تهران ، شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان فلسفی ، پلاک ۵ ،طبقه ۴

office@legit.com

ورم پای چپ

شاید تا به حال با نگاه کردن به پاهای خود و مقایسه ی اندازه ی آن دو بایکدیگر، متوجه ورم پای چپ خود شده اید و این تورم منجر به نگرانی شما شده است.ورم پای چپ علت های متفاوتی از قبیل : آسیب دیدگی،شکستگی ،بیماری های قلبی و وجود عفونت را دارد.اگر به دنبال یافتن همه ی علت های ورم کردن پای چپ خود هستید، این مقاله پاسخگوی همه ی سوالات شما در این زمینه می باشد.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

ورم پای چپ نشانه چیست؟

علت ورم کردن پای چپ

علائم ورم پای چپ

تشخیص علت ورم کردن پای چپ

عوارض احتمالی ورم پای چپ چیست؟

ورم پای چپ نشانه چیست؟

ورم پای چپ با ایجاد مایعات در پای شما مشخص می شود. ممکن است کل پا یا بخشی از پای شما بزرگتر از حد معمول باشد. تورم ممکن است بدون درد باشد یا همراه با انواع علائم از جمله کبودی ، خارش ، درد ، بی حسی ، قرمزی ، سفتی و حساسیت ایجاد شود.

ورم پای چپ ممکن است نشانه ای از یک وضعیت یا جراحتی باشد که روی پا یا تمام بدن تأثیر می گذارد. شدت تورم تا حد زیادی به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال ، ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی ممکن است باعث تورم جزئی و موقت پا شود. تورم شدید ممکن است در نتیجه آسیب دیدگی مانند شکستگی استخوان یا و یا وضعیت پزشکی مانند نارسایی قلبی یا آرتریت باشد.

مدت ماندگاری ورم پا باتوجه به علت پیدایش آن متفاوت است. تورم ناشی از جراحت اغلب شروع ناگهانی دارد. در موارد دیگر ، ورم پا که ناشی از یک وضعیت پزشکی اساسی است ممکن است به آرامی ایجاد شود و با گذشت زمان ماندگار شده و بدتر شود.

اگرچه عوارض ناشی از ورم پای چپ آنقدر خطرناک نیست ، اما در مواردی نادر برای جراحاتی که شامل خونریزی گسترده یا آسیب بافتی باشد ، باید به سرعت به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

همچنین علت ورم کردن پای چپ میتواند نشانه یک وضعیت جدی مانند نارسایی قلبی باشد. همچنین در موارد نادری ، عفونتهای استخوانی (استئومیلیت) یا پوست و بافت نرم (سلولیت) پا می تواند در سراسر بدن پخش شده و در نتیجه نارسایی در اندام هایی از بدن ایجاد شود. اگر ورم پای چپ همراه با علائم جدی مانند درد ناگهانی قفسه سینه یا فشار ، تپش قلب ، تب شدید و یا تغییر در سطح هوشیاری باشد،شما میبایست به سرعت و بدون اتلاف وقت به منظور درمان این عارضه به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

علت ورم کردن پای چپ

آسیب دیدگی یا آسیب دیدن هر یک از ساختارهای کف پا میتواند علت ورم کردن پای چپ باشد. بیماری هایی که بر کل بدن تأثیر می گذارد مانند نارسایی قلبی ، آرتروز یا بیماری عروقی نیز می تواند منجر به ورم پای چپ شود.

صدمات شایع در پا

شماری از صدمات شایع در پا که می تواند علت ورم کردن پای چپ شود. این جراحات شامل موارد زیر است:

• پیچ خوردگی مچ پا
  • شکستگی پا و یا انگشت پا
  • دررفتگی استخوان ها
  • آسیب دیدگی مفصل
  • آلرژی به نیش حشرات مانند نیش زنبور عسل
  • عفونت مفصلی
  • آسیب های ورزشی
  • پارگی تاندون

اگر علت ورم کردن پای چپ موارد فوق باشد، شما میبایست به منظور تشخیص و درمان سریعتر به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

علل التهابی ورم پای چپ

التهاب می تواند علت ورم کردن پای چپ شود.در این حالت هم شما میبایست به منظور تشخیص و درمان سریعتر به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

ورم پای چپ

نمونه هایی از دلایل التهابی عبارتند از:

• آبسه (وجود چرک به دلیل عفونت یا جسم خارجی در زیر پوست)
  • بورسیت (التهاب کیسه بورسا که مفصل را می پوشاند)
  • سلولیت (عفونت پوست و بافت نرم زیرین)
  • ناخن پا
  • بیماری لایم
  • عفونت استخوانی
  • عفونت ناخن
  • التهاب بافت ضخیم و فیبری در کف پا
  • آرتریت سپتیک (عفونت در فضای مفصل)
  • زخم شدن پوست
  • تاندونیت (التهاب تاندون)
  • التهاب رگهای خونی

علت ورم کردن مفاصل پای چپ

ورم پای چپ

ورم مفاصل ناشی از التهاب می تواند باعث ورم پای چپ شود. نمونه هایی از علل ورم مفاصل ورم پا شامل موارد زیر است:

• نقرس (نوعی آرتروز ناشی از ایجاد اسید اوریک در مفاصل)
  • استئوآرتریت
  • آرتریت روماتوئید (بیماری خود ایمنی مزمن که با التهاب مفاصل مشخص می شود)

درمان ورم پای چپ در این حالت در حوزه ی تخصص بهترین متخصص ارتوپدی می باشد.

علت ورم کردن پای چپ ناشی از وضعیت نادرست

علت ورم کردن پای چپ می تواند ناشی از فعالیت یا وضعیتی از جمله موارد ذیل باشد که باگذر زمان بهبود می یابد:

• داشتن پرواز طولانی با هواپیما یا ماشین سواری
  • دوره قاعدگی (در زنان)
  • بارداری (در زنان)
  • ایستادن برای دوره های طولانی
  • عمل جراحی

سایر علت های ورم کردن پای چپ

ورم پای چپ

علت ورم کردن پای چپ نیز می تواند ناشی از مشکلاتی باشد که بر روی چندین سیستم بدن تأثیر می گذارد از جمله:

دلایل جدی و یا تهدید کننده زندگی ورم کردن پای چپ

اگرچه علت ورم کردن پای چپ خیلی تهدید کننده زندگی  و حیات شخص نیست ، اما در اگر آسیب دیدگی شدید باشد، باید بلافاصله به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. در بعضی موارد ، ورم پای چپ که با علائم جدی همراه است ، مانند تب بالا ،از دست دادن هوشیاری و یا تورم ناگهانی صورت ، لب و زبان ممکن است در اثر عفونت جدی یا آنافیلاکسی ، یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد شود. این شرایط تهدیدکننده زندگی  است و باید فوراً در شرایط اضطراری ارزیابی شود.

علائم ورم پای چپ

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه علائم دیگری ممکن است با ورم پای چپ ایجاد شود؟

ورم پای چپ ممکن است علائم دیگری داشته باشد که بسته به بیماری زمینه ای ، اختلال یا وضعیت هر شخصی متفاوت است. علائمی که به طور مکرر روی پا تأثیر می گذارد ممکن است نقاط دیگری از بدن را هم درگیر کند.

ورم پای چپ

تورم پا ممکن است همراه با علائم دیگری همچون علائم ذیل باشد:

• خونریزی یا کبودی
  • احساس سوزش
  • بی حسی
  • مشکل در حرکت دادن پا ، مچ پا یا انگشتان پا
  • دشواری در ایستادن یا راه رفتن
  • خارش
  • برآمدگی
  • درد یا حساسیت
  • قرمزی یا افزایش دما
  • سفتی
  • سوزن سوزن شدن یا سایر احساسات غیر معمول

همچنین ورم پای چپ ممکن است همراه با علائم مرتبط با سایر قسمت های بدن از جمله موارد ذیل باشد:

• دشوار شدن تنفس
  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • علائم مانند آنفولانزا (خستگی ، تب ، گلودرد ، سردرد ، سرفه ، درد و درد)

علائم جدی تری وجود داردکه اگر همراه با ورم پای چپ رخ دهد ممکن است زندگی شخص را تهدید کند:

در بعضی موارد ، ورم پای چپ ممکن است با علائم دیگری رخ دهد که ممکن است نشان دهنده یک وضعیت تهدید کننده زندگی مانند نارسایی قلبی ، یک واکنش شدید آلرژیک یا عفونت در سراسر بدن باشد ، که باید فوراً در شرایط اضطراری ارزیابی شود.

• تغییر وضعیت روانی یا تغییر ناگهانی رفتار مانند سردرگمی ، دلهره ، بی حالی ، توهم
  • درد قفسه سینه ، سفتی قفسه سینه ، فشار قفسه سینه
  • تپش قلب
  • گفتار زباله یا دوغاب یا عدم توانایی صحبت کردن
  • تب بالا
  • فلج یا ناتوانی در حرکت دادن بدن
  • مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس ، خس خس سینه یا  احساس خفگی
  • تغییر ناگهانی در بینایی ، از دست دادن بینایی یا درد چشم
  • تورم ناگهانی صورت ، لب و زبان

تشخیص علت ورم کردن پای چپ

ورم پای چپ

برای تشخیص علت ورم کردن پای چپ و ارزیابی  وضعیت خود ، در ابتدا میبایست به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.بهترین متخصص ارتوپدی سوالات ذیل را از شما میپرسد و براساس پاسخ های شما به تشخیص علت ورم کردن پای چپ  شما می پردازد و اگر مرتبط با مشکلات استخوانی-مفصلی باشد خود به درمان شما میپردازد و در غیر این صورت شما را به پزشکان حوزه های دیگر به طورمثال به بهترین پزشک قلب و عروق ارجاع می دهد:

• چه مدت پا شما متورم شده است؟
  • آیا مصدومیت در پای خود تجربه کردید؟
  • آیا علائم دیگری مانند درد یا بی حسی را احساس می کنید؟
  • چه زمانی علائم شما رخ می دهد؟
  • آیا با حرکت یا فعالیتهای خاص علائم شما بدتر شده یا تسکین می یابد؟
  • آیا درد در ناحیه قفسه سینه دارید؟

عوارض احتمالی ورم پای چپ چیست؟

از آنجا که ورم پای چپ می تواند به دلیل بیماری های جدی باشد ، عدم جستجوی درمان به موقع می تواند منجر به عوارض جدی و آسیب دائمی شود. پس از تشخیص علت ورم کردن پای چپ ، برای شما مهم است که از برنامه درمانی که پزشک معالج برایتان تجویز کرده است،پیروی نمایید تا از بروز خطر عوارض احتمالی  ورم پای چپ از جمله موارد ذیل جلوگیری شود:

• قطع عضو
  • ناهنجاری