کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

متخصص کف پای صاف

صافی کف پا از مشکلات ارتوپدی است که هم به شکل مادرزادی پدیدار می‌شود و هم در اثر افزایش سن و آسیب‌های متعدد بروز می‌کند. برای برخی از موارد ابتلا به این بیماری، متخصص کف پای صاف ممکن است جراحی را پیشنهاد کند، اما در بیشتر موارد، متخصص کف پا با جایگزین سازی کفش‌های بیمار با کفش‌های ارتوپدی و ارائه حرکات ورزشی مخصوص این عارضه را درمان می‌کند. صافی در زیر پا وضعیتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند.

Specialist-flat-feet

منظور از صافی در زیر پا از دیدگاه متخصص کف پای صاف چیست؟

صاف بودن قوس پا از بیماری‌های بسیار رایج میان افراد است که به آن زیر پا صاف نیز می گویند. فردی که از این بیماری رنج می‌برد در زیر پای خود فاقد قوس و انحنای طبیعی بوده و در نتیجه بواسطه وارد شدن فشار ناشی از وزن به این ناحیه قوس پا رفته رفته صاف می شوند.
هنگامی که فرد مبتلا به صافی در قوس پا می ایستند، پاها رو به بیرون قرار می‌گیرند و کل قوس پا پایین آمده و به زمین برخورد می کند.
در شرایطی صافی کف پا بروز می‌کند که در دوران طفولیت بیمار قوس طبیعی کف پا در وی شکل نگیرد. از سوی دیگر ممکن است این معضل در طی یک آسیب شدید به قوس پا و یا فشار فرسایشی مداوم ناشی از بالارفتن سن در مراحل بعدی زندگی و دوران بزرگسالی ایجاد شود.
به طور معمول نداشتن قوس طبیعی زیر پا برای فرد مبتلا، درد و ناراحتی در پی ندارد. از همین رو چنانچه دردی ندارید، درمان ضرورتی نخواهد داشت. با این حال، در صورتی که صافی در قوس پا منجر به درد زیر پای شما شده و در انجام فعالیت‌های روزانه شما محدودیت ایجاد می کند، احتمالاً مراجعه به یک کلینیک پا و متخصص کف پای صاف برای بهبودی شما ضروری باشد.

چه زمانی باید به متخصص کف پای صاف مراجعه کنیم؟

در شرایطی که پای بیماران در حالت ایستاده صاف به نظر می‌رسد، این مسئله اغلب می تواند در نتیجه بیماری تحت عنوان صافی زیر پا یا قوس افتاده شناخته شود. معمولاً صافی در قوس پا مشکل حادی محسوب نمی‌شود و نیازمند درمان نیست.
به علاوه این بیماری نباید در فعالیت های بدنی روزانه بیمار اختلالی ایجاد کند. با این حال، در موارد جدی تر، بیماران مبتلا به این بیماری باید با یک متخصص کف پای صاف مشورت کنند. برخی علل رایجی که باید با متخصص مشورت کنید شامل پاشنه صافی است که دردناک، سفت یا ضعیف خواهد بود.
آن دسته از بیمارانی که به صافی زیر پا مبتلا هستند و اغلب به دلیل آسیب دیدگی پا یا مچ پا، مشکل تعادل دارند یا فقط یک پایشان آسیب دیده، باید با متخصص پا نیز مشورت کنند. برای موارد خاصی از ابتلا به قوس پا صاف، احتمالاً جراحی راهکار درمانی ضروری است، با این حال در بیشتر موارد، متخصص می‌تواند کفش‌ها و ورزش‌های مناسبی را برای درمان این عارضه تجویز نماید.

متخصص کف پای صاف چه مشکلاتی را با این بیماری مرتبط می‌داند؟

در ادامه به مشکلاتی که متخصص کف پای صاف آنها را با ابتلا به این بیماری مرتبط می‌داند، اشاره شده است.

  • به دلیل فشار وارده به مچ پا در پی ابتلا به زیر پا صاف، دویدن یا راه رفتن برای بیمار دشوار می‌شود.
  • تراز بدن ، تراز کلی پاهای فرد ممکن است مختل شود، چرا که در اثر این بیماری ممکن است مچ پاها به سمت داخل می‌چرخد و همین مسئله می تواند باعث درد و ناراحتی شدید شود.
  • زانوها ، چنانچه در زانوهای خود احساس درد و ناراحتی یا مشکلی دارید این بیماری می‌تواند در بروز آنها موثر باشد، صافی در قوس پا یکی از عوامل ایجاد آرتروز در زانوها است.

متخصص کف پای صاف چه علائمی را به ابتلا به این بیماری مرتبط می‌داند؟

علائمی که پزشک متخصص با ابتلا به بیماری زیر پا صاف مرتبط می داند شامل موارد ذیل است:

– احساس درد و ناراحتی شدید و غیرقابل تحمل در ناحیه پاشنه یا اطراف قوس پا
– ناتوانی بیماری برای ایستادن روی نوک انگشتان پای خود
– داشتن تورم در نواحی اطراف مچ پا خصوصا قسمت داخلی
– ظاهر صاف یک یا هر دو پا
– احساس ناهمواری با پوشیدن کفشها

متخصص کف پای صاف چگونه صافی در زیر پا را درمان می کنند؟

بسیاری از افراد مبتلا به معضل قوس پا صاف، تجربه هیچ مشکل جدی و حادی را نداشته و متعاقباً در پی درمان آن هم نخواهند بود. در صورت بروز درد، سفتی یا سایر مشکلات، متخصص کف پای صاف احتمالاً درمان های غیرتهاجمی و غیرجراحی را توصیه می‌کنند. به ندرت، افراد برای رفع سفتی زیر پا یا مشکلات استخوان یا تاندون نیاز به جراحی دارند.
درمان هایی که پزشک متخصص مورد استفاده قرار می‌دهد شامل:

– بکارگیری درمان‌های مراقبتی اولیه شامل مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، استراحت کردن و یخ به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می‌کند.
– اقدام برای انجام برخی درمان های فیزیکی به منظور تقویت و کشش تاندون ها و عضلات دچار سفتی، بهبود انعطاف پذیری و تحرک خواهد بود.
– استفاده از برخی ابزارهای حمایتی همچون ارتز پا، بریس های پا یا ساق پا و کفش های سفارشی

مهم نیست که کدام یک از شیوه‌های درمانی احتمالی کف پا صاف برای شما مناسب است، حتی اگر نیاز به جراحی باشد، می توانید اطمینان حاصل نمایید که تیم پزشکی پا متشکل از متخصص صافی در قوس پا به رفع درد و ناراحتی شما کمک می کند.

دکتر خوب برای کف پای صاف

از آنجایی که صافی در زیر پا بیماری بسیار رایجی است و وضعیتی کاملاً واضح است، ممکن است والدین تصمیم بگیرند خودشان مشکل کودک خود را تشخیص داده و درمان کنند. متأسفانه، این دیدگاه اغلب باعث می‌شود که اقدامات والدین بیشتر از آنکه مفید باشند، آسیب می‌رسانند.
این مسئله به ویژه در خصوص کفش هایی که بدون تجویز پزشک صادق است. این کفش‌ها که بدون نظر متخصص کف پای صاف نه تنها به کودک شما کمکی نخواهد کرد، بلکه استفاده نادرست از این کفش ها ممکن است مشکلات بیشتری برای کودکان و اشخاص ایجاد کند.
یک دکتر خوب برای کف پای صاف آموزش و تخصص لازم را برای اطمینان از تشخیص و درمان صحیح مشکل پای فرد مبتلا را دارد.

آیا کف پای صاف قابل درمان است و می‌توان آن را بهبود بخشید؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که این روزها در خصوص صافی کف پا مطرح می‌شود آن است که آیا زیر پا صاف امکان درمان دارد یا خیر. نکته قابل توجه در خصوص صافی در قوس پا آن است که این بیماری می تواند به مشکلات مربوط به زانوها و مچ پا بیافزاید، چرا که چنین وضعیتی تراز پاهای فرد را تغییر می دهد. از همین رو تشخیص و درمان به موقع صافی در کف پا ضروری است.
در پاسخ به این پرسش که  آیا کف پای صاف قابل درمان است باید بگوییم چنانچه صافی مادرزادی در زیر پا در سنین پایین و کودکی تشخیص داده شود، می‌توان با انجام برخی اقدامات حمایتی و مراقبتی مثل کنترل وزن، استفاده از پد یا کفی مناسب و حرکات فیزیوتراپی در سنین طفولیت کنترل و درمان کرد. حال اگر علت بروز این معضل به دلیل آسیب جدی به پا در سنین بزرگسالی باشد، ممکن است بسته به شدت آسیب لتوان با جراحی و سایر رویکردها قدری وضعیت پای بیمار را بهبود بخشید.
از همین رو درمان این معضل صرفا باید توسط دکتر خوب برای کف پای صاف و طبق نظر و صلاحدید وی انجام شود.

درمان صافی کف پا در نوجوانان چگونه انجام میشود؟

در شرایطی که والدین کودکان عموماً نسبت به نداشتن قوس طبیعی در کف پای کودکان خود حساسیت داشته و معتقدند این انحنای کم یا ناپیدا در قوس پای کودکانشان در نهایت در فرم ظاهری پای کودک تاثیرگذاشته یا بر توانایی‌های حرکتی آنها در درازمدت نقش دارد، با این حال اغلب کودکان مبتلا بدون هیچ مشکل عمده‌ای در بزرگسالی به زندگی خود ادامه می‌دهند.
برای درمان صافی کف پا در نوجوانان راهکارهای درمانی متفاوتی وجود دارد که بسته به عامل ایجاد کننده صافی متفاوت خواهد بود. در وهله اول پزشک با تشخیص علت صافی و تعیین شدت آن نسبت به اتخاذ بهترین راهکار درمانی اقدام خواهد کرد.
پزشک متخصص ممکن است برای درمان صافی کف پا در نوجوانان از تغییر کفش و کفی آن شروع کرده و در مراحل پیشرفته‌تر درمان استفاده از دارو، بکارگیری وسایل کمک درمانی از جمله ارتز، درمان با کمک تمرینات کششی و فیزیوتراپی و در مراحل حادتر جراحی را توصیه نماید.

بیشتر بدانید: صافی کف پا در کودکان

سوالات مرتبط با صافی زیر پا که می‌توانید از متخصص کف پای صاف بپرسید

– انواع کف پا صاف شامل چه مواردی است؟

طبق مطالعات صورت گرفته چندین نوع صافی در قوس پا وجود دارد، از جمله:

1- کف پا صاف انعطاف پذیر

در صورتی که فردی زیر پا صاف و انعطاف پذیر داشته باشد، احتمالا حین نشستن در زیر پای فرد قوسی پدیدار می‌شود، اما به محض ایستادن این قوس از بین می رود. این نوع از صافی قوس پا معمولاً در دوران نوجوانی به دلیل کشیدگی و ورم تاندون و رباط پدیدار شده و هرچه سن بالاتر می‌رود تشدید خواهد شد.

2- کف پا صاف سفت و سخت

در صورتی که فردی به کف پا صاف و سفت مبتلا شود، هیچ انحنای قابل مشاهده ای در قوس پای وی وجود نخواهد داشت و اغلب منجر به ایجاد دردهای مزمن در فرد می شود. از سوی دیگر احتمال آن وجود دارد که امکان خم کردن یا کشیدن پاها برای فرد مبتلا ممکن نباشد.

3- قوس های افتاده

در صورت ابتلای فرد به صافی در زیر پا از نوع قوس های افتاده که اغلب بزرگسالان را درگیر می کند، قوس یا انحنای قوس پای شما به طور ناگهانی و به دلیل التهاب یا پارگی تااندون فرو می پاشد و باعث چرخیدن پای شما به سمت بیرون می‌شود.

4- ورتیکال تالوس

ورتیکال تالوس بیماری مادرزادیی است که مانع ایجاد قوس یا انحنای طبیعی در زیر پای فرد مبتلا می‌شود. که در زمان تولد نوزاد و بواسطه خروج استخوان تالوس از موقعیت خود بروز می‌کند.

– عوارض زیر پا صاف چیست؟

صافی کف پا به ندرت منج به ایجاد درد یا ناراحتی در فرد خواهد شد، با این حال ممکن است به دلیل این معضل قدری درد یا فشار در وسط قوس پای خود احساس کنید. در صورت مواجه درد، احتمالاً حین ورزش یا پیاده روی برای مسافت طولانی درد تشدید خواهد شد.
به علاوه احتمال آن وجود دارد عوارض دیگری را تجربه کنید که مستقیماً با صافی در زیر پا مرتبط است. صافی قوس پا، احتمالاً شما را در معرض خطر ابتلا به موارد زیر قرار می‌دهد:

– درد و ورم ساق پا
– قوزک های به داخل چرخیده
– زانودرد، درد لگن و کمر درد
– التهاب در بافت نرم
– فاسییت پلانتار یا اختلال در عملکرد تاندون تیبیال خلفی

اگر هر یک از این موارد را به همراه زیر پا صاف خود دارید، حتماً آن را با متخصص کف پای صاف مطرح کنید. چنین متخصصانی قادرند درمان هایی را برای عوارضی مانند فاشیای قوس پا توصیه و اجرا کنند و درمان ای معضل خطر عود مجدد بیماری را کاهش می دهد.

– تحت چه شرایطی در بزرگسالی ممکن است به زیر پا صاف مبتلا شوید؟

در بزرگسالی، افراد ممکن است بنا به دلایل زیر دچار صافی قوس پا شوند:
در حقیقت تحت شرایطی چون داشتن اضافه وزن، بروز جراحت یا تروما، ابتلا به روماتیسم مفصلی، داشتن بیماری های مزمن از جمله دیابت می تواند عامل بروز صافی در زیر پا شود. گاهی، ابتلا به صافی کف پا با شرایطی از جمله استفاده بیش از حد، مانند مشارکت در اجرای فعالیت های سنگین از جمله دویدن مسافت های طولانی مرتبط خواهد بود.

– آیا ابتلا به قوس پای صاف می‌تواند دردناک باشد؟

به طور تقریبی می‌توان گفت 30% از بزرگسالان مبتلا به صافی زیر پا هستند. با وجود گستردگی بالای ابتلا به این بیماری در جامعه، معمولاً درد و ناراحتی خاصی ایجاد نکرده و نیازمند مداخله پزشکی نیست.

– آیا تشخیص صافی قوس پا با نگاه کردن ممکن است؟

در خصوص نحوه تشخیص صافی کف پا یا نداشتن قوس طبیعی در زیر پا باید گفت این بیمار در شرایطی قابل مشاهده است که تمام زیر پا به طور کامل یا تقریباً کامل روی زمین باشد.

– آیا امکان جلوگیری از صافی زیر پا وجود دارد؟

برخی افراد با به شکل مادرزادی با قوس پا صاف پا به دنیا می گذارند؛ حال آنکه گروه دیگری از افراد احتمالا با بالا رفتن سن دچار صافی زیر پا در بزرگسالان می شوند. دلایل متعددی می توانند به ایجاد کف پا صاف در بزرگسالان منتهی شوند.
شیوع این بیماری در زنان بالای 40 سال با افراد دارای بیماری های زمینه‌ای از جمله دیابت، آرتریت روماتوئید و چاقی شایع است. در چنین وضعیتی درمان و کنترل این بیماری‌های زمینه‌ای، در کنار اصلاح نوع کفش‌، می‌تواند منجر به علائم صافی قوس پا کمک کند.

– از نظر متخصص کف پای صاف در صورت عدم درمان این بیماری چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که متوجه شدید به صافی قوس پا مبتلا هستید و دردی ندارید، توصیه می کنیم از کفی مخصوص قوس داخلی در کفش خود استفاده کنید، به علاوه توصیه می شود اقدام به اجرای تمرینات تقویتی قوس زیر پا کنید. این رویکردهای درمانی در اغلب موارد مانع از دردناک شدن بیماری قوس پا صاف خواهد شد.
پاها بسیار انعطاف پذیر هستند و موقع راه رفتن افراد به عنوان ضربه گیر عمل می کنند. با دردناک شدن کف پا صاف، می‌توان به این نتیجه رسید که بخشی از پاهای شخص مورد نظر بیش از حد انتظار وزن را تحمل می‌کند. در صورت عدم درمان، صافی زیر پا احتمالا منجر به پاره شدن تاندون و/یا بروز آرتریت روماتوئید در مفاصل متعدد پا و حتی مچ پا خواهد شد.
در شرایطی که صاف بودن قوس پا منجر به بروز درد شود، توصیه می‌شود در اسرع وقت برای بهبود وضعیت خود به متخصص کف پای صاف یا فوق تخصص ارتوپدی مراجعه کنید. گاهی در مراحل اولیه صافی زیر پا، به منظور آسیب دیدگی بیشتر تاندون، ضروری است به مدت 4-6 هفته از گچ یا کفش‌های مخصوص استفاده شود.
اصلاح صافی به کمک جراحی بسته به میزان پارگی تاندون و/یا آرتریت مفصل خواهد بود. درمان‌های مورد به مورد طراحی می‌شوند. از همین رو درمان‌ها می توانند از روش های اصلاح استخوان، از طریق جراحی‌های سطحی و غیرتهاجمی، تا فیوژن مفصل متفاوت باشد.

– برخی از شاخصه‌های زیر پا صاف چیست؟

کودکان مبتلا به صافی قوس پا، معمولاً به دلیل ضعف بی رویه ماهیچه‌های پاهای خود و ناتوانی در حفظ تعادل به زمین می افتند.
افرادی که زیر پا صاف دارند حین بیرون آمدن از زیر دوش و پا گذاشتن روی فرش، ردپایی از خطوط مستقیم کشیده شده از پاشنه تا انگشتان خود بر جای می گذارند. حال آنکه افراد با قوس طبیعی، در قسمت داخلی پای خود یک انحنا می بینند.
به احتمال بسیار در افراد دارای صافی زیر پا، کف کفش‌ها به‌طور ناهموار ساییده می‌شوند، علت آن است که پاشنه و انگشتان پا فشار بسیار زیادی را به کفش آنها، وارد می‌کنند.

سخن پایانی

زیر پا صاف معضل بسیار رایجی است که معمولاً یک تغییر آناتومیکی طبیعی محسوب می‌شود و هیچ مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، ابتلا به این بیماری باعث خم شدن پاها به سمت داخل خم یا به سمت داخل پر شوند، می تواند در طول زمان مشکلاتی ایجاد کند.
در حالی که به طور کلی این بیماری جای نگرانی نیست، با این حال صافی زیر پا قادر به ایجاد بی ثباتی در مچ پا و درد مزمن پا است. اگر صافی زیر پا منجر به ایجاد مشکلاتی برای بیماران می شود، از همین رو با مراجعه به متخصص کف پای صاف می‌توانید درمان های موثری را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید