کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

متخصص ناخن

متخصص ناخن؛ تشخیص تغییرات غیرطبیعی بافت ناخن وپیشگیری از احتمال بروز عفونت و مشکلات جدی‌تر

آیا شما نیز به تازگی متوجه تغییرات عجیب و غریبی در ناخن های خود شده اید؟ به عقیده پزشکان، هیچ گونه تغییری در ناخن های پا یا دست خویش را نباید نادیده بگیرید. هر چند برخی از تغییرات در بافت و شکل ناخن، کاملاً بی خطر هستند، اما ممکن است بی توجهی به آن ها، مشکلات جدی و خطرناکی را برای شما به همراه آورد. بنابراین اگر در ناخن های خود، هر تغییری مشاهده می کنید، در اولین فرصت به یک متخصص ناخن مراجعه کنید. با ما همراه باشید تا در مورد علائم و علل بیماری های ناخن و همچنین خدمات درمانی که دکتر برای عفونت ناخن پا در این زمینه ارائه می دهند، اشاره کنیم.

 

متخصص ناخن

 

 

 

دکتر متخصص ناخن کیست؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای هر شخصی به وجود آید این است که متخصص ناخن کیست و برای درمان چه بیماری هایی به او مراجعه کنیم؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این موضوع بستگی به آن دارد که بیماری که با آن مواجه هستید در ناخن پای شما به وجود آمده باشد یا در ناخن دست؟
اگر ناخن های پای شما با هر نوع بیماری و مشکلی مواجه شده اند، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به یک کلینیک پای معتبر مراجعه کنید. چرا که بسیاری از مشکلات ناخن پا، باید به صورت تخصصی و دقیق، بررسی شوند. پزشکان ارتوپد و فوق تخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند، بهترین کسانی هستند که می توانند در درمان این نوع بیماری ها به شما کمک کنند.
اما اگر بیماری های ناخن، برای ناخن های دست شما به وجود آمده است، به شما پیشنهاد می کنیم که به یک متخصص با تجربه و حاذق در زمینه درمان بیماری های پوست و مو مراجعه کنید. متخصص ناخن نیز با مهارت و تخصص هایی که در طول سال ها تحصیل و طبابت به دست آورده  است، می تواند برای درمان تمامی مشکلات ناخن دست به شما کمک کند.

 

بیماری های ناخن که برای درمان آن ها باید به یک متخصص ناخن مراجعه کنید

ناخن ها از یک نوع پروتئین بسیار سخت به نام کراتین تشکیل شده اند. در قسمت زیرین ناخن، یک بافت نرم وجود دارد که عروق خونی بسیار ظریفی در آن باعث گردش خون می شوند. این عروق هستند که باعث ایجاد رنگ صورتی برای صدف ناخن می شوند. معمولاً ناخن های دست بسیار سریع تر از ناخن های پا رشد می کنند. همچنین ناخن ها با قرار گرفتن در مناطق گرم، رشد بهتری دارند تا مناطق سرد!
ناخن ها نه تنها به زیبایی جسم ما کمک فراوانی می نمایند، بلکه هر گونه تغییری در آن ها، می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. برخی از بیماری ها مانند سوء تغذیه، مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی و عفونت ها را می توان با مشاهده ناخن ها تشخیص داد. به عنوان مثال کمبود برخی از مواد معدنی مانند آهن، روی و مس، باعث تغییر شکل ظاهری ناخن ها می شوند. همچنین اگر ناخن های شما زرد شده اند، ممکن است نشان دهنده بیماری های کبدی و خونی باشد.
فرورفتگی ناخن، نشان از بیماری قلبی یا کمخونی دارد و ناخن های خمیده و کبود، نارسایی قلبی را هشدار می دهند. کسانی که رنگ ناخن های دست یا پای آن ها سبز و تیره شده است، نشان دهنده وجود میکروب یا عفونت در بستر ناخن است. در برخی از مواقع نیز ممکن است به سبب پوشیدن کفش نامناسب و وجود همان عفونت ها، شاهد فرو رفتن ناخن در گوشت باشیم. خوشبختانه تمامی این موارد را می توان از طریق متخصص ناخن بررسی نمود و نسبت به درمان آن اقدام کرد.

 

کلینیک درمان بیماریهای ناخن

خوشبختانه در کشورمان ایران، مراکز معتبری وجود دارند که به عنوان کلینیک درمان بیماریهای ناخن به فعالیت مشغول هستند. در این مراکز شاهد فعالیت بهترین متخصص پوست و ناخن هستیم که با سال ها دانش و تجربه خویش، خدمات ارزنده ای به تمام بیماران ارائه می نمایند.
متخصص ناخن در ابتدا با معاینات و آزمایشات دقیق پزشکی، نوع بیماری ناخن را مشخص نموده و سپس بر اساس آن شیوه درمان را انتخاب می کنند. گاهی اوقات می توان با مصرف داروهای خوراکی و موضعی، به طور کامل مشکلات ناخن را برطرف نمود. در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشک پیشنهاد عمل جراحی را به بیماران خود ارائه نماید.
به عنوان مثال، زمانی که ناخن در گوشت فرو رود و نتوان با داروهای موضعی آن را درمان نمود، باید بیمار تحت عمل ناخن دست یا پا قرار گیرد. خوشبختانه بسیاری از این عمل ها سرپایی هستند و می توان با یک جراحی ساده و در کوتاه ترین زمان ممکن، بیماری مرتبط با آن ها را درمان کرد.
در این عمل ممکن است بخشی از ناخن و یا تمام قسمت های بافت آن برداشته شود. این عمل بدون بخیه پانسمان می شود و شخص می تواند پس از گذشت یک الی دو روز، دوباره به فعالیت های عادی و روزانه خود مشغول شود.

چه بیماری هایی توسط متخصص ناخن درمان می شوند؟

جای بسی خوشحالی است که در کشورمان پزشکان ماهر و با تجربه ای داریم که به عنوان متخصص ناخن به فعالیت مشغول هستند. این پزشکان در زمینه درمان مشکلاتی مانند پینه، میخچه، فرورفتگی ناخن در گوشت و ترک های پا مهارت و تخصص بالایی دارند. همچنین شما می توانید برای دریافت برخی از مراقبت های ناخن نیز به کلینیک درمان بیماریهای ناخن مراجعه نمایید. از جمله این مراقبت ها می توان به پارافین تراپی، ماسک جلبک دریایی، ماسک طلا و… اشاره نمود.
همچنین بسیاری از ورزشکاران، سالمندان، افراد دیابتی و افراد مبتلا به بیماری های تیروئید نیز می توانند برای درمان بیماری های ناخن خویش، به یک متخصص ناخن مراجعه کنند. لازم به ذکر است که یک متخصص ناخن، به جدیدترین روش های درمان بیماری های ناخن آگاه است و با دقت و توجه فراوان، به درمان بسیاری از مشکلات ناخن به شما کمک خواهند نمود.

 

علائمی که با مشاهده آن ها باید به یک متخصص ناخن مراجعه کنید

علائم فراوانی وجود دارند که با مشاهده هر کدام از آن ها، باید به یک متخصص ناخن مراجعه کنید. ما در این قسمت، به صورت مفصل به برخی از این علائم و نشانه ها اشاره می کنیم؛ پس همچنان با ما همراه باشید:

  • ♦جدا شدن ناخن از بستر

گاهی اوقات ناخن دست یا پای شما، به آرامی شروع به بالا آمدن نموده و قسمتی از آن از بستر اصلی جدا می شود. مشکلاتی مانند عفونت قارچی، پسوریازیس و آسیب های ناشی از مانیکور باعث به وجود آمدن این بیماری می گردند. برای درمان این بیماری، حتماً به یک متخصص ناخن مراجعه نمایید؛ زیرا او می تواند با راهکارهای خوبی که ارائه می دهد، به ناخن شما کمک کند تا دوباره به صورت کاملاً طبیعی شروع به رشد نماید.

  • ♦وجود رگه های تیره بر روی ناخن

در برخی از موارد ممکن است رگه های تیره ای که بر روی ناخن ایجاد می شوند، نشان دهنده بیماری ملانوما که یکی از انواع سرطان است باشند. البته این نکته را فراموش نکنید که وجود هر نوع رگه های تیره ای، نشان دهنده بیماری سرطان نیست و این موضوع توسط یک متخصص ناخن با معاینات و آزمایشات پزشکی مشخص می گردد. اما بهترین کار در چنین شرایطی، مراجعه به بهترین دکتر پوست و ناخن است.

  • ♦تغییر رنگ طبیعی ناخن ها به رنگ سیاه یا سبز

اگر مشاهده نمودید که ناخن های شما به رنگ سبز یا سیاه درآمده اند، باید به وجود یک نوع عفونت در ناخن خود شک کنید. اگر در همان روزهای ابتدایی به پزشک مراجعه نمایید، ممکن است بتوان با مصرف برخی از داروهای خوراکی یا موضعی، آن را درمان کرد. اما اگر برای مراجعه به متخصص ناخن دیر کنید، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

  • ♦مشاهده ورم و قرمزی در اطراف ناخن

این بیماری که با نام پارونیشیا نیز شناخته می شود، معمولاً به سبب وجود عفونت رخ می دهد. خارج کردن عفونت و تجویز داروهای آنتی بیوتیک توسط متخصص ناخن، به درمان آن کمک فراوانی می نماید.

  • ♦ایجاد شیارهای عمیق بر روی ناخن

گاهی اوقات عواملی مانند تب، آسیب های جسمی و استرس شدید، ممکن است باعث توقف و یا کند شدن روند رشد ناخن ها گردد. در چنین شرایطی ممکن است شیارهای عمیقی بر روی ناخن های دست و پای خود مشاهده نمایید. با برطرف کردن عوامل به وجود آورنده این شیارها، مشاهده خواهید نمود که حالت ناخن ها، به شکل طبیعی خود بازخواهد گشت.

  • ♦زرد شدن ناخن ها

افرادی که از سیگار یا دخانیات استفاده می کنند، ممکن است با زرد شدن و ضخیم شدن ناخن های خود مواجه شوند. البته گاهی اوقات این علامت ممکن است نشان دهنده یک بیماری ریوی یا یک عفونت جدی در ناخن باشد که باید آن را توسط متخصص ناخن، به دقت بررسی نمود.

  • ♦قاشقی و نازک شدن ناخن ها

اگر شما در برنامه غذایی روزانه خود به میزان کمی از آهن استفاده کنید، ممکن است ناخن های شما نازک شده و به صورت قاشقی درآیند. کسانی که رژیم غذایی مناسبی ندارد و یا روده آن ها به بیماری هایی مبتلا شده است، با این عارضه در ناخن های دست یا پای خود مواجه خواهند شد. بهترین کسی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، یک متخصص ناخن است.

 

در چه شرایطی نیاز به عمل ناخن دست وجود دارد؟

معمولاً دکتر متخصص ناخن، سعی می کند با روش هایی مانند تجویز داروهای خوراکی و موضعی، بسیاری از مشکلات ناخن دست را برطرف نماید. اما در صورتی که این داروها هیچ کمکی به درمان بیماری های ناخن نکنند، ممکن است نیاز به عمل ناخن دست وجود داشته باشد. مشکلاتی که باعث می شوند پزشک تصمیم به جراحی و انجام عمل ناخن دست بگیرد عبارتند از:

  • ♦سفید شدن پوست ناخن و بدتر شدن آن به مرور زمان
  • ♦به وجود آمدن درد و حساسیت شدید در ناخن به خصوص در هنگامی که آن را فشار می دهید
  • ♦مشاهده ورم در ناخن دست
  • ♦خونریزی از ناخن
  • ♦آسیب دیدگی ناخن دست که نیاز به جراحی فوری دارد

خوشبختانه در کلینیک درمان بیماریهای ناخن، پزشکان حاذق و با تجربه ای وجود دارند که به عنوان بهترین متخصص پوست و ناخن و همچنین متخصص ناخن به فعالیت مشغول هستند. آن ها بهترین کسانی هستند که می توانید برای عمل ناخن دست یا پای خویش بر روی آن ها حساب کنید.

با اصلی ترین علل بیماری های ناخن آشنا شوید

ناخن های دست و پای ما، همواره در معرض آسیب های مختلف قرار دارند. همچنین برخی از بیماری های جسمی وجود دارند که علائم آن ها با تغییرات ناخن ها همراه است. بنابراین علل بسیار زیادی وجود دارند که ممکن است باعث بروز بیماری های ناخن شوند. قبل از این که به یک متخصص ناخن ماهر و با تجربه مراجعه کنید، بهتر است با اصلی ترین علت های بروز این بیماری آشنا شوید:

  • ♦پوشیدن کفش های نامناسب و تنگ
  • ♦انجام برخی از ورزش های حرفه ای مانند والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و…
  • ♦بروز آسیب و صدمات مکرر به ناخن های دست یا پا
  • ♦عدم توجه به بهداشت پاها و ناخن ها
  • ♦چاقی و اضافه وزن
  • ♦وجود برخی از بیماری ها در جسم مانند دیابت، مشکلات قلبی، تیروئید و کلیه
  • ♦عفونت های قارچی
  • ♦تعریق بیش از اندازه پاها

 

عوارض عدم مراجعه به متخصص ناخن

همواره پزشکان به ما تاکید می کنند که در صورت مشاهده هر نوع تغییری در ناخن، در سریع ترین زمان ممکن به یک متخصص ناخن مراجعه نمایید. متخصصان ناخن به سبب دانش و آگاهی بالایی که در طول دوران تحصیل خود به دست آورده اند و همچنین تجربیات ارزشمندی که از درمان بیماران مختلف دارند، بهترین کسانی هستند که می توانند برای درمان انواع بیماری های ناخن به شما کمک کنند.
در صورتی که مشکلات ناخن خود را پشت گوش انداخته و به یک متخصص ناخن حاذق و با تجربه مراجعه نکنید، ممکن است عوارض بسیار زیادی برای شما به وجود آید. اگر بیماری های ناخن شما به سبب عفونت باشد، ممکن است این عفونت به سایر قسمت های دست یا پای شما نیز کشیده شده و درمان آن سخت تر باشد. علاوه بر این، تجربه نشان دهنده آن است که بسیاری از مشکلات ناخن را می توان با مصرف دارو و یا یک جراحی ساده درمان نمود. اما اگر به موقع به پزشک متخصص مراجعه نکنید، ممکن است یک عمل ناخن دست یا پای سخت و پر هزینه در انتظار شما باشد.
همچنین بسیاری از بیماری های جسم ما، خود را با تغییرات ناخن نشان می دهند. بنابراین اگر تغییرات ناخن را پشت گوش انداخته و نسبت به آن ها بی توجه باشید، ممکن است این بیماری ها به صورت آرام و بی صدا پیشروی کرده و عواقب بدی را برای شما به همراه آورند. پس مراجعه به متخصص ناخن را کاملاً جدی بگیرید و از توصیه های او برای درمان بیماری های خویش پیروی کنید.

مزایای مراجعه به بهترین دکتر پوست و ناخن

بدون شک مراجعه به بهترین دکتر پوست و ناخن، مزایای بی شماری با خود به همراه دارد که در این قسمت به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • ♦یک متخصص ناخن با صبر و حوصله فراوان، به تمام صحبت های شما گوش کرده و با دقت ناخن های دست یا پای شما را معاینه خواهد کرد.
  • ♦متخصصانی که در زمینه بیماری های ناخن به فعالیت مشغول هستند، تنها به مشاهده و معاینه بسنده نمی کنند. بلکه آن ها با آزمایشات و بررسی های دقیقی پزشکی، تلاش می کنند تا به ریشه اصلی بیماری ناخن پی ببرند.
  • ♦معمولاً پزشکانی که به عنوان بهترین دکتر پوست و ناخن به فعالیت مشغول هستند، بهترین کلینیک درمان بیماریهای ناخن را برای ارائه خدمات به بیماران خویش انتخاب می کنند. در این کلینیک ها تجهیزات پیشرفته و مدرنی وجود دار که باعث انجام هر چه بهتر عمل جراحی ناخن دست یا پا می گردد.
  • ♦یک متخصص ناخن، پس از آن که بیماری ناخن شما را به صورت کامل و دقیق درمان نمود، شیوه هایی برای مراقبت از ناخن به شما پیشنهاد می نماید. با رعایت این موارد، ناخن های شما دیگر در معرض آسیب و بیماری قرار نمی گیرند.

 

با تغییر رنگ ناخن ها به یک متخصص ناخن مراجعه کنید

پزشکانی که به عنوان متخصص ناخن به فعالیت مشغول هستند، همواره به بیماران خویش توصیه می کنند که به تغییر رنگ ناخن ها، توجه فراوانی نمایید. همان گونه که می دانید رنگ طبیعی ناخن ها، صدفی و صورتی کمرنگ است. شما می توانید بروز هر نوع بیماری در جسم خویش را، با تغییرات رنگ ناخن های خویش متوجه شوید. در ادامه مطلب، برخی از تغییر رنگ های ناخن و بیماری های احتمالی جسم را برای شما عزیزان بیان می کنیم:

  • ♦ناخن آبی: نشان دهنده آن است که اکسیژن کافی در خون شما وجود ندارد.
  • ♦ناخن سفید: ممکن است شما به بیماری دیابت یا بیماری های کبدی دچار شده باشید.
  • ♦ناخن های رنگ پریده: اگر احساس می کنید ناخن های شما رنگ طبیعی همیشگی خود را ندارند و کمی رنگ پریده هستند، یک آزمایش خون بدهید. چرا که ممکن است دچار بیماری کم خونی شده باشید.
  • ♦ناخن های نیمه سفید و نیمه صورتی: چنین تغییری در رنگ ناخن ها، ممکن است به سبب بیماری های کلیوی رخ دهند.
  • ♦ناخن زرد: اگر برای ریه های شما مشکلاتی به وجود آمده باشد، ناخن های شما به رنگ زرد در می آیند. البته اگر هر نوع عفونتی در ناخن های شما وجود داشته باشند، ممکن است رنگ آن ها زرد یا سبز گردد.
  • ♦نیم دایره تحتانی قرمز تیره: بیماری های مانند سل پوستی، مشکلات قلبی و عروقی، آرتروز و درماتومیوزیت باعث چنین تغییر رنگی در ناخن ها می شوند.
  • ♦نیم دایره تحتانی آبی: مشاهده این رنگ، ممکن است نشان دهنده وجود یک مسمومیت در جسم شما باشد.

ذکر این نکته ضروری است که تغییر رنگ ناخن، لزوماً به معنای بیماری نیست؛ بنابراین با مراجعه به یک متخصص ناخن نسبت به سلامتی جسم خود، اطمینان حاصل کنید.

 

سخن پایانی

بسیار سپاسگزاریم که وقت با ارزش خود را برای مطالعه این مقاله اختصاص دادید. ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم شما را با متخصص ناخن و خدمات درمانی که به شما ارائه می نماید آشنا کنیم. همچنین در مورد علائم و علت های به وجود آورنده بیماری های ناخن برای شما سخن گفتیم. در ادامه از مزایای مراجعه به بهترین دکتر پوست و ناخن صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که چه زمانی نیاز به عمل جراحی ناخن وجود دارد؟
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که کوچک ترین تغییرات ناخن دست یا پا، علامت و نشانه ای هستند که ما را نسبت به سلامت کلی جسم خویش، آگاه می کنند. بنابراین هرگز علائم و نشانه های آن را پشت گوش نیندازید و از یک متخصص ناخن بخواهید تا به صورت دقیق و کامل، ناخن های شما را معاینه کرده و در پیدا کردن علت اصلی بیماری آن، به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید