کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

فوق تخصص تاندون آشیل؛ بهترین گزینه در جلوگیری از آسیب‌های پایدار پا

فوق تخصص تاندون آشیل پزشک متخصصی است که به صورت متمرکز بر روی بیماری‌ها و اختلالات تاندون آشیل پا، همچون التهاب یا عفونت تاندون آشیل، کشیدگی، پارگی و غیره فعالیت می‌کند. بیماری‌ها و مشکلات آشیل پا اگر نادیده گرفته شده و درمان نشوند می‌توانند راه رفتن فرد مبتلا و کیفیت زندگی او را به صورت جدی مختل کنند و از همین رو مراجعه به متخصص پا ضروری است.

تاندون آشیل که نام دیگر آن زردپی آشیل نیز می‌باشد، بزرگ‌ترین، قویترین و حساس‌ترین تاندون بدن می‌باشد که وظیفه آن ایجاد اتصال بین عضلات پشت ساق پا و استخوان پاشنه پا (کالکانئوس) می‌باشد.

درصورتی که احساس درد یا علائم پارگی تاندون آشیل داشتید (که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم)، هرچه سریع‌تر به یک پزشک فوق تخصص تاندون آشیل مراجعه و از بروز آسیب‌های جدی به پای خود جلوگیری کنید.

 

فوق تخصص تاندون آشیل

 

فوق تخصص تاندون آشیل کیست؟

پزشک فوق تخصص تاندون آشیل به صورت متمرکز بر روی درمان بیماری‌ها و مشکلات آشیل پا فعالیت می‌کند. تاندون‌ها بافت‌های همبند متراکم شده‌ای از جنس آب و کلاژن هستند که در دو سر انتهایی عضلات بدن (ماهیچه‌ها) قرار گرفته و آن‌ها را به استخوان‌های مجاورشان متصل می‌کنند، نام دیگر تاندون‌ها زردپی می‌باشد.

آشیل پا نیز مجموعه‌‌ای از تاندون‌های رشته‌ای و طنابی شکل هستند که عضله‌های قسمت پشتی مچ و ساق پا را به استخوان پاشنه پا که کالکانئوس نام دارد متصل می‌کنند. آشیل پا قوی‌ترین و بزرگترین تاندون بدن می‌باشد که در پشت ساق پا و در قسمت بالای پاشنه پا قرار گرفته است.

 

چه زمانی به فوق تخصص تاندون آشیل مراجعه می‌کنیم؟

همانطور که گفتیم پزشک فوق تخصص تاندون آشیل به صورت متمرکز بر روی بیماری‌ها و مشکلات آشیل مچ پا فعالیت می‌کند بنابراین با بروز هرگونه درد و مشکل در مچ پا که احتمال دارد نشانه‌ای از پیش‌آمدن یک عارضه برای آشیل پا باشد، باید برای تشخیص، ریشه یابی و درمان مشکل به فوق تخصص تاندون آشیل مراجعه کرد.

مشکلات متعددی وجود دارند که ممکن است آشیل را به خود گرفتار و مشغول کرده و بیمار را دچار درد یا بعضا عوارض جدی‌تری بکنند. در ادامه به معرفی و شناخت بهتر بیماری‌ها و مشکلات احتمالی آشیل مچ پا می‌پردازیم:

  • کشیدگی یا پیچ خوردگی آشیل مچ پا (رگ به رگ شدن)

کشیدگی آشیل که در اصطلاح عامیانه به آن پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن آشیل نیز می‌گویند، معمولا زمانی پیش می‌آید که عضله پا ضعیف یا خسته باشد و نتواند از خود انعطاف کافی نشان داده و فشار وارده را تحمل کند که در این صورت فشار به تاندون‌ها اعمال شده و آشیل کشیده می‌شود.

این کشیدگی هم می‌تواند موجب تاندونیت و التهاب یا عفونت تاندون آشیل شده و هم در صورت زیاد بودن مقدار فشار ممکن است به پارگی ناقص یا کامل آن ختم شود.

همچنین حرکات ناگهانی مچ پا نیز می‌تواند آشیل را دچار کشیدگی کنند، بنابراین برای پیشگیری از کشیده شدن آشیل می‌بایست حتما قبل از انجام هر فعالیتی، بدن و مچ پای خود را به خوبی گرم کنیم و از انجام ناگهانی حرکات کششی و حتی راه رفتن ناگهانی بپرهیزیم.

افرادی که ورزش‌های پر تحرک همچون فوتبال انجام می‌دهند بسیار مستعد کشیدگی آشیل هستند، کشیدگی آشیل با درد و التهاب همراه است.

  • تاندونیت آشیل یا عفونت تاندون آشیل (التهاب آشیل)

همانطور که می‌دانیم این تاندون‌ها هستند که عضلات بدن را به استخوان‌های مجاورشان متصل می‌کنند، به همین دلیل تاندون‌ها را به عنوان بافت‌های همبندی درنظر می‌گیرند. اگر به هر دلیلی این تاندون‌ها دچار تورم یا التهاب (عفونت) شوند درد زیادی از خود بروز می‌دهند، به التهاب تاندون‌ها تاندونیت می‌گویند.

تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل یکی از بیماری‌های شایع مچ پا می‌باشد که در اثر استفاده بیش از حد از آشیل و یا انجام مکرر فعالیت‌های پرفشار تکرار شونده به وجود می‌آید. این بیماری شایع‌ترین نوع از انواع تاندونیت‌های بدن است که بیشتر در بین ورزشکاران حرفه‌ای خصوصا ورزشکاران مرد اتفاق می‌افتد.

تاندونیت در حقیقت یک نوع عکس العمل تاندون در مقابل نیروی تکرار شونده است که نمی‌تواند تحمل کند، این عکس العمل یا ناشی از یک فشار سنگین غیر قابل تحمل است که به مرور اتفاق می‌افتد و یا ناشی از یک فشار تکرار شونده تحریک کننده. این عکس العمل به صورت التهاب رخ می‌دهد و منجربه تورم، سفتی و درد آشیل پا می‌باشد.

تاندونیت و کشیدگی تاندون بسیار به یکدیگر شبیه می‌باشند و همانطور که گفتیم کشیدگی نیز خود می‌تواند ضمینه‌ای برای بروز تاندونیت یا حتی پارگی تاندون باشد. اما اصلی ترین تفاوت این دو در آن است که کشیدگی تاندون ناشی از یک حادثه یا فشار ناگهانی است اما تاندونیت حاصل یک فشار یا نیروی تکرار شونده در بلند مدت.

تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل معمولا در نواحی اتصال تاندون‌ها اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال:

  • انتهای سری از تاندون که به استخوان پاشنه پا متصل شده است
  • یا در سمت دیگر از تاندون که به عضلات پشت ساق پا متصل است
  • همچنین محلی مابین دو سر محل اتصال آشیل که در نزدیکی استخوان مچ پا قرار دارد (گاهی این بخش از تاندون با استخوان مچ پا حالت چسبندگی پیدا می‌کند که این خود عاملی برای بروز التهاب می‌شود)

 دلایل بروز و تشدید تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل

  • انجام فعالیت‌های ورزشی شدید بدون آمادگی جسمی و گرم کردن عضلات (خصوصا دویدن، پریدن و ورزش‌های پرتحرک همچون فوتبال، کشتی، دو و …)
  • استفاده بیش از حد از پا و انجام حرکات تکرار شونده به مدت طولانی (برخی از مشاغل به دلیل آنکه فرد را مجبور به انجام کارهای بدنی سنگین و تکرار شونده و یا شکل گیری نامناسب وضعیت بدن در حین کار می‌کنند، او را در معرض ابتلا به بیماری‌های مربوط به فیزیک ساختمان بدن همچون دیسک و آرتروز و تاندونیت و … قرار می‌دهند)
  • راه رفتن طولانی مدت در مسیر‌های سخت سربالایی (در چنین وضعیتی تمام وزن بدن به آشیل وارد می‌شود)
  • ضعیف بودن عضلات و انعطاف پذیری کم (هرچه عضلات ضعیف تر باشند تاندون‌ها فشار بیشتری را متحمل می‌شوند)
  • استفاده از کفش‌های سفت و غیر استاندارد و غیر انعطاف پذیر
  • مشکلات مادرزادی و نواقص و اختلالات ساختاری در پا
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند که افراد را مستعد ابتلا به تاندونیت می‌کنند، مانند افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید (آرتریت مفصلی)، بیماری‌های خود ایمنی و دیابت یا غیره هستند.
  • سن افراد نیز در میزان ریسک ابتلا آن‌ها به تاندونیت و بیماری‌های مفصلی بسیار تاثیر گذار است. (با افزایش سن تاندون‌ها خاصیت انعطاف پذیری و الاستیکی خود را از دست می‌دهند و بیشتر مستعد کشیدگی، پارگی و التهاب (تاندونیت) می‌شوند.

همچنین عضلات بدن نیز رفته رفته تحلیل می‌روند و فشارهای وارده بیش از پیش به تاندون‌ها تحمیل می‌شوند.

  • اضافه وزن و کف‌پای صاف هم می‌توانند بر روی آشیل مچ پا موثر بوده و ریسک تاندونیت آشیل را افزایش دهند.

توجه: افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند باید از دویدن، پریدن، راه رفتن در مسیر‌های سخت و سربالایی تا مدت‌ها اجتناب کنند.

 تشخیص تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل

عارضه‌های متعددی هستند که موجب احساس درد در مچ پا یا کف آن می‌شوند (همچون التهاب یا پارگی رباط فاشیا پلانتر، خارپاشنه، نورومای مورتون، التهاب تاندون‌های تیبال خلفی و قدامی، پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن یا پارگی یا کشیدگی رباط‌های مچ و کف پا، شکستگی استخوان‌های پاشنه یا ساق، سندرم تونل تارسال، تاندونیت‌های تاندون‌های جلویی مچ پا، آرتروز مفصل مچ پا و …)، بنابراین برای تشخیص قطعی تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل مچ پا و تفکیک آن از سایر بیماری‌های پا که ایجاد دردی مشابه می‌کنند، باید به کلینیک پا مراجعه کرد.

فوق تخصص تاندون آشیل توسط معاینه بالینی مچ پا بیمار، نظر و تشخیص اولیه خود را تعیین کرده و با تجویز آزمایش‌‌های تشخیصی دقیق‌تری همچون ام آر آی، تصویر برداری با اشعه ایکس و عکس برداری اولتراسوند و غیره تشخیص قطعی و نهایی را می‌دهد.

  • پارگی آشیل

یکی از عارضه‌هایی که ممکن است برای آشیل اتفاق بیافتد، پاره شدن آن است. این پارگی می‌تواند به صورت ناقص یا به صورت کامل اتفاق بیافتد به شکلی که شخص در پشت مچ پای خود احساس جداشدن دوتکه از هم را داشته باشد.

پارگی آشیل بسیار دردناک بوده و در زمانی اتفاق می‌افتد که فشار یا شوک زیادی به صورت ناگهانی به آشیل وارد شود، مثلا حین دویدن شدید یا در اثر برخورد ضربه‌ای شدید به صورت مستقیم به خود تاندون، تغییر ناگهانی وضعیت در حین دویدن یا غیره. (پارگی معمولا در میانه آشیل جایی ما بین دو سر آن‌ اتفاق می‌افتد و علائم پارگی تاندون آشیل را در پی خواهد داشت که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم )

  •  دلایل پارگی آشیل

همانطور که گفتیم پارگی آشیل ناشی از بروز یک حادثه می‌باشد که در آن مقدار زیادی فشار به صورت ناگهانی یا در زمانی که آشیل در وضعیت نامناسبی قرار دارد به آن وارد می‌شود. اما به طور کلی می‌توان دلایل پارگی آشیل را اینگونه دسته بندی کرد:

  • برخورد یک ضربه مستقیم به پشت پا (جایی که آشیل قرار دارد)
  • پریدن یا دویدن بدون آمادگی قبلی (عضله و تاندون سرد یا ضعیف)
  • حمل کردن اجسام سنگین در مسیر‌های سربالایی
  • عدم توجه و درمان کشیدگی، تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل (در صورت درمان نکردن، هردو می‌توانند به پارگی آشیل ختم شوند)
  • خطای پزشکی در هنگام درمان تاندونیت (تزریق مستقیم توسط پزشک غیر متخصص و آسیب زدن به خود غلاف تاندون)
  • افرادی که به تاندونیت مزمن آشیل (پارگی‌های متعدد در مقیاس کوچک) مبتلا هستند بسیار در خطر ابتلا به پارگی آن نیز قرار دارند.

 

علائم بروز تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل

زمانی که آشیل دچار تاندونیت می‌شود، علاوه بر درد علائم دیگری نیز بروز می‌کنند. شایع‌ترین و مهم‌ترین علائم تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل عبارتند از:

  • بروز التهاب و تورم در ناحیه پشت مچ پا که دلیل اصلی درد نیز همین التهابات می‌باشند.
  • در مواردی ممکن است پشت ساق پا دچار تورم شود (زمانی که تاندونیت در محل اتصال عضله به تاندون اتفاق بیافتد)
  • ضخیم تر و سفت تر شدن آشیل (گاها با لمس قسمت پشتی پاشنه پا قابل احساس است)
  • شکل گیری خارهای استخوانی بسیار ریز در قسمتی که آشیل به استخوان پاشنه پا متصل شده است
  • درد ناشی از تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل به صورت تدریجی رشد می‌کند و اگر کنترل و درمان نشود می‌تواند راه رفتن شخص را مختل کند.

 

علائم پارگی تاندون آشیل از منظر فوق تخصص تاندون آشیل

زمانی که آشیل دچار پارگی کامل می‌شود این علائم را به عنوان علائم پارگی تاندون آشیل از خود بروز می‌دهد:

  • ناتوانی در بالا رفتن از مسیر‌های سربالایی و حتی پله‌ها

  • ناتوانی در خم و راست کردن و بالا بردن انگشتان پا

  • احساس درد و سوزش شدید و حساسیت بسیار زیاد به لمس

  • تغییر رنگ (قرمزی) و تورم شدید در پشت پا

  • محدودیت حرکتی در مچ پا

  • محدودیت در ایستادن (حتی کوتاه مدت) یا در راه رفتن

  • احساس وجود یک شکاف یا انفکاک در پشت مچ پا (که معمولا با چشم هم قابل رویت است) و همچنین احساس برآمدگی در اطراف این شکاف

  • احساس گرمی در پشت پا

  • در بسیاری از موارد شخص صدای پاره شدن آشیل خود را می‌شنود

ممکن است تمام این علائم پارگی تاندون آشیل باهم دیگر در بیمار اتفاق نیفتاد، اما برجسته ترین و مهم ترین علائم، احساس درد شدید و محدودیت حرکتی در مچ پا می‌باشد که تقریبا در همه بیماران مشهود است.

 

تشخیص تاندونیت آشیل

برای تشخیص تاندونیت در ناحیه تاندون آشیل، فوق تخصص تاندون آشیل در مورد درد و التهاب در ناحیه ساق و پاشنه پا از شما سوالاتی می‌پرسد. همچنین پزشک از شما می خواهد که روی پاشنه های خود بایستید تا بتواند حرکت و انعطاف پذیری پا را در وضعیت مناسب مشاهده و بررسی کند.
هم‌زمان پزشک معا‌لج محل تاندون اشیل را لمس کرده و کمی فشار به آن وارد می کند تا ناحیه اصلی مربوط به درد و تورم را که درد نسبی بیشتری به سایر قسمت ها دارد را به طور دقیق شناسایی کند.
همچنین با استفاده از تصویربرداری از ناحیه موردنظر، می‌توان به تشخیص مشکلات تاندونیت آشیل کمک کرد، اما بیماران معمولاً به این روش نیازی ندارند. با این حال، فوق تخصص تاندون آشیل می‌تواند هر یک از آن‌ها را در صورت صلاحدید و شرایط بیمار تجویز کند.

 

انواع تصویربرداری تشخیصی برای مشکلات تاندون آشیل

رادیوگرافی

رادیوگرافی از ناحیه پا به پزشک این امکان را می‌دهد تا از وجود خوار استخوانی یا برجستگی غیر طبیعی در پاشنه پا اطلاع پیدا کند و همچنین این تصویربرداری در تشخیص رسوب غیر طبیعی در تاندون هم نقش دارد.

اسکن MRI

با این نوع اسکن، پزشکان می‌توانند پارگی ناقص تاندون آشیل در پای بیمار و التهاب بافت‌های مجاور را شناسایی و تعیین کنند.

سونوگرافی

با این روش متخصص می‌تواند مقدار حرکت تاندون، آسیب‌های مرتبط و تورم و التهاب تاندون در آن ناحیه را تعیین کند.

 

رویکردهای درمانی مدنظر فوق تخصص تاندون آشیل

1- درمان کشیدگی آشیل توسط فوق تخصص تاندون آشیل

کشیدگی آشیل نیازی به درمان خیلی بخصوصی ندارد و اگر شدت کشیدگی حاد نباشد، با استراحت و مصرف دارو برطرف می‌شود. پزشک فوق تخصص تاندون آشیل به بیمارانی که دچار کشیدگی آشیل شده‌اند انجام مراقبت‌ها و اقدامات زیر را توصیه‌ می‌کند:

  • بستن و ثابت نگه داشتن پا برای آنکه به تاندون فرصت ترمیم و التیام داده شود و از پیشرفت آسیب جلوگیری کنیم (با استفاده از بریس یا ارتوز)
  • استفاده از کمپرس‌های یخ برای کاهش تورم و التهاب و فروکش کردن درد
  • فیزیوتراپی و ماساژدرمانی (این کار فقط باید توسط افراد متخصص انجام شود)
  • استفاده از دارو‌های مسکن و ضد التهابی (برای یک بازه زمانی کوتاه) و …

2- درمان تاندونیت آشیل توسط فوق تخصص تاندون آشیل

اگر تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل و التهاب و درد ناشی از آن خفیف و در مراحل ساده باشد، درمان آن با همان اقدامات ساده‌ای که برای کشیدگی تاندون انجام می‌شود امکان پذیر است و پزشک فوق تخصص تاندون آشیل ممکن است فقط دستورات ساده‌ای را برای بهبودی وضعیت آشیل شما تجویر بکند، اقداماتی همچون:

  • استراحت دادن به پا و دوری از فعالیت‌های سنگین بدنی و پرهیز از ایستادن و راه رفتن طولانی مدت (البته نباید کاملا بی تحرک بود، زیرا بی تحرکی خود می‌تواند موجب خشکی و تنبلی تاندون‌ها شود)
  • بستن آن با استفاده از بریس یا ارتوز (برای ثابت نگه داشت پا به صورت موقت)
  • مصرف داروهای خوراکی ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای مسکن (مصرف طولانی مدت این دارو‌ها توصیه نمی‌شود)
  • قرار دادن کمپرس سرد (پک یخ) برای کاهش التهاب و درد
  • فیزیوتراپی و تمرینات و ورزش‌های توانبخشی و کششی مخصوص (برای تقویت و نرم کردن تاندون و افزایش خاصیت الاستیکی و انعطاف پذیری در آن)
  • مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی (یک روش جدید و کم خطر و کم عارضه است که طی آن با استفاده از انرژی امواج مغناطیسی التهاب و درد ناشی از آن را کاهش داده و با تحریک فرآیند ترمیمی بافت‌ها روند درمان را بهتر و سریع‌تر می‌کنند)

اما اگر میزان درد و التهاب و آسیب وارده به آشیل زیاد باشد و یا پزشک تشخیص دهد که وضعیت بیماری به گونه‌ای است که به درمان‌های ساده جواب نمی‌دهد، فوق تخصص تاندون آشیل ممکن است از اقدامات درمانی جدی‌تری برای رفع التهاب و درمان تاندونیت آشیل بیمار خود استفاده بکند، اقداماتی همچون:

  • تزریق استروئید به تاندون برای رفع سریع التهاب آن (بهتر است این کار فقط توسط پزشک مجرب فوق تخصص تاندون آشیل انجام شود، زیرا احتمال دارد در صورت بی دقتی به خود آشیل آسیب جدی وارد شود)
  • شاک ویو تراپی (در این روش با استفاده از امواج صوتی تاندون را تحریک می‌کنند تا فرایند ترمیم خود را سریع تر طی بکند، این روش برای همه افراد جواب نمی‌دهد و در استفاده از آن باید احتیاط کرد. پزشک فوق تخصص تاندون آشیل با توجه به شرایط ممکن است این روش درمانی را در دستور کار خود قرار دهد)
  • تزریق پی آر پی (در این روش، مقداری از خون خود بیمار و با قرار دادن آن داخل دستگاه سانتریفیوژ پلاسمای غنی شده از پلاکت تهیه می‌کنند، سپس این خون غنی از پلاکت را به نواحی خاصی از بدن که آسیب دیده مثل اطراف آشیل پا تزریق می‌کنند تا روند بهبودی آن تسریع شود، از این روش علاوه بر تاندون می‌توان برای بهبودی عضلات، رباط‌ها و مفاصل نیز استفاده کرد.

البته این روش دارای عوارضی هم می‌باشد که برای همه افراد مناسب نیست، اما پزشک فوق تخصص تاندون آشیل با توجه به شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد که برای او از این روش استفاده کند یا خیر)

  • تزریق کورتون (یکی از راه‌های کاهش سریع درد و التهاب ناشی از تاندونیت تزریق کورتیکواستروئید یا همان کورتون می‌باشد که به صورت موقت عمل می‌کند و درد را تا چند ماه تسکین می‌دهد اما دارای عوارض متعددی نیز می‌باشد)
  • تزریق اوزون (از اوزون می‌توان به عنوان جایگزین کورتون استفاده کرد، اوزون علاوه بر کاهش سریع درد و التهاب و عفونت تاندون آشیل به ترمیم تاندون‌ها نیز کمک می‌کند و عوارض خاصی هم ندارد)
  • جراحی (احتمال آن که شخص مبتلا به تاندونیت آشیل به اعمال جراحی احتیاج پیدا کند بسیار کمتر است، زیرا تاندونیت آشیل معمولا در مراحل خفیف اتفاق می‌افتد مگر آنکه آسیب وارده خیلی شدید بوده و یا سن بیمار بالا باشد)

3- درمان پارگی تاندون آشیل توسط فوق تخصص تاندون آشیل

ایجاد پارگی در تاندون آشیل به سه شکل امکان پذیر است:

  • پارگی کامل تاندون

  • پارگی بخشی از تاندون

  • یا التهاب مزمن (پارگی‌های متعدد و پراکنده در مقیاس کوچک)

در هر حالت پارگی آشیل احتیاج به پیگیری و درمان فوری دارد و نباید آن را پشت گوش انداخت و وقت را از دست داد.

فوق تخصص تاندون آشیل بسته به وضعیت بیمار روش درمان را انتخاب می‌کند، اگر تاندون آشیل به صورت التهاب مزمن (پارگی‌های متعدد و پراکنده در مقیاس کوچک) یا پارگی ناقص باشد، یعنی غلاف تاندون به صورت کامل پاره نشده باشد، احتمال دارد پزشک از روش‌های غیر جراحی برای درمان استفاده کند.

اما اگر تاندون به صورت کامل پاره شده باشد معمولا بهترین جراح تاندون آشیل رویکرد جراحی را به بیمار توصیه می‌کند. در جراحی آشیل یک برش در قسمت پشت مچ پا زده شده و از طریق آن دو سر پاره شده تاندون به هم بخیه زده می‌شوند.

جراحی اگرچه با خطر عفونت بعد از جراحی در تاندون همراه است، اما سرعت درمان تاندون را افزایش داده و احتمال پارگی مجدد آن را کاهش می‌دهد.

برای حاصل شدن بهترین نتیجه ممکن از جراحی می‌بایست به پیش بهترین جراح تاندون آشیل که می‌شناسیم مراجعه کنیم، زیرا بهترین جراح تاندون آشیل هم می‌تواند ریسک عفونت را به حداقل برساند و هم عملکرد و توان حداکثری تاندون را بازگرداند.

 

عمل جراحی تاندون آشیل توسط فوق تخصص تاندون آشیل

اگر درمان‌های غیر جراحی به درمان تاندون آشیل شما کمک نکرد، ممکن است برای درمان این عارضه به جراحی نیاز داشته باشید. اگر وضعیت بدتر شود و درمان نشود، خطر پارگی آشیل افزایش می‌یابد که در این صورت هم به جراحی نیاز دارد.
بسته به شدت پارگی تاندون آشیل و اینکه آیا پارگی اتفاق افتاده است یا خیر؟ پزشک ممکن است چندین گزینه مختلف برای جراحی پارگی تاندون به شما پیشنهاد دهد؛ زیرا نوع جراحی بسته به محل بیماری و وضعیت بیمار و میزان پارگی تاندون (در صورت وجود) متفاوت است. پزشکان معمولاً شما را به یک جراح ارتوپد ارجاع می‌دهند تا بهترین گزینه درمان و جراحی را به شما توصیه کند.

 

توصیه‌های فوق تخصص تاندون آشیل جهت پیشگیری

* توصیه‌های فوق تخصص تاندون آشیل برای پیشگیری از کشیدگی آشیل

  • سبک تر و اصولی تر ورزش کنیم (خصوصا اگر بدنمان آمادگی ورزش حرفه‌ای را ندارد از انجام آن بپرهیزیم)
  • عضلات بدنمان را به خوبی تقویت کنیم و در طول شبانه روز حرکات و نرمش‌های کششی سبک انجام دهیم
  • اگر شغلمان به گونه‌ای است که ریسک ابتلا به بیماری‌های تاندون و مفصل در آن زیاد است، در صورت امکان آن را تغییر دهیم و یا حداقل مقدار آن را کاهش داده و مدیریت کنیم (مثلا از تجهیزات ورزشی یا ابزار کار استاندارد و حرفه‌ای در طول کار خود استفاده کنیم تا فشار کمتری را متحمل شویم)
  • پوشیدن کفش‌های استاندارد و طبی که کاملا قالب و سایز پای ما و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند (کفش‌های پاشنه بلند و تنگ می‌توانند به مرور به جوارح داخلی پای ما آسیب برسانند)
  • ازدویدن و ورزش کردن روی سطوح غیر هموار خصوصا سربالایی اجتناب کنیم
  • وضعیت خود را به صورت ناگهانی از دویدن به ایستادن یا برعکس تغییر ندهیم و شدت فعالیت‌های خود را رفته رفته افزایش دهیم
  • تا جای ممکن از پریدن و تحت فشار قرار دادن پا بپرهیزیم
  • به تغزیه و مصرف آب خودمان توجه کنیم (بخش زیادی از ساختمان تاندون‌ها را آب تشکیل می‌دهد)
  • افرادی که دارای کف پای صاف یا گودی بیش از حد پا هستند، از کفی‌های طبی استفاده کنند و …

* توصیه‌های فوق تخصص تاندون آشیل برای پیشگیری از تاندونیت آشیل

برای پیشگیری از بروز تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل علاوه بر تمام مواردی که برای پیشگیری از کشیدگی آشیل گفته شد، موارد زیر را هم رعایت می‌کنیم:

  • در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای که می‌توانند در بروز تاندونیت آشیل تاثیر گذار باشند، آن‌ها را کنترل و پیگیری کنیم و از وضعیت پای خودمان آگاه باشیم
  • در صورت احساس درد یا ابتلا به کشیدگی تاندون، سریعا به پزشک متخصص مراجعه و از بروز تاندونیت یا پارگی تاندون آشیل جلوگیری کنیم

* توصیه‌های فوق تخصص تاندون آشیل برای پیشگیری از پارگی تاندون آشیل

تمام مواردی که پیشتر گفتیم برای حفظ سلامت آشیل ضروری است، اما اگر به هر دلیلی دچار کشیدگی یا تاندونیت آشیل شدیم، باید سریعا به پزشک فوق تخصص تاندون آشیل مراجعه کرده تا عارضه مذکور را برطرف کنیم.

زیرا تاندونیت و کشیدگی هردو می‌توانند پیش زمینه‌ای برای پارگی تاندون باشند که اگر درمان نشوند شخص مبتلا را به دردسر می‌اندازند.

درمان تاندونیت یا عفونت تاندون آشیل هم حتما باید تحت نظر پزشکان متخصص باتجربه و فوق تخصص تاندون آشیل انجام شود زیرا در صورت بی‌دقتی و حاد بودن وضعیت بیمار، خود روند درمانی این عارضه، ممکن است موجب پارگی آشیل شود.

 

بهترین جراح تاندون آشیل

بهترین جراح تاندون آشیل کسی است که بتواند با کمترین عارضه بعد از جراحی و ایجاد بیشترین بازدهی از تاندون ترمیم شده، مدت زمان لازم برای فرایند درمان را به حداقل برساند به گونه‌ای که احتمال پارگی یا التهاب مجدد تاندون نیز به حداقل برسد.

این مسئله که وضعیت تاندون پای شما به عمل جراحی احتیاج دارد یا خیر را فقط و فقط پزشک متخصص (فوق تخصص تاندون آشیل) می‌تواند تعیین کند.

 

سخن پایانی

در صورت احساس درد در پاشنه یا مچ پای خود حتی درد خفیف، حتما به فوق تخصص تاندون آشیل مراجعه کرده تا از علت آن آگاه شوید. بسیاری از بیماری‌های پا همچون تاندونیت و غیره، هرچه سریع تر شناسایی شوند، راحت تر نیز درمان می‌شوند.

 مرکز تخصصی و فوق تخصصی پا پزشکی دکتر میر، از پزشکان مجرب و باتجربه و متخصصی تشکیل شده است که می‌توانند به شما در ریشه‌یابی علت درد پایتان کمک کرده و با اتخاذ بهترین روش‌های درمان متناسب با وضعیت شما، اقدام به برطرف کردن بیماری‌ها و مشکلات احتمالی پای شما بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید