کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا، تمرینات ورزشی و اصلاحی، تحریک الکتریکی و اولتراسوندتراپی

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا چگونه است؟ پا یکی از اعضای مهم بدن انسان است که وظیفه سنگینی را برعهده دارد. درد و گرفتگی عضله پشت ساق پا یکی از رایج ترین علائم ناراحتی در پا می باشد که در بسیاری از موارد دلیل درد عضله پشت ساق‌پا، خستگی و فعالیت بالا است. گاهی نیز درد و گرفتگی ماهیچه پشت ساق‌پا تداوم می یابد و ممکن است که نشان دهنده یک آسیب جدی باشد. در چنین مواقعی اقدام به موقع جهت درمان درد عضله پشت ساق‌پا بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف ما از نگارش این مقاله بررسی نحوه بهبود درد عضله پشت ساق‌پا و علل آن است.

 

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

 

 

علت درد ماهیچه پشت ساق پا چیست و درمان درد ماهیچه پشت ساق پا چگونه است؟

پاها در حرکت انسان نقش دارند و بایستی وزن بدن را متحمل گردند. همه انسان ها در اندازه های مختلف و در طول روز از پاهایشان استفاده می کنند و چنانچه این عضو دچار درد و ناراحتی شود، با اختلال در عملکرد روزانه مواجه می شوند. توضیح دادیم، اگر مبتلا به درد و گرفتگی ماهیچه پشت ساق‌پا هستید برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟ مطالب زیر را مطالعه نمایید.
درد و گرفتگی عضله پشت ساق پا بسته به علت آن، ممکن است که در هر نقطه ای و با هر میزان شدتی بروز نماید. افراد در اکثر مواقع در هنگام خستگی و حرکت زیاد با گرفتگی ماهیچه پشت ساق‌پا مواجه می شوند. این درد به طور معمول، بعد از گذشت زمان کوتاهی از بین می رود و تنها به استراحت نیاز دارد اما گاهی نیز ممکن است که درد و گرفتگی عضله پشت ساق پا نمایانگر یک آسیب باشد که شناسایی آن برعهده پزشک است.
همانطور که می دانید، بهبود درد عضله پشت ساق‌پا مشروط بر پیدا کردن دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا می باشد. تا زمانی که پزشک به دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا پی نبرده باشد، نمی تواند راه درمانی مفیدی را برای شما برگزیند؛ چرا که متخصصان بر اساس علت درد ماهیچه پشت ساق پا، شدت آسیب، محل آسیب دیدگی و… می بایست از راه های درمانی متفاوتی استفاده نمایند.
با توجه به اهمیت بالای سبب شناسی در بهبود درد عضله پشت ساق‌پا قصد داریم تا در قسمت زیر، برخی از موارد تاثیرگذار در درد و گرفتگی ماهیچه پشت ساق‌پا را برشماریم. توجه داشته باشید که موارد زیر صرفا جهت افزایش اطلاعات شما بیان شده و تنها پزشک متخصص است که می تواند با استفاده از روش های دقیق تشخیصی دلیل درد ماهیچه پشت ساق پا را در افراد پیدا کند.

  • تروماهای فیزیکی
    آسیب فیزیکی روشن ترین دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا می باشد. به این صورت که معمولا درد، نخستین علامت یک آسیب یا فشار فیزیکی است. شکستگی استخوان، دررفتگی و هرگونه فشار که به قسمت های تهتانی پا وارد شود، ممکن است که درد را به عضلات پشت ساق‌پا منتشر نماید. درمان درد ماهیچه پشت ساق ‌پا در چنین شرایطی می بایست بدون معطلی صورت گیرد زیرا در موارد شدید آسیب به ویژه در هنگام ایجاد زخم باز، انجام جراحی برای متوقف کردن خونریزی، جاانداختن استخوان، پیشگیری از صدمه دیدن اعصاب و… ضروری است.
  • شین اسپیلنت
    شین اسپیلنت اختلالی است که در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد به ساق پا ایجاد می شود. این عارضه سبب ایجاد درد در استخوان درشت نی و عضلات اطراف آن می گردد و زمانی رخ می دهد که عضلات در امتداد بخش داخلی استخوان پا دچار آسیب و پارگی گردند. بهبود درد عضله پشت ساق‌پا در هنگام بروز شین اسپیلنت به طور معمول فیزیوتراپی می باشد.
  • پارگی و کشیدگی عضلات ساق پا
    کشیدگی عضلات ساق پا در واقع نوعی گرفتگی و انقباض بیش از حد عضلات است که با علائمی مانند درد شدید و کبودی همراه می باشد. کشیدگی عضلات در اثر ضربه مستقیم ایجاد می گردد و در ورزشکارانی که فعالیت های سنگین انجام داده و یا وزنه های سنگین بلند می کنند، بیشتر دیده می شود. توجه داشته باشید که کشیدگی عضلات همیشه منجر به پارگی نمی گردد و دارای طیف مختلفی شامل کشیدگی تا پارگی کامل می باشد. درمان درد ماهیچه پشت ساق‌ پا در طی این عارضه معمولا بدون جراحی و با استراحت، بالا نگهداشتن، مصرف داروهای ضدالتهاب و بانداژ رفع می گردد.
  • تاندونیت
    التهاب تاندون نیز می تواند علت درد ماهیچه پشت ساق پا باشد. تاندون ها وظیفه اتصال ماهیچه به استخوان را دارند؛ لذا آسیب به آن ها ممکن است درد را در مفصل زانو و ماهیچه پشت ساق‌پا ایجاد نماید. تاندون ها از استحکام و ضخامت بالایی برخوردار هستند و معمولا به راحتی دچار آسیب نمی شوند. پارگی تاندون نیز در ورزشکاران به فراوانی مشاهده می گردد. پزشکان برای بهبود درد عضله پشت ساق‌پا، حرکت آن را محدود کرده و داروهای ضدالتهاب تجویز می نمایند. همچنین گاهی انجام تمرین های فیزیوتراپی برای بهبود درد عضله پشت ساق‌پا ضروری است.
  • بورسیت
    بورسیت عارضه ای است که بیشتر در محل مفاصل رخ می دهد. در طی اختلال بورسیت زانو، التهابات به صورت مایع درون کیسه های ریزی در اطراف مفصل تجمع پیدا می کند. هرچند که بورسیت در مفصل زانو ایجاد می شود؛ اما می تواند دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا باشد زیرا به تدریج به ماهیچه، تاندون و سایر قسمت های اطراف استخوان مفصل فشار وارد می کند. درمان درد ماهیچه پشت ساق پا در هنگام بروز بورسیت شامل مصرف داروهای خوراکی، فیزیوتراپی، تزریق داروهای کورتیکواستروئید، جراحی، پی آر پی و… می باشد.
  • آترواسکلروز
    اصطلاح فوق الذکر، نمایانگر وضعیتی است که در طی آن جداره سرخرگ سفت، انعطاف ناپذیر و ضخیم می گردد. به بیان دیگر در چنین شرایطی عروق حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. فشارخون بالا و بالا بودن چربی خون، مصرف دخانیات و… زمینه را برای ایجاد پلاک هایی از کلسترول در دیواره رگ ها و آترواسکلروز فراهم می نمایند. زمانی که سرخرگ ها در قسمت هایی از ساق پای شما دچار این عارضه می شوند، وظیفه خون رسانی و اکسیژن رسانی به ساق پا به درستی انجام نمی شود و این می تواند دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا باشد. متخصصان امروزه بر پیشگیری از این بیماری تاکید بسیاری دارند زیرا بهبود درد عضله پشت ساق‌پا در هنگام ایجاد آترواسکلروز گاهی بسیار دشوار می باشد.
  • واریس
    واریس یکی از شایع ترین اختلالات وریدی است که افراد بسیاری را در درجات مختلف درگیر می نماید. این عارضه معمولا بدون علامت است اما زمانی که شدت آسیب زیاد باشد، می توان آن را به عنوان دلیل درد ماهیچه پشت ساق‌پا در نظر گرفت. واریس به دنبال آسیب دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها در ساق پا و به طور کلی در اندام های تهتانی ایجاد می شود. وظیفه این دریچه ها ممانعت از بازگشت خون به عقب در مسیر رسیدن خون از پاها به قلب می باشد.
    شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که چه چیزی باعث آسیب به دریچه های سیاهرگ ها می گردد؟ آسیب دیدگی دریچه های لانه کبوتری معمولا در افرادی دیده می شود که به علت مشاغل خاصشان مجبور هستند، ساعات طولانی از روز را ایستاده بمانند. مانند نانوایی، معلمی و… . در چنین شرایطی جاذبه بر خون غلبه می کند و فشارخون باعث آسیب به دیواره و دریچه وریدها می گردد. واریس در موارد شدید علاوه بر تغییر رنگ دارای علائمی نظیر تورم، درد و… می باشد. درمان درد ماهیچه پشت ساق پای ناشی از واریس با استفاده از اسکلروتراپی، جراحی و ورزش امکان پذیر است.
  • نقرس
    نقرس بیماری است که در اثر تجمع بیش از حد اوریک اسید در بدن ایجاد می شود. این عارضه معمولا با علائمی شامل تورم، التهاب، قرمزی و افزایش دما در مفاصل همراه است. چنانچه افراد درمان درد ماهیچه پشت ساق پا ناشی از نقرس را نادیده بگیرند، ممکن است با اختلالات دیگری مانند سنگ کلیه، آرتروز و… مواجه شوند.
  • آسیب عصبی
    زمانی که افراد برای بهبود درد عضله پشت ساق‌پا به پزشک متخصص مراجعه می کنند، وی با استفاده از ابزارهای دقیق تشخیصی احتمال بروز آسیب های عصبی در ناحیه ساق پا را نیز بررسی می کند. اعصاب در سراسر بدن به عنوان سیگنال های برای ارسال و دریافت پیام های حسی، حرکتی و… عمل می کنند. عصب ها می توانند در اثر فشار تدریجی و یا ناگهانی دچار تخریب گردند. درد عصب سیاتیک می تواند نمونه از آسیب های تدریجی باشد. به این صورت که وقتی ریشه عصب سیاتیک در نخاع آسیب ببیند درد آن تا ساق پا امتداد می یابد.
  • آرتریت
    آرتریت زانو یا همان روماتیسم یک بیماری خودایمنی و التهابی است که درد آن به سمت ساق پا انتشار می یابد. بهبود درد عضله پشت ساق‌پا و همچنین مفصل در چنین مواقعی با تجویز دارو صورت می گیرد.
  • ناهنجاری های مادرزادی و بدشکلی پا
    ناهنجاری های مادرزادی و بدشکلی های موجود در پا می توانند علت درد ماهیچه پشت ساق پا محسوب شوند. در این حالت درمان درد ماهیچه پشت ساق پا با فیزیوتراپی امکان پذیر است.
  • تومور
    انواع مختلفی از تومور در قسمت های مختلف پا اعم از زانو، ساق و ران ایجاد می گردند. تومور ناشی از تقسیم سلولی بیش از حد بوده و به بافت های مجاور آسیب می زند. هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که چه چیزی می تواند برنامه ریزی ژن ها را برای رشد سلول برهم بزند. خوشبختانه بهبود درد ماهیچه پشت ساق‌پای ناشی از تومور خوشخیم به راحتی امکان پذیر می باشد.
  • لغزش اپی فیز استخوان
    این بیماری در نوجوانان طی سن بلوغ که صفحه رشدی بین مفصل ران نموسریع دارد، ایجاد می شود. به این صورت که سر استخوان ران در محل گردن استخوان دچار جا به جایی می گردد. دلیل این بیماری به طور دقیق مشخص نشده است ولی گفته می شود که چاقی بر آن تاثیرگذار است. بهبود درد عضلات پشت ساق‌پا، ران و… گاهی تنها به جراحی نیاز دارد.
  • آزگوداشلاتر
    این عارضه نیز مانند مورد قبلی در نوجوان دارای رشد سریع اتفاق می افتد. در طی آزگود اشلاتر توده ای دردناک در محل اتصال مفصل زانو به استخوان درشت نی ایجاد می شود که عموما استراحت راهی برای درمان درد ماهیچه پشت ساق پا در این مواقع است.
  • ترومبوز ورید عمقی
    ترومبوز عمقی برای توضیح وضعیتی به کار می رود که در طی آن، لخته خون در ورید ایجاد می شود. ترومبوز معمولا در پاها اتفاق می افتد و می تواند ناشی از کشیدن سیگار، بیماری قلبی، جراحی، استفاده از داروهای خاص، سرطان، بالا بودن چربی خون و… باشد. بهبود درد ماهیچه پشت ساق‌پا درد هنگام ترومبوز با استفاده از داروهای ضدانعقادخون صورت می گیرد.

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا فیزیوتراپی

درمان درد عضلات پشت ساق پا با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد. به همین دلیل ما نیز نمی توانیم به یک راه واحد و یکسان برای همه افراد اشاره کنیم. زمانی که شما با شروع درد به مراکز تخصصی مراجعه می کنید، پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط بیمار و پیدا کردن ریشه مشکل راه درمان مناسب را انتخاب می کند. در طول نگارش مقاله، به برخی از راه های بهبود درد عضلات پشت ساق‌پا متناسب با نوع بیماری اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم تا انواع تکنیک های فیزیوتراپی برای درمان درد ماهیچه پشت ساق پا را برشماریم.

  • تمرینات ورزشی و اصلاحی
    انجام تمرینات ورزشی یکی از اساسی ترین مراحل طب فیزیکی محسوب می شود. این تمرین ها به دو صورت فعال و منفعل صورت می گیرند. به عبارتی دیگر کارشناس فیزیوتراپیست ممکن است، به فرد در انجام حرکت یاری نموده و یا از وی بخواهد که به تنهایی تمرین را انجام دهد. همچنین در طی انجام این تمرین ها ممکن است که از ابزار و دستگاه های ویژه ای استفاده شود.
  • تحریک الکتریکی
    یکی دیگر از راه های درمان درد ماهیچه پشت ساق پا استفاده از امواج الکتریکی می باشد. این روش تحت عنوان الکتروتراپی شناخته می شود. در طی این شیوه درمانی غیرتهاجمی الکترودهای را بر روی پوست قرار داده و اعصاب را تحریک می کنند.
  • اولتراسوندتراپی
    در بهبود درد عضلات پشت ساق‌پا با استفاده از این تکنیک، از امواج فراصوت بهره می گیرند. گرمایی که در طی تاباندن این پرتوها به بافت تاندون، استخوان و ماهیچه برخورد می کند، می تواند درد و التهاب را درمان نماید.
  • گرما و سرمادرمانی
    درمان درد عضلات پشت ساق پا با سرما و گرما روشی است که ما از آن در خانه نیز استفاده می کنیم. گرما معمولا با هدف افزایش جریان خون و سرما جهت کاهش التهاب استفاده می شود. انتخاب نوع درمان به نظر متخصص و نوع آسیب دیدگی شما بستگی دارد.
  • اوزون تراپی
    تزریق گاز ازون روشی با نتایج بی نظیر است که امروزه در طب فیزیکی استفاده فراوانی دارد. تزریق این گاز جریان خون در ناحیه و اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد و از این راه به کاهش درد و التهاب کمک می کند.
  • پی آر پی
    پی آر پی روشی برای بهبود درد عضلات پشت ساق‌پا می باشد که در آن از تزریق پلاسمای سرشار از پلاکت استفاده می شود. پلاکت دارای فاکتورهای بنیادی رشد بوده و به ترمیم آسیب و بهبود درد ماهیچه پشت ساق‌پا کمک می کند.

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا با دارو

پزشک متخصص به طور معمول برای بهبود درد ماهیچه پشت ساق‌پا از داروهای مسکن و ضدالتهاب استفاده می کند. تفاوت داروهای ضدالتهاب با مسکن در این است که ضدالتهاب ها علاوه بر رفع التهابات درد را نیز کاهش می دهند. از همین رو کاربرد بیشتری دارند. ضدالتهاب ها دارای دو نوع استروئیدی و غیراستروئیدی می باشند که بسته به نوع آسیب می بایست توسط پزشک تجویز گردند. در غیر این صورت فرد را با عواقب زیان باری مواجه می سازند. برخی از داروهای درد ساق پا عبارت اند از:

  • ناپروکسن
  • استامینوفن
  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • دیکلوفناک
  • دیفن پیرامید
  • ایزوکسیکام
  • و…

درمان درد عضلات پشت ساق پا در خانه چگونه است؟

در صورتی که دچار گرقتگی عضله پشت ساق‌پا و یا آسیب خفیف شده باشید، قادر به بهبود درد عضلات پشت ساق‌پا در خانه خواهید بود. راه های نام برده شده در قسمت زیر به شما کمک می نماید.

  • استراحت کنید.
  • پای خود را در سطحی بالاتر از زمین (روی بالش) قرار دهید.
  • از مسکن های بدون نیاز به تجویز استفاده کنید.
  • از کمپرس سرد یا گرم بسته به نوع آسیب استفاده کنید.
  • از دمنوش های مسکن مثل زنجبیل، بابونه و… متناسب با مزاجتان استفاده نمایید.
  • در صورتی که درد تداوم پیدا کرد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پیشگیری از گرفتگی عضله پشت ساق پا هنگام ورزش

گرفتگی ماهیچه پشت ساق‌پا یکی از شایع ترین دلایل ایجاد درد در این ناحیه می باشد. این حالت معمولا شامل انقباض ناگهانی پا است که درد شدیدی را به وجود می آورد. در هنگام گرفتگی عضله پشت ساق پا، ماهیچه ها به صورت منقض در زیر سطح پوست قابل مشاهده می باشد. در صورتی که گرفتگی و درد شدید باشد، علائمی همچون قرمزی، کبودی و تورم را نیز به همراه خواهد داشت. معمولا علائم گرفتگی عضله پا به اندازه ای است که فرد بایستی سریعا جهت درمان درد ماهیچه پشت پا اقدام نماید.
همه دلایل گرفتگی ماهیچه ساق پا هنوز به طور کامل مشخص نیست؛ اما این علامت در ورزشکاران و افرادی با عضلات دهیدراته بیشتر دیده می شود. شایان ذکر است که مصرف بعضی از داروها نیز سبب ایجاد اسپاسم عضلانی می شوند. این داروها عموما شامل استاتین و دیورتیک ها می باشند. در قسمت زیر قصد داریم به بیان راه هایی بپردازیم که به شما در درمان درد ماهیچه پشت ساق پا و پیشگیری از گرفتگی عضله در هنگام ورزش کمک می کند.

  • مایعات کافی بنوشید.
  • قبل از ورزش گرم کنید.
  • از مصرف الکل و سیگار خودداری نمایید.
  • فشارخون و چربی خون خود را چک کنید.
  • در حفظ تناسب اندام کوشا باشید.

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق دریافتیم که درد ماهیچه پشت ساق‌پا دلایل مختلفی دارد و تنها پزشک متخصص با استفاده از راه های تشخیصی دقیق شامل آزمایش خون و روش های تصویر برداری قادر به شناسایی آن است؛ لذا برای درمان درد ماهیچه پشت ساق پا به یک مرکز تخصصی مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید