کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای درد کف پا چی خوبه

درد در کف پا ممکن است در اسرع عوامل مختلفی چون کفش نامناسب، آسیب دیدگی تاندون و رباط پا، خارپاشنه و یا صافی کف پا و سایر آسیب‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم بروز می‌کند و می‌تواند زندگی عادی فرد را مختلف سازد. از همین رو آگاهی از این که برای درد کف پا چی خوبه می‌تواند به فرد کمک شایانی نماید. برای ممانعت از اختلال در فعالیت‌های روزمره خود ضروری است درمان درد کف پا را جدی بگیرید.

برای درد کف پا چی خوبه

پیش از آنکه بخواهیم شرح دهیم برای درد کف پا چی خوبه ضروری است با ساختار پا و وظایف آن آشنا شویم.

کف پاها مانند ضربه‌ گیرهایی حیاتی برای بدن عمل خواهند کرد. به هنگام راه رفتن و حرکت کردن، وزن بدن روی پاها قرار می‌گیرد و درد در سینه پا سبب مختل شدن زندگی‌ روزانه فرد می‌گردد.

عوامل زیادی از جمله استفاده از کفش نامناسب، آسیب تاندون و مفصل پا، خار پاشنه، صافی کف پا و سایر موارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم سبب ایجاد درد در سینه پا حین راه رفتن می‌شوند.

درد سینه پا یکی از رایج‌ترین دردها در بین ورزشکاران، افرادی که اضافه وزن دارند و در سنین بالا قرار دارند می‌باشد. در بیشتر موارد درد در سینه پا پس از گذشت یک هفته به صورت خودبه خود بهبود پیدا می‌کند. اما در برخی موارد آسیب کاملا جدی بوده و نیاز به معاینات و بررسی پزشک خواهد داشت.

بهتر است در صورت داشتن درد در سینه پا از خود درمانی پرهیز شود و به کلینیک پا و پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه شود. انجام تمرینات ورزشی که توسط پزشک تجویز می‌شود، درمان‌های خانگی و برخی عوامل دیگر که در ادامه اشاره شده سبب درمان درد در سینه پا می‌گردند.

پزشک متخصص از روش‌های مختلفی جهت درمان درد در سینه پا استفاده می‌نماید. در ادامه به شرح موضوع برای درد کف پا چی خوبه می‌پردازیم.

 

علت درد کف پا و ساق پا

ساختار سینه پا دارای استخوان تالوس و پاشنه در پشت پا می‌باشد. همچنین گروهی از استخوان‌های تارس جلوتر از این استخوان‌ها قرار داشته و در نهایت استخوان‌های متاتارس قرار دارند که کف یا سینه پا را می‌سازند. بروز درد در بخش‌های مختلف کف، پاشنه و قوس پا ممکن است در هنگام راه رفتن آزار دهنده باشد.

درد پا علت‌های مختلفی از جمله علل ساختاری و التهابی دارد که رایج ترین علل التهابی شامل بورسیت‌ها، فاشیلیت‌ها و شکستگی‌ها می‌شود که در ادامه علت درد کف پا و ساق پا را شرح می‌دهیم.

  • کشیدگی سینه پا

کشیدگی و گرفتگی عضلات کف و اطراف پا، رباط‌ها و تاندون‌ها سبب ایجاد درد در سینه پا، اسپاسم و حساسیت در عضلات می‌گردد.

ماهیچه‌‌های عضلات دورکننده انگشت کوچک پا (هالوس)، عضلات خم کننده انگشت کوچک پا، عضلات بازکننده انگشت کوچک پا و آپونوروز پلانتار ممکن است از طریق گرفتگی یا اسپاسم سبب ایجاد درد گردند. تاندونیت آشیل در اثر استفاده بیش از حد تاندون آشیل که عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه وصل کرده ایجاد می‌شود.

  • پارگی تاندون آشیل

یکی دیگر از دلایل شایع ایجاد درد سینه پا، تاندونیت آشیل می‌باشد. التهاب تاندون آشیل عضلات ساق پا را به بخش پشتی استخوان پاشنه وصل می‌نماید. در برخی موارد این درد تا دور پا احساس خواهد شد، اما ممکن است در جایی که تاندون به استخوان پاشنه متصل است نیز وجود داشته باشد.

  • بورسیت

بورسیت زمانی رخ می‌دهد که کیسه‌‌های کوچک و پر از مایع که سبب خم شدن استخوان‌‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌‌های پا می‌شوند ملتهب گردند.

  • درد میوفاشیال

درد میوفاشیال به دلیل مشکلات در عضلات اطراف رباط‌‌ها و تاندون‌‌های پا ایجاد می‌شود. ممکن است ماهیچه‌‌ها سبب ایجاد گره‌های محکم و کوچکی گردند. نقاط فاشیا (نقاط محرک پر فشار در عضله پوشاننده اطراف آن) ممکن است بسیار دردناک بوده و فرد را ناتوان کنند.

هنگامی که یک نقطه ماشه‌ای لمس می‌شود، ممکن است سبب ایجاد درد در داخل و اطراف آن گردد. در برخی موارد نقاط ماشه ‌ای به عنوان علت درد پا نادیده گرفته خواهند شد.

  • فاشیلیت پلانتار

يكي از متداول‌ترین علل درد پاشنه پا، بيماري فاشیلیت می‌باشد. فاشیا پلانتار شامل باند ضخیم بافتی بوده که از پایه انگشتان پا تا استخوان پاشنه جریان دارد. بافت فاشیا پلانتار به قوس پا کمک می‌نماید و فشار بیش از حد را با خم شدن به هنگام راه رفتن، کنترل می‌کند.

با این وجود، فشار بیش از حد یا فشار‌های مکرر ممکن است باعث ایجاد پارگی‌‌های کوچک و درد در فاشیا پلانتار گردد.

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری فاشیلیت پلانتار، درد بوده که صبح‌ها به محض خارج شدن از رختخواب یا موقع شروع حرکت در هر دوره طولانی عدم تحرک، شدید می‌شود. این مشکل به این دلیل رخ می‌دهد که بعد از استراحت، فاشیا پلانتار کشیده می‌شود.

  • درد ارجاعی

درد ارجاعی دردی است که منشا آن در یک قسمت می‌باشد اما در قسمت دیگری از بدن احساس می‌گردد. این حالت زمانی رخ می‌دهد که قسمت‌های مختلف بدن اعصاب یکسانی فاشیا پلانتا را برای ارسال سیگنال به مغز داشته باشند.

عارضه‌های ستون فقرات مانند آرتروز مفاصل و دیسک ممکن است سبب فشرده شدن اعصاب ستون فقرات در هنگام ترک کانال نخاعی گردند. به این حالت فشردگی، تنگی فورامینال کمری گفته می‌شود که می‌تواند سبب انتشار درد به سمت پا یا کف آن گردد.

آرتروز ستون فقرات، یک عارضه وابسته به سن بوده که بر مفاصل، دیسک‌ها و رباط‌‌های ستون فقرات تاثیر گذاشته و در برخی موارد ممکن است سبب بروز درد پا گردد.

  • کف پای صاف

کف پای صاف یا پس پلانوس، زمانی رخ می‌دهد که قوس موجود در سینه پا کاملا صاف باشد و کف آن کاملا بر روی سطح زمین قرار داشته باشد. افرادی که مشکل کف پای صاف دارند، زمانی که روی پا می‌‌ایستند یا راه می‌‌روند، پای آن‌ها سریع خسته می‌شود و یا برخاستن بر روی پنجه‌‌های پا برای آنها مشکل خواهد بود.

  • درد عصبی

مشکلات عصبی ممکن است سبب ایجاد درد عصبی در سینه پا گردند. زمانی که درد ادامه پیدا می‌کند، ممکن است سبب ایجاد تغییر در اعصاب شده و برخی از اشکال درد عصبی را ایجاد نماید. تشخيص درد‌های عصبی گاهي آسان نخواهد بود و نياز به بررسی و درمان توسط متخصص ارتوپدی خواهد داشت.

فشردگی در داخل ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی در صورتی که جدی باشد ممکن است نخاع را نیز فشرده نماید که به میلوپاتی معروف است. میلوپاتی زمانی که فشرده سازی نخاع با علائمی مانند ضعف یا مشکلات مربوط به هماهنگی در دست‌‌ها و پاها همراه باشد ایجاد می‌گردد.

سندرم درد پیچیده منطقه‌ای یا CRPS یک وضعیت درد شدید دست، پا یا سینه پا بوده که پس از آسیب ‌دیدگی‌ به وجود می‌آید. ممکن است CRPS بر سایر قسمت‌‌های بدن تاثیر گذار باشد. ممکن است این سندرم در اثر صدمه یا نقص قسمت‌‌هایی از اعصاب و سیستم عصبی نیز ایجاد گردد.

هر کسی ممکن است در طول زندگی خود دچار درد پا گردد اما این درد در برخی افراد شدید و ادامه‌ دار خواهد بود. عوامل خطری مانند سن بالا، سبک راه رفتن نادرست، اضافه وزن یا چاقی، استفاده از کفش‌های نامناسب، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت، ورزش کم،آمادگی بدنی پایین و دیابت ممکن است زمینه ساز افزایش درد در سینه پا هنگام راه رفتن گردند.

همان طور که در بالا اشاره شد، علت درد کف پا و ساق پا می‌تواند متفاوت باشد به همین جهت در ادامه به شرح برای درد کف پا چی خوبه خواهیم پرداخت.

علت درد کف پا هنگام راه رفتن

علت درد کف پا هنگام راه رفتن به دلایل مختلفی خواهد بود. علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن می‌تواند در اثر بیماری سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس یا یک بیماری محلی که به پا مربوط است ایجاد شود.

همچنین عواملی از جمله خار پاشنه، آپوفیزیت پوستی، کبودی‌های موضعی، تاندونیت آشیل، بورسیت و استفاده از کفش نامناسب در ایجاد علت درد کف پا هنگام راه رفتن تاثیر گذار هستند.

برخی از این علل کم اهمیت و برخی پیچیده و خطر ناک هستند. به همین دلیل در صورت داشتن درد در ناحیه پاشنه پا به هنگام راه رفتن بهتر است به پزشک ارتوپد و متخصص فاسیا پلانتر پا مراجعه شود.

ورم کف پای چپ

ورم کف پای چپ در اثر تجمع مایعات در پا ایجاد می‌شود. در این وضعیت ممکن است کل پا یا بخشی از پا بزرگتر شود و سبب درد در سینه پا می‌شود. ممکن است تورم بدون درد باشد یا با انواع علائم از جمله کبودی، خارش، درد، بی حسی، قرمزی، سفتی و حساسیت همراه باشد.

ورم کف پای چپ می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت یا جراحتی باشد که روی پا اثر می‌گذارد. شدت تورم به علت اصلی آن مرتبط است. مثلا ممکن است ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی سبب ایجاد تورم جزئی و موقت پا گردد.

تورم شدید می‌تواند در اثر آسیب دیدگی‌هایی مانند شکستگی استخوان یا و یا وضعیت پزشکی مانند نارسایی قلبی یا آرتریت ایجاد شود. با توجه به این که عوارض ناشی از ورم کف پای چپ آنقدر خطرناک نیست، اما در مواردی برای جراحاتی مانند خونریزی گسترده یا آسیب بافتی، باید به سرعت به یک متخصص ارتوپد مراجعه شود.

اگر ورم کف پای چپ با علائم جدی مانند درد ناگهانی قفسه سینه یا فشار، تپش قلب، تب شدید و یا تغییر در سطح هوشیاری همراه باشد باید به سرعت برای درمان این عارضه به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه شود.

برای درد کف پا چی خوبه، درمان آن چیست؟

روش‌های درمانی مختلفی برای درمان درد فاسیا پلانتر در خانه وجود دارد که می‌توان برای تسکین درد پا آن‌ها را به کار گرفت. آسیب، تحرک بیش از حد یا  التهاب هر یک از استخوان‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌های پا ممکن است موجب درد در سینه پا هنگام راه رفتن شود.

یکی از شایع‌ترین علل ایجاد درد پا آرتروز می‌باشد. آسیب به اعصاب پا سبب سوزش شدید درد، بی حسی یا گز گز شدن می‌شود. در ادامه به شرح موضوع برای درد کف پا چی خوبه می‌پردازیم.

  • خشک کردن پاها

پاهای خود را خشک کرده و اطمینان حاصل نمایید که کاملا خشک شده‌اند. زیرا عفونت‌ها معمولا در مناطق مرطوب ایجاد شده بنابراین ناحیه بین انگشتان پا را به خوبی خشک نمایید.

  • عادت‌های سالم پا

پیروی از عادت‌های سالم و خوب در مراقبت از پا تا مقدار زیادی به سلامت پا کمک می‌نماید. در ادامه چند نکته مفید در مورد مراقبت از پا ارائه می‌گردد.

بدون تجویز پزشک از مصرف محلول‌های ضد عفونی خودداری شود زیرا می‌توانند پوست را بسوزانند. همچنین استفاده از پد گرمایشی، بطری آب گرم یا پتو برقی روی پاها ممنوع است. از راه رفتن با پاهای برهنه پرهیز شود.

از پاها در برابر گرما و سرما حفاظت شود. در خانه اقدام به برداشتن میخچه، زگیل یا سایر ضایعات پا نشود و از مصرف پاک کننده‌های زگیل شیمیایی، تیغ، پلاستر ذرت یا پاک کننده پینه دوری کرده و به پزشک مراجعه شود.

برای درد کف پا چی خوبه و روش های تسکین درد آن

پاها کار زیادی انجام داده و معمولا ساعات طولانی را سپری می‌نمایند. از همین رو آگاهی از اینکه برای درد کف پا چی خوبه ضروری است. روش‌های زیر ممکن است با گذشت زمان سبب تسکین درد در سینه پا شوند.

  • حمام پا برای کاهش درد در سینه پا

حمام پا جهت تسکین دردهای پا موثر خواهد بود. افزودن نمک به وان حمام درد عضلات را تسکین داده و در برخی موارد تورم پا را نیز کاهش خواهد داد. استفاده از جوش شیرین به جای نمک توصیه نمی‌شود زیرا این ماده بیشتر از تسکین درد و تورم روی پوست پا تاثیر می‌گذارد. اضافه کردن یک فنجان نمک به وان آب گرم در مدت بیست دقیقه به تسکین دردهای فاسیا پلانتر کمک خواهد کرد.

  • تمرینات کششی برای کاهش درد سینه پا

انجام تمرینات کششی برای کمک به تسکین درد پاها موثر خواهد بود. برای این منظور می‌توان یک قسمت از پا مانند انگشتان پا یا پاشنه را هدف قرار داده و در تمرینات کششی مربوط به این ناحیه را انجام دهید.

تمرینات کششی از گرفتگی پا جلوگیری کرده و سبب انعطاف پذیری عضلات پا می‌گردند. با نشستن و کشیدن پاهای خود را گرم کرده و سپس انگشتان پا را به اطراف حرکت می‌دهید.

همچنین مچ پا باید به صورت دایره وار و در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت نماید. در حالت ایستاده با بلند کردن نواحی جلو و عقب پاها به کشش پاها ادامه داده شود.

  • تمرینات تقویت کننده برای کاهش درد در سینه پا

انعطاف پذیری و محکم نگه داشتن پاها سبب تقویت عضلات پا و کاهش دردهای کف پا می‌شود. پیاده روی منظم بهترین روش برای حفظ استحکام و سلامتی پاها می‌باشد. پیاده‌روی و انجام تمرینات کششی پاها را پس از آسیب دیدگی تقویت می‌نماید، اما دویدن بیش از حد، پرش یا انجام فعالیت‌‌های با شدت زیاد ممکن است سبب تشدید درد شود.

تمرینات مقاومتی به منظور تقویت پاها و پیشگیری از درد در آینده توصیه می‌شوند. به طور مثال در حالت نشسته، یک حوله را با سینه پا به سمت خود کشیده تا قوس‌های پا کشیده و تقویت گردد. انجام تمرینات تقویت کننده و ساده در منزل به کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل کمک خواهد کرد.

  • ماساژ پا برای درمان پا درد

برای کمک به کاهش درد و بهبود گردش خون پاها را ماساژ داده به این صورت که روی یک صندلی راحت نشسته و انتهای پاهای خود را با لوسیون یا روغن‌های طبیعی ماساژ دهید.

  • پشتیبانی از قوس

ساپورت قوس یا ارتز پاها را به هنگام ایستادن یا راه رفتن ثابت نگه داشته و درد را از بین می‌برد. ساپورت قوس به از بین بردن درد پشت پا و بهبود عملکرد کلی پا کمک می‌کند. این ساپورت‌ها را با مشورت پزشک می‌توان از فروشگاه تهیه یا از مراکز ارتوپدی خریداری کرد.

  • کفش استاندارد برای کاهش درد سینه پا

کفش‌ها در ایجاد دردهای پا نقش دارند. پوشیدن کفش‌هایی که طول عمرشان تمام شده و استفاده از کفش با سبک و اندازه نادرست می‌تواند بر سلامت پاها تاثیر گذار باشد.

ممکن است کفش‌های ورزشی بعد از 400 یا 500 مایل فرسوده می‌شوند و دیگر گزینه مناسبی برای استفاده نخواهند بود. همچنین کفش‌های پاشنه بلند و کفش بدون قوس یا تکیه گاه مناسب به پاها آسیب می‌رسانند.

خرید کفش‌های مناسب که قوس‌های مناسبی را برای پاها فراهم می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است از  کفشی استفاده شود که برای انجام هر فعالیتی از جمله ورزش و فعالیت‌های روزمره مناسب باشد. برای پیشگیری از آسیب و کشیدن تاندون‌های کف پا بیماران بهتر است از کفی‌‌های طبی یا کفش‌هایی با پشتیبانی مناسب استفاده نمایند.

  • کمپرس یخ جهت تسکین دردهای پا

بستن پاها التهابی را که سبب درد می‌شود کاهش خواهد داد. استفاده از یك كیسه پلاستیكی پر از یخ یا چرخاندن پاها روی یك بطری یخ زده برای کمک در کاهش التهاب موثر خواهد بود. بهتر است 5 تا 15 دقیقه در طول روز سینه پاها با کمپرس یخ پوشانده شود.

  • استفاده از داروهای مسکن جهت کاهش دردهای پا

داروی بدون نسخه‌ای وجود دارند که می‌توانند برای درد و التهاب پاها موثر باشند. داروهایی مانند استامینوفن سبب کاهش درد و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم، به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

برای رفع کامل درد و التهاب پا لازم است مدتی از این داروها استفاده شود. اما بهتر است برای کاهش درد و التهاب کف پا به پزشک متخصص ارتوپدی در کلینیک‌های تخصصی مراجعه شود تا از عوارض جانبی این داروها نیز پیشگیری شود.

  • مصرف داروهای موضعی برای تسکین دردهای پا

استفاده از داروهای به تسکین دردهای پا کمک می‌کنند. برخی از این داروها که خنک کننده و تسکین دهنده درد هستند بدون نسخه در دسترس می‌باشند. برخی از این داروها دارای سالیسیلات یا ماده P هستند و شامل منتول، اکالیپتوس و سقز می‌باشند.

در بیمارانی که دچار مشکلات جدی‌‌تر می‌باشند، پزشک داروهای اپیوئید مانند اکسی کدون یا هیدروکدون را تجویز می‌نماید. برای پیشگیری از اعتیاد به این داروها، باید طبق دستور پزشک مصرف شوند.

  • استفاده از آتل جهت تسکین دردهای پا

هنگام خواب می‌توان از آتل برای کاهش دردهای پا استفاده کرد. آتل شبانه (AFO) پاها را در حالت قفل شده قرار می‌دهد و سبب کاهش درد پا می‌شود. تحقیقات نشان داده است آتل شب یک روش مقرون به صرفه و مفید برای درمان دردکف پا خواهد بود.

  • درمان‌های مکمل

در برخی افراد استفاده از درمان‌های مکمل مانند طب سوزنی سبب تسکین درد موقتی در سینه پاها می‌گردد. تحقیقات نشان داده است الکترواکوپانکچر می‌تواند در تسکین دردهای فاسئیت پلانتار موثر باشد.

در صورت داشتن درد شدید استراحت و توقف فعالیت‌هایی که سبب تشدید درد می‌شود، استفاده از کمپرس سرد در 48 ساعت اول و پس از آن کمپرس گرم توصیه می‌گردد.

سخن پایانی

نحوه درمان درد سینه پا به علت ایجاد آن بستگی خواهد داشت. تشخیص علت درد کف پا و ساق پا در مراحل اولیه نقش بسیار مهمی در انتخاب بهترین روش درمانی دارد که این کار توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد.

در بالا برای درد کف پا چی خوبه را به طور کامل شرح دادیم. اما چنان چه درد خفیف تا متوسط باشد، برای بهبود آن می‌توان از کفش مناسب و سایر روش‌ها که در بالا اشاره شد استفاده کرد. در برخی موارد می‌توان از داروهای ضدالتهاب و مسکن برای درمان درد سینه پا کمک گرفت.

در مواردی که مشکل ایجاد شده جدی تر است، از تزریق استروئید و شوک ویوتراپی برای کاهش درد و ورم ایجاد شده استفاده می‌شود. در صورت داشتن درد سینه پا بهتر است از خود درمانی پرهیز کرده و به پزشک متخصص در کلینیک‌های تخصصی مراجعه شود تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده پیشگیری شود و مشخص شود برای درد کف پا چی خوبه و چه رویکردی ضروری است.

پزشک متخصص ارتوپد در مرحله اول برای درمان درد سینه پا ممکن است تغییر در سبک زندگی، مصرف برخی داروها یا روش‌‌های درمانی را از جمله ورزش و رسیدن به تناسب اندام، داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای حاوی زردچوبه و آنتی‌اکسیدان‌ها و استفاده از کفش‌های طبی را تجویز نماید.

دیدگاهتان را بنویسید