کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دکتر متخصص انگشتان پا

دکتر متخصص انگشتان پا، درمان انحراف شست پا و آرتروز پا

همانطور که می دانید انگشت‌های پا هرکدام شامل 3 بند هستند که این بندها پروگزیمال، دیستال و مدیال نام دارند اما همانطور که می دانید انگشت شست دو بند دارد که این بندها شامل پروگزیمال و دیستال هستند. در پا مانند دست استخوان سزاموئیدی در مفصل متاتارسوفالانژیال انگشت شصت وجود دارد.انگشت‌های پا شامل استخوان هستند و این استخوان ها در انسان از استخوان انگشتان دست کوتاه تر هستند اما ممکن است در برخی گونه های دیگر متفاوت باشد. در این مقاله مطالب حائز اهمیتی درباره دکتر متخصص انگشتان پا، بهترین دکتر جراح انگشت پا، دکتر فوق تخصص پا در تهران، کج شدن انگشتان پا نشانه چیست؟ و… را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم، تا به بهترین متخصص پا آشنا شوید، با ما همراه باشید.

 

دکتر متخصص انگشتان پا

 

استخوان های پا و دکتر متخصص انگشتان پا

استخوان ها یکی از مهم ترین ساختار تشکیل دهنده بدن هستند و این اهمیت در ساختار و آناتومی پا نیز وجود دارد. به طور کلی 25% از استخوان کل بدن را استخوان ها پا تشکیل می دهند و همین امر موجب می شود که پا بتواند وزن بدن انسان را تحمل کند. زمانی که استخوان های انگشت پا دچار آسیب دیدگی می شوند، فرد بایستی هرچه سریع تر خود را به دکتر متخصص انگشتان پا برساند تا دکتر متخصص انگشتان پا اقدامات لازم برای درمان را انجام دهد.
دکتر متخصص انگشت‌های پا بر این باور است که استخوان های پا به سه گروه تقسیم می شوند. این سه گروه عبارت اند از:

  • استخوان های موجود در کف پا(metatarsals)
  • استخوان های موجود در انگشت‌های پا(phalanges)
  • استخوان های موجود در مچ پا (tarsala)

بیماری های انگشتان پا و دکتر متخصص انگشتان پا

در برخی مواقع ممکن است افراد در انگشتان خود با اختلالات مادرزادی مواجه باشند که در این صورت یک یا دو انگشت به یکدیگر چسبیده وجود دارد که نام این بیماری مادرزادی سینداکتیلی می باشد. نوع دیگری از بیماری مادر زادی در انگشتان وجود دارد که افراد را دچار نارضایتی می کند این بیماری پلی داکتیلی یت چند انگشتی نام دارد. چند انگشتی بیماری ای مادرزادی است که در آن فرد بیشتر از پنج انگشت دارد. چند انگشتی در دست نیز مانند پا روئیت می شود.
بیرون زدن مفصل انگشت پا یکی از مهم ترین بیماری های انگشت‌های پا می باشد. بیرون زدگی انگشت‌های پا bunion نام داردکه در اثر وارد شدن فشار در طولانی مدت رخ می دهد. مفاصل شست را علاوه بر بیماری های نام برده شده قارچ ناخن و انواع مختلف اختلالات ناخن نیز تهدید می کند افراد بایستی در این مواقع کفش مناسب بپوشند تا پا را تحت فشار قرار ندهند. به طور کلی زمانی که افراد با مشکلات مادر زادی در انگشت‌های پا مواجه هستند می توانند با مراجعه به دکتر متخصص انگشتان پا، بیماری خود را درمان کنند.

انحراف شست پا

در برخی مواقع ممکن است افراد با انحرافات شست پا مواجه شوند. بونیون یک نوع زائده استخوانی است که کنار مفصل بزرگ (انگشت شست پا) به وجود می آید این زائده باعث می شود که شست پا دچار انحراف شود. حال سوال است که بونیون چگونه ایجاد می شود؟ بایستی بدانید بونیون به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که این دلایل شامل ناهنجاری های مادرزادی، آرتروز، تروما، ژنتیک و دیگر اختلالات مانند فلج مغزی و .. هستند. در بیشتر مواقع برای درمان بونیون یا همان انحراف شست پا مسکن و پوشیدن کفش مناسب توصیه می شود اما بعد از نتجیه نگرفتن جراحی راه حل درمان این نوع اختلالات می باشد به طور کلی زمانی که فرد با مشکلات بونیون یا دیگر مشکلات انگشت‌های پا مواجه می شود بایستی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نماید تا بتواند مشکلات این چنینی را به درستی درمان نماید.

حرکات انگشتان پا

همانطور که می دانید انگشتان در حرکت کردن انسان ها نقش مهمی دارند استخوان های موجود در انگشت پا در نگهداری وزن بدن بسیار حائز اهمیت هستند بنابراین افراد بایستی از سلامتی انگشت‌های پا و همچنین انگشتان دست بسیار محافظت کنند و زمانی که با اختلالات یا مشکلات استخوان انگشت‌های پا مواجه شدند، به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایند. انواع حرکات انگشتان پا عبارت اند از:

  • دورسی فلکشن: این حرکت باعث می شود انگشتان به سوی نوک پا خم شوند.
  • پلنتار فلکشن: این حرکت اجازه خم شده انگشت ها را به سمت کف پا می دهد.
  • اداکشن: این حرکت نیز با حرکت پلانتار فلکشن همراه است و همان جمع کردن انگشت‌های پا می باشد.
  • ابداکشن: این حرکت بیشتر با پلانتار دورسی فلکشن همراه است و جدا کردن انگشتان از یک دیگر می باشد.

چه عواملی منجر به درد انگشتان پا می شوند

همانطور که می دانید انگشت‌های پا در آناتومی استخوان ها بسیار مهم هستند و می توانند در معرض بسیاری از خطرات باشند بنا براین زمانی که با اختلالات و بیماری های پا مواجه می شوید بهترین گزینه درمان است و برای درمان بایستی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایید. از جمله مواردی که باعث می شوند در انگشتان پا درد ایجاد شود به شرح زیر می باشند:
نقرس: نقرص یک نوع التهاب است زمانی به وجود می آید که اسید اوریک زیاد و غیر قابل کنترل تولید شود. به طور کلی اسید اوریک در بافت و مایع مفصلی به وجود می آید. نقرس بیشتر در محل متصل شدن شست پا به استخوان و کف پا به وجود می َآید این قسمت سرد ترین نقطه از بدن می باشد و با تغییر دما متبلور می شود. زمانی که حمله نقرسی رخ می دهد اتفاقات زیر روئیت می شود:

  • انگشتان پا دچار قرمزی، گرمی و تورم پیدا می شوند.
  • با کوچکترین لمس درد بسیاری به وجود می آید.

برای جلوگیری از حمله نقرسی بایستی محرک هایی که باعث می شوند این اختلالات بدتر شود را شناسایی کنید بعنوان مثال از جمله محرک ها غذای پورین دار، گوشت قرمز، غذای دریایی و الکل می باش. بهتر است برای کنترل حمله نقرس از یخ، نوشیدن مایعات، داروهای ضد التهابی استفاده کنید همچنین علاوه بر این موضوع استراحت کافی برای درمان بسیار اهمیت دارد.

فرو رفتن ناخن پا در گوشت:

کوتاه کردن ناخن نقش مهمی در سلامتی انگشت‌های پا دارد اگر افراد به

درستی و متداوم ناخن های انگشتان پا را کوتاه نکنند، ناخن ها به داخل گوشت پا فرو می روند و رشد می کنند. بیشترین دلیل فرو رفتن ناخن در گوشت پا پوشیدن کفش نامناسب و عفونت های قارچی می باشد. زمانی که می خواهید ناخن های پایتان را کوتاه کنید بهتر است از ناخن گیرهای بزرگ استفاده کنید و ناخن ها را از ته کوتاه نکنید زیرا این موضوع می تواند ار فرو رفتن ناخن در پوست و عفونت های قارچی جلوگیری کند.

میخچه:

زمانی که بر برجستگی های استخوانی انگشت‌های پا فشار وارد می شود کورن در روی پا و بین پا و کالوس در کف پا ( زیر پاشنه) به وجود می آید. این ضایعات به وجود آمده می توانند درد ناک باشند اما کورن های موجود در بین انگشتان پا ممکن است در برخی مواقع نرم باشند. برای آرام شدن دردهای ناشی از این عارضه می توانید از پدهای بر روی کالوس و کورن ها مصرف کنید.

روماتیسم مفصلی:

روماتیسم یک نوع بیماری مزمن التهابی است که می تواند تمامی استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار بدهد. درصد بیشتری از افراد که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند بیشترین درد را در ناحیه مچ پا، انگشت‌های پا، و زانو را تجربه می کنند.

قارچ ناخن پا:

قارچ در ناخن پا می تواند ظاهری نا خوشایند به وجود آورد این ظاهر ناخوشایند شامل تغییر رنگ ناخن ها می شود که این تغییر رنگ ممکن است به ناخن های دیگر انتقال پیدا کند. ممکن است شنیده باشید که جلوگیری از قارچ ناخن بسیار کار سختی دمی باشد زیرا این بیماری در جای گرم و رطوبت دار رشد بیشتری می کند. افراد بایستی در مناطق رطوبت دار، ساحل، استخر و مکان هایی که تمایل دارند پا برهنه راه روند بهتر است از کفش مناسب استفاده کنند و دچار قارچ نشوند.

علائم روماتیسم مفصلی:

  • تورم در ناحیه انگشت‌های پا
  • احساس کردن درد مداوم به خصوص زمانی که افراد راه می روند یا می دوند
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه مفاصل انگشتان پا
  • احساس تب یا گرمای غیر نرمال در چند نقطه از بدن

آرتروز مفصلی:

به طور کلی آرتروز عارضه ای است که به طور آرام آرام بروز پیدا می کند مفصل و عضلات را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث می شود که استخوان ها تخریب یا تحلیل روند. آرتروز نیز مانند روماتیسم مفصلی می تواند همه اعضای بدن را در بر گیرد که این موضوع از انگشت‌های پا مستثنی نمیباشد. زمانی که افراد با مشکلات مفصلی مواجه می شوند، بایستی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایند تا دچار مشکلات بد تری نشوند.

انواع مشکلات انگشتان پا و دکتر متخصص انگشتان پا

همانطور که در موارد قبل ذکر نموده ایم، بیشتر بیماری هایی که در پا و انگشت‌های پا ایجاد می شود به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب می باشد. امروزه به جای راحتی و اهمیت دادن به سلامتی بیشتر به ظاهر کفش اهمیت می دهند و این موضوع می تواند آناتومی انگشت‌های پا را بر هم بزند. انواع مشکلاتی که می تواند بر روی آناتومی انگشت‌های پا ایجاد شود عبارت اند از:

  • انحراف شست پا (بونیون)
  • رو هم سوار شدن انگشتان پا
  • کج شدن انگشتان پا بخصوص شست پا
  • نقرس
  • انگشت چگالی
  • به وجود آمدن قارچ در ناخن پا
  • میخچه یا پینه
  • فرو رفتن ناخن در گوشت پا

علت فاصله افتادن بین انگشتان پا

به طور کلی می دانید که شکل طبیعی انگشت‌های پا به صورت متناسب در کنار هم قرار گرفتن است اما زمانی که صفحه کف پا آسیب می بیند، انگشتان از هم فاصله می گیرند و به شکل V در می آیند زمانی که این چینش درست انگشتان پا از بین می رود افراد بایستی برای درمان به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایند تا بتوانند سلامتی پای خود را مجدد به دست آورند.
علت فاصله افتادن انگشت پا عبارت اند از:

  • کج شدن انگشت دوم پا
    زمانی که انگشت‌های پا کج می شود انگشت چکشی رخ می دهید که این موضوع می تواند تعادل عضله ها، تاندون ها یا رباط ها را تحت تاثیر قرار می دهید. نوع پوشیدن کفش و ضربه هی وارد شده به پا می تواند این اختلال را بیشتر کند. پینه و میخچه نیز می تواند باعث به وجود آمدن کجی در انگشت دوم شود.
  • هالوکس واروس
    زمانی که انگشت شست پا از استخوان متاتارسال، انحراف پیدا می کند، دکتر متخصص انگشتان پا می گوید که فرد به اصطلاح هالوکس واروس دچار شده است. هالوکس واروکس می تواند درجات مختلف و شدت درد و علائم را مشخص می کند. این مشکل عوارض بعد از جراحی، روماتیسم و آسیب های فیزیکی می باشد.
  • آسیب صفحه کف پا
    زمانی که رباط های قدرتمند در کف پا آسیب می بینند، آسیب صفحه کف پا رخ می دهد. صفحه کف پا نوعی بافت غضروفی محکم است که انگشت‌های پا را به استخوان متاتارسال وصل می کند و نقش مهمی در ثابت ماندن انگشتان دارد همچنین باعث می شود که کشش بیش از حد به هر سمت پیشگیری شود.
    شایع ترین و رایج ترین علتی که باعث می شود صفحه کف پا آسیب ببیند فشار بیش از اندازه به مفصل متاتارسو فلانژیال می باشد. این فشار باعث می شود که صفحه کف پا دچار تحلیل روی و پارگی شود. زمانی که افراد با آسیب کف پا مواجه می شوند دیگر نمی توانند انگشتان خود را ثابت نگه دارند در نتیجه بی ثباتی و درد رخ می دهد.

 

دکتر متخصص انگشتان پا

بسیاری از افراد با مشکلات انگشتان و دیگر بیماری های پا مواجه هستند که در این مواقع مراجعه نمودن به دکتر متخصص انگشتان پا بهترین گذینه برای درمان می باشد. دکتر متخصص انگشتان پا ناحیه مد نظر را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند اقدامات لازمی برای درمان عارضه رخ داده انتخاب کند. همانطور که می دانید فاصل پا و انگشت های پا 25% از استخوان اسکلتی بدن را تشکیل می دهند و باعث می شوند حرکت و انجام فعالیت های روزمره توسط این مفصل ها به راحتی انجام شود به همین منظور زمانی که اختلالاتی در انگشت‌های پا به وجود می آید افراد زندگی راحت خود را از دست می دهند و تنها راه حل مراجعه به دکتر متخصص انگشتان پا می باشد. یافتن دکتر متخصص انگشتان پا ممکن است برای افراد بسیار سخت باشد اما در این مقاله می خواهیم ویژگی های بهترین دکتر متخصص انگشتان پا را در اختیار شما قرار دهیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی دکتر فوق تخصص پا در تهران چیست؟

زمانی که افراد با عارضه و درد در ناحیه انگشتان مواجه می شوند بایستی بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران را انتخاب نمایند و این امر بسیار ضروری می باشد. برای یافتن بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران بایستی تحقیقات بسیاری انجام دهید سپس ویژگی های یک دکتر فوف تخصص پا در تهران را در نظر بگیرید زیرا دکتر متخصص انگشتان پا بایستی یک سری معیار را داشته باشد تا بتواند با آگاهی کامل مشکلات و بیماری های پا را درمان کند.
در ادامه مقاله مطالب مهمی درباره انتخاب دکتر فوق تخصص پا در تهران را برای شما به منظور راهنمایی شرح می دهیم. افرادی که در تهران یا در نواحی تهران زندگی می کنند بایستی بدانند که دسترسی به بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران راحت می باشد.
برای یافتن بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران و بهترین دکتر جراح انگشت پا به موارد زیر توجه کنید:

  • پرس و جو کردن از افراد و جست و جو نمودن در سایت های اینترنتی

زمانی افراد احساس می کنند که بایستی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایند بایستی در وهله اول برای انتخاب پزشک جست و جو لازم انجام دهند علاوه براین جست و جو می توانند بازخورد صفحه دکتر متخصص انگشتان پا را مورد بررسی قرار بدهند. زمانی که جست و جوی صحیح را پیش بگیرید بی شک بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران، بهترین دکتر جراح انگشت پا و بهترین دکتر متخصص انگشتان پا را پیدا می کنید.

  • مورد بررسی قرار دادن مدرک پزشکی دکتر متخصص انگشتان پا

مورد بررسی قرار دادن مدارک پزشکی دکتر بسیار حایز اهمیت می باشد این مدارک شامل گواهی تحصیلی، مدرک پزشکی و معتبر بودن نامه پزشکی می باشد شما بایستی قبل از انجام هر کاری مدرک پزشکی را مورد بررسی قرار بدهید تا از صحت آن مطمئن شوید.

  • تخصص و مهارت داشتن پزشک متخصص انگشتان پا

افراد در این مرحله بایستی تخصص، مهارت و تجربه بالای پزشک مد نظر را ارزیابی کنن زیرا این موضوع یک معیار مهم به منظور نتیحه مثبت درمان می باشد. زمانی که پزشک دارای تجربه بالا باشد به راحتی می تواند مشکلات شما را تشخیص دهد و اقدامات لازمی برای درمان در نظر بگیرد.
زمانی که دکتر متخصص انگشت پا بتواند تشخیص درست و به موقعی به دست آورد، می تواند به راحتی و درستی جوابگوی مراجعه کننده باشد و اختلالات آنان را از بین ببرد.

  • اخلاق درست پزشک

دکتر متخصص انگشتان پا بایستی مانند دیگر پزشکان اخلاق خوش و حوصله فراوانی داشته باشد تا بتواند به مشکلات بیماران گوش دهد و پاسخ سوالات بیماران را بدهد اگر پزشک صبور و خوش اخلاق نباشد بیمار به راحتی نمی تواند مشکلات خود را مطرح کند و در این صورت روند درمان بیماری بسیار سخت خواهد شد.

  • دسترسی سریع به دکتر متخصص انگشتان پا

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب بهترین دکتر متخصص انگشتان پا مهم می باشد دسترسی سریع به دکتر متخصص انگشتان پا می باشد زیرا در نظر نگرفتن ترافیک شهری و شلوغ بودن راه ها امکان دارد برای افراد دردسر ایجاد کند علاوه بر دسترسی به مطب پزشک، بایستی با توجه به شرایط مراجعه کننده آنلاین با پزشک در ارتباط باشد تا بتواند مشورت های لازم انجام دهد.

  • مورد بررسی قرار دادن تجهیزات و خدمات دادن کلینک ها

از دیگر معیارهای مهمی که افراد بایستی به آن توجه کنند مجهز بودن کلینیک و فعالیت پزشک می باشد. داشتن دستگاه های مدرن و تجهیزات و خدمات لازم در روند بهبود این عارضه بسیار اهمیت دارد و این امر موجب می شود که فرد رضایت کافی داشته باشد.

بهترین دکتر جراح انگشت پا چه کسی است؟

باید توجه داشته باشید که زمانی که فعالیت های طولانی مدت روزانه را انجام می دهیم، انگشتان پا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند بنا براین احتمال آن که استخوان انگشتان پا تحلیل بروند یا ساییده شوند بسیار زیاد است. زمانی که افراد با چنین مشکلاتی روه رو می شوند بایستی به دکتر متخصص انگشتان پا مراجعه نمایند. دکتر متخصص انگشتان پا همان دکتر ارتوپد می باشد که وظیفه اصلی آن درمان ناهنجاری و اصلاح آناتومی استخوان بدن می باشد.
همانطور که می دانید مفصل پا و انگشتان پا جزو سیستم حرکاتی بدن می باشد. زمانی که افراد با مشکلات و ناهنجاری های انگشتان پا مواجه می شوند بایستی این ارزیابی را به دکتر متخصص انگشتان پا بسپارند تا با درمان به موقع از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند زمانی که با روش های غیر جراحی فرد درمان نشود بایستی نزد بهترین دکتر جراح انگشت پا برود تا با انجام جراحی اختلالات موجود در ناحیه پا را درمان کند. بهترین جراح انگشت پا کسی است که بتواند عوارض موجود در جراحی را کاهش دهد و نتیجه جراحی مثبت باشد. افراد بایستی برای انتخاب بهترین دکتر جراح انگشت پا تحقیقات لازم را انجام دهند تا از مشکلات و عوارض جانبی پس از جراحی دور باشند.

کج شدن انگشتان پا نشانه چیست؟

زمانی که افراد دچار کج شدن انگشت‌های پا می شوند اولین سوالی که ذهنشان را درگیر می کند این است که کج شدن انگشتان پا نشانه چیست؟ و به چه علتی رخ می دهد. در این پاراگراف به سوال کج شن انگشتان پا نشانه چیست پاسخ می دهیم.
قارچ ناخن پا می تواند علاوه بر ظاهری زشت و ناخوشایند باعث شود که تغییر شکل نیز رخ دهد. همچنین زمانی که افراد دچار قارچ ناخن می شوند ممکن است تغییر رنگ در ناخن خود مشاهده کنند و ممکن است این تغییر رنگ به ناخن های دیگر انتقال پیدا کند. برای آن که از بیماری قارچ ناخن جلوگیری نماییم بهتر است برخی موارد را رعایت نماییم که یکی از مهم ترین این موارد دور کردن پا از مناطق مرطوب می باشد. یکی دیگر از مواردی که برای جلوگیری از قارچ ناخن پا توصیه می شود این است که در ساحل و مناطق گرم پابرهنه نباشیم. افرادی که بیماریهای مزمن دارند مثل دیابت یا بیماری های خود ایمنی مانند ایدز هستند، در مقابل بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند و باید در این مناطق کفش بپوشند.
بونیون می تواند یکی از دلایل ایجاد علائم بدن باشد. افراد می توانند با استراحت کردن و یا با استفاده از کفش مناسب درد موجود به دلیل بونیون را کاهش داده و از بین ببرند. در برخی مواقع با توجه نکردن به پوشیدن کفش مناسب ممکن است آرتروز به وجود آید و افراد درد شدیدی را تحمل کنند. بونیون می تواند بافت نرم را ملتهب کند و حساسیت و رنگ قرمزی را در این ناحیه به وجود آورد. بهتر است که توجه داشته باشید زنان بعد از قطع پریود یا یائسگی ممکن است دردهایی را در پا یا انگشت‌های پا تجربه کنند که ممکن است این درد ها با نقرس و آرتروز یا بونیون مشابه باشند.

چه کسانی دچار کج شدن انگشتان پا می شوند؟

علت کج شدن انگشت‌های پا به طور کلی شناخته نشده است اما یکی از مهم ترین دلایل آن می تواند ژنتیک باشد. ژنتیک می تواند در غیر طبیعی بودن ظاهر پاها نقش بسیار مهمی داشته باشد و احتمال بروز بونیون را افزایش دهد. بیومکانیک غیرطبیعی باعث می شود که در ناحیه مفصلی فالانگیوم بی ثباتی و بی تعادلی ایجاد شود. در برخی مواقع کفش نیز در کج شدن انگشتان تاثیر گذار است اما نمی تواند به طور مستقیم در کج شدن انگشتان پا تاثیر بگذارد اما کسانی دچار کج شدن انگشت‌های پا می شوند که اختلالات زیر را داشته باشند. بونیون در بیشتر مواقع بر روی خانم ها تاثیر می گذارد زیرا نتیجه تحقیقات انجام شده نشان داده است که زنان 10 برابر بیشتر از آقایان دچار این عارضه می شوند. زیرا خانم ها با پوشیدن کفش های نامناسسب (پاشنه بلند، جلوباریک) باعث می شوند که بیماری هالوکس واگوس افزایش پیدا کند. کفش تنگ می تواند تورم و درد بونیون را نیز افزایش دهد. همانطور که قبلا نیز ذکر نموده ایم بیماری بونیون می تواند به دلیل اختلالات مادر زادی، آرتروز، روماتیسم مفصلی باشد.

  • اختلالات عصبی و عضلانی مانند فلج اطفال و اختلاف پاها از ید دیگر
  • صدمه وارد شده (کشش، شکستگی و صدمه های عصبی)

عوارض احتمالی

  • متاتارسالژی: زمانی که توپ پا ورم می کند، صدمه می بیند. هالوس واگوس می تواند منجر به بروز متاتارسالژی شود و زمانی که فرد کفش نامناسب بپوشد این وضعیت را تشدید می کند. افرادی که زیاد می دوند یا می پرند (بازیکنان و بسکتبالیست ها) بیشتر دچار این مشکلات می شوند.
  • بورسیت: بورسا نوعی مایع است که در کیسه وجود دارد و در کنار مفصل انگشت شست را احاطه می کند. زمانی که افراد دچار بونیون شوند این مفصل بزرگ تر می شوند بروسا می تواند درد و تورم و آسیب بیشتر را به همراه داشته باشد این اتفاق می تواند باعث شود که آرتروز رخ دهد و بافت صاف مفصل را تحت پوشش قرار می دهد.
  • انگشت چکشی: بونیون در خمیدگی و انگشت چکشی بسیار تاثیر گذار است و می تواند باعث شود که مفصل میانی انگشت دوم، سوم و چهارم نیز دچار خمیدگی شوند. زمانی این اتفاقات رخ می دهد که تاندون ها از جایگاه اصلی خود خارج شوند.

درمان کج شدگی انگشتان پا

  • پوشیدن کفش مناسب: درمان های غیر جراحی در درمان کج شدگی انگشت‌های پا بسیار تاثیر گذار هستند به عنوان مثال پوشیدن کفش مناسب و اسراحت کافی باعث می شود درد مزمن از بین برود. کفش های پیاده روی به دلیل سبک بودن و داشتن پاشنه نرمال باعث می شوند فرد راحتی داشته باشد. فردی که دچار مشکل بونیون می باشد می تواند با این راه حل اختلالات بونیون در انگشتان پا را درمان کند البته بایستی بدانید بهترین راه درمان اختلالات انگشتان پا مراجعه به دکتر متخصص انگشتان پا می باشد.
  • قرار دادن یخ: برای آرام شدن درد و کاهش تورم بهتر است یخ را در ناحیه آسیب یده قرار دهید و تا 20 دقیقه آن را حفظ کنید. یخ می تواند روی اختلالات بونیون تاثیر بگذارد اما در برخی مواقع ممکن است فرد با مشکلاتی همچون صدمه های عصبی، مشکلات گردش خون و… مواجه باشد، در این شرایط بایستی قبل از قرار دادن یخ روی ناحیه مد نظر ابتدا با دکتر متخصص انگشتان پا مشورت کند.
  • استفاده کردن از پد: پدهای مخصوص می تواند با قرار گرفتن بر روی ناحیه صدمه دیده، درد و ناراحتی را کاهش بدهند اما ممکن است در برخی مواقع فرد نتواند به درستی از این پدها استفاده کند پس بهتر است قبل از انجام هر حرکتی با دکتر متخصص انگشتان پا در میان بگذارد تا دچار عوارض جبران ناپذیر نشود.
  • دارو درمانی: بسیاری از داروها وجود دارند که به تسکین درد کمک می کنند ب عنوان مثال استامینوفن، ناپروکسن، ایبوپروفن و… می تواند درد را از بین ببرد اما اگر فرد به آرتروز مبتلا باشد بهتر است نزد دکتر متخصص انگشتان پا برود تا راه درمانی مناسب تری را پیش بگیرد.
  • اسپیلنت و بریس: محصولات بسیاری وجود دارند که بسیار انعطاف پذیر هستند و در داخل کفش استفاده می شوند این محصولات انگشت‌های پا را در شرایط مناسبی قرار می دهند و باعث می شوند فشار وارد شده به تاندون ها بسیار کاهش یابد و این امر موجب می شود که درد افراد از بین برود. به طور کلی ساختار ظاهری پاها با یک دیگر متفاوت می باشد به همین منظور دکتر متخصص انگشتان پا با گرفتن برخی آزمایشات لازم، اسپیلنت یا بریس مناسب افراد را تجویز می کند.
  • کفی طبی: کفی برای اصلاح ساختار انگشت‌های پا که به دلیل بونیون رخ داده اند می باشد. کفی طبی باعث می شود که چرخش یا انحراف غیر طبیعی انگشتان پا محدود شود و ثبات ایجاد کند. طبی ها برای درمان کجی انگشت‌های پا بسیار مناسب هستند زیرا علاوه بر کم نمودن درد می توانند بونیون را درمان کنند و باعث شوند پیشرفت بونیون صورت نگیرد. کفی طبی یا کفش های طبی را می توانید به صورت آماده تهیه کنید.
  • تزریق کورتون: با تزریق کورتواستروئیدها التهابات موجود بر اثر بونیون ها از بین می روند اما به طور کلی برای درمان بونیون از تزریق کورتون ها بسیار کمتر استفاده می کنند.

تمرینات

تمرینات مخصوص باعث می شوند که انگشتان و عضلان پا تقویت شوند و درد و ناراحتی از بین برود . زمانی که افراد دچار آرتروز می شوند دکتر متخصص انگشتان پا تصویه می کند که حتما برای تقویت استخوان و عضلات پا تمرینات لازم را انجام دهند. به عنوان مثال تلاش کنید که در هوا با انگشتان پا حروف الفبا بنویسید یا برای تقویت عضلات تیله هایی را توسط پا بلند کنید سپس درون پیاله بریزید. کشش انگشت‌های پا نیز در تسکین و کاهش درد بونیون بسیار تاثیر گذار است. برای بهبودی زودتر بهتر است این حرکات را روزانه به طور مداوم انجام دهید.

جراحی

زمانی که با انجام درمان های خانگی و درمان های غیر جراحی که دکتر متخصص انگشتان پا توصیه کرده است، درمان نشوید. دکتر متخصص انگشتان پا جراحی را توصیه می کند تا انگشتان پا صاف شوند اما در نوجوان ها جراحی انجام نمی دهند زیرا نوجوان در حالرشد است و ممکن است بعد از انجام جراحی بونیون عود کند.
پیشگیری از بیماری های استخوانی چه می باشند؟
انتخاب نمودن کفش مناسب به خصوص کفش های پاشنه کوتاه، از بروز بونیون جلوگیری می کند زیرا فضای مناسبی برای انگشتان پا ایجاد می کند و نمی گذارد انگشتان پا تحت فشار قرار بگیرند. علاوه بر مواردی که ذکر نمودیم بهتر است برای انتخاب کفش آگاه باشید و کفشی را انتخاب کنید که اندازه پا باشد و انگشت‌های پا در آن احساس راحتی داشته باشند. افرادی که کف پای صاف دارند یا قوس بیش از اندازه دارند بهتر است برای سلامتی پای خود و جلوگیری از بروز بونیون از کفش طبی استفاده کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که شما را در جهت یافتن بهترین دکتر متخصص انگشتان پا، بهترین دکتر جراح انگشت پا، دکتر فوق تخصص پا در تهران و … راهنمایی کنیم. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که زمانی که درد، ناخوشی و دیگر موارد در قسمت انگشتان پا احساس کردید، بهتر است در اولین فرصت خود را به پزشک دکتر متخصص انگشتان پا برسانید زیرا ممکن است تاخیر در مراجعه به دکتر متخصص انگشتان پا مشکلات بدتری را برای شما به وجود آورد. بنابراین برای سلامتی خود توصیه می کنیم که پزشک خوبی را در مراکز معتبر بیابید تا با اطمینان کامل به درمان عارضه خود بپردازید. امیدواریم با خوان موارد فوق مطالب حائز اهمیتی درباره کج شدن انگشتان پا نشانه چیست؟ انحرافات انگشتان به چه دلیلی می باشد و … رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید