کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علائم خار پاشنه

داشتن خار استخوانی علت اصلی درد کف پا نیست و معمولا افراد مراجعه کننده ای که دچار درد هستند پرنتال فاشیاتیست دارند. خارهای استخوانی وضعیتی است که رسوب کلسیم بین پاشنه و قوس پا رشد می کند. مردم در اکثر موارد هر گونه درد در پاشنه پا خود را به خار پاشنه پا نسبت می دهند که این اشتباه است و عوامل دیگر نیز می توانند باعث درد پاشنه شوند. این مقاله علائم خار پاشنه و سایر علل درد خار پاشنه چيست را بررسی می کند. همچنین علل، عوامل خطرساز و درمان قطعی خار استخوانی مورد بحث قرار می گیرد.

 

علائم خار پاشنه

تعريف خار پاشنه پا قبل از شناخت علائم خار پاشنه

خار پاشنه پا یک یافته‌ی رادیولوژیک است. داشتن خارهای استخوانی در عکس های رادیوگرافی هیچ ارتباطی با درد ندارد. از هر 10 نفر 1 نفر در عکس رادیوگرافی خار استخوانی دارد و از هر 20 نفری که در عکس رادیو گرافی‌شان خارهای استخوانی است 1 نفر احساس درد را تجربه می‌کند.
خارهای استخوانی یک رشد استخوانی یا ایجاد کلسیم (اصطلاحا کلسیفیکاسیون) است که می تواند در زیر پا فرد ایجاد شود. این اتفاق علاوه بر نام خارهای استخوانی با نام استئوفیت نیز شناخته می شوند. خارهای استخوانی ممکن است نوک تیز ، قلاب دار یا به شکل های دیگر رخ دهد و اتفاق بیفتد . برآمدگی کلسیمی خار استخوانی از زیر پاشنه پا به سمت قوس یا وسط پا گسترش می یابد و در آن سمت پیشرفت می‌کند.
این ناحیه پا که در خار استخوانی درگیر می شود را فاشیای کف پا یا پلانتار می نامند. وقتی در اشعه ایکس یا همان گرافی ساده کف پا دیده می شود، خار استخوانی ممکن است تا نیم اینچ طول داشته باشد. اگر اشعه ایکس نتواند بیمار مشکوک به خار استخوانی را تأیید کند و تصویر واضحی به نمایش بگذارد، پزشک ممکن است از این بیماری به عنوان “سندرم خار استخوانی” یاد کند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که علائم خار پاشنه چیست و چه عواملی خطر ابتلا به آن را در افراد افزایش می دهد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

 

علائم خار پاشنه چيست؟

• درد شدید مانند چاقو در پاشنه پا هنگام بلند شدن صبح و یا پس از بی تحرکی طولانی مدت
• درد نا توان کننده در پاشنه پا در طول بقیه روز
• تورم غیر عادی در قسمت پاشنه ی پا
• وجود التهاب و گرمی در ناحیه ی آسیب دیده
• برجستگی کوچک و قابل مشاهده استخوان مانند در زیر پاشنه و در موضع آسیب
• حساسیت در لمس و فشار در قسمت پایینی پاشنه که راه رفتن با پای برهنه را سخت می کند.

اگر فردی علائم خار پاشنه ذکر شده را تجربه کرد، پزشک ممکن است از اشعه ایکس یا همان عکس ساده ی پا برای تعیین مشکل استفاده کند. مشاهده برجستگی و استوفیت در اشعه ایکس تنها راهی است که می توان از خارهای استخوانی فرد مطمئن شد.
همه افرادی که خارهای استخوانی دارند لزوما همه علائم خار پاشنه را که در بالا ذکر کردیم تجربه نخواهند کرد. برخی از افرادی که خارهای استخوانی دارند ممکن است تا مدت زیادی هیچ علامتی نداشته باشند. این افراد تنها در صورتی می توانند متوجه خارهای استخوانی در پای خود شوند که به دلایل دیگر اشعه ایکس از پا بگیرند و در آن تصویر به وجود این مشکل در پاشنه پا خود پی ببرند.

 

علت خار استخوانی پس از تشخيص علائم خار پاشنه چيست؟

علائم خار پاشنه پا زمانی رخ می دهد که کشیدگی طولانی مدت عضلات و رباط ها بافت های نرم پاشنه پا را فرسوده می کند. پاره شدن غشایی که استخوان پاشنه را می پوشاند نیز می تواند علت آن باشد. علاوه بر این مورد پاشنه پا با افزایش سن آسیب پذیرتر از قبل می شود.
در بررسی که در سال 2015 صورت گرفت مشخص شد که در درد پاشنه با افزایش سن، پد های پاشنه فرسوده می شوند و توانایی جذب فشار و ضربات آن ها کاهش یافته و زمینه برای این بیماری مهیا می شود. با گذشت زمان، رسوبات کلسیم می تواند در زیر پاشنه ایجاد شود که خار پاشنه را ایجاد می کند.

عوامل خطر در ايجاد علائم خار پاشنه بدون توجه به پيشگيری از خار پاشنه

بعضی از ریسک فاکتورها در ایجاد علائم خار پاشنه شامل موارد زیر است:

  •  فعالیت های ورزشی

دویدن و پریدن می تواند پاشنه و قوس پا را فرسوده کند و ریسک خار استخوانی را افزایش دهد .

  • فعالیت روی سطوح سخت

پیاده روی مکرر، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت و غیر منعطف می تواند باعث از بین رفتن بافت نرم پاشنه پا شود.

  •  ضربه به پاشنه

کبود شدن پاشنه و پارگی غشایی که آن را می پوشاند می تواند منجر به خار استخوانی شود.

  • افزایش سن

یک مطالعه در سال 2008 نشان داد خار استخوانی در مردان و زنان مسن شایع تر از جوانان است.

  •  جنسیت مونث

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که خار استخوانی در زنان بیشتر از مردان شایع است و مردان را کمتر درگیر می کند.

  •  اضافه وزن

محققان همچنین دریافتند خار استخوانی با چاقی ارتباط مستقیم دارد.

  • کفش نامناسب

استفاده مکرر از کفش هایی که به درستی طراحی نشده اند و مناسب نیستند ، و از ساختار های پا در برابر ضربات حمایتی نمی کنند، مانند فلیپ فلاپ، می تواند منجر به خار پاشنه پا شود.

  •  ورزش های ناگهانی و سنگین

همچنین برخی بیماری های زمینه‌ای وجود دارد که ممکن است باعث خار استخوانی شود. از این گروه از بیماری ها می‌تواند به موادر زیر اشاره کرد:

  •  آرتریت واکنشی (بیماری ریتر)

  •  اسپوندیلیت آنکیلوزان

  •  هایپراستوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر

  •  تایت بودن عضلات کاف

  •  التهاب کف پا

  •  خار استخوانی در مقابل التهاب کف پا

  • خشکی بیش از حد بافت های نرم

ممکن است در تشخیص خار استخوانی و التهاب فاسیا اشتباهی رخ دهد. ابتلا به التهاب کف پا خطر ابتلا به خار استخوانی را در فرد افزایش می دهد. خار استخوانی اغلب در افرادی رخ می دهد که قبلاً دچار التهاب کف پا شده اند. تا 15 درصد افرادی که دارای علائم خار پاشنه هستند و نیاز به مراقبت پزشکی در مورد این بیماری دارند، دارای التهاب کف پا نیز هستند.
تفاوت های مهمی بین خار استخوانی و التهاب فاشیای کف پا وجود دارد. خار استخوانی یک رسوب کلسیم است که یک برآمدگی استخوانی در امتداد فاسیای کف پا ایجاد می کند. در مقابل، التهاب کف پا شرایطی است که در آن فاسیا کف پا تحریک شده و متورم می شود و این اتفاق باعث درد در پاشنه پا می شود.
پزشکان اغلب فاسیا کف پا را بافتی شبیه به کمان توصیف می کنند. فاشیا کف پا زیر کف پا کشیده شده و به پاشنه متصل می شود. فاشیای پلانتار برای تحمل نیروی غیرمعمول در این قسمت از پا است.
علل احتمالی نیروی قابل توجه وارد به پا عبارتند از:

• چاق بودن
• راه رفتن یا انجام تمرینات مختلف پا به مدت طولانی
• ابتلا به دیابت نیز یک عامل خطر برای التهاب کف پا است.
• التهاب کف پا معمولاً بدون درمان از بین می رود. از طرف دیگر خار استخوانی دائمی است مگر اینکه تحت درمان پزشکی قرار گیرد.

 

درمان قطعی خار استخوانی پس از تشخيص علائم خار پاشنه

درمان قطعی خار استخوانی پس از تشخیص علائم خار پاشنه توسط پزشک معمولا در اکثر موارد شامل موارد زیر می‌باشد:
استراحت: استراحت زیاد و برداشتن فشار از روی پا می تواند به کاهش درد و تورم در ناحیه آسیب دیده کمک کند.
یخ: به کاهش التهاب و درد و تورم کمک شایانی می‌کند.
استفاده از ارتزهای سفارشی (درج کفش): این درجهای به شکل دونات به داخل کفش می روند. برای برداشتن فشار از پاشنه پا و کف پا که می توانند فشار را به سایر نقاط منتقل کنند.
پوشیدن کفش های ورزشی مناسب و طبی: این کفش ها همچنین می‌توانند به کاهش فشار و کاهش درد کمک کنند.
داروهای ضد التهابی: این داروها به کاهش تورم و درد در ناحیه پاشنه کمک می کند.
تزریق کورتیزون: این داروها که به نام کورتیکواسترویید شناخته می شوند، تورم و درد را در ناحیه آسیب دیده کاهش می دهند. اگر داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند استامینوفن موثر نباشند، آن‌ها گزینه قوی تری هستند.
گاهی اوقات و به ندرت برای درمان وبهبود کامل نیاز به جراحی و برداشتن خار استخوانی است. با این حال، درمان های فوق معمولاً موثر هستند و نیازی به جراحی پیدا نخواهید کرد. اگر خار استخوانی به دلیل نوع التهابی آرتریت ایجاد شود، درمان بیماری زمینه ای نیز ممکن است علائم خار پاشنه را بهبود بخشد.

 

چشم انداز بيماری خار استخوانی چگونه است؟

چشم انداز خار استخوانی به طور کلی مثبت است و جای نگرانی جدی وجود ندارد. رسوب کلسیم همیشه وجود دارد مگر اینکه با جراحی برداشته شود، اما این به طور معمول مشکل ساز نیست، زیرا درمان‌های کاهش درد و تورم موثر هستند. در مواردی که درمان علائم خار پاشنه موثر نباشد، جراحی برداشتن خار استخوانی امکان پذیر است و این نیز جراحی راحتی است که بیماری را کاملا برطرف می‌کند.

سخن پايانی

خار استخوانی به دلیل رسوب و ایجاد کلسیم در قسمت پاشنه پا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما به طور معمول در افراد مونث با کفش های نامناسب و راه رفتن زیاد بیشتر دیده می‌شود. برای درمان علائم خار پاشنه می‌توانید از کفش های مناسب داروهای خوراکی یا تزریق موضعی استفاده کنید و به ندرت کار به جراحی خواهد کشید. برای درمان خار پاشنه پا می توانید به پزشکان متخصص موجود در کلینیک پای دکتر میر  مراجعه کرده و از مشاوره ان ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید