کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد مچ پا؛ احتمال ایجاد آسیب‌های جدی در مچ و ناتوانی در تحرک و ورزش

به صورت طبیعی آسیب پذیری مچ بسیار بالا است و امکان دارد درد مچ پا را در داخل، خارج و یا در امتداد تاندون آشیل احساس کنید. اگرچه درد مچ خفیف به درمان های خانگی به خوبی پاسخ می دهد، اما بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا از احتمال آسیب های جدی در امان بمانید. اهمیت پاسخ به این پرسش که برای درد قوزک پا به چه دکتری مراجعه کنیم، آن زمان است که دچار آسیب دیدگی شده باشید. الزام مراجعه به پزشک در زمان آسیب به این دلیل است که اگر سریعا بهبود نیابد میتواند منجر به عمل جراحی و یا ایجاد مشکلات جدی در راه رفتن، ورزش کردن و … شود.

 

درد مچ پا

 

درد مچ پا چیست؟

آسیب به هر کدام از بخش هایی اعم از استخوان، تاندون و رباط در ناحیه مچ پا میتواند باعث ایحاد درد مچ شود. یکی از علل رایج که موجب درد مچ پا میشود پیچ خوردن پا است و معمولا مواقعی اتفاق می‌ افتد که مفصل پا تحت نیروی چرخشی قرار می گیرد. این میتواند باعث کشیده شدن رباط مچ و یا حتی در مواردی پاره شدن آن شود.
یک آسیب حتی در حد بسیار سطحی به ناحیه مچ، حداقل میتواند در لحظات اولیه باعث ایجاد درد بشود. اتفاق پیچ خوردن مچ احتمال دارد موقعی که فرد در حال انجام ورزش است و یا حتی مواقعی که بر روی سطحی نا هموار در حال قدم زدن میباشد رخ بدهد.
از دلایل و موارد شایع عامل درد مچ پا میتوان به مواردی مانند پارگی تاندون آشیل، التهاب تاندون آشیل، نقرس، خار استخوانی، آرتروز، نقرس کاذب، آرتریت واکنشی، آرتروز روماتوئید، پیچیدن، رگ به رگ شدن و کشیدگی و غیره اشاره کرد.
استفاده از درمان های خانگی در موارد بسیار محدودی میتواند دارای کارایی باشد ولی بهتر است که در صورت مواجه شدن با این مشکل حتما به پزشک و کلینیک پا مراجعه نمایید.

 

دلایل رایج در درد مچ پا

  • دیسک کمر

در مواقع کمر درد شدید وقتی باسن و مچ راست دچار درد می ‌شوند به این معنا هست که دیسک کمر عصب سیاتیک را تحریک کرده که در اصل قسمت هایی از ریشه عصب سیاتیک تحریک شده‌ است که باعث ایجاد درد در باسن و درد مچ پا میشود.

  • آرتروز مچ

مواردی اعم از درد مچ پا و خشک شدن مفصل مربوطه، از علائم آرتروز مچ پا هستند. معمولا افراد در اوایل این علائم را نادیده می‌گیرند و آنها را مرتبط با بالا رفتن سن و مضرات صدمات قبلی می‌دانند. با این ‌حال چنانچه اگر این علائم را درمان نکرد، می‌توانند به ‌تدریج شدتشان افزایش یابد و انجام فعالیت‌ های روزانه را دچار اختلال کنند.

  • سیاه شدگی مچ پا ( استئوکندریت )

در بعضی موارد احتمال دارد به دلیل اینکه مچ دچار پیچ خوردگی میشود، بخشی از غضروف استخوان مخصوصا در استخوان تالوس یا استخوان قاپی پا دچار شکستگی شود که سبب درد مچ پا و سفتی مفصل مچ میشود.

  • بیماری روماتیسمی

زمانی که مفاصل مچ پا به روماتوئید آرتریت (روماتیسم مفصلی) دچار می‌شوند ، التهابی که از آن نشات میگیرد می‌تواند سبب درد مچ پا (درد تاندون آشیل)، درد پاشنه و کف پا و همچنین درد انگشتان پا شود.

  • پیچ خوردگی مکرر مچ پا

اتفاق پیچ‌ خوردن مچ در بیشتر مواقع به موجب تغییر جهت ناگهانی، افتادن از ارتفاع و یا ضربه ای به پا که مفصل مچ را از جایگاه اصلی اش جا به جا می کند، میباشد. این اتفاق عموما حین انجام کار های ورزشی، پوشیدن کفش های نا مناسب، راه رفتن ساده یا دویدن روی سطوحی که هموار نیستند رخ می‌دهد.

  • سندروم تونل تارس

با گرفتگی عصب درشت نی حین عبور از تونل تارس در قوزک رخ می دهد و به عنوان رایج ترین نشانه سندروم تونل تارس میتوان به درد مچ پا (مخصوصا اطراف قوزک داخلی مچ) اشاره کرد که احتمالا به کف پا یا نواحی بالاتر سرایت بکند و آن قسمت ها را هم درگیر بکند.
درد سوزشی کف پا ، گزگز و خواب رفتن و مورمور شدن کف پا هم احتمال دارد رخ بدهد که عموما شب هنگام ونیز در حین راه رفتن و اعمال وزن بدتر میشود که ممکن است عضلات کف پا تحلیل روند و تضعیف شوند.

 

تشخیص درد مچ پا

پزشک وضعیت کلی سلامتی، سابقه ی پزشکی و علائم موجود را مورد بررسی قرار می‌دهد و همچنین پا و مچ پا برای کنترل حساسیت به لمس و تورم توسط پزشک معالج معاینه می‌ شود. از طرف دیگر در راستای تکمیل پروسه و در ادامه بررسی های قبلی، نحوه راه رفتن (چگونگی حرکت استخوان ها در پا و مچ)، میزان درد و سختی مفصل ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک درصورت لزوم از آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص بهتر در رابطه با روش درمان بهره می‌برد.
آزمایش های تصویربرداری آگاهی لازم را از نظر بررسی مشکلات ساختاری و آرتروز در اختیار پزشک می گذارد که شامل موارد زیر می‌باشد :

  • پرتونگاری ساده 

جهت بررسی آرتروز ، عفونت یا توده استخوانی و… است.

  • سی تی اسکن 

اگر مشکلات در گرافی ساده مطرح باشد میتوان جهت بررسی دقیق تر از سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) استفاده کرد.

  • ام.آر.آی (MRI) 

جهت بررسی و مشاهده دقیق بافت هایی از نوع نرم اعم از رباط ها، تاندون ها و… استفاده می گردد.

 

درد مچ پا اول صبح

در بعضی از افراد درد مچ پا ممکن است ابتدای صبح بروز کند. بیشتر کسانی که مبتلا به بیماری استئوآرتریت هستند زمانی که از خواب بیدار میشوند هنگام صبح و یا بعد از نشستن طولانی درد مچ پا را نسبت به زمان های دیگر بیشتر حس میکنند.
دلیل اصلی درد مچ پا اول صبح در مفاصل، به حالت کلی این است که در کل روز فشار بیش از حدی به مفاصل وارد شده است این فشار طوری بوده که در زمان استراحت شب هنگام نیز قابع رفع نبوده است .
گرچه نباید از این موضوع غافل ماند که داشتن وزن زیاد هم در ردیف علت‌ های این مشکل قرار میگیرد. افرادی که به دلیل افزایش وزن و چاقی زیاد این درد را تحمل می‌کنند زمانی که راه می‌روند به سادگی میزان درد مچ را متوجه می‌شوند.
بطور معمول درد مچ پا اول صبح نشان از پیشرفت بیماری می‌باشد. این موضوع به شما این پیغام را میدهد که در صورت اصلاح نکردن وضعیت موجود، در آینده‌ای نزدیک درد شدیدتر خواهد شد. پس برای پیشگیری از وخیم شدن شرایط بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمود.

 

درد مچ پا هنگام راه رفتن

مشکلات متعددی از جمله پیچ خوردگی مچ، شکستگی، پارگی یا کشیدگی می تواند علت درد مچ پا هنگام راه رفتن باشد. شرایط زیر می توانند باعث درد مچ پا هنگام راه رفتن شوند:

  • پارگی تاندون آشیل (Achill tendon rupture)

در حالت کلی و عادی این اتفاق بیشتر به سبب فعالیت های ورزشی سخت همچون دویدن رخ میدهد. پارگی تاندون آشیل در اتفاقات ناگواری مانند دویدن روی سطوح ناهموار و افتادن در چاله هنگام راه رفتن امکان پذیر است.
پارگی تاندون آشیل میتواند ناشی از موارد گوناگونی اعم از درد در ناحیه پشت ساق پا ، عدم توانایی در انداختن وزن بدن روی کف پا ، احساس درد و مشاهده تورم در مچ پا و غیره باشد.

  • التهاب بورسیت (بورس) های مچ پا

بورس ها، بالشتک های ژله ای هستند که در اطراف مفصل واقع شده اند. وظیفه‌ی بورس های ناحیه مچ محافظت از تاندون آشیل میباشد و همچنین مانع از ساییده شدن آن میشود.
در هنگام استفاده بیش از اندازه یا فعالیت شدید ممکن است بورسیت ملتهب شود و یا پاره شود. دلایل بورسیت مچ پا عبارتند از درد هنگام راه رفتن روی پنجه پا و تورم ، درد پاشنه پا یا قرمزی پوست پشت پاشنه پا و…

  • التهاب تاندون (تاندونیت آشیل)

تاندونیت میتواند ناشی از رخداد هایی همچون کشیدگی در قسمت زرد پی آشیل و یا بیش از اندازه مورد استفاده قرار دادن آن باشد. تاندونیت آشیل میتواند نشانه های گوناگونی داشته باشد که برای نمونه میتوان به زود رنجی نسبت به لمس، سفتی و احساس درد ضعیف در ناحیه مچ پا و یا درد شدید در قسمت پشت مچ پا و همچنین ساق پا اشاره کرد.

 

درد مچ پا هنگام ورزش

مواردی از درد مچ پا هستند که در اثر ورزش به وجود می‌آیند. درد مچ پا هنگام ورزش، مشکلی رایج برای کسانی است که فعالیت ورزشی می‌کنند. هر قدمی که انسان بر می‌دارد، به مچ پای خود وزن و فشاری را وارد می‌کند که در آخر، این کار باعث ایجاد آسیب دیدگی در مچ و احساس درد در مچ پای فرد خواهد شد.

 

درد مچ پا هنگام دویدن

اگر در زمانی که می‌دوید و درد مچ پا را احساس کردید، این می تواند نشانه التهاب تاندون (تاندونیت) باشد. التهاب تاندون مچ بیشتر به خاطر استفاده بیش از اندازه از تاندون، در زمان دویدن های پشت سر هم می باشد.
از دیگر دلایل رایج درد مچ پا هنگام ورزش، دویدن طولانی مدت بعد از یک زمان بی تحرکی یا کم تحرکی است. در این مورد به دلیل وارد شدن فشار به بافت های نا آماده صدمه و درد ایجاد می شود. دلیل درد مچ پا در هنگام دویدن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تاندونیت عضله تیبیالیس پوستریور (posterior tibial tendonitis)

متداول ترین التهاب زرد پی در مچ است. در این نوع تاندونیت پارگی های جزئی در زرد پی ایجاد میشود. بیشترین قسمتی که درد برآمده از این نوع التهاب تاندون در آنها نمود پیدا میکند ناحیه پشت و یا پایین قوزک داخلی مچ پا میباشد.

  • شکستگی های استرسی (stress fracture)

این نوع شکستگی ها به سبب شکست های ریزی که در استخوان پدید می آید، ایجاد می شوند. اعمال نیروی پیوسته و ضربات پی در پی به استخوان مخصوصا در حین دویدن طولانی مدت میتواند موجب برزو این شکستگی ها شود.

  • بی ثباتی مچ پا و بیومکانیک

در مواردی، مچ امکان دارد ضعیف باشد. بی ‌ثباتی مچ پا باعث می‌شود که بیومکانیک طبیعی بدن هر لحظه که وزنی روی آن واقع میشود، از بین برود و باعث درد مزمن و صدمات مکرر در زمان دویدن شود.
مچ ضعیف می تواند نتیجه پروناسیون بیشتر از مقدار باشد که با حرکت زیاد رباط های نگهدارنده پای شما را ضعیف می کند. زمانی که بیش از حد پرونات می کنید، محل قرارگیری هر پله کمی خارج از تعادل است که باعث می شود پای شما به سمت داخل بچرخد و شوک ضربه به طور ناهموار جذب شود. ویتلی می‌گوید: «در دویدن برای جذب شوک مقداری پروناسیون لازم است، اما خیلی سریع می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.
این نوع صدمه می تواند از راه پاهای شما به سمت بالا و خارج گسترش یابد و باعث تشکیل درد مزمن شود که در صورت درمان نشدن، می تواند ناتوان کننده باشد. کفش‌ های کنترل حرکت یا کفش ‌های دویدن پایدار ممکن است گزینه خوبی برای کنترل مچ پاهای لرزان باشند. اما همیشه بهترین کار این است که کفش‌تان را یک فرد حرفه‌ای انتخاب کند تا مطمئن شوید که کفش مناسب برای نوع پا، آسیب‌ دیدگی و فعالیت خود دارید.

  • آرتریت مچ پا

در حالی که افراد آرتریت را به ورزشکاران مسن تر نسبت می‌دهند، اما همیشه اینگونه نیست و می تواند گریبان گیر همه ورزشکاران و دوندگان در هر رده سنی شود. سه نوع مختلف از آرتریت پا وجود دارد که می تواند باعث آسیب مچ در هنگام دویدن شود: استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتریت پس از ضربه. در هر مورد، مفصل آسیب دیده یا ضعیف می شود که منجر به سفتی و عدم تحرک می شود.
آرتریت به طور انحصاری برای دوندگان حرفه‌ای در نظر گرفته نمی شود . اگر متوجه علائم شدید، حتما پیگیری کنید زیرا امکان دارد به تدریج بدتر شوند، پس قبل از اینکه خیلی دیر شود مداخله کنید.

 

درد در مچ پا در فوتبال

اگر بخواهیم به ورزش های فیزیکی اشاره کنیم قطعا باید از فوتبال هم نام ببریم. به خاطر همین فیزیکی بودن است که همیشه امکان بروز آسیب دیدگی در آن بالا است. به طور کلی آسیب دیدگی های مربوط به پا و به ویژه مچ را میتوان از متداول ترین صدمات ورزشی که بیشتر در ورزش های فیزیکی رخ میدهد دانست. بازیکنان فوتبال و سایر ورزشکاران باید به یک متخصص طب ورزشی یا مرکز ارتوپدی حرفه ای مراجعه کنند .
بازیکنان فوتبال در هیچ سنی نمیتوانند خود را از احتمال آسیب دیدگی مصون نگه دارند. طبق گزارشی که یک مجله ارتوپدی آمریکایی منتشر کرده است در مدارس فوتبال بیش از 70 درصد بازیکنان در معرض آسیب دیدگی های مربوط به پا و مچ قرار گرفته اند. طبق آمار موجود میتوان گفت که احتمال بروز این نوع آسیب دیدگی ها در بازیکنان جوان بیشتر است.

 

پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

در بین انواع آسیب هایی که میتواند برای مچ پا رخ بدهد، یکی از رایج ترین آنها، پیچ خوردگی میباشد. پیچ خوردگی زمانی رخ میدهد که چندین (یا یک) رباط در حوالی مفصل مچ، یا کشیده شوند و یا پاره شوند.
اگر بخواهیم به نشانه های آن اشاره کنیم، میتوانیم مواردی مانند احساس درد، کبودی ، متورم شدن و سختی در راه رفتن را نام برد. اگر با ساده انگاری از کنار پیچ خوردگی پا رد شویم و آن را به طور اصولی درمان نکنیم می تواند در بلند مدت منجر به بی ثباتی مچ شود. برخی پیچ خوردگی ها با استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا گذاشتن پا، فیزیوتراپی و داروها درمان می شوند. هنگامی که کشش جدی تر باشد، ممکن است جراحی انجام شود.

 

دلایل پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

برخی از علائم عبارت اند از:

  • حرکات سریع مانند شوت زدن توپ

  • افتادن در چاله های زمین فوتبال

  • رگ به رگ شدن مچ هنگام دویدن

 

شکستگی مچ پا در فوتبال

اگر استخوانی به طور کلی و یا به صورت جزئی، ترک بردارد، گوییم آن استخوان دچار شکستگی شده است. طبق شواهد بیشتر شکستگی های مربوط به مچ در ورزش فوتبال به سبب چرخش ناگهانی مچ به سمت بیرون یا داخل میباشد.
به این موضوع هم توجه کنید که شیوه صحیح درمان شکستگی و پیچ خوردگی با همدیگر تفاوت دارد پس تشخیص این دو آسیب از همدیگر بسیار حائز اهمیت است و به دلیل همین اهمیت است که تشخیص این آسیب ها باید به فرد متخصص سپرده شود. عموم مردم در اکثر مواقع دچار این اشتباه میشوند که شکستگی را با پیچ خوردگی اشتباه میگریند.
علائم آن شامل درد (می تواند از مچ تا زانو گسترش پیدا کند)، کبودی ، تورم شدید و زخم می باشد. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که استخوان از طریق پوست به بیرون نفوذ کند. امکان دارد قادر به راه رفتن نباشید، اما اگر توانایی راه رفتن داشتید، فرض نکنید که مچ پای شما نشکسته و سالم مانده است.
در آخر اینکه بعضی از ورزشکاران فکر می کنند بازی با درد نشانه ای از قدرت و افتخار است ، اما این موارد به صورت جزئی اتفاق می افتد، به ویژه زمانی که شما مصدوم شده اید و یا درد شدید یا طولانی مدت را تجربه می کنید. نادیده گرفتن درد یا بازی کردن با درد بطور معمول باعث ایجاد آسیب جدی تری می شود.

 

روش درمان درد مچ پا

افرادی که دچار درد مچ شده اند باید تا زمانی که درد در مچ به طور کامل بهبود نیافته است باید توجه کنند که از وارد کردن هر گونه فشار حتی تحمیل وزن خود بر روی مچ خود باید خودداری کنند. بعد از بهبودی درد مچ پا هم یکی از مهم ترین راه های درمان درد مچ پا که فیزیوتراپی می باشد حتما باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که بافت اسکار ایجاد نمی‌شود و دامنه حرکتی مچ محدود نخواهد شد.
اگر در هنگام راه رفتن در ناحیه مچ احساس درد دارید، لازم است که آن را سریعا درمان کنید. این امکان وجود دارد که تاندون آشیل یا مفصل مچ شما دچار آسیب دیدگی شده باشد. در حالتی که درد در مچ شما کم بوده باشد و هیچ سابقه پیچ خوردگی نداشته باشید، ممکن است روشهای کاهش درد خانگی برای درمان شما کافی باشد.
استفاده از یخ، استراحت دادن، بالا گذاشتن پا (برای کاهش تورم)، استفاده از پمادهای مسکن و کاهش دهنده تورم و مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب از روش‏های درمان درد مچ پا در منزل برای کم کردن درد هستند.

  • داروهای درمان درد مچ پا

از این نوع داروها در راستا بهبود دادن علائم در فاز شدید استفاده می گردد که شامل مسکن های ضد التهابی به همراه ترکیبات غضروف ساز می باشد.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) اغلب برای کاهش دادن درد و التهاب آرتروز مچ استفاده می شوند که این داروها بدون نسخه نیز قابل تجویز می‌باشند. ایبوبروفن، آسپرین و ناپروکسن از جمله داروهایی هستند که مصرف آنها باعث کم کردن درد، تورم و التهاب ناشی از آرتزوز می گردند.

  • روشهای درمان غیر تهاجمی

  •  کفش طبی و کفی طبی

در زمانی که در مچ فرد تغییر شکلی وجود دارد، با استفاده از کفی کفش می‌توان شکل اولیه را دوباره به مچ پا برگرداند و موجب کاهش درد در مفصل گردید .
این روش درمان یکی از آسان ترین و راحت ترین راه درمان درد مچ پا می باشد ؛ ما مفتخریم که یکی از بزرگترین و پر افتخار ترین تولید کننده کفی و کفش های طبی در ایران هستیم . شما مخاطب عزیز علاوه بر مراجعه به مرکز فوق تخصصی ما برای درمان درد مچ پا ، میتوانید با استفاده از کفی و کفش های طبی ما به راحتی درد را کنار گذاشته و با سلامت کامل مچ به همه کارهای روزمره خود برسید.

  • فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از روش‌ های غیرفعال و تمرین‌های برنامه ریزی شده به فرم ترکیبی به منظور حرکت‌ های اصلاحی و تقویت ساختار عضلانی استفاده می‌شود. کاهش درد و گرفتگی عضلانی از طریق مدالیته ‌های درمانی غیرفعال ، گرما / یخ و تحریک الکتریکی رخ میدهد .

بیمار به کمک انجام تمرین‌ های مخصوص انعطاف پذیری ، دامنه حرکتی را افزایش داده و قدرت عضلات حمایت کننده را تقویت میکند. بیماران نباید از روی آوردن به این درمان درد مچ پا نگران باشند، حتی بیمارانی که درد و مشکلات حرکتی دارند نیز از انجام تمرین‌ ها سود می‌برند.

  • بریس (عصا) طبی

استفاده از عصا یا بریس حرکت فرد را آسان و بهبود داده است و در کنار آن استفاده از کفش طبی (اورتوز) یا کفش ‌های ویژه با کف سخت ، کمکی است که برای کاهش فشار بر پا و بهبود درد می باشد.

  • درمان دستی و منیپولیشن و ماساژ

پایه همه این روش ها که به کمک دست‌ها انجام می شود بر پایه تقویت ساختار عضلانی بافت های دور مچ می گردد.

  • لیزر پرتوان

با استفاده از لیزر پرتوان می توان انرژی سلولی را افزایش دهیم. با کمک لیزر پرتوان میتوان بافت های آسیب دیده را ترمیم کرد که تا مقداری باعث جلوگیری از پیشرفت پاتولوژی گردید.

  • روشهای درمان تهاجمی (اینترونشنال)

روش اینترونشنال که به وسیله فوق تخصص درد تحت نظارت و راهنمایی سونوگرافی و یا فلوئوروسکوپی (اشعه ایکس) در اتاق عمل انجام می گردد شامل:

  • تزریق اوزون

در روش تزریق اوزون در درمان درد حاصل از آرتروز مفید و موثر می باشد. در زمان رخ دادن آسیب دیدگی، با این راه درمانی می توان جریان خون در بافت آسیب دیده را بهبود بخشید . در بافت‌های آسیب دیده با فراهم کردن مواد مغذی، مسیر بهبودی را بهبود می بخشد.
در صورت نیاز به بافت آسیب دیده اوزون ۲۰ میکروگرم تزریق می‌شود که باعث از بین رفتن تورم و درد گردیده و باعث تحرکات سوبات فیبری شده است . تزریق اوزون باعث میشود سلول ها با کمک این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند.
هر ۱ الی ۲ هفته یکبار باید تزریق اوزون مجدد تکرار شود. پس از یک الی دو جلسه درمان، بیماران شاهد بهبودی و تسکین درد و از بین رفتن تورم می شوند.

  • تزریق PRP

یکی از راه های درمانی موثر، تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت می باشد. در این مدل از درمان، پلاکت های غلیظ شده تهیه شده که شامل عامل های رشد سلولی بوده که تخریب بافتی با تزریق آنها در آن محیط، متوقف شده و ترمیم می گردد.
این راه درمانی هیچگونه عوارض جانبی ندارد چون در این روش از پلاسمای غنی پلاکت خون خود بیمار برای درمان استفاده می شود.

  • تزریق ارتوکین

در این روش درمانی از خون خود بیمار استفاده شده و پس از پالایش سرم آن که حاوی آنتاگونیست اینترلوکین است و موجب التهاب بافت آسیب دیده و ترمیم آن و کاهش درد می شود.

  • پرولوتراپی

چند تکرار از تزریق ترکیب گلوکز هیپرتونیک با غلظت ۱۲.۵ و بالاتر، برای ترمیم بافت آسیب دیده استفاده می‏شود.

  • رادیوفرکوئنسی

برای ترمیم مشکلات داخل مفصل و نیز متعادل سازی پیام عصبی انتقال درد (نرومدولیشن) و… از رادیوفرکوئنسی با مد پالس استفاده می شود.

 

سخن پایانی

در نهایت باید اشاره کنیم که درد مچ پا را نباید با سهل انگاری نادیده گرفت و حتما باید به فکر درمان درد مچ پا بود که از ساده ترین راه های درمان میتوان به انتخاب کفش مناسب اشاره کرد که برای این مورد میتوانید از مجموعه ما مشاوره لازم را گرفته و نسبت به تهیه محصول مورد نظر اقدام نمایید.
البته این را هم در نظر داشته باشید که در کنار انتخاب کفش مناسب در صورت داشتن درد در مچ ، امری الزامی است که این مورد را با یک متخصص در میان گذاشته و روند درمان درد مچ پا را تحت نظر پزشک به پایان برساند. درنهایت مرکز ما جهت تمرکز تخصصی و فوق تخصصی بر روی مشکلات پا تاسیس شده است تا بتوانیم با نگاهی حرفه ای مرهمی باشیم بر دردها و بیماری های پا در هموطنان عزیزمان.

دیدگاهتان را بنویسید