کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی، اتخاذ بهترین راه برای استحکام استخوان در سنین بالا

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های فراگیر و خاموش عصر ماست که در اثر آن استخوان‌ها استحکام خود را از دست داده و رو به تحلیل می‌روند.‌ هر چند این بیماری در میان مردان نیز مشاهده می‌شود، اما بیش از همه زنان را به خصوص در دوران یائسگی درگیر می‌کند. بنابراین باید با تغذیه صحیح، تحرک کافی و انتخاب یک سبک مناسب برای زندگی، اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی نمود. با ما همراه باشید تا روش‌هایی را به شما آموزش دهیم که در اثر آن می‌توانید از پوکی استخوان در این دوران در امان بمانید.

 

جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

 

 

آیا به راستی می توان اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی نمود؟

یائسگی یکی از حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر زنی است که معمولاً در سنین 45 تا 55 سالگی آغاز می‌شود. در این فرایند چرخه قاعدگی به طول کامل قطع شده و برخی از تغییرات هورمونی در بدن زنان به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که بسیاری از زنان در این دوران با آن مواجه می‌شوند، پوکی استخوان (استو پروریز) است. در این بیماری استخوان‌ها نازک و شکننده شده و تراکم خود را از دست می‌دهند. به همین سبب به راحتی و با کوچک‌ترین ضربه و فشاری شکسته و مشکلات متعددی را برای زنان به وجود می‌آورند. برای درمان این عارضه به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه کنید.
تحقیقات نشان دهنده آن است که بسیاری از زنان در 5 سال ابتدایی که وارد دوران یائسگی خود شدند، حدود 10 درصد از توده استخوانی خود را از دست می‌دهند. این اصلاً خبر خوبی نیست، چرا که هر فردی برای ادامه زندگی خود، به استخوان‌های سالم و قدرتمند نیاز دارد. به همین سبب است که پزشکان به تمامی زنان و دختران پیشنهاد می‌کنند که برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و همچنین یک سبک زندگی سالم برای خود به وجود آورند.
در واقع بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که از سنین پایین، به تغذیه، ورزش و سبک زندگی خود اهمیت داده و به این صورت سلامت جسم خود را برای وارد شدن به دوران یائسگی تضمین کنید.

مهم ترین راهکارهای تغذیه پوکی استخوان در زنان

یائسگی و استو پروریز، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها را در این دوران با خود درگیر می‌کند. همان گونه که می‌دانید دوران یائسگی به سبب به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، مسائل خاص خود را به همراه دارد. حال اگر این مسائل با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان همراه شوند که دیگر تاب و توانی برای زنان نمی‌ماند تا بتوانند با سلامتی و آرامش، این دوران را سپری کنند. اما خوشبختانه با رعایت برخی از نکات تغذیه‌ای، می‌توان به سلامت جسم و جان کمک کرد و از آسیب‌های این بیماری در امان ماند.
با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا شما را با برخی از بهترین راهکارهای تغذیه‌ پوکی استخوان در زنان آشنا کنیم:

  • ♦ کلسیم
    اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین علت استو پروریز در یائسگی اشاره کنیم، بدون شک از کمبود کلسیم نام خواهیم برد. همان گونه که می‌دانید کلسیم از آن دسته موادی است که استخوان‌های ما برای استحکام و مقاومت خویش، به آن نیاز فراوانی دارند. خوشبختانه این ماده به راحتی در دسترس ما قرار دارد و ما می‌توانیم از طریق مواد غذایی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، سبزیجات پر رنگ، بادام و سایر مغزهای خوراکی آن را در اختیار جسم خود قرار دهیم.
  • ♦ ویتامین D
    تغذیه پوکی استخوان در زنان، علاوه بر کلسیم، به ویتامین D نیز نیاز دارد. همه ما می‌دانیم که این دو ماده مکمل همدیگر هستند و برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی، باید با همدیگر مصرف شوند. در واقع ویتامین D به بدن ما کمک می‌کند تا به خوبی تمامی کلسیمی که مصرف می‌کنیم را جذب نموده و از آن برای استحکام استخوان‌ها استفاده نماید. برای برخورداری از این ویتامین ارزشمند، علاوه بر این که باید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بلکه باید از مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، شیر کم چرب و… استفاده کنید.
  • ♦ منیزیم
    یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارهای تغذیه پوکی استخوان در زنان، مصرف منیزیم به میزان کافی است. این ماده معدنی ارزشمند اگر به میزان کافی در بدن ما وجود داشته باشد، تعادل میان ویتامین D و کلسیم را برقرار می‌کند. شما می‌توانید مقادیر فراوانی از منیزیم را درون مواد غذایی مانند بادام زمینی، فندق، گردو، ماهی و حبوبات پیدا کنید.
  • ♦ ویتامین C
    برای آن که از عوارض یائسگی و استو پروریز در امان بمانید، مصرف ویتامین C را فراموش نکنید. این ویتامین نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند، بلکه باعث ایجاد استحکام برای استخوان‌ها شده و در فرایند شکل گیری و رشد بافت‌های استخوانی، تاثیر بسزایی دارد.
  • ♦ ویتامین K
    اگر جسم شما به هر دلیلی کلسیم را دفع نموده و در جذب آن مشکل دارد، حتماً مواد غذایی که حاوی ویتامین K هستند را در برنامه خود بگنجانید. این ویتامین به جسم انسان کمک می‌کند تا پروتئین‌های مورد نیاز استخوان‌ها را تولید نموده و موجب استحکام آن‌ها گردد.

نکته بسیار مهم: مصرف مکمل‌های کلسیم حتماً بایستی تحت نظر پزشک باشد و شما هرگز نباید به صورت خودسرانه شروع به مصرف مکمل نمایید. همچنین نباید این تصور را داشته باشید که با مصرف قرص کلسیم و ویتامین D می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری نمود. در واقع شما باید حتماً تحرک کافی داشته باشید و وزن گذاشتن بر روی استخوان‌ها را فراموش نکنید. این موضوع باعث تنظیم ساخت و ساز استخوانی می‌گردد. اگر تحرک بدنی و ورزش منظم (مانند پیاده روی آهسته در حدود 30 دقیقه) سه بار در هفته نداشته باشید، این مکمل‌ها تاثیر چندان زیادی در جلوگیری از استو پروریز ندارند.

آیا راهی برای درمان قطعی پوکی استخوان وجود دارد؟

این روزها برخی از افراد و به خصوص خانم‌ها، به پزشک متخصص مراجعه نموده و از او سوال می‌کنند که آیا راهی برای درمان قطعی پوکی استخوان وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم همه چیز به خود شما بستگی دارد.‌ به این که تا سنین قبل از یائسگی تا چه میزان به تغذیه خود اهمیت داده‌اید و یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کرده‌اید. تمامی این موارد در جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی و همچنین درمان آن نقش بسیار مهمی دارند.
اما به طور کلی در حال حاضر هیچ روش درمان قطعی پوکی استخوان که بتواند این بیماری را به طول کامل برطرف نماید وجود ندارد؛ اما با این حال پزشکان با در نظر گرفتن یک استراتژی درمانی مناسب برای شما، تا حدود بسیار زیادی این بیماری را کنترل کرده و به تقویت و استحکام استخوان‌هیا شما کمک می‌کنند. اگر شما به خوبی از این استراتژی پیروی کنید، گسترش بیماری استو پروریز را کند نموده و چه بسا آن را متوقف خواهید کرد.
ممکن است پزشکان برای از داروهای موثر برای پوکی استخوان را به شما تجویز نمایند. همچنین در مورد تغذیه سالم در دورانی که با این بیماری درگیر هستید، نکاتی را به شما گوشزد کنند. یا از شما بخواهند که سبک زندگی خود را تغییر داده و سالم‌ زندگی کنید. تمامی این موارد به شما کمک خواهند کرد که دوباره سلامتی جسمی خود را به دست آورده و از آسیب دیدن استخوان‌های خود جلوگیری کنید.

نکته بسیار مهم: وراثت نقش تعیین کننده‌ای در سن شروع استو پروریز، سرعت پیشرفت آن و حتی عوارض این بیماری به همراه دارد. پس اگر شما فردی هستید که به خصوص از سمت مادر (یعنی خانمی هستید که مادر، خواهر، خاله و.. شما) دچار پوکی استخوان هستند، حتماً باید در سنین پایین‌تر تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا با استفاده از روش‌های علمی، شما را از قرار گرفتن در معرض استو پروریز در امان نگه دارد و در صورت ابتلا به این بیماری، شما را در جهت درمان قطعی پوکی استخوان یاری دهد.

ورزش های مناسب برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

بدون شک یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌توانید از آن برای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی بهره‌مند شوید، انجام ورزش‌های مناسب در این زمینه است. ما در ادامه مطلب، به صورت خلاصه برخی از بهترین نوع این ورزش‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • ♦ تمریناتی برای تقویت استخوان‌ها
    به طور کلی ورزش‌هایی که تحمل وزن بسیار زیادی دارند، انتخاب مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا و به خصوص یائسگی به شمار می‌روند. از جمله این ورزش‌ها می‌توان به ایروبیک، پیاده روی سریع و دویدن اشاره نمود. اگر شما به صورت منظم و همیشگی این ورزش‌ها را انجام دهید، مشاهده خواهید کرد که تراکم استخوانی شما تقویت شده و بدن شما قدرت و توان خود را به دست می‌آورد.
  • ♦ تمرینات ورزشی سبک
    ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتیس که برای انجام آن‌ها نیاز به استفاده از هیچ وزنه‌ای وجود ندارد، جزو تمرینات ورزشی سبک به شمار می‌روند. انجام این تمرینات نه تنها عضلات بدن شما را تقویت می‌کند، بلکه با ایجاد تعادل لازم برای جسم شما، استقامت و توانایی استخوان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  • ♦ ورزش‌های قدرتی
    ورزش‌های استقامتی و قدرتی نیز، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلای شما به استو پروریز به شمار می‌روند. شما با انجام چنین تمریناتی می‌توانید توان جسم خود را بیش از پیش افزایش داده و مقاومت استخوان‌های خود را بهبود بخشید. البته اگر در حال حاضر به پوکی استخوان دچار هستید، حتماً قبل از انجام این تمرینات، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

موثرترین راه های پیشگیری از پوکی استخوان در طب سنتی

شاید نتوان از طب سنتی برای درمان قطعی پوکی استخوان انتظار داشت، اما این دانش کهن و دیرینه تاثیر بسزایی در پیشگیری از استو پروریز ایفا می‌کند. ما در ادامه مطلب، بهترین روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان در طب سنتی را به شما خواهیم آموخت به این امید که رعایت این نکات، باعث سلامتی جسمی شما شده و شما را از قرار گرفتن در معرض بیماری استو پروریز در امان نگه دارد:

  • ♦ تای‌چی: تای‌چی در واقع یک نوع ورزش چینی بسیار قدیمی است که طی آن، می‌توان به گردش هر چه بهتر خون در رگ های جسم کمک کرد و سلامتی را برای جسم به ارمغان آورد. کسانی که به صورت مرتب این ورزش سنتی و قدیمی را انجام می‌دهند، به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کرده و باعث افزایش تعادل و استقامت جسم خود می‌شوند.
  • ♦ مریم گلی: پیشگیری از پوکی استخوان در طب سنتی، با مصرف گیاه مفید و ارزشمند مریم گلی، کاملاً امکان پذیر است. این گیاه منبع غنی از منیزیم، ویتامین K و انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که برای رشد و سلامتی استخوان‌ها بسیار مفید هستند.
  • ♦ آویشن: آویشن یکی از گیاهانی است که از خانواده نعناعیان بوده و ما به سبب عطر و طعم دلنشینی که دارد، از آن به عنوان ادویه و برای پخت بسیاری از غذاهای خود استفاده می‌کنیم. مردم بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران، از زمان‌های قدیم آویشن را برای درمان مشکلات تنفسی، مشکلات قلب و عصبی خود استفاده می‌کردند. به تازگی نیز دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه و مستمر آویشن، برای بهبود تراکم استخوان‌ها بسیار مفید است. شاید برای شما جالب باشد بدانید که میزان اثرگذاری آویشن برای تقویت و استحکام استخوان‌ها، حتی از مکمل‌های شیمیایی که برخی از ما در طول روز استفاده می‌کنیم، بیشتر است؛ چرا که آویشن به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین K است.
  • ♦ زردچوبه: یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان در طب سنتی، استفاده از زردچوبه است.‌ همه ما می‌توانیم که زردچوبه از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بسیار خوبی برخوردار است و مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. مهمم‌ترین و ارزشمندترین ماده‌ای که در زردچوبه وجود دارد، کورکومین می‌باشد که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی دارد.

موثرترین روش های جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

در قسمت‌های قبل تا حدود زیادی به علت استو پروریز در یائسگی پی بردیم و شما را با این مقوله آشنا کردیم. در این قسمت می‌خواهیم شما را با برخی از موثرترین روش‌های جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی آشنا کنیم. در واقع زمانی که احساس کردید به دوران یائسگی خود نزدیک می‌شوید، باید بیش از پیش از خود مراقبت نموده و جسم خود را برای رویارویی با این دوران آماده کنید. ما در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که رعایت چه مواردی، به شما کمک خواهند کرد که از قرار گرفتن در معرض بیماری استو پروریز در امان بمانید و یک زندگی سالم و طولانی را سپری کنید:

  • ♦ سبک زندگی خود را تغییر دهید
    بدون شک اولین نکته‌ای که در این قسمت از مقاله به شما خواهیم گفت و حتماً پزشک متخصص شما نیز به آن اشاره کرده است، تغییر سبک زندگی می‌باشد. شما برای سلامتی خودتان هم که شده، هرگز نباید از سیگار و الکل استفاده کنید. تجربه نشان دهنده آن است که تراکم استخوان در افراد سیگار و الکلی بسیار کمتر از دیگران است. همچنین سعی کنید هر روز جسم خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا ویتامین دی مورد نیاز آن تامین شود.
  • ♦ مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار را کاهش دهید
    پزشکان عقیده دارند که اگر شما در طول روز بیش از اندازه از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده کنید، جذب کلسیم در بدن به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر عادت به نوشیدن چای، قهوه یا نوشابه دارید، اندازه آن را کاهش دهید. در واقع شما باید مصرف نوشابه را به کلی ترک نموده و از قهوه و چای، به اندازه 2 یا 3 فنجان در طول روز استفاده کنید.
  • ♦ از جسم خود در برابر سقوط و ضربه محافظت کنید
    ممکن است استخوان‌های شما در اثر سبک غلط زندگی و نرسیدن کلسیم و ویتامین دی کافی به آن ها، بیش از اندازه ضعیف و شکننده شده باشند. بنابراین هر گونه ضربه، سقوط و زمین خوردنی، ممکن است باعث شکستگی استخوان‌های شما شود. متاسفانه کسانی که به بیماری استو پروریز مبتلا هستند، زمان بهبودی شکستگی استخوان، بسیار طولانی و طاقت فرسا خواهد بود. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از جسم خود در برابر آسیب‌های این چنینی مراقبت کنید.
  • ♦ به توصیه‌های پزشکان طب سنتی توجه کنید
    هر چند علم پزشکی امروز، با قدرت و توان بالای خویش، راهکارهای بسیار خوبی برای جلوگیری و کنترل بیماری استو پروریز در دسترس ما قرار داده است. اما توصیه های پزشکان طب سنتی نیز خالی از لطف نیست و شما می‌توانید با رعایت این موارد، از قرار گرفتن در معرض بیماری استو پروریز در امان بمانید.؛ از جمله بهترین توصیه های طب سنتی پیرامون جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی، شامل موارد زیر است:

    • ♦ در طول روز سعی کنید 2 لیوان آب کرفس میل کنید.
    • ♦ پودر سنجد یکی از بهترین ترکیباتی است که حاوی مقادیر فراوانی از کلسیم است؛ بنابراین مصرف آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
    • ♦ هر روز عصر 7 عدد بادام درختی بخورید تا استخوان‌های شما تقویت شده و از بیماری استو پروریز دور بمانید.
    • ♦ در طول هفته حداقل برای یکبار از غذاهایی استفاده کنید که در آن قلم گاو و پاچه گوسفند وجود دارد.
    • ♦ شما می‌توانید به عنوان صبحانه، از ارده و شیره انگور استفاده کنید.
    • ♦ هر شب و در هنگام شام، یک قاشق کنجد خام با غذای خود میل کنید.
    • ♦ مصرف کشک و سایر لبنیات را در طول روز فراموش نکنید.

سخن پایانی

یائسگی یکی از حساس‌ترین دوران‌هایی است که هر زنی در زندگی خود تجربه می‌کند؛ به همین سبب است که باید با یک جسم سالم و قوی، به استقبال این دوران برود. متاسفانه یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم‌ها در این دوران از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند، استو پروریز است. خوشبختانه راهکارهای بسیار زیادی وجود دارند که ما می‌توانیم با رعایت آن‌ها، اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی نماییم.‌
ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با بهترین روش‌های جلوگیری از بیماری استو پروریز در دوره یائسگی آشنا کنیم. امیدواریم با رعایت این موارد، یک زندگی سالم برای خود رقم بزنید و با سلامتی کامل به این دوران از زندگی خود وارد شده و آن را سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید