کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

احتمالا بارها‌ شده‌است که در حالت نشسته هستید یا در رختخواب خوابیده اید، با این موضوع مواجه شده‌اید که دست یا پای شما خواب رفته است. این احساس معمولا با سوزش، خارش، کرختی یا حتی عدم توانایی در حرکت همراه است. آیا این بیماری جدی است؟ یا فقط نتیجه یک وضعیت ناراحت‌کننده اما بی‌خطر است؟

خواب رفتن عضلات یک پدیده طبیعی است که به عنوان پارستزی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که فشاری بر روی عصب‌ها در حالت نشسته یا خوابیده یا نگه داشتن یک عضو بدن در وضعیت غیر عادی اعمال می‌شود.

اما گاها، نوعی هشدار در مورد یک بیماری زمینه‌ای یا یک مشکل عصبی یا سیستاست. ما در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم که خواب رفتن دست و پا نشانه چیست، چه عللی دارد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ یا برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

 خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و آیا برای آن باید نگران بود؟

خواب رفتگی و بی‌حسی دست و پا جزو آن دسته از اتفاقات رایجی است که احتمال دارد شما که اکنون در حال مطالعه کردن این مطلب هستید آن را هر از چندگاهی تجربه کرده باشید. زمانی که این مشکل برای‌تان ایجاد می‌شود احساس سوزن سوزن شدن را در کف دست و پا تجربه می‌کنید. همچنین ممکن است احساس کنید کف دست و پا‌های‌تان کاملاً داغ شده است. با تجربه کردن این احساس ناخوشایند به احتمال زیاد اولین سؤالی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که مشکل خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و آیا برای این اتفاق باید نگران بود و به پزشک مراجعه کرد؟ یا اینکه می‌توان به آسانی آن را نادیده گرفت و اقدامی نکرد؟! همان‌طور که در اول بحث در مورد آن صحبت کردیم، خواب رفتن دست و پا موضوعی است که نباید به سادگی از آن گذشت چرا که بدن شما احتمالاً در تلاش است تا وجود یک بیماری نهفته را به گونه‌ای به شما اطلاع‌رسانی کند اما اینکه مهم‌ترین علت خواب رفتن دست و پا چیست موضوعی بحث‌برانگیز است که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و بررسی مهم‌ترین علت‌های آن

اگر در حال خواندن این قسمت از مقاله هستید مشخص است که مشتاقانه در پی پاسخ این پرسش هستید که دلیل خواب رفتن دست و پا چیست؟ باید بگوییم که دلایل و موارد بسیاری هستند که می‌توانند باعث ایجاد این حس در شما شوند. مواردی همچون بیماری ام‌اس، کمبود ویتامین در بدن، بیماری دیابت، سندروم تونل کارپال و … جزو دلایلی هستند که منجر به ایجاد این عارضه می‌شوند و ما قصد داریم در مورد تک به تک آنها با شما صحبت کنیم.

آیا خواب رفتن دست و پا ارتباطی با بیماری ام‌اس دارد؟

زمانی که برای اولین بار در گوگل سرچ می‌کنید که خواب رفتن دست و پا نشانه چیست ممکن است با این جمله ترسناک مواجهه شوید که یکی از علائم رایج بیماری ام‌اس احساس خواب رفتگی است! با خواندن این متن احتمالاً ترس و استرس زیادی به شما وارد شود! اما نباید نگران باشید چرا که ام‌اس فقط یکی از دلایلی است که منجر به ایجاد حالت خواب رفتگی دست و پا می‌شود! تنها دلیل نیست! بیماری ام‌اس یک نوع بیماری عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن متأسفانه به اشتباه به میلین (غلاف محافظ) بافت عصبی حمله می‌کند و باعث ایجاد اختلال در ارتباط مغز و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. بیماری ام‌اس منجر به آسیب‌دیدگی عصب می‌شود که همین اتفاق گاهی موجب خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن شود.

خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و چه ارتباطی با قند خون دارد؟

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند باعث خواب رفتن دست و پای شما شود، بیماری دیابت است. جالب است بدانید افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر از سایرین در معرض مشکل خواب رفتن دست و پا قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید دیابت بر توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون تأثیر می‌گذارد. شایان ذکر است که به مرور و با گذر زمان افزایش مقدار قند خون ممکن است به اعصاب آسیب جدی برساند و باعث  بیماری نوروپاتی دیابتی شود. یکی از علائم نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی است که ممکن است باعث ایجاد خواب رفتن دست و پا، بی‌حس شدن آنها یا احساس سوزن سوزن شدن شود. این علائم ممکن است در شب که در حال استراحت یا خواب هستید بدتر هم شوند. بنابراین اگر هر از چندگاهی این مشکل خواب رفتن یا گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و پا‌های‌تان ایجاد می‌شود، نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنید.

بررسی علت بی‌حس شدن دست و پای راست به دلیل کمبود ویتامین

یکی دیگر از علت بی‌حس شدن دست و پا، فقر و کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن است. بعضی از ویتامین‌ها در بدن نقش بسیار اساسی و مهمی را در حفظ سلامت اعصاب حفظ می‌کنند و کم شدن هرکدام از این ویتامین‌ها در بدن می‌تواند منجر به عارضه خواب رفتگی دست و پا شود. ویتامین‌هایی که کمبود آنها در بدن باعث ایجاد حالت سوزن سوزن شدن می‌شوند شامل این موارد است:

ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ نقش بسیار مهمی را در در سیستم عصبی دارد. نبود این ویتامین مهم و حیاتی در بدن، باعث ایجاد مشکلاتی مانند خواب رفتن دست و پا‌ها خواهد شد. برای برطرف کردن کمبود این ویتامین در بدن می‌توانید آجیل، تخم مرغ و لبنیات را به برنامه و رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

ویتامین ب ۶

افراد دچار کمبود این ویتامین نیز ممکن است خواب رفتن و گزگز دست و پا را تجربه کنند. برای برطرف کردن کمبود این ویتامین در بدن، ماهی و سیب زمینی که منبع غنی ویتامین ب ۶ هستند باید به برنامه غذایی اضافه شوند.

ویتامین‌ ای

از دیگر نشانه‌های خواب رفتن، کمبود ویتامین ‌ای در بدن است. سبزیجات و روغن سبزیجات سرشار از این ویتامین هستند که می‌توانید استفاده کنید.

کلسیم

اگر دچار کمبود کلسیم هم باشید این احتمال وجود دارد که دچار خواب رفتگی شوید. کلسیم یک ماده معدنی پر اهمیت در بدن است که کمبود آن را می‌توانید با مصرف لبنیات جبران کنید.

گزگز دست و پا علامت چیست و آیا به سندروم تونل کارپال ارتباطی دارد؟

اگر به صورت مداوم دچار خواب رفتن دست یا پا می‌شوید، یکی از احتمالاتی که می‌توان در نظر گرفت این است که به سندروم تونل کارپال مبتلا هستید. اگر بخواهیم سندروم تونل کارپال را به زبانی ساده توضیح دهیم باید بگوییم که سندروم تونل کارپال نام یک بیماری است که در این بیماری عصبی که کار عصب‌رسانی را به انگشت‌های دست بر عهده دارد، در قسمت مچ دست و در کانالی به نام کانال تونل کارپال گیر می‌کند! در این حالت شما از بی‌حسی، گزگز و خواب رفتن دست و پا به ویژه موقع شب و در حال استراحت، شکایت می‌کنید. برای درمان سندروم تونل کارپال می‌توانید از مچ بند‌های طبی و استاندارد استفاده کنید. استراحت کردن هم به برطرف شدن این سندروم کمک بسیار می‌کند. در صورتی که عارضه سندروم تونل کارپال شدید باشد با جراحی و آزاد کردن عصب برطرف خواهد شد.

خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و آیا این مشکل به دلیل عوارض داروهاست؟

گاهی علت خواب رفتگی دست و پا به دلیل مصرف برخی از داروهاست. در واقع عارضه جانبی دارو‌هایی که شما مصرف می‌کنید منجر به ایجاد حالت گزگز و سوزن سوزن شدن می‌شود. مصرف دارو‌هایی همچون دارو‌های ضد افسردگی، دارو‌های ضدتشنج، برخی از آنتی بیوتیک‌ها، دارو‌های شیمی درمانی یا حتی آن دسته از دارو‌هایی که برای بیماران مبتلا به ایدز تجویز می‌شود باعث خواب رفتگی دست و پا می‌شوند. لازم است این نکته را هم بگوییم که دارو‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد حالت گزگز دست و پا شوند. اگر شما داروی خاصی را استفاده می‌کنید پزشک ارتوپد را در جریان این امر قرار دهید.

خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و آیا به نارسایی کلیه ارتباطی دارد؟

سلامتی کلیه‌ها بسیار حائز اهمیت است چرا که نارسایی کلیه‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد مشکل خواب رفتن دست‌ها و پا‌های شما شوند. اگر کلیه‌ها عملکرد خوبی را نداشته باشند و به درستی کار نکنند دچار نارسایی خواهند شد. توجه داشته باشید که دو عامل افزایش سطح قندخون و فشارخون جزو دلایلی اصلی نارسایی کلیه می‌باشند. زمانی که کلیه‌ها دچار نارسایی می‌شوند، توانایی خارج کردن سموم را از خون ندارند. با تجمع این سموم و مواد زائد این احتمال وجود دارد که سیستم عصبی آسیب دیده و دچار مشکل شود و شما دچار خواب رفتن و گزگز دست و پا شوید.

گزگز کف دست و پا نشانه چیست و آیا ارتباطی با مصرف الکل دارد؟

اگر می‌خواهید که دست‌ها و پا‌های‌تان دیگر دچار خواب رفتگی و گزگز نشوند یکی از اقداماتی که باید انجام دهید این است که به هیچ عنوان به سراغ نوشیدنی‌های حاوی الکل نروید! مصرف کردن الکل باعث می‌شود که به مرور، سیستم عصبی و همچنین بافت‌های دیگر بدن دچار آسیب شوند. همچنین الکل منجر به کاهش ویتامین ب ۱۲ و ماده معدنی فولات در بدن می‌شود. همان‌طور که  پیشتر در مورد آن صحبت کردیم، کمبود ویتامین ب ۱۲ یکی از علل خواب رفتگی دست و پا است. بنابراین از آنجایی که الکل، عملکرد سیستم اعصاب را مختل کرده و تحت تأثیر قرار می‌دهد باید به صورت کلی کنار گذاشته شود!

دلیل خواب رفتن دست و پا چیست و با چه روش‌هایی درمان می‌شود؟

تا به اینجای کار متوجه شدید که خواب رفتن دست و پا دلایل بسیاری دارد. برای اینکه درمان به شکل مؤثری صورت گیرد، پزشک مربوطه باید در ابتدا توانایی تشخیص درستی از علت خواب رفتگی دست و پا داشته باشد تا بتواند تجویز مؤثری را برای درمان ارائه کند. به صورت کلی درمان‌های متعددی برای رفع خواب رفتن دست و پا وجود دارد که در اینجا به برخی از رایج‌ترین آنها اشاره خواهیم نمود:

درمان خواب رفتن دست و پا با کنترل میزان قند خون

قبل از پرداختن به گزینه‌های درمانی دیگر بسیار مهم است که بدانید میزان قندخون بدنتان به چه صورت است؟ همان‌طور که گفتیم بیماری دیابت یکی از عواملی است که می‌تواند باعث خواب رفتگی دست و پا شما شود. پزشک مربوطه برای درمان خواب رفتن دست و پا یکی از اقداماتی که انجام می‌دهد آزمایش خون است تا میزان قند خون بدن‌تان را بسنجد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که به دیابت مبتلا هستید برایتان دارو تجویز کرده تا قند خونتان در حد تعادل قرار بگیرد و همچنین و توصیه‌هایی را در مورد رعایت تعادل در رژیم غذایی به شما ارائه می‌کند.

درمان خواب رفتگی دست و پا با رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم

یکی از راه‌های بسیار ساده‌ای که می‌توانید به کمک آن خواب رفتگی را برطرف کنید‌ رعایت رژیم غذایی و داشتن تحرک و فعالیت بدنی است؛ بنابراین لازم است که از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و مصرف بیش از حد کربوهیدرات خودداری کنید.  برای سلامتی بدن، انواع و اقسام میوه‌ها، سبزیجاتی مانند اسفناج، آجیل و غذا‌های دریایی همچون ماهی و میگو را به برنامه غذایی‌تان وارد کنید. این باعث می‌شود که کمبود ویتامین‌هایی همچون ویتامین ب ۱۲، ب ۶ و ویتامین ‌ای در بدن جبران شود. به یاد داشته باشید که انجام تمرینات بدنی منظم هم به کنترل قندخون بدن کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر آن سعی کنید ساعاتی در طول هفته و در صورت امکان در طول روز را به پیاده روی، دوچرخه‌سواری و شنا اختصاص دهید.

درمان خواب رفتن دست و پا با کنترل کردن استرس و فشار‌های عصبی

همان‌طور که می‌دانید، استرس منشاء بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات در انسان‌هاست. استرس مزمن و فشار‌های عصبی می‌تواند منجر به عدم تعادل قندخون و فشارخون شود. توصیه‌ای که به شما می‌کنیم این است که تکنیک‌هایی مانند تکنیک کاهش استرس و کنترل فشار‌های عصبی همچون مدیتیشن و یوگا را را یاد بگیرید و آنها را برای تقویت آرامش خود در زندگی اجرا کنید.

درمان خانگی خواب رفتن دست و پا با کمپرس گرم و نمک اپسوم

استفاده از کمپرس گرم یکی از روش‌های خانگی درمان خواب رفتن است. اگر علت بی‌حسی و خواب رفتگی، مشکلات گردش خون باشد؛ استفاده از کمپرس گرم می‌تواند بسیار بسیار مؤثر باشد. برای استفاده از این روش درمانی کافیست یک کیسه آب گرم تهیه کرده و داخل آن به میزان لازم آب گرم بریزید و سپس آن را به مدت پنج دقیقه بر روی دست و پا‌های خود قرار دهید. بعد از گذشت پنج دقیقه کیسه آب گرم را از محل برداشته و اقدام به ماساژ کردن کنید. اگر از این روش، سه بار در طول روز استفاده کنید به مرور خواب رفتن، بی‌حسی و حتی درد شما کاهش پیدا می‌کند.

روش دیگر استفاده از نمک اپسوم یا همان نمک حمام است زیرا منیزیم موجود در نمک حمام موجب کاهش التهاب می‌شود. برای استفاده از این روش کافی‌ست به اندازه یک فنجان نمک حمام را در داخل وان پر از آب بریزید و به مدت پانزده دقیقه در آبی که در آن نمک اضافه کرده‌اید بروید. با انجام این کار، گردش خون بدن‌تان افزایش پیدا کرده و به دنبال آن این حس خواب رفتن دست و پا کاهش پیدا می‌کند. این روش درمانی دارای تأثیر بسیار خوبی برای رفع خواب رفتگی پا‌هاست.

سخن پایانی

در این مقاله هدف ما بررسی این موضوع بود که خواب رفتن دست و پا نشانه چیست و روش‌های درمانی آن شامل چه مواردی است؟ به یاد داشته باشید که که گاهی خواب رفتن به شکل موقتی برای‌تان ایجاد می‌شود که در این صورت کاملاً طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد اما اگر این خواب رفتگی تداوم پیدا کند و همراه با درد باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد تا علت اصلی آن تشخیص داده شود. پیشتر به این نکته اذعان داشتیم و باز هم اکیداً توصیه می‌کنیم که بی‌حسی و خواب رفتگی را جدی بگیرید چرا که این احتمال وجود دارد که بیماری و مشکل دیگری به صورت نهفته در بدن شما وجود داشته باشد که شاید از آن بی‌خبر هستید! بنابراین به سلامت بدنی و جسمانی خود اهمیت بدهید.