کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کف پا

درد کف پا می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. انحنایی که در کف پا وجود دارد باعث کنترل توزیع فشار در ناحیه پا برای انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن می شود که اگر این انحنا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند امکان احساس درد در همه نقاط پا و زانو ها احساس می شود.

درد کف پا علت های مختلفی دارد که باید جدی گرفته شده و مورد بررسی قرار گیرد زیرا عدم توجه به آن می تواند باعث تداوم درد و ناتوانی و در نهایت اختلال در عملکرد مهمی مانند راه رفتن شود و از آنجا که فشار وزن همیشه برروی پاها قرار دارد و اکثرا افراد در محل کار یا انجام کارهای روزمره به حالت ایستاده و سرپا هستند ممکن است دچار مشکل شده و باتوجه به علت های مختلف و ریز فاکتورهای مختلفی که باعث ایجاد درد کف پا می شوند بررسی کامل و دقیق ریز فاکتورها و ساختار عضلانی اسکلتی برای رسیدن به علت درد کف پا بسیار مهم است و نیاز به سواد و تجربه کافی و مرکزی که توانایی و تجهیزات لازم را جهت تشخیص درد کف پا داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد دارد به همین دلیل انتخاب پزشک و مرکز معتبر و مجهز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

درد کف پا با توجه به آناتومی پیچیده و مفاصل و استخوان های بسیار زیادی که دارد دلایل مختلفی داشته که از شایع ترین علت های درد کف پا می توان به خارپاشنه و متاتارسالژیا اشاره نمود که در ادامه این مطلب با دلایل و مفاهیم آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

کف پای هر آدمی یک آناتومی دارد که بیومکانیک آن در انتقال نیرو بسیار حائز اهمیت است که داشتن قوس کف پا امری بسیار مهم به شمار می آید. افراد پاهای مختلفی از جمله پهن، کشیده یا پنجه بزرگ و….. با قوس های مختلف دارند که قوس کم یا کف پای صاف را اصطلاحا پس پلانوس( ریز فاکتور خارپاشنه) و قوس عمیق کف پا را “پس کاووس”( ریز فاکتور متاتارسالژیا) می نامند.

کف پا ساختار کالبد شناختی پیچیده ای دارد که از 26 استخوان تشکیل شده است. کف پا از استخوان های مچ پایی و استخوان کف پا که توسط رباط ها، مفصل ها و تاندون ها برای ایجاد انحنا پشتیبانی می شوند تشکیل شده که به حفظ توزیع یکسان وزن و حفظ تعادل در راه رفتن یا دویدن کمک می کند که دو انحنای اصلی در پا وجود دارد که شامل انحنای طولی و انحنای عرضی می باشد.

اگر به کف پای یک فرد بزرگسال بنگرید متوجه یک منحنی در کف پا می شوید که اصطلاحا به آن قوس کف پا گفته می شود که در واقع تاندون ها باعث ایجاد این قوس می شوند و اگر همه تاندون ها به اندازه کافی کشیده شده باشند کف پا قوس و انحنای طبیعی خود را پیدا می کند ولی اگر تاندون ها  به طور صحیح کنار هم کشیده نشوند یا این قوس کم می شود یا اصلا قوسی به وجود نخواهد آمد.

درد کف پا همچنین می تواند هنگام راه رفتن های طولانی یا ایستادن به مدت زیاد ایجاد شود که این امر به دلیل ضعف عضلات و تاندون هایی که در انحنای کف پا وجود دارند ایجاد می شود یا همچنین به دلیل داشتن اضافه وزن، فشار وارد شده ناشی از وزن بدن به قسمت پنجه پا سبب ایجاد اختلال و درد در کف پا می شود.

برای درد کف پا اسکن کف پا، بیومکانیک کف پا و ساختار های عضلانی اسکلتی کل اندام تحتانی باید بررسی شود که همه افراد می توانند از کفی های طبی استفاده نمایند که این کفی ها نه تنها سبب تسکین درد بلکه در رفع بسیاری از عارضه های پا کمک شایانی می کنند همچنین باعث کاهش بروز آسیب دیدگی ورزشی یا جلوگیری از درد پا هنگام استفاده از کفش های پاشنه بلند می شوند اما همانطور که گفته شد اختلالات و ریز فاکتورهای بسیار زیادی برای کف پا وجود دارند که حتما باید توسط متخصص کف پا در مرکزی معتبر تشخیص داده شوند.

شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ارتوپدی ما با وجود بهترین دستگاه های روز و بهترین متخصصان ارتوپد که از تبحر و تجربه ی بالایی برخوردار هستند استفاده نمائید.

 

درد کف پا

 

از شایع ترین دلایل درد کف پا

  • خار پاشنه
  • بیماری متاتارسالژیا
  • فاسیای کف پا( پلانتار فاشئیت)
  • شکستگی
  • سندروم تونل تارسال
  • گرفتگی عضلات ضعیف پا
  • داشتن بیماری خاص
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • کف پای صاف
  • مشکل در تاندون تیبیال خلفی

خار پاشنه

در واقع خار پاشنه به دلیل رسوب کلسیم در پاشنه پا به وجود می آید که موجب درد کف پا و به دنبال آن باعث بیرون زدگی استخوان در قسمت پاشنه می شود که این عارضه در افرادی که اضافه وزن دارند شایع می باشد همچنین از ریز فاکتورهای دیگر خار پاشنه می توان کوتاهی عضلات پشت ساق پا یا کوتاهی همسترینگ را نام برد.

بیماری متاتارسالژیا

این بیماری مربوط به قسمت جلوی پا و زیر پنجه پا می باشد و باعث درد کف پا می شود که می تواند در اثر آرتریت( یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث التهاب مفاصل می شود)، پوشیدن کفش پاشنه بلند یا ورزش هایی با تاثیر بالا رخ دهد که متاتارس ها استخوان هایی هستند که انگشت های پا را به مچ پا وصل می کنند

فاسیای کف پا( پلانتار فاشئیت)

فاسیا یک نوار فیبری ضخیم می باشد که در امتداد کف پا قرار گرفته و به حفظ انحنای کف پا و انتقال نیرو هنگام حرکت کردن کمک می کند و در صورتی که کشش زیادی به آن وارد شود فاسیای پا ملتهب و متورم می شود که این عارضه با خار پاشنه( خار پاشنه یعنی رشد بیش از حد استخوان به دلیل کشیدگی مکرر در نقطه اتصال فاسیا با استخوان) همراه است. اگر به مرور فاسیت در کف پا به استخوان پاشنه به طور مکرر فشار وارد نماید باعث تشکیل یک زائده ی استخوانی در محل اتصال این دو به یکدیگر می شود.

شکستگی

یکی دیگر از علت های درد کف پا ایجاد شکستگی می باشد که می تواند در اثر فشار زیاد وارد شده به استخوان های پا یا فعالیت هایی مانند پریدن و دویدن ایجاد شود که انواع مختلفی از شکستگی وجود دارد که باعث درد در کف پا می شوند مانند شکستگی استرسی و شکستگی لیسفرانک

شکستگی استرسی: این نوع شکستگی می تواند ناشی از رژه رفتن، وارد شدن نیرو به استخوان ضعیف و یا وارد شدن نیروی غیر طبیعی به استخوان باشد و هنگامی بروز می کند که نیرویی بیش از حد ظرفیت استخوان ها در مدت زمان طولانی و پیوسته به آن وارد شود اما هرکدام از این نیروها به تنهایی نمی توانند باعث شکستگی شوند و در مجموع این موارد و در طی گذشت زمان رخ می دهد که این مورد در زنان ورزشکار بیشتر از مردان ورزشکار دیده می شود.

شکستگی لیسفرانک: زمانی رخ می دهد که استخوان های میانه پا شکسته یا رباطی که در قسمت میانی پا قرار دارد پاره شود که می تواند این آسیب دیدگی ساده بوده و یک مفصل را درگیر کند یا می تواند شدید باشد و استخوان را درگیر کند که از شایع ترین علائم آن می توان تورم و کبودی را مثال زد.

سندروم تونل تارسال

این سندروم زمانی رخ می دهد که به عصب تیبیال در بخش میانی استخوان قوزک پا فشار وارد شود که می تواند باعث درد در ناحیه کف پا و گز گز کردن یا بی حسی شود که در این حالت بی حسی موجود در پاشنه پا معمولا به سمت انگشتان پا کشیده شده و علاوه بر این ممکن است باعث ایجاد سرما یا گرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

گرفتگی عضلات ضعیف پا

گرفتگی در نتیجه اسپاسم غیر قابل کنترل عضله های پا به وجود می آید که می تواند در هر نقطه از کف پا احساس شود. گاهی اوقات می تواند دلایلی مانند رژیم غذایی،از دست دادن آب، کاهش چرخش خون و خستگی به وجود بیاید. این درد معمولا بعد از چند ثانیه از بین می رود اما اگر ادامه دار باشد حتما باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمائید.  

داشتن بیماری خاص

بعضی از بیماری ها می توانند باعث ایجاد درد در کف پا شوند مانند آرتروز، دیابت یا چاقی. این عوامل می توانند بر قدرت استخوان ها، رباط ها و تاندون ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد شوند..

پوشیدن کفش های نامناسب

پوشیدن کفش مناسب نقش بسیار مهمی در داشتن یا نداشتن درد کف پا دارد. معمولا کفش زمانی اهمیت پیدا می کند که شخص می خواهد به مدت طولانی بر روی پاهای خود بایستد یا فعالیت های ورزشی مانند فوتبال یا پریدن انجام دهد به همین منظور استفاده از کفشی که دارای سطح مناسبی از قوس به خاطر حمایت از انحنای پا بوده حائز اهمیت است به همین دلیل از پوشیدن کفش هایی که بسیار تنگ هستند خودداری نمائید.

کف پای صاف

کف پای صاف که نام دیگر آن صافی کف پا است و از ریز فاکتورهای درد در کف پا محسوب می شود و زمانی رخ می دهد که پا انحنای خود را به طور کامل از دست داده باشد. کودکانی که تازه به دنیا می آیند کف پایشان صاف است اما به مرور انحنای کف پای آنها شکل می گیرد. این مشکل می تواند در سنین بالاتر به دلیل بارداری، وارد شدن فشار بیش از حد به پا یا آسیب دیدگی ایجاد شود.

مشکل در تاندون تیبیال خلفی

یکی از ریز فاکتورهای درد کف پا مشکل در تاندون تیبیال خلفی می باشد که عضلات خلفی ساق پا نقش بسیار مهمی را در حمایت از انحنای کف پا دارند که این عارضه در اثر استفاده زیاد از این عضله به وجود می آید مانند انجام فعالیت هایی مثل فوتبال یا تنیس که دارای سطح تماس بالایی هستند و یا حتی ممکن است در اثر زمین خوردن ایجاد شود. این عارضه باعث ایجاد التهاب تاندون ها یا پارگی آن می شود و می تواند باعث ایجاد درد شود. این مشکل اگر ادامه دار باشد باعث می شود بخش داخلی پا انحنای خود را از دست بدهد و کف پا صاف شود پس بهتر است هرچه زودتر نسبت به درمان این عارضه نزد پزشکان ارتوپدی بروید.

درمان درد کف پا

درمان درد کف پا بستگی به علت ایجاد شده ی آن دارد که تشخیص علت آن در مرحله اول نقش تعیین کننده ای دارد. گاهی اوقات می توان با خوردن داروهای ضد التهاب یا مسکن درد را کاهش داد اما اگر ادامه دار باشد حتما باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمائید که پزشک می تواند با تزریق استروئید، تمرین های تقویتی وکششی، فیزیوتراپی، اوزون درمانی و یا شوک ویو تراپی برای کاهش درد و درمان استفاده نماید. اما در موارد خیلی شدیدتر امکان دارد پزشک عمل جراحی را تجویز نماید.

نتیجه گیری

با توجه به اختلالات بیومانیکی و ریز فاکتورهای بسیار زیادی که برای کف پا وجود دارد و با توجه به نقش اساسی پا در فعالیت های روزمره، حفظ سلامت پاها نیازمند توجه ویژه ای می باشد که بی توجهی به درد کف پا و سهل انگاری در درمان آن باعث انتقال درد به بخش های دیگر مانند کمر، لگن و زانو می شود به همین دلیل دانستن علت ایجاد درد می تواند از ابتلا به عوارض جبران ناپذیر جلوگیری نماید.

شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ارتوپدی ما با وجود بهترین دستگاه های روز و بهترین متخصصان ارتوپد که از تبحر و تجربه ی بالایی برخوردار هستند استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید