کنند. آنها همچنین باید کفش‌های مناسبی بپوشند که از پاهایشان در برابر آسیب محافظت کند.

عوامل خطر اصلی برای پای افراد دیابتی عبارتند از:

  • اختلال در گردش خون می تواند بهبود را به تاخیر بیندازد.
  • آسیب عصبی می‌‌تواند باعث شود افراد حس پاهای خود را از دست بدهند. این بدان معناست که ممکن است فرد نداند که کفشش دچار سایش شده یا پایش را بریده است.

رویکردهای تشخیصی مورد استفاده درکلینیک پا کدامند؟

برای تشخیص صحیح مشکلات پا و ارائه بهترین رویکرد درمانی در کلینیک پا ابتدا ضروری است بدانیم پای بیمار از چه مشکلی رنج می‌برد.

  • معاینه فیزیکی:

نخستین مرحله تشخیص مشکلات پا به معاینه فیزیکی وضعیت پا مرتبط است. در چنین شرایطی متخصص پا به دقت ظاهر پا را مورد بررسی قرار می‌دهد و به ساختار استخوانی و طبیعی پا، مچ، انگشتان و زانوها دقت می‌کند. در صورت وجود هرگونه اختلالی در ساختار پا به دنبال علت زمینه‌ای می‌گردد.

برای معاینه فیزیکی پزشک در کلینیک پا از بیمار می‌خواهد که با پاهای جفت بیایستد و در این هنگام به نحوه قرارگیری زانوها، کف پا، انگشتان و قوزک پا کنار هم توجه خواهد کرد.

  • بررسی کفش‌‌ها:

در مرحله بعد کفش بیمار مورد بررسی قرار داده می‌شود و به نحوه ساییدگی کفی کفش توجه می‌شود. چرا که برخی ناهنجاری‌ها بر نحوه راه رفتن فرد تاثیر می‌گذارند و فوق تخصص مچ پا با بررسی کفش این ناهنجاری‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • عکسبرداری اشعه ایکس، ام آر آی، اولتراسوند، سی تی اسکن:

در مراحل بعدی پزشک کلینیک پا از روش‌هایی کمک تشخیصی دیگری از جمله عکسبرداری ساده با اشعه ایکس، اسکن سه بعدی کف پا، اسکن اولتراسوند، سی تی اسکن و ام آر آی خواهد بود.

  • اشعه ایکس:

اشعه ایکس به تعیین اینکه آیا استخوان در اثر شرایطی مانند عفونت، آرتریت یا بیماری‌های دیگر دچار شکستگی یا آسیب شده، کمک می‌کند.

دلایل دیگر استفاده از اشعه ایکس معمولی روی پاها عبارتند از: ارزیابی تغییرات در استخوان‌ها ناشی از عفونت، آرتریت یا سایر بیماری‌های استخوانی، ارزیابی رشد طبیعی استخوان‌های کودک، وجود اجسام خارجی (مانند قطعات شیشه یا فلز) در زخم، تعیین تنظیم درست استخوان‌ها پس از درمان شکستگی خواهد بود.

معمولا در کلینیک پا به زنان باردار، به‌ویژه آن‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، توصیه می‌شود از انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس خودداری کنند، زیرا اشعه ممکن است به جنین آسیب برساند.

  • سی تی :

معاینه توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) در پزشکی پا برای کمک به تشخیص و درمان مشکلات پا یا مچ استفاده می‌شود.

سی تی نوعی دستگاه اشعه ایکس است که تصاویر مقطعی از قسمتی از بدن می‌گیرد و تصویری سه بعدی به متخصص پا می‌دهد. سی تی اسکن اغلب نسبت به اشعه ایکس معمولی برتری دارد زیرا می‌تواند مشکلات احتمالی را با دقت بیشتری مشخص کند.

مشکلات رایج پا که معاینه سی تی می‌تواند به تشخیص آن در کلینیک پا کمک کند عبارتند از: آرتریت، بدشکلی‌ها، صافی کف پا، اجسام خارجی، شکستگی‌ها، عفونت و تومورها هستند.

به زنان باردار، به‌ویژه آن‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، توصیه می‌شود که از انجام معاینه سی‌تی یا هرگونه معاینه اشعه ایکس خودداری کنند، زیرا رادیتون ممکن است به جنین آسیب برساند.

  • اولتراسوند:

اولتراسوند ابزار بسیار موثری برای تشخیص طیف گسترده‌ای از مشکلات پا و مچ، به ویژه مشکلات بافت نرم است. اولتراسوند از امواج صوتی بر روی بدن استفاده می‌کند.

امواج به ناحیه مورد نظر برخورد کرده و با بازگشت به دستگاه ضبط تصویری تولید می‌کند. اولتراسوند روش تشخیصی کاملاً ایمن، غیرتهاجمی و بدون درد است.

مشکلات رایجی که ممکن است برای آنها در یک کلینیک پا اولتراسوند تجویز شود عبارتند از: بورسیت،  خار پاشنه یا فاسیای کف پا، آسیب‌های رباط‌ها، تاندون‌ها یا غضروف‌ها، نوروم مورتون، وجود اجسام خارجی، توده‌های بافت نرم، سندرم تونل تارسال، تاندونیت یا پارگی تاندون است.

  • ام آر آی:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی (MRI) تجهیزات تشخیصی پیچیده‌ای است که برای تشخیص مجموعه‌ای از مشکلات از جمله مواردی چون آرتروز، شکستگی، عفونت‌ها و یا آسیب‌های تاندون‌ها، رباط‌ها یا غضروف و تومورها استفاده می‌شود.

ام آر آی برخلاف اشعه ایکس معمولی یا سی تی اسکن از تشعشعات استفاده نمی‌کند، بلکه از آهنرباهای بزرگ و امواج رادیویی برای تولید تصاویر سه بعدی استفاده می‌کنند. ام آر آی در به تصویر کشیدن بافت‌های نرم و استخوان‌های پا و مچ بسیار خوب است.

افرادی که دارای ضربان ساز قلب، دریچه‌های مصنوعی قلب، کاشت الکترونیکی گوش داخلی، محرک‌های الکترونیکی، پمپ‌های کاشته شده، قطعات فلزی در چشم و گیره‌های جراحی در سر (به ویژه گیره‌های آنوریسم) هستند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای انجام MRI در کلینیک پا نباشند.

افرادی که دارای دندان پر کرده یا بریج، جایگزین مفصل ران یا زانو یا گیره‌های بستن لوله هستند، معمولاً مانعی برای انجام MRI ندارند.

در بیشتر موارد، معاینه کامل پا و مچ از طریق MRI بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

  • تشخیص الکتریکی (نوار عصب و عضله، هدایت عصبی و الکترومیوگرام):

روش‌های تشخیصی الکتریکی مورد استفاده در کلینیک پا شامل نوار عصب و عضله و هدایت عصبی خواهد بود که در تشخیص برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر از روش الکترومیوگرام نیز برای ارزیابی و بررسی اعصاب استفاده می‌شود.

  • آزمایش خون:

آزمایش خون رویکرد تشخیصی دیگری است که احتمالاً برای بررسی عفونت‌های احتمالی که خود می‌تواند زمینه ساز مشکلات دیگری چون عفونت استخوان و غیره گردد نیز ممکن است توسط متخصص تجویز گردد.

روش‌های درمانی مورد استفاده کلینیک پا در خصوص بیماری‌های پا

به طور معمول درمان مشکلات مرتبط با پا شامل درمان‌های اولیه حمایتی، درمان غیرجراحی و درمان‌های جراحی خواهد بود.

نخستین مرحله درمان شامل استراحت و توقف فعالیت‌های سنگین خواهد بود. مدت زمان استراحت حدوداَ شامل 48 ساعت تا رفع وضعیت درد حاد خواهد بود.

مرحله بعدی شامل سرما یا گرما درمانی است که در ابتدا از سرما درمانی برای رفع درد و کاهش ناراحتی استفاده می‌شود. در مرحله بعدی گرما درمانی به منجر به رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی خواهد شد.

مرحله بعدی درمان پیشنهادی کلینیک پا شامل تجویز مسکن‌های ساده از جمله داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله ناپروکسن و ایپوبروفن و یا داروی استامینوفن ساده خواهد بود.

در صورت عدم پاسخگویی بیمار به درمان‌های فوق و عدم اثربخشی داروهای مسکن ساده ممکن است متخصص پا داروهای شل کننده عضلانی چون متوکاربامول و باکلوفن را تجویز خواهد بود.

در مرحله بعدی فوق تخصص مچ پا برای توقف درد تجویز داروهای پرگابالین و گاباپنتین که قادر به اثربخشی روی سیستم عصبی است، را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

داروهای تزریقی چون کروتواستروئید عامل دیگر رفع دردهای پا است که ممکن است در مرحله بعد توسط متخصص تجویز گردد. این داروهای تزریقی در کاهش درد و رفع التهابات نقش بسزایی دارند.

فیزیوتراپی و تمرینات کششی از مراحل دیگر درمان غیرجراحی در کلینیک پا محسوب می‌شوند که متخصص با استفاده از تکنیک‌های خاص برای تسکین درد پا و بهبود وضعیت ساختار پا در بیماری هایی چون کف پای صاف و یا گودی بیش از حد پا ممکن است تجویز نماید.

ارتز، کفی و کفش طبی، زانوبندهای طبی، پدهای مخصوص و سفارشی مرحله دیگر درمان خواهد بود. این ابزارهای کمکی در حقیقت نسبت به بهبود وضعیت پا و رفع نواقص و ناهنجاری‌های ساختاری پا کمک شایانی می‌نمایند و با پوشاندن عیوب و نقاط ضعف پا به بیمار در تحرک بهتر کمک می‌کنند.

لیزردرمانی و طب سوزنی نیز از مراحل دیگر درمان غیرجراحی است که با توجه به تشخیص متخصص برای بیماران خاصی تجویز خواهد شد.

آخرین مرحله درمان پس از عدم اثربخشی درمان‌های حمایتی اولیه و درمان غیرجراحی بی شک جراحی است. بسته به نوع مشکل، شدت ناهنجاری و توانایی بیمار ممکن است رویکردهای جراحی متفاوتی به بیمار ارائه شود که بسته به نظر تخصصی خواهد بود.

دلایلی که متخصص را متقاعد به الزام جراحی در کلینیک پا می‌نماید شامل:

هر چقدر که مشکل منحصر به فرد باشد، با این حال سه هدف اساسی برای ضرورت انجام جراحی پا وجود دارد: تسکین درد، بازیابی عملکرد یا بهبود ظاهر پاها.

  • تسکین درد

پاهایی که درد می‌کنند قادر به تاثیرگذاری و ایجاد اختلال روی کار، خانواده و زندگی اجتماعی فرد خواهد بود. درد اغلب نشانه مشکل اساسی است. خوشبختانه در بسیاری از موارد درمان پا می‌تواند مشکل را اصلاح کرده و درد را تسکین دهد.

  • بازیابی عملکرد

عامل دیگری که جراحی کلینیک پا را متداول می‌سازد بازیابی عملکرد است. چنانچه پاهای بیمار قادر به انجام وظایف خود نباشند، انجام کارها برای شما سخت است. وقتی راه رفتن ساده نیز مشکل ساز می‌شود، سبک زندگی بیمار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما پذیرفتن زندگی پرحاشیه یا کناره‌نشینی می‌تواند سریعتر از گذر عمر شما را ناتوان سازد.

جراحی تقریباً در هر سنی قابل انجام است و در بیشتر موارد، می‌تواند استفاده طبیعی از پاهای را بازگرداند.

  • بهبود ظاهر

اگرچه جراحی معمولاً تنها به دلایل زیبایی انجام نمی‌شود، اما اغلب می‌تواند ظاهر پاهای بیمار را بهبود ببخشد.

بنابراین در چنین شرایطی ممکن است از سوی کلینیک پا نیاز به اقدام جراحی باشد تا بیمار هم بتواند درد خود را تسکین بخشد و همزمان بتواند عملکرد خود را بهبود بخشیده و بتواند عملکرد پاهای خود را بازیابد و در نهایت در صورت پدیداری بدشکلی در ظاهر پا آن را به حالت عادی بازگرداند.

فوق تخصص مچ پا در کلینیک پا چه اقداماتی انجام می‌شود؟

یک فوق تخصص مچ پا با توجه به تخصص خود به عنوان یک ارتوپد در حیطه تشخیص، درمان و پیشگیری طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، مشکلات و ناهنجاری‌های مچ در کلینیک پا تخصص دارند.

این متخصص برای درمان کلیه مشکلات مرتبط با مچ از رویکردهای درمان تهاجمی و غیرتهاجمی بهره می‌گیرد و با بررسی علائم بیمار و دریافت سابقه پزشکی وی نسبت به اتخاذ بهترین رویکرد درمانی اقدام می‌نماید.

در صورت نیاز به درمان جراحی متخصص با استفاده از تکنیک‌های تخصصی به انجام جراحی برای درمان مشکلات مچ از جمله اصلاح ناهنجاری‌ها و اختلالات ساختاری مادرزادی و غیره اقدام خواهند کرد.

جراحی برای درمان پارگی رباط و تاندون، شکستگی و رفع بدشکلی و دفورمیتی و سایر اختلالات مرتبط با مچ در کلینیک پا صورت می‌گیرد.

متخصص پا در کلینیک پا چه وظایفی برعهده دارد؟

متخصص پا وظیفه شناسایی کلیه مشکلات مرتبط با پا، انگشتان، مچ، پاشنه، قوزک، ساق، زانو و ران و انتخاب بهترین رویکرد درمانی و درنهایت جلوگیری از تشدید مشکلات مرتبط و پیشگیری از آن‌ها را برعهده دارد.

چنین پزشکی در بهترین کلینیک پا در تهران نسبت به درمان مشکلات مرتبط با استخوان، تاندون، رباط و ماهیچه‌ها و بافت‌های پا اقدام می‌کند و پلن درمانی مناسب را برای چنین مشکلاتی ارائه می‌کند.

متخصصین پا به معاینه، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های پا با روش‌های بیومکانیکی، جراحی جزئی و سایر روش‌های درمانی می‌پردازند.

متخصصین پا درک قوی دارند که هیچ مسیر حرکتی کاملی وجود ندارد و تفاوت بین حرکات پا و مچ زیاد و طبیعی است. آنها می‌توانند جراحات و همچنین عوارض ناشی از مسائل بهداشتی مداوم مانند دیابت را درمان کنند.

در اغلب موارد، کمردرد و زانودرد از مشکلات پا و مچ نشأت می‌گیرند. مشکلات پا و مچ می‌تواند بدن را از تعادل خارج کند و در نتیجه باعث مشکلات مفصلی شود.

متخصصین پا دانش و آموزش تخصصی دیده‌اند تا منبع مشکل را مشخص کنند – در صورت علت مشکل در پا و مچ – با تجویز ارتزهای سفارشی به درمان موثر درد و تسکین علائم کمک کنند. متخصصین پا در مورد جدیدترین تکنیک‌هایی که می‌توانند علائم مشکلات پا و مچ را تسکین دهند به روز هستند.

کلینیک پا کودکان

از آنجا که ساختار پا در کودکان همواره در حال تغییر است و صفحات رشد در سنین کودکی به طور مداوم در حال رشد می‌باشند، بی‌شک برای درمان مشکلات مرتبط با پای کودکان ضروری است به متخصص ارتوپدی کودکان و یا کلینیک پا کودکان مراجعه کنید تا اقدامات مرتبط با اصلاح ناهنجاری ساختاری پا و مشکلات مرتبط تاثیر منفی بر روند رشد پا نگذارد.

رایج‌ترین اختلالات پا که در کلینیک پا کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد شامل پای پرانتزی یا پای ضربدری، انگشت چکشی، پا چنبری، انگشتان چرخیده و انگشتان روی هم رفته، الگوی غیرطبیعی در راه رفتن خواهد بود.

مشکلات پا می‌تواند افراد را در هر سنی، از نوزادان گرفته تا بیماران سالمند، تحت تاثیر قرار دهد. وقتی نوبت به نوزادان یا کودکان نوپا می‌رسد، ممکن است به ذهن شما خطور نکند که بهتر است آنها را نزد فوق تخصص مچ پا یا پا ببرید، اما تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات رایج پا در دوران کودکی می‌تواند به معنای بهبودی بهتر و بهبودی سریع تر کودک شما باشد.

در حالی که برخی از مشکلات پا، مانند پاچنبری، در بدو تولد دیده می‌شود، اکثر مشکلات پا در کودکان بعداً توسط متخصص اطفال کشف می‌شود.

هر مشکلی معمولاً در مراحل اولیه راه رفتن، حدود یک تا سه سالگی ظاهر می‌شود. شرایط مختلف با علائم و نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند. در حالی که متخصص اطفال می‌تواند تشخیص دهد که مشکلی وجود دارد، اما برای تشخیص دقیق و درمان موثر مشکلات پا در نوزادان، کودکان نوپا و کودکان به متخصص پا اطفال و کلینیک پا کودکان نیاز است.

در حالی که بسیاری از بیماری‌های پا در دوران کودکی به راحتی قابل درمان هستند، تاخیر در بهبودی یا عدم اقدام می‌تواند منجر به مشکلات پا و درد در حین رشد در آینده شود.

اهمیت مراجعه به کلینیک پا و پزشک متخصص پا

متخصص پا، پزشکی است که در تمام موارد مربوط به پا و مچ، از جمله درد پا، رشد غیرطبیعی، جراحات، مشکلات پای دیابتی و آسیب عصبی تخصص دارد.

مراجعه به بهترین کلینیک پا در تهران نه تنها منجر به تشخیص و درمان بیماری‌های موجود در پا و مچ می‌شود، بلکه با رفع مسائل بهداشتی اساسی که ممکن است باعث بروز علائم می‌شوند نیز در بهبود وضعیت بیمار نقش دارد.

علاوه بر این، مراجعه به موقع می‌تواند به بیمار در جلوگیری از درد و آسیب‌های بعدی پا که ممکن است مستعد ابتلا به آن باشد، کمک کند.

بسیاری از افراد مراجعه به متخصص و بهترین کلینیک پا در تهران را به تعویق می‌اندازند و در عوض سعی می‌کنند در خانه خود درمانی کنند – به این امید که مشکل خود به خود برطرف شود.

برخی دیگر خود را برای رفتن به متخصص پا به زحمت نمی‌اندازند چرا که فکر می‌کنند فقط باید وضعیت پای خود را به عنوان چیزی که باید با آن زندگی کنند بپذیرند و درمان آن امکان پذیر نیست.

مراجعه به فوق تخصص مچ پا از آن جهت حائز اهمیت است که وی می‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث مشکل پا و مچ شده تا بتواند با موفقیت به آن رسیدگی کند.

بهترین کلینیک پا در تهران

اگر از هر نوع مشکل مربوط به پا رنج می‌برید، برای دریافت نوبت می‌توانید با کلینیک تخصصی ما تماس بگیرید. کلینیک‌ پا درمانی ما به عنوان بهترین کلینیک پا در تهران خدمات سلامت پای با کیفیتی را برای بیماری‌های موثر بر اندام‌های تحتانی ارائه می‌دهند.

کلینیک پا کودکان ما می‌تواند به درمان مشکلات پا در کودکان، جراحی ناخن در گوشت فرورفته، مسائل بیومکانیکی، آسیب‌های ورزشی مربوط به پا کمک کند و حتی می‌تواندکفش، کفی و ارتزهای سفارشی را طراحی نماید.

اقداماتی که به شکل تخصصی در بهترین کلینیک پا در تهران ارائه می‌شود شامل موارد ذیل خواهد بود:

تمام بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مربوط به پا در کلینیک پا ما درمان می‌شود. از درمان‌های معمول مراقبت از پا مانند کوتاه کردن ناخن، برداشتن میخچه و پینه گرفته تا درمان و مدیریت مشکلات پیچیده راه رفتن اندام تحتانی در بهترین کلینیک پا در تهران تحت درمان قرار می‌گیرند.

  • کلینیک پا کودکان
  • درمان آسیب‌های ورزشی
  • جراحی ناخن فرورفته در گوشت
  • آسیب شناسی ناخن و پوست
  • نظارت بر بیماران دیابتی و در معرض خطر
  • مدیریت میخچه و پینه
  • طراحی و ساخت کفش، کفی و ارتروزهای سفارشی
  • مراقبت کلی از ناخن و پا

چه گروه از افرادی در کلینیک پا ما تحت درمان قرار می‌گیرند؟

افراد مختلفی در کلینیک پا تخصصی ما تحت درمان قرار می‌گیرند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • کودکان

اگر نگران پاها، رشد یا راه رفتن فرزندتان هستید، همین امروز به یکی از متخصصان کلینیک پا ما که در حوزه کودکان نیز فعالیت می‌کنند، مراجعه نمایید.

  • ورزشکاران

آیا می‌خواهید عملکرد خود را بهبود بخشید، از آسیب دوری کنید یا آسیبی را درمان کنید؟ به تیم ما در کلینیک دکتر میرپا مراجعه کنید تا در مورد برنامه درمانی صحبت کرده و مطمئن شوید که بهترین عملکرد خود را دارید.

  • کارگران

اگر شغل شما شامل ساعت‌ها وقت گذاشتن روی پاهایتان است، به احتمال زیاد با درد پاها و کمر و خستگی آشنا هستید. با شما کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که از پشتیبانی لازم برای ادامه دادن به کار و فعالیت در طول هفته برخوردار خواهید بود.

  • افراد با رنج سنی بالای 55 سال

با افزایش سن، ارزیابی سالانه سلامت پا به میزان آزمایش بینایی یا شنوایی حائز اهمیت است. شرایطی مانند دیابت یا مشکلات گردش خون را می‌توان با نگاه کردن به پاها تشخیص داد و مشکلات رایج مانند میخچه، پوست ترک خورده و ناخن‌های در گوشت فرورفته را می‌توان با موفقیت درمان کرد.

  • دیابتی‌ها

آیا معاینه سالانه خود را انجام داده‌اید؟ همه بیماران دیابتی باید حداقل سالی یک بار در کلینیک پا توسط متخصص پا معاینه شوند. این امر برای تشخیص زودهنگام مشکلات و سایر عوارض مانند قانقاریا حائز اهمیت است.

سخن پایانی

برای تشخیص، پیشگیری و درمان صحیح مشکلات مرتبط با پا ضروری است به کلینیک پا تخصصی و متخصص پا مراجعه نمایید.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ما با بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات تشخصیصی عم از اسکنر سه بعدی و غیره در تشخیص به موقع مشکلات پا و درمان صحیح این مشکلات جزو مراکز بسیار شناخته شده در این حوزه می‌باشد.

کلینیک پا دکتر میر پا با گردآوری جمعی از پزشکان نخبه و متخصص پا همواره در تلاش برای کسب بهترین نتایج درمانی و حداکثر رضایتمندی مراجعین خود بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید