کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

عکس خار پاشنه

یکی از عمده ترین دلایل درد پاشنه پا، خار استخوانی است. خارپاشنه در واقع یک زائده می باشد که بنا به دلایلی در زیر استخوان پاشنه پا به وجود می آید و همیشه با لمس یا بصورت ظاهری مشخص نخواهد شد. بزرگترین دلیل ایجاد این زائده را می توانیم وارد آمدن فشار زیاد و مکرر به پاشنه پا بدانیم که خود دلایل متفاوتی دارد. درمان خار‌ استخوانی تحت نظر پزشک متخصص ارتوپدی انجام می گیرد. روش قطعی تشخیص وجود این عارضه، عکس خار پاشنه است که در این نوشتار یک بررسی کلی در‌باره خار پاشنه چيست خواهیم داشت.

 

عکس خار پاشنه

کاربرد عکس خار پاشنه چيست؟

عکس خار پاشنه در واقع راه حلی برای تشخیص دقیق این عارضه است. اگر مشکوک به وجود خار‌های استخوانی هستید، پس از مراجعه به کلینیک پا، پزشک یکسری معاینات فیزیکی روی کف پای شما انجام می دهد. در این حالت تا اندازه‌ای وجود یا عدم وجود خار استخوانی مشخص می‌شود، اما تشخیص دقیق تر بر عهده آزمایش های تصویربرداری مانند عکس خار پاشنه است. پزشک اغلب با یک عکس خار پاشنه ساده از وجود این ناهنجاری آگاه می گردد، اما گاهی نیازمند تصویر ام.آر.آی نیز هست. همچنین اسکن کف پا توسط دستگاه های مخصوص که در مطب خود پزشک موجود است نیز می تواند تا حدی وجود خار‌ استخوانی را اثبات کند. به طور کلی عکس خار پاشنه موارد زیر را به ما نشان می دهد:

– وجود یا عدم وجود خار استخوانی
– محل دقیق قرارگیری خار‌های استخوانی
– میزان فشار وارد شده به پاشنه پا توسط خار استخوانی
– عمق و اندازه خار‌های استخوانی

با کمک عکس خار پاشنه ، پزشک به‌سادگی می تواند موارد بالا را متوجه شود و درمان شما را آغاز کند. همان طور که گفتیم، عکس خار پاشنه می تواند توسط اسکنرهای درون مطب و مراکز تخصصی ارتوپدی، پرتوایکس و ام.آر.آی انجام شود. نحوه عکس-برداری بستگی به تصمیم پزشک دارد.

 

علت خار پاشنه چيست و چگونه به وجود می آيد؟

خار استخوانی یک زائده یا مجموعه ای از زائده های استخوانی است که در اثر رسوب کلسیم میان پاشنه و قوس پا ایجاد می شود. این زائده ممکن است در کف پای فرد ایجاد درد کند، اما گاهی هم حضور آن بدون علامت می باشد و فرد هیچ گاه از وجود این عارضه در خود خبردار نمی شود. رباطی که در کف پا مستقر است و پلانتار فاسیا نام دارد، به دلایل مختلفی می تواند ملتهب یا دچار آسیب شود. برخی از این آسیب ها هم علت خار پاشنه هستند. در حالت کلی، موارد زیر را می توانیم دلیل ایجاد خار‌های استخوانی بدانیم:

  • صافی کف پا

یکی دیگر از علت خار پاشنه صافی کف پاست این اختلال منجر به چرخش پا به درون یا بیرون می شود و این کار پلانتار فاسیا را کشیده می‌کند. هر چه شدت صافی کف پا بیش تر باشد، احتمال ابتلا به خار استخوانی نیز بیش تر است.

  • قوس بیش ازحد کف پا

از دیگر علت خار پاشنه پا زیاد بودن قوس کف پا بیش از اندازه معمول نیز سبب ایجاد آسیب می شود. چرا که در این حالت، پا خاصیت ضربه گیری ندارد.

  • چاقی و اضافه وزن

    پاها مسئول حمل بدن هستند و وزن آن را تحمل می کنند. مسلماً افزایش وزن سبب افزایش فشار بر روی پاشنه پا می شود.

  • کفش نامناسب

    کفش ها باید به گونه ای انتخاب شوند که از کف پا حمایت کنند و موجب خستگی در پیاده روی و دردناک شدن پا نشوند. بدیهی است که پوشیدن کفش نامناسب می تواند آسیب های زیادی به پا وارد کند که یکی از آن ها ایجاد خار‌های استخوانی می باشد. اهمیت کفش مناسب و طبی سفارشی سازی شده در زمانی که فرد مبتلا به یک اختلال بیومکانیکی مانند صافی کف پا یا انحراف مچ نیز هست، بسیار بیشتر است. چرا که این افراد بیش از سایرین در معرض آسیب های مختلف پا قرار دارند.

  • سفتی عضلات پا

    سفت بودن عضلات مختلف پا موجب اختلال در راه رفتن می شود. زمانی که مشکلی در راه رفتن ایجاد شود، فرد انواع ناهنجاری ها را ممکن است در پای خود حس کند. درد زانو، درد کمر، ضعف پاها، خستگی زودهنگام در راه رفتن و خار استخوانی برخی از این عوارض هستند.

  • آسیب های قبلی

    شکستگی ها، کشیدگی ها و پارگی های پیشین عضلات، رباط ها و تاندون های پا نیز می توانند منجر به ایجاد خار‌های استخوانی شوند. اگر پیشتر دچار چنین آسیب هایی شدید و حال در پاشنه پای خود احساس درد می کنید، خیلی سریع به ارتوپد مراجعه نمایید.

  • رژیم غذایی

    گفتیم که خار‌های استخوانی یک زائده کلسیمی رسوب ‌کرده در پاشنه پا است. بنابراین ازدیاد برخی از مواد غذایی کلسیم دار در بدن مانند لبنیات هم می توانند ایجاد خار استخوانی کنند. به جز این مصرف بی رویه مواد غذایی چرب هم ممکن است در ایجاد این عارضه اثرگذار باشد.
    علاوه بر مواردی که ذکر شد، ایستادن طولانی مدت، تغییر ناگهانی در میزان فعالیت های روزانه و فشار مکرر بر اثر استفاده بیش ازحد از پاشنه پا نیز می توانند خار‌های استخوانی را ایجاد کنند.

 

نشانه های خار‌های استخوانی و عکس خار پاشنه

مهم ترین نشانه وجود خار استخوانی، درد پاشنه پا است. اما همان طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، خار‌های استخوانی گاهی می تواند هیچ علامتی هم نداشته باشد و تنها با عکس خار پاشنه، پزشک متوجه آن شود. نشانه های دیگر وجود خار استخوانی عبارتند از:

  • احساس درد و فشار در نقاط مختلف کف پا

  • دردناک شدن کف پا در هنگام صبح

  •  دردناک شدن کف پا پس از ورزش ( دقت کنید پس از ورزش نه هنگام انجام آن)

  • درد پا در هنگام نشستن یا ایستادن ( حالتی که بدن ساکن است.)

  •  حساسیت کف پا به لمس شدن

  •  درد در کف و مچ پا هنگام تغییر وضعیت بدن ( مثلاً از حالت نشسته به ایستاده)

مشاهده موارد بالا نمی توانند به طور قطع نشان دهنده وجود خار استخوانی باشند. تشخیص دقیق این عارضه تنها توسط ارتوپد و با کمک عکس خار پاشنه امکان پذیر است.

ريسک فاکتورهای خار‌های استخوانی

عارضه خار استخوانی نیز مانند بسیاری از بیماری ها، برخی از افراد را بیش از سایرین درگیر می کند. برخی شرایط که امکان ایجاد خار‌های استخوانی را بالا می برند، عبارت اند از:

– افراد در سنین بالا بیشتر مبتلا به خار استخوانی می شوند.
– مشکلات بیومکانیک مانند صافی کف پا، انحراف مچ، زانوهای ضربدری و…
– چاقی و اضافه وزن
– تغذیه نامناسب
– افرادی که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستند، مانند معلمان و آرایشگران
– برخی ورزش ها مانند دو، ایروبیک و باله که فشار زیادی بر رباط کف پا ایجاد می کنند.
– استعمال دخانیات

این که شرایط بالا شامل حال شما نمی شود، به معنی عدم ابتلای شما به خار‌های استخوانی نیست. بنابراین اگر وضعیتی غیرعادی در کف پای خود مشاهده کردید، حتماً به ارتوپد مراجعه نمایید تا با تصویربرداری و گرفتن عکس خار پاشنه احتمال وجود آن تایید یا رد شود.

 

روش های درمان خار‌های استخوانی

پس از اینکه پزشک وجود خار استخوانی را با کمک معاینات مختلف و عکس خار پاشنه تأیید کرد، نوبت به درمان می رسد. معمولاً اگر خار‌های استخوانی شدید نباشد، پزشک با تجویز استراحت و قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه درد، می تواند خار استخوانی را از بین ببرد. اما برای موارد شدیدتر، باید درمان‌های قوی تری را به کار برد. برخی از این درمان ها را بررسی می کنیم:

 

دارو برای خار پاشنه

برای کاهش درد و التهاب از دارو برای خار پاشنه تجویز می‌شود و برخی از مسکن ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن مفید است. این داروها بدون نسخه هستند، اما برای تهیه آن ها حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

کفش و کفی طبی
تجویز کفش و کفی طبی مناسب، یکی از راهکارهای مؤثر برای بهبود خار‌های استخوانی می باشد. کفی مورد استفاده معمولاً کمی ضخیم است و کفش مناسب هم تا قوزک پا را پوشش می دهد. این کفش ها و کفی ها حتماً باید توسط ارتوپدهای فنی تجویز و طراحی شوند. بنابراین حتماً از خرید خودسرانه آن ها خودداری کنید.

فیزیوتراپی
در برخی موارد پزشک ممکن است چند جلسه فیزیوتراپی برای بهبود درد و التهاب و همچنین از بین بردن زائده ایجاد شده در پاشنه پا را تجویز کند. کارشناس فیزیوتراپی با کمک ماساژ و دستگاه های موجود، به شما در درمان کمک خواهد کرد.
علاوه بر موارد بالا، انجام برخی از تمرینات کششی، شاک ویو تراپی، استفاده از بالشتک برای زیر پا و در موارد نادری جراحی نیز درمان های مؤثری برای از بین بردن خار استخوانی هستند.

 

عمل خار‌های استخوانی

روش دیگری برای درمان خار استخوانی عمل خار‌های استخوانی یا جراحی خار‌های استخوانی است. جراحی خارپاشنه ناحیه‌ی از پوست پاشنه پا را بریده و عمل خار‌های استخوانی با یک برش بزرگتر بر روی ناحیه پاشنه پا انجام می گیرد.

سخن پايانی

خار استخوانی یک زائده کلسیمی است که در پاشنه پا ایجاد می شود. این عارضه می تواند درد شدیدی در پا به وجود بیاورد و راه رفتن را با اخلال مواجه کند. گام نخست برای درمان این ناهنجاری، مراجعه به ارتوپد و تهیه عکس خار پاشنه است. از بین بردن این زائده دردناک چندان سخت نیست. تنها باید یک پزشک حاذق و توانمند پیدا کرده و روند درمان را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید