کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بررسی کردن علت بی حس شدن انگشت دست چپ

بررسی کردن علت بی حس شدن انگشت دست چپ

اگر با خواندن عنوان این مقاله، تصمیم به خواندن آن گرفته‌اید احتمالاً این تجربه تلخ و دردناک بی حسی و گزگز انگشتان دست چپ را چندین مرتبه داشته‌اید! یک روز صبح از خواب بلند شده و به طرز عجیبی احساس گزگز و بی‌حس شدن انگشتان دست چپ را داشته‌اید. در پی این تجربه دردناک برایتان سؤالاتی همانند اینکه “علت بی‌‌حس شدن دست چپ چیه، امروز صبح که از خواب بلند شدم احساس کردم که دست چپم کمی بی‌ حس شده، آیا باید نگران بشم؟ ” ایجاد شده است. به سبب این پرسش‌ها ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تمامی موارد مربوط به علت بی حس شدن انگشت دست چپ بپردازیم و روش‌های درمانی این معضل را به شما ارائه کنیم.

 

بررسی کردن علت بی حس شدن انگشت دست چپ

 

آیا بیماری و نارسایی قلبی ارتباطی با علت بی حس شدن انگشت دست چپ دارد؟

زمانی که برای اولین بار این عبارت‌های ” علت بی‌حس شدن انگشت کوچیکه دست چپ و یا علت بی‌حس شدن ‌یهویی دست چپ؟ ” را در گوگل سرچ می‌کنید ترس و اضطراب بسیاری بر شما چیره می‌شود؛ چرا که نتایج گوگل همگی حاکی از وجود یک عارضه و بیماری قلبی نهفته در شما هستند. در حقیقت مشکلات و بیماری‌های قلبی می‌توانند یکی از علت بی‌حس شدن و درد گرفتن دست چپ باشند اما ما به شما توصیه می‌کنیم که نتیجه‌گیری سریع نکنید! چرا که نارسایی قلب نمی‌تواند تنها دلیل و علت بی حسی انگشتان دست چپ باشد. لطفاً تشخیص این موضوع که آیا شما دارای عارضه و بیماری قلبی هستید را به پزشک متخصص قلب بسپارید!

آیا علت بی حس شدن انگشت دست چپ بیماری دیابت و فشارخون است؟

از دیگر علت بی ‌حس شدن دست چپ از آرنج به پایین، دیابت و فشارخون است. در واقع بیماران دیابتی و افرادی که در معرض فشارخون بالا هستند بسیار بیشتر از سایرین احتمال دارد این تجربه بی ‌حسی و گزگز دست را داشته باشند. در بیماری دیابت، به دلیل اینکه سطح قند خون بدن از حد استاندارد بسیار بیشتر است، اعصاب بدن از جمله اعصاب دست‌ها آسیب دیده و منجر به وضعیتی به نام نوروپاتی محیطی یا نوروپاتی دیابتی می‌شود. نوروپاتی محیطی هم باعث گزگز و بی‌ حسی دست‌ها خواهد شد. از طرفی فشارخون بالا هم باعث آسیب رساندن به رگ‌های خونی و اعصاب بدن شده و علائم گزگزی و بی ‌حسی را دست‌ها و حتی گاهی اوقات در پا‌ها ایجاد می‌کند. پزشک مربوطه برای آنکه مطمئن شود که شما دارای بیماری دیابت نیستید از شما آزمایش خون می‌گیرد.

ارتباط بین علت بی‌حس شدن انگشت دست چپ و سوء مصرف الکل

بسیاری از کسانی که دچار سوءمصرف الکل هستند و بیش از اندازه الکل مصرف می‌کنند دچار گزگز و بی ‌حسی در انگشتان دستشان می‌شوند. مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه الکل می‌تواند منجر به ایجاد یک نوع بیماری به نام نوروپاتی الکلی شود. نوروپاتی الکلی اختلالی است که به اعصاب محیطی که سیگنال‌ها را بین مغز و بقیه قسمت‌های بدن منتقل می‌کند، آسیب می‌رساند. این آسیب باعث گزگز و بی‌ حسی دست‌ها و همچنین ضعف عضلانی خواهد شد. علاوه بر این مورد گفته شده، مصرف الکل می‌تواند باعث کمبود ویتامین در بدن هم شود. کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن هم ارتباط بسیار مستقیمی با مشکل گزگز دست دارد.

کمبود چه ویتامین‌هایی در بدن علت بی حس شدن انگشت دست چپ است؟

اگر بخواهیم به دیگر علت بی ‌حسی انگشت حلقه دست چپ اشاره کنیم باید کمبود ویتامین‌ها در بدن را عنوان کنیم. همانطور که می‌دانید، ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری هستند و کمبود هریک از آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. کمبود ویتامین در بدن خود را با یک سری علائم نشان می‌دهد که یکی از آن علائم بی‌ حسی انگشتان دست و احساس گزگز در آن هاست. اگر بخواهیم کاهش و فقر کدام از دسته از ویتأمین‌ها باعث ایجاد گزگز می‌شوند باید به این موارد اشاره کنیم:

  • ♦ مهم‌ترین ویتامینی که نبود آن علت بی حس شدن انگشت دست چپ است

اگر بخواهیم بگوییم مهم‌ترین ویتامینی که نبود آن باعث بی‌ حسی و احساس گزگز دست می‌شود چه ویتامینی است باید به ویتامین ب ۱۲ اشاره کنیم! بی‌شک ویتامین ب ۱۲ نقش بسیار مهم و حیاتی‌ای را در سلامت و حفظ عملکرد اعصاب ایفا می‌کند. این ویتامین در منابع غذایی همچون گوشت گاو، غذا‌های دریایی، میوه‌هایی همچون موز، تخم مرغ و سبزیجات وجود دارد. بنابراین توصیه ما این است که حتماً این موادغذایی را به سبد خریدتان اضافه کرده و در طول هفته از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه به هر دلیلی مانند کمبود بضاعت مالی، توانایی تهیه این مواد و استفاده از آن‌ها را ندارید می‌توانید از قرص ویتامین ب ۱۲ استفاده کنید. البته ناگفته نماند که مصرف قرص ویتامین ب ۱۲ باید زیرنظر پزشک متخصص بوده و ترجیحا به صورت خودسر مصرف نشود.

  • ♦ کاهش کلسیم و گزگز دست دو یار وفادار در کنار هم

شاید ندانید اما یکی از علت بی ‌حس شدن انگشت حلقه دست چپ، کمبود کلسیم است. جالب است بدانید که بدن به خودی خود کلسیمی تولید نمی‌کند. بنابراین به ناچار ما مجبور هستیم تا کمبود و فقر کلسیم در بدن را از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم جبران کنیم. مصرف لبنیات به شکل روزانه در برطرف شدن مشکل کمبود کلسیم در بدن بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر آن انواع مغز‌ها و دانه‌ها مثل کنجد و بادام زمینی سرشار از کلسیم هستند که می‌توانید در میان وعده از آن‌ها استفاده کنید.

  • ♦ کاهش ویتامین دی در بدن

اگر در بدن شما به میزان کافی ویتامین دی وجود نداشته باشد، جذب کلسیم با مشکل مواجهه خواهد شد و همین موضوع عاملی برای ایجاد گزگز و بی ‌حسی در دست خواهد شد. با قرار گرفتن در معرض نور خورشید خیلی آسان و بدون هزینه می‌توانید ویتامین دی مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید! چنانچه سبک زندگی‌تان به گونه‌ای است که امکان بهره‌برداری از نور خورشید را ندارید می‌توانید از قرص ویتامین دی استفاده نمایید و یا راه دیگر آن است که منابع غذایی حاوی این ویتامین را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید. شما می‌توانید غذا‌هایی مانند قارچ، زرده تخم مرغ و ماهی را به وعده ناهار و شام خود اضافه کنید.

  • ♦ فقر و کمبود ویتأمین‌ای در بدن

یکی از وظایفی که ویتامین ‌ای در بدن برعده دارد این است که از سیستم عصبی محافظت می‌نماید. از دیگر علت بی حس شدن انگشت کوچیکه دست چپ این است که در بدن به اندازه کافی این ویتامین وجود ندارد. اگر جزو آن دسته از افراد خوش شانسی باشید که به مواد غذایی حاوی ویتامین ‌ای دسترسی داشته باشید می‌توانید از این طریق کمبود و نقص این ویتامین در بدنتان را جبران کنید. در غیر این صورت می‌توانید از کپسول ویتامین ‌ای استفاده کنید که باز هم توصیه می‌کنیم مصرف آن تحت نظر پزشک باشد.

  • ♦ نقش کمبود مس در بدن و گزگز انگشتان

طبق مطالعاتی که صورت گرفته است یکی دیگر از دلایلی که منجر به بی‌حس شدن اگشتان دست می‌شود، کمبود مس در بدن است. اگر در برنامه غذایی خود از مواردی همچون گوشت، میوه، آجیل و ماهی به حد کافی استفاده نکنید، کمبود مس در بدن ایجاد می‌شود. گاهی اوقات مصرف غلط و بیش از حد مکمل زینک (روی) باعث از بین رفتن مس در بدن می‌شود. اگز قصد استفاده از مکمل زینک را دارید؛ برای اینکه منابع مس موجود در بدنتان را از بین نبرید حتما در خصص نحوه مصرف آن با پزشک صحبت نمایید.

  • ♦ کمبود منیزیوم در بدن یکی دیگر از علت بی ‌حسی دست

طبق تحقیقاتی که پزشکان به عمل آورده‌اند مشخص شده است که کمبود منیزیوم باعث ایجاد اختلال در عملکرد عصب‌ها می‌شود که در نهایت علائمی همچون گزگز و بی ‌حس شدن انگشتان دست ایجاد خواهد شد. برای جبران کمبود منیزیوم در بدن می‌توانید از خوراکی‌هایی مانند موز، انجیر، شیر، آووکادو، برگ چغندر و اسفناج استفاده کنید. اگر می‌خواهید به فرآیند جذب منیزوم به بدنتان سرعت بدهید، آسان‌ترین راه استفاده از قرص منیزیوم است.

آیا اختلال تیروئید می‌تواند علت بی‌حس شدن انگشت دست چپ باشد؟

بیماری تیروئید نیز یکی دیگر از علت بی ‌حس شدن انگشت وسط چپ می‌باشد. تیروئید یک اختلال و بیماری شایع جهانی است که خیلی‌ها را درگیر خود کرده است. غده تیروئید یک غده به شکل تقریباً یک پروانه بوده که در قسمت گردن قرار گرفته است. کار این غده در بدن این است که هورمون‌هایی را تولید کند که منجر به تنظیم شدن متابولیسم در بدن می‌شوند. وقتی غده تیروئید بیش از حد یا خیلی کم از این هورمون‌ها را تولید می‌کند می‌تواند منجر به اختلال تیروئید شود. اختلال و بیماری تیروئید به دو صورت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید وجود دارد. اعصاب بدن برای داشتن عملکرد صحیح به هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید متکی هستند. زمانی که غده تیروئید بیش از حدی که باید و یا کمتر از حد استاندارد خود هورمون تولید می‌کند، می‌تواند به اعصاب آسیب رسانده و منجر به گزگز یا بی‌حسی در دست‌ها و انگشتان شود. لازم است بدانید که اختلالات تیروئید همچنین می‌توانند باعث سندروم تونل کارپال شوند.

بررسی رابطه علت بی حس شدن انگشت دست چپ و سندروم تونل کارپال

به احتمال زیاد سندروم تونل کارپال جزء آن دسته از عارضه‌هایی است که شاید برای اولین بار است که نام آن به گوشتان می‌خورد و هیچگونه اطلاعی از آن ندارید! تونل کارپال نیز نام یک عارضه‌ی شایع جهانی است که تا به اکنون گریبانگیر خیلی از افراد بوده است. جالب است بدانید که این عارضه بیشتر در در افرادی دیده‌ی شود که شغلشان به گونه‌ای است که از دست‌های خود در طول انجام وظیفه بسیار استفاده می‌کنند؛ مانند کسانی که تایپیست هستند و یا خیاطانی که کار‌های دستی زیادی را انجام می‌دهند. استراحت دادن به مچ دست و ماساژ درمانی معمولاً برای درمان سندروم تونل کارپال توصیه می‌شوند.

روش‌های درمان بی ‌حسی انگشتان دست

روش‌های درمان زیادی برای بی ‌حس شدن انگشت دست چپ وجود دارند که بسته به علت ایجاد مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که برای درمان مشکل بی ‌حسی دست به پزشک مراجعه می‌کنید، در ابتدا پزشک از شما سؤالاتی در خصوص سابقه بیماری، مصرف دارو و حتی مصرف الکل می‌پرسد. برای آنکه پزشک بتواند به درستی علت بی حس شدن یهویی دست چپ را شناسایی کند توصیه می‌کنیم که با وی همکاری کرده و با دقت و به درستی به تمامی سؤالات او پاسخ دهید. پس از آن پزشک آزمایشاتی را از شما می‌گیرد تا مطمئن شود که شما به کمبود ویتامین و یا دیابت مبتلا نیستید. پس از تشخیص علت ایجاد گزگز و بی‌حسی، دارو‌های مناسبی را برایتان تجویز می‌نماید. روش‌های درمانی دیگری که ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد شامل این موارد است:

  • ♦ استفاده از مچ بند

اگر علت بی حس شدن انگشتان دست چپ به دلیل انجام فعالیت زیاد با دستان باشد، ممکن است پزشک استفاده از مچ بند را به شما توصیه کند. خیلی از افراد موقع خواب مچ دست خود را خم می‌نمایند که این کار باعث می‌شود به عصب میانی فشار زیادی وارد شود. در این حالت استفاده از بریس مچ بند می‌تواند بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد. بریس مچ دست باعث می‌شود که مچ دستتتان صاف و بدون فشار نگه داشته شود. از بریس مچ بند می‌توانید شب در هنگامی که به رخت خواب خود می‌روید، استفاده کنید.

  • ♦ تغییر رژیم و برنامه غذایی روزانه

از اگر علت بی‌حسی انگشت دست چپ شما به کمبود ویتامین مرتبط باشد، لازم است تغییراتی را در برنامه غذایی‌تان اعمال کنید. لازم است تا میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و لبنیات بیشتری را به وارد برنامه غذایی خود کنید. در صورتی که به دلیل محدودیت بودجه و بضاعت مالی قادر به انجام این کار نیستید، می‌توانید پس از مشورت گرفتن از پزشک از قرص و کپسول‌های مولتی ویتامین استفاده نمایید تا نقص ویتامین در بدن را جبران کنید.

  • ♦ کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم یک روش سنتی برای رفع بی ‌حسی انگشتان دست است. برای استفاده از این روش کافیست یک کیسه آب گرم تهیه کنید و داخل آن به میزان لازم آب گرم بریزید و سپس آن را بر روی دستان خود قرار دهید. در صورت نداشتن کیسه آب گرم، می‌توانید از یک حوله نرم و لطیف و یا حتی یک پارچه استفاده کنید. حوله را در آب گرم خیس کنید و سپس آن را به مدت ده الی پانزده دقیقه بر روی دست‌ها بمالید. این کار را دو بار در طول روز انجام داده و تکرار کنید.. آب گرم موجب تشدید افزایش جریان خون در بدن می‌شود و بی‌حسی، گزگز، ‌التهاب و درد را برطرف خواهد کرد.

  • ♦ طب سوزنی

تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند در درمان بی ‌حسی دست‌ها کاملاً مؤثر باشد. طب سوزنی همچنین در درمان سندروم تونل کارپال که یکی از علل بی ‌حسی و گزگز دست‌ها است بسیار مفید و مؤثر می‌باشد. طب سوزنی یک تکنیک طب سنتی بوده که مربوط به کشور چین است. در طب سوزنی سوزن‌های بسیار باریکی درون نقاطی از بدن که دچار آسیب هستند وارد می‌شوند و باعث افزایش جریان خون می‌شوند. توجه به این نکته کاملاً ضروریست که طب سوزنی فقط باید توسط یک پزشک واجد شرایط و دارای مجوز انجام شود که آموزش مناسب را در این باره دیده باشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کردیم که علت بی حس شدن انگشت دست چپ چیست و چگونه درمان می‌شود؟ بسیار مهم است که به بی ‌حسی انگشتان دست خود توجه داشته و آن را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و در صورت مشاهده این حالت در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همانطور که در مقاله به آن اذعان داشتیم، بی ‌حسی انگشت دست ناشی از عوامل مختلفی است. پزشک با انجام آزمایشات لازم می‌تواند به علت اصلی بی‌ حسی دستان شما پی ببرد. به خاطر داشته باشید که در صورت بی‌توجهی به بی ‌حسی دست‌ها، علائم آن می‌تواند تشدید پیدا کرده و بدتر شود. بنابراین آن را جدی گرفته، به توصیه‌های پزشک عمل کرده و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید