کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

یکی از معضلاتی که افراد زیادی با آن درگیر هستند فرورفتگی ناخن شست پا در گوشت است که گاهی می‌تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد. معمولاً این حالت منجر به‌نوعی عفونت می‌شود و اگر شدید باشد نمی‌توان با دارو یا روش خاصی آن را درمان نمود و تنها روش درمان در این حالت برداشتن ناخن و مراقبت‌های بعدازآن است. پیگیری درمان این شرایط برای جلوگیری از گسترش عفونت در سایر قسمت‌های بدن و خطرات جدید و تهدیدکننده ناشی از آن بسیار اهمیت دارد. سؤالی که پیش می‌آید این است که برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم و یا دکتر برای عفونت ناخن پا کیست تا درمان به‌درستی صورت پذیرد؟

 

برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم

 

 

برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟متخصص ارتوپدی جهت جلوگیری از عوارضی مانند درد سوزش و عدم تحرک

در پاسخ به سؤال برای عفونت انگشت‌های پا به چه پزشکی مراجعه کنیم باید بگوییم این موضوع تا حدی به‌ شدت شرایط ایجاد شده برای شما بستگی دارد. معمولاً در صورت بروز عفونت خفیف که می‌تواند با درد کم تا متوسط همراه باشد پزشک عمومی نیز می‌تواند با تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا به‌صورت خوراکی یا تزریقی علائم را از بین ببرد و بعد هم شما می‌توانید با انجام مراقبت‌های لازم از عود مجدد این شرایط جلوگیری کنید.
بااین‌حال، گاهی اوضاع وخیم‌تر می‌شود و عفونت زیاد است. در این صورت پاسخ بهتر برای سؤال برای عفونت انگشت‌های پا به چه پزشکی مراجعه کنیم مراجعه به متخصص ارتوپد پا است که به‌طور دقیق پای شما را بررسی می‌کند و بهترین درمان دارویی را ارائه می‌دهد. گاهی نیز ممکن است شرایط فرورفتگی ناخن شست در گوشت پا طوری باشد که پزشک مجبور به جراحی و برداشتن ناخن شود که مراقبت‌های مربوط به خودش را دارد.

 

فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت چیست؟

فرو رفتن ناخن شست پا دقیقاً همانطور که از نامش مشخص است به حالتی گفته میشود که کناره‌های ناخن شست به‌جای رشد طبیعی به سمت بالا در پوست کنار خودش رشد کند و کم‌کم در گوشت کنار پا فرو برود. این شرایط معمولاً برای انگشتان دیگر ایجاد نمی‌شود و بیشتر در شست پا دیده می‌شود.
در موارد خفیف می‌توانید با راهکارهایی علائم را در خانه یا توسط یک پزشک عمومی بهبود دهید؛ اما در صورت گسترده شدن عفونت و افزایش فرورفتگی ناخن شست در گوشت پا نیاز به درمان‌های تخصصی خواهید داشت که در پاسخ به سؤال برای عفونت انگشت‌های پا به چه پزشکی مراجعه کنیم گفتیم بهترین پزشک، متخصص ارتوپدی پا می‌باشد.
لازم به ذکر است درصورتی‌که به بیماری‌های زمینه‌ای خاصی مانند دیابت یا هر شرایط مربوط به گردش خون ضعیف مبتلا باشید، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد شد و نیاز است که سریعاً برای درمان توسط متخصص اقدام نمایید تا عفونت گسترش پیدا نکند.

 

عواقب عدم مراجعه به موقع به متخصص پا برای درمان درد ناخن شست پا

اگر عفونت شدید باشد یا شما دچار نوعی بیماری زمینه‌ای باشید و به موقع برای درمان درد ناخن شست پا به متخصص پا مراجعه نکنید، احتمال گسترش عفونت وجود دارد. در این صورت مجبور به جراحی‌های متعدد و مشکلات مربوط به آن هستید که ممکن است حتی فعالیت‌های روزانه شما را مختل کند و در شرایط شدید ممکن است حتی منجر به قطع عضو شود. البته این موضوع به‌ندرت و بیشتر برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت کنترل نشده رخ می‌دهد.

 

علت فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت چیست و برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به فرو رفتن ناخن شست در گوشت پا شود. مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • ♦ تعریق بیش‌ازحد در پاها که در نوجوانان به دلیل انجام ساعت‌های طولانی تفریح و ورزش، بدون تعویض کفش و جوراب به‌وفور دیده می‌شود.
  • ♦ افراد سالمند نیز در معرض خطر زیادی برای فرو رفتن ناخن در گوشت پا هستند؛ زیرا ناخن‌های پای این افراد ضخیم خواهند شد و احتمال فرورفتگی وجود دارد.
  • ♦ اشتباه کوتاه کردن ناخن‌ها به این صورت که زاویه خاصی در کنار ناخن ایجاد کرده باشید.
  • ♦ حالت مادرزادی ناخن‌های خمیده و نامنظم
  • ♦ استفاده از کفش‌های نامناسب تنگ یا نوک باریک که منجر به فشار بیش‌ازحد به شست پا می‌شود.
  • ♦ آسیب‌های تروماتیک به ناخن شست پا مانند ضربه شست به اجسامی مثل مبل، افتادن جسمی سنگین بر روی پا، لگد زدن مکرر به توپ
  • ♦ سیستم ایمنی ضعیف در بدن که منجر می‌شود بدن نتواند به‌طور طبیعی با عفونت‌های احتمالی مبارزه کند. این حالت بخصوص برای افراد با بیماری‌های خاص مانند سرطان که از روش‌های خاصی مانند شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، بیشتر ایجاد می‌شود.
  • ♦ عدم رعایت بهداشت فردی پا، مانند خشک یا تمیز نکردن پاها به‌صورت منظم و در مواقع مورد نیاز مانند بعد از ورزش یا شنا
  • ♦ عوامل ژنتیکی

استفاده بیش‌ازحد از پاها در طول فعالیت‌های خاص ورزشی مانند فوتبال یا فوتسال شما را بیشتر مستعد ابتلا به فرو رفتن ناخن شست پا در گوشت خواهد کرد. به‌طورکلی فعالیت‌هایی که استفاده از پا و فشار روی انگشت شست را زیاد می‌کند و می‌تواند منجر به بروز عفونت شود و سؤال برای عفونت انگشت‌های پا به چه پزشکی مراجعه کنیم را ایجاد می‌کند، عبارت‌اند از:

  • ♦ رقص باله
  • ♦ فوتبال
  • ♦ کیک بوکسینگ
  • ♦ فوتسال

 

با کدام علائم به دنبال پاسخ سؤال برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم باشم؟

فرورفتگی ناخن در گوشت ممکن است از حالت خفیف تا شدید متفاوت باشد. مهم‌ترین علائم که به شما هشدار می‌دهد باید به متخصص پا مراجعه کنید، عبارت‌اند از:

  • ♦ پوست در کنار ناخن بسیار حساس، متورم یا سفت خواهد شد.
  • ♦ بسته به میزان عفونت، هنگام وارد شدن فشار به شست پا درد ایجاد خواهد شد. ممکن است عفونت به‌قدری باشد که حتی نتوانید کفش بپوشید.
  • ♦ احساس خواهید کرد که مواد مایع در کنار انگشت پا جمع شده است.
  • ♦ در صورت وجود عفونت التهاب، قرمزی و تورم مشاهده می‌شود.
  • ♦ در صورت وجود عفونت ممکن است علاوه بر درد دچار خونریزی در انگشت شست پا نیز بشوید.
  • ♦ احتمال ترشح چرک در صورت پاره شدن پوست متورم شده در کنار انگشت آسیب‌دیده وجود دارد.
  • ♦ ممکن است بیش‌ازحد طبیعی رشد پوست در اطراف انگشت شست پا را تجربه کنید.

در شرایط فوق‌الذکر درمان درد ناخن شست پا برای جلوگیری از بدتر شدن علائم، واجب است.

 

جهت تشخیص صحیح برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

همان‌طورکه قبلاً نیز گفتیم برای تشخیص صحیح و درمان مناسب و کامل باید به متخصص پا مراجعه نمایید. متخصص پا ابتدا شرح‌حالی از شما می‌گیرد تا متوجه شرایط ایجاد شده و سبک زندگی شما بشود.
به‌عنوان‌مثال اگر فوتبالیست باشید یا دچار ضربه شدید شده باشید پزشک راحت‌تر می‌تواند علت را متوجه شود که باعث می‌شود بعد از درمان توصیه‌هایی به شما ارائه دهد که از ایجاد مجدد این شرایط جلوگیری خواهد کرد. سپس یک معاینه فیزیکی از انگشت شما انجام می‌دهد تا علائم را به‌درستی بررسی کند.
اگر متوجه شود که پای شما دچار عفونت شده است ممکن است تنها به تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا بسنده کند یا بسته به میزان عفونت به عکس‌برداری با اشعه ایکس هم نیاز باشد تا مشخص شود ناخن تا چه اندازه در پوست فرو رفته است.
به‌علاوه نتایج این تصویربرداری مشخص می‌کند که علت این شرایط چه بوده است؟ سپس پزشک با استفاده از تجویز داروها به درمان شما می‌پردازد. اگر شرایط سخت‌تر باشد ممکن است تنها روش درمان درد ناخن شست پا برداشتن ناخن به کمک جراحی باشد.

 

درمان خانگی فرورفتگی ناخن در شست پا

اگر فرورفتگی ناخن در شست پا خفیف باشد به‌راحتی می‌توانید در خانه به درمان آن بپردازید که روش‌های زیر در این رابطه پیشنهاد می‌شود:

  • ♦ 3 تا 4 بار در روز پای آسیب‌دیده را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید (در زمان‌های دیگر، کفش‌ها و همچنین پاهای شما باید کاملاً خشک نگه داشته شوند.)
  • ♦ با پنبه آغشته شده به روغن‌زیتون سعی کنید پوست را از لبه ناخن پا جدا کنید.
  • ♦ برای کاهش درد می‌توانید از داروهای آزاد مانند استامینوفن استفاده کنید.
  • ♦ می‌توانید از یک آنتی بیوتیک موضعی بدون نسخه مانند پلی میکسین و نئومایسین یا یک کرم استروئیدی، جهت جلوگیری از عفونت استفاده نمایید.

در صورت فرورفتگی ناخن در پا در روزهای اول می‌توانید از چند روز تا چند هفته روش‌های گفته شده در بالا را انجام دهید. اگر شرایطی مانند درد پا، عفونت و… بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد باید در اسرع وقت به متخصص پا مراجعه کنید تا درمان‌های تخصصی‌تر برایتان انجام شود و از خطر گسترش عفونت در بدن جلوگیری گردد.

 

درمان جراحی برای فرورفتگی ناخن در انگشت پا چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های متفاوتی برای جراحی فرورفتگی ناخن در انگشت پا وجود دارد. گاهی تنها نیاز به برداشتن بخشی از ناخن است که در پوست کناری فرو رفته است. در این صورت متخصص پا انگشت را به‌صورت موضعی بی‌حس می‌کند و تکه مورد نظر را برمی‌دارد. معمولاً در 98 درصد موارد این روش پاسخگو است و نیاز به جراحی وسیع‌تری وجود ندارد.
برای برداشتن جزئی ناخن بعد از ایجاد بی‌حسی موضعی کناره‌های ناخن با دقت بریده خواهند شد تا لبه‌ها کاملاً صاف و بدون انحنا باشند تا در رشد مجدد، دچار فرورفتگی دیگری در ناخن نگردند. پزشک بعد از برداشتن قسمت مورد نظر از ناخن، یک پنبه کوچک در زیر قسمت باقیمانده قرار خواهد داد تا از عود مجدد شرایط جلوگیری کند. همچنین ممکن است ترکیبی به نام فنل را روی انگشت بزند تا بستر ناخن را خشک کرده و از رشد مجدد و بیش‌ازحد ناخن در گوشت جلوگیری کند.
در برخی شرایط نیز که ناخن به دلیل ضخیم شدن دچار فرورفتگی شده باشد ممکن است پزشک کل ناخن را از بستر جدا کند. در این صورت پزشک یک تزریق ضد درد موضعی انجام می‌دهد و سپس کل ناخن را به روشی به نام ماتریکسکتومی برمی‌دارد.

 

مراقبت بعد از جراحی انگشت ناخن به دلیل فرورفتگی

پس از جراحی، متخصص پا انگشت شما را پانسمان کرده و همان روز می‌توانید به خانه برگردید. احتمالاً به شما توصیه می‌شود تا یک الی دو روز پای خود را بالا نگه دارید و کفش مخصوصی بپوشید که به انگشت پا فشار وارد نکند و شست پایتان به خوبی التیام یابد.
تا زمان بهبودی کامل بهتر است حرکت خود را کم کنید و در یکی دو روز اول بهتر است حرکت نکنید. معمولاً دو روز بعد از جراحی پانسمان برداشته خواهد شد و پزشک به شما توصیه می‌کند تا زمان بهبودی کامل از کفش‌های جلوباز استفاده کنید. همچنین باید روزانه پایتان را در آب‌نمک خیس کنید تا از عفونت جلوگیری شود. همچنین برای کاهش درد احتمالی شما، مسکن و برای جلوگیری از عفونت احتمالی، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.
اگر جراحی ناخن به‌صورت جزئی انجام شده باشد اغلب بعد از چند ماه رشد مجدد ناخن را شاهد خواهید بود. اگر ناخن به‌طور کامل برداشته شود ممکن است رشد مجدد آن تا یک سال طول بکشد و در برخی موارد نیز ممکن است رشد اتفاق نیفتد.

 

برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم تا دچار عوارض نشویم؟

اگر شما به درمان درد ناخن شست پا و فرورفتگی آن اهمیت ندهید ممکن است عفونت گسترش پیدا کند و حتی به استخوان انگشت پا برسد. همچنین ممکن است منجر به زخم‌های باز و خونریزی در ناحیه عفونی شود که بخصوص برای بیماران دیابتی بسیار خطرناک است. از طرفی ممکن است بافت موجود در انگشت شست پا دچار مرگ و یا پوسیدگی و بدشکلی بسیار بدی شود.
مجدداً تأکید می‌کنیم در افراد دیابتی این شرایط خطرات جدی دارد و حتی کوچک‌ترین بریدگی یا خارش در ناخن می‌تواند منجر به حساسیت عصبی عفونی و خطرات بعدازآن مانند قطع عضو شود.
در افرادی که به‌صورت ارثی این شرایط رخ می‌دهد باید مراقبت‌های بیشتری صورت پذیرد؛ زیرا احتمال عود مجدد این حالت حتی بعد از درمان کامل وجود دارد. در این افراد سبک زندگی و داشتن عادات صحیح زندگی از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری مجدد فرورفتگی ناخن در انگشت پا می‌باشد.

 

چطور می‌توان از فرورفتگی ناخن در شست پا جلوگیری کرد؟

برخی از موارد مانند فرو رفتن ناخن در گوشت به دلیل عوامل ژنتیکی ممکن است قابل پیشگیری نباشد ولی انجام اقدامات زیر می‌تواند تا حد زیادی از این شرایط جلوگیری کند:

  • ♦ کوتاه کردن ناخن‌های پا و اینکه طوری این کار را انجام دهید که مطمئن شوید در صورت رشد ناخن، ناخن به سمت گوشت منحرف نمی‌شود.
  • ♦ به‌هیچ‌وجه ناخن‌هایتان را بیش‌ازحد کوتاه نکنید.
  • ♦ حتماً از جوراب و کفش مناسب بدون ایجاد فشار در انگشتان پا استفاده کنید.
  • ♦ در صورت وجود محیط کاری خطرناک حتماً از کفش‌های کار پنجه فولادی برای جلوگیری از ضربه به انگشتان استفاده کنید.
  • ♦ اگر به‌صورت طبیعی ناخن‌های پایتان دچار خمیدگی هستند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید و بد نیست یک مراجعه به متخصص پا داشته باشید.

 

درمان‌های متداول فرورفتگی ناخن در انگشت پا در طب سنتی

علاوه بر موارد گفته شده برای درمان فرورفتگی ناخن انگشت پا در گوشت روش‌های طب سنتی نیز برای بهبود می‌توانند مناسب باشد؛ اما در صورت انجام این روش‌ها نیز اگر دچار بدتر شدن شرایط شدید باید دست از درمان‌های خودسرانه برداشته و به متخصص مراجعه کنید. برخی از متداول‌ترین روش‌های سنتی برای درمان فرورفتگی ناخن در انگشت پا عبارت‌اند از:

انگشتتان را در آب گرم و صابون خیس کنید.

این کار منجر به کاهش درد و تورم در انگشت آسیب‌دیده می‌شود. هر بار باید 20 دقیقه این کار را انجام دهید. اضافه کردن نمک اپسوم به آب می‌تواند درد را بیشتر تسکین دهد.

انگشت را در سرکه سیب خیس کنید.

سرکه سیب یک ضدعفونی‌کننده قوی است که در طب سنتی مصارف زیادی دارد. همچنین شواهد تجربی نشان داده است می‌تواند التهاب را کاهش داده و درد را کم کند. برای استفاده از این روش باید یک لگن آب گرم را با 4/1 فنجان سرکه سیب ارگانیک مخلوط کنید. سپس انگشت آسیب‌دیده را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید و بعدازآن پای خود را به‌طور کامل با سشوار یا حوله خشک کنید.

ناحیه آسیب‌دیده را با نخ دندان یا پنبه ببندید.

تکه‌های کوچک پنبه یا نخ دندان را باید به انگشت آسیب‌دیده ببندید. به این صورت که زیر لبه ناخن در حال رشد را بلند کرده و پنبه یا نخ را زیر آن قرار داده و روی آن را میبندید. البته این روش، احتمال ایجاد خراش و باز شدگی پوست که احتمال عفونت را بالا می‌برد را نیز بیشتر می‌کند و به همین دلیل از نظر متخصصین مناسب نیست.

از محافظ انگشت پا استفاده کنید.

محافظ انگشت پا مانند بالشتکی مانع از فرو رفتن ناخن در گوشت می‌شود. این محافظ‌ها به شکل حلقه‌هایی هستند که در اطراف ناحیه آسیب‌دیده قرار داده می‌شوند و برای خرید آن‌ها می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید.
همچنین بریسهای انگشت پا ابزارهای کامپوزیتی نازکی هستند که باعث می‌شوند انگشت پا در جای خود نگه داشته شود و دچار فرورفتگی نگردد.

در مورد آنتی بیوتیک‌ های خوراکی به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای عفونت شدید ناخن فرورفته که به سایر درمان‌ها و روش‌ها پاسخ نمی‌دهد، تجویز کند. آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند و درعین‌حال با عفونت نیز مبارزه خواهند کرد.
برخی از علائم عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ♦ افزایش قرمزی
  • ♦ درد ضربان دار
  • ♦ افزایش تورم
  • ♦ چرک
  • ♦ گرما در انگشت آسیب‌دیده و ناحیه اطراف آن
  • ♦ بوی بد

برخی از آنتی‌بیوتیکهای مورد استفاده برای درمان ناخن‌های فرورفته عفونی عبارت‌اند از:

  • ♦ آمپی‌سیلین (Omnipen)
  • ♦ آموکسی سیلین (Amoxil، Moxatag)
  • ♦ وانکومایسین (Vancocin)

 

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا کدام است؟

یکی از رویکردهای متداول در درمان عفونت ناخن فرو رفته در انگشت پا تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا است که می‌تواند به شکل خوراکی، تزریقی یا موضعی بسته به نظر متخصص پا استفاده شود.
معمولاً آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی زودتر از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی می‌توانند عفونت را برطرف کنند و به همین دلیل هم توسط بیمار و هم توسط پزشک ترجیح داده می‌شوند، زیرا مصرف آن نیز راحت‌تر خواهد بود. بهترین و مؤثرترین موارد آنتی بیوتیک برای عفونت انگشت پا شامل تربینافین و ایتراکونازول هستند.
این داروها به رشد ناخن جدید بدون ایجاد هیچ‌گونه عفونتی کمک می‌کنند. معمولاً استفاده از این دارو تا 12 هفته تجویز می‌شود ولی در برخی افراد ممکن است از بین رفتن عفونت ایجاد شده حتی تا 4 ماه یا بیشتر هم طول بکشد. هرچه سن کمتر باشد احتمال موفقیت درمان با این روش بیشتر است.
لازم به ذکر است مصرف برخی از داروهای ضد قارچ خوراکی می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند بثورات، ضایعات پوستی و یا حتی آسیب‌های کبدی شود؛ بنابراین سعی کنید با مراقبت‌های مناسب از عود مجدد این شرایط و نیاز به درمان مجدد خودداری کنید.
همچنین درصورتی‌که مشکلاتی مانند بیماری کبدی یا نارسایی احتقانی قلب دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز از داروهای خاص دیگر برای درمان شما استفاده شود.

 

سخن آخر

فرورفتگی ناخن در انگشت پا اگرچه ساده به نظر می‌رسد ولی می‌تواند بسیار دردناک باشد و در صورت عفونی شدن خطرات جدی را در پی دارد. بسیار مهم است که با انجام مراقبت‌های لازم و رعایت بهداشت شخصی از ایجاد این شرایط جلوگیری کنید ولی اگر به هر دلیلی این وضعیت رخ دادف بهترین پاسخ به سؤال برای عفونت انگشت پا به چه دکتری مراجعه کنیم متخصص پا است که می‌تواند با ارزیابی‌های کامل، بهترین درمان اعم از درمان دارویی یا جراحی را ارائه دهد و از گسترش عفونت جلوگیری نماید.
شما می‌توانید جهت ارزیابی فرورفتگی انگشت پای خود و دریافت بهترین درمان توسط متخصصانی حاذق و کاربلد به مرکز تخصصی ما نیز مراجعه کنید. شماره تلفن‌های تماس این مرکز برای شما عزیزان در بخش تماس با ما قرار داده شده است.