کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
التهاب استخوان لگن

التهاب استخوان لگن؛ تشخیص و بهبود آنها برای جلوگیری از عوارض احتمالی

التهاب استخوان لگن می‌تواند موضوع خیلی مهم و جدی در زنان و مردان و در سنین مختلف باشد. اگر شما خوانند عزیز هم درد استخوان لگن دارید و این درد آزارتان می‌دهد، بدانید که یکی از علل آن می‌تواند التهاب مفاصل لگن باشد. التهابات عفونی استخوان و مفصل لگن، تومورها، سیاه شدن سر استخوان ران و گروهی از بیماری‌های روماتیسمی از جمله مواردی هستند که دردهای طول کشنده را ایجاد می‌کنند که حتماً باید توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران بررسی شوند و عدم درمان حتی می‌تواند باعث عدم راه رفتن و ایستادن شود.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر فوق تخصص تماس بگیرید

 

التهاب استخوان لگن چیست؟

با وجود اینکه اکثر اوقات علت این عارضه فعالیت‌های شدید بدنی یا پوزیشن اشتباه بدن است، ولی متاسفانه علل بسیار جدی وجود دارد که عدم تشخیص به موقع آنها می‌تواند عوارض جدی و گاه جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی می‌توان گفت التهاب استخوان لگن یا آرتریت التهابی در نتیجه سایش و از بین رفتن غضروف و مفاصل لگن به وجود می‌آید. این تخریب و ساییدگی در اثر وجود برخی بیماری‌ها در در ناحیه لگن ایجاد می‌گردد و نتیجه آن درد، تورم و گاهاً سفتی مفاصل و همچنین محدود شدن فعالیت‌ها و حرکات بیمار خواهد شد.

طبق گزارشات به دست آمده بیماری التهاب لگن متاسفانه ، ۵% زنان را در ایالات متحده مبتلا کرده است. این بیماری از جمله بیماری ‌هایی است که به واسطه یک نوع باکتری به نام STIs به وجود می‌آید.

هنگامی که فرد رابطه جنسی پرخطری داشته باشد و به کلامیدیا و سوزاک مبتلا شود، این بیماری ایجاد می‌شود و به همین دلیل، امروزه بانوان باید مراقب باشند تا راه‌های پیشگیری این بیماری را شناخته و چنانچه به این بیماری مبتلا شده‌اند، هر چه سریعتر به درمان آن بپردازند.

آرتریت التهابی لگن در اثر التهاب پوشش سینوویال به وجود می‌آید. شایع‌ترین این عارضه آرتریت روماتوئید است. این بیماری علت‌های گوناگونی مانند وجود برخی بیماری‌های خاص در استخوان و بافت‌های لگن، وجود برخی اختلالات لگنی در دوران کودکی مانند دیسپلاستیک، وجود برخی عفونت‌های باکتریایی، اضافه وزن و غیره به وجود می‌آید.

در صورتی که این التهاب به دلیل عفونت باشد، ممکن است که بیشتر بانوان را درگیر نماید، اما در برخی از شرایط آقایان هم با آن روبرو می‌شوند. به طور کلی آرتریت التهابی در هنگام به وجود می‌آید، که سیستم ایمنی بدن بیشتر از حد معمول خود فعال گردد و این فعالیت زیاد به بافت‌های سالم آسیب وارد نماید.

در این مقاله به شناخت این بیماری پرداخته و نیز روش‌های درمان، پیشگیری، علائم و دلیل ایجاد این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر فوق تخصص تماس بگیرید

 

عفونت دستگاه ادراری از جمله علل التهاب در لگن

وجود عفونت در سیستم ادراری (UTI) نیز از می‌تواند از علت‌های ایحاد ناراحتی در بافت لگن محسوب می‌گردد. این بیماری در همه افراد در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما متأسفانه می‌توان گفت که بانوان بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند و در صورت جدی نگرفت آن ممکن است با عوارض و بیماری‌های ناراحت کننده‌ای همچون التهاب لگن و در شدید روبرو شوند.

زمانی که فرد نیاز داشته باشد که هر چه سریع‌تر ادرار کند، دردهای جانبی کمر را تحمل کند، تب، سوزش هنگام ادرار و بویی متفاوت از ادرار همگی باعث می‌شوند که افراد احساس کنند که با عفونت دستگاه ادراری روبرو شده‌اند و در این میان، لگن که از جمله حساس‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های بدن بوده و چنانچه دچار التهاب گردد، قطعاً فرد را با دردهای مرتبط با ناحیه تناسلی و شرمگاهی روبرو می‌کند.

عفونت‌ها و بیماری‌های جنسی، مقاربتی و التهاب لگن

وجود عفونت‌های مقاربتی (STI) هم در شکل گیری بیماری التهاب استخوان لگن می‌تواند اثرگذار باشد. سوزاک و کلامیدیا نوع 2 عفونتی به شمار می‌آیند که باید در در بین عفونت‌های مقاربتی در مورد آن صحبت کرد. زمانی که واژن دچار ترشحات غیر عادی می‌شود، باید به وجود چنین عفونت‌هایی شک کرد.

خونریزی در روزهای بین دوره‌های عادت ماهانه هم طبیعی نیست و یکی از دلایلی است که ایجاد چنین عفونت‌هایی را موجه می‌کنند. خونریزی و درد از رحم را هم باید جدی گرفت که متأسفانه برخی جدی نمی‌گیرند و متوجه نمی‌شوند که شاید به بیماری التهاب لگن مبتلا شده باشند.

فتق، از دیگر دلایل ایجاد التهاب استخوان لگن

در ایجاد بیماری التهاب استخوان لگن احتمالاً فتق هم می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. زمانی که در ناحیه‌ای که برآمدگی ایجاد شده است، درد به وجود آید باید به احتمال ابتلا به این بیماری شک کنید. آقایان اگر با درد پیرامون بیضه‌ها روبرو شوند، شاید به بیماری التهاب لگن مبتلا شده باشند که نباید تصور کنند، این بیماری تنها مختص زنان است.

بیماری التهاب استخوان لگن چه علائمی دارد؟

 این بیماری اغلب  با احساس درد خود را نشان می‌دهد اما علائم دیگری نیز برای شناسایی این بیماری وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • ایجاد تب
  • احساس سفتی در ناحیه لگن
  • ایجاد درد در کشاله ران
  • ایجاد درد در باسن
  • دردی که با فعالیت و راه رفتن تشدید می‌شود
  • دردی که با نشستن و ایستادن تشدید می‌شود
  • دشواری در راه رفتن
  • ایجاد بی حسی در ناحیه لگن و باسن
  • از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی بیش از حد

پیشگیری از التهاب استخوان لگن

رعایت بهداشت و جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه لگن در پیشگیری از برخی بیماری‌های التهابی در این ناحیه موثر می‌باشد.

برای پیشگیری از بیماری التهاب استخوان لگن شما تنها باید رابطه جنسی ایمنی داشته باشید، در غیر این صورت مواجه با چنین بیماری‌هایی به هیچ عنوان دور از تصور نخواهد بود. متاسفانه برخی بانوان حتی علائم این بیماری را نمی‌شناسند، در صورتی که اگر با علائم آن آشنا باشند، شاید سریع تر به درمان آن بیندیشند.

انجام آزمایش‌های عفونت مقاربتی هم یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از این بیماری به شمار می‌آید. شستشوی واژن خود یکی از علل‌های ایجاد بیماری فوق به شمار می‌آید ولی شستشوی صحیح مشکلی را قطعاً به وجود نمی‌آورد. معمولاً بعد از ادرار، برای این که از ورود باکتری بتوان جلوگیری کرد، واژن را بانوان بهتر است از جلو به عقب پاک کنند.

دردی که در قسمت تحتانی و فوقانی شکم به وجود می‌آید، یکی از رایج‌ترین علائم ایجاد این بیماری محسوب می‌شود و در برخی از شرایط هم تب، رابطه جنسی دردناک، خونریزی‌های نامنظم، استفراغ و غش کردن را هم باید در نظر بگیرید. به همین دلیل پیشگیری از این بیماری صد درصد با توجه به این که کار سخت و دشواری نیست، بهترین گزینه برای مواجه نشدن با چنین علائمی خواهد بود.

کم کردن وزن در صورت وجود اضافه وزن یکی از روش‌هایی است که فشارهای بیش از حد را بر روی مفاصل و استخوان‌های لگن برداشته و باعث پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در طول زمان خواهد شد.

یکی دیگر از روش‌هایی که می توان از بروز بیماری التهاب استخوان لگن جلوگیری نمود، استفاده از کفش‌های مناسب به هنگام پیاده‌روی می‌باشد. استفاده از کفش‌های با کیفیت فشارهای اضافی بر استخوان‌های پا و لگن را کاهش داده و از ایجاد برخی بیماری‌ها جلوگیری می‌نماید.

علل التهاب استخوان لگن

علت‌های مختلفی برای ایجاد این بیماری بیان شده است که در ادامه درباره آن‌ها گفتگو خواهیم کرد. همچنین باید گفته شود که در برخی شرایط علت بروز بیماری التهاب استخوان لگن ناشناخته بوده و یا علت ژنتیکی نیز دارد. برخی از شایع‌ترین این علت‌ها عبارتند از:

  • شاید اولین و مهمترین دلیلی که برای ایجاد التهاب مفاصل و استخوان‌های لگن وجود داشته باشد، مربوط به فرسایش و تخریب این نواحی با گذشت زمان و افزایش سن باشد.
  • از جمله موارد مهم دیگر برای ایجاد التهابات در لگن می‌توان گفت رابطه‌های جنسی پرخطر خصوصاً زیر ۲۵ سال، از جمله علل‌هایی است که متاسفانه بسیاری از افراد و الخصوص بانوان به آن بی توجه هستند.
  • بسیاری از بیماری‌ها به خاطر عفونت‌ها و باکتری‌هایی که به وجود می‌آیند، ایجاد می‌شوند و در این بین، رابطه جنسی ایمن نشده، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. التهاب لگن بدون شک جزء بیماری‌هایی بسیار آزاردهنده در بین بیماری‌های عفونتی به شمار می‌آید که با ورود باکتری به واژن بانوان، مشکلات ریز و درشت بسیار زیادی را خلق می‌کند.
  • همچنین رابطه با چند شریک جنسی این بیماری را حاد کرده و راه درمان آن را سخت‌تر می‌کند. متاسفانه برخی از بانوان به رابطه جنسی پیشگیری نشده تمایل دارند و استفاده از وسایلی همچون کاندوم را به هیچ عنوان جدی نمی‌گیرند.
  • آنچه که در اواخر بسیار دیده شده است، استفاده از دستگاهی به نام IUD است که درون رحم جای می‌گیرد و علل ایجاد و ابتلا به این بیماری به شمار می‌آید. شستشوی واژن و همچنین سابقه بیماری التهاب لگن از جمله علل‌های دیگری هستند که می‌توان نام برد.

روش‌های تشخیص بیماری التهاب استخوان لگن

 هنگامی که افراد با درد و ناراحتی در ناحیه لگن خود مواجه می‌شوند، برای درمان هرچه سریعتر به متخصصین ارتوپدی و یا کلینیک‌های تخصصی مربوط به بیماری‌های لگن مراجعه می‌نمایند. پزشکان فعال در این حوزه با روش‌های تشخیصی زیر اقدام به بررسی و پیدا کردن علت بیماری می‌نمایند:

  • اولین و شاید مهمترین قدم در تشخیص هر بیماری معاینات اولیه و گرفتن شرح حال بیماراست. در این نوع معاینات، پزشک متخصص سوالاتی را در رابطه با نوع درد و سایر علائم از بیمار خواهد پرسید.
  • قدم بعدی تشخیص بیماری التهاب استخوان لگن معاینات فیزیکی بوده که در آن میزان افزایش درد در هنگام حرکات بیمار و نیز محدوده حرکتی وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • در قدم بعدی پزشک بیمار را برای انجام برخی از آزمایشات خون راهنمایی می نماید.
  • انجام عکسبرداری‌ها با اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن، پزشک را در تشخیص هر چه بهتره بیماری ونیز دانستن وجود هرگونه مشکل در ناحیه لگن بیمار کمک خواهد نمود.

درمان درد التهاب لگن

برای درمان بیماری التهاب استخوان لگن در ابتدا باید به تشخیص آن اشاره کرد. معمولاً زمانی که فرد به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک علائم بیماری را بررسی می‌کند، پزشک به معاینه لگن می‌پردازد، همچنین معاینه اندام‌های داخلی هم باید انجام پذیرد. با توجه به بررسی شرایط بیمار ممکن است پزشک درمان‌های جراحی و یا غیرجراحی برای درمان در نظر بگیرد.

برای این که پزشک قادر باشد، عفونت‌ها را بررسی کند باید به کشت دهانه رحم بیندیشد. در این بین، آزمایش ادرار را هم نباید نادیده گرفت. چنانچه پزشک تشخیص دهد که بیماری التهاب لگن وجود دارد، احتمالاً به بیمار توصیه می‌کند تا آزمایش‌های بیشتری را انجام دهد.

 این بیماری را اگر جدی نگیرید احتمالاً لوله‌های رحمی زخمی شده و اندام‌های تولید مثل با مشکل روبرو شوند، از جمله آزمایشاتی که پزشک توصیه می‌کند می‌تواند به سونوگرافی، نمونه برداری آندومتر و لاپاراسکوپی اشاره کرد.

برای درمان این بیماری معمولاً پزشک به تجویز آنتی بیوتیک می‌پردازد. آنتی بیوتیک از جمله داروهایی به شمار می‌آید که باید دوره مصرف آن را کامل کرد، در غیر این صورت شاید علائم بهبودی حاصل نشود ولی اگر بیمار باردار باشد یا با آبسه در ناحیه لگن روبرو شود، احتمالاً پزشک بستری در بیمارستان را توصیه کند.

استفاده از داروهای غیر استروئیدی در درمان این نوع بیماری‌ها بسیار رایج می‌باشد. همچنین داروهای کمک کننده به سیستم ایمنی بدن و ضد روماتیسمی نیز از جمله داروهایی هستند که در درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی داروها مانند پمادهای موضعی برای تسکین این دردها موثر می باشد. همچنین در برخی شرایط ممکن است پزشک به تزریق برخی داروهای ضدالتهابی نیز روی آورد.

استفاده از برخی از حرکات ورزشی و تمارین فیزیوتراپی بازگردانی قدرت برخی از مفاصل و عضلات و نیز تقویت آنها کمک می‌نماید. این روش‌های فیزیوتراپی شامل تمرین‌های کششی و قدرتی و نیز استفاده از برخی دستگاه‌های مخصوص خواهد بود.

در صورتی که درمان‌های غیرجراحی برای بهبود بیمار کمک کننده نباشد، پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار ممکن است درمان جراحی را توصیه نماید. از آنجایی که درمان جراحی یکی از حساس‌ترین روش‌های درمانی به شمار می‌آید، پزشک به بررسی موارد مختلف از جمله وضعیت تراکم استخوان‌های لگن و ران، میزان التهاب و عفونت، سن بیمار، شرایط عمومی بیمار، بررسی دیگر بیماری‌های احتمالی و داروهای مصرفی وی خواهد پرداخت. روش جراحی که به طور معمول  برای درمان التهاب استخوان لگن مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل تعویض مفصل لگن می‌باشد.

عوارض عدم درمان بیماری التهاب استخوان لگن

می‌توان این چنین گفت که بیماری التهاب استخوان لگن یک نوع بیماری است که اگر به موقع درمان نشود، در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری را به وجود می‌آورد. از بین رفتن مفاصل و استخوان‌های ناحیه لگن به مرور زمان، از جمله عوارض خطرناک عدم درمان به موقع این بیماری به شمار می‌آید.

همچنین در صورتی که این بیماری به دلیل عفونت ایجاد شده باشد، یکی دیگر از این عوارض می‌تواند ناباروری در زنان باشد که شاید برخی از بانوان هنوز به این موضوع آگاه نشده‌اند. اگر ناباروری رخ دهد، فرد چه بسا از روش حاملگی خارج از رحم باید استفاده کند.

این نکته را هم به خاطر بسپارید که درد لگن، درد کمی نیست و در صورتی که مزمن باشد، لوله‌های رحمی را زخمی کرده و به دیگر اندام لگن هم آسیب جدی می‌رساند.

روش جراحی تعویض استخوان لگن چگونه است؟

 همانگونه که قبلا نیز اشاره شد تعویض استخوان مفصل لگن یکی از روش‌های رایج برای درمان بیماری التهاب استخوان لگن می‌باشد که در این روش اقدام به تعویض مفصل آسیب دیده لگن خواهد شد. در این روش مفاصل و غضروف‌های تخریب شده برداشته شده و از مفاصل و غضروف‌های مصنوعی که معمولاً از جنس فلز یا پلاستیک می‌باشند استفاده می‌شود.

این عمل جراحی یکی از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین اعمال جراحی در این حوزه به شمار می‌آید که نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود برای انجام این عمل جراحی به انتخاب بهترین پزشک فوق تخصص جراح لگن اقدام کرده تا بهترین نتیجه را به دست آورند.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر فوق تخصص تماس بگیرید

 

سخن پایانی

در مورد درمان، روش پیشگیری، علل و عوارض عدم درمان به موقع التهاب استخوان لگن با شما صحبت کرده‌ایم. زنان به دلیل شکل آنوتومی بدنشان، ممکن است بیشتر از مردان به این عارضه دچار شوند، همچنین افراد سالمند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری می‌باشند.اگر چه بسیاری از علل بروز این بیماری به فرسایش مفاصل و غضروف‌ها مربوط می‌شود، اما توجه داشته باشید که امروزه برخی به دلیل رابطه جنسی ایمن نشده، با عفونت‌های زیادی در قسمت اندام‌های جنسی روبرو می‌شوند که التهاب لگن یکی از این بیماری‌ها به شمار می‌آید. همچنین باید گفته شود که روش‌های درمانی متعددی برای بهبود بیماران در این شرایط وجود دارد که انتخاب هر یک از آنها به علت ایجاد این عارضه و بررسی‌های پزشکی بستگی دارد. چنانچه شما به مشاوره خاصی در این زمینه نیاز داشته باشید، می‌توانید با مشاورین ما در این سایت در ارتباط باشید.