کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

6 علت سوزش ران پای راست و راهکار هایی برای تسکین آن

علت سوزش ران پای راست مختلف است و گاهی نشان‌ از یک مشکل جدی دارد و گاهی مشکل جدی محسوب نمی‌شود؛ مانند مشکل پوستی همچون آلرژی، حساسیت یا اگزما یا نیش حشرات، ولی باید توجه داشت که گاهی این سوزش یک مشکل جدی محسوب می‌شود و ناشی از تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های ستون فقرات کمر است که در صورت عدم درمان به عصب، آسیب دائمی وارد می‌شود. این عارضه در موارد بحرانی‌تر، به دلیل مشکلات عروقی از جمله لخته یا تنگی و گرفتگی عروق رخ می‌دهد و برای بسیاری از مبتلایان به این بیماری این سؤال مطرح می‌شود که برای درد ران پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت سوزش ران پای راست

علت سوزش ران پای راست

سوزش ران پای راست معمولاً زمانی رخ می‌دهد که اعصاب زیر پوست که در ناحیه استخوانی به نام فمور قرار دارند، به دلیل فشار زیاد، تحریک شوند. استخوان فمور در واقع وظیفه ایجاد حس در سطح پوست ران را بر عهده دارد. در ادامه به برخی از انواع علل سوزش ران پای راست می‌پردازیم:

  • التهاب عضلانی

التهاب به دلیل کارکرد بیش از حد از عضلات ران، تمرینات ورزشی نامناسب یا زمان طولانی نشستن در محلی که عضلات در معرض فشار باشند رخ می‌دهد.

  • کمبود یا عدم خون‌رسانی

اگر خون به طور کافی به ران پای راست نرسد، منجر به سوزش و درد در این قسمت میشود. دلایلی مانند فشار خون بالا و اختلالات سیستم عصبی باعث کاهش خون‌رسانی به ران می‌شوند.

  • عفونت قارچی

قارچ‌ها معمولاً در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند و می‌توانند فرد را دچار سوزش ران پای راست کنند.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که کاملاً به عادات روزمره مربوط می‌شوند؛ اما از علل سوزش ران پای راست تلقی می‌شوند از جمله

  • لباس تنگ

پوشیدن لباس‌های تنگ از جمله شلوار تنگ می‌تواند علت سوزش در این ناحیه از بدن باشد.

  • اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن به دلیل فشاری که بر استخوان فمور وارد می‌کند، باعث سوزش ران پای راست می‌شود.

  • بارداری

در دوران بارداری، علاوه بر وزن خود مادر، وزن فرزند داخل شکم مادر نیز به او اضافه می‌شود. در کنار این موارد، معده نیز رشد می‌کند و این موضوع سبب افزایش وزن می‌شود. این اضافه وزن، می‌تواند سوزش ران پای راست را ایجاد کند. خوشبختانه این سوزش همیشگی نیست و بعد از زایمان، از بین می‌رود.

نحوه تشخیص مرالژی پارستتیکا (سوزش ران پا)

اگر دچار سوزش ران پای راست هستید، نمی‌توان به طور قطع گفت که دچار بیماری مرالژی پارستتیکا شده‌اید. تشخیص این موضوع، کاملاً بر عهده پزشک است. پزشک در ابتدا سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و سؤالاتی درباره نحوه زندگی، نوع لباس‌هایی که می‌پوشید و … می‌پرسد. بعد از آن، آزمایشاتی انجام می‌دهد؛ مثلاً از تستی به نام تست فشرده‌سازی لگن برای تشخیص استفاده می‌کند. در این تست، بیمار روی تخت به سمت پهلو دراز می‌کشد و پزشک به مدت 45 ثانیه، فشاری رو به پایین در ناحیه ستون فقرات وارد می‌کند و با توجه به میزان درد تشخیص می‌دهد که آیا به این عارضه دچار شده‌اید یا خیر.

در موارد دیگر، در مرحله اول شما را برای عکسبرداری با اشعه ایکس به مراکز عکسبرداری می‌فرستد. این موضوع به دلیل تأیید وجود بیماری نیست؛ بلکه به دلیل رد وجود عارضه در بدن بیمار است. سی‌تی‌اسکن و الکترومیوگرافی از موارد دیگری است که پزشک در صورت مشکوک شدن به بیماری، برای فرد بیمار تجویز می‌کند.

درمان خانگی سوزش ران پا

در این بخش می‌خواهیم برخی از روش‌های درمان خانگی سوزش ران پا را بیان کنیم؛

  • استراحت

اگر سوزش ران پای راست را تجربه می‌کنید، بهتر است فعالیت بدنی را متوقف کنید و به پاهای خود استراحت دهید. این به عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده زمان می‌دهد تا بهبود یابند. استراحت باعث می‌شود فشار کمتری به بافت‌های استخوانی از جمله استخوان فمور (فمورال) وارد شود.

  • کفش مناسب

استفاده از کفش‌های مناسب یک روش مؤثر برای درمان خانگی سوزش ران پاست و می‌تواند به کاهش سوزش ران پای راست کمک به‌سزایی کند. یک کفش مناسب و استاندارد، می‌تواند فشار واردشده به پا را پخش و از بروز سوزش ران پا تا حد امکان جلوگیری کند.

  • رژیم غذایی

تغییر در رژیم غذایی در نهایت می‌تواند باعث کاهش وزن شود. همان‌طور که کمی قبل به آن اشاره کردیم، اضافه وزن می‌تواند یک دلیل سوزش ران پای راست باشد. درباره تغییر رژیم غذایی باید مراقب بود. کاهش وزن باید طبق دستورالعمل پزشک مجرب انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است عوارض ناگواری برای فرد به جای بگذارد.

شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک ما از مدرن‌ترین روش‌های درمانی روز دنیا بهره‌مند شوید. همچنین در صورت وجود هرگونه سؤال درباره درمان خانگی سوزش ران پا می‌توانید با تیم پشتیبان ما تماس بگیرید.

درمان سوزش ران پا در طب سنتی

شاید برای شما هم این سؤال مطرح باشد که آیا درمان سوزش ران پا در طب سنتی، جوابگو است یا خیر؟ در جواب باید گفت که بله! در برخی موارد، برخی روش‌های درمان سوزش ران پا در طب سنتی می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

  • سرما درمانی

سرمادرمانی یعنی استفاده از سرما برای رفع حساسیت که در اعصاب وجود دارند. نحوه عملکرد این روش هم به سادگی تمام است. فقط کافی است یک لگن آب سرد (ترجیحاً یخ) را تهیه کنید. پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آن شناور کنید و بعد به پاهای خود استراحت دهید.

  • استفاده از زردچوبه

ترکیبات مختلفی در زردچوبه وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها کورکومین است. این ترکیب دارای خواصی از جمله ضد التهابی، ضد میکروبی و همچنین ترمیم‌کنندگی پوست است. شما می‌توانید با مصرف خوراکی زردچوبه و مالیدن آن بر قسمت دارای سوزش به بهبود گردش خون در بدن و در نهایت بهبود این عارضه کمک کنید؛ اگر قصد دارید زردچوبه را به صورت موضعی روی پاهای خود بمالید باید یک تا 2 قاشق چایخوری زردچوبه را با 200 گرم آب مخلوط کنید و از ماده تولیدشده به مدت چند روز به طور مداوم استفاده کنید.

  • زنجبیل

زنجبیل دارای تأثیرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و می‌تواند در کاهش سوزش به شما کمک کند. برای استفاده از آن می‌توانید یک قاشق آب زنجبیل را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و محلول به دست آمده را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی ناحیه‌ای که دچار آسیب شده بمالید.

  • کدو حلوایی

از خواص کدو حلوایی هر چقدر بگوییم کم گفتیم! این ماده دارای آنتی اکسیدان فراوان است و می‌تواند در درمان سوزش ران پا در طب سنتی، نقش به‌سزایی ایفا کند. مصرف آن نیز راحت است. فقط باید آن را رنده و با مقداری آب مخلوط کنید؛ سپس در محل مورد نظر بمالید.

درمان سوزش ران پا توسط علم نوین

درباره روش‌های خانگی و همچنین روش‌های مرتبط با طب سنتی، به طور مفصل صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم به درمان سوزش ران پای راست توسط علم نوین و متعارف پزشکی بپردازیم.

  • داروها

در صورتی که مدت‌هاست درگیر سوزش ران پای راست هستید (حداکثر یک ماه و نیم)، پزشک داروهایی برای شما تجویز می‌کند. یکی از پر استفاده‌ترین داروها، کورتیکواستروئید است. کاربرد کورتیکواستروئید در کاهش درد است؛ البته این دارو می‌تواند عوارض جانبی از جمله سفید شدن پوست در اطراف محل تزریق و آسیب عصبی برای فرد داشته باشد. چند داروی دیگر نیز هستند که بسته به تشخیص پزشک تجویز خواهند شد؛ از جمله این داروها می‌توان به گاباپنتین، فنی‌توئین و پرگابالین اشاره کرد.

  • فیزیوتراپی

درباره فیزیوتراپی به طور مفصل در ادامه صحبت خواهیم کرد؛ ولی به طور کل فیزیوتراپی می‌تواند کمک بزرگی به کاهش سوزش ران پای راست کند.

  • جراحی

این گزینه برای همه افراد نیست و فقط برای بیمارانی که مدت زمان زیادی است درگیر این علائم هستند، تجویز می‌شود.

کاهش سوزش ران پای راست به وسیله تمرینات ورزشی

  • حرکت کت-کاو

یکی از حرکات مفید برای افزایش تحرک ستون فقرات است.

نحوه انجام این نرمش در ادامه توضیح داده شده است.

1.در حالت چهار دست و پا شروع کنید، دستان خود را مستقیماً زیر شانه‌ها و زانوها زیر باسن خود در حالت 90 درجه قرار دهید.

2.کمی به پشت خود قوس دهید. سر خود را رفته‌رفته به سمت بالا هدایت کنید.

3.وضعیت فعلی خود را حدود 10 ثانیه حفظ کنید.

4.با آرامش تمام، دوباره به وضعیت قبلی خود بازگردید.

دوباره بعد از چند ثانیه استراحت، همین حرکت را تکرار کنید.

  • حرکت لانژ و پرتاب ناگهانی

تمرین بعدی که به آن اشاره می‌کنیم، حرکتی است به نام لانژ و پرتاب ناگهانی.

این حرکت به منظور افزایش قدرت در ناحیه پاها استفاده می‌شود.

در ادامه به بررسی موشکافانه‌تری نسبت به این روش می‌پردازیم.

1.در عین حال که روی پای خود ایستاده‌اید، دست‌های خود را کنار هم قرار دهید.

2.یک گام به سمت جلو بردارید و پای عقبی خود را به سمت زمین خم کنید. به گونه‌ای که زانوی عقبی شما تقریباً هم‌سطح زمین واقع شود.

3.همین تمرین را با پای مخالف هم تکرار کنید.

4.تکرار این نرمش برای 10 مرتبه می‌تواند مؤثر واقع شود.

 آیا روش‌های فیزیوتراپی برای درمان سوزش ران پای راست مفید هستند؟

تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود وضعیت عضلات ران پا و بهبود تعادل و استحکام عضلات کمک کنند. علاوه بر این، فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود علائم مرتبط با سوزش ران پا، مانند التهابات عضلانی و مشکلات مفصلی کمک کند.

در ادامه به بررسی چند روش و متد متداول که در فیزیوتراپی برای رفع سوزش ران پای راست انجام می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

  • کینسیو تپینگ

یک روش مرسوم برای افزایش جریان لنفاوی و عروقی به ماهیچه‌هاست. نتایج گوناگون نشان داده که این روش می‌تواند به شدت کارآمد باشد.

  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

در این روش، برای غیر فعال کردن برخی اعصاب به منظور کاهش درد و سوزش استفاده می‌شود. این روش، نمی‌تواند درمان قطعی باشد چون صرفاً درد توسط فرد احساس نمی‌شود ولی ممکن است همچنان مشکلاتی در ناحیه مربوطه وجود داشته باشد.

  • لیزر درمانی سطح پایین

این مورد هم مانند قبل به بی‌حسی اعصاب ناحیه ران و عدم احساس درد به فرد کمک می‌کند؛ ولی نمی‌تواند روش درمانی مناسبی به منظور رفع سوزش ران پای راست معرفی شود.

سوزش ران پای راست در دوران بارداری

در بارداری، بدن زن تحت تأثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد. افزایش سطح هورمون پروژسترون و استروژن ممکن است باعث تحریک عروق پوستی و در نهایت منجر به سوزش و درد در منطقه ران و پا شود. همچنین، وزن اضافه در دوران بارداری می‌تواند این عارضه را تشدید کند.

متأسفانه این عارضه رفته‌رفته در طول 9 ماه بارداری، بیشتر می‌شود؛ ولی نگران نباشید! با برخی اقدامات ابتدایی از جمله درخواست کمک در کارها از بقیه، تقسیم کارها، استراحت کافی، پوشیدن کفش‌های مناسب و … می‌توان تا حد زیادی از سوزش ران پای راست جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به طور مفصل درباره علت سوزش ران پای راست صحبت و بیان کردیم که مشکلاتی از جمله اضافه وزن، مشکلات عروقی، فشارهای واردشده بر استخوان فمور، می‌توانند از مهم‌ترین علل سوزش در این بخش از بدن باشند. در ادامه به نحوه تشخیص سوزش ران پای راست اشاره و بیان کردیم که بسته به شرایط، پزشک می‌تواند آزمایشاتی را انجام دهد؛ همچنین می‌تواند بیمار را به مراکز تصویربرداری مانند ام‌آر‌آی بفرستد و از مشاهده نتایج آزمایش، درمان‌های خاصی از جمله تزریق برخی از مواد مانند کورتیکواستروئید یا مصرف داروهایی مانند گاباپنتین را تجویز کند. امید است که هرگز دچار سوزش پای راست نشوید؛ ولی اگر بنا به هر دلیلی دچار این عارضه شدید، می‌توانید به کلینیک ما برای درمان مراجعه کنید. همچنین در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت سوزش پشت ران پای راست، درمان خانگی سوزش ران پا، درمان سوزش ران پا در طب سنتی و موارد مشابه با تیم پشتیبان ما تماس بگیرید و با دنبال کردن صفحه اینستاگرامی ما از مطالب روز پزشکی دنیا مطلع شوید و زندگی سالم‌تری را تجربه کنید.