کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بهترین گزینه برای درمان عارضه مراجعه به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان

بهترین گزینه برای درمان عارضه مراجعه به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری خاموش و بی ‌سرو صدایی است که به آرامی تراکم استخوان‌ها را از بین برده و آن‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. به گونه‌ای که پس از گذشت مدتی، استحکام استخوان‌ها به کمترین حد خود رسیده و با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار شکستگی می‌شوند. با وجود تمامی مشکلاتی که پوکی استخوان به همراه دارد، اما علم پزشکی نیز در این زمینه به رشد و شکوفایی خوبی دست پیدا کرده است. امروز شما می‌توانید با مراجعه به یک کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان، از خدمات گسترده آن برخوردار شده و اقدام به کنترل و درمان پوکی استخوان نمایید. با ما به ادامه مطلب بیایید تا در مورد چنین کلینیکی، بیشتر برای شما بگوییم.

 

کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان

 

 

کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان و خدمات آن

اگر پزشک تشخیص داده که به بیماری پوکی استخوان(اُستئو پروز) مبتلا شده‌اید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک مرکز معتبر و کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان است. به این صورت شما از این شهر به آن شهر و از این خیابان به آن خیابان سرگردان نمی‌شوید که بخواهید آزمایش پوکی استخوان انجام دهید، آن را به پزشک نشان دهید و سپس شروع به درمان این بیماری نمایید. در واقع در کلینیک اُستئو پروز، تمامی این خدمات به صورت یکجا به شما ارائه می‌شوند.
متخصصان و جراحانی که در کلینیک اُستئو پروز به فعالیت مشغول هستند، از میان بهترین متخصصان ارتوپدی و فوق تخصصان ستون فقرات کشورمان انتخاب شده‌اند. آن‌ها در سطح کشور، به عنوان برترین پزشکان شناخته شده و در حال حاضر نیز در حال ارائه خدمات به بیماران هستند. در این مراکز، برای تشخیص دقیق بیماری پوکی استخوان و میزان پیشرفت آن، از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که بیمار نیاز به خدماتی مانند فیزیوتراپی، مگنت درمانی و عمل جراحی برای ترمیم شکستگی‌های خود داشته باشد، در این مرکز به او ارائه می‌شود.

 

آشنایی مفید و مختصر با بیماری پوکی استخوان

قبل از آن که مبحث خود را پیرامون کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان ادامه دهیم، اجازه دهید تا به صورت مختصر اشاره کوتاهی به این بیماری ناخوشایندی و آزار دهنده داشته باشیم و شناخت خوبی نسبت به آن پیدا کنیم. زمانی که استخوان‌های ما استحکام و مقاومت خود را از دست داده و نسبت به قبل شکنندگی بیشتری پیدا می‌کند، می‌گویم که بیمار به اُستئو پروز دچار شده است. استخوان به عنوان یک بافت زنده در بدن ما انسان‌ها، همواره در حال تخریب سلول‌های قدیمی و آسیب دیده و جایگزین کردن آن‌ها با سلول‌های جدید و سالم می‌باشد. در افرادی که زیر سنین 35 سالگی قرار دارند، میان از بین رفتن سلول‌های قدیمی و جایگزین شدن سلول‌های جدید، هماهنگی و تناسب خوبی وجود دارد.
به عبارتی به همان اندازه که سلول‌ها دچار آسیب می‌شوند، به همان نیز سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. اما پس از آغاز میانسالی، تخریب استخوان‌ها، با سرعت بیشتر در قیاس با بازسازی آن‌ها انجام می‌شود. حال اگر فرد به سبب سبک اشتباه زندگی، تغذیه غلط، مصرف داروها، ژنتیک و… در معرض اُستئو پروز قرار داشته باشد، فرایند جایگزین سلول‌های جدید و سالم برای او، بسیار کند‌تر از انسان‌های عادی پیش می‌رود. در این گونه مواقع است که می‌توان گفت فرد به بیماری اُستئو پروز دچار شده و دیگر استخوان‌های او مانند قبل، دوام و استقامت ندارند.

 

علائمی که پس از مشاهده آن‌ها باید به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه کنید

پزشکان طی سال‌ها مطالعات و بررسی‌هایی که انجام داده‌ند، به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری اُستئو پروز، به صورت چراغ خاموش و به آرامی پیش می‌رود. بسیاری از کسانی که به تازگی اُستئو پروز در آن‌ها تشخیص داده شده است، سال‌ها درگیر این بیماری بودند و خود از وجود آن خبر نداشتند. آن‌ها به صورت تصادفی و با مواجه شدن با یک شکستگی ساده و جزئی، به بیماری خود پی بردند.
بنابراین علائم چندان زیادی را نمی‌توان برای این بیماری ذکر نمود. اما نشانه‌هایی وجود دارند که اگر شما با دقت به آن‌ها توجه کنید، متوجه وجود بیماری اُستئو پروز در خود می‌شوید. آن‌گاه باید به سرعت به یک کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه نموده و با کمک متخصصان آن‌جا، فرایند درمان خود را آغاز کنید. پس به علائمی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، خوب توجه کنید:

  • ♦ به سبب آن‌که استخوان‌ها بسیار ضعیف و شکننده می‌شوند، بیمار بیش از هر زمان دیگری شاهد شکستن و ترک خوردن استخوان‌های خود می‌باشد. حتی اگر یک جسم سبک بلند کرده باشد، ضربه کوچکی به استخوان‌ها وارد شده و باشد و یا آن‌ها در اثر عطسه و سرفه شکسته باشند.
  • ♦ اُستئو پروز به مرور زمان، باعث کوتاه شدن قد می‌شود و کمر را به حالت خمیده درمی‌آورد.
  • ♦ افرادی که به اُستئو پروز مبتلا شده‌اند، همواره از کمردردهای مزمنی رنج می‌برند که هیچ دلیلی برای آن‌ پیدا نمی‌کنند.
  • ♦ اُستئو پروز به صورت خاموش ایجاد شده و هیچ گونه دردی ندارد؛ بنابراین نباید توقع داشته باشید که این بیماری، با علائمی مانند درد خود را نشان دهند.
  • ♦ اُستئو پروز حتی باعث شل شدن دندان‌ها و ایجاد بیماری‌های متعدد برای لثه می‌گردد.
  • ♦ کسانی که اُستئو پروز دارند، شاهد ناخن‌های بسیار ظریفی در دستان خود هستند که با کوچک‌ترین حرکتی می‌شکنند.
  • ♦ افراد مبتلا به اُستئو پروز، نمی‌توانند مانند قبل، اشیا‌ء را در دستان خود نگه دارند.

 

چه علتی باعث می‌شود برخی از افراد به بیماری پوکی استخوان مبتلا شوند؟

استخوان به عنوان یک بافت زنده و فعال، همیشه در حال رشد و تغییر است و مرتب سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند. این فرایند در دوران جوانی و قبل از 35 سالیگی، با سرعت و قدرت بیشتری انجام می‌شود. اما زمانی که فرد قدم به میانسالی و پیری گذاشت، این روند برای او متفاوت می‌شود. حال سلول‌های استخوان دچار ضعف و پیری شده‌اند، اما سلول‌های جدیدی که باید جایگزین آن‌ها شوند، بسیار کم هستند.
عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بستر لازم برای ابتلای فرد به اُستئو پروز را فراهم می‌کنند و ما در این قسمت، توضیحات مختصری پیرامون هر کدام از آن‌ها خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم:

  • ♦ عوامل طبیعی
    در اطراف ما عواملی وجود دارند که به صورت طبیعی بر روی استخوان‌های ما تاثیر می‌گذارند و استحکام آن‌ها را به مرور زمان از بین می‌برند. از جمله این عوامل می‌توان به بالا رفتن سن، ژنتیک، نژاد، جنسیت و نوع استخوان بندی فرد اشاره نمود.‌ این عوامل از کنترل ما خارج هستند و چون ما نقشی در به وجود آمدن آن‌ها نداشته‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم از رخ دادن آن‌ها نیز جلوگیری کنیم. تنها کاری که به شما پیشنهاد می‌کنیم این است که هوشیار باشید و اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از اُستئو پروز در خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی لازم را برای شما انجام دهد.
  • ♦ تغییرات هورمونی
    بسیاری از کسانی که به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه می‌کنند، در اثر از بین رفتن تعادل میان هورمون‌های بدن خود، با اُستئو پروز مواجه شده‌اند. این بیماری بیش از پیش تحت تاثیر عملکرد هورمون‌ها قرار دارد. یکی از هورمون‌هایی که در شکل‌گیری بیماری اُستئو پروز نقش مهمی ایفا می‌کند، هورمون‌های جنسی مانند استروژن در خانم‌ها و تستوسترون در آقایان است. اگر این هورمون‌ها به هر علتی در بدن بیمار کاهش پیدا کنند، او را به سوی بیماری اُستئو پروز سوق خواهند داد. البته پر کاری و کم کاری هورمون تیروئید، فعالیت غدد فوق کلیوی و هایپرتیروئیدی را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد.
  • ♦ رژیم غذایی
    پزشکان کلینیک اُستئو پروز، متفق القول هستند که رژیم غذایی نقش بسیار بسیار مهمی در بروز این بیماری ایفا می‌کند. کسانی که در برنامه روزانه خود از کلسیم و ویتامین دی استفاده نمی کنند، به بیماری کم اشتهایی دچار هستند و یا به تازگی عمل جراحی معده و روده انجام داده‌اند، طیف گسترده‌ای از بیماران مبتلا به اُستئو پروز را تشکیل می‌دهند.
  • ♦ داروها
    مصرف برخی از داروها مانند کورتیکواستروئید‌ها، در طولانی مدت عوارض فراوانی برای بدن دارد که یکی از آن‌ها، پوکی شدن استخوان است. تجربه نشان دهنده آن است کسانی که برای مدت زمان طولانی از داروهایی ضد تشنج، داروهای درمان سرطان، داروهای مخصوص پیوند عضو و… استفاده کرده‌اند، پس از گذشت مدتی بیماری اُستئو پروز برای آن‌ها آغاز شده است.
  • ♦ بیماری‌ها
    علت مهم دیگری که بستر لازم را برای پوک شدن استخوان‌ها فراهم می‌کند، بیماری‌ها هستند. به عنوان مثال اگر فردی به بیماری‌های کلیه، کبد، سرطان، لوتوس، بیماری‌های روماتیسم مفصلی و… مبتلا باشد، زمینه اصلی را برای مبتلا شدن به بیماری اُستئو پروز دارد.
  • ♦ سبک زندگی
    آخرین علتی که می‌توانیم برای بروز بیماری اُستئو پروز به آن اشاره کنیم، سبک اشتباه زندگی است که این روزها بسیاری از ما برای خود انتخاب کرده‌ایم. افرادی که در طول روز هیچ تحرکی ندارند، از الکل و سیگار استفاده می‌کنند و غذاهای ناسالم می‌خورند، باید خیلی بیشتر‌ از این حرف‌ها از خود مراقبت نمایند.

 

درباره کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان بیشتر بدانید

خوشبختانه در کشورمان ایران، کلینیک‌های تخصصی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان برای درمان اساسی و ریشه بیماری‌ها، به آن‌ها مراجعه نمود و به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرد. یکی از مراکز، کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان است که در شهر تهران و سایر شهرهای کشورمان به فعالیت مشغول است. متخصصان این کلینیک‌ به بیماران کمک می‌کنند تا اُستئو پروز‌های خود را با استفاده از روش‌های نوین و روز دنیا درمان نموده و آن را به خوبی کنترل کنند.
البته به غیر از اُستئو پروز، می‌توان برای درمان تمامی بیماری‌های مربوط به استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها به این مراکز مراجعه نمود و از خدمات درمانی آن‌ها بهره‌مند شد. متخصصان کلینیک اُستئو پروز به بیماران کمک می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان، به زندگی عادی و روزانه خود بازگردند و بتوانند مانند قبل، از زندگی لذت ببرند.
در این کلینیک‌ آزمایشات تخصصی مانند سنجش تراکم استخوان، با بهترین دستگاه‌ها و تجهیزات انجام می‌شود. سپس نتیجه آزمایش توسط چندین متخصص آنالیز شده و بهترین روش درمانی برای بیمار انتخاب می‌شود. علاوه بر این، خدمات فیزیوتراپی و طب فیزیکی نیز در این مراکز برای بیمار فراهم است و می‌تواند توسط تمریناتی که متخصصان فیزیوتراپ برای او در نظر می‌گیرند، دوباره توان و قدرت عضلات و استخوان‌ها را به آن‌ها بازگرداند. همچنین پزشکان و متخصصان، برنامه‌های درمانی برای خانه را به بیمار ارائه نموده و تا ماه‌ها وضعیت او را پیگیری می‌کنند. این امر سبب می‌شود از شرایط استخوان‌های او آگاه باشند و بدانند که آیا درمان‌هایی که برای بیمار خود در نظر گرفته بودند جواب داده است یا خیر؟

 

عوامل خطر که ریسک ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش می‌دهند

عوامل خطری وجود دارند که ممکن است با قرار گرفتن در معرض آن‌ها، به بیماری اُستئو پروز دچار شوید. خوشبختانه علائمی که در این قسمت می‌خواهیم به آن‌ها اشاره کنیم، کاملاً قابل پیشگیری و کنترل هستند. در واقع ما در مورد این عوامل با شما صحبت می‌کنیم تا آگاهی شما را افزایش داده و به شما کمک کنیم از قرار گرفتن در معرض این بیماری در امان بمانید. هر چند مراکزی مانند کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان وجود دارد تا برای درمان و کنترل این بیماری به شما کمک کند، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ آن عوامل عبارتند از:

  • ♦ رژیم غذایی
    کسانی که در برنامه غذایی خود بیش از پیش از نمک، نوشابه‌های گازدار و مواد غذایی فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کنند، در آینده‌ای نزدیک ممکن است به بیماری اُستئو پروز دچار شوند. همه ما می‌دانیم که استخوان‌ها برای آن که به خوبی رشد کرده و همیشه استحکام خود را حفظ کنند، به کلسیم، ویتامین دی و مواد معدنی و ویتامین‌های دیگر نیاز دارند. حال اگر شما تغذیه ضعیفی داشته باشید و این مواد را در اختیار استخوان‌های خود قرار ندهید، باید منتظر پوکی استخوان باشید.
  • ♦ اختلال در غذا خوردن
    تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که بیماری اُستئو پروز، در میان افرادی که به اختلال خوردن مبتلا هستند، بیش از پیش مشاهده می‌شود. از جمله این افراد می‌توان به کسانی که به آنورکسیا یا همان بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند و همچنین به کسانی که به بولیمیا یا همان پرخوری عصبی مبتلا هستند اشاره نمود. این اختلالات سبب می‌شوند که بدن نتواند کلسیم و ویتامین دی مورد نظر خود را به راحتی از غذها دریافت نماید و در نتیجه با پوکی استخوان مواجه می‌شود.
  • ♦ مصرف بیش از حد الکل و سیگار
    سیگار و الکل دو دشمن سلامتی هستند و علم پزشکی، روز به روز بیشتر این موضوع را به اثبات می‌رساند. کسانی که در طول روز به صورت مداوم از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند و یا به سیگار و سایر دخانیات اعتیاد دارند، به آرامی استحکام و قدرت استخوان‌های خود را از دست خواهند داد.
  • ♦ کمبود مواد معدنی در بدن
    از جمله مواد معدنی بسیار مهمی که وجود آن‌ها برای قدرت و استحکام استخوان‌ها بسیار لازم و ضروری است، کلسیم، منیزیم و سدیم است. همچنین ویتامین دی نیز باید به میزان کافی در بدن ما وجود داشته باشد تا استخوان‌ها به واسطه آن بتوانند مواد معدنی مورد نیاز خود را جذب کنند. حال تصور کنید به سبب مشکلات تغذیه‌ای که به هر علتی بیمار با آن‌ها روبرو شه است، این مواد به بدن او نرسند و استخوان‌ها در معرض پوک شدن قرار گیرند.
  • ♦ بی تحرکی
    انسان‌هایی که یک زندگی بی تحرک دارند و فعالیت‌های ورزشی منظم در زندگی آن‌ها هیچ جایگاهی ندارد، استحکام استخوان‌های خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که پزشکان همواره به افراد مختلف جامعه توصیه می‌کنند که به صورت منظم و همیشگی، ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده روی، رقص، یوگا، ایروبیک، وزنه برداری، دو، شنا و… را انجام دهند تا استخوان‌های آن‌ها همیشه پر قدرت و محکم باقی بمانند.

 

روش‌های تشخیص این بیماری در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان

اگر به پوکی استخوان دچار شده‌اید، نیازی نیست هیچ گونه نگرانی به خود راه دهید. پزشکان و متخصصان ماهر و با تجربه، در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان منتظر شما هستند تا بهترین خدمات درمانی خود را ارائه نمایند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به شما بگوییم این متخصصان، از چه طریقی اُستئو پروز را تشخیص داده و سپس شروع به درمان آن می‌نمایند:

  • ♦ معاینه بالینی
    اولین قدم برای آن که بتوان بیماری اُستئو پروز را در بیمار تشخیص داد، معاینه فیزیکی بیمار و گوش دادن به صحبت‌های اوست. متخصصان کلینیک اُستئو پروز، با صبر و حوصله هر چه تمام‌تر، به صحبت‌های بیمار خویش گوش داده و علائم او را بررسی می‌کنند. بیمار باید از روزی بگوید که برای اولین بار متوجه علائم اُستئو پروز شد و یا یک شکستگی برای استخوان او به وجود آمد که در اثر ضربه‌ای کوچک رخ داده بود.‌ همچنین پزشک در مورد سن و سال بیمار و سابقه بیماری‌هایی که دارد و داروهایی که مصرف می‌کند، از او سوال می‌کند. پس از آن ممکن است استخوان‌هایی که دچار شکستگی شده‌اند را به صورت فیزیکی معاینه کند تا به تشخیص دقیق‌تری در این زمینه دست یابد.
  • ♦ آزمایش سنجش تراکم استخوان
    تست‌ها و آزمایشات فراوانی وجود دارند که با انجام هر کدام از آن‌ها، می‌توان به صورت دقیق وضعیت استخوان‌ها را بررسی نمود. اگر بخواهیم به یکی از دقیق‌ترین و اساسی‌ترین نوع این آزمایشات اشاره کنیم، بدون شک از تست سنجش تراکم استخوان نام خواهیم برد. در این روش که به تازگی در سراسر جهان شناخته شده است، با بهره‌گیری از اشعه قدرتمند ایکس وضعیت تراکم استخوان‌ها را رصد می‌کنند. در این فرایند با استفاده از میزان اندکی از اشعه ایکس، میزان تراکم استخوان‌ها به خوبی مشخص شده و پزشک به این نکته پی می‌برد که بیماری در چه مرحله‌ای است. این آزمایش تنها 15 دقیقه طول می‌کشد و بیمار طی فرایند آن، هیچ گونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد.
  • ♦ آزمایشات دیگر
    ممکن است متخصصان کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان آزمایشات دیگری را برای بیمار خود تجویز نمایند تا به صورت کامل و قطعی، گسترش بیماری او را تشخیص دهند. ارزیابی مهره‌های جانبی یکی از این تست‌هاست که در آن مشخص می‌شود که قد بیمار تا چه میزان کوتاه شده است؟ همچنین پزشکان ممکن است آزمایش سونوگرافی از پاشنه پا را برای بیماران خود در نظر بگیرند که توسط آن می‌توان وضعیت استخوان‌ها را ارزیابی نمود. به غیر این موارد، عکسبرداری اشعه ایکس معمولی نیز، می‌تواند به عنوان یکی از این تست‌ها به شمار رود. چرا که با این آزمایش، می‌توان وضعیت استخوان‌هایی که از سایر استخوان‌ها نازک‌تر و سبک‌تر شده‌اند را به خوبی مشاهده نمود و برای درمان آن فکری کرد.

 

کلینیک پوکی استخوان و افرادی که حتماً باید به آن‌جا مراجعه کنند

کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان در شهر تهران، همیشه آمادگی این را دارد که بهترین خدمات خود را به بیمارانی که با درد و رنج پوکی استخوان مواجه شده اند، ارانه نماید. ممکن است این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده باشد که چه کسانی باید به این مراکز مراجعه نمایند؟ به سبب آن که تمامی خدماتی که در این مرکز انجام می‌شود به صورت کاملاً تخصصی است، بنابراین تمامی بیمارانی که پزشکان احتمال وجود پوکی استخوان را در آن‌ها تشخیص داده‌اند، می‌توانند به این مراکز مراجعه نموده و فرایند درمان خود را آغاز کنند.
از جمله این افراد می‌توان به زنان یائسه‌ای اشاره نمود که در سنین بالای 65 سال قرار دارند. در واقع از میان طیف گسترده افراد جامعه که در معرض بیماری پوکی استخوان قرار دارند، زنان یائسه بیش از پیش با خطر مواجه هستند. چرا که تغییرات هورمونی به وجود آمده در بدن آن‌ها به قدری زیاد است که بر روی استخوان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.
البته تمامی افرادی که در سنین بالای 65 سال قرار دارند و پزشک به وجود بیماری پوکی استخوان در آن ها شک کرده است، باید برای دریافت درمان‌های تخصصی، به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه کنند. همچنین سایر افرادی که دارای ریسک فاکتورهای این بیماری هستند، باید برای بررسی وضعیت استخوان‌های خود، یک قرار ملاقات با متخصصان این کلینیک‌ها را ترتیب دهند.

 

کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان و روش‌های درمان آن

قطعاً تمامی بیمارانی که به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه می‌کنند، این امید را در قلب خود دارند که پزشکان این مجموعه، برای کنترل و درمان پوکی استخوان‌ آن‌ها، با خدمات ارزنده خویش به این بیماران کمک خواهند نمود. درست حدس زدید؛ متخصصان این مجموعه، تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا اطلاعات کاملی از وضعیت بیمار جمع‌آوری نموده و سپس بر اساس همان پژوهش‌ها، بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب کنند.
مراحل درمانی که شما در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان سپری می‌کنید، به شرح زیر است:

  • ♦ بررسی شرایط بیمار
    روش‌های درمانی متعددی برای پوکی استخوان وجود دارد، اما قبل از آن باید شرایط جسمانی بیمار به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. پزشکان در تحقیقات خود مواردی مانند سن بیمار، بی ام آی، سابقه خانوادگی شکستگی استخوان، مصرف یا عدم مصرف سیگار و داروهایی که بیمار مصرف می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین برای او انواع آزمایشات را تجویز می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها، آزمایش سنجش تراکم استخوان است.
  • ♦ داروهای بیوفسفونات
    یکی از متداول‌ترین داروهایی که پزشکان کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان برای بیماران تجویز می‌کنند، داروهای بیوفسفونات هستند. این داروها شامل آلندرونات، ریزیدرونات، ایباندرونات و اسید زولدرونیک هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی که این داروها دارا می‌باشند این است که سرعت تحلیل تراکم استخوان‌ها را بیش از پیش کاهش می‌دهند.
  • ♦ داروهای آنتی بادی مونوکلونال
    گروه دیگری از داروها که توسط متخصصان پوکی استخوان برای بیماران تجویز می‌شوند، داروهای آنتی بادی مونوکلونال هستند. این داروها ممکن است دارای انواع مختلفی باشند، اما یکی از موثرترین آن‌ها که توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود، دنوزوماب نام دارد. این داروها در قیاس با بیس فسفونات‌ها، تراکم بهتری برای استخوان‌ها به وجود می‌آورند. البته نباید این نکته را از یاد برد که داروهایی که در این دسته بندی قرار دارند، عوارض بی‌شماری را برای بیماران به همراه می‌آورند، بنابراین تجویز آن‌ها باید تنها از سوی یک پزشک متخصص انجام شود.
  • ♦ داروهای جایگزین هورمون
    همان گونه که در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم، در بسیاری از مواقع، از بین رفتن تعادل میان هورمون‌های بدن، دلیل اصلی بروز پوکی استخوان در افراد و به خصوص زنان یائسه است. از این رو، متخصصان کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان، برای بیماران خود داروهایی را تجویز می‌کنند که عملکردی مانند هورمون‌های استروژن و تستسترون داشته باشند. بهترین دارویی که برای جایگزینی این هورمون‌ها طراحی شده است، رالوکسیفن نام دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که رالوکسیفن نیز مانند بسیاری دیگر از داروهای پوکی استخوان، عوارض جانبی دارد. از جمله عوارض ناخوشایند این دارو می‌توان به گر گرفتگی و خطر ایجاد لخته خون اشاره نمود.
  • ♦ داروهای مخصوص استخوان سازی
    در صورتی که داروهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، در زمینه درمان و کنترل بیماری پوکی استخوان موثر نباشند، پزشکان داروهای مخصوص استخوان سازی را برای بیمار خویش در نظر می‌گیرند. از جمله این داروها می‌توانیم به تری‌پاراتاید، آبالوپاراتاید و روموزوزوماب اشاره کنیم. البته این نکته را از یاد نبرید که داروهای مخصوص استخوان سازی، برای یک الی دو سال فقط باید مصرف شوند. بیش از این میزان، ممکن است عوارض جدی برای سلامتی بیمار به همراه داشته باشند.
  • ♦ ورزش
    خوشبختانه ورزش برای کسانی که به بیماری پوکی استخوان دچار می‌شوند، به هیچ عنوان ممنوع نیست. البته این بیماران نمی‌توانند مانند قبل، هر نوع ورزشی را انجام دهند. آن‌ها باید بپذیرند که استخوان‌هایشان بیش از پیش ظریف و شکننده شده است و اگر ورزش‌های سخت انجام دهند، احتمال شکستگی آن‌ها وجود دارد. با این حال متخصصان از ورزش، به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان بیماری پوکی استخوان نام می‌برند. بیمارانی که با این بیماری درگیر هستند، باید با مشورت پزشک خویش، یک ورزش سبک و آرام را برای خود انتخاب کرده و در طول روز، به صورت مستمر آن را انجام دهند.
  • ♦ فیزیوتراپی
    زمانی که شما به یک کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه می‌کنید، علاوه بر متخصصان پوکی استخوان، فیزیوتراپیست‌ها نیز به کمک شما می‌آیند. آن‌ها حرکات و تمریناتی را برای شما در نظر می‌گیرند که نه تنها برای استخوان‌های شما خوب است، بلکه به تقویت عضلات نیز کمک می‌کند. در این صورت، عضلات می‌توانند پشتیبانی بسیار خوبی از استخوان‌ها داشته باشند و از شکستگی آن‌ها جلوگیری به عمل آورند.
  • ♦ مگنت تراپی
    در کلینیک پوکی استخوان، مگنت تراپی نیز برای بیمارانی که با این مشکل مواجه هستند، انجام می‌شود. در این فرایند از یک میدان مغناطیسی ثابت که دارای دو قطب شمال و جنوب یا همان مثبت و منفی است استفاده می‌نمایند. قطب جنوب باعث ایجاد تاثیر الکتریکی مثبت بر روی استخوان‌ها شده و قطب شمال، تاثیر الکتریکی منفی بر‌جای می‌گذارد. بنابراین زمانی که استخوان‌ها در معرض این میدان قرار می‌گیرند، تراکم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. تجربه نشان دهنده آن است که مگنت تراپی، فرایند کاهش تراکم استخوان‌ها را کند کرده و به تجدید ساختار سلول‌های استخوانی جدید، کمک فراوانی می‌کند.
  • ♦ اصلاح رژیم غذایی
    زمانی که شما به یک متخصص پوکی استخوان مراجعه می‌کنید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که از شما می‌خواهد انجام دهید، اصلاح رژیم غذایی است. او به شما خواهد گفت که باید از غذاهایی استفاده کنید که منبع اصلی برای کلسیم و ویتامین دی به شمار می‌روند. بهترین غذاهایی که در هنگام مواجهه با این بیماری می‌توانید میل کنید، لبنیات کم چرب، ماهی، میوه‌ها و سبزیجاتی با برگ‌های تیره، تخم مرغ و… هستند.

 

چگونه خود را از بیماری پوکی استخوان در امان داریم؟ (روش‌های پیشگیری)

پزشکان کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان، علاوه بر راهکارهای درمانی موثر، روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهند که از طریق آن‌ها می‌توانید از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری به عمل آورید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بهترین روش‌های پیشگیرانه پوکی استخوان را به سمع و نظر شما عزیزان برسانیم:

  • ♦ تغذیه سالم: هیچ چیز به اندازه تغذیه سالم، به سلامتی استخوان‌های شما کمک نمی‌کند. بنابراین در طول روز، از غذاهایی که دارای کلسیم، ویتامین دی و سایر مواد معدنی هستند به وفور استفاده کنید.
  • ♦ عدم مصرف مواد غذایی مضر: برای آن که همیشه سلامت استخوان‌های خود را حفظ کنید از نوشیدنی‌های الکلی و همچنین نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. حتی شما باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای و قهوه را نیز به حداقل خود برسانید.
  • ♦ سبک زندگی سالم: اگر می‌خواهید استخوان‌های شما همیشه سلامتی و استحکام خود را حفظ کنند، یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید. ورزش کنید، از مشروبات الکلی و مواد مخدر دوری کنید و غذاهای سالم بخورید.
  • ♦ ترک سیگار: تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که مصرف روزانه یک بسته سیگار، موجب می‌شود که این افراد بیش از افراد عادی توده استخوان‌های خود را از دست بدهند. بنابراین سیگار را با روش‌هیا معقول و اساسی ترک کرده و دیگر هرگز به سراغ آن نروید.
  • ♦ عدم مصرف طولانی دارو: برای آن که استخوان‌ها همیشه سالم و سلامت باشند، هرگز نباید از داروهایی مانند کورتیکواسترونیدها برای مدت زمان طولانی استفاده کنید.
  • ♦ قرار گرفتن در معرض نور خورشید: گاهی اوقات ضد آفتاب و عینک دوی بزنید، یک کلاه نقاب‌دار بر سر خود قرار دهید و در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا ویتامین دی مورد نیاز بدن شما تامین شود.

 

مزایای استفاده از دستگاه سنجش تراکم استخوان در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان

یکی از امکاناتی که در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان برای بیماران در نظر گرفته شده است، دستگاه سنجش تراکم استخوان است. این دستگاه با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی و دانش روز دنیا طراحی شده و با دقت هر چه تمام‌تر، میزان تراکم استخوان‌ها را نشان می‌دهد. استفاده از این دستگاه، مزایای بی‌شماری دارد که در این قسمت، به برخی از مهم‌ترین آن ها اشاره می‌کنیم:

  • ♦ با استفاده از این دستگاه می‌توان میزان جرم استخوان‌ها را حتی زمانی که بیماری پوکی استخوان هنوز شروع نشده است، به خوبی تعیین نمود.
  • ♦ تابش اشعه‌های دستگاه سنجش تراکم استخوان، به صورت بادبزنی انجام می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود که سرعت رادیوگرافی افزایش پیدا کند.
  • ♦ بیمار برای آن که آزمایش تراکم استخوان را انجام دهد، نیاز به مصرف داروی خاصی ندارد.
  • ♦ اشعه ایکسی که در این فرایند به بیمار تابانده می‌شود، بسیار اندک است؛ بنابراین هیچ خطری برای سلامتی او به وجود نمی‌آورد.
  • ♦ پزشکان کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان، با این روش هر گونه تغییری که در ذخیره استخوانی بدن بیمار به وجود آمده است را تشخیص می‌دهند.
  • ♦ خوشبختانه تصاویری که با استفاده از این دستگاه به دست می‌آیند، به قدری واضح و دقیق هستند که تمامی جوانب امر توسط آن‌ها سنجید می‌شوند.
  • ♦ با استفاده از آزمایش تراکم استخوان، می‌توان خیلی زود تغییراتی که برای استخوان‌ها به وجود آمده‌اند را تشخیص داد. این موضوع به پزشکان کمک می‌کند تا از مواردی مانند کوتاهی قد، خم شدن ستون فقرات و شکستگی استخوان‌های بیمار جلوگیری به عمل آورند.
  • ♦ سنجش تراکم استخوان‌ها در کلینیک پوکی استخوان و توسط دستگاه‌های مخصوص، کاملاً غیر تهاجمی است و هیچ آزاری برای بیمار به وجود نمی‌آورد.

 

سخن پایانی

در کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان، خدمات ارزنده‌ای برای درمان بیمای سخت و ناخوشایند پوکی استخوان به بیماران ارائه می‌گردد. این مرکز بهترین متخصصان پوکی استخوان و تمام پزشکانی را که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند، دور هم جمع کرده است. این متخصصان که تیمی از پزشکان ارتوپدی، متخصصان غدد، روماتووژیست‌ها، متخصصان زنان و زایمان و فیزیوتراپیست‌ها هستند. آن‌ها در حیطه تخصصی خود، دانش و تجربه بالایی دارند و می‌توانند به بهترین شکل ممکن به بیماران کمک کنند.
همچنین در این مرکز، دستگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته‌ای وجود دارند که توسط آن‌ها می‌توان اقدام به تشخیص و سپس درمان بیماری پوکی استخوان نمود. کادر درمانی کلینیک پوکی استخوان، در تمام مسیر درمان، همراه و همقدم شما هستند تا بتوانید به بهبودی کامل برسید و دوباره از زندگی خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید