کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

احساس همزمان تپش قلب و گزگز دست و پا نشان‌دهنده چیست؟

علائم تپش قلب و گزگز دست و پا هر کدام به صورت جداگانه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. همچنین اگر هر کدام را به صورت مجزا بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که هر کدام از آنها نشانه‌ها و اخبار بسیاری از سلامتی بدن ما می‌دهند؛ اما مواقعی وجود دارد که تپش قلب و بی حسی دست و پا به صورت همزمان احساس می‌شوند. در این مواقع احتمال اینکه بیماری قلبی یا حملات پانیک وجود داشته باشد بسیار زیاد است در این صورت برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در ادامه هر دو عارضه را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

 

درد پا

نوروپاتی محیطی دلیلی بر تپش قلب و گزگز دست و پا

از عارضه‌هایی که می‌تواند باعث تپش قلب و بی حسی دست و پای شما شود نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی خاصیتی دارد که در عملکرد اعصابی که بیرون از نخاع هستند اختلال ایجاد می‌کند. در نتیجه این اختلال فرد درگیر شده علائم بی حسی، تپش قلب (در برخی موارد)، عدم واکنش‌هایی از بدن، درد سوزشی (اکثراً موقع شب) و ضعف را تجربه می‌کند. مبتلا شدن به نوروپاتی محیطی به عوامل زیادی می‌تواند بستگی داشته باشد و تشخیص عامل به وجود آمدن آن در شما امری ضروری است. چرا که درمان نوروپاتی محیطی دقیقاً وابسته به عامل به وجود آمده از آن است و پزشک با تشخیص آن قادر به درمان شما خواهد بود. عواملی مانند زونا، کمبود برخی ویتامین‌ها، سیفلیس، ایدز، نارسانی کلیه و سندرم تونل کارپال می‌توانند در ابتلای شما به نوروپاتی محیطی دخیل باشند؛ البته روند تشخیص دلیل ابتلای شما چندان طولانی نیست و هنگامی که به پزشک مراجعه کردید، پس از طی مراحل معاینه و انجام برخی آزمایش‌ها، علت درگیری با این بیماری مشخص می‌شود و در نتیجه آن علت تپش قلب و گزگز دست و پای شما مشخص خواهد شد.

آیا تپش قلب و گزگز دست و پا می‌تواند نشانه سکته قلبی باشد؟

همان‌طور که می‌دانید سکته قلبی یکی از خطرناک‌ترین عارضه‌هایی است که می‌تواند سلامتی ما را تهدید کند. در برخی موارد احساس تپش قلب و گزگز دست و پا می‌تواند نشانه‌ای از حمله یا سکته قلبی باشد. البته توجه داشته باشید که هر احساس تپش قلب و گزگز دست و پا‌ نشانه‌ای از سکته قلبی نیست و نیازی نیست در صورت مشاهده این علائم نگران شوید یا استرس شدید به خود یا عزیزان‌تان وارد کنید. برای اینکه تشخیص دهید چه موقع  این علائم به سکته قلبی مشکوک‌تر از دیگر حالات هستند، باید با علائم دیگر سکته قلبی آشنایی پیدا کنید. سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از رگ‌های اصلی قلب به صورت کامل یا ناقص مسدود شده باشد و در نتیجه آن عضلات قلب به شدت آسیب ببینند. در ادامه چند مورد شایع از علائم سکته قلبی را نام می‌بریم تا هر زمان هر کدام از آنها کنار احساس تپش قلب و گزگز دست و پا مشاهده کردید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • ناهوشیاری
  • تعریق شدید و سرد
  • درد قفسه سینه
  • درد فک، گردن، قسمت بالایی پشت

تپش قلب و گزگز دست و پا و حمله پانیک یا اختلال هراس

یکی از دلایل شایع تپش قلب و گزگز دست و پا، حمله پانیک است. حمله پانیک همان احساس ناگهانی ترس و وحشت است که حتی ممکن است بدون وجود محرکی در فرد موقع خواب اتفاق بیفتد. حملات پانیک می‌تواند دلایل ژنتیکی و روانی داشته باشد. اگر اخیراً اتفاقات ناخوشایندی در زندگی‌تان اتفاق افتاده است که باعث شده در سلامت روانی‌تان اختلال ایجاد شود، احتمال اینکه دلیل تپش قلب و گزگز دست و پای شما از حمله پانیک باشد زیاد است. همچنین اگر در خانواده خود کسی را دارید که از حملات پانیک رنج می‌برد احتمال اینکه شما نیز از آن این عارضه را به ارث برده باشید وجود دارد. نکته قابل توجه اینکه علائم حمله پانیک شباهت زیادی با سکته قلبی دارد. به همین دلیل است که اکثر افرادی که برای اولین بار حمله پانیک را تجربه می‌کنند، به اشتباه تصور می‌کنند که حمله قلبی به آنها اتفاق افتاده است و همین امر موجب می‌شود که اضطراب آنها بیشتر شود. البته اگر از جزئیات کامل علائم سکته قلبی و حمله پانیک آگاهی کامل داشته باشید در بسیاری از موارد می‌توانید آن دو را از هم تشخیص دهید. در ادامه برخی از علائم مهم حمله پانیک را که می‌تواند کنار تپش قلب و گزگز دست و پا رخ دهد بیان می‌کنیم.

  • غش کردن
  • لرز
  • سرگیجه
  • اختلال در تنفس
  • عدم تسلط در کنترل رفتار
  • درد قفسه سینه

اختلال اضطراب توضیحی بر تپش قلب و گزگز دست و پا

امروزه به دلیل مشغله‌ها و مشکلات زیادی که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد سطح اضطراب عموم مردم افزایش یافته و در نتیجه تداوم این اضطراب‌ها بیماری‌های مربوط به روان انسان‌ها نیز شایع‌تر شده است. یکی از این بیماری‌ها اختلال اضطراب است که تا کنون مقاله‌های علمی زیادی درباره آن منتشر شده است. اگر اختلالات اضطرابی خود را به موقع با مراجعه به روانشناس و روانپزشک درمان نکنید و مدت طولانی با احساس اضطراب زیاد زندگی کنید امکان دارد که عارضه‌های جدیدی در سلامتی شما اختلال ایجاد کند. اگر خود یا اطرافیان‌تان از اختلال اضطراب رنج می‌برید توصیه ما این است که قبل از اینکه عارضه‌هایی از این قبیل خودشان را در شما نشان دهند به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید. چرا که اگر این کار را برای موقعی واگذار کنید که عارضه‌ها خودشان را نشان دهند. در آن صورت برگشت به حالت عادی پروسه سخت‌تر و اذیت‌کننده‌تری برای‌تان خواهد داشت. در ادامه برای اینکه آشنایی بیشتری با علائم اختلال اضطراب داشته باشید چند مورد از آنها را نام می‌بریم. در صورتی که هر کدام از آنها را در کنار احساس تپش قلب و گزگز دست و پا حس کردید حتماً به پزشکانی که در اختلالات روانی تخصص دارند مراجعه کنید.

  • تنش عضلانی
  • نگرانی
  • افکار منفی
  • ناراحتی معده
  • نشخوار فکری

تپش قلب و گزگز دست و پا به دلیل وجود مشکل در دریچه میترال قلب

در بعضی اوقات مشکل تپش قلب و گزگز دست و پا می‌تواند مربوط به وجود مشکل در دریچه میترال قلب باشد. دریچه میترال یکی از چهار دریچه قلبی است که بین دو بخش اصلی قلب، یعنی دهانه چپ و دهانه چپ وترکیبی قرار دارد. این دریچه وظیفه کنترل جریان خون بین دو بخش فوق را دارد. وقتی عضله قلب انقباض می‌کند و خون از دهانه چپ به دهانه وترکیبی حرکت می‌کند، دریچه میترال باز می‌شود تا به خون اجازه عبور به دهانه و ترکیبی دهد. سپس در هنگام انقباض دهانه و ترکیبی و تپش قلب، این دریچه بسته می‌شود تا از جلوگیری از برگشت خون به دهانه چپ جلوگیری کند. هنگامی که دریچه میترال دچار اختلال شود و به درستی وظیفه خود را انجام ندهد می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب شود و در ادامه آن احساس گزگز در دست و پا در شما به وجود آید. برای اینکه از سلامت دریچه میترال قلب خود اطمینان حاصل کنید لازم است که حتماً به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. در ادامه به برخی از علائم وجود مشکل در دریچه میترال قلب اشاره می‌کنیم تا در صورتی که برخی از آنها را در کنار احساس تپش قلب و گزگز دست و پا حس کردید به دکتر قلب مراجعه کنید.

  • تورم در پا‌ها و اطراف شکم
  • تنگی نفس هنگام خوابیدن
  • خستگی زیاد
  • کمبود انرژی

روش‌های کنترل و جلوگیری از تپش قلب و گزگز دست و پا

اگر تا به این قسمت مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که تپش قلب و بی حسی دست و پا به عوامل زیادی می‌تواند بستگی داشته باشد. پس برای اینکه بتوانید تپش قلب را مدیریت کنید باید علت به وجود آمدن آن را بدانید و با توجه به آن اصول جلوگیری از آن را انجام دهید. به عنوان مثال اگر تپش قلب و گزگز دست و پا مربوط به عارضه‌ای مثل سکته قلبی باشد وضعیت اورژانسی است و فوراً باید بیمار را به بیمارستان برسانید و در شرایطی که بیمار فاصله بسیار زیادی با بیمارستان داشته باشد. بهتر است به جای اینکه خودتان بیمار را تا بیمارستان برای مداوا منتقل کنید با اورژانس تماس بگیرید. همچنین تا زمان آمدن پزشک برای معاینه بیمار لازم است که بیمار را تکان ندهید و در یک جای ثابت قرار دهید.

اما اگر تپش قلب و گزگز دست و پا به دلیل برخی مشکلات دیگر که سطح پیچیدگی زیادی ندارند باشد. بهتر است ابتدا استرس و نگرانی وارد شده از تپش قلب‌تان را رفع کنید و سپس به دکتر مراجعه کنید. در ادامه برخی از اقداماتی که برای رفع استرس‌تان مؤثر هستند را نام برده‌ایم که توصیه می‌شود حتماً قبل از معاینه پزشک انجام دهید.

  • دویدن به صورت سبک
  • انجام تمرینات تنفسی
  • انجام حرکات کششی
  • پیاده‌روی سریع
  • نرمش سبک همراه با پخش آهنگ مورد علاقه خود

علل احساس تپش قلب و بی حسی که به سادگی قابل درمان هستند

گاهی ممکن است دچار بیماری‌هایی شویم که دلایل بسیار ساده‌ای دارند و با انجام چند اصول پیشنهاد شده از سوی پزشکان به سرعت رفع می‌شوند. اما ما یا اعضای خانواده‌مان با نگران کردن خود در این مواقع اوضاع را از آنچه هست پیچیده‌تر می‌کنیم. ما در این بخش مجموعه‌ای از آن علل را گرد‌آوری کرده‌ایم و در اختیار شما قرار دادیم. خواهشمندیم اگر علائم سایر بیماری‌های ذکر شده در بخش‌های قبلی مقاله را در خود مشاهده نمی‌کنید. این موارد را نیز مطالعه کنید. چنان که به هر کدام از آنها مشکوک شدید سعی کنید که طبق اصول توصیه شده رفتار کنید تا سریعاً از شر تپش قلب و بی حسی دست و پا راحت شوید.

  • کم‌کاری تیروئید

اگر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستید و اخیرا آزمایش مربوط به تیروئید را انجام ندادید. پیشنهاد می‌کنیم که یک آزمایش انجام دهید. احتمالاً سطح تیروئید شما از حالت استاندارد خارج شده و همین عامل تپش قلب یا گزگز دست و پای شما است.

  • کم خونی

کسانی که کم خونی دارند نیز ممکن است به این علائم دچار شوند. پس اگر علائم دیگری از کم خونی را در خود مشاهده می‌کنید بهتر از با مشاوره از یک پزشک قرص آهن مصرف کنید.

  • بارداری

اگر باردار هستید. باید بدانید که در صورت باردار شدن عارضه‌های مختلفی ممکن است به سراغتان بیاید و اکثر این موارد معمولاً طبیعی هستند. طبیعتاً در زمان بارداری خود به پزشک مراجعه خواهید کرد. پس حتماً دلایل این علائم را از او جویا شوید.

  • نیش حشرات

اگر اخیرا حشره‌ای شما را نیش زده است. ممکن است این علائم ناشی از زهر حشره‌ای باشد که وارد بدن‌تان شده است. اگر به حشره نیش زده حساسیت نداشته باشید. علائم به وجود آمده به مرور از بین می‌روند در غیر این صورت با مراجعه به درمانگاه با تزریق داروی مربوطه به سرعت بهبود خواهید یافت.

  • مصرف الکل

اگر جزو کسانی هستید که به مصرف الکل معتاد شده‌اید. حتماً سعی کنید که آن را سریعاً ترک کنید. چرا که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند موجب بروز این علائم در بدن شما شوند.

در چه زمانی با احساس تپش قلب و گزگز دست و پا باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد؟

درست است که همیشه با احساس تپش قلب یا بی حسی دست و پا لازم نیست که نگران شوید و شتابان به دکتر مراجعه کنید. اما همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد بعضی اوقات تپش قلب و بی حسی دست و پا هشداردهنده اتفاقاتی خطرناک بدر بدن ما است و لازم است که با مشاهده آنها زمان مراجعه به پزشک را به تأخیر نیندازیم. در صورتی که کسی از عزیزان‌تان با وجود داشتن موارد گفته شده در ادامه، از مراجعه به پزشک سر باز می‌زند و کاملاً بی‌توجه به این موضوع است. توصیه می‌کنیم که خطراتی که ممکن است بعد تر برای‌شان به وجود بیاید را برای‌شان گوشزد کنید. و او را ترغیب کنید که حتماً به دکتر مراجعه کند و آزمایش‌های لازم را انجام دهد. در ادامه چند مورد از زمان‌هایی که با مشاهده‌ آنها مراجعه به دکتر امری ضروری می‌شود را گردآوری کرده‌ایم.

  • زمانی که علائم به طور مداوم تکرار شوند

وقتی که تپش قلب و بی حسی دست و پا به صورت مداوم تکرار شوند. به ما نشان می‌دهند که مشکلی در بدن ما به وجود آمده که موقتی نیست و ضروری است که یک پزشک متخصص ما را معاینه کند.

  • زمانی که علائم به مرور شدید‌تر شوند

زمانی که احساس تپش قلب و بی حسی اندام‌های مختلف بدن در شما رخ داد. سعی کنید مدتی استراحت کنید و به روند بهبودی خود توجه داشته باشید. اگر به جای اینکه علائم کم‌کم از بین بروند مشکلات شما شدید‌تر شود بدیهی است که شما قبل از آنکه بیماری‌تان پیچیده‌تر از این شود باید به دکتر مراجعه کنید

  • زمانی که با انجام حرکت‌هایی خاص تپش قلب و بی حسی شروع شود

موقعی که مشکلات شما با انجام یک حرکت خاص آغاز می‌شود. نشان‌دهنده این است که قسمتی از فیزیک بدنی شما دچار آسیب شده است و برای اینکه شرایط آن بدتر نشود باید به یک پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بیابید.

  • زمانی که تپش قلب و بی حسی، پس از وارد شدن ضربه به سر شروع می‌شوند

سر، یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن است که در صورت هرگونه مشکل در آن مجبور هستیم سریعاً به دکتر مراجعه کنیم. زمانی که پس از وارد شدن ضربه به سر علائم بی حسی و تپش قلب در شما شروع شد فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی دلایل رایجی را که باعث تپش قلب و گزگز دست و پا می‌شوند مورد بررسی قرار دهیم و همچنین روش‌های کنترل و مدیریت تپش قلب را به شما آموزش دادیم. در نهایت از شما می‌خواهیم با مطالعه این مقاله نتیجه‌ای از سلامت قطعی خود یا اطرافیان‌تان نگیرید و حتماً در صورت امکان به پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که در اکثر مواقع بسیاری از بیماری‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند می‌توان به راحتی با مصرف دارو‌هایی ساده از وقوع یک فاجعه بزرگ‌تر جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید که پزشکان ما با تجربه و مهارت خود، می‌توانند بهترین راه حل برای دستیابی به سلامتی شما را پیشنهاد دهند. اگر دست شما بی‌حس‌شده‌است، قطعا بهترین انتخاب مراجعه به پزشکان می‌باشد. اگر این مقاله را تا این قسمت به طور کامل مطالعه کردید. پس حتما جزو افرادی هستید که به سلامتی خود و اطرافیان‌تان اهمیت می‌دهید. پس با اشتراک‌گذاری آن با کسانی که برای‌تان مهم هستند. یک قدم در جهت سلامتی آنها بردارید.