کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت ورم مچ پای چپ

تورم در مچ پا و پا یک علامت شایع است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.دانستن علت ورم مچ پای چپ منجر به درمان زودهنگام و جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر می شود.لازم به ذکر است که ورم پا علی رغم اینکه میتواند مشکل خفیفی باشد در کنار آن در برخی از موارد میتواند نشانه ی وجود بیماری مهم و خطرناک کلیوی،قلبی و بیماری های جدی در بدن باشد که نیاز به بررسی متخصص داشته باشد.

ما در این مقاله به بررسی 10 علت ورم کردن پای چپ می پردازیم.

The-cause-of-left-ankle-swelling

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

علت ورم کردن مچ پای چپ

یکی از راه هایی که پزشکان علت ورم مچ پای چپ را مشخص می کنند این است که آیا این تورم فقط در یک پا اتفاق افتاده و یا در هر دو ایجاد شده است. برای تورم ناگهانی از مراقبت های پزشکی استفاده کنید.

هر کسی می تواند گاه به گاه دچار تورم پا شود. این بیماری رایج است به خصوص پس از پیاده روی یا ایستادن به مدت طولانی و اغلب با استراحت و بالا بردن پاهای خسته بهبود می یابد.

با این حال ، گاهی اوقات تورم یک هشدار برای وجود یک مشکل اساسی جدی تر است.

در این قسمت به 10 علت ورم مچ پای چپ می پردازیم:

1.علل عروقی

علل عروقی می تواند علت ورم کردن مچ پای چپ و یا هر دو پا شود.وقتی زیاد روی پایتان می ایستید ، نیروی جاذبه خون را به داخل رگهای پاهایتان می کشد و مقداری از آب موجود در خون وارد بافت های مچ پاهای شما شده و باعث تورم آنها می شود. اما برخی شرایط دیگری وجود دارد که می تواند تورم مشابه ایجاد کند زیرا بر حرکت مایعات در بدن تأثیر می گذارد.

2.نارسایی وریدی

دریچه های موجود در رگ های پاها مانع از پایین آمدن خون توسط نیروی جاذبه و جمع شدن در رگ های پا می شوند. با افزایش سن ، این دریچه ها نیز پیر می شوند و ممکن است عملکرد کمتری داشته باشند. این یکی از دلایل متورم شدن پا و علت ورم مچ پای چپ است. التهاب دردناک وریدها می تواند باعث تورم پا و همچنین درد پا شود.

3.گرفتگی رگ های اصلی پا

 در این شرایط لخته خون در رگهای اصلی پاها ایجاد می شود. لخته ها مانع بازگشت خون از پاها به قلب می شوند و باعث تورم مچ پا می شوند. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ، این عارضه می تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار جدی شود:

علت ورم مچ پای چپ

لخته های خون می توانند در خون حرکت کنند و به ریه ها منتقل شوند و باعث ایجاد بیماری به نام آمبولی ریوی شوند. این عارضه می تواند باعث نفس نفس زدن ، درد همراه با تنفس و حتی مرگ شود. معمولاً لخته ها فقط در یک پا دیده می شوند و بنابراین فقط یک پا به طور غیرمعمولی متورم است. گرچه تورم جدیدی در هر دو پا و پا اغلب جدی نیست ، اما تورم جدید فقط در یک پا همیشه موضوعی است که باید پزشک آن را بررسی کند.

4.نارسایی قلبی

علت ورم مچ پای چپ  نارسایی قلبی

 قلبی که دچار نارسایی شده به همان اندازه که لازم است نمیتواند عملیات پمپاژخون در بدن را انجام دهد. در نتیجه ، خونی که در رگهای پا باید به قلب پمپ شود به جای آن در رگ های پا جمع می شود و علت ورم کردن پای چپ می شود.

5.آسیب دیدگی و ضربه

آسیب دیدگی و ضربه

علت ورم مچ پای چپ می تواند آسیب دیدگی و یا وارد شدن ضربه به مچ پا باشد.در اینصورت اگر درد شدید و مداومی همراه با تورم دارید میبایست به یک متخصص ارتوپدی جهت درمان سریعتر و جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر مراجعه نمایید.

6.آرتروز و مشکلات مفصلی

آرتروز و مشکلات
مفصلی

وجود چندین مشکل در استخوان ها ،تاندون های پا، آرتروز و مشکلات مفصلی نیز می تواند علت ورم مچ پای چپ شود ، اگرچه (برخلاف علل عروقی) به طور معمول باعث درد می شود. به عنوان مثال می توان به شکستگی ، آرتروز، التهاب و ورم اشاره کرد.در این حالت هم باید جهت درمان به دکتر ارتوپد خوب مراجعه کنید.

7.بیماری کبد

بیماری های کبد می تواند علت ورم مچ پای چپ شوند. برخی از بیماری های کبدی می توانند منجر به کاهش سطح پروتئینی به نام آلبومین در خون شوند که در کبد ساخته می شود. سطح آلبومین پایین باعث می شود مایعات در خون به داخل بافت ها منتقل شود و نه تنها در پاها بلکه در سایر قسمت های بدن مانند دست ها و صورت ایجاد تورم کند.

8.بیماری کلیوی

اگر بیماری و نارسایی کلیه داشته باشید به دلیل عملکرد غیر عادی این عضو در دفع مایعات بدن،مایعات در بدنتان باقی می ماند و منجر به تورم پلک ها،صورت و پاهایتان می شود.از دیگر علائم ابتلا به این بیماری ها زردی چهره و بی اشتهایی می باشد.

علت ورم مچ پای چپ

گاهی اوقات ، ورم پای چپ و یا راست و یا هر دو پا  اولین نشانه ای است که نشان میدهد شما به نارسایی قلبی، بیماری کبدی یا کلیوی مبتلا هستید و پزشک باید این احتمالات را در نظر بگیرد. بهتر است پس از مشاهده تورم به دلیل اینکه تشخیص علت ورم مچ پای چپ و یا هر دو  بدون کمک پزشک سخت است، به بهترین دکتر ارتوپدی مراجعه کنید.پزشک شما شرح حال پزشکی تان را می گیرد و یک معاینه کامل بدنی انجام میدهد. پزشک ممکن است آزمایش خون و ادرار ، عکس برداری از قفسه سینه ، الکتروکاردیوگرام یا آزمایش های دیگر را تجویز کند تا علت ورم کردن پای چپ و یا هر دو پای شما مشخص شود و به پزشک مربوطه ارجاع داده شوید.

9. مشکلات مربوط به پوست و ناخن پا

مشکلات مربوط به پوست و ناخن پا از دیگر علت ورم پای چپ و یا هردو می باشد. با افزایش سن ، پوست شما نازک می شود. این باعث آسیب پذیری بیشتر پوست در برابر بریدگی ها می شود ، که در نتیجه می تواند آلوده شود و باعث تورم ناحیه نزدیک به زخم شود. بریدگی پا می تواند باعث تورم کل پا شود. ناخن های انگشت پا که در داخل پوست فرو رفته اند نیز می توانند منجر به زخم و تورم شوند.

10.عوارض جانبی دارو

عوارض جانبی مصرف برخی از داروها می تواند علت ورم کردن پای چپ ،راست و هر دو پا باشد.

در چه زمانی جهت ورم مچ پای چپ باید به پزشک مراجعه نمود؟

 در صورت وجود کمی تورم در پا احتمالاً جای نگرانی نیست و با بالا نگه داشتن پا و یا قراردادن آنها بر روی پایه ای ، تورم باید طی چند ساعت از بین برود.

علت ورم مچ پای چپ

چه موقع باید با دکتر تماس بگیرید؟ اگر تورم بسیار زیاد و ماندگار و شدید است ، اگر انگشت خود را فشار دهید و متوجه تورم می شوید و یا اگر ورم پای چپ ناگهان ایجاد شده باشد و بیش از چند روز طول بکشد به پزشک مراجعه نمایید. علائم خود را به او گزارش دهید.

و به هیچ عنوان خود درمانی نکنید زیرا ممکن است این تورم ناشی از مشکل حیاتی باشد و رفته رفته شدیدتر شود. با وجود دلایل بالقوه زیادی برای تورم ، مهم است که به پزشک ارتوپد اجازه دهید تا علت آن را بررسی کند ، درمان مورد نیاز را برای شما تجویز کند و به شما کمک کند هر چه زودتر روی پا بایستید.همچنین اگر این تورم ناشی از مشکلات دیگر باشد شما را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید