کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
بهترین جراح مچ پا

بهترین جراح مچ پا

برای بهبود آسیب‌های مچ و پیشگیری از بروز عوارضی چون عدم افتادگی مچ، آسیب پایدار و ناتوانی در حرکت دادن مچ و دشواری در راه رفتن ضروری است در اسرع وقت به بهترین جراح مچ پا مراجعه نمایید. برای همین منظور ضروری است به فوق تخصص مچ پا مراجعه کنید و در اسرع وقت نسبت به درمان آسیب‌های خود اقدام کنید.

عمل جراحی آرتروسکوپی مچ، یک نوع جراحی است که دوربین فیلمبرداری بسیار کوچکی که به ابتدای یک چراغ نوری متصل شده وارد بدن می‌شود و بهترین جراح مچ پا بدون برش برروی پوست بدن، قسمت داخلی بدن را مشاهده می‌کند.

مفصل مچ، یکی از مفصل‌های متداول برای این نوع جراحی است. در این مطلب، در مورد جراحی آرتروسکوپی مچ، آناتومی مچ، زمان و نحوه انجام این عمل و فرایند توانبخشی، عوارض و نتایج این عمل جراحی توسط جراح مچ توضیحی ارائه خواهد شد.

آناتومی مچ طبق نظر بهترین جراح مچ پا

پیش از انکه بخواهیم در خصوص آسیب‌های مچ از منظر بهترین جراح مچ پا بیشتر بدانیم بد نیست در خصوص آناتومی مچ اطلاعاتی کسب کنیم. مفصل مچ، از سه استخوان تالوس (استخوان قاپ)، تیبیا (استخوان درشت نی) و فیبولا (استخوان نازک نی) ساخته شده است.

در ناحیه پایین استخوان‌های درشت نی و نازک نی، استخوان قاپ یا تالوس جای گرفته است و ناحیه پایینی استخوان تالوس برروی استخوان پاشنه می‌باشد.

رباط‌ها از باندهای بافتی بسیار سفت و محکمی تشکیل شده‌اند که وظیفه ارتباط استخوان‌ها را با یکدیگر برقرار می‌کنند. رباط‌های تالو فیبولار جلویی، کلکنئو فیبولار و تالو فیبولار عقبی دسته‌ی رباط‌های جانبی را شامل می‌شوند.

عارضه پیچ خوردگی یا آسیب دیدگی در ناحیه مچ، اغلب بعلت آسیب رباط تالو فیبولار جلویی و کلکنئو فیبولار است.

در سمت داخلی مفصل مچ، رباط دیگری به اسم رباط دلتوئید قرارگرفته است. این رباط به تنهایی پاره نخواهد شد تنها در زمانی که مچ در اثر ضربه شکسته می‌شود و آسیب می‌بیند این رباط قطع می‌شود.

مفصل مچ توسط توده مایع محکمی به اسم کپسول مفصلی احاطه شده است. این کپسول بوسیله رباط‌ها، ارتباط بافت همبند و بافت سینوویال را فراهم می‌سازد.

در زمانی که ناحیه کپسول مفصلی مچ توسط محلول آب نمک استریل شده پر می‌شود، بهترین جراح مچ پا می‌تواند تجهیزات آرتروسکوپ را داخل فضای مفصل وارد کند و درون مفصل را مشاهده کند.

شناخت بیشتر کارکرد و توانایی مچ از منظر بهترین جراح مچ پا

قبل از آنکه به عمل جراحی آرتروسکوپی مچ بپردازیم اندکی درباره آناتومی مچ توضیحاتی ارائه می‌دهیم، مفصل مچ یکی از قوی ترین مفصل‌های داخل بدن ما می‌باشد، این مفصل در قسمت اتصال ساق پا قرار گرفته است، باید بدانید هنگامی که راه می‌رویم فشاری معادل 1.5 برابر وزن ما به قسمت مچ ما وارد می‌شود و در زمانی که می‌دویم فشاری معادل 8 برابر وزن ما به قسمت مچ ما وارد می‌شود.

بهترین جراح مچ پا به چه علائمی توجه می‌کند؟

علاوه بر احساس درد، آسیب به ناحیه پا، اغلب باعث ایجاد تورم مچ و کبودی می‌شود. در اغلب بیمار توانایی تحمل هیچ وزنی را بر روی مچ خود ندارد.

اگر نمی‌توانید وزنی را برروی ناحیه مچ خود تحمل کنید و تورم و قرمزی را اطراف مچ خود مشاهده می‌کنید و همچنین احساس دردی شدید در قسمت مچ خود دارید، بهتر است که بر روی پای خود فشاری وارد نکنید و بسرعت به دنبال درمان پزشکی بروید و به یک کلینیک پای معتبر مراجعه کنید.

تشخیص علت درد مچ بواسطه بهترین جراح مچ پا

بهترین جراح پا و مچ پا با پرسیدن در مورد دلیل احساس درد مچ و شروع درد آغاز می‌کند. بهترین جراحان مچ پا ممکن است از شما در مورد نحوه پیاده روی، ورزش کردن، سوالاتی بپرسد. سپس ناحیه مچ خود را بررسی و معاینه می‌کند.

پزشک احتمالا پیشنهاد گرفتن عکس اشعه ایکس را بدهد تا اگر احساس درد مچ، به دلیل پیچ خوردگی یا شکستگی است متوجه شود. در بعضی موارد، شاید مقداری مایع داخل مفصل مچ برداشته شود تا از وجود عفونت و دیگر شرایط زمینه ای مورد ارزیابی قرار داده شود.

اصول جراحی آرتروسکوپی مچ

جراحی آرتروسکوپی مچ توسط بهترین جراح مچ پا در اولین مرحله فقط برای شناسایی دقیق ناحیه درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ولی امروزه بخش بیشتری از جراحی‌ها را همانند تشخیص بیماری، از بین بردن شلی، درمان خار استخوان و درمان شکستگی مفصل را در بر می‌گیرد.

بهترین جراح پا و مچ پا

هدف بهترین جراح پا و مچ پا ، درمان یا برطرف نمودن عارضه مچ با انجام این روش جراحی است. تصویر ارائه شده توسط آرتروسکوپ بسیار بزرگ است و به بهترین جراح پا و مچ پا جهت تشخیص دقیق تر بسیار کمک می‌کند. آرتروسکوپ به دلیل داشتن دید بهتر برای اینکه جراح بتواند برش کوچکتری ایجاد نماید بسیار کمک می‌کند.

در نتیجه میزان بافت‌های آسیب دیده بسیار کمتر می‌شود و طول دوره درمان بسیار کوتاه‌تر می‌شود. توجه داشته باشید که عمل آرتروسکوپ تنها یک ابزار می‌باشد‌، نتیجه‌ای که از عمل آرتروسکوپی مچ انتظار دارید وابسته به عارضه مچ شما و چگونگی جراحی آرتروسکوپی مچ توسط بهترین جراح مچ پا دارد.

آماده سازی قبل از جراحی آرتروسکوپی مچ

حتما با بهترین جراح مچ پا خود مشورت کنید و اگر سوال یا مشکلاتی داشتید قبل از عمل با بهترین جراح ارتوپد مچ پا به اشتراک بگذارید. در زمانی که برای عمل آرتروسکوپی مچ تصمیم نهایی را گرفتید در ابتدا باید نکاتی را رعایت بفرمایید.

بهترین جراح پا و مچ پا معاینه و بررسی‌های فیزیکی دقیقی انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل نماید که شما شرایط لازم جراحی را دارید. هدف از ملاقات و مشورت قبل از انجام عمل جراحی آرتروسکوپی مچ این است که اطلاعات مقدماتی شما دریافت شود.

پیش از عمل جراحی برای توانبخشی، احتمالا به یک فیزیوتراپیست ماهر نیاز داشته باشید. این روش موجب شروع بهبودی در پای شما می شود. متخصص فیزیوتراپی میزان درد فعلی شما را ارزیابی می‌کند و توانایی فعالیت‌ها و استحکام مچ را شناسایی می‌کند.

هدف دوم معاینه و بررسی پیش از عمل جراحی آرتروسکوپی مچ، آماده نمودن بیمار برای این عمل است. فیزیوتراپ در مورد استفاده از عصا برای راه رفتن ایمن‌تر با شما صحبت می‌کند و انجام حرکت‌های ورزشی برای تسریع طول درمان را به شما آموزش می‌دهد.

نحوه انجام جراحی آرتروسکوپی طبق نظر بهترین جراح مچ پا

ناحیه مفصل پاشنه بسیار محکم است و بین ناحیه درشت نی و استخوان قاپ جای گرفته است. با کشیدن و منقبض کردن این قسمت بهترین جراح مچ پا می‌تواند فضایی را جهت قرارگرفتن آرتروسکوپ ایجاد نماید.

آرتروسکوپ درون این فضا حرکت کرده و مفاصل را به جراح نشان می‌دهد. مجموعه وسایل و تجهیزات این جراحی شامل مانیتور، دوربین، منبع نور و لوازم جراحی معمولی است.

آرتروسکوپ یک لوله فیبری نوری بسیار ظریف و کوچکی است که جهت مشاهده فضای درون مفاصل، در زمان جراحی آرتروسکوپی مچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه تقریبی قطر لوله فلزی آرتروسکوپ ۱٫۴ اینچ است و طول آن تقریبا ۷ اینچ می‌باشد. فیبر نوری در قسمت نوک ارتروسکوپ محیطی روشن در داخل مفصل ایجاد می‌کند. در قسمت دیگر لوله‌، دوربینی متصل شده و خروجی دوربین به صفحه نمایشگر متصل است.

این دوربین تصاویر واضح و روشنی از ناحیه مفصل پاشنه و مچ در مانیتور نمایش می‌دهد. مناسب‌ترین جراح مچ با تغییر و جابجایی لوله آرتروسکوپ فضای داخل مفصل پاشنه را مشاهده می‌کند.

انتخاب بهترین جراح مچ پا برای جراحی

بهترین جراح مچ پا، انجام عمل آرتروسکوپی مچ را تنها توسط ایجاد دو الی سه برش بسیار کوچک برروی پاشنه پا شروع می‌کند. این برش‌ها فضای ورودی آرتروسکوپ و لوازم مخصوص این جراحی است هرچندکه بهترین جراح مراقب عصب‌ها و رگ‌های خونی پا می‌باشد.

پس از گذشت چندین سال از ابداع روش آرتروسکوپ، بسیاری از لوازم موردنیاز برای انواع جراحی‌هایی که در آنها از روش آرتروسکوپ استفاده می‌شد گسترش پیدا کرده‌اند. امروزه اغلب جراحی‌هایی که پیش از آن نیازمند برش‌های وسیعی داشته‌اند توسط برش‌های بسیارکوچک انجام می‌شوند.

در ضمن برای انجام جراحی‌های بزرگ نیاز به برش‌های بیشتر و بزرگتری است. پس از انجام عمل جراحی محل برش ها توسط بخیه بسته می‌شوند و جهت محافظت از ناحیه پاشنه،  پای شما بوسیله یک تخته از قسمت زانو تا سر انگشتان باندکشی می‌شود.

اگر جراح مچ پا به این نتیجه برسد که به یک تخته و باندکشی ضخیم‌تری نیازمند هستید، از یک جوراب فشرده خاص برای شما پیشنهاد می‌دهد. جوراب ساق بلند به پیشگیری از لخته شدن خون در قسمت پا بسیار کمک می‌کند.

شایع‌ترین عوارض جانبی جراحی آرتروسکوپی از دیدگاه بهترین جراح مچ پا

همانند اکثر روش‌های جراحی، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ نیز دارای عوارض مخصوص خود است. عوارض متداول این جراحی عبارتند از:

  • عوارض بیهوشی

اکثر جراحی‌ها به بیهوشی احتیاج دارند. تعداد اندکی از بیماران با فرایند بیهوشی مشکل دارند. این مشکل می‌تواند مانند واکنش نسبت به استفاده از دارو، عوارض پزشکی و مشکلات استفاده از داروی بیهوشی باشد. پیش از انجام عمل باید در مورد خطرات احتمالی بیهوشی با متخصص بیهوشی مشورت کنید.

  • لخته شدن خون

لخته شدن خون در اغلب موارد در جراحی‌های لگن و یا زانو رخ می‌دهد. لخته شدن خون موجب ایجاد تورم و درد در پا می‌شود. تشکیل لخته شدن خون ممکن است به سمت ریه‌ها کشیده شود و موجب قطع جریان خون به قسمتی از ریه شود که به آمبولی ریوی نامیده می‌شود. بهترین جراحان مچ پا، تشکیل و لخته شدن خون را بسیار جدی می‌گیرند.

  • عفونت

بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی مچ، احتمال ایجاد عفونت بسیار غیرمعمول است و به میزان کمتر از یک درصد موارد این عفونت رخ می‌دهد.

شما احتمالا به افزایش احساس درد، ایجاد تورم، شروع تب، قرمزی و ترشح از ناحیه برش دچار شوید در چنین شرایطی بهترین جراح پا و مچ پا باید به شما این نکته را متذکر بشود که در وضعیت گسترش عفونت هستید. عفونت‌ها به دو دسته سطحی و عمیق تقسیم بندی می‌شود.

عفونت‌های سطحی احتمالا در اطراف پوست، اطراف ناحیه برش اتفاق می‌افتد که می‌تواند اغلب با آنتی بیوتیک درمان و برطرف شود. اگر عفونت عمیق‌تر باشد، این یک عارضه و مشکل جدی است و به آنتی بیوتیک و شاید عمل جراحی برای تخلیه عفونت نیاز باشد.

  • شکسته شدن تجهیزات در زمان جراحی آرتروسکوپی

اغلب ابزار مورد استفاده توسط بهترین جراح ارتوپد مچ پا، برای انجام جراحی آرتروسکوپی مچ بسیار کوچک و شکننده هستند. این وسایل و تجهیزات می‌تواند بشکنند و به یک تکه ابزار شناور در داخل ناحیه مفصل تبدیل شوند.

قطعه شکسته شده اغلب به سادگی از داخل فضای مفصل بیرون آورده می‌شود، ولی احتمالا موجب طولانی‌تر شدن زمان جراحی نسبت به زمانبندی برنامه ریزی شده بشود.

  • آهسته بودن روند بهبودی

بیماران پس از انجام عمل آرتروسکوپی مچ، به سرعت به فعالیت‌های روزمره خود باز می‌گردند. به علت استفاده از آرتروسکوپ که موجب کوچکتر شدن ناحیه برش نسبت به روش‌های قبلی شده، اغلب بیماران به غلط تصور می‌کنند که تحت جراحی بسیار کوچکی قرار گرفته‌اند.

بهترین جراحان مچ پا

آرتروسکوپ این امکان را می‌دهد تا بهترین جراحان مچ پا ، جراحی ترمیمی در فضای داخلی مفصل مچ بدون ایجاد برش‌های بزرگ انجام دهد. میزان زمان درمان به نوع جراحی درون مچ وابسته است.

برای درمان عارضه‌های ساده‌تر و کوچک‌تر، مدت زمان بهبودی نیز سریع تر است. شما باید با جراح مچ پا مشورت کنید و از انتظارات خود بعد از انجام عمل آرتروسکوپی مچ آگاهی کامل داشته باشید.

اقداماتی که بهترین جراح مچ پا بعد از جراحی آتروسکوپی توصیه می‌کند؟

جراحی آرتروسکوپی مچ معمولا به شکل سرپایی انجام می‌شود و بیمار همان روز جراحی مرخص خواهد شد. برای جراحی‌هایی که نیاز به بازسازی‌های گسترده‌ایی دارند ایجاد برش‌های بزرگتری لازم است بعلت آنکه بهترین جراح مچ پا استخوان را تعویض کرده و احتمالا بیمار مدت زمان بیشتری در بیمارستان باید بستری باشد تا احساس درد کنترل شود و بر شرایط پی از عمل به دقت ارزیابی گردد.

احتمالا شما به یک فیزیوتراپ در بیمارستان نیاز داشته باشید. استفاده از عصا، چند روز پس از جراحی آرتروسکوپی مچ بسیار متداول است.

  • توانبخشی و فیزیوتراپی

توانبخشی وابسته به شدت جراحی آرتروسکوپی مچ دارد. شاید پس از جراحی‌های ساده‌تر نیازی به فیزیوتراپی نداشته باشید. به اغلب بیماران، برنامه‌های ورزشی مخصوصی برای پس از جراحی در منزل ارائه می‌شود.

اغلب جراحان پا به بیماران بعد از هرگونه جراحی آرتروسکوپی مچ، درمان فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌کنند. فیزیوتراپی به بهبود درد و کاهش التهاب کمک می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها برای تقسیم وزن بدن برروی دو پا فعالیت می‌کنند. مدت زمان تقریبی برای بهبودی پس از جراحی‌های بازسازی مچ تا چندین ماه طول می‌کشد.

بهترین جراح ارتوپد مچ پا

اگر مچ شکسته شده باشد یا آرتروز موجب اختلال در عملکرد و احساس دردی شدید شود که  با دارو کنترل نشود، جراحی توسط بهترین جراح ارتوپد مچ پا ممکن است بهترین انتخاب باشد. در ادامه به بعضی از متداولترین عوارضی که منجر به جراحی‌ مچ می‌شود اشاره شده است.

  • آرتروسکوپی مچ

یک جراحی با تهاجم بسیارکم است که با جایگزاری ابزار سبک و بسیارکوچک توسط برش‌های کوچک در ناحیه پوست بالای مچ شکل می‌گیرد. جراحان احتمالا از این روش جراحی برای از بین بردن قطعات غضروفی یا باقیمانده استخوان از ناحیه مفصلی استفاده کنند و یا رگهای آسیب دیده را بررسی یا ترمیم نمایند.

  • همجوشی مچ

این روش جراحی شامل جراحی از بین بردن سطوح مفصل‌های تحت تاثیر آرتروز و متصل کردن به استخوان‌ها بوسیله صفحه و پیچ تا هنگامی که رشد نمایند. در صورتی که این روش باعث می‌شود قسمت مچ به بالا یا پایین حرکت نکند، می‌تواند یک روش مؤثر و دائمی ‌برای رفع احساس درد برای افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، باشد.

  • جایگزینی مچ

هرچند که این عمل جراحی نسبت به جراحی جایگزینی مفصل ران یا زانو متداول نیست، جایگزینی مفصل مچ آسیب دیده ممکن است تنها راه حلی در بیمارانی باشد که عارضه آرتروز موجب تداخل عملکردی مفصل می‌شود و احساس درد را از طریق مصرف دارو کاهش و بهبود نمی‌یابد.

در طول فرایند عمل جراحی جایگزینی مچ، جراح مچ پا یک برش در ناحیه جلوی مچ ایجاد می‌کند، استخوان معیوب و غضروف مفصلی را از بین می‌برد، استخوان‌های مربوطه را تغییر می‌دهد و پس از آن قطعات مفصل مصنوعی را بوسیله یک چسب خاص به یکدیگر اتصال می دهند.

بهترین جراحان مچ پا یک پیوند استخوان بین قسمت انتهایی تیبولا ایجاد می‌کند و پیچ‌ها را درداخل دو استخوان قرار می‌دهد تا مفاصل را به یکدیگر بشکل ثابت نگه دارد کند.

فواید عمل جراحی آرتروسکوپی مچ توسط بهترین جراح مچ پا

عمل آرتروسکوپی مچ در واقع یک عمل غیر تهاجمی است، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ توسط بهترین جراح مچ پا به جهت از بین بردن عارضه های ایجاد شده برای مفصل مچ انجام می‌شود.

در این جراحی از تجهیزات آرتروسکوپ استفاده می‌شود که توسط یک دوربین بسیار کوچک می‌توان قسمت داخلی مچ را مشاهده کرد. درواقع این دوربین تصاویری از فضای داخل مچ به صفحه نمایشگر انتقال می دهد.

عمل ارتروسکوپی امروزه پیشرفت‌های زیادی داشته است و روز به روز به بیماری‌هایی که می‌توان با استفاده از این روش درمان کرد اضافه می‌شود.

تصویری که توسط این روش توسط جراح مچ پا مشاهده می‌شود به اندازه کافی بزرگ و واضح است و این نکته کمک فراوانی به بهترین جراحان مچ پا جهت بررسی و درمان این بیماری کرده و پزشک این امکان را می‌دهد تا برش‌های کوچکتری بر روی پوست ایجاد کند.

در گذشته این روش تنها جهت تشخیص ناحیه درد مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی امروزه برای درمان هم قابل استفاده است.

سوالات قبل از عمل جراحی

پیش از عمل جراحی آرتروسکوپی مچ در صورت هرگونه نگرانی، حتما با بهترین جراح پا و مچ پا خود مشورت نمایید احتمالا پزشک به شما پیشنهاد دهد که قبل از عمل جراحی به یک فیزیوتراپیست متخصص مراجعه کنید در این صورت حتما این کار را انجام دهید بعلت آنکه در تسریع درمان شما بسیار مفید است.

بهترین جراح مچ پا چه درمان خانگی را برای درد مچ توصیه می‌کند؟

احساس درد در مچ احتمالا بعلت کشیدگى عضلات، شکستگی، نقرس، اضافه وزن و از بین رفتن مفصل مى‌باشد. با روش‌هاى زیر مى‌توانید احساس درد و التهاب را کاهش و تسکین دهید. همچنین می‌توانید با دست، ناحیه مچ را به سمت بالا و پایین ماساژ دهید.

این ماساژ علاوه بر اینکه حرکت دادن مچ را راحت تر می‌کند، به بهبود روند التهاب و تسکین درد کمک می‌کند.

اگر احساس درد مچ به علت ورم مفاصل است، نمی توانید عارضه را به شکل کامل درمان کنید. با این حال روش هایی وجود دارند که می توان موجب تسکین و کاهش درد بشوند.

  • مصرف داروهای تسکین بخش

  • جهت تسکین و کاهش درد، التهاب از قرص ها و داروهای ضد التهابی استفاده کنید.

  • فعالیت جسمی خود را کنترل کنید و یک برنامه منظم ورزشی داشته باشید

  • رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید

  • انجام حرکات کششی

  • میزان وزن بدن خود را متعادل نگه دارید تا باعث کاهش فشار و تنش در ناحیه مفاصل شود.

  • استراحت

از آنجایی که مچ بیشترین وزن را در زمان ایستادن تحمل می‌کند، استراحت بهترین درمان خانگی احساس درد مچ است. اگر پس از عارضه همچنان بر روى پاهایتان بایستید، طول درمان بیشتر طول خواهد شد.

استفاده بیش از حد از قسمت مچ احتمالا میزان آسیب و آرتروز را بیشتر می‌کند تا زمانی قادر به حرکت مچ نباشید و یا جراحی تنها گزینه‌هاى شما باشند. به مچ خود بیشتر استراحت دهید و آن را بالاتر از سطح قلبتان قرار دهید تا درد آن تسکین یابد.

  • پشتیبانی

زمانی که مجبور به راه رفتن هستید، بهتر است به یک مچ بند براى ایجاد فشار برروى مچ استفاده کنید. محدودیت حرکتی ایجاد شده توسط مچ بند درد را تسکین مى دهد

سخن پایانی

همانطور که می دانید همه جراحی‌ها می‌توانند باعث بروز عوارضی بشوند، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ نیز از این قائده مستثنا نیست.  با بهره گیری و انتخاب بهترین جراح مچ پا می‌توان عوارض احتمالی این عمل جراحی را بسیار کاهش داد.

بی‌شک ضروری است برای هرگونه آسیب دیدگی در مچ پا ضروری است برای ممانعت از بروز آسیب‌های ماندگار، عدم تحرک یا افتادگی مچ پا و یا دشواری در راه رفتن در اسرع وقت به یک کلینیک تخصصی ارتوپدی پا مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید