کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کفی طبی

آیا تا به حال هنگام راه رفتن حتی بعد از یک پیاده روی کوتاه، در کف، مچ و ساق پا و یا حتی در زانو و کمرتان احساس درد کرده اید؟ این مشکل می تواند به دلیل استفاده از کفشهای نامناسب باشد. کفش نامناسب به بخشهای مختلف پا فشار وارد کرده و منجر به درد درپا می شود.
استفاده از کفی طبی متناسب با پایتان میتواند چاره این مشکل باشد.

کفی طبی ارتوپدی استاندارد متناسب با پای شخص طراحی می شود. برای افراد مختلف کفی ها ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال برای مشکلاتی مانند خار پاشنه، التهاب تاندون آشیل، کف پای صاف و یا متناسب با موقعیت شغلی فرد کفی متفاوت ساخته می شود.

 

کفی طبی

 

چرا کفی های ارتوپدی لازم و مفید هستند ؟

ارآنجاکه ازازکفی طبی میتواند صرفا برای راحتی و سلامتی پا و کمر، و یا برای کاهش درد و اصلاح عملکرد پا ساخته شود. یک کفی مناسب میتواند شما را از دردهای ناشی از ایستادن و راه رفتنهای طولانی رهایی بخشد. علاوه بر این، باعث می شود وزن بدن به صورت یکنواخت‌ توزیع شود. همچنین فشار بیش از حد بر روی بخشی از پا یا کمر را بر می دارد.
در زمان آسیب دیدگی می تواند با حذف فشاراز بخشهای آسیب دیده، فرصت ترمیم و بهبود ایجاد کند.

کاربرد های کفی طبی

  • کفی مناسب برای کفش از ایجاد تاول، کف پای صاف و عرق پا جلوگیری می کند.
  • یکی از اصلی ترین دلایل ساخت کفی طبی کف پای صاف است. اهمیت اصلاح این عارضه از آنجاست که باعث بروز مشکلات جدی در نواحی مختلف ستون فقرات، کمر، زانو و پا شود.
    برای اطلاعات بیشتر کف پای صاف را بخوانید.
  • اصلاح زانوی پرانتزی و بد راه رفتن کودکان.
  • درمان بی حسی پا، درد سیاتیک و کاهش درد بیماریهای دردناکی مثل هالوس والگوس .
  • کمک به گردش خون بهتر در بیماران دیابتی یا افراد مبتلا به آرتروز.
  • دفع ضربه وارده به پای ورزشکاران.

یک نکته حائز اهمیت این است که در بعضی از بیماران درد کف پا میتواند ناشی از بیماری دیسک کمر باشد.
در این موارد علاوه بر استفاده از کفی مناسب جهت کاهش درد، بیمارحتما باید برای درمان عارضه اصلی به پزشک مراجعه کند.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی فوق تخصصی دکتر میر به شما جهت تشخیص و درمان بیماری کمک می کنند.

در کنار تمام مزیتها، تنها ایراد وارد بر کفی طبی سفارشی، قیمت بالایی آنهاست.

کفی ها را از چه موادی می سازند؟

اولین ماده ای مورد استفاده در ساخت کفی طبی آکریلیک یا همان پلیمر متیل متاکریلات بود. این پلیمر جنس سخت و محکمی دارد و به همین دلیل خیلی زود ترک می بردارد. پلی پرو پیلین به دلیل استحکام بالا و سبکی زیاد نوع دوم مواد مصرفی هستند. هرچند در در مقایسه با مواد جدید کفی ها یعنی فیبر کربن، مقاومت پایین تری دارند. در کفی های فیبر کربنی به دلیل قابلیت هایی که کربن دارد بسیار سبک تر و منعطف تر هستند و دوام و استحکام بسیار بالایی دارند.

 

کفی طبی

 

نحوه ساخت کفی طبی

برای ساخت کفی مناسب ابتدا لازم است توسط متخصص ارتوپدی، معاینات لازم صورت گیرد. پزشک با بررسی های لازم متناسب با شرایط پای بیمار در هنگام راه رفتن، ایستادن و نشستن و ارزیابی کف، مچ پا، زوایای انگشتان، ران و بخشهای تحتانی فرد طراحی لازم را انجام میدهد. سپس بوسیله ی اسکن دو بعدی پا به تشخیص هر چه دقیقتر پا پرداخته و سپس توسط اسکن سه بعدی قالب پای بیمار برای ساخت کفی تهیه میشود.

کلینیک تخصصی قوق تخصصی دکتر میر پا مجهز به جدیدترین فوت اسکنرها جهت تشخیص عارضه و طراحی کفی مخصوص طبی شما است. جهت تعیین وقت با ما تماس بگیرید.

انواع کفی های طبی

کفی طبی را میتوان بسته به شرایط استفاده به دو دسته نرم و فانکشنال تقسیم کرد.

  • کفی های نرم

لایه هایی معمولا از جنس چرم فوم، پلاستیک یا چوب پنبه هستند که منعطف بوده و پا را در مقابل فشار محافظت میکنند. کفی های فومی از این دسته هستند که صرفا برای سلامت پا و پیشگیری از عوارض در استفاده های طولانی مدت از کفش استفاده می شود. همچنین کفی طبی فومی قوس اسفنجی که نوع دیگری از کفی فومی است در مواردی که شخص مشکلات اندکی در پای خود دارد برای محافظت از قوس پا استفاده می شود.

کفی ژله ای نیز کفی هایی هستند که پا را در مقابل ضربه های شدید محافظت میکنند. انواع دیگر کفی نرم در درمان بیماریهای پا مثل درد استخوان پا و زخمهای کف پا مانند زخم دیابتی استفاده می شوند.
در بیماران دیابتی از آنجاییکه اختلال در سیستم عصبی بدن (نوروپاتی محیطی) میتواند باعث بی حسی و بنابراین ایجاد زخم و عفونت در پاهایشان شود، استفاده از یک کفی طبی نرم  می تواند به میزان زیادی بیمار را از مشکلات برهاند. پزشک در این دسته از بیماران می بایست با بررسی های لازم، مشکلات عصبی بیمار را تشخیص داده و سپس متناسب با مشکلات بیمار از کف پا اسکن و کفی مناسب را تجویز کند.

برای آشنایی با پای دیابتی و کفشهای طبی مناسب اینجا را بخوانید.

  • کفی نرم مناسب برای کفش کودکان

همچنین از کفی های فومی بسیار نرم و راحت در ساخت کفشهای ارتوپدی کودکان هماهنگ با رشد پاهای کوچک آنها استفاده می شود. در این نوع کفی ها حباب هایی برای گردش خون بهتر در کف پا، لایه های محافظتی ثابت نگه دارنده پا، لایه ضد باکتری و قارچ و یک پوشش چرم برای محافظت از شست پا استفاده می شود.
کفی استاندارد برای کودکان در شکل گیری قوسهای کف پا و تقویت عضلات آنها مؤثر است.
استفاده از آنها می تواند به دلیل کاهش فشار روی پای کودکان مفید باشد.
در نتیجه ی فشار پا میتواند دچار بد فرمی هایی مثل کالکانئوس والگوس و صافی کف پا شود.

  • کفی های فانکشنال

به آنها کفی عملکردی نیز گفته می شود. از جنس محکمتری ساخته می شوند که برای استفاده در دردهای کف پا و مشکلات جدی تر مانند درد پاشنه، قوس کف پا، مچ پا، زانو، ران، مفاصل انگشتان و التهاب تاندون کاربرد دارند. کفی محافظ قوس پا یا کفی ارتوپدی از این دسته به شمار میروند که کفی های سفت و محکمی هستند که پا را از فشار وزن بدن مصون نگه می دارند.

  • کفی ورزشی

این نوع کفی از انواع دیگر کفی طبی حرفه ای تر ساخته می شود. چرا که باید نیاز ورزشکاران در مقابل ضربه های شدیدتر را برطرف کند. ورزشکارانی مثل فوتبالیستها بیشتر در معرض ضربات و آسیب های شدید قرار دارند. آنها باید حتما از کفی های مخصوص با قدرت ضربه گیری بالا و متناسب با انحنای پایشان استفاده کنند. این کفی ها از صدمات ناشی از کشیدگی روی عضلات، کشیدگی تاندون، پیچ خوردگی در اثر پرش و ضربه محافظت میکند.

مزایا استفاده از کفی طبی

به طور کلی استفاده از تمامی کفی‌های طبی، هدفی است جهت کمک به بهبود بیماری‌ها یا آسیب‌های مختلف پا مانند التهاب تاندون پاشنه (آشیل)، انحراف انگشت شست پا (قوز)، التهاب فاشیای پلانتار، سندرم تونل تارسال و…
اگر از هر یک از این بیماری‌ها رنج می‌برید، بایستی با یک متخصص پا مشاوره انجام داده تا نوع مناسبی از کفی طبی را به شما پیشنهاد دهد.
کفی‌های طبی، به دلایل مختلف بسیاری برای شما مفید هستند. ابتدا با کاهش درد و تورم پا، به شما این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت راه بروید، بدوید و بپرید. همچنین سبب حفظ ثبات مفاصل و حمایت بیشتر از قوس پا می‌شود. کفی‌های طبی به سایر قسمت های بدن از جمله کمر و لگن کمک می کند.
سایر مزایای مهم استفاده از کفی های طبی:

  • سلامت کلی پا و مچ پا را بهبود می‌بخشد.
  • انحراف اندام‌های بدن از جمله مچ پا را اصلاح می‌کند.
  • از بدشکلی و ناهنجاری‌های پا جلوگیری می‌کند.

کفی‌های طبی به عنوان ضربه گیر، ضربه را از کف پا و قوزک پا جذب کرده و از آسیب و التهاب این قسمت‌ها جلوگیری می‌کند یا سبب کاهش آن می‌شود. کفی طبی برای هر فرد به صورت اختصاصی و سفارشی ساخته می‌شود. همچنین نسبت به کفی‌های بدون نسخه قیمت بالاتری داشته و کارایی آن در حمایت از اندام‌ها بیشتر است و دوام بیشتری نیز دارد.

دوام کفی طبی چقدر است؟

  • به طور متوسط کفی‌های طبی با کیفیت، تا 10 سال عمر می‌کنند.
  • مدت زمان مراقبت از کفی طبی نیز به نگهداری آن بستگی دارد.
  • برخی از کفی‌های طبی قابل شستشو هستند و بهتر است بعد از استفاده طولانی مدت شسته شوند تا موجب حفظ سلامت پوست، از بین رفتن باکتری ها، جلوگیری از قارچ پا و افزایش عمر کفی‌های طبی شوند.

اکثر افراد هر ۲ تا ۳ سال یکبار کفی طبی خود را تعویض کرده یا برای هر جفت کفش از کفی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند .اگر فکر می‌کنید که کفی‌ طبی مناسب شما می‌باشد و توانایی حل مشکلتان را دارند، توصیه می‌کنیم نگاهی به لیست بهترین انواع کفی‌های طبی موجود در بازار بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید