کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای درد کف پا چه باید کرد

بروز درد سینه پا نیازمند درمان فوری است، احتمالاً از خود می‌پرسید که برای درد کف پا چه باید کرد. درمان درد کف پا به دلیل اثربخشی بر تحرک بیماران بسیار ضروری است. عدم درمان به موقع درد در سینه پا ممکن است به درد مزمن پاشنه منتهی شود و به دلیل تغییر الگوی راه رفتن بیمار برای کاهش درد خود زمینه ساز مشکلات پا، زانو، لگن و کمر خواهد بود.

به طور کلی، فاشیت پلانتر یا التهاب فاشیای پلانتار پا به عنوان شایع‌ترین و مرسوم‌ترین علت درد فاشیای پلانتار یک بیماری خود محدود شونده است. با این حال، زمانی که فاصله بین شروع علائم و شروع درمان کوتاهتر باشد، علائم معمولا سریعتر برطرف می‌شوند.

گزینه‌های درمانی زیادی برای آن وجود دارد که شامل درمان خانگی درد کف پا از جمله استراحت، حرکات کششی، تقویتی، تعویض کفش، ارتز، اسپلینت‌های شبانه یا عوامل ضدالتهابی و جراحی خواهد بود.

باتوجه به علل مختلفی که درد در کف پا می‌تواند داشته باشد، اقدامات درمانی مرتبط با درد در سینه پا نیز می‌تواند متفاوت باشد.

سوالی که به طور معمول پس از درد فاشیای پلانتار به ذهن خطور خواهد کرد آن است که علت درد کف و ساق پا چیست و برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم.

برای درد کف پا چه باید کرد

 

برای درد کف پا چه باید کرد؛ درمان خانگی درد کف پا

سوالی که شما را به خواندن این مقاله هدایت کرده احتمالاً آن است که برای درد کف پا چه باید کرد. پیش از پاسخ به این پرسش ابتدا بد نیست در مورد درد کف پا و علت درد کف پا و ساق پا بیشتر بدانیم.

شایع‌ترین عامل درد فاشیای پلانتار التهاب فاشیت پلانتر است. با التهاب سینه پا، بیمار از درد مزمن در پایین پاشنه یا حتی ناحیه پنجه پا رنج می‌برید. در حالی که ممکن است این مسئله همچون یک التهاب ساده به نظر برسد، با این حال با یک مشکل دژنراتیو بافتی مرتبط است که انگشتان پا را به استخوان پاشنه متصل می کند.

فاسیا پلانتر برای دوندگان و افرادی که کف پای صاف، قوس کف پا و یا اضافه وزن دارند یا افرادی که زیاد روی پا هستند، به طور مداوم بروز خواهد کرد.

معمولاً فاشیای پلانتار را می‌توان با انطباق درمان با عوامل خطر و ترجیحات فرد با موفقیت درمان کرد.

درمان‌ خانگی درد کف پا شامل استراحت، یخ گذاری و استفاده از بریس‌ها و داروهای ضدالتهابی خواهد بود و اغلب جزو  اولین رویکردهای درمانی برای التهاب فاشیای پلانتار محسوب می‌شوند. اگر چنین رویکردهایی درد را کاهش ندهند، تزریق کورتیکواستروئید مستقیماً به بخش آسیب دیده رباط می‌تواند کمک کند. پزشک می‌تواند این کار را در مطب خود انجام دهد.

پزشک متخصص ارتوپدی احتمالاً از تصویر اولتراسوند برای کمک به تعیین بهترین مکان برای تزریق استفاده کند. آنها همچنین می‌توانند کورتیکواستروئیدها را روی پوست پاشنه یا قوس پای شما بمالند و سپس یک جریان الکتریکی بدون درد اعمال کنند تا استروئید از پوست عبور کرده و وارد عضله شود.

درمان خانگی مرتبط با درد در کف پا عبارتند از:

  • استراحت

استراحت می‌تواند به انجام تمرینات تحمل وزن ضروری که شامل دویدن و پریدن است کمک کند. نشستن یا دراز کشیدن و بالا بردن پاها نیز می‌تواند تورم را کاهش دهد.

  • یخ گذاری

استفاده از کیسه‌های یخ برای خنک کردن پاها به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. از یخ باید روی پاشنه ها و قوس فاشیای پلانتار (نه انگشتان پا) برای حدود 20 دقیقه سه بار در روز استفاده کرد. اگر دیابت یا گردش خون ضعیف دارید، ابتدا باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • ارتز

احتمال دارد فیزیوتراپ برای توزیع یکنواخت‌تر فشار روی پاهای بیمار، تکیه‌گاه‌های قوس‌دار (ارتز) را برای شما تجویز کند.

  • بالشتک پاشنه

این ابزارهای حاضر و آماده داخل کفش شما قرار می‌گیرند.

  • آتل شبانه

ممکن است فیزیوتراپ استفاده از یک آتل شبانه که فاشیای پلانتار و تاندون آشیل را در طول شب در موقعیتی بالاتر از سطح بدن نگه می‌دارد را توصیه نماید تا باعث افزایش کشش در هنگام خواب شود.

  • اجتناب از راه رفتن به صورت پابرهنه

  • عصا، چوب دستی یا کفش پیاده روی

ممکن است پزشک متخصص یکی از این موارد را برای مدت کوتاهی توصیه کند تا مانع آن شود که بیمار پای خود را حرکت داده یا از وزن کامل روی خود را روی پاهایش بیندازد.

حال می‌دانیم که به عنوان اقدامات اولیه برای درد کف پا چه باید کرد، در ادامه به درمان‌های جراحی و غیرجراحی درد در کف پا پرداخته ایم.

برای درد کف پا چه باید کرد؛درمان‌های غیرجراحی

چنانچه اقدامات اولیه درمانی و خود مراقبتی بیمار برای رفع درد فاشیای پلانتار نتیجه بخش واقع نشد، نوبت به ارائه درمان‌های غیرجراحی از سوی پزشک متخصص ارتوپد می‌رسد. پزشک با توجه به علت درد، شدت درد و شرایط بیمار یکی از رویکردهای ذیل را برای درمان اتخاذ خواهد کرد.

در پاسخ به این سوال که برای درد کف پا چه باید کرد باید به اقدام درمانی غیرجراحی ذیل اشاره کنیم:

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بخش کلیدی درمان فاشیای پلانتار است. می‌تواند به کشش فاسیای کف پا و تاندون آشیل شما کمک کند. فیزیوتراپیست می‌تواند تمرین‌هایی را برای تقویت عضلات ساق پا به شما نشان دهد، به تثبیت راه رفتن و کاهش حجم کار روی فاشیای پلانتار کمک می‌کند.

  • امواج شوک درمانی

اگر درد ادامه داشت و روش‌های دیگر مؤثر نبودند، پزشک ممکن است درمان با امواج شوک خارج از بدن را توصیه کند. در این درمان، با امواج صوتی پاشنه بیمار را بمباران می‌کنند تا بهبودی در رباط را تحریک نماید.

شوک درمانی به طور مداوم در تسکین علائم مؤثر است. چنانچه درمان‌های خانگی و پزشکی در درمان فاشیای کف پا موثر واقع نشد، گزینه بعدی جراحی خواهد بود.

  • حرکات کششی

حرکات کششی ملایم قادر به تسکین و حتی پیشگیری از التهاب فاشیای پلانتار است. حرکات کششی ساق پا و همچنین فاشیای کف پا به شلی عضلات و کاهش درد پاشنه پا کمک می‌کند.

مهم است که از برخی ورزش‌ها، مانند دویدن، اجتناب کنید تا به فاشیای پلانتار برای بهبودی زمان داده شود. شنا و سایر فعالیت‌های کم‌تأثیر می‌توانند به شما اجازه دهند بدون تشدید درد پاشنه، ورزش کنید. وقتی دوباره شروع به دویدن کردید، مطمئن شوید که به آرامی شروع کنید.

برای جلوگیری از عود مجدد درد در حین انجام ورزش، استراحت کرده و کشش دهید. لازم به ذکر است که انجام حرکات کششی قبل از شروع تمرینات نیز ضروری است.

انجام کشش برای فاشیای پلانتار آسان است. برای انجام چنین کاری صرفاً به چند تکیه گاه معمولی چون یک صندلی و غلتک فوم یا حتی یک بطری آب یخ زده نیاز خواهید داشت. حرکات کششی مناسب به درمان و پیشگیری از التهاب کف پا کمک می‌کند.

 برای درد کف پا چه باید کرد؛درمان‌های جراحی

چنانچه هیچ یک از اقداماتی که در بالا بدان‌ها اشاره کردیم به تسکین بیمار و بهبود وضعیت وی کمک نکند، پزشک متخصص ارتوپد احتمالاً درمان‌های جراحی ذیل را پیشنهاد خواهد داد.

جراحی چشمگیرترین درمان است. این کار فقط در مواردی انجام می‌شود که درد شدید باشد یا بیش از 6 تا 12 ماه طول بکشد.

جراحی می‌تواند منجر به درد مزمن و آسیب عصبی شود، بنابراین باید تنها پس از امتحان سایر گزینه‌های درمانی و عدم پاسخگویی آنها در نظر گرفته شود.

  • تزریق

تزریق داروی استروئیدی در ناحیه حساس می‌تواند باعث تسکین موقت درد شود. انجام تزریق‌های متعدد توصیه نمی‌شود چرا که می‌توانند فاشیای پلانتار را ضعیف کرده و احتمالاً باعث پارگی آن شوند. می‌توان پلاسمای غنی از پلاکت خون خود فرد را به ناحیه حساس تزریق کرد تا بافت را بهبود ببخشد. تصویربرداری اولتراسوند در حین تزریق می‌تواند به قرار دادن دقیق سوزن کمک کند.

  • عمل رسسیون عضلات دوقلو

حتی اگر پس از کشیدگی مداوم قادر به خم کردن پاهای خود نباشید، احتمالاً پزشک انجام رسسیون عضلات دوقلو را برایتان تجویز کند. این جراحی شامل افزایش طول ماهیچه ساق پا برای افزایش حرکت مچ پا و انعطاف پذیری در پا و کاهش فشار روی فاشیای پلانتار است.

در پاسخ به این سوال که برای درد کف پا چه باید کرد باید گفت این نوع جراحی عملکرد پا را بهبود می‌بخشد و درد را در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و همچنین دارای فاشیای پلانتار مزمن هستند، کاهش می‌دهد.

  • رهاسازی فاسیای پلانتار

در رهاسازی فاسیای کف پا، جراح بخشی از رباط فاشیای کف پا را برش می‌دهد تا مقداری از کشش را آزاد کند، که امیدواریم التهاب را کاهش دهد.

این ممکن است مستلزم بریدگی‌های کوچک در رباط باشد، یا می‌تواند منجر به جدا شدن فاشیای پلانتار از استخوان پاشنه شود. این فرآیند را می‌توان به صورت آندوسکوپی یا از طریق جراحی باز انجام داد.

این کار تنش را کاهش می‌دهد، اما قوس پا را ضعیف می‌کند و ممکن است عملکرد کامل از بین برود.

برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم تا علت را تشخیص دهیم؟

در پاسخ به این سوال که برای درد کف پا به چه پزشکی مراجعه کنیم باید بگوییم برای درمان درد در کف پا ضروری است به پزشک متخصص ارتوپد و یک کلینیک پا مراجعه نماییم.

پزشک متخصص برای بررسی حساسیت در پای بیمار و محل دقیق درد معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. این برای اطمینان از این است که درد نتیجه یک مشکل دیگر پا نیست.

در طول ارزیابی، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که در حالی که روی فاشیای پلانتار فشار می‌آورد پای خود را خم کند تا ببیند که آیا درد با خم کردن انگشت تشدید شده و با کشیدن بهتر می‌شود یا خیر. به علاوه پزشک احتمالاً قرمزی یا تورم خفیف پا را نیز مورد توجه قرار خواهد داد.

به علاوه پزشک قدرت ماهیچه‌ها و سلامت اعصاب پای بیمار را با بررسی مواردی چون رفلکس‌ها، انقباض عضلانی، حس لامسه و بینایی، هماهنگی و تعادل ارزیابی می‌کند.

ضروری است در اسرع وقت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. پزشک ارتوپد برای تشخیص علت درد و اتخاذ بهترین رویکرد درمانی ممکن است از تصویربرداری استفاده نمایید.

آزمایش‌های تصویربرداری همچنین می‌توانند اطلاعات مهمی در مورد ساختارها و بافت‌های داخل پای بیمار نشان دهند. ممکن است برای بررسی اینکه عامل دیگری مانند شکستگی استخوان باعث درد پاشنه پا نمی‌شود، به عکسبرداری با اشعه ایکس یا اسکن MRI نیاز باشد.

اگرچه در عکس رادیوگرافی نمی‌توانید بافت‌های نرم را به خوبی مشاهده کنید، اما این آزمایش همچنان برای رد شکستگی‌های استخوان، خار پاشنه و سایر مقصران احتمالی مفید است.

در همین حال، تحقیقات نشان می‌دهد که MRI می‌تواند شواهدی از ضخیم شدن فاسیای کف پا یا تورم در بافت‌ها ارائه دهد.

سایر علل درد کف پا چیست؟

  • کشیدگی عضلانی

گاهی کشیدگی عضلات کف پا در اثر حوادث ناگهانی و شدید می‌تواند عامل اصلی درد در کف پا باشد.

  • کشیدگی تاندون و رباط

عامل دیگر درد کف پا کشیدگی یا پارگی تاندون و رباط است که طی حوادث ناگهانی یا طی فشار مداوم ممکن است بروز کند. احساس بی ثباتی مفصلی یا درد متمرکز از علائم آن است.

  • التهاب تاندون

گاهی ممکن است تاندون در اثر کشیدگی یا آسیب دیدگی دچار التهاب و تورم شود و همین مسئله عامل درد در کف پا خواهد بود.

  • سندرم تارسال تونل

این سندرم که در اثر تحت فشار قرارگیری یا گیرافتادگی عصب درشت نی یا رشته عصبی اطراف آن بروز می‌کند و می‌تواند منجر به درد در کف پا گردد.

  • مشکلات پوستی

وجود مشکلات پوستی در کف پا از جمله پسوریازیس، اگزما و غیره نیز می‌تواند عامل درد سینه پا گردد.

  • عفونت‌های پوستی

هر نوع زخم، پینه و میخچه در کف پا می‌تواند به عفونت منتهی گردد و عفونت می‌تواند عامل درد فاشیای پلانتار باشد.

  • میخچه

یکی از علل شایع درد سینه پا را می‌توان به وجود میخچه در کف پا مرتبط دانست، این بیماری که در اثر سایش و فشار پوست در ناحیه کف پا بروز می‌‌کند و در صورت تبدیل شدن به زخم ممکن است دچار عفونت گردد.

علت درد کف پا و ساق پا

همزمانی درد کف و ساق پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین علت درد کف پا و ساق پا به درگیری کمر و مهره‌های کمری مربوط است. برای همین منظور پزشک متخصص برای تشخیص صحیح از نوار عصب و عضله استفاده خواهد کرد.

عامل دیگری که منجر به درد همزمان کف و ساق پا خواهد بود صافی سینه پا است. دیگر علت درد در کف و ساق پا شامل گرفتگی عضلانی،  اختلاف طول پاها، تعادل ضعیف و اختلال بیومکانیکی ساختار پا خواهد بود.

برای درد کف پا چه باید کرد، تمرینات کششی مناسب درد

برنامه‌های کششی و تقویتی نقش مهمی در درمان فاشیای پلانتار دارند و می‌توانند عوامل خطر عملکردی مانند سفتی کمپلکس گاستروکسلئوس و ضعف عضلات داخلی پا را اصلاح کنند.

افزایش انعطاف پذیری عضلات ساق پا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تکنیک‌های کششی متداول شامل انجام بادکش، کشش با لیف و حوله کوچک و درنهایت استفاده از بطری استفاده کرد.

  • بادکش

انجام بادکش ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. این کار شامل قرار دادن یک فنجان بر روی پوست و ایجاد خلاء برای اعمال فشار منفی است که جریان خون را در ناحیه افزایش و درد را کاهش می‌دهد و چسبندگی‌های فاشیای پلانتار را از بین می‌برد.

بادکش را می‌توان هر زمان و تنها طی چند دقیقه کوتاه مدت مثلا 10 دقیقه انجام دهید. بادکش احتمالاً دایره‌های قرمز و کبود مانندی روی پاهای بیمار ایجاد می‌کند، اما نگران نباشید – چرا که آنها دردناک نیستند و پس از چند روز از بین می‌روند.

  • حوله کوچک یا لیف

در یک مطالعه بالینی، بیمارانی که تحت درمان با شاک ویو برای درمان فاشیای پلانتار بودند به دو گروه تقسیم شدند: کسانی که حرکات کششی ساده سینه پا را به برنامه خود اضافه کردند و آنهایی که این کار را انجام ندادند. در پایان هشت هفته، بیمارانی که کشش داشتند، از تجربه کلی درمان خود رضایت بیشتری داشتند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کشش پا، استفاده از یک حوله کوچک یا لیف ساده است. به سادگی روی صندلی یا تخت خود بنشینید و لیف را روی زمین جلوی پای خود قرار دهید. سپس، تنها با استفاده از انگشتان پا، سعی کنید حوله یا لیف را زیر پای خود بکشید.

این تمرین ساده باعث تقویت عضلات ضعیف در پاها می‌شود که به التهاب فاشیای پلانتار کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که این حرکت را با هر دو پا انجام دهید، نه فقط با یک پا!

  • استفاده از بطری

به احتمال زیاد، هر فردی چه در محل کار، چه در خانه یا آشپزخانه  خود یک بطری دارد. با این درمان ساده، می‌توان یک ابزار عالی برای درمان التهاب کف پا درست کرد.

صرفاً روی یک صندلی بنشینید و بطری آب را ده بار بین پاشنه و توپ پای خود بچرخانید، سپس جهت حرکت را عوض کنید. فشار ثابت روی بطری را حفظ کنید، اما هرگز تاحدی پیش نروید که احساس درد کنید. برای بهبود و تسکین بیشتر، می‌توانید بطری را از قبل فریز کنید!

سخن پایانی

برای درد کف پا چه باید کرد، سوالی که احتمالاً تا این مرحله از خواندن این مقاله تاحدودی به آن رسیده است.  درمان معمولا نیاز به استراحت نسبی، استفاده از یخ بعد از فعالیت و ارزیابی کفش‌ها و فعالیت‌های بیمار دارد. در مرحله بعد، اصلاح عوامل بیومکانیکی را با برنامه کششی و تقویتی انجام داده می‌شود.

اگر پس از انجام این موارد بهبودی حاصل نشود، اسپلینت شب و ارتز برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. در نهایت، تمام گزینه‌های درمانی دیگر در نظر گرفته می‌شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در طول دوره درمان در نظر گرفته می‌شوند، اگرچه این دارو عمدتاً برای کنترل درد و نه برای درمان مشکل زمینه‌ای استفاده می‌شود.

اصلاح مشکلاتی که افراد را در معرض خطر ابتلا به فاشیای پلانتار قرار می‌دهد، مانند افزایش میزان فعالیت‌های تحمیل کننده وزن، افزایش شدت فعالیت، راه رفتن و دویدن روی سطوح سخت و کفش‌های پوسیده، به همان اندازه مهم است.

حال که می‌دانیم برای درد کف پا چه باید کرد، باید بگوییم که تشخیص زودهنگام و درمان معمولا منجر به یک دوره درمانی کوتاهتر و همچنین افزایش احتمال موفقیت با اقدامات درمانی محافظه کارانه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید