کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد لگن در زنان یائسه

علت درد لگن در زنان یائسه؛ انواع عارضه‌های گوارشی، برخی از علائم قاعدگی و شروع زمان یائسگی

درد لگن از جمله دردهای آزاردهنده در بین زنان یائسه است که البته تمامی خانم‌ها در سنین مختلف حتی قبل از دوران یائسگی ممکن است، آن را تجربه نمایند. مهم‌ترین علت درد لگن در زنان یائسه تغییرات هورمونی است که به دلیل‌عدم قاعدگی در خانم‌ها به وجود می‌آید و روش‌های بسیاری برای درمان آن وجود دارد. علت درد لگن در زنان یائسه مهم‌ترین موضوع بحث ما در این مقاله است که قصد داریم در مورد روش‌های تشخیص علت درد لگن در زنان یائسه و روش‌های درمان آن توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران برای شما ذکر کنیم.

 

علت درد لگن در زنان یائسه

 

 

مهم‌ترین علت درد لگن در زنان یائسه چیست؟

به صورت کلی می‌توان گفت که درد لگن در خانم ها، قسمت‌های مختلفی از بدن آن‌ها از جمله کشاله ران، بخش پایینی شکم و میان ناف را در برمی‌گیرد. علت درد لگن در زنان یائسه از جمله موضوعات مورد بحث در میان پزشکان است که به صورت تخصصی به آن پرداخته اند.
در بسیاری از زنان درد لگن دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شروع زمان تخمک گذاری، انواع عارضه‌های گوارشی، برخی از علائم قاعدگی و شروع زمان یائسگی اشاره کرد. در برخی مواقع احساس درد لگن در بین خانم‌ها به معنای وجود عفونت و حتی یک مشکل جدی در سیستم تناسلی و البته دیگر اندام‌های این قسمت است.
مهمترین علت درد لگن در زنان یائسه، ایجاد فشار و سنگینی فراوان در عمق لگن است. علاوه بر این زمانی که انواع رسوبات بافتی به دلیل‌عدم خونریزی و قاعدگی از بدن خارج نشوند، در داخل شکم باقی مانده و به مرور زمان سبب ایجاد کیست‌های عفونی و بسیار دردناک و همچنین نوارهای فیبری شکل از بافتی به نام اسکار خواهند شد که نتیجه آن ایجاد درد شدید در ناحیه لگن است. شما به عنوان یک خانم در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی حتما در اسرع وقت به متخصص زنان جهت معاینه و انجام آزمایش‌های لازم مراجعه نمایید.

برخی از دلایل بروز درد کشاله ران و درد لگن در یائسگی

درد شدید و مداوم لگن از جمله دردهای پیچیده و سخت است که دلایل بسیاری سبب بروز آن می‌شود. در برخی مواقع به احتمال زیاد مبتلا شدن به یک بیماری خاص سبب ایجاد درد لگن در بین زنان می‌شود. علاوه بر این ممکن است که ایجاد چند بیماری به صورت همزمان سبب ایجاد درد لگن خفیف و شدید در بین شما خانم‌ها شود. برای مثال می‌توان گفت که هنگامی که شما به عنوان یک خانم به بیماری آندومتریوز و سیستیت بینابین دچار شده باشید، به احتمال زیاد درد لگن را احساس خواهید کرد.
مهم‌ترین علت درد لگن در زنان یائسه و سایر خانم‌ها عبارت است از:

آندومتریوز:

از مهم‌ترین علت‌های درد لگن در خانم ها، آندومتریوز است. در بیماری آندومتریوز، بافت درونی رحم، بیرون از رحم شروع به رشد می‌کند. در اصل وجود این رسوب‌های بافتی سبب شده تا مقدار خونریزی افزایش یابد و در نهایت سطح هورمون‌ها به صورت قابل توجهی کاهش یابد.
همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم، نکته مهم این است که تعداد زیادی از بافت‌های مورد نظر از راه واژن بیرون نمی‌روند و داخل شکم می‌مانند که در نهایت باعث ایجاد کیست دردناک شده و درد لگن بسیار سخت و غیر قابل تحملی را ایجاد می‌کنند.

انواع عارضه‌های عضلانی و اسکلتی‌:

عدم وضعیت مناسب استخوان ها، انواع مفاصل و برخی از بافت‌های مشابه از جمله علت درد لگن در زنان یائسه و سایر خانم‌ها است. برای فهم بیشتر با ذکر مثال توضیح می‌دهیم که می‌توان گفت مبتلا شدن زنان به بیماری فیبرومیالژیا ممکن است سبب ایجاد کشش فراوان میان عضله‌های کف لگن و ورم مفصل دستگاه تناسلی گردد و در نتیجه باعث ایجاد درد شدید لگن شود.

انواع مسائل مربوط به تخمدان:

در صورتی که بعد از خارج کردن تخمدان، رحم و همچنین لوله‌های فالوپ، به صورت کاملا اتفاقی تعدادی از تکه‌های کوچک تخمدان داخل بدن خانم جا گذاشته شود، سبب به وجود آمدن انواع کیست‌های سخت که با درد فراوان همراه است و درد زیاد لگن خواهد شد.

مبتلا شدن به فیبروم:

از جمله بافت‌های غیر سرطانی که اغلب در قسمت رحم شروع به رشد می‌کند، بافت فیبروم است. این بافت به پایین‌ترین قسمت شکم، صدمات بسیار زیادی وارد کرده و قادر است تا سبب ایجاد درد لگن شدید نیز در بین خانم‌های یائسه و سایر زنان شود.

بیماری کهنه و قدیمی ورم لگن:

اگر شما به برخی از عفونت‌هایی که در طولانی مدت بر اثر رابطه جنسی ایجاد شده، مبتلا شده اید، بدانید که این عفونت‌ها سبب به وجود آمدن یک بافت به نام بافت اسکار در ناحیه لگن می‌گردد که این مورد ممکن است درد لگن شدیدی را در شما به عنوان یک خانم ایجاد کند.

بیماری سندرم مثانه دردناک:

سیستیت بینابینی که بیشتر با نام سندرم مثانه به شدت دردناک در بین خانم‌ها شناخته شده است، از جمله دیگر علت درد لگن در زنان یائسه و خانم‌های دیگر است. در این بیماری شخص مورد نظر به صورت دائم حس ادرار داشته و درد خفیفی یا شدیدی را در قسمت مثانه تجربه می‌کند. این مورد به مرور و مدت زمان کوتاه به لگن فشار وارد می‌نماید که سبب ایجاد درد در قسمت لگن می‌شود.

سندرم روده حساس و تحریک‌پذیر:

از جمله علت‌های درد لگن در دوران یائسگی سندرم روده تحریک‌پذیر است که البته در بین زنانی که به دوران یائسگی نرسیده اند، نیز شایع است. ابتلا به این بیماری علائم و عوارض فراوانی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یبوست شدید، نفخ، ایجاد اسهال و… اشاره کرد که در نهایت به ناحیه لگن فشار زیادی وارد می‌نماید.

موارد مربوط به روانشناسی:

از دیگر عوامل روحی و روانی که به حوزه روانشناسی مرتبط است و باعث ایجاد درد لگن در یائسگی می‌شود، افسردگی شدید، استرس فراوان همراه با اضطراب و گذشته بد جنسی و حتی جسمی است. این موارد تا حد زیادی خطر ایجاد درد لگن در زنان یائسه و سایر زنان را افزایش می‌دهد.

بیماری سندرم احتقان لگن:

لازم است بدانید که رشد کردن رگ‌های واریسی که دور رحم و تخمدان قرار دارند، ممکن است باعث ایجاد درد لگن شود. با این وجود می‌توان گفت که تعدادی از پزشکان از اینکه سندرم احتقان لگنی ممکن است باعث بروز درد لگن شود، اطمینان کامل ندارند؛ چرا که تعداد زیادی از خانم‌هایی که در ناحیه رحم خود دارای رگ‌های برجسته هستند، به درد لگن دچار نمی‌شوند.

متاستاز سرطان پستان به استخوان لگن:

از آنجایی که تومورها به استخوان‌ها بسیار سریع وصل می‌شوند، زمانی که در یکی از اعضای بدن مانند پستان توموری رشد کند، سریع به استخوان متصل خواهد شد از این رو ممکن است خانم‌هایی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، در ناحیه لگن خود دردی را تجربه نمایند، چرا که تومور به استخوان نفوذ پیدا کرده است.

انواع تومورها:

تومورها یکی از مهم‌ترین علت‌های درد لگن در زنان یائسه هستند. زمانی که سلول‌های دهانه رحم به حالت غیر طبیعی تبدیل شوند و بسیار سریع رشد کنند، سرطن رحم و دهانه رحم به وجود می‌آید. از جمله تومورهای مرتبط به درد لگن در خانم‌های یائسه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تومور رحم
  • تومور دهانه رحم
  • تومور تخمدان

شکستگی استخوان لگن در اثر پوکی استخوان:

لازم است بدانید که پوکی استخوان به تنهایی و بدون شکستگی دردی نداشته و تنها زمانی که دچار شکستگی شود، با درد همراه است. از این رو اگر یکی از استخوان‌های لگن به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی شود، در ناحیه لگن دردی ایجاد می‌شود که برای فرد بسیار آزار دهنده است.

روش تشخیص علت این عارضه در دوران یائسگی و درد لگن

هنگامی که شما به عنوان یک خانم با درد لگن به نزد پزشک متخصص می‌روید در ابتدا پزشک سوالات مختلفی را از شما خواهد پرسید و سپس آزمایش‌های مختلفی را جهت تشخیص دادن علت اصلی درد لگن برای شما تجویز می‌کند که مهمترین این آزمایش‌ها عبارت است از:

  • معاینه کردن لگن:
    علت درد لگن در زنان یائسه و دیگر خانم ها، ممکن است به دلیل عفونت شدید باشد. ابتدا پزشک موظف است تا بیمار را از جهت سلامی معاینه و بررسی کند تا مطمئن شود که آیا خانم به عفونت دچار شده یا نه. به منظور مطمئن شدن از ابتلا به عفونت، پزشک متخصص انواع آزمایش‌ها را برای خانم تجویز خواهد کرد تا بتواند بهتر و سریع‌تر از وجود بیماری سوزاک یا بیماری کلامیدیا مطمئن شود و آن را تشخیص دهد. اغلب برای تشخیص این بیماری‌ها از آزمایش خون و ادرار استفاده می‌شود.
  • انجام سونوگرافی:
    در مرحله بعد، متخصص مورد نظر، سونوگرافی را برای بیمار تجویز خواهد کرد تا تمامی اندام‌های درونی و رحم به صورت کامل مشخص شده و از این طریق امکان خطر ایجاد انواع کیست و توده‌های مختلف چک شود.
  • آزمایش‌های دیگر:
    به احتمال زیاد، برخی از پزشکان به منظور اطمینان بیشتر و جهت معاینه دقیق اغلب آزمایش‌های دیگر مانند ‌ام.آر.آی و تصویر برداری سی تی اسکن را برای بیمار تجویز می‌کنند.
  • انجام لاپاراسکوپی:
    از دیگر روش‌های کاربردی که اغلب برای تشخیص علت درد لگن در زنان یائسه و سایر زنان استفاده می‌شود، شیوه لاپاراسکوپی است. در این شیوه، پزشک جراح ابتدا یک برش بسیار کوچک و سطحی را در بدن بیمار به وجود می‌آورد و سپس یک لوله نسبتا نازک که به دوربین متصل است را به داخل بدن فرستاده تا انواع بافت‌های مصنوعی و همچنین برخی از نشانه‌های عفونت را مورد توجه و ارزیابی قرار دهد. از این شیوه اغلب به منظور تشخیص بیماری آندومتریوز استفاده می‌گردد.

درد لگن در قسمت چپ بدن زنان نشانه چیست؟

بسیاری از مواقع ممکن است که درد لگن تنها در قسمت چپ بدن آن‌ها ایجاد شود. درد لگن در سمت چپ دلایل بسیاری دارد که با توجه به بدن هر خانم متفاوت است. در صورتی که شما در ناحیه سمت چپ لگن خود احساس درد دارید، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص جهت معاینه و تشخیص مراجعه نمایید. مهم‌ترین علت درد لگن در زنان یائسه و سایر خانم‌ها در سمت چپ به شرح زیر می‌باشد:

  • وجود ورم در قسمت لگن:
    ایجاد ورم در قسمت لگن از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند سبب ایجاد درد در قسمت چپ لگن خانم‌ها شود. امروزه با توجه به آزمایش‌های انجام شده می‌توان گفت که انواع باکتری‌ها باعث ایجاد این بیماری شده اند. از مهم‌ترین دلایل این بیماری می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • ♦برقراری رابطه جنسی در سن پایین به صورت غیر اصولی و نادرست
    • ♦استفاده از دستگاه جلوگیری از بارداری به نام IUD درون رحم
    • ♦شستن دائم و نادرست واژن
  • ♦کشیدگی عضلات و صدمه رسیدن به آن‌ها:
    در صورتی که شما در ناحیه چپ لگن خود دردی را تجربه کردید، بدانید که یکی از دلایل آن کشیدگی عضلات است. بد نیست بدانید که یکی از مهم‌ترین علت‌های کشیدگی عضلات، ایجاد یک فشار و انجام برخی از فعالیت‌های ورزشی به صورت غیر اصولی و نادرست است. در بخش درونی ران یک عضله با نام عضله ادکتورها قرار گرفته که اگر این عضله دچار کشیدگی شود، یک فشار نسبتا خفیف یا شدید به ناحیه لگن شما وارد خواهد شد.
  • ♦احساس درد لگن در زمان بارداری:
    از دیگر علت‌های مهم درد لگن در قسمت چپ به زمان بارداری مرتبط است. در زمان بارداری، یک ربات گرد به منظور آنکه بتواند وزن خانم باردار را بهتر تحمل نماید، تا حدودی کشیده خواهد شد. از این رو باعث شده تا درد در قسمت لگن، بخش چپ آن و همچنین کشاله ران ایجاد شود.
    ایجاد درد لگن در ناحیه چپ در زمان بارداری با انجام برخی حرکات اعم از نشستن، برخاستن از روی صندلی و همچنین هنگام سرفه و عطسه کردن نیز به وجود می‌آید. خبر خوب این است که این مشکل پس از اتمام زمان بارداری در خانم‌ها به پایان خواهد رسید.
  • ♦دیسک کمر در خانم‌ها:
    از دیگر نشانه‌های درد بسیار زیاد لگن در خانم‌ها به ویژه در ناحیه چپ لگن به دیسک کمر مربوط می‌شود. توجه داشته باشید که درد دیسک کمر به شکل کاملا تیز احساس می‌شود. از این رو اغلب بیماران از این شاکی هستند که درد از ناحیه کمر آغاز شده و سپس به ناحیه لگن و در برخی مواقع به ساق پایین پا نیز امتداد می‌یابد و به اصطلاح تیر می‌کشد. دردی که به علت دیسک کمر ایجاد شده و سپس به قسمت چپ لگن نیز کشیده می‌شود، علت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ♦افزایش شدید و ناگهانی وزن
    • ♦افزایش سن
    • ♦نشستن بر روی صندلی و زمین برای مدت طولانی به صورت نامناسب
    • ♦ایستادن برای ساعت‌های طولانی
    • ♦ایجاد یک فشار زیاد و اتفاقی به ناحیه کمر به علت برداشتن اجسام با وزن زیاد
    • ♦ایجاد فشار و افزایش وزن در زمان بارداری

درمان این بیماری پس از تشخیص علت درد لگن در زنان یائسه

در قسمت قبل سعی کردیم مطالبی را در رابطه با علت درد لگن در زنان یائسه بیان کنیم. در ادامه می‌خواهیم برخی از روش‌های درمان درد لگن را ذکر کنیم تا در صورت ابتلا به این درد، بدانید که از چه روش‌هایی برای کاهش و تسکین درد خود استفاده نمایید. همانطور که می‌دانید علت درد لگن در زنان یائسه و سایر خانم‌ها بسیار زیاد است که به منظور تشخیص علت اصلی، پزشکان متخصص از شیوه‌های درمانی گوناگونی بهره می‌برند. اصلی‌ترین شیوه‌هایی که برای درمان درد لگن در یائسگی و دوران غیر یائسگی استفاده می‌شود، عبارت است از:

  • ♦استفاده از انواع داروها:
    با توجه به نوع بیماری شما، پزشک متخصص با توجه به تجربیات و آزمایش‌های شما تشخیص خواهد داد که شما باید از چه داروهایی به منظور کمتر شدن و رفع درد لگن خود استفاده نمایید. از جمله این داروها می‌توان به انواع داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، برخی از داروهای هورمونی که به عنوان قرص‌های ضد بارداری نیز شناخته شده، داروهایی برای درمان افسردگی و آنتی بیوتیک‌ها اشاره کرد.
    یائسگی و درد لگن رابطه مستقیمی دارد و از این رو علت درد لگن در زنان یائسه، ایجاد برخی تغییرات در هورمون‌ها است و بنابراین از داروهای هورمونی اغلب برای زنان یائسه استفاده می‌گردد.
  • ♦انجام درمان‌های حرکتی و فیزیکی:
    به مجموعه‌ای از حرکت‌های ورزشی مخصوص که اغلب به منظور درمان و تسکین درد در قسمت لگن استفاده می‌شود، درمان فیزیکی می‌گویند. در برخی مواقع امکان دارد که شخص فیزیوتراپ از تخصص پزشکی خود به منظور کاهش و تسکین درد استفاده نماید. از جمله درمان‌هایی که به واسطه شخص فیزیوتراپ صورت می‌گیرد می‌توان به: انواع حرکت‌های ورزشی کششی، تحریک الکتریکی انواع عصب‌ها و ماساژ دادن قسمت‌های دردناک اشاره کرد.
  • ♦بهره گیری از روش‌های روان درمانی:
    لازم است بدانید که بعضی از خانم‌ها از هیچ مشکل جسمی رنج نمی‌برند، در صورتی که در قسمت لگن خود به شدت احساس درد دارند. گاهی اوقات درد در ناحیه لگن ممکن است کم و گاهی با شدت زیاد باشد. پزشک متخصص با توجه به علم و دانش خود تشخیص می‌دهد که ممکن است علت درد لگن در بعضی از خانم‌ها به مسائل روحی و روانی مرتبط است و دلیل جسمی نخواهد داشت. در نهایت شما برای بهبود درد لگن خود باید به یک روانپزشک یا روانشناس معتبر و باتجربه مراجعه نمایید.
  • ♦تزریق انواع داروهای بی‌حس کننده:
    در برخی مواقع پزشک معالج این طور تشخیص خواهد داد که درد لگن شما با تزریق برخی از داروهای بی‌حس کننده، کمتر می‌شود. به همین دلیل در یک محل خاص از داروی بی‌حس کننده موضعی برای شما استفاده می‌کند.

سخن پایانی

یائسگی و درد لگن از جمله مسائل مهمی است که خانم‌ها پس از وارد شدن به دوران یائسگی که با قطع شدن قاعدگی آغاز می‌شود، با آن روبرو خواهند شد. از این رو بهتر است که تمامی خانم‌ها برای کاهش درد لگن در یائسگی و آشنایی با علائم این مشکل حتما این مطلب را مطالعه کرده و همچنین با مراجعه به پزشک متخصص اطلاعاتی را در رابطه با این دوران کسب کنند.
ما در این مطلب سعی کردیم شما را با علت درد لگن در خانم‌ها چه در دوران یائسگی و چه قبل از آن آشنا کنیم و برخی از روش‌های درمان و نشانه‌های آن را نیز برای شما ذکر کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله تا حدودی با یائسگی و درد لگن و درد در ناحیه لگن در خانم آشنا شوید و این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید