کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم

داشتن درد در انگشت شست مستلزم پیگیری و درمان است، سوالی که مطرح می‌شود آن است که برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم. عدم درمان به موقع چنین مشکلی می‌تواند منجر به خشکی و سفتی مفاصل، مشکل در راه رفتن، عدم تعادل و بدشکلی و در موارد حاد عفونت خواهد بود. برای درمان چنین مشکلاتی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه کنید.

انگشتان پا دارای استخوان‌‌ها، مفاصل، عضلات، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی زیادی بوده که به دلایل مختلف ممکن است دچار آسیب شوند. در میان انگشتان پا، انگشت شست بیشتر از سایر انگشتان ممکن است به درد و ناراحتی دچار گردد، زیرا بیشتر وزن بدن زمان راه رفتن بر روی شست قرار دارد و معمولا مشکلات ناحیه پا در شست ایجاد می‌شود.

درد در انگشت شست مشکل رایجی است که ممکن است در اثر بیماری یا آسیب در هر کدام از بخش‌های پا مثل پوست، اعصاب، استخوان‌ها و رگ‌های خونی ایجاد گردد و در صورت عفونت سوالی که مطرح خواهد شد آن است که برای عفونت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

درد در این ناحیه سبب کاهش سرعت حرکت و راه رفتن می‌گردد. ممکن است دردی که در شست ایجاد می‌شود مبهم یا تیز باشد.

در برخی موارد ممکن است این درد برای زمان کوتاهی ایجاد شود یا به طور دائم احساس شود. درد شست در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. درد شست در اثر هر گونه آسیب دیدگی در ساختار‌های خارجی و داخلی شست رخ می‌دهد که اگر درمان این علت‌ها سریع صورت گیرد، روند درمانی کوتاه‌تر و میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

پس از تشخیص علت ایجاد درد شست، با استفاده از روش‌های طب فیزیکی و توانبخشی روند درمانی صورت می‌گیرد. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی با ترکیب روش‌های درمانی از جمله حرکات اصلاحی، ورزش و اصلاح فعالیت و روش‌های کاهش درد مثل اولتراسوند و شاک ویو و سایر روش‌ها که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود به منظور رفع مشکل درد شست استفاده می‌نمایند.

برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم، یکی از سوالات شایع افرادی است که به درد شست دچار می‌شوند که در ادامه آن را پاسخ می‌دهیم.

 

برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ساختار اسکلتی پاها بسیار پیچیده بوده و دارای تعداد زیادی مفصل‌‌های مختلف مانند مفصل زانو، مفصل مچ پا و تعداد زیادی تاندون‌ می‌باشد که تا انتهای پا کشیده می‌شوند. آسیب رسیدن به هر یک از این قسمت‌ها ممکن است سبب ایجاد درد انگشت شست شود.

باید توجه داشت که همه این آسیب‌‌ها به سیستم اسکلتی و عضلانی ارتباط داشته و در پاسخ به این که برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم، می‌توان گفت که یک بهترین متخصص انگشت پا می‌باشد که در زمینه تمامی آسیب‌‌های استخوانی تجربه و تخصص کافی دارد.

البته همه دردهایی که در شست رخ می‌دهند به خود پا ارتباط ندارند و برخی از درد‌های ایجاد شده در پا ارجاعی می‌باشند. یعنی مشکل اصلی که سبب ایجاد درد و ناراحتی شده در پا نمی‌باشد. مثلا فتق دیسک یا سیاتیک و تنگی کانال نخاعی ممکن است با تحت ‌فشار قرار دادن عصب‌‌های عبوری سبب ایجاد درد، گزگز و سوزن ‌سوزن شدن در پاها گردند.

در این موارد پزشک ارتوپدی پس از تشخیص علت اصلی ایجاد درد، با کنترل علت اصلی علائم را کاهش می‌دهد. گاهی ممکن است در بیماران مبتلا به روماتیسم، پزشک ارتوپد بیمار را به متخصصان دیگر ارجاع دهد.

از آن جایی که پاها از اجزای مختلفی تشکیل گردیده‌اند، علت دردهای پا نیز بسیار متفاوت خواهند بود. بنابراین بهتر است در صورت داشتن درد پا از خود درمانی در منزل پرهیز شود زیرا ممکن است سبب تشدید درد شود. همچنین برای دردهایی که بیش از چند روز ادامه پیدا می‌کنند، حتما جهت بررسی علت درد و درمان آن به کلینیک‌های تخصصی ارتوپدی که دارای بهترین متخصص انگشت پا می‌باشد، مراجعه نمایید.

درمان درد پا به علت آن بستگی دارد و تشخیص علت درد از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل باید برای دردهای پا به کلینیک پا و متخصص ارتوپد با تجربه مراجعه کرد. بهترین متخصص انگشت پا ابتدا سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند درباره علت ایجاد درد از بیمار پیگیری می‌کند.

درد ممکن است در اثر تصادف، ضربه سنگین، چرخش ناگهانی و دیابت ایجاد شده باشد. بررسی این موارد به پزشک در تشخیص صحیح و درمان کمک می‌کند. پس از بررسی شرایط بیمار، پزشک معاینه فیزیکی کامل که شامل بررسی علائم ظاهری مانند تورم، کبودی یا بررسی اختلال در حرکت، محدودیت‌‌های حرکتی می‌باشد را انجام می‌دهد.

در برخی موارد ممکن است پزشک جهت تشخیص دقیق تر عکس‌ برداری‌ های اشعه ایکس، ام آر آی و سی‌ تی‌ اسکن را تجویز نماید. در پاسخ به سوال برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم می‌توان گفت بهترین گزینه بهترین متخصص انگشت پا با تجربه در کلینیک های تخصصی می باشد.

علت ایجاد درد شست چیست و برای درد شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم

انگشت شست توسط مفصل متاتارسوفارنژیال به پا متصل می‌گردد. این مفصل برای به حرکت در آوردن شست بسیار ضروری بوده و سبب می‌شود پنجه پا به راحتی جمع و باز گردد. عواملی که بر مفصل متاتارسوفارنژیال تاثیر می‌گذارند سبب ایجاد درد و ورم انگشت شست می‌گردند. در ادامه به عواملی که سبب درد و ورم انگشت پا می‌شوند اشاره می‌کنیم و خود می‌توانید به این نتیجه برسیم که برای عفونت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم.

۱. آرتریت

ممکن است ورم در مفاصل سبب ایجاد درد شست گردند. بهتر است پیش از استفاده از روش‌های درمانی مانند حرکات کششی، مسکن‌های بدون نسخه با پزشک متخصص مشورت نمایید. روماتیسم مفصلی معمولا از پا شروع شده و پوشش مفاصل را ملتهب خواهد کرد. در صورتی دچار شدن انگشت شست به روماتیسم مفصلی، ممکن است فرد هنگام انجام فعالیت دچار درد شود.

۲. هالوکس ریجیدوس

عارضه هالوکس ریجیدوس به انگشت شست خشک گفته می‌شود که می‌تواند سبب ایجاد ورم مفاصل یا مشکلات دیگر گردد. در صورتی که این مشکل درمان نشود، ممکن است سبب سفتی انگشت پا شود طوری که راه رفتن برای فرد دشوار گردد.

در صورتی که درد شست در اثر آرتریت باشد، به منظور تشخیص دقیق تر باید به متخصص روماتولوژیست مراجعه شود. در صورتی که درد ادامه داشته باشد، بهتر است به بهترین متخصص انگشت پا مراجعه شود تا در صورت نیاز کفش‌هایی توصیه نماید که بر شست فشار وارد نشود.

۳. خار استخوانی

در زمان فشار دادن پا برای حرکت کردن، مفصل پا باید خم شود. چنان چه درد  در انگشت شست در محل مفصل باشد، در صورتی که فرد خار استخوانی داشته باشد، مانع از خم شدن صحیح مفصل می شود. در صورتی که استفاده از دارو های مسکن و کفش مناسب در کاهش درد موثر نباشند، پزشک ممکن است توصیه نماید خار با جراحی برداشته شود تا فضای بیشتری برای خم شدن شست پا ایجاد شود.

۴. انگشت چمنی

در صورتی که انگشت شست به سمت عقب و بالا جمع شود، ممکن است مفصل اصلی، دچار پیچ خوردگی و در نهایت سبب انگشت چمنی گردد. انگشت چمنی مشکلی است که ممکن است در اثر تداوم فشار بیش از حد به انگشت شست رخ دهد. درمان این عارضه شامل استراحت، بالا نگه داشتن پا و استفاده از داروهای ضد التهابی است. در صورت وخیم بودن این مشکل، پرشک عمل جراحی را توصیه خواهد کرد.

۵. نقرس

نقرس یک وضعیت بسیار دردناک ورم مفاصل می‌باشد که معمولا در انگشت شست رخ می‌دهد. در صورت بالا بودن میزان اوریک اسید بدن، کریستال‌هایی در بدن تشکیل شده که به مفصل ضربه خواهند زد. معمولا نقرس در شب یا اول صبح، زمانی که دمای بدن پایین تر می‌باشد، به وجود می‌آید. در صورت ابتلا به نقرس، از مصرف خوراکی‌هایی که میزان زیادی اوریک اسید دارند، بهتر است پرهیز شود.

۶. پینه پا

عارضه پینه پا شامل برآمدگی سفتی در شست می باشد که می تواند سبب ایجاد درد در انگشت شست گردد. پینه پا هنگامی که یک انگشت به سمت انگشت دیگر متمایل شود به وجود می‌آید. در برخی موارد استفاده از پد‌های پینه پا، مسکن یا تزریق کورتیزون جهت درمان پینه پا موثر می‌باشند. اما بهتر است با پزشک متخصص در مورد کفش و استفاده از کفی‌های طبی نیز مشورت نمایید.

۷. ناخن فرو رفته

هنگامی که ناخن در داخل خود انگشت رشد نماید، سبب ایجاد مشکل ناخن فرو رفته می‌گردد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که ناخن به صورت منحنی کوتاه شده باشد. همچنین می‌تواند در افراد دارای انگشت‌های بسیار خمیده و یا در اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب ایجاد شود. پزشک ممکن است ناخن را کوتاه و یا همراه با قسمتی از بستر ناخن آن را بردارد تا از رشد مجدد آن پیشگیری شود.

۸. سزاموئیدیت

سزاموئید‌ها شامل استخوان‌‌هایی هستند که در تاندون‌های متصل یا در ماهیچه‌ها قرار دارند. سزاموئیدیت زمانی که تاندون‌های اطراف سزاموئید در زیر انگشت شست ملتهب یا تحریک شوند رخ می‌دهند.

۹. شکستگی

مشکل ترک یا شکستگی انگشتان پا در بین بسیاری از افراد رایج است. ترک زمانی که فرد به جسم سفتی لگد بزند یا دائم حرکتی انجام دهد که روی انگشت پا فشار وارد کند، ایجاد می‌شود.

۱۰. هالوکس والگوس

هالوکس والگوس به بد شکلی مفصل شست پا گفته می‌شود که این مفصل برآمدگی قابل مشاهده‌ای را در کنار پا به وجود می‌آورد. این مشکل سبب می‌شود شست در جهت مخالف قرار گرفته و روی انگشت مجاور بیفتد. معمولا بسیاری از کفش‌ها روی مفصل بیرون زده فشار وارد کرده و به مرور زمان می‌توانند کیسه پر از مایع مفصل را متورم و ملتهب نمایند و سبب ایجاد این عارضه گردند.

روش‌های درمانی درد انگشت شست پا از نظر بهترین متخصص انگشت پا

پس از پاسخ به سوال برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم و مراجعه به کلینیک‌های تخصصی، پزشک متخصص پس از بررسی‌های لازم روش‌های زیر را جهت درمان این مشکل تجویز خواهد کرد.

  • استفاده از کفش‌‌های مناسب جهت درمان درد انگشت شست

استفاده از کفش‌های مناسب در درمان مشکلات پا تاثیر زیادی خواهد داشت. کفش‌های دارای طرح و اندازه مناسب تکیه‌گاه مناسبی برای پا فراهم می‌کنند و از شکل گیری برخی از مشکلات مفصل شست جلوگیری خواهند کرد. استفاده از کفش‌های ورزشی مناسب در کاهش میزان آسیب به انگشت شست موثر می‌باشند.

  • گرما و یخ جهت درمان درد انگشت شست

استفاده از گرما و یخ در حرکت مفصل و کاهش درد و تورم انگشت شست موثر خواهد بود. گرما و یخ برای دردهای مفصل ناشی از مشکل انگشت چمنی و سزاموئیدیت نیز موثر می‌باشند.

  • دارو و کرم جهت درمان درد انگشت شست پا

بهترین متخصص انگشت پا برای درد شست ممکن است دارو و کرم‌هایی را تجویز نماید. به همین منظور ممکن است استروئیدها جهت کاهش درد شست و تورم تجویز شوند. در صورت وجود مشکلاتی مانند نقرس، انگشت با استفاده از دارو‌ها و کنترل اسید اوره درمان خواهد شد.

  • ماساژ درمانی جهت درمان درد انگشت شست پا

ماساژ یکی از روش‌های درمان درد انگشت شست می‌باشد. به همین منظور ماساژ محل آسیب دیدگی به طور محکم اما ملایم تاثیر زیادی در کاهش درد خواهد داشت. برای ماساژ انگشت پا باید حرکاتی دورانی روی قسمت آسیب‌ دیده‌ی مفصل انجام شود.

در ابتدا باید با حرکات ملایم ماساژ داده شود و سپس حرکات را عمیق‌‌تر نمایید. همچنین می‌توان انگشت را تا جایی که امکان دارد به طرف بالا کشیده و با شست دست ماساژ داده شود و باید علاوه بر این که ‌مفصل با دست مخالف گرفته شود، شست محکم با دست دیگر گرفته شود و در نهایت شست به صورت دورانی آهسته و ملایم حرکت داده شود.

  • روش اولتراسوند جهت درمان درد انگشت شست پا

درمان با اولتراسوند یک روش موثر برای درد شست می‌باشد. در روش اولتراسوند، امواج صوتی با فرکانس یک میلیون لرزش در ثانیه به ناحیه‌ی آسیب دیده فرستاده می‌شود. این امواج تا پنج سانتی‌متر در بدن نفوذ می‌کنند و سبب تسکین درد انگشت می‌شوند.

  • شاک ‌ویو درمانی جهت درمان درد انگشت شست پا

شاک ویو درمانی یک روش غیرتهاجمی بوده که مشکلات عضلانی پا را درمان خواهد کرد. این روش، روند بهبود طبیعی بدن را سرعت می‌بخشد و جریان خون در قسمت‌‌های آسیب‌ دیده را به منظور ترمیم سریع‌تر بافت افزایش خواهد داد. با استفاده از یک پروب یا گوشی روی قسمت مورد نظر، شارژ الکتریکی روی نواحی که درد ایجاد می‌نمایند شاک ویو تولید خواهند کرد.

باید توجه داشت که شاک ویو درمانی برای بیمارانی که مشکل عصبی یا بی ‌حسی در پا دارند توصیه نمی‌شود. جهت ارزیابی در مورد استفاده از این روش، پزشک سابقه‌ پزشکی بیمار بررسی می‌نماید.

  • فیزیوتراپی جهت درمان درد انگشت شست پا

چنان چه درد شست بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، پزشک متخصص در برخی موارد برای بازیابی دامنه‌‌ی حرکتی و نیروی انگشت آسیب دیده و ترمیم آن فیزیوتراپی را تجویز می‌نماید. فیزیوتراپیست با استفاده از درمان‌‌های دستی مختلف سبب کاهش درد انگشت شست خواهد شد.

  • لیزر کم توان جهت درمان درد انگشت شست پا

در روش لیزر درمانی جهت کاهش درد انگشت شست پا از طول موج‌‌های مشخص نور برای تاثیر بر بافت‌‌ها استفاده می‌شود که این کار سبب تسریع بهبودی خواهد شد. این روش درمانی جهت درمان بیماران مبتلا به درد شست پا و کاهش تورم و افزایش عملکرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کشش جهت درمان درد انگشت شست پا

انجام کشش قبل و بعد از هر فعالیتی می‌تواند در کاهش میزان آسیب دیدگی مفصل موثر باشد.

  • انجام حرکت لاک حلزون جهت درمان درد انگشت شست پا

برای انجام حرکت لاک حلزون باید روی پهلوی دراز کشیده ‌طوری که زانوها ۹۰ درجه خم باشند. سپس زانوی بالایی خود را بلند کرده و به آرامی به موقعیت قبلی بازگردانده شود. باید توجه داشت که در طول این حرکت نباید ران‌ها به طرف عقب یا جلو حرکت کنند.

برای عفونت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم

در صورت عفونت شست پا در اثر زخم، فرورفتگی ناخن در گوشت پا و غیره احتمالاً از خود بپرسید برای عفونت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم. بی‌شک برای پیگیری درمان چنین مشکلاتی ضروری است حتما به پزشک متخصص پا و متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

پا و انگشتان پا در برابر عفونت آسیب پذیر هستند و به دلیل ایجاد رطوبت در کفش محیط برای بروز عفونت پا بسیار اماده است و از همین رو ضروری است حتما در خصوص درمان چنین مشکلی به موقع اقدام شود.

حال می‌دانیم که برای عفونت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم، ضروری است در صورت مشاهده چنین مشکلی فوراً اقدام نمایید.

سخن پایانی

همان‌ طورکه در بالا اشاره کردیم، درمان درد انگشت شست پا علت آن اهمیت دارد. پس از موضوع برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم، بهترین متخصص انگشت پا با توجه به نوع آسیب و شرایط بیمار روش‌های درمانی مختلفی را تجویز می‌کند.

برخی از روش‌های مختلف برای درمان دردهای پا شامل حرکت‌ درمانی، دارو درمانی، استفاده از تزریق اوزون و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌باشد. با توجه به این که درد شست پا علت‌های متفاوتی دارد، در حالت کلی این دردها به دو دسته دردهای مربوط به آسیب در محل و دردهای ارجاعی تقسیم خواهند شد.

تشخیص صحیح علت درد انگشت شست پا در درمان به ‌موقع نقش زیادی خواهد داشت. عدم‌ تشخیص صحیح علت درد توسط پزشک ممکن است سبب بروز عوارض شدیدی مانند آرتروز زودرس، دردهای ماندگار، فلج اندام تحتانی، محدودیت‌های حرکتی در بیمار گردد.

بنابراین انتخاب صحیح پزشک متخصص از اهمیت زیادی برخوردار است. در کلینیک‌های تخصصی ارتوپدی پزشکان با تجربه با بررسی کامل درد و تشخیص علت اصلی آن بهترین شیوه درمانی را برای بیمار تجویز می‌نمایند.

 حال که می‌دانیم برای درد انگشت شست پا به چه دکتری مراجعه کنیم، در صورت داشتن هر گونه درد و مشکل در انگشت شست پا بهتر است سریعا به کلینیک‌های تخصصی ارتوپدی مراجعه شود تا پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و بررسی‌های لازم درمان مناسب را تجویز نماید تا با مراجعه زود هنگام از بروز هر گونه عوارض جدی در آینده پیشگیری شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید