کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درد لگن، یک درد شایع بین خانم‌ها و همچنین آقایان می‌باشد که به علل مختلفی می‌تواند بروز کند و اکثرا به مشکلات سیستم حرکتی، عضلانی و یا اسکلتی بدن فرد ارتباط دارد. در این مقاله قصد پرداختن به این موضوع را داریم که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم، دردهای لگن معمولا به صورت مقطعی و در صورت عدم درمان مداوم می‌تواند حتی شدید شود و تا قبل از مرحله ناتوانی باید سریعا به پزشک و متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. بی شک عدم درمان به موقع درد لگن می‌تواند موجب تشدید درد و حتی فلج دائمی فرد در مواقع بحرانی ‌شود.

 

برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

 

برای درد در ناحیه لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟تشخیص دقیق علت درد و تعیین بهترین راهکار درمانی

یکی از سوالاتی که برای مبتلایان به درد کمر مطرح است آن است که “برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟” در پاسخ میتوان به این مورد اشاره کرد که متخصصان متعددی هستند که میتوانند شما را معالجه کنند که البته بسته به نوع درد و میزان آسیب روش‌های درمان متفاوت است، اما از آنجایی که لگن جزو اندام حرکتی است و مشکلات سیستم عضلانی، اسکلتی و حرکتی مربوط به ارتوپد است، مراجعه به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تنها انتخاب است.
دردهای لگن یک علامت هشدار دهنده هستند که احتمالاً به علت چندین علت مختلفی از جمله مشکلات عضلانی-اسکلتی، ترمیم پذیری، التهاب، اختلالات درون ریز، یا مسائل عصبی رخ دهد. برای تشخیص و درمان صحیح درد لگن، معمولاً نیاز به مشاوره و مراجعه به تخصصی درمانی می‌باشد. در این مقاله ، به معرفی برخی از تخصص‌های پزشکی که می‌توانند به درمان درد لگن کمک کنند، خواهیم پرداخت.

  • ♦ پزشک خانواده (Family Physician): در صورتی که دردهای لگن شما ناشی از علل ساده مانند ضعف عضلات، کشیدگی عضلانی، یا مشکلات ترمیم پذیری است، اولین تخصصی که می‌توانید مراجعه کنید پزشک خانواده است. این پزشکان عمومی عملکرد شما را بررسی کرده و در صورت لزوم می‌توانند شما را به تخصصی مربوطه ارجاع دهند.
  • ♦ متخصص روماتولوژی (Rheumatologist): اگر دردهای لگن شما ناشی از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت مفصلی یا… است، مراجعه به متخصص روماتولوژی مناسب است. این تخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن متخصص است.
  • ♦ متخصص عضلانی-اسکلتی (Orthopedist): در صورتی که درد لگن شما ناشی از مشکلات عضلانی-اسکلتی مانند آسیب در مفاصل، شکستگی، زانو درد، یا بیماری‌های کمر و ستون است، متخصص عضلانی-اسکلتی یا ارتوپد می‌تواند مناسب باشد. این تخصص به تشخیص و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به ساختارهای عضلانی-اسکلتی می‌پردازد.
  • ♦ متخصص توانبخشی (Physiatrist): متخصصان توانبخشی یا فیزیاتریست‌ها معمولاً در تشخیص و درمان مشکلات مربوط به عضلات، استخوان‌ها، و عملکرد فیزیکی تخصص دارند. آنها می‌توانند به شما در تعیین دقیق شرح بیماری و ارائه راه حل‌های درمانی فیزیکی مانند فیزیوتراپی، تمرینات تقویتی، و روش‌های دیگر کمک کنند.
  • ♦ متخصص عصب‌شناسی (Neurologist): در صورتی که درد لگن شما ناشی از مسائل عصبی مانند اختلالات عصبی درون‌ریز، یا سندرم پیریفورمیس است، مراجعه به متخصص عصب‌شناسی می‌تواند مناسب باشد. این تخصص در تشخیص و درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی مربوط به سیستم عصبی مرکزی تخصص دارد.

با این حال، در هر صورت، تشخیص و درمان درست برای دردهای لگن نیازمند ارزیابی دقیق توسط یک پزشک متخصص است. بهتر است قبل از مراجعه به هر تخصصی، با پزشک خانواده خود مشورت کنید تا بتواند شما را به تخصصی مناسب ارجاع دهد و راهنمایی لازم را ارائه کند.
متخصص درد لگن (Pain Management Specialist) یک تخصص پزشکی است که در تشخیص و مدیریت دردهای لگن تخصص دارد. وظایف اصلی یک متخصص درد لگن عبارتند از:

  • ♦ تشخیص درد: متخصص دردهای لگن باید توانایی تشخیص و تمییز دادن بین انواع مختلف درد لگن را داشته باشد. این شامل تاریخچه بیماری، ارزیابی فیزیکی، انجام آزمون‌ها و تصویربرداری مورد نیاز است.
  • ♦ برنامه‌ریزی درمان: بر اساس تشخیص و شدت درد، متخصص دردهای لگن باید برنامه‌های درمانی سفارشی را برای بیمار تدوین کند. این شامل تجویز داروها، فیزیوتراپی، تزریقات درمانی و روش‌های دیگر مانند تحریک عصبی است.
  • ♦ مدیریت درد مزمن: در صورتی که درد لگن به صورت مزمن باشد، متخصص دردهای لگن باید برنامه‌های مدیریت درد بلندمدت را طراحی کند. این شامل روش‌های غیردارویی مانند تحریک الکتریکی عصب، تزریقات درد موضعی، فیزیوتراپی و مشاوره روان‌شناختی است.
  • ♦ همکاری با تیم درمانی: متخصص درد لگن باید قادر باشد با سایر تخصص‌های پزشکی مثل جراحان ارتوپدی، روماتولوژیست‌ها، عصب‌شناسان و روانشناسان همکاری کند تا بهترین روش درمانی برای بیمار را تدوین کنند.
  • ♦ آموزش و مشاوره: متخصص دردهای لگن باید بتواند به بیماران در مورد درک درد، استفاده از روش‌های تسکین درد خانگی و تغییرات در سبک زندگی کمک کند.

مراجعه به پزشک متخصص درد لگن بسیار ضروری است زیرا:

  • ♦ تشخیص دقیق: پزشک متخصص دردهای لگن با داشتن دانش و تجربه لازم نسبت به تشخیص دقیق در تعیین درمان مناسب و کاهش درد اقدام می‌کند.
  • ♦ درمان موثر: با مراجعه به متخصص درد لگن، شما به درمان موثر و کاهش درد تحت نظر یک متخصص مجرب دست خواهید یافت. پزشک متخصص می‌تواند برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده را تدوین کند که بر اساس نوع و شدت دردهای لگن شما مناسب است.
  • ♦ کاهش عوارض: در صورت عدم مراجعه به پزشک متخصص درد لگن، ممکن است عوارض و مشکلات مربوط به دردهای لگن شما بدتر شود. با مشورت و درمان به موقع، می‌توانید از عوارض ناخوشایند مانند تشدید درد، محدودیت حرکتی و افزایش معلولیت جلوگیری کنید.
  • ♦ بهبود کیفیت زندگی: درد لگن می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. با مراجعه به متخصص دردهای لگن و دریافت درمان مناسب، می‌توانید درد را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را به دست بیاورید.
  • ♦ پیشگیری و مدیریت طولانی‌مدت: متخصص درد لگن می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در مورد پیشگیری از دردهای لگن و مدیریت طولانی‌مدت آن ارائه دهد. با دنبال کردن راهنمایی‌های متخصص، می‌توانید از تکرار درد جلوگیری کنید.

عوارض عدم مراجعه به پزشک متخصص درد لگن شامل موارد زیر می‌شود:

  • ♦ عدم تشخیص صحیح: در صورتی که به پزشک متخصص درد لگن مراجعه نکنید، ممکن است علت اصلی و ماهیت دردهای لگن شما تشخیص داده نشود. این می‌تواند منجر به درمان نامناسب یا عدم کنترل صحیح درد شود.
  • ♦ تاخیر در درمان: عدم مراجعه به متخصص درد لگن می‌تواند منجر به تاخیر در شروع درمان صحیح شما شود. دردهای لگن ممکن است به مرور زمان بدتر شود و در صورت تاخیر در درمان، مشکلات و عوارض بیشتری را تجربه کنید.
  • ♦ افزایش درد و محدودیت حرکتی: درد لگن ناشی از عوامل مختلف می‌تواند در صورت عدم درمان، شدت آن را افزایش دهد. عدم کنترل دردهای لگن می‌تواند باعث محدودیت حرکتی، ضعف عضلات و اختلال در عملکرد روزمره شما شود.
  • ♦ تأثیر بر روحیه و روان‌شناختی: درد مزمن لگن می‌تواند تأثیر زیادی بر روحیه و روان‌شناختی شما داشته باشد. عدم مراجعه و درمان مناسب می‌تواند منجر به افزایش استرس، اضطراب و افسردگی شود.
  • ♦ افزایش معلولیت: در برخی موارد، عدم مراجعه به متخصص درد لگن ممکن است منجر به تشدید و پیشروی بیماری مرتبط با دردهای لگن شود. این می‌تواند به معلولیت بیشتر، محدودیت‌های فیزیکی و کاهش کیفیت زندگی منجر شود.

شما پاسخ این سوال را پیدا کرده اید که “برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم” و می‌دانید بهترین پزشک برای تشخیص، درمان و بهبود مفاصل لگن پزشک ارتوپدی است. اگر در مورد اینکه بعد از مراجعه به پزشک ارتوپد چه اتفاقی می‌افتد و نحوه تشخیص و درمان علت درد توسط پزشک سوالی دارید در ادامه با ما باشید.
لگن بیمار از نظر نقطه درد و حساسیت آن به لمس معاینه فیزیکی می‌شود. مرحله بعدی تشخیص، ارجاع بیمار به مراکز رادیولوژی و ام آر آی است. ام آر آی مهم‌ترین قسمت تشخیص علت درد است و نتایج آن می‌تواند علت اصلی درد مفصل ران بیمار به خصوص اگر التهاب باشد را برای پزشک مشخص کند.

اگر علائم زیر پدید آمده فورا مراحل پزشکی درمان را آغاز کنید:

  • ♦ بدون علائم اولیه درد لگن به یکباره رخ دهد.
  • ♦ مفصل شما تغییر شکل یافته یا دچار خونریزی شده است. هنگامی که مفصل آسیب می‌بیند صدای ترک شنیده می‌شود.
  • ♦ درد شدید در لگن و باسن.
  • ♦ ناتوانی در تحمل وزن روی لگن.
  • ♦ عدم توانایی به منظور حرکت اندام‌های پا و لگن.

در صورت مشاهده علائم فوق به پزشک مراجعه کنید، اما برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

مراجعه دیرهنگام به پزشک برای درمان درد لگن چه عواقبی دارد؟

به طور کلی، دردهای لگن را نباید نادیده گرفت. زیرا مفصل لگن محل تلاقی بسیاری از قسمت‌های مهم بدن از جمله اندام‌های اداری و تناسلی است. پس در صورت بروز درد مفصل ران، این قطعات نیز در معرض آسیب هستند.
اگر وقتی که در مراحل ابتدایی درمان هستیم دلیل اصلی درد تعیین نشده باشد ممکن است درد در مراحل بعدی شدیدتر شود. ناتوانی بیمار در راه رفتن و از دست دادن کنترل روده یکی از شایع‌ترین عوارض ارجاع دیرهنگام به پزشک متخصص است که پزشک را وادار به مراجعه به جراحی می‌کند.

 

تیر کشیدن لگن نشانه چیست؟

لگن زیر ناف و بالای ران است. این درد می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله سیاه شدن استخوان لگن یا سیاتیک کمر ایجاد شود. تاخیر در درمان می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند نیاز به جراحی دیسک کمر و یا حتی تعویض مفصل شود.
بنابراین برای اینکه بفهمید تیر کشیدن لگن نشانه چیست و دقیقاً علت این مشکل را بدانید، لازم است آزمایش‌های تشخیصی انجام دهید تا پزشک به درستی مشکلات شما را تشخیص دهد.

 

برای درد لگن به چه دکتری باید مراجعه کرد تا عوامل احتمالی را دریابیم

  • ♦ عفونت ادراری (یو تی آی)
    در مورد عفونت ادراری و درد لگن باید گفت که این درد معمولا در مرکز لگن و اطراف استخوان‌های لگن احساس می‌شود.
  • ♦ فتق
    فتق باعث تورم دردناک در ناحیه لگن می‌شود. فتق زمانی رخ می‌دهد که یک عضو یا بافت در نقطه‌ای ضعیف در عضلات شکم، قفسه سینه یا ران بلغزد.
  • ♦ آپاندیسیت
    درد در ران راست ممکن است از اطراف ناف شروع شده و به محدوده تحتانی معده حرکت کند.
  • ♦ سنگ کلیه یا عفونت
    درد سنگ کلیه شکل موجی دارد که ابتدا شدید است و سپس برطرف می‌شود. درد کلیه از پهلو و پشت شروع می‌شود، اما می‌تواند به قسمت تحتانی معده و کشاله ران نیز سرایت کند. درد در هنگام ادرار غیر قابل تحمل است.
  • ♦ سیستیت
    این التهاب باعث فشار در لگن می‌شود. سیستیت یعنی التهاب ناحیه مثانه که معمولاً در اثر عفونت دستگاه ادراری ایجاد می‌شود.
  • ♦ گیر افتادن عصب پودندال
    این درد مانند تیر کشیدن یا درد بسیار شدید در ناحیه تناسلی، ناحیه بین تناسلی، مقعد و اطراف مقعد است. این درد با نشستن بدتر و با ایستادن یا دراز کشیدن بهتر خواهد شد.
  • ♦ چسبندگی‌ها
    چسبندگی بیشتر بعد از جراحی شکم در اغلب افراد اتفاق می‌افتد. چسبندگی‌ها نوارهایی از بافت زخم شده می‌باشد که باعث بهم چسبیدن اندام‌ها و بافت‌های شکمی می‌شوند. چسبندگی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر روده‌ها به هم بچسبند و مسدود شوند، در این حالت عارضه به وجود می‌آید. این مشکل همیشه با علائم و نشانه‌ها همراه نیست. درد شکم یکی از شایع ترین علائم فرآیند چسبندگی است.
  • ♦ آرتریت در مفصل ران
    زمانی که مفصل ران دچار آرتروز می‌شود، مشکلاتی در مفصل استخوان ران و استخوان ران ایجاد می‌شود و زمانی که مفصل ران متورم می‌شود، فرد احساس درد و ناراحتی می‌کند.
  • ♦ فرسایش در مفصل ران
    استئوآرتریت یکی از علل درد و ناراحتی مفصل ران است. وقتی مفصل به دلیل آسیب، استرس یا فشار می‌شکند، مفصل فرسوده می‌شود و به مرور زمان تحلیل می‌رود.
  • ♦ فتق غضروف حلقه مانند در ناحیه مفصل ران
    لابروم غضروفی حلقوی گونه است که در ناحیه ران قرار دارد و باعث ضربه گیری در مفصل ران می‌شود. هنگامی که این غضروف پاره می‌شود، تمام فشار و ضربه به مفصل ران وارد می‌شود و این باعث ایجاد درد در مفصل ران می‌گردد.
  • ♦ بورسیت تروکانتریک
    بورسیت هیپ به محفظه‌های پر از نوعی ماده آبکی اطراف مفاصل پا به نام بورسیت اشاره دارد. بورس از ساییده شدن بین بافت استخوانی و تاندون‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که بورس دچار تحریک شود باعث درد و ناراحتی در لگن می‌شود.
  • ♦ درد مفصل ران
    ظاهر ساختار مفصل ران بدین شکل است که گویا یک گوی کروی در سوراخی در حال حرکت می‌باشد. زمانی که به آن ضربه‌ای شدید بخورد، از جای خود در می‌آید و باعث دررفتگی مفصل ران می‌شود.
  • ♦ اثرات مفصل مچ پا
    کشیدگی و پیچ خوردن مفصل مچ پا معمولاً دردناک است. هنگامی که نیروی زیادی به ساق وارد می‌شود رباط‌های مفصل ران کشیده می‌شود و آسیب میبیند که با درد همراه است.

در صورت شکستگی قسمت فوقانی استخوان ران برای درد لگن به کدام پزشک مراجعه کنیم؟
یکی از رویدادهای مرتبط با دردهای لگن، شکستگی استخوان ران است. این اتفاق باعث لیز خوردن سر استخوان ران و ناپایدار شدن آن می‌شود و همین مشکل روی لگن و باسن نیز تاثیر می‌گذارد. پزشک طب فیزیکی و ارتوپد باید در سریعترین زمان ممکن شما فرد بیمار را معاینه کند.
تا اینجا دریافته‌اید که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم اما یکی از دلایل دردهای لگن، حاملگی خارج از رحم است. در این حالت فشار زیادی به لگن و اندام تناسلی وارد می‌شود.

عواقب ناشی از بروز عارضه در سیستم تولید مثل

معمولا با بروز درد و مشکل در سیستم تولید مثل خانم‌ها درد لگن در ادامه رخ میدهد. مشکلاتی مانند آندومتریوز، اسپاسم رحم و واژن، درد تخمک گذاری، فیبروم رحم و کیست تخمدان می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم تولید مثل شود.
همانطور که ملاحظه فرمودید درد لگن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد به همین علت است که برای متوجه شدن دلیل اصلی و همچنین درمان آن به متخصص مربوطه رجوع کنید.

 

در صورت بروز عفونت ادراری برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم

این مشکل عفونی در دستگاه ادراری و درد لگن وقتی روی می دهد که باکتری ها به سیستم ادراری ورود کنند. بروز عفونت در سیستم ادراری بدن باعث می‌شود در هر قسمتی از مجرای ادراری گرفته تا مثانه و حتی لگن مشکلاتی ایجاد کنند.
علائم شامل کاهش فشار لگن، احساس درد موقع دفع ادرار و تکرر ادرار است. عفونت، اگر در سطوح ابتدایی بیماری، پیگیری درمان انجام شود مشکل جدی بروز نمی‌کند. ولی وقتی به کلیه‌ها گسترش بیابد، می‌تواند موجب آسیب همیشگی شود. از علائم عفونت در کلیه می‌توان به تب، تهوع و درد در ناحیه پهلو اشاره کرد.
تا اینجا دریافته اید که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم اما لازم است توجه کنید که گاهی این درد از بیماری‌های مقاربتی پدید می‌آید که بیماری‌های کلامیدیا و سوزاک از بیماری‌های این عارضه می‌توانند باشند که معمولا علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهند و با گذر زمان با درد لگن، ترشح و خونریزی از آلت تناسلی و ادرارهای همراه با درد علائم خود را بروز میدهد.
علائم اصلی آنها اغلب غیراختصاصی و بسیاری از بیماریها است. سایر بیماری‌ها نیز قابل تشخیص است و درمان زودهنگام این بیماری‌ها بسیار مهم است زیرا از بیماری‌های بعدی و انتقال بیماری به همسر جلوگیری می‌کند.
به یاد داشته باشید که این بیماریها از مردان به زنان منتقل میشود و بسیاری از مردان هیچ علامتی ندارند. در بیشتر موارد، هر دو بیماری میتوانند گلو و سایر قسمتهای بدن را تحت تاثیر قرار دهند.
عفونتهای باکتریایی مقاربتی سوزاک که هر ساله حدود 800 هزار نفر به آن دچار میشوند. کلامیدیا سه میلیون نفر را مبتلا میکند. بیشتر موارد این بیماری مقاربتی افراد بین 15 تا 24 سال را تحت تاثیر قرار میدهد. در بیشتر موارد، سوزاک و کلامیدیا علائمی ایجاد نمیکنند و زنان ممکن است درد در ناحیه لگن را تجربه کنند – به خصوص اگر در دوران شیردهی یا ترشح هستند. در مردان این درد در عضلات احساس میشود.
از دیگر علامت‌های سوزاک می‌توان به ترشح از واژن در خانم‌ها و خونریزی بین دوره‌ها و درد روده اشاره کرد و علائم دیگر کلامیدیا عبارتند از: ترشحات از آلت تناسلی، داشتن ادرار بیشتر از حد معمول،درد یا سوزش در هنگام ادرار، درد در حین رابطه جنسی، تورم بیضه‌ها.
به وجود آمدن عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری که این شامل مجرای ادرار، مثانه و کلیه‌ها می‌شود. عفونت‌های دستگاه ادراری به خصوص در زنان بسیار شایع است. بیش از نیمی از خانم‌ها معمولا عفونت ادراری را تجربه می‌کنند که اغلب در مثانه است.
از برخی علل درد لگن عفونت ادراری است. اغلب درد در مرکز و اطراف لگن است. علائم دیگر عبارتند از اضطرار، سوزش یا درد هنگام ادرار، وجود خون در ادرار یا خون، کمردرد و کمردرد (اگر بیماری کلیوی دارید)، تب.

 

برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم تا درمان گیاهی را تائید کند

امروزه از روش‌های مختلفی برای درمان دردهای شکمی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به درمان مرسوم درد شکم اشاره کرد. طبیعتا نوع درمان با علت مشکل ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل، پزشکان ممکن است از روش‌هایی مانند جراحی برای افرادی که دچار شکستگی یا دررفتگی مفصل ران شده اند، استفاده کنند، قبل از اینکه تصمیم بگیرند برای درد لگن به کدام پزشک مراجعه کنند.
با این حال، در برخی موارد، پزشکان ممکن است از درمان های سنتی درد لگن در کنار این درمان‌ها نیز استفاده کنند. در واقع، برخی از آسیب‌ها را می‌توان به راحتی با درمان‌های مرسوم برای درد لگن برطرف کرد.

 

انواع درمان گیاهی درد لگن با دمنوش‌های گیاهی و خانگی

درمان گیاهی درد لگن با دمنوش گیاه گزنه

گزنه گیاهی است خاردار و تند و برای رفع ناراحتی به خصوص درد مفاصل بسیار مفید و موثر است. این گیاه حاوی ترکیبات فعالی است که التهاب سیتوکین را کاهش می‌دهد.
برگ‌های گزنه حاوی پروتئینی است که سیتوکین‌ها را در بافت‌های مفصلی فعال می‌کند. چای گزنه ممکن است یکی از بهترین درمان‌ها در نظر گرفته نشود، اما ارزان، استفاده آسان و مقرون به صرفه است.با برگ‌های خشک یا تازه یک چای درست کنید و کمی عسل یا دارچین به آن اضافه کنید تا شیرین تر شود.

چای سبز یک داروی گیاهی برای درد لگن است

چای سبز به عنوان یک گیاه حاوی مقادیر زیادی پلی فنول و آنتی اکسیدان است که اثر ضد باکتریایی دارد و می‌تواند یک ماده موثر در رژیم غذایی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید باشد. اثر انرژی بخش چای سبز سنتی را تجربه کنید، می‌توانید آن را با مواد دیگر ترکیب کنید و طعم خوبی به آن اضافه کنید، طبق مطالعات انجام شده باید حداقل 4 تا 6 فنجان چای سبز در روز بنوشید.

دمنوش ریشه گیاه بابا آدم مسکنی قوی

از ریشه گیاه پاپایا در بسیاری از داروهای گیاهی و خانگی استفاده می شود. این گیاه حاوی روغنی است که برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. می‌توانید با استفاده از این گیاه چای درست کنید. ریشه خشک شده را بردارید و در آب جوش قرار دهید و 30 دقیقه استراحت دهید سپس بنوشید.

چای زنجبیل از دمنوش‌های رفع درد لگن

  • ♦ روش اول:
    برای درست کردن چای زنجبیلی کارهای زیر را انجام دهید:
    در یک لیوان آب زنجبیل خرد شده بریزید و بگذاری تا 15 دقیقه بجوشد و پس از آن عسل اضافه کنید و بنوشید.
    این مخلوط را دو تا سه فنجان در روز بنوشید تا درد مفاصل کاهش یابد و پیشرفت آن متوقف شود. این روش‌ها برای درمان درد مفاصل بسیار مفید هستند.
  • ♦ روش دوم:
    آب زنجبیل داغ و درمان گیاهی درد لگن:
    گرچه در این روش زمان زیادی نیاز دارید ولی برای تسکین درد،از موثرترین روش‌های درمانی می‌باشد.
    حدود 2 لیتر آب را اندازه کنید، 200 گرم زنجبیل تازه اضافه کنید. از یک پارچه نازک برای پوشاندن آن استفاده کنید. حرارت گاز را کم کنید ولی خاموش نکنید تا آب گرم بماند.
    پارچه ای را در آب زنجبیل آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
    این درمان را 25 تا 30 دقیقه ادامه دهید و حداقل دو بار در روز تکرار کنید. تا وقتی که درد کم شود.

چای دانه کرفس برای کاهش درد مفاصل

دانه‌های کرفس از زمان‌های قدیم به طور گسترده در هند مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بسیاری از چای سازان حرفه‌ای برای درمان نقرس، دانه کرفس را به چای اضافه می‌کنند.

چای یونجه عالی برای درد مفاصل

یونجه گیاهی گلدار از خانواده نخود فرنگی است که برای درمان آرتروز و التهاب و همچنین دیابت و آلرژی استفاده می‌شود. چای برگ یونجه حاوی مواد معدنی مهمی است، بنابراین جایگزینی آن با مکمل ایده خوبی است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.
بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد برخی بیماری‌های خودایمنی شوید.
می‌توانید نصف قاشق چای خوری از این گیاه را به آب جوش اضافه کنید و بعد از هر وعده غذایی و قبل از غذا بنوشید تا هضم را تحریک کند.

چای زنجبیل زردچوبه برای درد مفاصل

  • ♦ یک لیوان آب
  • ♦ یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • ♦ یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • ♦ نصف قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه:
ابتدا آب را بجوشانید و سپس بقیه مواد را اضافه کنید. و بعد از 15 دقیقه گاز را خاموش کنید و بگذارید تا دمای محیط خنک شود و آب یک عدد لیمو را بگیرید و بنوشید.
بسته به شدت درد مفاصل، می توانید یک یا چند لیوان از این مخلوط را در روز بنوشید.
توجه: زنجبیل و محصولات آن عوارض جانبی قابل توجهی دارند. با این حال، اگر دچار اختلالات خونریزی شدید، قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر چای زردچوبه در کاهش درد مفاصل

یک قاشق چایخوری تردی را در آب مخلوط کنید و خوب مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد، بهتر است هر 4 ساعت این آب را بنوشید.

درمان درد مفاصل با چای زردچوبه، پودر کاری و زنجبیل

پودر زردچوبه، پودر کاری، پودر زنجبیل خشک و آب. مواد ذکر شده را با هم ترکیب کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید سپس روزی دو بار بنوشید.

چای دارچین برای درد مفاصل

دارچین با داشتن مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود در درمان درد مفاصل و عضلات مفید باشد. هر روز یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
روش دیگر استفاده از دارچین این است که با آب و پودر دارچین خمیری درست کنید و روزی دو یا سه بار استخوان‌های آسیب دیده را برای چند دقیقه ماساژ دهید.

 

برای درد لگن و پا به چه دکتری مراجعه کنیم و روش‌های تشخیصی

اکنون، می‌دانید که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم و اگر به فیزیوتراپیست یا متخصص برای درمان درد لگن مراجعه کنید. پزشک ابتدا یک تاریخچه کلی از مشکل لگنی می‌گیرد، سپس علائم را تجزیه و تحلیل می‌کند.

  • ♦ آزمایش‌ها و آزمایش‌هایی برای تشخیص درد لگن عبارتند از:
    یک معاینه فیزیکی انجام دهید و علائم و نشانه های درد لگن را بررسی کنید
    اشعه ایکس یا اشعه ایکس (اگرچه این روش در تشخیص این عارضه چندان مفید نیست، اما در برخی موارد می تواند موثر باشد)
  • ♦ دارودرمانی
    مسکن‌ها و مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن از بهترین درمان‌ها برای درد لگن و لگن هستند که در کاهش تورم و درد لگن بسیار موثر هستند.
  • ♦ روش های فیزیوتراپی
    پزشک متخصص از فیزیوتراپی و توانبخشی برای تقویت و افزایش دامنه حرکتی بیمار استفاده می کند. روش های فیزیوتراپی توصیه شده برای درمان درد لگن عبارتند از:تزریق داروهای استروئیدی، تزریق اوزون، تجویز آتل مخصوص، آموزش تمرینات و حرکات ورزشی خاص.
  • ♦ ورزش مفید برای درمان
    ورزش و حرکات ورزشی یکی از بهترین راه‌های مقابله با درد لگن است که برای درمان این عارضه توصیه می‌شود. با این حال، نباید فراموش کنید که قبل از شروع تمرینات مفصل ران و ران باید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک معالج با توجه به شرایط فیزیکی و خاص بیمار این تمرینات را تجویز می‌کند.
  • ♦ جراحی لگن
    اگر مشکل بیمار با روش های درمانی ساده برطرف نشد، پزشک جراحی را توصیه می کند. جراحی آرتروسکوپی و جراحی تعویض مفصل ران دو جراحی رایج هستند که برای درمان مشکلات مفصل ران استفاده می شوند.
    برای درد لگن و ساق پا به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

شاید دیده باشید که پدر یا مادرتان به دلیل کهولت سن دچار درد مفاصل شده است، شاید شما یا یکی از عزیزانتان آسیب جدی در ناحیه لگن داشته باشید که برای درمان مشکلتان به متخصصان زیادی فرستاده اید، اما در نهایت هیچ تاثیری نداشته و بی دقتی و عدم حمایت هزینه هنگفتی به شما تحمیل شده که غیرضروری بود و تاثیری برای شما ندارد.
درد لگن معمولاً علت خاصی ندارد، اما مسکن‌هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند برای کاهش درد هنگام شروع درد استفاده شوند.
برای درد لگن به کدام پزشک مراجعه کنیم؟ برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل خود، توصیه می‌شود در اسرع وقت با متخصص کایروپراکتیک، ارتوپد یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.
گاهی اوقات افراد نیاز دارند تا پزشکی را بیابند که تشخیص درستی داشته باشد و به بیماران توصیه و تجویز درستی داشته باشد و در عین حال حوصله کافی و اخلاق خوب برای درک وضعیت بیمار و ارائه بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل را داشته باشد. آنقدر زمان و حتی چندین سال تا بدانند آیا به نتیجه دلخواه خواهند رسید یا خیر!
همچنین، مشکل شما با گذشت زمان بدتر و بدتر خواهد شد. بنابراین اگر بتوانید پزشک مناسب را پیدا کنید سریعتر بهبود خواهید یافت.
درد مفاصل و لگن از جمله دردهایی هستند که باید جدی گرفته شوند، باید در زمان مناسب به درستی درمان شوند و با تشخیص صحیح توسط متخصص باید اقدام کنند، در غیر این صورت اگر در زمان نامناسب اقدام کردید. و آن را نادیده بگیرید و یا اگر در انتخاب پزشک دقت کافی نداشته باشید، دچار مشکل می شوید و بدون اینکه رنج زیادی بکشید، حتی اگر بهبودی کامل نداشته باشید، هزینه زیادی خواهید پرداخت.
اگر کار ناشی از استرس و خستگی باشد، پس از چند روز استراحت بهبود می‌یابد، اما اگر درد ادامه یابد یا ناگهانی باشد، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد، مراجعه به پزشک و پاسخ مناسب ضروری است.

 

سخن پایانی

درد لگن اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. به همین دلیل اگر بعد از یکی دو هفته این درد بهبود نیافت، همانطور که گفتیم برای پاسخ به این سوال که برای درد لگن به چه دکتری مراجعه کنیم، ابتدا باید برای ارزیابی کامل به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. درد لگن شما در اسرع وقت تشخیص داده می شود و بهترین برنامه درمانی در نظر گرفته می شود.