کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان درد کف پا

درمان درد کف پا از آن جهت حائز اهمیت است که عدم رسیدگی و رفع عامل درد کف پا خود می‌تواند منجر به عوارض و پدید آمدن مشکلاتی چون عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن و نامتوازن شد وزن گردد و این موارد خود زمینه ساز مشکلات جدی‌تر در نواحی دیگر بدن از جمله کمر، زانو و لگن باشد. از همین رو رسیدگی فوری برای درمان ضروری است.

درد در سینه پا می‌تواند در اثر شرایط و اتفاقات مختلفی ایجاد گردد. میزان قوس و انحنای قسمت کفی پا ،کنترل چگونگی ایجاد فشار در قسمت پا در زمان انجام فعالیت‌هایی همانند راه رفتن بر عهده دارد.

در هنگامی که میزان انحنای ناحیه سینه پا یا قسمت‌های بافت‌های نرم اطراف پا بعلت استفاده از کفش‌های نامناسب، گرفتگی‌های عضلانی، بیماری‌های التهابی دچار ایراداتی شوند، امکان بروز احساس درد در تمامی نقاط پا، زانو، یا قسمت پایین کمر بوجود می‌آید.

بهترین درمان برای درد در سینه پا زمانی رخ می‌دهد که تشخیص دقیق علل درد کف در پا و کمر مشخص گردد. جهت درمان درد ناشی از کف پای صاف و یا درمان درد کف پا هنگام راه رفتن به بهترین شکل، مراجعه به یک کلینیک تخصصی ارتوپد ضروری است . در ادامه این مطلب با مهمترین روش‌های درمانی درد در این ناحیه بعد از تشخیص علل درد در سینه پا و کمر با ما همراه باشید.

درمان درد کف پا

 

علت درد کف پا و درمان درد کف

علل درد در سینه پا و کمر به دلیل ایستادن یا پیاده روی برای زمان‌های طولانی است. این شرایط اغلب به علت ضعف و گرفتگی عضلات و تاندون‌هایی محافظ شکل منحنی ناحیه بروز می‌کند. در این مطلب در مورد علت درد کف پا و کمر و درمان درد کف پای صاف و درد در سینه پا حین راه رفتن می‌پردازیم.

انحنای کف پا و درمان درد کف پا

در قسمت پای هر انسان تعداد 26 استخوان می‌باشد. استخوان‌های قوزک و سینه پا در قسمت وسط پا به همدیگر اتصال داده شده‌اند و با رباط‌ها، مفصل‌ها و تاندون‌ها برای بوجود آوردن حالت انحنا در سینه پا، حمایت می‌شوند.

دو انحنای مهم در قسمت پا می باشد که عبارت است از انحنای طولی ناحیه سینه پا که در قسمت طول پا امتداد پیدا کرده و انحنای عرضی سینه پا که درقسمت  عرض پا می‌باشد.

انحنای قسمت طولی را می‌شود به دو قسمت جداسازی کرده که عبارت است از انحنای طولی میانی که در قسمت داخلی پا می‌باشد و انحنای طولی طرفی که در ناحیه خارجی پا می‌باشد.

توجه داشته باشید همه عوامل و شرایطی که بر وضعیت و شکل انحنای سینه پا تاثیر می‌گذارند، می‌توانند علل درد در سینه پا و کمر بشوند. در صورت درد زیاد و داشتن علائم حتما جهت تشخیص علل درد در ناحیه سینه پا و کمر به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

علت درد کف پا و کمر و درمان درد کف پا

در این مطلب مهمترین علل شایع و متداول درد‌های کف پا و انواع این دردها را مورد بررسی قرار می‌دهیم که عبارتند از:

  • مشکلات فاسیای کف پا یا پلانتر

فاسیای پلانتر یک قسمت نوار فیبری ضخیم در امتداد سینه پا است. فاسیا برای حفظ انحنای ناحیه کف و انتقال نیرو در زمان حرکت کردن در فسمت پا بسیار کمک می‌نماید.

متداول‌ترین ایراد ایجاد شده در این ناحیه فاسئیت پلانتر است. در هنگام بروز کشیدگی ماهیچه‌های سینه پا بیشتر از حد معمول فاسیای پلانتر ایجاد می‌شود (مثلا به علت ایستادن طولانی مدت برروی پاها، افزایش میزان فعالیت یا تغییر در موقعیت قرار گرفتن پاها بر روی سطح زمین)، فاسیای پلانتر التهاب ایجاد کرده و متورم می‌شود.

این عوامل در اکثر مواقع با تشکیل عارضه خار پاشنه پا همراه می‌باشد. در حقیقت، خار پاشنه پا به معنای رشد بیش از حد استخوان پا به علت کشیدگی‌های متناوب و مکرر در قسمت اتصال فاشیای سینه پا به استخوان پا می‌باشد.

اگر پس از گذشت زمان، قسمت نوار فاسیت‌پلانتار در ناحیه سینه پا به صورت مداوم و همیشگی به استخوان پاشنه پا  فشار بیاورد، در نتیجه باعث ایجاد یک زائده‌ی استخوانی شکل در ناحیه اتصال آن‌ها به‌ یکدیگر می‌شود.

وارد آوردن فشار به استخوان ناحیه پاشنه پا توسط نوار فاسیت‌پلانتار معمولا به علت عملکرد غیرطبیعی پاها و یا به علت وضعیت غلط قرارگیری پاها (در زمان ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در حقیقت همان عللی که باعث ایجاد عارضه التهاب فاسیت پلانتار و درد خار پاشنه پا می‌شوند، در نهایت به تشکیل خارپاشنه و شروع درد پاشنه می‌شود.

  • شکستگی ناشی از فشار و درمان درد کف پا

از دیگر دلایل رایج برای درد در انگشتان پا و قسمت سینه پا، بروز شکستگی بعلت فشار و ضربات است. این شکستگی‌ها اغلب به علت وارد آمدن فشار بیش از حد تحمل استخوان به یکی از استخوان‌های پا بوجود می‌آید.

همچنین در اثر فعالیت‌هایی فیزیکی مانند پریدن و دویدن و در اغلب موارد در فعالیت‌های متناوب و هنگامی که شخص به صورت سریع سطح فعالیت خود را افزایش می‌دهد، ایجاد شده. در این مدل، شکستگی قسمت استخوان ممکن است بسیار کوچک باشد، ولی درد حاصل از آن بسیار زیاد است.

شکستگی ناشی از فشار استخوان‌های سینه پا می‌تواند علت بروز دردهای خفیف تا شدید در قسمت سینه پاها بشود. برای اطلاعات بیشتر درباره دلایل، علائم و روش‌های درمان درد ناشی از سینه پای صاف و یا هنگام راه رفتن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

  • تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی وظیفه بسیار مهمی در حمایت از میزان انحنای قسمت میانی سینه پا دارد. مشکلات تاندونیت تیبیال خلفی اغلب به علت استفاده بیش از حد از این عضله در زمان انجام فعالیت‌هایی همانند ورزش‌های فوتبال یا تنیس یا بعلت ایجاد ضربه‌های فیزیکی مانند زمین خوردن ایجاد می‌شود.

این شرایط باعث ملتهب شدن تاندون و یا حتی باعث پارگی می‌شود و می‌تواند سبب علت درد کف پا و کمر بشود. این دردها اغلب با انجام فعالیت یا در زمان ایستادن به مدت زیاد بیشتر می‌شود.

هنگامی که این عارضه بصورت متناوب باشد، قسمت داخلی پا ( شکل انحنا یا قوس میانی پا ) کم کم انحنای خود را از دست داده و این وضعیت در نهایت باعث عارضه صاف شدن سینه پا خواهد شد.

آزمایشی ساده جهت تشخیص این عارضه، ایستادن برروی یک پا و بلند کردن بدن بر پنجه انگشتان پا است. اگر فرد نتواند این حرکت را انجام دهد، شاید به عارضه تاندونیت تیبیال خلفی شده است.

روش‌های درمانی درد در سینه پا حین راه رفتن، قابل استفاده در این حالت اغلب مانند استراحت، یخ درمانی، تمرین‌های کششی و حرکتی، استفاده از کفش طب  و فیزیوتراپی است.

  • سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال هنگامی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در زمان عبور از تونل تارسال در قسمت میانی استخوان قوزک پا فشار وارد شود. این وضعیت می‌تواند سبب درد در سینه پا و درد کمر و همچنین احساس گز گز در پا بشود.

در این عارضه  بی حسی در ناحیه پاشنه پا و معمولا به طرف انگشت شست پا و سه انگشت مجاور آن احساس می‌شود. همچنین، احتمالا این وضعیت باعث احساس گرما و سرما در قسمت ناحیه سینه پا شود.

سندرم تونل تارسال به علت اکثر عارضه‌های سینه پا که موجب محدود شدن فضا در قسمت تونل تارسال می‌شود، می‌تواند ایجاد شود برای مثال در مورد این بیماری می‌توان از ایجاد کیست، برآمدگی، زائده‌های استخوانی، و ورم در قسمت قوزک به علت آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

اصلی‌ترین هدف از روش‌های درمان درد در سینه پا ، کاهش درد در ناحیه سینه پا است. برای مثال به جهت درمان درد کف پا هنگام راه رفتن می‌توان از تمرین‌های تقویتی و کششی ماهیچه‌ها، بانداژ بستن و تزریق استروئید استفاده کرد.

هنگامی که درد در قسمت سینه پا حتی بعد از استفاده از روش‌های درمان کف پا ادامه داشته باشد، احتمالا انجام عمل جراحی ضروری و مورد نیاز باشد.

  • گرفتگی پا

گرفتگی پا در نتیجه اسپاسم عضلات غیرقابل کنترل و شدید عضلات پا اتفاق می‌افتد. این وضعیت از رایج‌ترین دلایل درد در سینه پا است، ولی می‌تواند در هر قسمت از سینه پا یا نواحی پایین زانو احساس شود.

اغلب، این دردها تنها برای چندین ثانیه ادامه دارد، ولی در مواردی که عارضه جدی تر باشد، ممکن است درد به مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

در بعضی از مواقع، دلیل مشخصی برای اسپاسم عضلات پا وجود ندارد، ولی دلایل احتمالی می‌تواند به علت رژیم غذایی، خشک و ضعیف شدن عضلات، از دست دادن آب ماهیچه‌ها، کاهش میزان چرخش خون و خستگی باشد. در گاهی موارد، این وضعیت می‌تواند علامتی از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر پا باشد.

به همین علت در صورتی که بطور متناوب با این عارضه روبرو شدید، با پزشک متخصص پا مشورت نمایید.

برخی از کاربردی ترین روش‌ها برای درمان درد کف پای صاف و یا حین راه رفتن ناشی از گرفتگی عضلات، انجام تمرین های ورزشی، گرما درمانی، مصرف مقدار زیاد آب و استفاده از کفش‌های مناسب است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر دلایل، علائم و روش‌های درمان درد کف پای صاف و یا درد در سینه پا حین راه رفتن، به مطالعه ادامه مطالب ارائه شده بیشتر توجه نمایید.

  • پای ورزشکار

بروز عارضه درد در سینه پای ورزشکار در نتیجه یک عفونت قارچی تشکیل می‌شود که در بیشتر مواقع دلیل آن عدم رعایت بهداشت مناسب پا و یا قرار دادن طولانی مدت پا در شرایط خیس و مرطوب می‌باشد.

این شرایط می‌تواند در قسمت‌های مختلف پا موجب بروز خشکی، پوسته شدن و خارش شود و احساس درد  سینه پا را به همراه داشته باشد.

مشکل درد در کف پای ورزشکار را اغلب می‌توان توسط راه رفتن با پای بدون کفش و جوراب به مدت چند روز و همچنین رعایت بهداشت مناسب پا به درمان درد کف پا کمک بسیاری کرد. معمولا، پزشک احتمالا برای بیمار مصرف داروهای ضد قارچ نیز توصیه می‌کند.

  • کف پای صاف و درمان آن

سینه پا صاف که به آن عارضه صافی سینه پا نیز گفته می‌شود، هنگامی ایجاد می‌شود که میزان انحنای سینه پا بشکل کامل از بین رفته و تمامی ناحیه سینه پا بر روی زمین قرار بگیرد. تمامی کودکان با سینه پای صاف متولد می‌شوند، ولی با رشد آنها، میزان انحنای سینه پا به کم کم تشکل می‌شود.

اما انحنا و یا  قوس سینه پا برای حدود 30 درصد افراد هیچگاه تشکیل نمی‌شود. این عارضه حتی در سنین بالاتر تواند به علت بیماری، بارداری، آسیب دیدگی، وارد شدن فشارفیزیکی بیش از حد به پاها یا به علت بخشی از مراحل افزایش سن نیز ایجاد شود.

اغلب افرادی که کف پای صاف دارند، نشانه‌ها و ناراحتی خاصی در این مورد احساس نمی کنند، ولی برخی افراد به علت این عارضه با درد در سینه پا و مشکلاتی مانند درد زانو یا درد کمر روبرو می‌شوند.

این افراد معمولا با خستگی سریع پای خود در زمان ایستادن و یا راه رفتن روبرو شوند و ایستادن بر روی پنجه برای آنها بسیار سخت و دشوار است. افرادی که به علت عارضه کف پای صاف با مشکلات درد در این ناحیه مواجه می‌شوند.

اغلب برای درمان درد ناشی از کف پای صاف می‌توانند با استفاده از تمرین‌های حرکتی و یا استفاده از کفش‌های طبی (که دارای کفی‌های خاص برای اصلاح وضعیت پا است) و همچنین راه رفتن با پای برهنه، مشکلات خود را بر طرف نمایند.

چگونگی بروز دردهای پاشنه و فاسئیت کف پا و درمان درد کف پا

فاسئیت کف پا یکی از متداول‌ترین دلایل درد در ناحیه سینه پا است. این وضعیت اغلب بعد از انجام فعالیت یا استراحت‌های طولانی مدت مانند زمان بیدار شدن از خواب بروز می‌کند و سبب علت درد کف پا و کمر می‌شود.

برای اطلاع از چگونگی درمان درد کف پای صاف و یا درمان درد کف پا هنگام راه رفتن و پیشگیری ، مطالب ارائه شده در این مطلب را مطالعه نمایید.

یکی از مشکلات نادر در رابطه با فاسیای پلانتر که دلیل ایجاد درد می‌شود، فیبروماتوز در ناحیه سینه پا است. این وضعیت هنگامی ایجاد می شود که یک برجستگی در قسمت فاسیای سینه پا ایجاد شود. این برجستگی اغلب در ناحیه میانی انحنای سینه پا ایجاد می‌شود.

این موقعیت معمولا باعث بروز درد در زمان راه رفتن می‌شود که دلیل آن وارد شدن فشار به قسمت سینه پا به علت برجستگی می‌باشد.

آزمایش‌های تشخیصی برای درمان کف پای صاف

یکی از آزمایش‌های سریع برای تشخیص علل درد در سینه پا و کمر و پای صاف، قرار دادن پاها داخل یک سینی آب و پس از آن گذاشتن پاها  برروی یک سطح مسطح و هموار مانند کاغذ ضخیم یا مقوا است.

به این صورت شخص می‌تواند یک تصویر از رد پای خود داشته باشد. در این وضعیت هر اندازه میزان بیشتری از ناحیه سینه پا در تصویر مشاهده شود، میزان صافی کف پای فرد نیز بیشتر است.

  • بیماری‌های خاص

برخی از بیماری‌ها می‌توانند موجب بروز درد در قسمت سینه پا بشود. برای مثال می‌توان از بیماری‌های دیابت، آرتروز و چاقی نام برد. این عارضه می‌تواند بر وضعیت و قدرت استخوان‌ها، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد علت درد کف پا و کمر شود.

  • استفاده از کفش‌های نامناسب

کفش نقشی مهم و حیاتی برای سلامت پا و ناراحتی‌های ایجاد شده در پاها دارد. اغلب دلایل درد در سینه پا می‌تواند به علت استفاده از کفش‌های نامناسب بویژه کفش‌های با کفی تخت و یا پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ باشد.

کفش‌ها هنگامی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که شخص به مدت طولانی برروی پاهای خود ایستاده یا انجام فعالیت‌های ورزشی همانند پریدن انجام دهد.

کفش‌هایی که مورد استفاده قرار می دهیم، باید راحت و نرم باشند. همچنین کفش‌ها می‌بایست دارای کفی مناسب قوسی شکل برای کمک به انحنای سینه پا بوده و پهنای مناسبی داشته باشند.

راه ها و روش های دیگر درمان درد کف پا

با استفاده از روش‌های ارائه شده درمان درد کف پا می‌توان درد پاها را تسکین داده و از بروز مجدد دردها جلوگیری کرد.

  • ارتز و کفی

جهت بهبود حمایت از ناحیه سینه پا و پایداری پاشنه پا استفاده از ارتز یا کفی‌های مناسب می‌تواند بسیار کارآمد و مؤثر باشد و از فشار برروی تاندون تیبیالیس خلفی بکاهد.

  • حمایت کننده (ساپورت) کف پا

ساپورت‌های ویژه سینه پا در کم کردن احساس درد و ناراحتی بسیار موثر هستند. هرچند از آنجایی که شکل ظاهری و ارتفاع ساپورت‌ها باید مناسب با نوع و ارتفاع قوس کف پاها باشد، باید همیشه قبل از تهیه ساپورت، نوع قوس کف پاها (کم، متوسط یا زیاد) را به دقت تعیین کنید.

  • تقویت عضلات

تمرین‌های ویژه برای تقویت عضلات تیبیالیس خلفی و کشش تاندون آشیل را انجام دهید. این دو عضله تاثیر بسزایی در کاهش درد و پرونیشن احتمالی پا دارند.

  • کفش مناسب

کفش‌های و کفی‌ها آن با توجه به سبک زندگی روزمره فرد باید مناسب فعالیت‌های روزانه و هم مناسب فعالیت‌های شدیدتری مانند دویدن یا انواع ورزش‌ها باشد.

  • استفاده از محافظ شبانه

وسایل محافظ‌ شبانه با حفظ موقعیت عضلات در وضعیت مناسب و تقویت عضلات در هنگام استراحت، فشار روی قوس سینه پا را کم می‌کند.

  • نرمش و حرکت‌های اصلاحی

پزشک معمولا برای افزایش قدرت و پایداری قسمت آسیب دیده و اصلاح عضله‌های فاقد تعادل پیشنهاد انجام نرمش و حرکت‌های اصلاحی معین می کند.

حرکت‌های مخصوص افزایش میزان انعطاف‌پذیری دامنه حرکتی عضله را افزایش می‌دهد یا آن را در حد مطلوب نگه می‌دارد. انعطاف‌پذیری بیشتر به دلیل وجود عضله‌‌های قوی‌تر است که احتمال آسیب دیدن آن کمتر است.

برای درمان درد کف پا هنگام راه رفتن روش‌های دیگری ازجمله تزریق کورتیزون و دارودرمانی نیز وجود دارد.

سخن پایانی

چگونگی درمان درد در سینه پا وابسته به دلایل ایجاد درد پا دارد. در این وضعیت تشخیص علت درد در مراحل ابتدایی نقش مهمی در انتخاب مناسب‌ترین روش درمان درد کف پای صاف دارد.

در شرایطی که درد خفیف تا متوسط باشد، بهبود وضعیت کفش می تواند به کاهش عوارض ایجاد شده کمک نماید. همچنین، در بعضی موارد می‌توان از داروهای ضد التهابی و مسکن‌ها برای تسکین درد در سینه پا حین راه رفتن استفاده کرد.

برای شرایطی که عارضه ایجاد شده حاد تر باشد، می توان از تزریق استروئیدها و فیزیوتراپی برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده و همچنین بهبود دلایل ایجاد درد استفاده کرد.برای تسریع در زمان بهبودی و درمان درد کف پا حتما به یک کلینیک مجهز اورتوپد مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید