کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

حدود 50% از افراد مبتلا به آسیب فاشیای کف پا، خارپاشنه نیز دارند. فاشیای پلانتار یا التهاب فاشیای کف پا نوعی آسیب است که در آن نوار بلندی از بافت ضخیم که کف پا را از انگشتان تا پاشنه پا به هم متصل نگه می‌دارد، دچار آسیب میشود. البته خارپاشنه احتمالاً دلایل دیگری نیز داشته باشد و باید با روش‌های تخصصی تحت‌نظر متخصص ارتوپد درمان شود. اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن توضیحات کاملی نسبت به اینکه خار پاشنه چیست به این سؤال نیز پاسخ دهیم.

 

What-happens-heel-spur-is-not-treated

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

بد نیست قبل از اینکه با عوارض عدم درمان خارپاشنه آشنا شوید، درک بهتری از این آسیب داشته باشید. برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر میکنند وجود استخوان اضافی است که باعث درد ناشی از خارپاشنه میشود، چنین حقیقتی وجود ندارد. کف پای همه ما دارای یک غلاف خیلی محکم به نام نیام یا غلاف کف پایی است که از قاعده انگشتان پا به پاشنه کشیده میشود و نام دیگر آن فاشیای پلانتار است.
وقتی کارهایی مانند زیاد راه رفتن، زیاد ایستادن، فعالیت بیش از حد و … انجام میدهیم، این فاشیا تحریک خواهد شد. تحریک مداوم باعث یک نوع آسیب مزمن در فاشیا میشود و بدن برای اینکه با این آسیب مقابله کند یک التهاب واکنشی در این نیام ایجاد خواهد کرد.
وقتی این التهاب ایجاد میشود، عارضه‌ای به نام فاشئیت پلانتار یا التهاب کف پا ایجاد خواهد شد که باعث دردهای بعد از یک روز پر فعالیت یا کفش نامناسب میشود که افراد ممکن است این ناراحتی را حتی در انگشتان خود احساس کنند.
در برخی افراد این تحریک مداوم ممکن است باعث رسوب کلسیم یا ضخیم‌تر شدن نیام در زیر استخوان پاشنه شود و خیلی افراد به اشتباه به آن خارپاشنه میگویند و برخی معتقدند میتوان با خارج کردن استخوان این ناحیه درد را از بین برد.
در حالی که مطالعات گویای این مطلب هستند که در افرادی که درد دارند در بسیاری مواقع حتی با جراحی درد باقی می‌ماند. زیرا عامل ایجاد درد قسمت ضخیم شده یا رسوب کلسیم نبوده است.
در حال حاضر حدود 15 درصد از بزرگسالان دچار این بیماری هستند. البته این آسیب به این شکل نیست که ناگهانی ایجاد شود و به‌مرور با عادت‌های غلط مانند استفاده از کفش نامناسب ایجاد خواهد شد. منتها اکثر بیماران تا زمانی که درد پاشنه به سراغشان نیاید، متوجه این عارضه نخواهند شد.
معمولاً درمان قطعی خارپاشنه بخصوص اگر از پوست بیرون زده باشد، جراحی است. بااین‌حال، اگر زودتر متوجه آن شوید اغلب می‌توان با روش‌های غیرجراحی مانند روش‌های درمان خار پاشنه در منزل بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا کرد.

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

همان‌طورکه در قسمت قبل نیز اشاره کردیم معمولاً تا زمانی که این آسیب باعث درد نشود افراد متوجه آن نمی‌شوند ولی خار پاشنه یک عارضه ناگهانی نیست و به‌مرور ایجاد میشود.
اصولاً فشار و استرس بیش‌ازحد بر روی تاندون‌ها و رباط‌های پا می‌تواند عامل اصلی خارپاشنه باشد؛ مثلاً زمانی که کف پای شما دچار التهاب میشود، بدن با به وجود آوردن خارپاشنه به استرس ایجاد شده پاسخ می‌دهد.
همچنین درصورتی‌که پوششی که استخوان پاشنه را می‌پوشاند به‌طور مکرر پاره شود یا اگر به دلیل مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی دچار اختلال راه رفتن باشید، احتمال بروز خار پاشنه زیاد است. اختلال راه رفتن به شرایطی گفته میشود که یک بیماری یا وضعیت تعادل و هماهنگی بدن شما را تحت تأثیر قرار داده است و شما نمی‌توانید بصورت طبیعی راه بروید.
حال با توجه به شناخت خارپاشنه و دلایل ایجاد آن بهتر می‌توانید پاسخ‌های تخصصی مربوط به سؤال اگر خارپاشنه درمان نشود چه میشود را درک کنید که در قسمت بعدی به‌طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

متأسفانه برخی افراد حتی با اینکه درد خارپاشنه برایشان شروع شده است باز هم در پیگیری تشخیص و درمان آن سهل‌انگاری می‌کنند. این کار می‌تواند عواقب ناگواری برایشان داشته باشد. در پاسخی دقیق‌تر به سؤال اگر خارپاشنه درمان نشود چه میشود می‌توانیم موارد زیر را برشماریم:

– درد هنگام راه رفتن

اگر خار پاشنه را به‌موقع درمان نکنید، هر بار که پاشنه پا به زمین برخورد می‌کند، احساس درد خواهید داشت، حتی اگر سعی کنید به نرمی راه بروید. در ابتدا، درد پاشنه پا متناوب است، یعنی گاهی هست و گاهی نیست اما همان‌طورکه آسیب به دلیل عدم درمان پیشرفت می‌کند، می‌تواند ثابت و شدید شود.
درد ناشی از خارپاشنه درمان نشده معمولاً پس از بلند شدن از رختخواب در صبح یا پس از یک دوره عدم تحرک در طول روز بدتر هم می‌شود. زمانی که فقط راه رفتن برای شما دردناک باشد، طبیعتاً کمتر حرکت می‌کنید و درنتیجه سبک زندگی کم‌تحرک‌تری ایجاد می‌کنید.
زندگی کم‌تحرک نیز می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند ضعیف شدن عضلات و چاقی شود که عامل بسیاری از بیماری‌ها خواهد بود.

– مشکلات راه رفتن و لنگیدن

وقتی دردی در پا نداشته باشید و وضعیت بدنی شما خوب باشد، کمک می‌کند تا بدن شما در هنگام راه رفتن در یک راستای طبیعی و صحیح قرار بگیرد؛ اما درصورتی‌که در طول راه رفتن احساس درد داشته باشید، این موضوع بر نحوه راه رفتن شما تأثیر منفی می‌گذارد. شما ممکن است برای جلوگیری از ایجاد درد به وجود آمده در پاشنه پا، با لنگی شروع به راه رفتن کنید و به‌صورت طبیعی راه نروید.
این کار شما را مستعد ابتلا به مشکلات اضافی پا و مچ پا، مانند بونیون، رگ به رگ شدن مچ پا و شکستگی پا به دلیل افزایش احتمال زمین خوردن می‌کند. همچنین می‌توانید در ناحیه کمر، لگن و زانو دچار دردهای خفیف تا شدید شوید، زیرا بدن شما دائماً از راستای طبیعی خودش خارج میشود.

– سلامت جسمانی و تناسب‌اندام ضعیف

اگر خار پاشنه باعث شود که هنگام راه رفتن دچار درد شوید، ممکن است کم کم از آهسته دویدن، ورزش و سایر فعالیت‌هایی که شامل استفاده از پاها می‌شود، خودداری کنید. فعالیت بدنی و ورزش ازجمله موارد ضروری در یک سبک زندگی سالم است که اگر وجود نداشته باشد مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد.
با توجه به مواردی که در بالا در پاسخ به سؤال اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود گفتیم خارپاشنه به دلیل رشد زائده استخوانی ریز که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را ببیند، حتی اگر درد زیادی نداشته باشد تأثیر زیادی در نحوه راه رفتن و زندگی شما دارد.
از طرفی خارپاشنه دردناک می‌تواند به‌شدت شما را از زندگی کردن به سبکی که دوست دارید باز دارد! بنابراین اگر در حال تجربه درد پاشنه هستید، حتماً در اسرع وقت و بدون نگرانی از نحوه درمان آن به یک متخصص ارتوپدی پا مراجعه کنید تا درمان و مراقبت‌های تخصصی لازم را دریافت نمایید.
متخصصین پا با تجربه در مرکز تخصصی ما از انواع روش‌های غیرجراحی برای درمان خارپاشنه استفاده می‌کنند. اگر علائم التهاب کف پا یا خار پاشنه را دارید، توصیه می‌کنیم از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با همکاران ما ارتباط برقرار کرده و وقتی را برای مراجعه حضوری و ارزیابی کامل خارپاشنه توسط متخصصین پا برنامه‌ریزی کنید.
پزشکان ما همچنین در انجام روش‌های جراحی در صورت لزوم برای درمان خارپاشنه مهارت و تجربه بالایی دارند و در محیطی مجهز و کاملاً استریل به بهترین شکل ممکن این کار را برایتان انجام می‌دهند.

درمان خانگی خار پاشنه

پیش‌تر نیز گفتیم اگر قبل از خروج زائده استخوانی به درد پاشنه پای خود توجه کنید می‌توانید از بروز خارپاشنه بزرگ و با علائم شدید جلوگیری نمایید. بهترین روش‌هایی که به‌عنوان درمان خار پاشنه در منزل در این شرایط توصیه می‌شوند، عبارت‌اند از:

1. کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد می‌تواند باعث تسکین بافت ملتهب شده در پاشنه پا شود. برای انجام صحیح این کار می‌توانید یک کیسه یخ را با پارچه یا حوله‌ای نازک پوشانده و آن را روی پاشنه پا به مدت 15 الی 20 دقیقه قرار دهید. همچنین شما می‌توانید از کیسه فشرده‌سازی سرد برای کمک به نگه‌داشتن کیسه یخ در ناحیه مورد نظر استفاده کنید. کیسه‌های آماده یخ به‌عنوان کمپرس سرد نیز در اکثر داروخانه‌ها به‌صورت بسته ژل یا بسته‌بندی سرد مخصوص پا عرضه می‌شوند.
این کیسه‌ها را معمولاً در فریزر نگهداری می‌کنند و در زمان مورد نیاز دور پا و مچ پا می‌پیچند. هر بار این کار را به مدت 10 دقیقه انجام دهید و تا زمانی که بیدار هستید ساعتی یک‌بار آن را تکرار نمایید. گزینه راحت‌تر دیگر که در هرجایی قابل دسترس می‌باشد این است که پای خود را روی یک بطری آب یخ‌زده یا آب سرد به‌آرامی برای حدود 10 دقیقه یا کمتر بچرخانید.

2. استفاده از کفش‌ها و ارتزهای طبی

کفش‌های راحت و مناسب که تحت نظر متخصص پا تهیه شده باشند نیز می‌توانند میزان فشار روی خارپاشنه را هنگام ایستادن و راه رفتن یا هنگام ورزش کاهش دهند. این فشار اضافی می‌تواند التهاب، درد و ناراحتی را افزایش دهد؛ بنابراین هرچه فشار کمتر باشد علائم نیز بهتر خواهند شد.
کفش استاندارد کفشی است که خیلی تخت نباشد. زیرا کفش‌های بیش از حد تخت نیز مانند کفش پاشنه دار ممنوع هستند. پاشنه کفش باید حداقل ارتفاع یک اینچی یعنی حدود 5/2 تا 3 سانتیمتر داشته باشد. حتی اگر برای انتخاب کفش مناسب به متخصص مراجعه نکردید باید نکات زیر را هنگام ارزیابی یک کفش مناسب برای راحتی در صورت داشتن خارپاشنه در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها کفش خود را تهیه نمایید:

ساپورت پاشنه سفت

قسمت پشتی کفش باید محکم باشد تا از پاشنه به‌خوبی حمایت کند و از چرخش پای شما به داخل یا خارج هنگام راه رفتن جلوگیری نماید.

انعطاف‌پذیری متوسط

یک کفش نباید به‌قدری راحت خم شود که به‌آسانی قابل جمع شدن باشد. بااین‌حال، کفش باید دارای یک خم تدریجی باشد که در هنگام خم شدن پای شما مقداری مقاومت ایجاد کند و راحت باشد.

دارای کمی پاشنه

یک پاشنه یا کفشی طبی که دارای ارتفاعی حدود5/2 الی 3 سانتیمتر باشد، می‌تواند فشار اضافی روی پاشنه دردناک را کاهش دهد. پاشنه‌های بلندتر یا تخت ممکن است شما را بیشتر اذیت کنند و مشکلات دیگری برای سیستم اسکلتی و عضلانی شما ایجاد نمایند. کفش‌های تخت نیز اصلا کفش مناسبی برای سیستم اسکلتی و عضلانی ما نیستند و باید از استفاده از آن‌ها اجتناب کرد.
شما همچنین می‌توانید از ارتزهای سفارشی که تحت نظر متخصص پا به‌صورت منحصربه‌فرد برای شما قالب‌سازی و ساخته می‌شوند، استفاده کنید که داخل کفش شما قرار خواهند گرفت. این ارتزها به‌گونه‌ای تحت نظر کارشناسان فنی ارتوپدی طراحی می‌شوند که از چرخش پای شما هنگام حرکت جلوگیری می‌کنند و از پاشنه پا پشتیبانی بیشتری به عمل می‌آورند. این ارتزها را نمی‌توانید خودتان از بازار تهیه کنید و حتماً باید توسط پزشک متخصص ارتوپدی تجویز شده باشد تا برای پای شما مناسب باشد.

3. داروهای بدون نسخه

گاهی درد پاشنه در خانه شدید میشود و شما می‌توانید به‌عنوان یک روش درمان خار پاشنه در منزل البته به‌صورت موقتی از داروهای ضدالتهابی بدون نسخه (OTC) استفاده نمایید. برخی از نمونه‌های این داروهای ضدالتهابی نیز عبارت‌اند از:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ناپروکسن سدیم یا ناپروکسن (Aleve)

این داروها می‌توانند میزان التهاب بافت کف پا را کاهش داده و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند. بااین‌حال، مصرف زیاد یا طولانی‌مدت آن‌ها عوارضی دارند و اگر شما دچار مشکلاتی مانند بیماری‌های کلیوی، گوارشی و … هستید نباید از این داروها استفاده کنید. توجه داشته باشید در این شرایط به دلیل اینکه التهاب عامل اصلی درد می‌باشد شما نباید از استامینوفن استفاده کنید؛ زیرا استامینوفن تنها درد را کاهش می‌دهد و اثری بر کاهش التهاب نخواهد داشت؛ بنابراین نمی‌تواند علائم خارپاشنه را بهبود دهد.

4. انجام حرکات کششی مناسب

یکی دیگر از روش‌های درمان خار پاشنه در منزل که بسیار عالی است انجام حرکات کششی برای ساق پا و عضلات موجود در این ناحیه است. این کار به کاهش التهاب فاشیای کف پا و فشار اضافی بر روی پاشنه کمک می‌کند. برخی از حرکات کششی مفید در این شرایط نیز عبارت‌اند از:

– خم شدن پا

  • بنشینید و یک پا را روی پای دیگر قرار دهید.
  • انگشتان پای رویی را بگیرید و به سمت قفسه سینه خود بکشید. این وضعیت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس پا را رها کنید.
  • این حرکت را 5 بار روی یک پا تکرار کنید، سپس پاهای خود را به سمت دیگر ضربدری کنید و پای دیگر خود را بکشید.

– کشش ساق پا

  • برای انجام این ورزش در مقابل دیواری بایستید و پاهای خود را به اندازه طول بازوها باز کنید.
  • یک پا را کمی جلوتر از دیگری قرار داده و طوری که کف پاها کاملاً روی زمین باشد به جلو خم شوید.
  • دستان خود را روی دیواری که تقریباً هم ارتفاع شانه است قرار دهید.
  • زانوهای خود را خم کنید و کمی باسن خود را به جلو فشار دهید تا کشش را در ساق پا احساس کنید.
  • حدود 10 ثانیه این وضعیت را نگه دارید، سپس پاهای خود را صاف کنید و برای پای دیگر آن را انجام دهید.

انجام حرکات کششی در هنگام صبح و عصر می‌تواند کمک زیادی به کاهش درد ناشی از خارپاشنه پا نماید. همچنین می‌توانید از آتل‌های مخصوص در طول شب استفاده کنید که پای شما را تا مدت‌زمانی که از این ابزار کمکی استفاده می‌کنید خم نگه می‌دارد تا فاشیای کف پا و عضلات ساق پا در طول شب کشیده شود. این آتل‌ها به‌ویژه برای کاهش درد پاشنه پا که هنگام صبح بلافاصله بعد از بلند شدن از رختخواب یا تخت اتفاق می‌افتد، مفید هستند.

 

روش‌های درمان قطعی برای خار پاشنه

اگر موارد گفته شده در قسمت قبل مفید نباشند و نتوانند خارپاشنه و علائم آن را بهبود دهند، پزشک از روش‌های زیر برای درمان استفاده خواهد کرد:

کرایولتراسوند

کرایولتراسوند درمانی است که با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی و سرما درمانی، تسکین علائم خارپاشنه را ایجاد می‌کند. این دستگاه شبیه یک عصای بزرگ است که روی پا و مچ پا حرکت می‌کند. تحقیقات نشان داده است که کرایولتراسوند یک گزینه درمانی کاملاً مؤثر برای افراد مبتلا به فاشیای کف پا است که خار پاشنه نیز دارند. متخصصین پا و فیزیوتراپیست‌ها معمولاً از این روش درمان در مراکز تخصصی ارتوپدی مجهز استفاده می‌کنند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید، خودِ خارپاشنه پا را نمی‌تواند درمان کند اما می‌تواند علائم آن را تا حدی کاهش دهد. برای انجام این تزریق، پزشک اغلب از یک داروی بی‌حس‌کننده برای از بین بردن درد هنگام تزریق و کاهش نگرانی شما استفاده می‌کند تا هر گونه ناراحتی در محل تزریق را کمتر کند. درحالی‌که محل تزریق ممکن است متفاوت باشد، اکثر پزشکان این دارو را به‌جای قسمت پایینی پاشنه، در قسمت میانی و داخلی پاشنه پا تزریق می‌کنند. البته تعداد تزریقاتی که می‌توان انجام داد محدود است؛ زیرا تزریق بیش‌ازحد استروئید می‌تواند منجر به پارگی تاندون شود.

جراحی

متخصص پای شما معمولاً فقط در صورتی از روش جراحی برای درمان خار پاشنه استفاده می‌کند که روش‌های دیگر شکست خورده باشند. خود جراحی خارپاشنه نیز انواع و تکنیک‌های مختلفی دارد که بسته به مهارت پزشک، امکانات مرکز مورد نظر و شرایط شما انتخاب میشود. رایج‌ترین روش نیز جدا کردن رباط فاشیای کف پا از استخوان پاشنه و بعد هم برداشتن خارپاشنه با ابزارهای مخصوص می‌باشد.
این کار فشار را از روی فاشیا برداشته و خار پاشنه را درمان خواهد کرد. این روش باید کاملاً با مهارت بالا انجام شود تا منجر به آسیب عصبی نگردد. همچنین تضمینی وجود ندارد که بعد از جراحی مجدداً خارپاشنه برنگردد؛ زیرا معمولاً سبک زندگی شما در ایجاد این عارضه بی‌تأثیر نیست.

آیا پیاده روی برای خار پاشنه مضر است؟

هر آن چیزی که بتواند فشار بیشتری را بر کف پا وارد کند می‌تواند برای خارپاشنه مضر باشد؛ بنابراین در پاسخی کوتاه به آیا پیاده روی برای خار پاشنه مضر است باید بگوییم بله بخصوص اگر یک پیاده روی طولانی با کفش نامناسب باشد، می‌تواند علائم را تشدید نماید.
بهبود کامل درد پاشنه پا حتی بعد از جراحی نیز به‌طور متوسط شش ماه طول می‌کشد تا با درمان مناسب برطرف شود. در این مدت باید کاملاً تحت نظر متخصص باشید و تمامی دستورالعمل‌های مراقبتی که به شما می‌دهد را به‌طور کامل اجرا نمایید تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

خار پاشنه چگونه تشخیص داده میشود؟

معمولاً متخصص برای تشخیص این عارضه یک معاینه فیزیکی کامل از پای شما انجام می‌دهد و در مورد فعالیت بدنی که ممکن است باعث درد پاشنه پا شده باشد از شما سؤال می‌کند. درنهایت، اشعه ایکس یکی از متداول‌ترین آزمایش‌هایی است که متخصصان پا برای تشخیص خارپاشنه از آن بهره می‌برند.

به روش جراحی اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

به‌طور جزئی در قسمت‌های قبلی گفتیم که اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود و اگر شدید باشد کاملاً دائمی است و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به‌خودی‌خود از بین برود. در این شرایط اگر روش‌های دیگر منجر به بهود آن نشود، جراحی تنها راه برداشتن خارپاشنه پا است.
در صورت عدم درمان این وضعیت حتی یک راه رفتن ساده برایتان سخت خواهد شد و نمی‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید یا باید درد شدیدی را در طول انجام کارها تحمل کنید که بعد از مدت کوتاهی شما را کلافه خواهد کرد.

عوامل خطر برای ایجاد خار پاشنه چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند خطر ابتلا به خارپاشنه را برای شما بیشتر کنند که با شناخت آن‌ها می‌توانید از این عارضه جلوگیری کنید. برخی از عوامل نیز دست شما نیست و نمی‌توانید تغییرش دهید. تغییراتی که می‌توانید در حال حاضر برای جلوگیری از خار پاشنه پا در سبک زندگی خود ایجاد نمایید، عبارت‌اند از:

  • اگر می‌دوید، سطوح نرم مثل چمن را انتخاب کنید و برای پیاده روی سطوح سخت مانند پیاده‌روها را انتخاب نمایید.
  • کفش‌هایی بپوشید که کاملاً متناسب با قوس‌ کف پای شما باشد.
  • اگر روی زمین‌های چوبی یا کاشی باید راه بروید، حتماً از دمپایی یا کفش استفاده کنید.
  • راه رفتن خود را طوری تنظیم نمایید که فشار کمتری به پاشنه وارد شود؛ مثلاً بین راه رفتن چند دقیقه‌ای را به‌صورت نشسته استراحت کنید.

تغییراتی که می‌توانید در طول زمان ایجاد کنید نیز عبارت‌اند از:

  • وزن خود را کاهش دهید تا استرس و فشار کمتری بر کف پای شما وارد شود.
  • روال روزانه خود را طوری تغییر دهید که مجبور نباشید زیاد روی پاهای خود بایستید؛ مثلاً برخی از کارهای آشپزی را نشسته انجام دهید.

مواردی هم که شما نمی‌توانید تغییر دهید و جزو روند طبیعی زندگی هستند که می‌توانند عامل ایجاد خار پاشنه باشند، عبارت‌اند از:

  • با افزایش سن، فاشیای کف پا انعطاف‌پذیری کمتری دارد و بیشتر در معرض آسیب خارپاشنه قرار می‌گیرد.
  • شما به‌تدریج وقتی سنتان بالا می‌رود بالشتک‌های چربی طبیعی کف پای خود را از دست خواهید داد.
  • شما پاهای چاق یا قوس بیش‌ازحد در کف پای خود دارید.

آیا خار پاشنه خطرناک است؟

در پاسخ به سؤال آیا خار پاشنه خطرناک است باید بگوییم این عارضه به‌خودی‌خود مخصوصاً اگر درمان آن پیگیری شود خطر خاصی ایجاد نمی‌کند ولی در طول زمان اگر درمان نشود می‌تواند خطرات مختلفی مانند لنگیدن، تغییر شکل پا، عدم توانایی حرکت‌های مختلف، تبدیل یک زندگی با لذت به یک زندگی بی‌تحرک، دردهای مزمن مانند کمردرد، زانودرد، پادرد و … را ایجاد نماید که بسیار آزاردهنده هستند.

سخن پایانی

در مقاله حاضر به این مسئله اشاره کردیم که اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟ علاوه بر تشریح پیامدهای عدم درمان خارپاشنه در خصوص درمان خار پاشنه در منزل، اینکه آیا خار پاشنه خطرناک است و ایا پیاده روی برای خار پاشنه مضر است یا خیر صحبت کردیم.
اگرچه در باور بسیاری از افراد خار پاشنه عارضه مهمی نیست و تنها یک درد قابل تحمل ایجاد می‌کند که همیشگی هم نیست به‌مرور درصورتی‌که درمان نشود می‌تواند به یک معضل دائمی تبدیل شود؛ بنابراین اگر گاهی مواقع بخصوص هنگام صبح دچار درد پاشنه پا می‌شوید بهتر است در اسرع وقت به یک کلینیک پای خوب مانند کلینیک ما مراجعه نمایید و بعد از ارزیابی‌های کامل در صورت تأیید تشخیص خارپاشنه درمان مناسب را دریافت نمایید.
به یاد داشته باشید که هرچه زودتر این عارضه تشخیص داده شود راحت‌تر و با روش‌های غیرتهاجمی قابل درمان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید