کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد پا

یک فرد می تواند در طول زندگی خود تا 128000 کیلومتر راه برود – این مقدار برابر با سه دور حول زمین چرخیدن است! اما ما اغلب به پاهای خود فکر نمیکنیم تا زمانی که پا درد را تجربه کنیم. و وقتی این اتفاق می افتد به دنبال این هستیم که هر چه سریعتر از درد پا خلاص شویم، بنابراین باید هر چه سریع تر به یک متخصص درد پا مراجعه کنیم.

 

درد پا

 

بیشتر بدانید: پادرد در بارداری

علت درد پا در قسمت های مختلف پا چیست؟

درد پا می‌تواند ناشی از دلایل متنوعی باشد که برخی از آن‌ها ممکن است کمتر شناخته شده باشند. عواملی مانند سبک زندگی، وضعیت سلامت کلی و حتی نوع فعالیت‌های روزانه می‌توانند در ایجاد یا تشدید درد در ناحیه پا نقش داشته باشند. در ادامه به چندین علت مهم درد در پا که ممکن است در روزمره کمتر به آن‌ها توجه شود، می‌پردازیم:

علت درد پا

آسیب، استفاده بیش از حد و یا شرایطی که موجب التهاب در هر یک از استخوان ها، رباط ها و یا تاندون ها در پا شود، میتواند درد پا را افزایش دهد. همچنین آرتروز یک علت شایع درد در پاها است. آسیب به اعصاب پا ممکن است منجر به درد سوزشی شدید ، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن (نوروپاتی محیطی) شود. برای درمان درست باید ابتدا به درستی علت درد پا و محل دقیق درد را در پا تشخیص دهیم.

بعضی از علت های  شناخته شده ی درد پا در زیر آمده است:

تاندونیت آشیل (التهاب تاندون آشیل):

تاندونیت آشیل آسیب بیش از حد تاندون آشیل است، تاندون آشیل فیبری قوی است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه وصل میکند.

تاندونیت آشیل اغلب در دونده هایی رخ می دهد که ناگهان شدت یا مدت زمان دوییدن شان را افزایش می دهند. این عارضه همچنین در میانسالانی رایج است که در تعطیلات آخر هفته، ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال بازی می کنند.

اکثر موارد تاندونیت آشیل را می توان با درمان های خانگی نسبتا ساده، زیر نظر پزشک متخصص درمان کرد. البته استراتژی های خود مراقبتی از خود معمولا برای جلوگیری از تکرار مجدد عارضه ضروری است. موارد جدی تر تاندونیت آشیل می تواند منجر به پارگی تاندون شود که ممکن است نیازمند جراحی باشد.

برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید.

پارگی تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل آسیبی است که بر قسمت پشتی پایین پا تاثیر می گذارد. این عارضه به طور عمده در افرادی که ورزش های تفریحی انجام میدهند، اتفاق می افتد، اما می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. اگر تاندون آشیل تان را بیش از حد کش بی آید، می تواند به طور کامل یا فقط بخشی از آن دچار پارگی شود.

اگر تاندون آشیل شما پاره شود، ممکن  است صدایی مانند یک پاپ را بشنوید که به دنبال آن فورا درد  پا شدیدی را در پشت مچ پا و پایین پا حس میکنید که احتمالا بر روی توانایی شما برای پیاده روی صحیح تاثیر می گذارد. اغلب جراحی برای اصلاح پارگی انجام می شود. با این حال، برای بسیاری از افراد، درمان غیر جراحی نیز بخوبی عمل می کند.

برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید.

شکستگی اوالژن( avulsion fracture)

شکستگی اوالژن یک آسیب به استخوان است  و میتوان آن را به لب پر شدن یک بشقاب تشبیه کرد.هنگامی که اتفاق می افتد، یک تاندون یا رباط  که به استخوان متصل است، یک قطعه استخوان شکسته را جدا می کند. شکستگی های ناگهانی می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد، اما در بعضی محل های خاص، شایع تر است  مانند مچ پا، لگن، انگشتان و پا. شکستگی اوالژن در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است، اما اغلب در بزرگسالانی که ورزش می کنند اتفاق می افتد.

برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید.

خار استخوان یا اسپور استخوان

اسپورهای استخوانی (استئوفیت ها) زایده های سختی هستند که بیشتر در محل هایی که استخوان ها به هم میرسند یعنی مفاصل و یا بر روی ستون فقرات شکل میگیرند و در امتداد لبه های استخوان گسترش می یابند. علت اصلی اسپورهای استخوانی آسیب مفصلی مرتبط با شرایطی مثل آرتروز است. استئوفیت ها تا حد زیادی با درد همراهند و عامل محدودیت در حرکت مفاصل هستند. درمان با توجه به وسعت و محل اسپور ها تعیین می شود.

درد پا

 

شکستگی پا

شکستگی پا یعنی آسیب به یک یا چند استخوان پا در اثر اتفاقاتی مانند تصادف با ماشین یا مثلا افتادن از بلندی است. این شکستگی می تواند یک مو برداشتن ساده تا شکستگی شدید و بیرون زدن استخوان از پوست باشد. درمان با توجه به شدت  و محل شکستگی پا متغیر است، برای موارد سطحی میتواند تنها نیاز به استراحت باشد و یا در موارد شدیدتر نیاز به جراحی و ایمپلنت برای حفظ موقعیت مناسب پا در دوران بهبودی باشد.

 

شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشت پا معمولا در اثر افتادن چیزی بر روی پا یا کوبیده شدن انگشت به جایی اتفاق می افتد. معمولا نیازی به رفتن به بیمارستان نیست هر چند میتواند خیلی دردناک باشد.

معمولا با بستن انگشت آسیب دیده به انگشت های کناری اش درمان میشود، مگر در موارد شدیدتر بخصوص شست پا ممکن است نیاز به گچ گرفتن و یا حتی جراحی برای بهبود کامل باشد. معمولا در عرض یک ماه بهبود می یابد اما نباید نسبت به درمان آن سهل انگاری کرد از آن جهت که میتواند احتمال آرتروز را بالا ببرد. بنابراین بهتر است که جهت درمان و تشخیص به موقع به یک کلینیک پای معتبر مراجعه شود.

 

انحراف شست پا یا قوز شست پا (بونیون)

انحراف شست پا بیرون زدگی دردناک مفصل شست پا است که در کنار پا شکل میگیرد و میتواند با فشار بر روی شست پا آنرا به سمت انگشت دوم منحرف کند. نقص ساختاری ارثی، پوشیدن کفش های تنگ و باریک، استرس و فشار بر پا و یا بیماری هایی مانند آرتروز از عوامل ایجاد این عارضه هستند.

بونیون کوچکتر (بونیونیت) زمانی است که این عارضه برای انگشت کوچک پا اتفاق بیافتد.

 

بورسیت

 بورسیت التهاب بورس (کیسه‌های حاوی سینوویال است که مایعی روان کننده است که بین بافت هایی مانند استخوان، عضله، تاندون و پوست قرار میگیرد تا مانع ساییدگی و اصطکاک شود.) به هر علتی است.  کهولت سن نقش مهمی در بورسیت دارد چرا که  تاندون های پیر کمتر قادر به تحمل استرس هستند و خاصیت الاستیسیته کمتری دارند و آسانتر پاره میشوند. همچنین استفاده بیش ازحد و یا آسیب به مفصل در هنگام کار یا بازی می تواند خطر ابتلا به بورسیت را افزایش دهد. نمونه هایی از فعالیت های پر خطر باغبانی، چمن زنی، نجاری، نقاشی، تنیس، گلف، اسکی و پرتاب کردن اجسام هستند. شایع ترین مکان ها برای بورسیت شانه، آرنج، ران و حتی زانو، پاشنه پا و شست پا هستند.

درمان معمولا شامل استراحت مفصل اطراف بروسیت است که از ترومای بیشتر محافظت می کند. درد پا معمولا طی چند هفته با درمان مناسب برطرف می شود، اما احتمال بروزمجدد شایع است.

 

بورسیت

 

میخچه پا و پینه پا

میخچه و پینه لايه های ضخيم و سفت پوست هستند که پوست با ایجادشان از خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت میکند. پینه ها معمولا بر روی کف پاها، به ویژه زیر پاشنه یا نرمی کف پا، در کف دست و همچنین بر روی زانوایجاد می شوند. اغلب میخچه ها در قسمت هایی از پوست دیده می شوند که وزن بدن راتحمل نمیکند مثلا بین انگشتان . میخچه و پینه می تواند ظاهری نازیبا ایجاد کند واغلب با رفع فشار و منبع اصطکاک ناپدید میشوند اما زمانی که سبب ناراحتی شما شوند، نیاز به درمان دارید. افراد دیابتی یا افرادی که به دلیل بیماری جریان خون ضعیفی در پا دارند، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از ذرت میخچه و پینه هستند.

 

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی آسیب به سیستم عصبی است که در اثر دیابت ایجاد شود. هرقدر سطح قند خون (گلوکز) برای مدت طولانی بالا باشد آسیب اعصاب در سراسر بدن بیشتر است. نوروپاتی دیابتی اغلب به اعصاب پاها و در نتیجه ی آن به پاها آسیب می رساند. با توجه به وسعت آسیب به اعصاب، علائم نوروپاتی دیابتی متغیر است می تواند از درد پا و بی حسی در پاها شروع شود و سپس به سیستم گوارش، دستگاه ادراری، عروق خونی و قلب آسیب برساند. بعضی از افراد علائم خفیف دارند اما نوروپاتی دیابتی برای برخی دیگر می تواند خیلی دردناک و فلج کننده باشد. نوروپاتی دیابتی یک عارضه رایج و البته جدی برای افراد دیابتی  است و بهترین روش پیشگیری کنترل دائمی قند خون زیر نظر پزشک متخصص است.

 

شما میتوانید برای دیدن مطالب درباره پای پارانتزی ، درمان درد عروق پا و انحراف انگشت شصت پا ، روی آیکون اینستاگرام سمت چپ همین صفحه کلیک کرده و وارد صفحه ما شده و سوالات خود را مستقیم از پزشکان بپرسید.

صافی کف پا

اگر به پای یک بزرگسال از داخل نگاه کنید، معمولا منحنی رو به بالایی را در وسط آن مشاهده می کنید که قوس نامیده می شود. این قوس با همکاری چندین تاندون در پا و انتهای ساق با هم کار می کنند تا قوس را در پای شما بساخته میشود.

وقتی همه ی تاندون ها به اندازه ی مناسب کشیده شوند، پای شما یک قوس متوسط و طبیعی خواهد داشت اما هنگامیکه که تاندون ها به درستی جمع نشوند، قوس کم ایجاد می شود یا هیچ قوسی ایجاد نمیشود. این صافی کف پا یا قوس افتاده کف پا نامیده می شود. یک وضعیت رایج و معمولا بدون درد است اما گاهی ممکن است فردی که صافی کف پا دارد در اثر پیاده روی و ایستادن پاهایش به طرف داخل بچرخد (پرونیشن مچ پا) و مشکلاتی را برای مچ پا و زانو ایجاد کند. معمولا اگر فرد درد پا نداشته باشد درمان ضروری نیست.

 

نقرس و درد پا

نقرس نوع پیچیده ای از آرتروز است که ناشی از ایجاد کریستال اسید اوریک در مفصل است. این بیماری باعث حملات ناگهانی و شدید درد، قرمزی و تورم، حساسیت در مفاصل است. اغلب مفصل پایه ی شست پا را تحت تاثیر قرار میدهد. حمله ی به ناحیه ی تحت تاثیر نقرس بطورناگهانی اتفاق میافتد، معمولا باعث بیداری در اواسط شب با احساسی شبیه به آتش گرفتن انگشت شست پا میشود. مفصل متاثر متورم و گرم است طوریکه حتی وزن یک ورق نازک بر روی آن ممکن است غیر قابل تحمل باشد. علائم نقرس ممکن است ظاهر شود و از بین برود، اما راه هایی برای مدیریت علائم و جلوگیری از عود وجود دارد.

 

بد شکلی هگلون (Haglund’s deformity)

بد شکلی هگلون یک برآمدگی استخوانی در پشت پاشنه پا است که در محل اتصال تاندون به پاشنه پا تشکیل میشود. بافت نرم در نزدیکی تاندون آشیل آسیب میبیند وقتی که استخوان برآمده بوسیله کفش های نامناسب ساییده شود که می تواند منجر به بروزدردناک بروسیت (اینجا را ببینید) شود. در حقیقت، کفش هایی که پشت سفت و سخت دارند مانند کفش اسکیت ، و یا کفش های رسمی مردانه و کفش های پاشنه بلند زنانه ، می تواند سبب این تحریک شود.

برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید.

انگشت چکشی پا و مالت فینگر

انگشت چکشی از ناهنجاری های پا شناخته میشود که به علت عدم توازن در ماهیچه ها، تاندون ها یا رباط ها اتفاق می افتد که در حالت طبیعی پا را راست نگه میدارند. نوع کفش ، ساختار پا، تروما و بیماریهای خاص مثل آرتروز می تواند منجر به این تغییر شکل شود. معمولا در انگشت های دوم، سوم و چهارم پا رخ می دهد. چکشی شدن انگشت روی مفصل وسط انگشت و مالت انگشتان پا بر روی مفصل نزدیک به ناخن خم غیر طبیعی ایجاد میکنند.

در موارد سطحی تغییر نوع کفش باعث از  بین رفتن درد و فشار میشود اما درموارد شدیدتر بزنید، ممکن است برای کمک به رفع ناراحتی و درد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

 

 

رشد غیر طبیعی ناخن پا (فرو رفتن ناخن پا در گوشت یا گوشه کردن ناخن پا که باعث درد پا می شوند)

گوشه کردن ناخن پا معمولا در اثر رشد انحرافی لبه یا گوشه ناخن پا بخصوص شست پا در داخل گوشت کنار ناخن ایجاد می شود. معمولا  باعث قرمزی، درد، تورم و گاهی عفونت میشود. شما می توانید خودتان از ناخن پای فرو رفته در گوشت  مراقبت کنید. در صورت افزایش درد پا یا گسترش عارضه، پزشک می تواند اقداماتی انجام دهد تا ناراحتی شما از بین برود و به اجتناب از عوارض ناخوشایند در ناخن ها کمک کند.اگر دچار دیابت یا بیماری دیگری هستید که سبب جریان خون ضعیف در پای شما می شود، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستید.

 

 

درد و التهاب زیر پنجه پا (متاتارسالژی)

متاتارسالژی بیماری است که بر روی متاتارس ها تاثیر می گذارد و زیر پنجه پاها را دردناک و ملتهب میکند. متاتارس ها استخوان هایی هستند که انگشتان پا را به مچ پا وصل می کنند. این بیماری می تواند ناشی از ورزش های شدید مثل دوییدن و پرش، یا بیماریهایی مثل آرتریت و یا پوشیدن کفش های نامناسب مانند کفش پاشنه بلند و کفشهای خیلی گشاد و خیلی تنگ باشد.

هرچند این عارضه به طور کلی جدی نیست، اما متاتارسالژی می تواند باعث شود تا قادر به حرکت نباشید. خوشبختانه درمان های خانگی مثل کمپرس یخ و استراحت معمولا علایم را از بین می برد. همچنین استفاده از کفش های مناسب با کفی های جذب کننده شوک و حمایت کننده قوس پا می تواند مشکلات آتی در رابطه با متاتارسالژی را به حداقل برساند.

 

نوراما مورتون ( از علل عصبی درد پا)

نوراما مورتون بیماری دردناکی است و جایی ایجاد می شود که عصب از زیر رباط  متصل به استخوان های  جلوی پا (متاتارس) عبور میکند. بیشتر ناحیه بین انگشتان سوم و چهارم را تحت تأثیر قرار میدهد. نورومای مورتون در زنان 8 تا 10 برابر شایعتر از مردان است و نقش کفش های پاشنه بلند با گسترش آن شناخته شده است. اگر ارسن عارضه رنج میبریدممکن است احساس کنید در کفش یا جوراب خود روی سنگ ریزه ایستاده اید. نوراما مورتون باعث ضخیم شدن بافت اطراف اعصاب منتهی به انگشتان پا میشود. علایم ان شامل درد پا تیز و سوزش زیر توپی جلوی پا و احساس گزش، سوزش و خستگی در انگشتان است.

اغلب بیماران با تعویض کفش های پاشنه بلند به کفش های با پاشنه کوتاهتر و با قسمت پنجه پای پهنتر علایم ناراحتی را از دست می دهند. اما گاهی اوقات تزریق کورتیکواستروئید یا جراحی ممکن است ضروری باشد.

 

استئوآرتریت (آرتروز)

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتریت است که می تواند بر روی هر نوع مفصل در بدن تاثیر بگذارد. این بیماری احتمالا مفاصلی را که  بیشتر وزن ما را تحمل میکنند مانند زانو و پاها درگیر می کنند اما مفاصلی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم مانند مفاصل دست نیز، احتمال درگیر شدن با این عارضه را دارند. علت این بیماری ساییده و فرسوده شدن غضروف محافظی است که وظیفه اش نرم کردن قاعده ی استخوان ها است.

علائم استئوآرتریت را معمولا می توان کنترل کرد اما آسیب به مفاصل را نمی توان به عقب برگرداند. حفظ فعالیت روزانه، داشتن وزن سالم و استفاده از برخی داروها  میتواند توسعه بیماری را کاهش دهد و به رفع درد کمک کند وعملکرد مفصل را بهبود بخشد.

 

استئومیلیت یا عفونت استخوان یا التهاب استخوان

استئومیلیت عفونت استخوان است که یک بیماری نادر اما جدی است. عفونت ها می توانند با عبور از طریق جریان خون یا گسترش بافت های اطراف به استخوان برسند. اگر آسیبی استخوان را در مقابل میکروبها بی حفاظ کند عفونت ممکن است از خود استخوان شروع شود و یا عفونت ممکن است در یک قسمت از بدن ایجاد و از طریق جریان خون به استخوان گسترش یابد، یا یک شکستگی باز یا جراحی ممکن است سبب عفونت در استخوان شود. همچنین افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت یا نارسایی کلیه و افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به استئومیلیت هستند. در افراد دیابتی مبتلا به پوکی استخوان ممکن است عفونت استخوان توسعه یابد.

با وجود اینکه سابقا این بیماری غیر قابل درمان بود، اکنون استئومیلیت می تواند با موفقیت درمان شود. غالبا بیماران نیاز به جراحی پیدا می کنند تا مناطق استخوانی درگیر حذف شود و بعد از جراحی، آنتی بیوتیک های قوی وریدی معمولا مورد نیاز است.

 

شما میتوانید برای دیدن مطالب درباره پای پارانتزی ، درمان درد عروق پا و انحراف انگشت شصت پا ، روی آیکون اینستاگرام سمت چپ همین صفحه کلیک کرده و وارد صفحه ما شده و سوالات خود را مستقیم از پزشکان بپرسید.

بیماری پاژه استخوان

بیماری پاژه استخوان یک بیماری مزمن اسکلت است. در استخوان سالم، فرآیندی به نام بازسازی، قطعات قدیمی استخوان را حذف می کند و آنها را با استخوان تازه و جدید جایگزین می کند در حالیکه این روند در بیماری پاژه از تعادل خارج میشود و باعث تولید استخوان جدید با شکل غیر طبیعی، ضعیف و شکننده میشود. بیماری پاژه استخوان اغلب در لگن، جمجمه، ستون فقرات و پاها رخ می دهد. بیماری پاژه استخوان اغلب بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد، و در بین حدود 2 تا 3 درصد از جمعیت بالای 55 سال رخ می دهد. اگر هرکدام از اعضای خانواده این اختلال را داشته باشند خطر ابتلا در شما نیز افزایش می یابد. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری پاژه هیچ علایمی ندارند و حتی نمی دانند بیماری دارند تا زمانی که از اشعه ایکس به دلایل دیگر استفاده کنند.عوارض ناشی از بیماری پاژه استخوان شامل استخوان های شکسته، کاهش شنوایی و فشار به اعصاب نخاعی در ستون فقرات شما باشد.

بیس فسفونات ها – داروهایی که برای تقویت استخوان های ضعیف در درمان پوکی استخوان نیز استفاده می شود، درمان اصلی این بیماری هستند. همچنین برای بیماران مبتلا به عوارض، ممکن است جراحی برای برطرف کردن استخوانهای تغییر شکل یافته و یا برای کمک به شکستگی استخوانها ضروری باشد.

 

بروسیت رتروی استخوان پاشنه (کالکانئوس) (Retrocalcaneal Bursitis)(بروسیت پشت پاشنه)

بروسیت رتروکالکونه شایع ترین بروسیت پاشنه است و در واقع التهاب بورس قرارگرفته بین پاشنه پا (کالکانه یا کالکانئوس) سطح قدامی تاندون آشیل است. دو بورس (یک کیسه کوچک و نرم کننده است در جاییکه تاندون ها از نواحی استخوان اطراف مفاصل عبور میکند) درست بالاتر از جاییکه تاندون آشیل قرارگرفته، وجود دارد. بروسیت رتروی استخوان پاشنه اغلب ناشی از ترومای تکرارشونده (تجمعی) واستفاده بیش از حد از پا است و این وضعیت با فشار پیشرفت می کند مانند زمانی که ورزشکاران هنگام ورزش کفش های تنگ بپوشند. بروسیت رتروکالکونه میتواند با شرایطی نظیر نقرس، آرتریت روماتوئید و  سرونگاتیو اسپوندیلوآرتروپاتی مرتبط باشد.

 

نروپاتی محیطی یا پلی نوریت

نوروپاتی محیطی به شرایطی اشاره دارد که عصب هایی که پیامهایی  را ما بین مغز و نخاع، و سایر قسمتهای بدن منتقل میکنند، آسیب دیده یا بیمار شوند. اعصاب محیطی یک شبکه پیچیده  عصبی را تشکیل می دهد که مغز و نخاع را به پوست، عضلات و اندام های داخلی متصل می کنند. معمولا آسیب به اعصاب محیطی در دست و پا با علایمی مثل  ضعف، بی حسی و درد همراه است. همچنین می تواند روی دیگر اعضای بدن شما تأثیر بگذارد.

نوروپاتی محیطی می تواند ناشی از آسیب های تروماتیک، مشکلات متابولیکی،عفونت، دلایل ارثی و قرار گرفتن در معرض سموم باشد. یکی از رایجترین علل این عارضه دیابت است. اگر نروپاتی محیطی ناشی از بیماری قابل درمانی باشد علائم  بهبود می یابند و دارو درمانی درد ناشی از پلی نوریت را کاهش میدهد.

 

التهاب نیام پا (پلانتر فاشیا)

التهاب نیام کف پا یکی از شایعترین علل درد پاشنه است. پای شما یک بافت فیبر دار ضخیم  از جنس کلاژن دارد که درست زیر پوست کف پا قرار گرفته‌است. این بند که فاشیا یا نیام نام دارد از پاشنه پا به زیر پنجه پا کشیده شده و از عضلات و قوس پا پشتیبانی می کند. یک سر این نیام به سطح زیرین استخوان پاشنه (کالکانه) در محلی که به آن تکمه (توبرکل) پاشنه می‌گویند متصل شده و سر دیگر آن منشعب شده و  به بند ته‌انگشتی (یا پرگزیمال، اولین بند انگشت است که به کف پا متصل می‌شود) تمامی انگشتان پا متصل می‌شود. هنگامی که آنها بیش از حد کشیده شوند، منجر به پارگی های کوچک در سطح خود میشود. که این می تواند باعث درد و التهاب میشود که معمولا در صبح با اولین قدم های شما درد پا اتفاق می افتد. با بلند شدن و حرکت بیشتر درد التهاب نیام کف پا در دونده ها شایع تر است. علاوه بر این، افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که کفش را با حمایت ناکافی پوشانده اند، خطر ابتلا به فاسئیت پلانتار را افزایش می دهند.

پزشکان در گذشته تصور میکردند این نوع درد ناشی از رشد استخوانی به نام اسپور پاشنه یا خار پاشنه باشد اما در حال حاضر معتقدند که خار پاشنه نتیجه ی درد التهاب نیام کف پا است نه علت بروز آن.

 

زگیل کف پا (پلانتر وارتس)

زگیل های کف پا و زگیل های زرد رنگ رشد پوستی غیر سرطانی است که به علت عفونت ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در لایه بالای پوست ایجاد می شود بر روی پاشنه یا دیگر نقاط بدن که وزن را تحمل میکنند ایجاد می شود پاهای خود ظاهر می شود . هر چند اکثر زگیل های کف پا مشکل جدی برای سلامتی نیستند و در نهایت بعد از گذشت حدود دو سال بدون درمان از بین میروند اما بدلیل تحریک شدن و ایجاد درد پا جزئی بسته به موقعیت آنها ممکن شما بخواهید از پزشک کمک بگیرید.

 

آرتریت پسوریاتیک

ورم‌مفاصل پسوریاتیک  یا آرتریت پسوریاتیک یک نوع از آرتریت است  با علائمی مثل درد، تورم و سفتی درداخل و اطراف مفاصل که بر برخی افراد مبتلا به پسوریازیس تأثیر می گذارد – این بیماری باعث میشود که بیمار پوستی با علائم تکه های  به رنگ قرمز، و فلس های سفید و نقره ای و پوست برآمده داشته باشد . در اغلب بیماران ابتدا پسوریازیس پوستی ایجاد می شود و بعدا تشخیص آرتریت پسوریاتیک داده می شود اما گاهی اوقات ممکن است قبل از اینکه ضایعات پوستی ظاهر شوند، ورم‌مفاصل پسوریاتیک تشخیص داده میشود. تخمین زده شده است که که ازهر  پنج نفر مبتلا به پسوریازیس، یک نفر آرتریت پسوریازیس را تجربه خواهد کرد.

از آنجاکه هیچ درمانی برای آرتریت پسوریازیس وجود ندارد، بنابراین تمرکز بر روی کنترل علائم و جلوگیری از آسیب به مفاصل بیمار است. این التهاب می تواند بر روی هر قسمت از بدن بیمار، از جمله نوک انگشتان و ستون فقرات تاثیر بگذارد و علائم می تواند از نسبتا خفیف تا شدید باشند. در پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس، عود بیماری ممکن است با دوره های خفیف تر تکرار شود.

 

سندروم رینود (Raynaud’s disease)

سندرم رینود  منجر به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا در پاسخ به سرمای هوا یا استرس آنی شود. پدیده رینو یک اختلال دستگاه گردش خون است که به‌عنوان عارضه‌ای از سایر بیماری‌ها بروز می‌کند. در بیماری رینو، شریان های کوچکتری که خون را به پوست میرسانند، گردش خون به بخشهای آسیب دیده را (وازواسپاسم) محدود میکنند. زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند و به نظر می رسد در افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند شایع تر است.

درد پا

این سندروم ممکن است ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه ایمنی باشد و یا ناشی از اختلال در گردش خون  است که از نشانه‌های غلظت بالای خون مثلاً در افراد سیگاری است.

علائم بیماری بسته به مراحل سندروم متفاوت است، در مراحل اولیه با رنگ‌پریدگی، حالت کبودی و سپس قرمزی انگشتان همراه با درد، کرختی و گزگز کردن بروز می‌کند که گرما این علائم را تخفیف می‌دهد. در مراحل پیشرفته تر میتواند منجر به عفونت‌های مزمن اطراف ناخن‌های انگشتان دست و پا و طبیعتا درد پا شود.

درمان بیماری رینود بستگی به شدت آن  و شرایط سلامتی بیمار دارد. هر چند برای بسیاری از افراد بیماری رینود ناتوان کننده نیست، اما می تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی، که قبلا به عنوان سندرم ریتر(Reiter) شناخته میشد اما در حال حاضر متعلق به خانواده آرتریت به نام اسپوندیلو آرتریت (spondyloarthritis) شناخته میشود، یک نوع دردناک از آرتروز التهابی است که در واکنش به عفونت ناشی از باکتری های خاص اتفاق می افتد. اغلب این باکتری ها در ناحیه تناسلی (کلامیدیا تراکوماتیس) یا روده ها (کمپیلوباکتر، سالمونلا، شیمگل و یرسینیا) هستند. کلامیدیا اغلب از راه جنسی منتقل می شود.

آرتریت واکنشی معمولا زانو و پاها و مفاصل مچ پا را هدف قرار می دهد و همچنین التهاب می تواند روی چشم، پوست و مجرای ادرار شما تاثیر بگذارد. آرتریت واکنشی بیماری رایجی نیست و برای اکثر مبتلایان، نشانه ها و علائم ظاهر شده پس از حدود 12 ماه ناپدید می شوند.

 

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی بلند مدت، پیشرونده و ناتوان کننده است. این باعث التهاب، تورم و درد در داخل و اطراف مفاصل و سایر اندام های بدن می شود.آرتریت روماتوئید (RA) معمولا در ابتدا روی دست و پا تاثیر می گذارد اما می تواند در هر مفصل رخ دهد و باعث تورم  و التهاب دردناکی می شود که در نهایت منجر به فرسایش استخوان و ناهنجاری مفصلی می شود. شیوع جهانی این بیماری حدود یک درصد گزارش شده‌است. زنان، افراد سیگاری‌ و افراد با سابقه خانوادگی مثبت بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علائم معمول عبارتند از سفتی مفاصل به ویژه در صبح زود یا بعد از نشستن کوتاه مدت، همچنین افراد اغلب احساس خستگی و احساس عمومی ناخوشایندی را تجربه می کنند. هر چند نسل جدید داروها پیشرفت زیادی در درمان ایجاد کرده اما افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید پیشرفته و شدید همچنان از ناتوانی های فیزیکی رنج میبرند.

 

آرتریت سپتیک

آرتریت سپتیک  یا آرتریت عفونی یک عفونت دردناک در مفصل است و معمولا توسط باکتری  ایجاد می شود حتی میتواند منشاء ویروسی  و یا قارچی داشته باشد. این عفونت می تواند ناشی از میکروب هایی باشد که در جریان خون هستند و به سمت بخش های دیگری از بدن شما حرکت کنند. این بیماری التهاب مفصلی است که در اثر عفونت ایجاد می شود. آرتریت سپتیک معمولا مفاصل بزرگ در بدن مانند زانو یا ران را هدف قرار می دهد اما همچنین میتواند روی شانه ها، لگن و سایر مفاصل تاثیر بگذارد.

درمان سریع  و به موقع ضروری است از آنجاکه عفونت می تواند به سرعت به غضروف و استخوان مفصل آسیب شدید برساند. درمان شامل تخلیه مفصل با یک سوزن  و یا جراحی است و آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان عفونت ضروری هستند. اکثر مردمی که دوره ی درمانی را کامل میکنند، بهبود می یابند اما بدون درمان، آرتریت سپتیک می تواند تهدید کننده زندگی باشد و به آسیب دائمی مفصلی منجر شود.

 

شکستگی استرسی

شکستگی استرسی ترکی کوچک یا کوفتگی شدید در استخوان است و در واقع آسیبی است که ناشی از استفاده بیش از حد از عضو و انجام فعالیتهای تکراری مانند بالا پایین پریدن های مکرر و یا دویدن های طولانی است مثل دوچرخه سواری، فوتبال و بسکتبال.

شکستگی های استرسی معمولا زمانی رخ می دهد که افراد در حال تمرینات ورزشی فعالیتهای خود را  به طور ناگهانی تغییر دهند  یا سطحی را که روی آن تمرین میکردند تغییر میدهند ( مثلا دویدن روی یک تردمیل در مقابل دویدن بر روی زمین در محیط آزاد). علاوه بر این، شکستگی های استرسی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان با استفاده ی عادی و روزمره از استخوان می تواند بوجود آید.

شکستگی استرسی معمولا در استخوانهای تحمل کننده ی وزن بدن مثل استخوانهای ساق پا و پا اتفاق می افتد و علت آن خستگی عضلاتی است که تحمل جذب بیشتر ضربات وارد شده را ندارند. زمان کافی برای ریکاوری و رفع خستگی بین تمرینات و فعالیتها، کمک شایانی به جلوگیری از شکستگی استرسی در پا و مچ پا میکنند. بازگشت خیلی سریع به فعالیت نه تنها روند درمان را به تاخیر می اندازد بلکه خطر ابتلا به شکستگی کامل را نیز افزایش می دهد و در این صورت، بهبودی و بازگشتن به فعالیت ها زمان خیلی بیشتری میبرد .

 

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یا TTS  یک آسیب دردناک است که دراثر فشردگی در عصب خلفی تیبال که از درون تونل تارسال می‌گذرد و در هر کجا در طول مسیر عصب از داخل قوزک پا تا پا علائم ایجاد می کند. این وضعیت معمولا ناشی از استفاده بیش از حد از پا و مچ پا است مانند پیاده روی، دویدن، ایستادن یا ورزش کردن های شدید و طولانی مدت.

سندرم تونل تارسال میتواند به طور ناگهانی بدلیل آسیب تروماتیک یا بدون هیچ دلیل خاصی به صورت خودبخودی اتفاق بیافتد. علائمی همچون مور مور شدن، سوزش یا احساس تیر کشیدن، احساساتی شبیه به شوک الکتریکی، سستی و درد پا را تجربه میکنند.

استراحت، کمپرس یخ، داروهای خوراکی ضد التهابی، بی حرکت سازی پا، تزریق داروهای ضد درد، دستگاه های ارتوپدی، آتل بستن و پوشیدن کفش های حمایت کننده از جمله ی درمانهای غیر جراحی هستند.

 

تاندونیت

تاندونیت التهاب یا تحریک یک تاندون است ، و موجب درد و حساسیت درست بیرون مفصل می شود. آسیب و التهاب تاندون زمانیکه فرد بیش از حد از تاندون استفاده کند و یا آسیب به تاندون مثلا در طول ورزش، اتفاق میافتد. تاندونیت معمولا به یک آسیب حاد یا التهاب مرتبط است.

این اتفاق می افتد زمانی که یک فرد بیش از حد استفاده می کند و یا آسیب تاندون، به عنوان مثال، در طول ورزش. به طور معمول با آسیب حاد با التهاب مرتبط است.این اغلب بر آرنج، مچ دست، انگشت، ران و سایر قسمتهای بدن تاثیر می گذارد. در حالیکه این بیماری ممکن است در هر یک از تاندون ها ظاهر شود اما در ، زانو ها، پاشنه ها، شانه ها، آرنج ها و مچ دست ها شایع تر است. هر قسمت از بدن که درگیر تاندونیت شود نام آن بخش به تاندونیت اضافه میشود مثلا تاندونیت آشیل.

تندینیت در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در بزرگسالانی که  زیاد ورزش میکنند رایج تر است. ار آنجاکه تاندون ها به مرور سن خاصیت کششی خود را از دست می دهند و ضعیف میشوند، افراد مسن تر در طبقه حساس هستند. تندینوزیس علائم مشابهی دارد، اما وضعیت مزمن و بلند مدت است و دژنراتیو(زوال پیشرونده) است.

تاندونیت در بیشتر موارد با استراحت، فیزیوتراپی و مصرف دارو برای کاهش درد درمان میشود. اگر تاندونیت شدید باشد و منجر به پارگی تاندون شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

تومورها

تومورهای اولیه و متاستاتیک در پا و مچ پا بیماریهای نادر هستند، که با رشد غیر طبیعی سلولها در استخوان اتفاق می افتد. آگاهی، تشخیص درست و به موقع و درمان مناسب و ارجاع به متخصص انکولوژی ارتوپدی ممکن است در بهبود نتایج بیماران کمک کننده باشد.

گرفتگی عضلانی

معمولاً درد ناشی از گرفتگی عضلانی به دلیل فعالیت بیش از حد، کمبود مایعات یا نقص مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم یا منیزیم است. این درد معمولاً شدید و ناگهانی است و می‌تواند به طور مکرر به خصوص در شب رخ دهد.

شین اسپلینت

این حالت که به التهاب بافت‌های اطراف استخوان‌های ساق پا اشاره دارد، اغلب در اثر فعالیت‌هایی با فشار زیاد مانند دویدن یا پرش ایجاد می‌شود. درد معمولاً در قسمت جلویی ساق پا وجود دارد و ممکن است با فعالیت تشدید شود.

لخته شدن خون

لخته‌های خونی در پا می‌توانند باعث درد، تورم و قرمزی شوند. این حالت بسیار جدی است و اغلب در پاها رخ می‌دهد و نیازمند درمان فوری دارد.

آرترواسکلروز

سخت شدن و تنگ شدن رگ‌های خونی (آرترواسکلروز) می‌تواند جریان خون به پاها را محدود کرده و باعث درد شود. این درد معمولاً هنگام راه رفتن رخ می‌دهد و ممکن است با سردی پاها یا تغییر رنگ پوست همراه باشد.

در هر یک از این موارد، تشخیص دقیق و درمان به موقع توسط یک پزشک متخصص اهمیت زیادی دارد. درمان‌ها می‌تواند شامل تغییرات در سبک زندگی، مداخلات پزشکی، داروهای خاص و گاهی اوقات جراحی باشد. به ویژه در مواردی مانند لخته شدن خون یا آرترواسکلروز که می‌توانند نشانه‌هایی از مشکلات جدی‌تر سلامتی باشند، مراجعه فوری به پزشک ضروری است. همچنین اقدامات پیشگیرانه مانند ورزش مناسب، حفظ تعادل مایعات و مواد مغذی در بدن و پوشیدن کفش‌های مناسب می‌تواند به کاهش خطر بروز این مشکلات کمک کند.

سخن پایانی

اگر درد پای شما مزمن یا شدید است یا همراه با نشانه‌های دیگری مانند تورم یا قرمزی است، بدون تأخیر به متخصص ما مراجعه کنید. زیرا درد در پا اغلب نیازمند توجه دقیق و درمان مناسب است. علل این درد می‌تواند شامل آسیب‌های فیزیکی، بیماری‌های مزمن یا حتی استفاده نادرست از کفش باشد. تشخیص دقیق علت درد در ناحیه پا برای انتخاب روش درمانی صحیح اهمیت حیاتی دارد. در صورتی که درد در ناحیه پا همراه با تورم، قرمزی، گرما یا تغییر شکل پا باشد یا اگر درد به دلیل آسیب‌دیدگی و با کاهش تحرک همراه باشد، فوراً باید به متخصص مراجعه کرد. اگرچه روش‌های خانگی مانند استراحت، استفاده از یخ و داروهای ضد التهاب می‌تواند به تسکین درد کمک کند، اما نباید جایگزین مراجعه به پزشک شوند. در نهایت مراقبت و پیشگیری مناسب می‌تواند به کاهش خطر بروز درد در ناحیه پا و حفظ سلامت پاها کمک کند. توجه به نشانه‌ها و علائم و مشورت با متخصص در حفظ کیفیت زندگی و پیشگیری از مشکلات جدی‌تر پا مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید