کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

شیر و پوکی استخوان

شیر و پوکی استخوان؛ تاثیر ویتامین D و کلسیم روی جلوگیری از پوک شدن استخوان‌ها

پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که این روزها بسیاری از افراد را در سراسر جهان با خود درگیر نموده است. ما انسان‌ها کمتر از قبل از منابع کلسیم و ویتامین‌ D استفاده می‌کنیم و تحرک کافی نداریم. همین موضوع سبب شده است که استخوان‌ها استحکام خود را از دست داده و یک بیماری به نام پوکی استخوان ظاهر شود. برخی از افراد می‌گویند شیر برای پوکی استخوان خوب است و برخی دیگر خلاف این نظر را دارند. ما در این مقاله قصد داریم اثرات شیر و پوکی استخوان را با همدیگر بررسی کنیم و ببینیم که آیا شیر برای رفع پوکی استخوان خوب است یا خیر؟ خوشحال می‌شویم اگر شما نیز تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

شیر و پوکی استخوان

 

 

ارتباط میان شیر و پوکی استخوان

بدون شک هیچ کسی دوست ندارد با قدم گذاشتن در سنین میانسالی یا پیری، مشاهده کند که مقاومت و استحکام استخوان‌های او کاهش پیدا کرده و به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده است. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، این بیماری طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را با خود درگیر نموده و زندگی را برای بسیاری از انسان‌ها مختل نموده است.
به همین سبب، افراد همواره به دنبال راه‌هایی برای تقویت استقامت استخوان‌های خود هستند و تغذیه در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. به خصوص این که پزشکان همواره تاکید می‌کنند که برای سلامتی استخوان‌های خود، همواره از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D استفاده کنید. بنابراین شیر برای پوکی استخوان خوب است، چرا که یکی از منابع غنی کلسیم به شمار می‌رود. در صورت مشکوک بودن به ابتلا به پوکی استخوان در اسرع وقت برای مشاوره به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه نمایید.
البته فراموش نکنید که اگر شما در رژیم غذایی خود به اندازه کافی از مواد گیاهی و حیوانی استفاده نکنید، شیر می‌تواند خون شما را اسیدی نماید. این موضوع نه تنها باعث تحکیم استخوان‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها و ایجاد بیماری پوکی استخوان گردد.
البته جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که اگر شما در برنامه غذایی خود از مواد گیاهی که خاکستر آن‌ها باعث قلیایی شدن خون می‌شود استفاده کنید، تعادل لازم در جسم شما برقرار می‌گردد. بنابراین دیگر نیازی نیست نگران اسیدی شدن خون و تحلیل رفتن استخوان‌های خود باشید. در ادامه مطلب، به صورت کامل‌تر در مورد ارتباط میان شیر و پوکی استخوان برای شما خواهیم گفت. اما اجازه دهید قبل از آن ببینیم که بیماری پوکی استخوان چیست و چه کسانی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

پوکی استخوان چیست و افراد در معرض ابتلا

قبل از آن که مبحث خود را پیرامون ارتباط میان شیر و پوک شدن استخوان ادامه دهیم، اجازه دهید تا به صورت مفید و مختصر شما را با بیماری پوکی استخوان و همچنین افرادی که در معرض ابتلا به آن قرار دارند آشنا کنیم. پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که در میان افراد مسن بسیار شایع است و همواره استخوان‌های آن ها را در خطر شکستن قرار می‌دهد.
در این بیماری استخوان‌ها بیش از پیش ضعیف شده و استحکام و قدرت خود را از دست می‌دهند. به همین علت است که حتی با یک ضربه یا حرکت بسیار کوچک، استخوان دچار شکستگی شده و جوش خوردن آن زمان زیادی به طول می‌انجامد.
در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چه کسانی بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان قرار دارند و آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند:

  • افرادی که در برنامه غذایی خود، از ترکیبات سالم و به خصوص کلسیم و ویتامین D استفاده نمی‌کنند.
  • کسانی که در طول روز هیچ تحرک و ورزشی ندارند و تمام مدت روز، در حالت نشسته پشت میز کامپیوتر یا… به سر می‌برند.
  • خانم‌هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند (چرا که در این دوران میزان استروژن به شدت کاهش پیدا کرده و افراد مستعد ابتلا به پوکی استخوان می‌نماید)
  • کسانی که به بیماری‌هایی مانند پر کاری تیروئید، بی اشتهایی، مشکلات کلیوی مبتلا هستند و یا به تازگی عمل جراحی برداشتن تخمدان را انجام داده‌اند.
  • کسانی که از داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد تشنج، داروهای تقویت کننده عملکرد استروئید و… استفاده می‌کنند.
  • کسانی که به صورت منظم و همیشگی در طول روز ورزش نمی‌کنند.
  • افرادی که در خانواده و یا فامیل آن‌ها بیماری پوکی استخوان شایع است (این بیماری تا حدودی به ژنتیک نیز بستگی دارد)
  • کسانی که از نظر اندام و جثه، کوچک هستند.
  • افرادی که بیش از اندازه از نوشابه استفاده می‌کنند (در ترکیبات نوشابه ماده‌ای به نام اسید فسفریک وجود دارد که باعث از بین رفتن استقامت استخوان‌ها می‌شود.)
  • کسانی که به سوء تغذیه دچار هستند و در برنامه غذایی روزانه خود به اندازه کافی از پروتئین و ویتامین استفاده نمی‌کنند.

شیر و پوکی استخوان و بررسی دو نظریه بسیار مهم

همه ما به خوبی می‌دانیم که شیر یکی از منابع غنی کلسیم است و مصرف آن برای سلامتی جسم و به خصوص استخوان‌های ما بسیار لازم و ضروری است. از آن سو برخی از پزشکان عقیده دارند که سوخت و ساز ترکیبات حاصل از جذب شیر در سلول‌های بدن، در نهایت موجب اسیدی شدن خون می‌گردد.
بدون شک اسید برای استخوان‌های ما مضر است، چرا که کلسیم را از استخوان خارج نموده و توسط آن اسید خون را خنثی می‌کند. به همین سبب است که برخی از افراد دچار سردرگمی میان تاثیرات شیر و پوک شدن استخوان شده‌اند. این افراد همواره با این سوال در ذهن خود مواجه هستند که آیا شیر برای پوکی استخوان خوب است یا خیر؟
برای آن که بتوانیم یک پاسخ جامع و کامل به این سوال داده و اثرات شیر و پوکی استخوان را پیدا کنیم، ابتدا باید دو نظریه متفاوت که در این زمینه مطرح شده‌اند را با همدیگر بررسی کنیم:

  • نظریه اول: شیر برای جلوگیری از پوکی استخوان خوب است.

تحقیقات دانشمندان همواره بیانگر این موضوع است که اگر افراد در برنامه غذایی خود از لبنیات و به خصوص شیر استفاده نکنند، در سنین بالا ممکن است به بیماری پوکی استخوان دچار شوند. از آن‌جایی که شیر یکی از منابع غنی کلسیم و فسفر است، بنابراین از این توانایی برخوردار است که استخوان‌ها را محکم و مقاوم نماید.
همچنین استخوان‌های ما برای افزایش استحکام خود، به پروتئین نیز نیاز دارند و شیر سرشار از پروتئین و سایر آنزیم‌هایی است که وجود آن‌ها برای استخوان‌ها لازم و ضروری است. بنابراین شیر یکی از بهترین منابع غذایی است که ما می‌توانیم از طریق آن پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، کلسیم و فسفر را در اختیار استخوان‌ها قرار داده و به سلامتی آن‌ها کمک کنیم. پس می‌بینیم که میان شیر و پوکی استخوان ارتباط خوبی وجود دارد و مصرف شیر به میزان کافی، از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.

  • نظریه دوم: شیر باعث پوکی استخوان می‌شود.

در این نظریه که توسط برخی از دانشمندان و پزشکان مطرح شده است، شیر را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری پوکی استخوان در نظر گرفته‌اند. چرا که متابولیسم پروتئین شیر در بدن، باعث می‌شود که خون اسیدی شده و به استخوان‌ها آسیب برساند. در واقع برای آن که سلامتی فرد به خطر نیفتد، باید همواره میزان PH خون او در یک محدوده مشخص باقی بماند.
در صورتی که بدن بیش از اندازه اسیدی شود، سیستم جسم از کلسیم برای خنثی کردن آن و برقراری تعادل در بدن استفاده می‌کند. بنابراین آزاد شدن کلسیم برای از بین بردن اسید خون، پوکی استخوان را به همراه دارد. پس بین شیر و پوکی استخوان یک ارتباط منفی وجود دارد و مصرف آن انسان را مستعد ابتلا به پوکی استخوان می‌کند.

  • تحلیل و بررسی هر دو نظریه و ارتباط میان شیر و پوک شدن استخوان

حال که با هر دو نظریه مبنی بر ارتباط میان شیر و پوکی استخوان آشنا شدیم، می‌توانیم با دقت بیشتری به این سوال پاسخ دهیم که آیا شیر برای پوکی استخوان خوب است یا خیر؟ نکته‌ای که باید بدانید این است که غذاهای سالمی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم، مانند داروی شفابخش برای جسم ما هستند؛ اما هر دارویی باید در حد تعادل مصرف شود، در غیر این صورت نه تنها باعث شفای جسم نمی‌شود، بلکه ممکن است آسیب‌های فراوانی نیز برای آن به وجود آورد.
شیر نیز از این قضیه مستثنی نیست و به سبب دارا بودن ترکیبات ارزشمندی مانند کلسیم و پروتئین، نقش مهمی در تقویت و استحکام استخوان‌ها دارد. بنابراین اگر شما آن را به صورت متعادل میل کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید، نه تنها باعث پوکی استخوان نمی‌شود، بلکه از بروز این بیماری نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.
علاوه بر این شما باید با ساختار جسم خود به خوبی آشنا بوده و در مورد آن اطلاعات خوبی داشته باشید. به عنوان مثال آیا سردمزاج هستید یا گرم مزاج؟ آیا بدن شما به کلسیم نیاز دارد یا خیر؟ آیا با بیماری التهابی درگیر هستید یا خیر؟ آیا بدن شما به مصرف شیر علاقه دارد یا خیر؟ پاسخ به تمامی این سوالات، به شما خواهد گفت که چه ارتباطی میان شیر و پوکی استخوان وجود دارد و شما باید به چه میزان از این ماده غذایی را در طول روز مصرف کنید.

میزان مجاز مصرف شیر و برخورداری از اثرات مثبت شیر و پوکی استخوان

حال که تا حدود بسیار زیادی با ارتباط میان شیر و پوکی استخوان آشنا شدیم، سوال مهم دیگری مطرح می‌شود مبنی بر این که: در طول روز مجاز به مصرف چه میزان شیر هستیم؟ چون همان گونه که در قسمت قبل گفتیم، مصرف بیش از اندازه شیر، خواص شفابخشی آن را برای جسم از بین برده و در نهایت باعث بیماری پوکی استخوان می‌گردد.
در پاسخ به این سوال باید بگوییم شما باید قبل از هر چیز شرایط جسمی خود را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال افرادی که دارای طبع سرد هستند، باید کمتر از افراد گرم مزاج در طول روز شیر مصرف کنند. همچنین این افراد، باید شیر را گرم کرده و آن را همواره به همراه مقداری عسل طبیعی و خالص میل کنند. معمولاً پزشکان مصرف یک تا دو لیوان شیر را در طول روز، مجاز می‌دانند؛ اما باز هم این موضوع به مزاج، شرایط جسمی و بسیاری دیگر از پارامترها بستگی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر کاری، به پزشک متخصص مراجعه نموده و از او بخواهید تا میزان دقیق مصرف شیر روزانه را با توجه به شرایط جسمی که دارید، برای شما مشخص کند.

فواید شیر سویا برای پوکی استخوان

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که شیر و پوکی استخوان چه اثری بر روی همدیگر دارند؟ ما فهمیدیم که اگر از شیر به صورت متعادل استفاده کنیم و بر اساس شرایط جسمی خود میزان مشخصی از آن را برای خود در طول روز در نظر بگیریم، از بیماری پوکی استخوان در امان خواهیم ماند. اما برخی از افراد به هر دلیلی نمی‌توانند از شیر گاو یا گوسفند استفاده کنند؛ در این گونه مواقع، بهترین انتخابی که پیش روی آن‌ها وجود دارد، شیر سویا است.
تحقیقات و بررسی‌های دانشمندان نیز بیانگر آن است که شیر سویا برای پوکی استخوان بسیار مفید است و برای کسانی که نمی‌توانند لاکتوز موجود در سیر معمولی را تحمل کنند، یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. شیر سویا از دانه‌ای به همین نام تهیه می‌شود و به سبب دارا بودن انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها، یکی از بهترین منابع گیاهی برای افرادی محسوب می‌شود که در رژیم گیاهخواری قرار دارند.
علاوه بر این، شیر سویا دارای مقادیر فراوانی از کلسیم است و مصرف آن توده و تراکم استخوان‌ها را حفظ می‌کند. بنابراین اگر شما به هر دلیلی نمی‌توانید از شیر معمولی استفاده کنید، می‌توانید از مواهب موجود در شیر سویا برای پوکی استخوان برخوردار شوید.

راه هایی برای مبارزه با بیماری پوکی استخوان

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا شیر برای پوکی استخوان خوب است؟ همچنین ارتباط میان شیر و پوکی استخوان را از تمام جنبه‌ها مورد بررسی قرار دادیم. اما در این قسمت می‌خواهیم پارامترهایی را به شما عزیزان یادآوری کنیم که با رعایت هر کدام از آن‌ها، می‌توانید با بیماری پوکی استخوان مبارزه کرده و سلامتی را به جسم خود هدیه دهید؛ این موارد عبارتند از:

  1. از لبنیات استفاده کنید
    بدون شک لبنیات یکی از بهترین منابعی هستند که شما از طریق آن‌ها می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود برای افزایش استحکام استخوان‌ها را به دست آورید. بنابراین شما باید در طول روز از شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ به میزان کافی استفاده کنید تا جسم شما هرگز در معرض بیماری پوکی استخوان قرار نگیرد. همان گونه که اشاره کردیم، شیر و پوکی استخوان بر روی همدیگر تاثیر گذار هستند و هر چقدر مصرف شیر شما در طول روز متعادل باشد، به سلامتی استخوان‌های خود نزدیک خواهید شد.
  2. نور خورشید
    حال دیگر همه ما از این موضوع اطلاع داریم که نور خورشید، یکی از بهترین منابعی است که ما از طریق آن می‌توانیم ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم. بسیار ناراحت کننده است که به سبب سبک غلط زندگی که این روزها به ناچار برای خود انتخاب کرده‌ایم، از نور خورشید و مواهب آن محروم هستیم.
    همه ما می‌دانیم که استخوان‌ها برای جذب کلسیم مواد غذایی، به ویتامین D نیاز دارند. بنابراین همواره سعی کنید به صورت منظم در طول روز، ساعاتی را هر چند کوتاه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در صورتی که شرایط برای شما فراهم نبود، می‌توانید با مشورت پزشک خویش از مکمل‌های ویتامین D نیز به میزان کافی استفاده کنید.
  3. تحرک داشته باشید
    هر چند میان مصرف شیر و پوکی استخوان ارتباط مستقیم وجود دارد، اما شما هرگز نباید از ورزش‌ و فعالیت‌های ورزشی روزانه نیز غافل شوید. استخوان‌های ما برای آن بتوانند به خوبی کلسیم را جذب نموده و استحکام بالایی پیدا کنند، باید همواره در حرکت باشند. ورزش‌هایی مانند تنیس، دویدن و… که فشار اندکی بر روی استخوان‌ها وارد می‌کنند، یکی از بهترین تمرینات ورزشی هستند که می‌توانید در طول روز آن‌ها را انجام دهید.
  4. سبک زندگی سالم
    علاوه بر تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، سعی کنید یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید. در این سبک از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، لبنیات و مواد غذایی حاوی پروتئین به میزان کافی استفاده کنید. همچنین سعی کنید از استرس دوری کنید و مصرف سیگار، مشروبات الکلی، نوشابه و نوشیدنی‌های کافئین دار را به حداقل خود برسانید.

سخن پایانی

این روزها بسیاری از افراد در زمینه مقوله‌ای به نام شیر و پوک شدن استخوان، با سردرگمی‌هایی مواجه شده‌اند. چرا که برخی از پزشکان تاکید می‌کنند برای سلامتی استخوان‌های خود همواره سعی کنید شیر بخورید و برخی دیگر می‌گویند از مصرف شیر خودداری کنید چرا که ممکن است باعث اسیدی شدن خون و از دست رفتن کلسیم بدن گردد.
ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با تاثیرات شیر و پوکی استخوان آشنا کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا شیر برای پوکی استخوان خوب است یا خیر؟ در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که در زندگی، تعادل از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین شما می‌توانید با مصرف متعادل شیر و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی، همواره سلامتی جسم خود را حفظ کرده و از قرار گرفتن در معرض بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان در امان بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید