کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

متخصص پا

پا ما به عنوان قلب دوم ما محسوب می‌شود و باید از آن به بهترین شکل مراقبت کنیم. متأسفانه بی توجهی به برخی از نکات ساده همانند انتخاب کفش های استاندارد، توجه به تغییرات ظاهری در پاها و غیره پا را با انواع عارضه ها و بیماری‌ها مواجه می ‌کند که گاهی نیازمند جراحی نیز خواهد بود. اصلی ترین پیشنهاد دکتر متخصص پا آن است که هر نوعی از احساس درد، تغییر فرم، تغییر رنگ و یا هر نشانه ظاهری دیگری را مورد توجه قرار داده و برای درمان آن عارضه بسرعت به یک کلینیک پا مراجعه کنید.

 دلایل بروز بیماری‌های پا و تشخیص توسط متخصص پا

همانگونه که در توضیحات گفته شد از دید متخصص پا دلایل فراوانی در شروع بیماری‌های پا دخیل هستند ، مثلا ممکن است استفاده از کفش‎‌های بسیار تنگ و فشار به استخوان های پا موجب بروز بیماری‌های فراوانی مانند میخچه پا و خار پاشنه پا بشوند.

متأسفانه در مورد بعضی بیماری‌ها عوامل ژنتیکی و وراثتی اثبات شده و جلوگیری از آن‌ها تا حدودی غیر ممکن است. اغلب این بیماری‌ها توسط عمل جراحی انجام شده توسط متخصص پا بهبود می یابند. ولی در صورتیکه به سرعت برای درمان آن‌ها اقدامی صورت نگیرد، قطعا درمان بیماری سخت تر خواهد شد.

بیماری هایی از قبیل واریس پا، آتروز ، ورم پا ، صافی کف پا و پارگی رباط بخشی از بیماری های پا هستند که بعضی از افراد جهت درمان آنها نیازمند مراجعه به دکتر ارتوپد یا دکتر متخصص پا درد دارند.

در کلینیک های فوق تخصصی پا و مچ پا با بهره‌مندی از تجربه پزشکان متخصص پا درد در تهران در زمینه درمان اکثر ناهنجاری‌ها و مشکلات  پا کمک کنیم. در این مراکز با کمک بهترین دکتر متخصص پا درد می‌توانیم انواع مختلف خدمات جراحی را نیز به مراجعه کنندگان ارائه نماییم.

آشنایی با متداولترین مشکلات و بیماری های پا توسط متخصص پا

دویدن، راه رفتن، پریدن و اغلب فعالیت‌های روزمره ما نیازمند استفاده از پا دارد. پس ایجاد و احساس انواع درد و عارضه برای این عضو مهم کاملا نرمال است. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای و ارثی عامل بروز مشکل برای این عضو پرکاربرد هستند.

از صدمات فیزیکی تا ملتهب شدن پا، همگی می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در کارکرد صحیح این عضو باشند. هر یک از پاها (از قسمت مچ پا به پایین) از ۲۶ استخوان ساخته شده است و همین موضوع این عضو را به یکی از پیچیده‌ترین اندام‌ بدن تبدیل نموده است.

از سویی دیگر هر شخصی به طور نرمال در طول زندگی خود مجموعا حدود ۲۴۰۰۰۰ کیلومتر بصورت پیاده راه می‌رود. این عدد معادل ۶ مرتبه پیاده‌روی به دور کره زمین می باشد.

طبق اظهارات متخصص پا، استفاده از کفش های غیرمناسب، بیماری دیابت و سالمندی از دلایل مهم ایجادکننده مشکل برای پا هستند. در ادامه مطلب به بعضی از مهم‌ترین علل مراجعه اشخاص به دکتر فوق تخصص پا در تهران اشاره خواهیم کرد.

  • صافی کف پا

بیماری کف پای صاف یکی دیگر از متداولترین بیماری‌های مربوط به پا بوده که در برخی شرایط درمان آن توسط متخصص پا آسان و در برخی موارد نیاز به اقدامات مهمتری است. اگر شما هم دارای عارضه کف پای صاف هستید توصیه می‌شود برای درمان به کلینیک فوق تخصص پا زانو یا دکتر متخصص پا درد مراجعه کنید .

عارضه کف پای صاف چیست؟ کف پای صاف بیماری است که شخص در زمان ایستادن بر روی پا ناحیه کف پاهایش بصورت کامل برروی زمین چسبیده یا دارای قوس بسیار اندکی است. پای انسان ها دارای ۳۳ نوع مفصل و ۲۶ استخوان مختلف است.

همچنین بیش از صد عضله، تاندون و رباط در این ناحیه از بدن وجود دارد. قوس و انحنای موجود در این قسمت همانند یک فنر عمل کرده و به تقسیم بهینه وزن بدن بر روی پاها کمک می نماید.

ساختار این قوس حتی می‌تواند نوع راه رفتن شخص را تعیین کند. قوس و انحنای کف پا علاوه بر داشتن استحکام بالا باید دارای قابلیت انعطاف پذیری زیادی نیز باشد تا بتواند با میزان ضربات و سختی سطوحی که با آنها در تماس است سازگار بشود.

اشخاصی که که دچار انواع مختلف صافی کف پامی باشند در زمان راه رفتن پاهایشان به سمت داخل و یا خارج انحراف پیدا می کند. اغلب افراد مبتلا به عارضه صافی کف پا نشانه خاصی ندارند. ولی در بعضی موارد این بیماری نشانه هایی در بدن ایجاد می‌کند. میزان این نشانه ها وابسته به شدت عارضه صافی کف پا دارد.

  • درد پا

ایجاد صدمات فیزیکی، ابتلا به بیماری‌هایی که موجب ملتهب شدن استخوان‌ها،تاندون‌ ها و یا رباط‌های پا می‌شوند می‌توانند از دلایل بروز درد پا بشوند. کلیه دکتر متخصص پا درد بر این باورند که عارضه آرتروز دلیل شایع درد پا بویژه در بین افراد سالخورده و کهنسال است.

آسیب دیدن عصب های پا نیز احتمالا باعث احساس سوزش های شدید، سوزن سوزن شدن یا (نوروپاتی محیطی) بی‌حسی شود. همانگونه که مطلع هستید پاهای شما در زمان ایستادن کل وزن بدن‌تان را تحمل نموده و امکان جابجایی را برای شما ایجاد می‌کنند.

به همین علت درد پا دردی بسیار متداول است. دردهای پا به هر گونه احساس درد یا ناراحتی اشاره دارد که برای یکی از قسمت‌های پا همانند انگشتان، قوزک ، پاشنه و کف پا ایجاد می‌شود. این احساس درد می‌تواند خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد و احتمالا مدت زمان کوتاهی طول بکشد و یا مزمن یا حاد شود.

روش های بسیاری وجود دارد که انجام آنها می‌تواند به بهبود و تسکین احساس درد پا کمک نماید. ولی اینکه چه نوع درمانی برای چه بیمارانی مناسب تر است است به نظر و بررسی دکتر متخصص پا درد وابسته است.

  • درد کف پا

پاهای ما همانند کمک فنر در اتومبیل عمل می‌کنند و برای ما بسیار حیاتی و ضروری هستند. پاهای ما در زمان راه رفتن و حرکت کردن ، حفظ تعادل وزن کل بدن را برعهده دارند. پس هر گونه احساس دردی در هر قسمت از این عضو می‌تواند باعث اختلال در زندگی روزمره ما بشود.

بر طبق آخرین آمارها و اطلاعات ارائه شده توسط بهترین پزشکان متخصص پا حدودا ۷۷ درصد از بزرگسالان نوعی از پا درد را تجربه می‌کنند که موجب کند شدن در راه رفتنشان می‌شود.

همانگونه که اشاره کردیم پاهای ما ساختار پیچیده‌ای دارند و هر یک از قسمت های تشکیل‌دهنده این اندام، از انگشتان تا تاندون آشیل به ما کمک می‌کنند تا به صورت تعادل ایستاده و راه برویم.

در پاهای اشخاص سالم این مفاصل ، استخوان‌ها و تاندون‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند تا نیروهای ناشی از راه رفتن جذب شود. به همین علت هرگونه ضربه یا عارضه پا ، تاثیرات زیادی بر روی پا می‌تواند ایجاد کند و تحمل وزن را برای شخص بسیار سخت کند.

یکی ازمتداولترین دلایل شروع درد کف پا، ورم کف پا یا ، التهاب پلانتار است. با مبتلا شدن به این بیماری، بافتی که در امتداد قوس کف پای وجود دارد دچار التهاب می‌شود. این التهاب می‌تواند موجب شروع دردهای حاد و شدید در قسمت پاشنه یا کف پا بشود.

اشخاصی که از کفش‌های نامناسب با میزان قوس بسیار کم در قسمت کف پا استفاده می کنند و بطور طولانی برروی سطوح سفت و سخت راه می‌روند و همچنین افرادی که در اکثر زمان های روزمره زیاد بصورت پا برهنه هستند ، نسبت به دیگر افراد بیشتر با این التهابات مواجه می شوند.

نشانه های بیماری التهاب پلانتار در بیشتر موارد در صبح‌ها بیشتر احساس می‌شود. اشخاصی که عارضه التهاب پلانتار دارند هنگامی که صبح ها از خواب بیدار می‌شوند احساس دردی بسیار شدیدی را در قسمت پاشنه پا و یا کف پا دارند.

اغلب مبتلایان به این عارضه این سوال را دارند که برای درمان درد کف پا به چه پزشکی و کلینیکی مراجعه کنیم؟ مراجعه به کلینیک فوق تخصص پا زانو و مراجعه به بهترین دکتر متخصص پا تهران می‌تواند بهترین پاسخ این سوال باشد.

  • درد مچ پا

احساس درد مچ پا به هر شکل درد و یا ناراحتی گفته می‌شود که در قسمت مچ پا احساس شود. این دردها می تواند بعلت ضربات یا آسیب‌دیدگی‌هایی همانند پیچ ​‌خوردگی یا بعلت بیماری‌هایی همانند آرتروز شروع شود . بر طبق نظر اغلب پزشکان متخصص پا ، عارضه پیچ خوردگی پا یکی از اصلی ترین دلایل احساس درد مچ پا است.

دلیل بیش از ۸۵ درصد از دردهای این قسمت بخاطر همین اتفاق است. عارضه پیچ‌خوردگی زمانی رخ می دهد که رباط‌های قسمت مچ پا  پاره شده و یا بیش از میزان تحمل کشیده می‌شوند.

متخصص پا تاکید می‌کند که عارضه آرتروز یا ورم مفاصل، آسیب عصبی ، نقرس، گرفتگی عروق خونی و عفونت در مفصل هم می‌تواند باعث احساس درد در ناحیه مچ پا بشود.

  • درد پاشنه پا

قسمت پاشنه بزرگ‌ترین استخوان پا است. اگر بیشتر از میزان ظرفیت از قسمت پاشنه پای خود استفاده نمایید و یا ضربه ایی به آن وارد شود، احتمالا به مرور زمان یا به صورت شدید دچار احساس درد پاشنه پا بشوید. این احساس دردها به نسبت شدت و میزان آسیب‌دیدگی می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید تغییر کند.

اغلب پزشکان متخصص پا به بیماران پیشنهاد می‌کنند که اگر این عارضه به درمان‌های مراقبتی حمایتی و خانگی جواب نداد و بیشتر از یک هفته طول کشید حتما به یکی از مراکز تخصصی ارتوپد و پا معتبر مراجعه کرده و توسط دکتر متخصص پا و یا دکتر فوق تخصص پاشنه پا معاینه بشوید.

در مواردی که احساس درد بسیار شدید و بصورت غیر قابل تحمل است به صورت بسیار ناگهانی شروع شده و بهمراه قرمزی در قسمت پاشنه پا و همچنین تورم همراه با احساس درد در این ناحیه دیده می‌شود و احساس درد پاشنه امکان راه رفتن را به شما نمی دهد ، حتما بسرعت یکی از کلینیک های تخصصی جهت اسکن پا مراجعه کرده و این مشکل را با پزشک متخصص پا در کلینیک فوق تخصص پا زانو در میان بگذارید.

  • خار پاشنه و شناخت بیشتر این عارضه

عارضه خار پاشنه بعلت تجمع بافت کلسیمی در بین استخوان های پاشنه و ناحیه قوس کف پا است. برای اغلب افراد عارضه خار پاشنه پا به درمان خاصی نیاز ندارد و هیچگونه نشانه حادی ایجاد نمی‌کند. ولی برای بعضی دیگر، این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد و حتی موجب التهاب کف پا و پاشنه پا بشود.

این عارضه به آسانی قابل تشخیص نمی باشد. به همین علت دکتر متخصص پا یا دکتر متخصص خار پاشنه جهت تشخیص این عارضه ، نیاز به عکسبرداری و تصویربرداری پزشکی از پا دارند.

بیماری خار پاشنه بعلت فشارهای بسیار طولانی مدت بر قسمت عضلات و رباط‌ها ایجاد می‌شود. در بعضی موارد نیز بیماری آرتروز، اضافه وزن بدن و استفاده از کفش‌های نامناسب ، علت بروز این بیماری است.

معمولا بیشتر افرادی که به این بیماری دردناک خار پاشنه پا مبتلا هستند به دنبال قرص های درمان خار پاشنه هستند. ولی درمان خارپاشنه با کمک دارو باید زیر نظر متخصص پا و متخصص خار پاشنه باشد. مثلا یکی از راه های درمان خار پاشنه پا تزریق انواع داروهای ضد التهابی زیر نظر پزشک متخصص پا می باشد.

استفاده از داروها و قرص های ضد درد و استراحت از روش‌های دیگر درمان خانگی خار پاشنه می باشند. پس توصیه می‌شود که همیشه برای بهترین درمان خار پاشنه به یک پزشک متخصص پا مراجعه نمایید.

در بعضی موارد نیز پزشک متخصص پا و خار پاشنه از روش های فیزیوتراپی به عنوان راه هایی جهت آموزش تمریناتی برای جلوگیری از درد ها استفاده می‌کند.

انجام این تمرینات ورزشی احتمالا مفیدترین روش درمانی خار پاشنه نیست ولی اگر زیر نظر پزشک انجام شود می‌توانند تا حد قابل ملاحضه ایی از شدت درد عضلات قسمت پاشنه جلوگیری کند. استفاده از کفش‌های طبی زیر نظر پزشک متخصص پا نیز روش دیگری برای درمان این بیماری است.

اگر به دنبال یک متخصص پا خوب برای درمان بیماری خار پاشنه هستید، حتما به کلینیک های تخصصی پا در تهران مراجعه کنید. در این کلینیک ها از تجربه و تخصص بهترین دکتر متخصص پا درد و خار پاشنه در تهران برای درمان کامل مراجعه کنندگان با روش‌های بسیار نوین استفاده می کنند.

  • التهاب فاشیای کف پا

از دیگر بیماری‌هایی که معمولا در ابتدای صبح برای بعضی از افراد رخ می دهد و احتمالا برای ساعت‌‎های طولانی این درد را بهمراه داشته باشند. در اکثر موارد جهت درمان بیماری فاشیای کف پای ساده ، نیازی برای مراجعه به کلینیک فوق تخصص پا زانو یا متخصص پا نیست و می‌توانید با انجام حرکات کششی ، این بیماری را برطرف نمود.

  • میخچه

از دیگر انواع مختلف بیماری های کف پا ، میخچه است . میخچه درد نسبتا زیادی دارد و راه رفتن را برای شما بسیار سخت خواهد کرد. میخچه احتمالا به دلیل وارد آوردن فشار به قسمت استخوان پا بوسیله کفش به وجود بیاید. جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ساده است ولی برای درمان باید به کلینیک‌های تخصصی پا و پزشک متخصص پا مراجعه شود.

  • پینه

از دیگر بیماری‌هایی که می‌توان توسط پماد آن را درمان کرد ،بیماری پینه است . عارضه پینه بستن پا موجب خشکی قسمت های کف پاشنه پا می‌شود و در بعضی از موارد، برای درمان آن باید حتما به پزشک متخصص پا مراجعه کرد و استفاده از پماد ها موثر نخواهد بود.

اگر این عارضه نادیده گرفته شود، احتمالا درمان آن نیازمند عمل جراحی می باشد و به همین علت پزشکان متخصص پا پیشنهاد می‌کنند که هر چه زودتر برای درمان این عارضه اقدام نمایید.

شایر در بعضی موارد، ناخن پای شما به داخل گوشت پا فرو رود و بدون تردید باعث احساس درد شدیدی در آن قسمت بشود و حتی احتمالا موجب عفونت گوشت پا بشود و عوارض حادی ایجاد نماید.

روش‌های درمانی گوناگونی برای فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به کلینیک فوق تخصص پا زانو و استفاده از مشاوره از پزشک متخصص پا ، بهترین درمان را انتخاب نمایید.

  • عارضه انگشتان چکشی

چکشی بودن انگشتان پا نوعی از بیماری بوده و به علت تغییر شکل مفاصل به وجود می‌آید. از مهمترین علل چکشی شدن انگشتان پا ، استفاده از کفش‌های بسیار تنگ و جوراب‌هایی است که به انگشتان پا فشار بسیار زیادی وارد می‌کند. این بیماری در بیشتر موارد با انجام عمل های جراحی توسط متخصص پا برطرف و درمان خواهد شد.

  • هالوکس والگوس

این عارضه از بیماری‌های پا است که با ملتهب شدن، تغییر رنگ پا و تورم همراه است. این بیماری احتمالا به علت استفاده از کفش های بسیار تنگ ایجاد شود و یا به صورت ژنتیکی به شما نیز منتقل بشود. بیماری هالوکس والگوس با استفاده از عمل های جراحی توسط متخصص پا برطرف خواهد شد .

  • عارضه قوس کف پا

هنگامی که میزان قوس کف پا بیشتر از حالت نرمال باشد، شخص به بیماری پا چنبری دچار می‌شود .این بیماری موجب تغییر شکل اندام و کوتاه شدن اندازه طول پا خواهد شد. یکی از علل این بیماری، ابتلا به بیماری دیابت شیرین است.

  • نوروم مورتون

نوروم مورتون از دیگر بیماری‌های ناحیه کف پا است و امکان بروز آن در قسمت عصب انگشت سوم بسیار بیشتر از دیگر انگشتان پا خواهد بود. این بیماری با احساس سوزش و درد فراوانی همراه است و برای حذف این درد، باید عمل جراحی انجام شود.

  • خواب رفتن دست و پا و احساس سوزش کف پا

احساس سوزن سوزن شدن پاها یکی از نشانه های بسیار رایج و اذیت کننده پا است. این نوع سوزن سوزن شدن احتمالا گاهی خوش‌خیم و زودگذر باشد. فشار وارده بر روی اعصاب که بعلت نشستن یا خوابیدن‌های بسیار طولانی رخ می دهد،  اصلی‌ترین دلیل خواب رفتن دست و پاها است.

این احساس در بیشتر موارد موقت است و پس از برطرف شدن فشار برطرف می شود. ولی گاهی نیز احساس گزگز در قسمت دست‌ها، پاها یا هر دوی آن ها می‌تواند بسیار شدید یا مزمن باشد.

در بعضی موارد نیز با نشانه هایی مانند احساس درد، بی‌حسی، خارش و تحلیل عضلات همراه است. در چنین شرایطی سوزن سوزن شدن احتمالا نشانه‌ای از آسیب های عصبی باشد که معمولا بعلت آسیب‌های تروماتیک ، عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ، فشارهای تکراری ، قرارگرفتن در مجاورت مواد شیمیایی سمی و بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت است.

از سمتی احساس سوزش در قسمت پاها احتمالا نشانه وجود آسیب های عصبی در قسمت پاها باشد. به این بیماری نوروپاتی نیز گفته می‌شود. اگرچه اغلب بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند موجب احساس سوزش در قسمت پا شوند ولی دیابت از شایع‌ترین علل ایجاد این بیماری است.

در کلینیک فوق تخصص پا زانو چه خدماتی توسط دکتر متخصص پا درد انجام می‌شود؟

در کلینیک های فوق تخصصی پا دکتر متخصص پا با استفاده از مجهزترین روش‌های درمانی می‌تواند هر عارضه ایی که بر روی مچ پا ، قوزک پا و حتی کف پای شما تاثیر گذاشته است را برطرف نماید. همانگونه که مطلع هستید، پا قلب دوم ما است.

پس با توجه ویژه به این عضو مهم و درمان مشکلاتی که احتمالا در کارکرد این عضو موثر باشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت در کلینیک فوق تخصص پا زانو به سادگی و با چند بار مراجعه می توانید از تجارب متخصصان زیادی از جمله بهترین فوق تخصص پا در تهران یا متخصص پا بهره مند بشوید.

درمان انواع بیماری های پا توسط فوق تخصص پا در تهران

  • درمان عارضه هالوکس والگوس

هالوکس والگوس که در بیشتر موارد به عنوان بیماری پینه پا نیز شناخته می‌شود،  نوعی بد فرمی ساختار انگشت شست پا می باشد. در این عارضه انگشت بزرگ پا به سمت داخل انگشتان کوچک‌تر منحرف و کج می‌شود و باعث ایجاد توده استخوانی در ناحیه داخلی پا می‌شود. در بعضی موارد التهاب ناشی از جمع شدن مایعات بر روی توده استخوانی حس می شود. این توده استخوانی در حقیقت همان آخرین قسمت اولین استخوان انگشت شست پا می باشد که با منحرف شدن انگشتان پا از مسیر طبیعی خود خارج شده است.

اغلب بیماران مبتلا به این ضایعه استخوانی می‌توانند با تجویز پزشک متخصص پا و توسط کفش‌های مناسب این عارضه را درمان کنند. ولی فراموش نکنید که تنها پزشک پس از بررسی و معاینه می‌تواند تشخیص دهد که آیا این ضایعه استخوان با پوشیدن کفش های مناسب به موقعیت طبیعی خود باز میگردد یا خیر.

طبق توصیه متخصص پا استفاده از ابزارهای پزشکی همانند پدهای مخصوص نیز می‌تواند فشارهای روی استخوان را کاهش دهد. ولی اگر این اقدامات درمانی حمایتی نتوانند ضایعه استخوان را به شکل نرمال باز گردانند، در بعضی موارد باید از عمل جراحی استفاده کرد.

به نسبت شدت ناهنجاری پا، شکل پا و تشخیص اینکه آیا در ناحیه مفصل انگشت پا بیماری آرتروز تشکیل شده است یا خیر، انواع گوناگونی از عمل های جراحی برای اصلاح این عارضه وجود دارد. جراح ارتوپد و یا دکتر متخصص پا در مورد بهترین روش های جراحی به شما مشاوره می دهند.

  • درمان عارضه صافی کف پا و بهره گیری از بهترین دکتر متخصص پا درد

پای هر انسان دارای 33 مفصل است که 26 استخوان آن ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارند. بیش از یکصد ماهیچه، رباط و تاندون در این عضو در کنار یکدیگر قرار گرفته است. میزان قوس کف پا به تقسیم صحیح وزن بدن کمک می‌کند.

نوع این قوس می‌تواند چگونگی قدم برداشتن را نیز مشخص کند. قسمت قوس کف پا باید برای سازگاری با فشارهای ایجاد شده محکم و منعطف باشد. ولی افرادی که مبتلا به عارضه صافی کف پا هستند احتمالا در زمان ایستادن و یا راه رفتن ، پاهایشان به سمت داخل خم می شود. فراموش نکنید که اغلب افراد مبتلا به این بیماری هیچگونه علامت خاصی ندارند.

ولی برخی از بیماران نشانه های مختلفی را تجربه می‌کنند . اگر عارضه صافی کف پا برای‌ شما دردی ایجاد نکرده باشد، معمولا نیازی به درمان خاص ندارید. ولی در صورت مشاهده نشانه های دیگر همراه با احساس درد، معمولا پزشک متخصص پا استفاده از کفی‌های مناسب و طبی را برای شما تجویز می‌کند.

احتمالا میزان صافی کف پا به علت کوتاهی تاندون آشیل کف پا باشد. در این موقعیت متخصص پا برای درمان و افزایش طول تاندون آشیل، استفاده از تمرین های ورزشی خاصی را پیشنهاد می‌کند. در بعضی موارد هم از درمان‌های جراحی همانند اصلاح بافت نرم یا استئوتومی برای درمان کف پایی که صاف و انعطاف پذیر است استفاده می‌کنند.

برای درمان کف پای صاف اولین مرحله پیدا کردن یک پزشک متخصص پا است. پزشک متخصص پا پس از معاینه و بررسی فیزیکی و عکسبرداری پا می‌تواند بهترین و کم عارضه ترین درمان را برای این افراد پیشنهاد دهد. ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که عارضه صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

بسیاری از پزشکان متخصص پا اعتقاد دارند که اکثر کودکان تا سن ۳ سالگی کف پای صاف دارند. ولی این بیماری باید با مرور زمان برطرف شود. اگر میزان قوس کف پا تا سن هفت سالگی به حالت نرمال درنیاید ،  باید کودک توسط پزشک متخصص پا و دکتر ارتوپد معاینه شود.

آگاه باشید که همه بیماری‌ها و عوارض عضلانی-اسکلتی بهتر است که در سریعترین زمان ممکن درمان شوند. هر اندازه که برای درمان عارضه کف پای صاف سریعتر به پزشک و متخصص پا مراجعه کنید ، نه تنها نتیجه بهتری پس از درمان حاصل می شود ، بلکه نیازتان به استفاده از عمل های جراحی نیز کمتر می‌شود.

  • درمان بیماری آرتروز پا و مچ پا

کلمه آرتروز به معنای التهاب مفصل ها است. آرتروز شامل التهاب و تورم مفصل های بدن و بافت‌های نرم اطراف مفصل ها است. این التهاب می‌تواند موجب احساس درد و سفتی مفصل ها شود. در اکثر انواع آرتروز ها ، عارضه زوال پیشرونده مفاصل رخ می‌دهد؛ و غضروف صافی که در ناحیه مفاصل وجود دارد به مرور زمان از بین می‌رود.

در نتیجه استخوان‌ها بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند. بافت نرم مفصل ها نیز احتمالا شروع به تحلیل رفتن می کند. بیماری آرتروز می‌تواند بسیار دردناک باشد و در نهایت باعث کاهش میزان دامنه حرکتی اندام، کاهش کارکرد مفاصل و شروع مشکلات متعدد دیگری در آن مفاصل بشود.

  • درمان بیماری ورم مفاصل پا (آرتریت روماتوئید)

اگر به بیماری ورم مفاصل پا مبتلا هستید، دکتر متخصص پا یا جراح پا در کلینیک فوق تخصص پا زانو معمولاً برای کاهش عوارض و کاهش میزان درد و جلوگیری از آسیب‌ بیشتر مفصل ها، ترکیبی از درمان‌ها را برای بیمار پیشنهاد می‌کند.

اصلاح میزان فعالیت‌های بدنی که موجب ایجاد استرس در مفصل های آسیب‌دیده می‌شوند، استفاده از مچ‌بندهای طبی،  استفاده از داروهای مسکن‌ و مصرف یا تزریق کورتیکواستروئیدها که موجب تسکین درد در دراز  مدت می‌شود، تنها قسمتی از روش های درمانی است که برای این بیماری وجود دارد و معمولا توسط دکتر متخصص پا تجویز می‌شود.

افرادی که به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا شده‌اند علاوه بر روش‌های درمانی نام برده در بالا ، احتمالا به مصرف داروهایی برای کنترل پاسخ سیستم ایمنی بدن احتیاج داشته باشند. این داروها حتما باید تحت نظر دکتر متخصص پا مصرف و تجویز شوند.

  • درمان خار پاشنه و فاشیت پلانتار

عارضه ایی که ما آن را به عنوان بیماری خار پاشنه پا می‌شناسیم در واقع همان رسوبات کلسیمی هستند که به قسمت استخوان پاشنه متصل شده‌اند.

بیماری خار پاشنه معمولا در عرض چندین ماه و یا حتی چند سال تشکیل می شود و شاید شروع به تولید بافت های نرم و چربی در قسمت پاشنه پا کند. اگر چنین مشکلی رخ دهد با هرمرتبه قدم برداشتن احساس ضعف و درد بسیار شدیدی در قسمت پاشنه پا ایجاد می‌شود.

بیماری خار پاشنه بسیار با بیماری فاشیت پلانتار که باعث تشکیل التهاب و تورم در کف پا، به ویژه در ناحیه پاشنه پا می‌شود، مرتبط است دارد. هنگامی که به این نوع بیماری التهابی مبتلا می‌شوید ، بدن برای درمان و ترمیم فاشیای آسیب‌دیده رسوب کلسیم را در قسمت استخوان‌ پاشنه پا جمع می‌کند.

با گذشت زمان عارضه خار پاشنه علاوه بر آسیب رساندن به قسمت چربی پاشنه پا می‌تواند موجب ایجاد و احساس دردهای زیادی نیز بشود.

استفاده از کمپرس آب سرد، کفش‌های طبی و مسکن‌های ضدالتهابی قسمتی از روش‌های درمانی خار پاشنه پیشنهادی متخصص پا هستند.

سونوگرافی کریو یا همان Cryoultrasound روش درمانی ترکیبی است که از انرژی الکترومغناطیسی و سرما درمانی برای کاهش شدت درد استفاده می‌کند. این دستگاه دارای یک ابزار بسیار بزرگ است که آن را از روی ناحیه پا و مچ پا عبور می‌دهند.

تحقیقات بسیاری نشان داده‌ است كه كریولتراسوند روش درمانی مؤثری برای افراد مبتلا به عارضه فاشیلیت پلانتار است كه دارای خار پاشنه نیز می باشند.

  • درمان عارضه واریس پا

همانگونه که مطلع هستید عارضه واریس یک عارضه بسیار رایج بوده و به معنای پیچ‌خوردگی و گشاد شدن رگ های خونی است. هر نوع از رگ های سطحی که در بدن انسان وجود دارد، احتمال دارد که به عارضه واریس مبتلا شود. ولی رگ‌های ناحیه پا بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

این مسئله به این علت است که ایستادن و راه رفتن به صورت عمود بر روی پاها، موجب افزایش فشار در داخل رگ‌های قسمت تحتانی بدن می‌شود.

برای اغلب افراد عارضه واریس و رگ‌های عنکبوتی مشکل حادی ایجاد نمی‌کند و بیماران فقط به علت شکل ظاهری حاصل از بیرون‌زدگی رگ‌ها به سراغ درمان توسط دکتر متخصص پا مراجعه می کنند. اما برای بعضی از افراد عارضه واریس می‌تواند منجر به احساس درد و ناراحتی شود. در بعضی موارد این بیماری باعث مشکلات حادی نیز می‌شود.

معمولا برای درمان بیماری واریس خفیف استفاده از روش‌های خانگی همانند بالا نگه داشتن سطح پاها در طول روز، کمپرس یخ و استفاده از جوراب واریس توسط متخصص پا تجویز می‌شود. ولی نباید فراموش کنید که درمان توسط روش‌های خانگی باید به شکل مستمر انجام شوند. بنابراین استفاده از تجربیات متخصص پا و واریس برای درمان این عارضه بسیار موثر است .

  • درمان درد مچ پا

اگر احساس درد در قسمت مچ پا دارید و بیشتر از یک هفته این درد همراه شما است ، وقت آن رسیده که برای درمان تخصصی تر به پزشک متخصص پا و مچ پا مراجعه نمایید. در این وضعیت دکتر متخصص پا می‌تواند از درمان‌های مختلفی جهت کاهش درد استفاده کند.

انتخاب این روش‌های درمانی به نشانه های بیمار، میزان درد و مدت زمان این عارضه در بدن بستگی دارد. در بعضی موارد استفاده از وسایل ارتوپدی پا و یا انتخاب یک کفش مناسب می‌تواند از دردهای ناشی از آرتروز یا حتی نقرس را کمتر کند.

ولی در بعضی از موارد درمان‌های تهاجمی‌تر همانند عمل جراحی رباط پا توسط دکتر متخصص پا پیشنهاد می شود. همانگونه که مطرح شد انتخاب نحوه درمان به عوامل گوناگونی وابسته است.

پس اگر بیشتر از یک هفته از شروع درد پای شما گذشته است ، بهتر است با یک دکتر متخصص پا یا یک ارتوپد پا مشورت نمایید. کلینیک های مجهز پا توسط بهترین فوق تخصص پا در تهران همکاری داشته و تا دریافت بهترین نتیجه درمانی همراه شما خواهند بود.

پس اگر در جستجوی بهترین دکتر متخصص پا یا جراح پا هستید کافیست با مراکز مجهز و کلینیک های پا تماس حاصل فرمایید.

  • درمان درد پا

با توجه به این نکته که عامل و دلیل شروع این درد احتمالا متفاوت باشد ، اکثر بیماران در ذهن خود به دنبال جواب این سوال هستند که که برای درمان درد پا درد به کدام متخصص پا و کلینیک فوق تخصص پا زانو مراجعه کنیم؟

بهترین پاسخ برای این سوال دکتر متخصص پا است و کلینیک های تخصصی پا که از دکتر متخصص پا درد استفاده می کنند است . این پزشکان با تجربه آموزش‌های کافی مورد نیاز را برای درمان انواع مشکلات و دردهای پا دیده‌اند.

پس می‌توانند مشکلات و دردهای قسمت های مختلف پا از جمله، کف پا و پاشنه را به بهترین شکل درمان کنند. اگر در جستجوی دکتر فوق تخصص پا در تهران می باشید ،کافیست که با کلینیک های مجهز پا درد در تهران تماس بگیرید.

این کلینیک های تخصصی بهترین دکتر فوق تخصص پا در تهران را در اختیار شما قرار می‌دهند و به سیستم‌های پیشرفته تشخیصی و درمانی مجهز می باشند.

سخن پایانی

پودیاتری (Podiatry) یا به اصطلاح همان (پزشکی پا) به قسمتی از علم پزشکی می گویند که در آن به  روش های درمان انواع بیماری ها و مشکلات مهم بر روی پا می پردازد. پزشک متخصص پا یا همان پودیاتریست می‌تواند انواع آسیب‌ها و عوارضی همچون عوارض کف پای صاف ، کوتاهی آشیل ، صافی کف پا،  پا درد ، خار پاشنه و همچنین عوارض بیماری‌های مزمنی همانند دیابت و قند که بر روی پاها تاثیر می‌گذارند را به بهترین شکل ممکن درمان کنند.

در کلینیک فوق تخصص پا زانو و مراکز تخصصی درمان پا توسط دکتر متخصص پا درد، خدمات تشخیصی و درمانی همانند اسکن و عکسبرداری از کف پا، ساخت کفش و کفی طبی با اسکن پا، درمان عارضه صافی کف پا، درمان کوتاهی آشیل بدون جراحی و دیگر درمان های مرتبط با بیماری ها و مشکلات پا  با بهترین کیفیت و تحت نظر بهترین پزشک متخصص پا یا فوق تخصص پا در تهران به مراجعه کنندگان عرضه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید