کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد کف پای چپ

درد کف پا باید تحت درمان جدی قرار گیرد چرا که عدم درمان به موقع ممکن است به آسیب مفصل زانو، لگن و کمر یا عدم توانایی در حفظ تعادل، تغییر فرم پا و در الگوی راه رفتن فرد مبتلا منتهی گردد. از همین رو برای شناسایی علت درد کف پای چپ، فرد باید به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده تا علت درد کف پا وی تشخیص داده شده و بهترین درمان برای وی اتخاذ گردد.

مرکز فوق تخصصی و تخصصی ارتوپدی ما با هدف درمان مشکلات مرتبط با پا ابتدا به تشخیص علت درد کف پا و کمر پرداخته و سپس باتوجه به تشخیص خود مبتنی بر وضعیت فیزیکی بیمار، شرح حال وی و سوابق و علائم وی بهترین رویکرد درمانی را اتخاذ می‌نماید.

پزشک متخصص پس از معاینه فیزیکی برای دستیابی به درمان مناسب از ابزارهای کمک تشخیصی رایج بهره برده و به منظور ممانعت از بروز مشکلات جدی‌تر اقدام به درمان می‌نماید.

 

علت درد کف پای چپ

 

 

علت درد کف پای چپ شامل چه مواردی است؟

دردی که در کف پا حس می‌شود ممکن است به دلیل گوناگونی بروز کند. در کل برای تعیین انواع علت درد کف پای چپ باید موارد ذیل را در نظر گرفت:

  • پوشیدن کفش نامناسب

اولین مسئله‌ای که در خصوص این درد با آن روبرو می‌شویم نوع کفش است. گاهی علت درد به دلایل ساده و پیش و پا افتاده‌‌ای چون پوشیدن دائمی و طولانی مدت کفش‌های غیراستاندارد، غیرطبیعی و نامناسب و یا حتی فرسوده بروز می‌کند.

پوشیدن کفش نامناسب سایز بزرگ یا کوچک، کفش پاشنه تخت یا پاشنه بلند و کفش‌هایی که زیره‌اش دچار فرسودگی شده است اولین علت درد این ناحیه خواهند بود.

پوشیدن کفشی که سایز مناسب پای شما نیست و یا کفی تخت و یا بلندی دارد و یا زیره‌اش ساییده شده با وارد کردن فشار به ساختار کف پا منجر به درد در فرد شده و ممکن است فرد با تغییر الگوی راه رفتن فرد برای جلوگیری از درد پا به سایر مفاصل خود از جمله زانو، لگن و ساق پا نیز آسیب بزند.

  • دردهای منتشره از سایر نواحی بدن

گاهی علت درد کف پای چپ انتشار درد از سایر نواحی بدن از جمله کمر، گردن، زانو و لگن و یا به دلیل بیماری‌های درگیر کننده سیستم عصبی مثل ام اس خواهد بود. این مورد از علل بروز درد بسیار شایع است.

به بیانی ساده‌تر گاهی درد این ناحیه در واقع درد ارجاعی از ناحیه دیگر بدن و ساختار ستون فقرات است، در حقیقت در چنین مواقعی وجود مشکل در ناحیه کمر و گردن و یا زانو و لگن بیمار می‌تواند عامل بروز درد ناحیه کف پا باشد.

ریشه‌های عصبی خارج شده از نخاع به یکدیگر پیوند خورده و تنه عصب سیاتیک را تشکیل می‌دهد، این عصب که بلندترین و قطورترین عصب بدن بوده از کمر و باسن عبور کرده، پشت زانو با انشعاب به دو شاخه از ساق پا رد شده و تا کف پای بیمار انشعاب می‌یابد.

بروز هر نوع آسیبی یا ایجاد مشکل در مسیر این عصب از جمله بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال نخاع، اسپوندیلیت، ساییدگی کشکک و غیره می‌تواند با اثربخشی روی این عصب منجر به بروز درد در این ناحیه شود.

از همین رو می‌توان گفت علت درد کف پا و ساق پا و علت درد کف پا و کمر به دلیل تحت فشار بودن عصب سیاتیک باشد.

مشکلات دیسک کمر از جمله فتق دیسک‌‌ها، بیرون زدگی و پارگی دیسک کمر که منجر به ایجاد درد سیاتیک می‌شود نیز می‌تواند منجر به ایجاد درد کف پای چپ گردد.

  • اختلالات و ناهنجاری‌های خود پا

گروه دیگر علت درد کف پای چپ به مشکلات و اختلالات خود پا باز می‌گردد که شامل التهاب فاشیای پلانتار، کف پای صاف، کف پای قوس دار (گودی زیاد)، خارپاشنه، ضربه یا شکستگی، نوروپاتی دیابتی، عفونت پا، وجود تومور در پا و در نهایت فرو رفتن ناخن داخل گوشت است.

  • التهاب فاشیای پلانتار یا لیام کف پا

التهاب رباط کف پا که یک رباط ضخیم و توری شکل است پاشنه را به استخوان قدامی پا متصل کرده و می‌تواند منجر به ایجاد درد در کف پاشنه پا گردد. تحمیل فشار بیش از حد روی رباط می‌تواند منجر به استهلاک و التهاب آن می‌شود.

  • کف پای صاف

در این بیماری که معمولاً به شکل مادرزادی بروز می‌کند، کف پای بیمار فاقد قوس طبیعی است و با کشیدگی تاندون‌های موجود در این ناحیه، انحنای طبیعی پا از بین می‌رود. گاهی ممکن است این مشکل در اثر حادثه نیز بروز کند.

مبتلایان به این ناهنجاری حین راه رفتن الگوی حرکتی طبیعی نداشته و پاهای آنها به داخل و یا خارج خم می‌شود و همین مسئله در دراز مدت منجر به بروز درد کف پا و التهاب خواهد شد و حتی گاهی این بیماری علت درد کف پا و کمر خواهد بود.

  • کف پای قوس دار

در این بیماری که به شکل مادرزادی بروز می‌کند، کف پای بیمار قوسی بیشتر از حد طبیعی دارد و از همین رو مبتلایان حین ایستادن و راه رفتن فشار بیشتری را به کف و پاشنه پای خود اعمال می‌کنند و حین راه رفتن برای حفظ تعادل وزن خود را به ناحیه فوق تحمیل می‌کنند.

  • خارپاشنه

این معضل در اثر تجمع بیش از حد کلسیم در کف پا به شکل یک زائده استخوانی و التهاب فاشیای پلانتر روی می‌دهد و فرد حین راه رفتن درد شدیدی را در کف پای خود حس خواهد کرد. این درد معمولاً در حین ایستادن طولانی مدت یا راه برخاستن پس از نشستن بیشتر بروز خواهد کرد.

  • شکستگی و ضربه

گاهی علت درد کف پای چپ به دلیل وارد آمدن ضربه به استخوان کف پا و مو برداشتن، ترک خوردن یا شکستگی استخوان پلانتر یا متاتارس است. این شکستگی یا در اثر ضربه شدید ناگهانی یا فشار مکرر بر استخوان بروز خواهد کرد و درد شدیدی در این ناحیه ایجاد می‌کند.

  • وجود تومور

گاهی عامل بروز درد در کف پا وجود تومور در این ناحیه است. فیبروماتوز توده یا زائده‌ای دردناک و گره‌ای شکل در کفی پا از جنس فیبروز است که میان گودی کف و فاشیا پلانتار پا تشکیل می‌شود.

  • نوروپاتی دیابتی

در اثر بالا بودن سطح قند خون به دلیل دیابت اعصاب در معرض آسیب قرار گرفته و منجر به بروز احساسات غیرطبیعی چون مور مور، گزگز، خارش و سوزن سوزن شده و به درد کف پا منتهی خواهد شد.

  • سایر نوروپاتی‌ها

نوروپاتی ناشی از مسمومیت با الکل، اعتیاد بلند مدت به الکل و حتی سوءمصرف الکل قادر به ایجاد نروپاتی الکلی و در نتیجه درد کف پای چپ می‌شود. نوروپاتی ناشی از سوء تغذیه از جمله کمبود ویتامین ب 12 و اسید فولیک نیز می‌تواند علائم مشابه‌ای داشته و عامل درد در کف پای چپ گردد.

  • میخچه

این معضل در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست تشکیل شده و اغلب دردناک است. میخچه به دلیل سایش مداوم پوست کف پا ایجاد می‌شود و یکی از عوامل علت درد این ناحیه است.

آرتروز پا: آرتروز که عامل التهاب و تحرک مفاصل پا است، می‌تواند منجر به سفتی مفاصل شده و همین مسئله علت درد کف پا و کمر خواهد بود. آرتروز مفاصل بین استخوان‌های کف پایی و حتی استخوان پنجه پا می‌تواند منجر به درد این ناحیه گردد.

  • اختلاف در طول پاها

ممکن است به شکل مادرزادی یا در اثر یک حادثه بروز کند و علت درد کف پا و ساق پا و ضعف مچ پا شود.

  • بورسیت

بورسیت زمانی بروز می‌کند که کیسه‌های بورس که حاوی سینوویال است و داخل عضلات قرار دارد متورم می شود. در صورتی که بروز بوریست در سینه پا منجر به درد این ناحیه خواهد شد.

  • قوس کف پا وظیفه کنترل چگونگی توزیع فشار در ناحیه پا حین انجام فعالیت‌هایی مثل راه رفتن را بر عهده دارد. چنانچه انحنای کف پا یا بافت‌های نرم مجاور آن دچار آسیب دیدگی شوند، امکان احساس درد در تمامی نقاط پا، زانو یا حتی پایین کمر وجود دارد.

از سوی دیگر هرگونه ضعف و سستی عضلات و تاندون‌های حفظ کننده قوس سینه پا می‌تواند عامل بروز درد در این ناحیه شود.

علت درد کف پای چپ و نحوه تشخیص آن

برای تشخیص علت درد کف پای چپ پزشک مراحل را طی خواهد کرد. در وهله اول پزشک متخصص ارتوپد نحوه راه رفتن بیمار و قرارگیری پاها کنار هم حین ایستادن و راه رفتن را بررسی می‌کند.

پس از آن پزشک شرح حالی از سوابق بیمار کسب کرده و در مورد بیماری‌های مرتبط با آن سوال می‌پرسد.

در مرحله بعد پزشک در خصوص محل دقیق درد، شدت درد و در نهایت زمان بروز درد سوال می‌پرسد. در نهایت پزشک برای تشخیص علت درد پا از عکس اشعه ایکس برای بیمار استفاده خواهد کرد.

در صورتی که علت درد سینه پا درد انتشاری از سایر نواحی بدن از جمله کمر، لگن، زانو و گردن باشد در چنین شرایطی پزشک از روش‌های تشخیصی دیگری چون ام آر آی ، سی تی اسکن، سونوگرافی و عکس ایکس ری استفاده خواهد کرد.

درمان علت درد کف پای چپ چگونه است؟

در صورت بروز درد سینه پا در هر یک از پاها و تشخیص علت درد کف پای چپ باید نسبت به درمان اقدام کنیم تا درد بیمار کاهش یافته و وضعیت بیمار بهبود پیدا کند.

  • اصلاح کفش

اولین نکته‌ای که باید برای درمان درد سینه پا به آن دقت کرد، اصلاح کفش است. انتخاب کفش سایز مناسب که کاملاً فیت پای شما باشد، زیره سالم داشته و کفی آن تخت یا بیش از حد معمول بلند نباشد می‌تواند از درد جلوگیری کند.

برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی پیشنهاد می‌کنیم که از کفش‌های طبی دارای کفی مناسب و پشتیبان درست که متناسب با ساختار پای شما توسط تکنسین‌های ارتوپدی در یک کلینیک پا تهیه شده استفاده کنید. کلینیک‌ ما با داشتن تکنسین‌های فوق تخصص آماده ساخت کفش‌های اختصاصی برای شما است.

  • استراحت

چنانچه کفش مناسبی دارید اما همچنان در کف پای خود درد حس می‌کنید، می‌توانید برای مدت کوتاهی کلیه فعالیت‌هایی را که فکر می‌کنید عامل درد است متوقف نموده و نتیجه آن را ببینید، هرچند این استراحت نباید طولانی باشد.

  • یخ گذاری

استفاده از کمپرس یخ روی سینه پا قادر به کاهش التهاب و تورم ناحیه فوق و کاهش درد است.

  • فشرده سازی

در این روش پا برای مدت کوتاهی توسط باندهای کشی بسته می‌شود تا تحت فشار بوده و در صورت ضعف عضلات آنها تقویت شوند.

  • بالا نگه داشتن

ضروری است برای مدتی پا بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و حتی در حین استراحت یا خواب نیز یک بالشت زیر پا قرار دهیم.

  • مسکن

استفاده از مسکن‌ها و ضددردهای معمولی همچون استامینوفین و کدئین به کاهش درد کمک شایانی می‌کند.

  • استفاده از کفی طبی

در صورتی که کفش مناسبی دارید که کفی آن مناسب نیست و یا در صورت وجود برخی مشکلات مثل خارپاشنه ضروری است از کفی‌های طبی برای اصلاح وضعیت پا و درد بیمار استفاده شود.

  • استفاده از ضربه گیر گودی پا

در صورتی که انحنای کف پای فرد مبتلا به درد بیش از حد طبیعی باشد پزشک برای کاهش فشار وارده به سینه پا ضربه گیرهای مخصوصی را پیشنهاد خواهد داد.

  • تزریق داروهای استروئیدی

رویکرد درمانی بعدی استفاده از داروهای ضدالتهاب استروئیدی برای کاهش درد ناشی ورم و التهاب کف پا و رفع علائم دیگر خواهد بود.

  • انجام ورزش‌های کششی

انجام برخی ورزش‌های کششی می‌تواند به کاهش درد و درمان بیمار کمک کند. این ورزش‌ها شامل کشش فاسیا پلانتار، کشش سینه پا روی غلتک، خم کردن پاها و غیره خواهد بود که ضروری است برای انجام صحیح این ورزش‌ها از پزشک خود کمک بگیرید.

  • جراحی

در صورتی که برای درمان درد بیمار و رفع آن نیاز به جراحی باشد ضروری است برای رفع مشکل جراحی انجام شود.

روش‌های پیشگیرانه از علت درد کف پای چپ

برای آنکه از ایجاد درد در سینه پا جلوگیری کنیم و مانع بروز علت درد کف پای چپ شویم انجام اقدامات ذیل ضروری است:

مهمترین عامل در درد این ناحیه سبک زندگی نادرست است و اصلاح سبک زندگی می‌تواند تاحد زیادی باعث بهبود وضعیت بیماران شود.

  • استفاده از کفش استاندارد و طبی

  • رعایت بهداشت پا

  • حفظ وزن ایده آل

  • انجام ورزش‌های کششی پیش از انجام ورزش

علت درد کف پا و ساق پا

همزمانی درد سینه پا و ساق می‌تواند به مشکلات و اختلالات کمر مرتبط باشد. در حقیقت علت درد کف پا و ساق پا می‌تواند عاملی چون بیرون زدگی دیسک کمر و تحت فشار ماندن عصب سیاتیک در اثر تنگی کانال نخاع، اسپوندیلیت یا آسیب‌های دیسک باشد.

مشکل دیگری که می‌تواند منجر به درد ساق پا و سینه پا شود اختلال در طول پاها است که به دلیل کشیدگی عضلات و تاندون‌ها این درد بروز می‌کند. برای تشخیص این مسئله به طور معمول از نوار عصب و عضله استفاده می‌شود.

 علت درد کف پا و کمر

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم علت درد کف پا و کمر می‌تواند مربوط به مشکلات و اختلالات جدی چون تنگی کانال نخاع، بیرون زدگی یا فتق دیسک، اسپونیدلیت و غیره باشد. تمامی این مشکلات به دلیل تحت فشار قرارگیری عصب سیاتیک عبوری از نخاع  که از کمر به باسن، ساق، زانو منشعب شده و تا کف امتداد خواهد یافت.

عارضه‌هایی که در پی درد کف پا بروز می‌کنند؟

پس از شناسایی علت درد کف پای چپ ضروری است نسبت به درمان این بیماری اقدام کنید. برای همین منظور ضروری است در اسرع وقت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

درد کف پا خود مشکل ساز است، با این حال عدم درمان آن می‌تواند به مشکلات جدی در آینده منتهی گردد.

درد کف پا می‌تواند به عارضه‌هایی از جمله صافی، التهاب آرنگ کف پا، درد کمر و مفصل ران، زانو درد، انگشت چکشی، شکستگی فشاری، درد جلوی ساق، التهاب تاندون آشیل، درد پاشنه، درد در انگشت پا و زیر انگشتان پا و فشردگی پنجه پا منتهی شود.

بزرگی و برجستگی عصب عبوری از پا، از بین رفتن لایه محافظ سینه پا و درد برجستگی پا از دیگر عوارض احتمالی عدم درد ناحیه مورد نظر خواهد بود.

تحت چه شرایطی برای علت درد کف پای چپ به پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایطی که درد کف پا به شکل ناگهانی بروز کرده و هر لحظه تشدید می‌شود، با علائمی چون زخم عمیق و یا شکستگی و دررفتگی همراه بوده، قادر به ایستادن روی پای خود نبوده، سینه پای شما متورم و قرمز است، همزمان دچار تب شده‌اید و در صورت افت فشار خون همراه با درد سینه پا (مشکل شریانی) ضروری است در اسرع وقت به فوق تخصص پا و مشکلات پا مراجعه نمایید.

سخن پایانی

درد این ناحیه از زمره دردهایی که می‌تواند در اثر طیف وسیعی از مشکلات من جمله پوشیدن کفش نامناسب تا مشکلات و ناهنجاری خود پا و یا بیماری‌های ساختاری جدی در ستون فقرات بروز کند، از همین رو ضروری نسبت به درمان این مشکل اقدام نمود.

علت درد کف پای چپ می‌تواند به دلیل صافی، انحنای زیاد کف پا، اختلاف طول پا، ‌خارپاشنه، بورسیت و یا مشکلات دیسک و تنگی کانال نخاعی بروز کند. ضروری است برای اجتناب از بروز عارضه‌های دیگری در آینده چنین مشکلاتی در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرد. کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی ما با بهره‌مندی از پزشکان تراز اول سطح کشور به درمان علت درد کف پا و ساق پا و علت درد کف پا و کمر می‌‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید