کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم

کف پا، سطح تماس پا با زمین است که هنگام راه رفتن و ایستادن تمامی وزن ما را تحمل می‌کند و فشار زیادی بر آن وارد می‌شود. به همین دلیل احتمالاً دچار دردها و التهابات مختلفی شود. در صورت بروز مشکل در این ناحیه احتمالا از خود بپرسید برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم، بهترین گزینه بی شک متخصص کف پا است.

بسیاری از ورزشکاران، معلمان، پزشکان و مشاغلی که دائماً باید در حالت ایستاده یا درحرکت فعالیت خود را انجام دهند دچار درد سینه پا می‌شوند.

درصورتی‌که درد کف پا تنها به دلیل کار بیش‌ازحد و یک روز خسته‌کننده باشد، بعد از استراحت بهبود پیدا می‌کند؛ اما دردی که بیش از چند روز طول کشیده باشد یا تشدید شود نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

سؤالی که ممکن است در این شرایط ذهن شما را مشغول کند این است که برای درد‌های کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم و شاید به دنبال دکتر پاشنه پا باشید که علل درد کف پا حین راه رفتن، در شرایط مختلف را بیابید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به‌طور کامل به این سؤال پاسخ داده و اطلاعات کاملی در مورد دلایل ایجاد درد سینه پا به شما بدهیم.

 

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم

 

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

ازآنجایی‌که بیشتر دردهایی که در کف پا ایجاد می‌شوند مربوط به اجزای سیستم اسکلتی و عضلانی مانند تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و … هستند، بهترین دکتر پادرد که می‌تواند در تشخیص و درمان درد موجود در سینه پا به شما کمک کند دکتر متخصص ارتوپد و یا دکتر پاشنه پا است.

بهترین دکتر پادرد با علم کاملی که در مورد تمامی اجزای اسکلتی و عضلانی پاها و آسیب‌هایی که می‌تواند باعث درد کف پا شود دارد می‌تواند بعد از انجام ارزیابی‌ها و معاینات کامل و با توجه به نتایج تست‌های موردنیاز مانند تصویربرداری با اشعه ایکس علت درد کف پا هنگام راه رفتن و بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه دهد.

البته به دلیل پیچیده بودن اجزای کف پا برای تشخیص علل درد در سینه پا حین راه رفتن و دیگر علائم و درمان صحیح و به‌موقع باید به بهترین دکتر کاملاً باتجربه و ماهر در این زمینه مراجعه کنید. در غیر این صورت ممکن است تشخیص درستی در زمان مناسب انجام نشود و با پیشروی مسائل جدی، علائم به‌صورت طولانی‌مدت شما را درگیر کنند.

 برخی درمان‌های خانگی نیز برای بهبود درد کف پا وجود دارد که معمولاً در شرایط خفیف که علت ایجاد درد در کف پا مسئله جدی نیست و تنها به دلیل خستگی و فشار بیش‌ازحد بوده است، کارساز هستند؛ بنابراین اگر بیش از چند روز درد ادامه داشت یا دردهای رفت و برگشتی را تجربه کردید دیگر به‌صورت خودسرانه از روش‌های خانگی استفاده نکنید و برای تشخیص علت درد کف پا هنگام راه رفتن و دیگر علائم در اسرع وقت به بهترین دکتر پا و یا پاشنه پا مراجعه نمایید.

دلایل ایجاد درد در کف پا از نظر بهترین دکتر پا درد چیست؟

طبق نظر دکتر برای پاشنه پا، پای طبیعی دارای 28 استخوان، 33 مفصل و بیش از 100 ماهیچه، تاندون و رباط است.

 تمامی این اجزا در کنار هم کار می‌کنند تا به بهترین نحو وزن شما را تحمل کرده و بتوانند تعادل لازم برای ایستادن و راه رفتن را برای شما ایجاد کنند؛ اما زمانی که بافت‌ها و قسمت‌های مختلف کف پا به دلیل فشار مکرر یا زیاد ملتهب شده یا به‌طور جزئی یا کامل پاره شده‌اند، درد اجتناب‌ناپذیر است.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد درد شده و این سؤال را ایجاد کند که برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم. ازجمله مهم‌ترین دلایل درد که نیاز به مراجعه به بهترین دکتر پا درد را ایجاد می‌کند، عبارت‌اند از:

  • فعاليت بیش‌ازحد

گاهی تنها علت درد در کف پا حین راه رفتن فعالیت زیاد مانند ساعات طولانی پیاده‌روی یا ایستادن روی پاهاست. گاهی نیز انجام برخی از ورزش‌های خاص که بدون آمادگی جسمانی انجام می‌شوند می‌تواند منجر به درد سینه پا شوند.

در این شرایط عضلات، تاندون‌ها و … دچار خستگی بیش‌ازحد شده و درد ایجاد می‌شود. در برخی مواقع این شرایط حتی می‌تواند منجر به پارگی فاشیا شود که درد شدیدی را در قوس پا ایجاد می‌کند.

تا زمانی که این درد شدید احساس نشود و دردها به‌صورت خفیف و یا رفت و برگشتی باشند درصورتی‌که مطمئن هستید کار زیاد منجر به این درد شده است می‌توانید از روش‌های خانگی برای بهبود آن استفاده کنید؛ اما در صورت تشدید درد یا ادامه‌دار بودن آن حتماً باید به دکتر برای پاشنه پا و یا بهترین دکتر و کلینیک پا برای پا درد مراجعه کنید.

  • فاشیای پلانتر

فاسیای پلانتار که التهاب کف پا و درد را ایجاد می‌کند، رباط نواری لاستیکی مانند است که از پاشنه پا تا انگشتان پا کشیده می‌شود و در صورت التهاب می‌تواند درد شدیدی را در سینه پا ایجاد کند.

درد ناشی از آسیب به فاشیای پلانتر می‌تواند به شکل یک درد شدید در پاشنه پا، یک کبودی ملایم در پایین پایتان یا یک درد کوبنده که در لحظه برخورد پاهایتان با زمین در صبح هنگام اولین برخورد پای شما با زمین ایجاد می‌شود، خود را نشان دهد.

  • کف پای صاف

کف پای صاف یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی از کودکی درگیر آن هستند و برخی ممکن است در شرایط خاص مانند کشیدگی تاندون‌ها در بزرگ‌سالی دچار آن شوند.

کف پای صاف بدین معنی است که قوس موجود در این ناحیه کمتر از حدی است که باید باشد و این امر منجر به افزایش سطح تماس سینه پا با زمین خواهد شد. اگرچه این آسیب در برخی افراد می‌تواند علائمی ایجاد نکند، اما با گذشت زمان احتمالاً در هنگام راه رفتن یا دویدن در پاشنه و قوس کف پا درد زیادی را ایجاد کند.

معمولاً بهترین دکتر پا درد در این شرایط می‌تواند با تجویز ارتزهای طبی مخصوص مانند کفش‌ها یا کفی‌های طبی که به‌صورت انحصاری برای بیمار ساخته می‌شود، این مشکل را تا حد زیادی حل نماید. اگر مراجعه به‌موقع از کودکی انجام شود، قطعاً این مشکل بهتر حل خواهد شد.

  • قوس زياد كف پا

برعکس صافی کف پا در برخی افراد قوس کف پا بیش‌ازحد طبیعی است که به آن پای سوپینت نیز می‌گویند و می‌تواند باعث علائمی مانند درد در سینه پا شود.

قوس کف پا می‌تواند ارثی باشد؛ اما در برخی شرایط ممکن است ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، دیابت، فلج مغزی و یا سکته مغزی و مشکلات دیگر باشد.

از عوارضی که قوس زیاد کف پا ایجاد می‌کند می‌توان به درد، التهاب تاندون پاشنه آشیل و پینه اشاره کرد. در این شرایط که درد پاشنه نیز احتمالاً ایجاد می‌شود ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم که باز هم بهترین دکتر پا درد است.

  • ورم کف پا

ورم یا التهاب کف پا نیز یکی دیگر از آسیب‌هایی است که می‌تواند سینه پای شما را درگیر کند و از علائم آن درد شدید این ناحیه می‌باشد. این تورم می‌تواند فاشیای پلانتار را نیز ملتهب کند و علت اصلی درد ناشی از ورم نیز التهاب فاشیای پلانتر است.

 علائم تورم کف پا ناشی از ورم معمولاً در هنگام صبح شدیدتر است و بعد کم‌کم در طول روز کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما مواردی مانند راه رفتن‌های طولانی‌مدت یا بیش‌ازحد ایستادن می‌تواند درد و التهاب را مجدداً حتی در طول روز شدید کند.

همچنین پوشیدن کفش‌های غیراستاندارد با پاشنه‌های بلند و نوک‌باریک به مدت طولانی در خانم‌ها می‌تواند علت ایجاد ورم و درد کف پا باشد. از دلایل دیگر ایجاد این شرایط می‌توان به انجام فعالیت‌های سنگین و بیش‌ازحد توان، صافی یا  قوس بیش‌ازحد کف پا و وزن زیاد اشاره کرد.

  • سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال یکی از انواع بیماری‌های پا است که با ایجاد فشار بر روی عصب درشت نی رخ می‌دهد. این عصب درواقع عصبی است که از میان تونل تارس در داخل مچ پا می‌گذرد.

این سندرم معمولاً علائمی مانند احساس سوزن‌سوزن شدن، گزگز و درد در ناحیه مچ پا، کف، قوس و پاشنه پا را ایجاد می‌کند. همچنین گاهی علائمی مانند سوزش ناشی از این بیماری می‌تواند حتی تا زانوها کشیده شود.

  • آسیب‌های مختلف ایجادشده در پا

برخی از آسیب‌های ناگهانی مانند شکستگی استخوان، کوفتگی یا پیچ‌خوردگی مچ پا می‌تواند درد موجود درکف پا را نیز ایجاد کند؛ بنابراین اگر در روزهای اخیر دچار چنین آسیب‌هایی شده‌اید و در این ناحیه احساس درد دارید، اگرچه اقدامات درمانی اولیه انجام شده است تمامی موارد را در اسرع وقت به بهترین دکتر پادرد نیز گزارش دهید تا علت دقیق مشخص ‌شده و درمان بهتری صورت پذیرد.

  • نورومای محیطی

نورومای محیطی معمولاً مربوط به تحت‌فشار قرار گرفتن برخی از رشته‌های عصبی مربوط به کف پا است که ممکن است در اثر موارد مختلف مانند بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله دیابت، فعالیت زیاد و یا ضربه ایجاد شود.

معمولاً در صورت بروز این بیماری جلوی سینه پا بیشتر درگیر خواهد شد. ازجمله علائم نوروما می‌توان به احساس درد، سوزش و یا بی‌حسی در انگشتان پا اشاره کرد. اغلب، دکتر پاشنه پا برای درمان این بیماری از ارتزهای مخصوص ارتوپدی مانند کفی و کفش‌های طبی، تزریق کورتیزون یا جراحی استفاده می‌کند.

  • آرتروز

آتروز نوعی بیماری مربوط به التهاب مفاصل است که می‌تواند مفصل‌های هر قسمت از بدن را درگیر کند. درصورتی‌که این بیماری روی پاها تأثیر بگذارد می‌تواند منجر به درد کف پا نیز بشود؛ زیرا معمولاً افراد دچار آرتروز ممکن است برای کاهش سایر دردهای ایجادشده سبک راه رفتن خود را تغییر دهند و با فشار غیرطبیعی که بر کف پاها وارد می‌کنند، درد در این ناحیه ایجاد خواهد شد.

  • کالوس، بونیونت یا همرتو

این بیماری‌ها نادر هستند، اما احتمالاً هر فردی را درگیر کند و به دلیل اختلالی که هنگام راه رفتن ایجاد خواهند کرد می‌تواند فشار زیادی را بر کف پا وارد کرده و یکی از علل درد این ناحیه حین راه رفتن باشد. برای درمان این بیماری‌ها معمولاً استفاده از ارتزهای مناسب ارتوپدی مانند کفش‌ها و کفی‌های طبی تجویز می‌شود.

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم تا علائم  را شناسایی کند؟

هم درد مبهم و هم درد کوبنده توسط بیماران مبتلا به بیماری‌های کف پا گزارش شده است؛ اما به‌طورکلی علائم آسیب‌های این ناحیه عبارت‌اند از:

  • درد در قسمت پایین پاشنه پا یا در نزدیکی آن

  • افزایش درد بعد از ورزش (نه در حین ورزش)

  • درد در قوس پا

  • دردی که در صبح یا هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی‌مدت بدتر می‌شود.

  • یک پاشنه متورم

  • دردی که ماه‌ها ادامه دارد.

  • سفت و دردناک شدن تاندون آشیل (تاندون آشیل شما تاندونی است که ماهیچه‌های ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند.)

  • درد در انگشتان پا

آیا درد و التهاب کف پا می‌تواند باعث درد در ساق پا شود؟

درد در ساق پا معمولاً به دلیل سفت شدن بیش‌ازحد ماهیچه‌ها رخ می‌دهد. اگر آن ماهیچه‌ها سفت باشند، به فشار اضافی روی فاشیای پلانتار کمک می‌کند؛ اما درد و التهاب پلانتار به‌خودی‌خود باعث درد ماهیچه ساق پا نمی‌شود.

آیا التهاب و درد کف پا می‌تواند باعث کمردرد شود؟

افراد مبتلا به آسیب‌های کف پا می‌توانند کمردرد را تجربه کنند. گاهی ممکن است کمردرد شما واقعاً ناشی از تغییر در وضعیت و راه رفتن شما باشد، زیرا سعی می‌کنید با وارد نکردن فشار کامل به پای خود از درد ناحیه جلوگیری کنید.

هرگونه تغییر در نحوه توزیع وزن بدن، نحوه استفاده از ماهیچه‌های اطراف لگن و ساق پا را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث کشیدگی عضلات و درد در کمر شود.

علت درد کف پا هنگام راه رفتن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

حال که میدانیم برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم این سؤال پیش می‌آید که در جلسه ملاقات با دکتر برای پاشنه پا و یا دکتر پا درد باید انتظار چه مواردی را داشته باشیم و تشخیص چگونه انجام می‌شود.

 متخصص ارتوپد شما پس از دریافت یک سری اطلاعات مربوط به سابقه پزشکی از شما، معاینه فیزیکی پای شما را انجام می‌دهد. در این معاینه فیزیکی پزشک با انجام برخی تست‌های ساده مانند ضربه زدن در نقاط مختلف میزان درد یا احساسات دیگر مانند گزگز کردن، بی‌حسی و … را بررسی می‌کند.

همچنین سؤالاتی مانند “آیا درد در صبح بدتر است؟” و “آیا درد معمولاً در طول روز و با استفاده کاهش می‌یابد؟” و … از شما می‌پرسد.

پاسخ دقیق و صحیح به این سؤالات به پزشک در تشخیص دقیق علت درد کف پا هنگام راه رفتن کمک می‌کند. به‌طورکلی پزشک تمامی موارد را بررسی خواهد کرد تا احتمال بروز عواملی مانند شکستگی، شکستگی ناشی از استرس، تاندونیت، آرتریت، گیر افتادن عصب یا کیست در پاشنه پا را رد کند.

گاهی نیز برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است متخصص برخی از آزمایشات را تجویز کند که عبارت‌اند از:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس

  • اسکن استخوان

  • سونوگرافی

  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم؛ التهاب فاشیا پلانتر و خار پاشنه

درد کف و پاشنه پا به دو شکل مختلف است و دلایل متفاوتی هم دارد؛ اما اگر بپرسید برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم باز هم بهترین پاسخ دکتر برای پاشنه پا است.

گاهی عوامل تأثیرگذار بر پاشنه پا می‌تواند منجر به درد در سینه پا شود و گاهی مانند خار پاشنه هیچ تأثیری بر درد موجود در سینه پا ندارد؛ بنابراین در صورت بروز هر دو شرایط درمان هرکدام باید به‌طور جداگانه توسط متخصص انجام شود؛ مثلاً درمان خار پاشنه نمی‌تواند التهاب فاشیای پلانتر را برطرف کند و علائم درد کف پا را به‌طور کامل از بین ببرد.

نحوه مدیریت و درمان درد توسط دکتر برای پاشنه پا

همان‌طورکه در قسمت‌های مختلف به آن اشاره کردیم، روش‌های متفاوتی برای درمان درد سینه پا وجود دارد. انتخاب روش مناسب به نظر متخصص شما و علت درد ایجادشده بستگی دارد. برخی از درمان‌های محافظه‌کارانه مناسب درد عبارت‌اند از:

کشش عضلات ساق پا

پوشیدن کفش‌های حمایت‌کننده، محکم و با کفی‌های مناسب. (صندل یا دمپایی را که دارای قوس داخلی نیستند نپوشید و با پاهای برهنه راه نروید.)

استفاده از آتل شب برای کاهش سفتی در ماهیچه ساق پا

ماساژ دادن منطقه دارای درد

قرار دادن یخ، سه تا چهار بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه

محدود کردن فعالیت بدنی ازجمله ایستادن یا راه رفتن طولانی‌مدت

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن

کاهش وزن

استفاده از عصا

گاهی ممکن است علائم درد شدیدتر باشد و متخصص درمان‌های تخصصی‌تری را برای شما تجویز کند. ازجمله این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • تزریق کورتیزون (استروئید)

  • فیزیوتراپی برای کشش و برنامه ورزشی مناسب

  • شوک ویو درمانی برون بدنی (ESWT). در این روش با استفاده از امواج شوک دهنده به‌مرور بهبودی ایجاد می‌شود ولی روش زیاد رایجی نیست.

گاهی اوقات، اگر هیچ یک از راه‌حل‌های فوق پس از 12 ماه مؤثر واقع نشد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. معمولاً جراحی برای پارگی فاشیای پلانتار و مشکلات آن تجویز می‌شود. دو نوع جراحی برای این شرایط وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • رکود گاسترونمیوس

این جراحی باعث افزایش طول ماهیچه‌های ساق پا می‌شود.

  • رهاسازی فاشیای پلانتار

در این جراحی فاشیای پلانتار تا حدودی بریده می‌شود تا مقداری از تنش ناشی از کشیدگی کاهش یابد.

برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم تا ابتلا به درد کاهش یابد؟

عوامل مختلفی می‌توانند در جلوگیری از درد ناحیه سینه پا به شما کمک کنند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از ارتزهای ارتوپدی مناسب مانند کفی‌ها و کفش‌های طبی در صورت وجود مواردی مانند صافی یا قوس زیاد کف پا
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • یک ورزش کم ضربه مانند شنا انجام دهید که به پاهای شما فشار وارد نمی‌کند.
  • اگر اهل ورزش‌هایی مانند فوتبال یا دو هستید که نیاز به دویدن زیاد دارد، کفش‌های خود را مرتباً عوض کنید.
  • وزن خود را با یک رژیم ایده‌آل و برنامه ورزشی خوب در حد مناسب حفظ کنید.

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید عوامل مختلفی می‌توانند منجر به درد ناحیه کف پا شوند و بهترین پاسخ به سؤال برای درد کف پا به کدام دکتر مراجعه کنیم شخصی است که از دانش و تجربه لازم و کافی برخوردار باشد.

بسیار مهم است که در صورت ادامه‌دار شدن درد این ناحیه بیش از چند روز در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید و علت ایجاد این درد و یا علت درد کف پا هنگام راه رفتن را پیگیری نمایید.

 زیرا گاهی درد ناحیه سینه پا می‌تواند نشانه یک موضوع جدی باشد که در صورت عدم درمان یا درمان دیرهنگام ممکن است آسیب‌های اسکلتی دیگری را برایتان ایجاد کرده و تا آخر عمر شما را درگیر کند.

خوشبختانه متخصصان بسیار قوی و باتجربه‌ای در مرکز تخصصی ارتوپدی ما در حال فعالیت هستند که می‌توانند با ارزیابی‌های کامل به کمک تجهیزات پزشکی بروز دنیا بهترین تشخیص و درمان را برایتان انجام دهند. جهت گرفتن وقت مشاوره می‌توانید از لینک‌های سمت چپ صفحه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید