کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

فوق تخصص مچ پا

برای مشکلات مرتبط با مچ از جمله صافی کف پا، آرتروز، شکستگی، تاندونیت آشیل، بورسیت ضروری است به یک فوق تخصص مچ پا مراجعه نمایید. برای همین منظور ضروری است در صورت بروز هر گونه مشکل در مچ خود در اسرع وقت به یک کلینیک پا مراجعه نمایید. عدم مراجعه به موقع به پزشک ممکن است منجر به آسیب پایدار مچ، ناتوانی در راه رفتن، افتادگی مچ و غیره گردد.

از آنجایی‌که مچ تمام وزن بدن ما را تحمل می‌کند و ما را قادر می‌سازد تا حرکات مختلفی را انجام دهیم، می‌تواند در برابر هر نوع درد و فشاری، آسیب‌پذیر باشد. آسیب‌های مچ بسیار شایع هستند و بسیاری از مردم هنوز این باور قدیمی را دنبال می‌کنند که به‌جای مراجعه به دکتر فوق تخصصی حوزه مچ ، از بین‌ بردن درد راهی برای بهبودی است.

پزشک فوق تخصص می‌تواند به‌درستی آسیب‌های مچ را تشخیص داده و درمان را توصیه کند. بیایید در مورد اینکه چگونه درد مچ را می‌توان با موفقیت درمان کرد و به چه کسی برای ارزیابی و درمان مؤثر مشکلات مچ پا می‌توانید مراجعه کنید، صحبت کنیم.

 

فوق تخصص مچ پا

 

 

با بروز چه علائمی مراجعه به فوق تخصص مچ پا ضروری است؟

باوجود اینکه اکثر مردم هر روز از پاهای خود استفاده می‌کنند، بسیاری از آنها در صورت داشتن پادرد، مراجعه به فوق تخصص مچ پا را به تعویق می‌اندازند. دلایلی که افراد مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند متفاوت است، اما به‌طورکلی در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند:

  • آنها معتقدند درد پایشان خودبه‌خود از بین می‌رود.

  • آنها فکر می‌کنند مشکل پا به‌اندازه کافی جدی نیست که نیاز به مراجعه به پزشک فوق تخصص باشد.

  • آنها مشکلات رایج پا را نمی‌شناسند یا نمی‌دانند که قابل‌درمان هستند.

  • آنها نگران هستند که نیاز به جراحی داشته باشند.

شرایط و آسیب‌های مچ می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. به این علائم توجه کنید تا هنگام ملاقات با یک فوق تخصص ارتوپدی مچ، اطلاعات دقیقی در مورد درد خود به او ارائه دهید.

افراد مبتلا به مشکلات مچ اغلب علائمی مانند:

  • التهاب مفصل مچ که بهبود نمی‌یابد

  • درد مچ که بیشتر از دوهفته ادامه داشته باشد

  • درد مچ هنگام خم کردن انگشتان پا یا پاها

  • درد شدید مچ که به طور غیرمنتظره ظاهر می‌شود

  • درد حتی زمانی که روی مچ خود وزن نمی‌آورید

  • سفتی، محدودیت دامنه حرکتی یا ضعف مچ

دکتر فوق تخصص مچ پا می‌تواند چه مشکلاتی را درمان کند؟

یک فوق تخصص می‌تواند مجموعه‌ای از آسیب‌ها و بیماری‌های پا را بررسی و تشخیص دهد تا یک دوره درمانی برای بیمار برنامه‌ریزی کند. دلایل خوبی وجود دارد که چرا درمان مچ در حال حاضر یک تخصص است.

نه‌تنها پاها و مچ ها پیچیده هستند، بلکه این اعضای بدن مستعد ابتلا به بیماری، رشد، التهاب و آسیب هستند. یک پزشک به‌عنوان یک فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران مشکلات بی‌شماری را درمان می‌کند، از جمله:

  • اختلالات ژنتیکی – صافی کف پا

  • زگیل کف پا – رشد در کف پا

  • پلانتار فاشئیت – التهاب ماهیچه در کف پا

  • نوروم مورتون – تشکیل بافت فیبری در امتداد بافت عصبی

  • ناخن‌های فرورفته – ناخن‌های پا که در بافت انگشتان پا رشد می‌کنند

  • بونیون – تغییر شکل انگشت بزرگ

  • پای ورزشکار – بیماری قارچی مسری انگشتان پا و پا

  • شکستگی – استخوان‌های ترک‌خورده یا شکسته

 

بیشتر بداید:درمان قطعی آرتروز مچ پا

 

برای مشکلات مچ پا به دکتر ارتوپد مراجعه کنم یا دکتر فوق تخصص مچ پا؟

انواع متعددی از پزشکان، مشکلات مچ را ارزیابی و درمان می‌کنند. این افراد شامل متخصصین پا و فوق تخصص مچ پا، جراحان ارتوپد، پزشکان مراقبت‌های اولیه و فیزیوتراپیست‌ها هستند.

اگرچه متخصصین پا و جراحان ارتوپد، بسیاری از شرایط مشابه را درمان می‌کنند، اما آموزش آنها متفاوت است. اساساً هم‌پوشانی‌های زیادی در درمان‌ها وجود دارد، اما ارتوپدها خاطرنشان می‌کنند که می‌توانند بیمار را به‌عنوان یک کل درمان کنند، نه اینکه فقط مچ را ارزیابی و درمان کنند.

بااین‌حال، بسیاری از بیماران معتقدند که پزشکان فوق تخصص مچ و یا  یک فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران در ارائه تسکین درد بهتر هستند و ابتدا اقدامات محافظه‌کارانه را انجام می‌دهند.

آمار فعلی نشان می‌دهد که به‌طورکلی، 39٪ از بیماران یک متخصص پا را انتخاب می‌کنند در حالی که تنها 15٪ یک متخصص ارتوپد را انتخاب می‌کنند. مقدار باقی‌مانده توسط پزشکان خانواده و دیگران درمان می‌شود.

مراحل آموزشی که پزشک فوق تخصص می‌گذراند شامل چه مواردی است؟

یک متخصص پا دارای دکترای پزشکی پا(DPM)  است. متخصص پا، آموزش‌های تخصصی برای درمان اختلالات پا و مچ را دیده است. آنها باید آموزش رسمی زیر را تکمیل کنند:

  • چهار سال دوره کارشناسی

  • چهار سال در یک دانشکده پزشکی معتبر پا

  • سه تا چهار سال آموزش دستیاری جراحی فقط پا و مچ

آنها همچنین در زمینه بیومکانیک و تعادل مناسب پا به‌خوبی آموزش‌دیده‌اند و بنابراین به طور تخصصی مجهز به ارتز، کفش‌های سفارشی و انواع بریس‌ها هستند. بهترین دکتر فوق تخصص در طول کل دوره تحصیل، پزشکی را در حوزة تخصصی پا مطالعه می‌کند.

آنها کل دوره رزیدنتی جراحی خود را روی پا و مچ، اغلب با چندین جراح اطفال و ارتوپدی می‌گذرانند؛ بنابراین، آنها سال‌های بیشتری مطالعه دارند که به طور خاص روی پاها متمرکز است.

فوق تخصص ناحیه مچ می‌تواند فقط بیماری‌های پا و مچ را درمان کند. متخصصین پا قادر به درمان اختلالات به‌صورت محافظه‌کارانه و همچنین جراحی هستند.

یک فوق تخصص در زمینه مچ احتمالاً تمایل بیشتری به تلاش برای درمان شرایط محافظه‌کارانه دارد و احتمالاً تنها درصورتی‌که روش‌های دیگر موفقیت‌آمیز نبوده باشد، روش جراحی را توصیه می‌کند.

در واقع، برخی از متخصصین پا جراحی انجام نمی‌دهند یا درمورد آخرین تکنیک‌های جراحی آموزش ندیده‌اند. سایرین که به‌خوبی آموزش‌دیده‌اند، جراحی‌های پیچیده ترمیمی را انجام می‌دهند.

برخی از متخصصین پا به‌صورت انفرادی و برخی در گروه‌های تخصصی بزرگ تمرین می‌کنند. اخیراً، بیشتر متخصصان پا با کلینیک‌های بزرگ مراقبت‌های بهداشتی و گروه‌های مراقبت اولیه وارد عمل شده‌اند.

مراحل آموزشی که یک جراح ارتوپد می‌گذراند شامل چه مواردی است؟

جراح ارتوپد یک پزشک (MD) است که نه فقط اندام تحتانی بلکه کل سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می‌کند. ارتوپدی تخصص پزشکی است که به تشخیص، درمان، توان‌بخشی و پیشگیری از آسیب‌ها و بیماری‌ها در سیستم اسکلتی عضلانی شما اختصاص دارد.

درحالی‌که برخی از ارتوپدی‌ها، ارتوپدی عمومی را انجام می‌دهند، برخی در درمان پا و مچ پا، دست، شانه، ستون فقرات، لگن، زانو یا اطفال و پزشکی ورزشی تخصص دارند.

برخی از مشکلات پا و مچ از زانو، لگن یا کمر شما منشأ می‌گیرند. جراحان ارتوپد پا و مچ و یا فوق تخصص ارتوپدی مچ می‌توانند به طور مؤثر شرایط پیچیده اندام تحتانی را در ارتباط با بقیه بدن شما درمان کنند.

آنها هم مانند پزشکان فوق تخصص در حوزه مچ به طور خاص مشکلات پا را ارزیابی می‌کنند، اما می‌توانند سایر مسائل ارتوپدی را نیز که ممکن است به درد پا و مچ کمک کنند، بررسی کنند. در حال حاضر، آنها باید آموزش رسمی زیر را تکمیل کنند:

  • چهار سال دوره کارشناسی

  • چهار سال در یک دانشکده پزشکی معتبر

  • پنج سال آموزش دستیاری جراحی عمومی ارتوپدی

  • امکان تحصیل یک‌ساله دیگر برای تخصص اختلالات پا و مچ

جراحان ارتوپد سابقه پزشکی عمومی بهتری دارند، اما زمان کمتری را به طور خاص در حوزة پاها یاد می‌گیرند. یک جراح ارتوپد همچنین ممکن است انتخاب کند که یک سال آموزش فلوشیپ پیشرفته در جراحی پا و مچ را بگذراند.

اگر یک جراح ارتوپد را برای مراقبت از پاهای خود انتخاب کرده‌اید، مطمئن شوید که یکی از متخصصان در مشکلات پا را انتخاب کرده‌اید. به یاد داشته باشید، جراح ارتوپد در درجه اول یک جراح است و رویکرد آنها به مراقبت از پا برخلاف یک فوق تخصص معمولاً بر جراحی متمرکز است.

کدام بهتر است، فوق تخصص یا جراح ارتوپد مچ پا

درحالی‌که پزشکان ارتوپد برای درمان انواع مسائل ارتوپدی که ممکن است مچ یا پا را تحت‌تأثیر قرار دهند، واجد شرایط هستند، پزشک فوق تخصص دانش بسیار بیشتری در این مورد دارد.

هنگام انتخاب فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران برای نیازهای مراقبتی خود، بررسی کنید که آیا پزشک تجربه قابل‌توجهی در درمان مشکلات پا و مچ با درمان‌های غیر جراحی و جراحی دارد یا خیر. این به شما اطمینان می‌دهد که درمان مناسب برای مشکل خود دریافت خواهید کرد.

بهترین گزینه مراجعه به یک فوق تخصص در حوزه مچ است که بخشی از یک مرکز ارتوپدی باتجربه است. به‌این‌ترتیب می‌توانید مراقبت‌های مؤثری از پا و مچ داشته باشید و در شرایطی که به مراقبت‌های مربوط به سایر قسمت‌های بدن نیاز دارید، به پزشکان ارتوپد دسترسی داشته باشید.

یک فوق تخصص مچ پا چه دلایلی را برای درد مچ پا بیان می‌کند؟

درد مچ معمولاً در اثر آسیب‌های تروماتیک، آسیب‌های حرکتی مکرر، ساییدگی طولانی‌مدت یا اختلالات بافتی ایجاد می‌شود. در زیر، مواردی وجود دارد که از نظر بهترین دکتر فوق تخصص علل شایع درد مچ هستند، این علل شامل:

۱. پیچ خوردن مچ

این یک پارگی در بافت‌ها (به نام رباط‌ها) است که استخوان‌های مچ پا را در کنار هم نگه می‌دارد. اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که پای شما به پهلو می‌چرخد. ممکن است مچ شما کبود و متورم شود. شاید نتوانید روی آن وزن بیندازید. تکنیک Rice (استراحت، یخ، فشرده‌سازی، بالابردن پا) بهترین راه برای درمان آن است.

رگ‌به‌رگ شدن خفیف در عرض چند روز بهتر می‌شود. اگر بهبود نیافت، ممکن است فوق تخصص مچ پا، گچ کوتاه یا چکمه پیاده‌روی را پیشنهاد کند و سپس فیزیوتراپی انجام دهد.

۲. روماتیسم مفصلی

سیستم ایمنی بدن شما به طور معمول با میکروب‌ها مبارزه می‌کند. گاهی اوقات به‌اشتباه به مفاصل شما حمله می‌کند. پزشکان به این بیماری، آرتریت روماتوئید می‌گویند. معمولاً همان مفصل را در هر دو طرف بدن شما درگیر می‌کند. اگر آن را دارید، هر دو مچ به‌احتمال زیاد آسیب می‌بینند.

درد، تورم و سفتی اغلب از انگشتان پا و جلوی پای شما شروع می‌شود و به‌آرامی به سمت مچ، بازمی‌گردد. ورزش، از جمله فیزیوتراپی، می‌تواند کمک کند. همچنین ممکن است فوق تخصص در حوزه مچ برای تسکین درد، کفش‌ها یا درج‌های مخصوصی و یا داروهایی برای کاهش تورم تجویز کند.

۳. لوپوس

این بیماری خودایمنی باعث می‌شود بدن شما به بافت‌های سالم حمله کند. فوق تخصص بیان می‌کند: افراد مبتلا به لوپوس اغلب درد مفاصل از جمله درد مچ دارند که ناشی از آرتریت و تاندونوپاتی مرتبط با لوپوس است.

همچنین، لوپوس می‌تواند باعث مشکلات کلیوی شود که منجر به تجمع مایع در مفاصل شما می‌شود. هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد، اما پزشک شما می‌تواند داروهایی را برای کنترل آن به شما بدهد. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۴.آرتروز

مفصل محل برخورد دو استخوان است. غضروف انتهای هر استخوان را می‌پوشاند تا یک بالشتک ایجاد کند. به‌مرورزمان از بین می‌رود. وقتی از بین رفت، استخوان‌ها مستقیماً روی یکدیگر ساییده می‌شوند.

این می‌تواند منجر به درد، سفتی و ازدست‌دادن حرکت شود. دکتر فوق تخصص ممکن است داروهای ضدالتهابی و تزریقات استروئیدی را برای کاهش تورم، بریس‌هایی برای کمک به حرکت کمتر مچ و فیزیوتراپی برای آموزش تمرینات تقویتی به شما پیشنهاد دهد، احتمال آنکه نیاز به جراحی باشد نیز وجود دارد.

۵. نقرس

انگشت شست پا شایع‌ترین نقطه برای حمله نقرس است، اما می‌تواند مچ شما را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که ماده زائدی به نام اسیداوریک به کریستال‌های سوزنی شکلی تبدیل می‌شود که در مفاصل شما جمع شده و باعث درد و تورم شدید می‌شود.

دکتر فوق تخصصی حوزه مچ می‌تواند داروهایی را برای درمان حمله تجویز کندو احتمالاً برایتان استراحت تجویز کند. یک رژیم غذایی خاص برای نقرس و عادات ورزشی خوب می‌تواند حملات آینده و سایر مشکلات را کاهش دهد.

۶. کف پای صاف

قوس کف پا، فضای بین پاشنه و گوی پای شما است. زمانی که می‌ایستید، قرار است یک ناحیه توخالی ایجاد کند. اگر مال شما صاف بماند، ممکن است نتیجه آسیب یا ساییدگی باشد. همچنین ممکن است آن را به ارث برده باشید.

صافی کف پا نیز می‌تواند ناشی از بارداری ثانویه به تغییرات هورمونی و شاید افزایش وزن باشد. معمولاً بدون درد است، اما اگر مچ ها از خط زانو خارج شوند، ممکن است آسیب ببینند یا متورم شوند.

با تجویز فوق تخصص مچ پا، تکیه‌گاه‌های قوس و کفش‌های حمایت‌کننده می‌توانند کمک‌کننده باشند. تمرینات فیزیوتراپی طراحی شده نیز همین‌طور است.

۷. شکستگی مچ

سه استخوان شامل استخوان درشت نی (استخوان ساق پا)، نازک نی و تالوس، مچ شما را تشکیل می‌دهند. اگر این استخوان‌ها، یک یا چند ترک، خورده یا شکسته شود، می‌توانید متوجه درد، کبودی و تورم شوید.

ممکن است بتوانید با مچ پا شکسته راه بروید، اما این کار آسانی نخواهد بود. اگر شدید باشد، می‌توانید استخوان در معرض دید را ببینید. پای خود را استراحت دهید و آن را در حالت یخ، فشرده و بالا نگه دارید(RICE)  تا زمانی که بتوانید به بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران مراجعه کنید.

آنها در مورد بهترین شکل درمان تصمیم خواهند گرفت. پزشک فوق تخصص ممکن است یک آتل یا گچ برای نگه‌داشتن استخوان‌ها در جای خود تجویز کند البته برخی افراد نیاز به جراحی دارند.

۸. تاندونیت آشیل

یک فشار شدید یا ناگهانی می‌تواند باعث پارگی‌های ریز در تاندون آشیل شود که ماهیچه‌های ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند. ممکن است پشت مچ پای شما یعنی درست بالای پاشنه پا، متورم یا حساس و گرم شود.

معمولاً بیشتر در صبح یا بعد از ورزش متوجه آن می‌شوید. داروهای ضدالتهابی می‌توانند درد را کاهش دهند، اما استراحت کلید درمان است. کشش و بلندکردن پاشنه پا ممکن است کمک‌کننده باشد، اما ابتدا با یک فوق تخصص مچ پا یا فیزیوتراپیست صحبت کنید. اگر بافت اسکار بعداً مشکل ایجاد کند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

۹. تاندونوز آشیل

این مشکل ناشی از تجزیه بافت به دلیل استفاده بیش از حد است. معمولاً به‌آرامی شروع شده و با گذشت زمان، وضعیت بدتر می‌شود. ممکن است در جایی که تاندون پشت پای شما به پاشنه پا می‌رسد، درد یا برآمدگی داشته باشید.

گاهی اوقات وسط تاندون را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است در آنجا نیز متوجه یک برآمدگی شوید. استراحت و داروهای بدون نسخه می‌توانند در کاهش تورم و درد موثر باشند. با تشخیص بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران، کفش‌ها، درج‌ها یا بریس‌های مخصوص می‌توانند فشار روی تاندون را کاهش دهند. فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کند.

۱۰. درد مزمن جانبی مچ

دلایل احتمالی زیادی برای درد مداوم در قسمت خارجی مچ وجود دارد. به‌احتمال زیاد به این دلیل است که یک رباط پس از رگ‌به‌رگ شدن به‌درستی بهبود نیافته و ضعیف باقی می‌ماند. این باعث می‌شود کل مفصل پایدارتر نباشد و منجر به آسیب و درد بیشتر شود.

پزشک فوق تخصص مچ پا، روش درمان را باتوجه‌به علت تعیین می‌کند ولی احتمالاً شامل استراحت و تمرینات ویژه برای تقویت بافت‌های ضعیف می‌شود.

۱۱. بورسیت

مچ پای شما دارای دو کیسه پر از مایع یا بورس است که فضای بین تاندون‌ها و استخوان‌ها را محافظت می‌کند. آنها می‌توانند به دلیل آرتریت، استفاده بیش از حد، کفش‌های پاشنه بلند، تعویض کفش‌های اخیر، یا شروع مجدد تمرینات پس از استراحت، ملتهب شوند.

احتمال دارد مچ پای بیمار سفت، حساس، گرم یا متورم گردد. بهترین درمان RICE شامل استراحت، یخ گذاری، فشار و بالا نگه داشتن است. برای کاهش درد و تورم باتوجه‌به تجویز فوق تخصص مچ پا از داروهای ضدالتهابی استفاده کنید. حرکات کششی و تمرینات خاص می‌تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

۱۲. ضایعات استئوکندرال تالوس(OLT)

یک آسیب ناگهانی مانند رگ‌به‌رگ شدن می‌تواند به غضروف روی تالوس (استخوان پاشنه پا) آسیب برساند یا باعث شکستگی، تاول یا زخم در استخوان زیرین شود.

ممکن است متوجه گرفتگی در مچ شوید، یا ماه‌ها پس از یک آسیب درمان شده، قفل شود یا همچنان درد داشته باشد که می‌تواند یک OLT باشد.

درمان به نوع آن بستگی دارد، اما پزشک فوق تخصص ممکن است برای ثابت نگه‌داشتن مچ، توصیه به استفاده از گچ کند و برای حفظ وزن هم استفاده از عصا را تجویز کند. فیزیوتراپ شما تمرینات را به‌آرامی اضافه می‌کند.

۱۳. آرتریت واکنشی

این نوع معمولاً به دنبال عفونت در دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری شما ایجاد می‌شود. مچ و زانو جزو اولین جاهایی هستند که ممکن است آن را احساس کنید.

فوق تخصص عفونت را با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کند. هیچ درمانی برای آرتریت وجود ندارد، اما داروهای ضدالتهابی می‌توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند. ورزش باعث انعطاف‌پذیری مفاصل شما خواهد شد. آرتروز باید طی چند ماه از بین برود.

۱۴. اسکلرودرمی

این گروه از شرایط باعث ضخیم شدن پوست و بافت‌های همبند شما می‌شود. هنگامی که بافت‌های اطراف، مفصل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است احساس درد و سفتی کنید. همچنین می‌تواند ماهیچه‌های شما را ضعیف کند و باعث مشکلات گوارشی، قلبی و کلیوی شود.

درمان به علائم شما بستگی دارد که می‌تواند متفاوت باشد. هیچ درمانی وجود ندارد، اما پزشکان فوق تخصص مچ پا می‌توانند به شما در درمان مشکلات قلبی، کلیه، پوست، ریه، دندان و روده که با این بیماری به وجود می‌آیند کمک کنند.

۱۵. عفونت

اگر بیمار همراه با درد مچ، علائمی مثل تحریک‌پذیری و تب هم دارد، ممکن است عفونت داشته باشد. احتمالاً مفصل متورم، قرمز و گرم باشد. فوق تخصص ممکن است از یک سوزن برای برداشتن مایع از مچ استفاده کند تا آن را تخلیه کند یا علتی را آزمایش کند.

برای ازبین‌بردن باکتری‌ها آنتی‌بیوتیک دریافت خواهید کرد. نادر است، اما ویروس‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند مفاصل شما را نیز آلوده کنند.

فوق تخصص مچ پا در تهران برای تشخیص چه آزمایشاتی را تجویز می‌کند؟

دکتر فوق تخصصی حوزه مچ ، معمولاً فرایند تشخیص را با بررسی سابقه پزشکی و علائم فعلی فرد شروع می‌کند.

سپس معاینه فیزیکی اولیه پا را انجام می‌دهد. در طول این معاینه، او به دنبال علائم تورم و تغییر رنگ پوست خواهد بود. همچنین ممکن است از فرد بخواهد که راه برود یا پا و انگشتان پا را در جهات مختلف حرکت دهد.

مواردی که قبل از مراجعه به فوق تخصص باید تهیه کنید، شامل لیستی از:

  • شرح دقیق علائم شما
  • اطلاعاتی در مورد مشکلات پزشکی که داشته‌اید، به‌خصوص آسیب‌های قبلی مچ
  • تمام داروها و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید
  • سؤالاتی که می‌خواهید از دکتر بپرسید

احتمالاً پزشک نیز برخی از سؤالات زیر را بپرسد:

  • آسیب چگونه رخ داد؟

  • وقتی پای شما آسیب دید به کدام سمت چرخید؟

  • آیا می‌توانید وزن را روی آن پا تحمل کنید؟

  • از چه درمانی برای خودمراقبتی استفاده کرده‌اید؟

  • درمان چه تأثیری داشت؟

  • آیا قبلاً مچ پای خود آسیب‌دیده‌اید؟

  • آن جراحت چگونه درمان شد؟

بر اساس یافته‌های اولیه، آنها ممکن است آزمایش‌های اضافی را قبل از تشخیص نهایی توصیه کنند. فوق تخصص حوزه مچ از ابزارهای تشخیصی زیر استفاده می‌کند:

  • تست‌های تصویربرداری شامل اشعه ایکس، اولتراسوند، اسکن استخوان، سی‌تی‌اسکن و اسکن .MRI این آزمایش‌ها می‌توانند شکستگی‌های استخوان، رگ‌های خونی مسدود یا باریک و سایر مشکلات ساختاری را نشان دهند.
  • آزمایش خون برای تشخیص وجود عفونت یا بیماری‌های التهابی یا خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید.
  • تست حسی کمی از یک سیستم کامپیوتری تخصصی استفاده می‌کند که میزان درک اعصاب از تغییرات دما و ارتعاش را ثبت می‌کند. پزشکان فوق تخصص مچ پا از این تست برای تشخیص نوروپاتی دیابتی، حساسیت مفرط و سایر اختلالات عصبی پا استفاده می‌کنند.
  • الکترومیوگرافی(EMG) میزان واکنش عضلات به تکانه‌های عصبی را اندازه‌گیری می‌کند. در طول آزمایش، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یک یا چند سوزن نازک به نام الکترود را به عضله وارد می‌کند تا فعالیت الکتریکی را از بافت عضلانی بگیرد. نتایج غیرطبیعی EMG مشکلی را در عصب نشان می‌دهد و می‌تواند به پزشک فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران کمک کند تا روش درمانی صحیح را برای شما اتخاذ کند.

توجه: اگر دچار هر نوع ضربه به پا یا مچ شده‌اید، فوراً به دنبال درمان باشید. در صورت عدم انجام این کار عوارض دیگری مانند بی‌ثباتی مزمن، ضعف، درد یا بد جوشی (که در آن شکستگی در وضعیت بدی بهبود می‌یابد و رفع آن دشوار است) به همراه دارد.

تشخیص سریع به این معنی است که پزشک فوق تخصص می‌تواند شما را درمان کند درحالی‌که درمان جراحت ساده‌تر است و عوارضی به همراه ندارد.

بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران چه روش‌های درمانی ارائه می‌دهد؟

اکثر آسیب‌های مچ با روش‌های غیرتهاجمی بهبود می‌یابند. مواردی که شدت صدمات زیاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. باتوجه به اینکه چه چیزی باعث درد مچ شده است، مراحل درمان تعیین می شود. درمان‌های رایج برای درد مچ پا عبارت‌اند از:

  • بریس‌ها و آتل‌ها: مچ‌بند ممکن است درد را تسکین دهد و مچ پا را تثبیت کند. برخی از بریس‌ها برای فعالیت‌های خاصی طراحی شده‌اند. از فوق تخصص ارتوپدی مچ پا بخواهید یکی از بهترین‌ها را برای سبک زندگی شما پیشنهاد دهد.
  • آسپیراسیون مفصل: در طی این روش، پزشک فوق تخصص مچ پا، یک سوزن را وارد مفصل می‌کند و مایع اضافی را خارج می‌کند. آسپیراسیون مفصل به تسکین درد و تورم کمک می‌کند.
  • داروها: داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند التهاب را کاهش داده و درد مچ پا را تسکین دهند. داروهای درمان آرتریت و نقرس که معمولاً پزشکان فوق تخصص مچ پا تجویز می‌کنند، می‌توانند به میزان قابل‌توجهی درد و تورم را کاهش دهند.
  • درج‌های ارتز: ارتزها، درج‌هایی هستند که در کفش شما قرار می‌گیرند. می‌توانید آنها را از فروشگاه خریداری کنید یا با تجویز بهترین دکتر فوق تخصص می‌توانند آنها را به‌صورت سفارشی برای پای شما بسازند. ارتزها ضمن اطمینان از هم‌ترازی مناسب، پا را پشتیبانی و تثبیت می‌کنند.
  • فیزیوتراپی :(PT) یک برنامه PT سفارشی به شما در بهبود انعطاف‌پذیری و تقویت ماهیچه‌هایی که از مچ پا حمایت می‌کنند، کمک می‌کند. فیزیوتراپ شما یک برنامه PT با تمرینات و کشش‌هایی که فقط برای شما طراحی شده است، تنظیم می‌کند. برای تسریع در بهبودی باید حتماً تمرینات و حرکات کششی تجویز شده خود را به طور منظم انجام دهید.
  • تزریق استروئید: پزشکان فوق تخصص مچ پا از یک سوزن برای تزریق مستقیم داروهای ضدالتهابی به مفصل شما استفاده می‌کنند. تزریق کورتیزون باعث کاهش التهاب و درد می‌شود.
  • جراحی: طیف وسیعی از روش‌های جراحی مچ پا، برای ترمیم رباط‌ها یا تاندون‌های پاره شده موثر عمل می‌کنند. برخی از گزینه‌ها درد آرتریت را تسکین می‌دهند یا صافی کف پا را اصلاح می‌کنند. جراحی تعویض مفصل مچ پا می‌تواند برای تسکین درد و بازیابی عملکرد مفید باشد.

برخی از راه‌حل‌های جراحی مچ پا که بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران ارائه می‌دهد عبارت‌اند از:

  • بازسازی کف پای صاف – با استفاده از این روش، کار بر روی استخوان‌ها و تاندون‌های چندگانه در پا برای بازگرداندن قوس کف پا، تسکین درد و بهبود عملکرد ترکیب می‌شود.
  • آرتروپلاستی کامل مچ پا – این یک درمان جایگزین مچ پا برای آرتریت مچ پا است که از جدیدترین ایمپلنت‌های موجود استفاده می‌کند. پزشکان فوق تخصص مچ پا، این جراحی را تنها در بیماران خاص مبتلا به آرتریت مچ پا مناسب می‌دانند، اما در فرد مناسب می‌تواند در حفظ عملکرد و ایجاد تسکین درد، بسیار موفق باشد.
  • روش‌های فیوژن برای مچ پا، وسط پا و شست پا – فیوژن یک روش عالی تسکین درد برای مفاصل آرتروز است. فوق تخصص با همجوشی که شامل برداشتن غضروف از مفصل است تا به یک استخوان تبدیل شود، درد استخوان‌ها را از بین می‌برد.
  • اصلاح بونیون – بونیون‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. صدها تکنیک توصیف شده برای رفع ناهنجاری‌های بونیون وجود دارد و معمولاً شامل بریدن استخوان و رهاکردن رباط‌ها برای صاف کردن انگشت شست پا و نگه‌داشتن آن در آنجا می‌شود. دکتر فوق تخصص مچ پا، با بررسی دقیق پای شما از طریق اشعه ایکس، تشخیص می‌دهد که کدام روش برای شما مناسب است.
  • آرتروسکوپی مچ پا – این روش برای بیمارانی است که ضایعات غضروفی در مفصل مچ پا دارند. دکتر فوق تخصص مچ پا با استفاده از دو برش کوچک، می‌تواند رشد غضروف جدید را به شیوه‌ای کمتر تهاجمی تحریک کند و در نتیجه بهبودی سریع‌تر حاصل شود.
  • تکنیک‌های تثبیت خارجی با سیم نازک – دکتر فوق تخصص مچ پا، در موارد بدشکلی شدید یا در وضعیت نجات اندام، این روش را برای اصلاح تغییر شکل یا نجات اندام انجام می‌دهد.

یک فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران ، چه درمان‌های خانگی را مؤثر می‌داند؟

  • استراحت: اگر آسیبی مانند رگ‌به‌رگ شدن داشته‌اید، باید مدتی از پاهای خود دور بمانید. در مورد مدت‌زمان استراحت با دکتر فوق تخصص مچ پا صحبت کنید. عصا یا یک چکمه پیاده‌روی می‌تواند به شما کمک کند بدون ایجاد وزن بر روی مچ پای خود، به راحتی حرکت کنید.
  • یخ: برای کاهش تورم و بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده، بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران توصیه می‌کند استراحت و بالابردن قوزک پا را با کیسه یخ ترکیب کنید. البته باید توجه داشته باشید که از یخ بیش از حد استفاده نکنید. سرما باید در ۴۸ ساعت اول روی آسیب گذاشته شود و هر بار فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باقی بماند. این فرایند را می‌توان هر دو تا سه ساعت تکرار کرد.
  • فشرده‌سازی: دکتر فوق تخصص مچ پا، معمولاً برای آسیب‌هایی که درجه بالاتری دارند، اضافه‌کردن فشرده‌سازی را به برنامه درمانی توصیه می‌کند. فشرده‌سازی مچ پا باعث می‌شود این ناحیه، بیش از حد لازم حرکت نکند تا باعث آسیب بیشتر نشود. این روش، از طریق یک قالب هوای ساده یا با بستن مچ پا با بانداژ الاستیک برای کاهش بیشتر تورم انجام می‌شود.
  • ارتفاع: در کنار استراحت، بالابردن پای آسیب‌دیده نیز یکی از رایج‌ترین توصیه‌های درمانی یک فوق تخصص ارتوپد مچ پا در تهران است. بالابردن مچ پا تا بالای قلب، با قراردادن بالش زیر پا، تورم، التهاب و درد را کاهش می‌دهد. با اجازه دادن به حرکت مایع اضافی اطراف آسیب به سمت پا، می‌توان دوباره جذب سیستم شد و تورمی را که به اعصاب فشار می‌آورد به حداقل رساند.
  • داروهای ضد درد بدون نسخه: داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی می‌توانند برای تسکین درد و کاهش تورم، موثر عمل کنند. قبل از مصرف هر دارویی با یک پزشک فوق تخصص صحبت کنید.
  • کفش‌های حمایتی: مطمئن شوید که حمایت کافی از پا و مچ پا توسط کفش‌های شما فراهم می‌شود. از دمپایی، صندل و کفش‌های خیلی گشاد به‌هیچ وجه استفاده نکنید. پوشیدن کفش مناسب به‌خصوص هنگام ورزش ضروری است. فعالیت‌هایی مانند بسکتبال و والیبال بدون کفش مناسب می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی مچ پا شوند.

توصیه‌هایی از دکتر فوق تخصص مچ پا برای پیشگیری از درد مچ پا

بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران اذعان دارد که ممکن است همیشه نتوانید از درد مچ پا جلوگیری کنید. اما با حفظ سلامتی می‌توانید استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های خود را قوی نگه دارید. برای جلوگیری از درد و آسیب‌های مچ پا، باید:

  • وزن مناسب را حفظ کنید: حمل وزن اضافی به مفاصل شما از جمله مچ پا فشار زیادی وارد می‌کند.
  • بدن را به‌درستی قبل از ورزش، گرم کنید: حتماً قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید زیرا ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم (مانند رباط‌ها و تاندون‌ها) در زمان گرم‌شدن کمتر آسیب می‌بینند.
  • سایر عضلات را تقویت کنید: با قوی نگه‌داشتن سایر عضلات، از مچ پا حمایت می‌کنید و خطر آسیب را کاهش می‌دهید.
  • در صورت احساس درد متوقف شوید: درد را نادیده نگیرید. اگر از حرکت یا فعالیتی احساس ناراحتی دارید، استراحت کنید. اگر درد بهتر نشد به یک فوق تخصص ارتوپدی مچ پا مراجعه کنید. ادامه ورزش از طریق درد می‌تواند صدمات را بدتر کند.

سخن پایانی

برای خیلی از افراد در مقطعی از زندگی، آسیب‌های مچ پا پیش می‌آید. درحالی‌که بسیاری از این صدمات جزئی هستند، سایر مشکلات مچ پا می‌توانند بدون درمان توسط بهترین دکتر فوق تخصص مچ پا در تهران بدتر شوند.

پزشکان فوق تخصص مچ پا، درمانگرانی هستند که طیف کاملی از مشکلاتی را که می‌تواند روی پا و مچ پا تأثیر بگذارد، از پیچ‌خوردگی ساده تا شکستگی‌های پیچیده را درک می‌کنند. آن‌ها به کمک روش‌های تشخیصی، بهترین درمان را برای مچ پای شما ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید