کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

حرکات یوگا برای لگن

حرکات یوگا برای لگن؛ سبب افزایش قدرت انعطاف پذیری عضلات لگن و کاهش درد

سبک زندگی که این روزها بسیاری از ما به ناچار برای خود انتخاب کرده‌ایم، زندگی ما را به سمت و سوی بی تحرکی سوق داده است. بسیاری از ما ساعات طولانی از روز را در حالت نشسته به سر می بریم. این موضوع باعث شده است که آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری برای لگن ما به وجود آید. درد لگن بسیار ناخوشایند است و ما امیدواریم هرگز آن را تجربه نکنید؛ اما اگر به هر دلیلی به آن مبتلا شدید، هیچ نگرانی به خود راه ندهید. چرا که می‌توان با انجام انواع حرکات یوگا برای لگن، قدرت انعطاف پذیری عضلات لگن را افزایش داد و از درد آن‌ها کاست. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بهترین حرکات یوگا برای تقویت عضلات لگن و کاهش درد آن را توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران شما عزیزان معرفی کنیم.

 

حرکات یوگا برای لگن

 

 

اثرات درمانی حرکات یوگا برای لگن

قبل از آن که در مورد تاثیر شگفت انگیز حرکات یوگا برای لگن صحبت کنیم، اجازه دهید تا سری به دنیای زیبای یوگا بزنیم و ببینیم این ورزش شفابخش و بی نظیر، چه جایگاهی در زندگی ما انسان‌ها دارد؟ یوگا ورزشی است که اثرات آن برای بهبود سبک زندگی ما و کاهش تنش‌های عصبی، به اندازه درمان‌های روانشناسی و همچنین مراقبه تخمین زده شده است. شما با انجام ورزش یوگا نه تنها ذهن خود را آرام کرده و استرس را در وجود خود از بین می‌برید، بلکه به سلامتی و شادابی جسم خود نیز کمک فراوانی می‌کنید.
به شما قول می‌دهیم اگر تشک یوگای خود را پهن کرده و شروع به انجام حرکات آن نمایید، چیزی نمی‌گذرد که آرام‌تر، شادتر و سالم‌تر از همیشه خواهید شد. حرکات یوگا برای درد لگن و تقویت عضلات آن نیز از همین دست تمرینات به شمار می‌روند. شاید شما نیز مانند بسیاری از انسان‌ها، ساعات طولانی از روز را در حالت نشسته به سر می‌برید و مدت‌هاست از ورزش دور شده‌اید. به همین سبب است که دچار بیماری‌های لگن شده و با درد شدیدی در این قسمت از جسم خود مواجه می‌شوید. اما دیگر جای نگرانی نیست، چرا که با انجام حرکات یوگا برای باز شدن لگن و همچنین تقویت عضلات و کاهش دردهای آن، قدم‌های مثبتی را در جهت سلامتی جسم خود بر خواهید داشت.

معرفی 5 نوع حرکات یوگا برای لگن

در این قسمت از مقاله، تصمیم گرفته¬ایم تا برخی از بهترین نوع حرکات یوگا برای لگن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. اما قبل از هر چیز باید بگوییم هر چند حرکات یوگا در خانه نیز قابل انجام هستند، اما شما برای انجام صحیح و اصولی این ورزش، نیاز دارید تا تحت نظر یک مربی حرفه¬ای، تمرینات خود را شروع کنید.
مطالبی که ما در ادامه مقاله به آن¬ها اشاره می¬کنیم، تنها جنبه آشنایی و شناخت حرکات یوگا برای تقویت عضلات لگن را دارد. بنابراین تاکید بسیار زیادی داریم که تمامی این حرکات را تحت نظر مربی حرفه¬ای خود انجام دهید تا به نتایج فوق العاده آن پی ببرید:

  • ♦ پوزیشن بچه:
    اگر شما عزیزان به دنبال انجام حرکات یوگا برای پهن شدن و باز شدن عضلات لگن خود هستید، ما به شما پوزیشن بچه را توصیه می¬کنیم. در این حرکت، عضلات لگن و قسمت داخلی ران به خوبی کشیده می¬شوند و شما می¬توانید شاهد تسکین دردهای این قسمت از جسم خود باشید. برای انجام این حرکت، سعی کنید به صورت چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید؛ (در حالی که دست¬ها و پاهای شما بر روی زمین عمود هستند) در ادامه سعی کنید باسن خود را به سمت پایین حرکت داده و در همان هنگام بر روی پاشنه خود قرار بگیرید. در ادامه دست¬های خود را به سمت جلو دراز کنید و در همان حال پیشانی خود را روی زمین بگذارید. فراموش نکنید که گردن شما در این حالت باید کاملاً صاف باشد .اگر احساس می¬کنید که پیشانی شما به زمین نمی¬رسد می¬توانید از یک بالش کوچک استفاده کرده و پیشانی خود را روی آن قرار دهید.
  • ♦ حرکت آکاپادار راجابوت آسانا:
    اگر بخواهیم به یکی دیگر از اثربخش ترین حرکات یوگا برای لگن اشاره کنیم، بدون شک از حرکت آکاپادار راجابوت آسانا نام خواهیم برد. انجام این حرکت چندان سخت نیست، اما اثرات درمانی بی‌نظیری برای تقویت عضلات لگن به همراه می‌آورد. برای انجام چنین حرکتی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر روی زمین در حالت نشسته قرار بگیرید؛ سپس یکی از پاهای خودتان را به سمت عقب حرکت داده و سعی کنید آن را به حالت کاملاً صاف قرار دهید. علاوه بر این حرکت، پای دیگر خود را نیز خم کرده و در برابر بدن قرار دهید. برای آن که از فواید این حرکت بی نظیر برخوردار شوید، بهتر است برای مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه در همین حالت باقی مانده و در ادامه همین حرکت را با سمت دیگر بدن خود نیز انجام دهید.
  • ♦ تاج گل:
    در میان انواع حرکات یوگا برای لگن، خوب است اشاره‌ای هم به حرکت تاج گل داشته باشیم. این روزها شغل بسیاری از افراد به گونه‌ای است که مجبورند ساعت¬های طولانی از روز را در حالت ۹۰ درجه بنشینند. این امر آسیب¬های فراوانی را برای مفاصل و عضلات کمر، لگن و ران¬ها به وجود می¬آورد. اگر می¬خواهید از حرکات یوگا برای باز شدن لگن خود استفاده کنید، ما به شما حرکت تاج گل را پیشنهاد می¬کنیم.
    برای انجام حرکت تاج گل، ابتدا باید پاهای خود را کمی بیشتر از عرض شانه¬های خود باز کنید. در ادامه سعی کنید انگشتان پای خود را به آرامی به سمت خارج از بدن خود بچرخانید. در همین حالت باید نگاه شما کاملاً به سمت جلو متمرکز باشد؛ سپس سعی کنید باسن خود را اندکی به سمت عقب و پایین حرکت دهید. (درست مثل زمانی که بر روی صندلی نشسته¬اید) فراموش نکنید که در هنگام انجام این حرکت، باید ستون فقرات شما کاملاً صاف و بدون حرکت باشد. شما باید تمرین کنید تا باسن خود را بدون آنکه ستون فقرات خم شوند، به سمت پایین حرکت دهید. در ادامه دست¬های خود را شبیه زمانی که دعا می¬کنید بر روی قفسه سینه خود بگذارید و در همین حال با آرنج¬های خود به سمت داخل زانوها فشار وارد نموده و ران¬های خودتان را باز کنید.
  • ♦ خم شدن رو به جلو:
    اگر شما نیز جزو از آن دست کسانی هستید که تمام طول روز را پشت میز کامپیوتر نشسته و به فعالیت مشغول هستید، این حرکت برای شما طراحی شده است. خم شدن رو به جلو، یکی از بهترین حرکات یوگا برای لگن می¬باشد و شما می¬توانید بدون آن که نیاز به فضای زیادی داشته باشید، آن را در خانه به راحتی انجام دهید. برای انجام چنین حرکتی، ابتدا بر روی پاهای خود ایستاده و سعی کنید پاهای شما کمی بیشتر از عرض شانه¬ها باز باشند.
    در ادامه از قسمت باسنتان به سمت جلو خم شوید و سعی کنید تا زمانی که همسترینگ به شما اجازه می‌دهد به سمت پایین امتداد پیدا کنید. در ادامه زانوهای خود را به حالت خم نگه دارید و در همان حالت، شکمتان را بر روی ران ها استراحت دهید. می‌توانید همزمان با انجام این حرکت، دست¬های خود را به سمت پشت خود حرکت داده و آن¬ها را در هم گره بزنید. این حرکت یوگا برای لگن نه تنها عضلات این قسمت را تقویت می‌کند، بلکه باعث آرامش سیستم عصبی شده و در عین حال ستون فقرات و عضلات چهار سر ران را نیز تقویت می-نماید.
  • ♦ جهش هلالی:
    بدون شک جهش هلالی یکی از بهترین حرکات یوگا برای پهن شدن لگن به شمار می‌رود؛ به خصوص اگر کار شما به گونه‌ای است که در طول روز ساعت‌های طولانی را در حالت نشسته به سر می‌برید. چرا که مفاصل ران ما به سبب نشستن‌های طولانی مدت به حالت نیمه خم در آمده‌اند و انجام حرکت جهش هلالی باعث تقویت و کشش عضلات لگن و ران می‌گردد. برای انجام این حرکت ابتدا باید سر خود را پایین برده و در همان حال پای راست را به سمت جلو و میان دو دست خود حرکت دهید.

در این هنگام باید اطمینان حاصل کنید که زانوی راست شما دقیقاً در قسمت بالای مچ پای راست شما قرار دارد. در ابتدای حرکت روی انگشتان پای عقب آمده و در همان حال ران سمت چپ خود را به سمت جلو حرکت دهید؛ در این هنگام باید هر دو سمت ران شما شما در یک خط قرار بگیرند. هنگامی که بازدم انجام می‌دهید میان تنه خود را به سمت بالا حرکت دهید و همزمان هر دو دست خود را نیز به سمت بالا امتداد دهید. سپس دو دست خود را به سمت همدیگر بچرخانید تا درست در برابر همدیگر قرار گیرند. در ادامه این حرکت را برای پای دیگر خود نیز انجام دهید و در طول روز آن‌قدر آن را تکرار کنید تا بتوانید آن را بهتر از قبل به انجام برسانید.

ابزارهای مورد نیاز برای انجام حرکات یوگا برای لگن

برخی از افراد حرکات یوگا برای لگن را در باشگاه انجام می‌دهند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند در خانه به انجام چنین حرکاتی مشغول باشند. در این گونه مواقع این سوال در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که ابزارهای لازم برای انجام حرکات یوگا برای درد لگن و تقویت عضلات آن کدامند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خوشبختانه یوگا از آن دسته ورزش‌هایی است که نیاز به ابزارهای چندان زیادی ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید با لوازم اندکی که فراهم می‌کنید و تحت نظر یک مربی حرفه‌ای، حرکات یوگا برای لگن را آغاز کنید. برخی از این ابزارها عبارتند از:

  • ♦ تشک: یکی از اصلی ترین ابزارهایی که برای انجام صحیح حرکات یوگا برای لگن نیاز دارید، تشک است. تشک شما باید به گونه‌ای باشد که مانع از لیز خوردن شما بر روی سطح زمین گردد.
  • ♦ لباس راحت: همواره استادان و مربیان یوگا به ما توصیه می‌کنند که با لباس‌های کاملاً راحت و استاندارد شروع به انجام حرکات یوگا نماییم. چرا که لباس‌های بیش از اندازه گشاد یا تنگ باعث می‌شوند که نتوانیم حرکات یوگا را به درستی انجام دهیم.

برخی از افراد تصور می‌کنند که ورزش یوگا نیاز به کفش و جوراب راحت نیز دارد؛ در حالیکه این چنین نیست. شما می‌توانید بدون پوشیدن جوراب و کفش مخصوص، به بهترین شکل ممکن حرکات یوگا را انجام داده و از فواید آن برخوردار شوید.

فواید انجام حرکات یوگا برای لگن

یوگا از آن دسته ورزش‌هایی است که سال‌ها و قرن‌هاست با فلسفه هندوستان گره خورده است. یوگا مجموعه کاملی از تمرینات ذهنی، بدنی و تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن است که کیفیت زندگی ما را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی افزایش می‌دهد. شاید به همین دلیل است که این روزها تا این میزان بر روی انجام حرکات یوگا برای لگن تاکید می‌شود. اما در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که با انجام ورزش یوگا چه فوایدی را نصیب جسم و جان خود می‌کنید:

  • ♦ یکی از اصلی‌ترین پارامترهایی که در یوگا به آن توجه می‌شود تنفس است؛ زمانی که شما بر روی تنفس خود متمرکز هستید نه تنها آرامش فراوانی در جسم و جان خود احساس خواهید کرد، بلکه یاد می‌گیرید از این به بعد بهتر از جسم خود مراقبت کنید.
  • ♦ حرکات یوگا برای درد لگن بسیار مثمرثمر هستند و به طور کلی کسانی که به صورت منظم اقدام به انجام ورزش یوگا می‌نمایند، از کمردرد، مشکلات ستون فقرات و درد لگن در امان خواهند بود.
  • ♦ یوگا با تمرینات فوق العاده ای که دارد، استخوان‌های لگن، ستون فقرات، پاها و دست‌ها را تقویت می‌کند.
  • ♦ شما می توانید از حرکات یوگا برای تقویت عضلات لگن و عضلات سایر قسمت‌های بدن خود استفاده کنید.
  • ♦ اگر احساس می‌کنید به علت سبک غلط زندگی، تعادل جسم شما از دست رفته است، با انجام منظم ورزش یوگا دوباره می‌توانید تعادل را به جسم و جان خود بازگردانید.
  • ♦ در بسیاری از مواقع، ریشه اصلی دردهایی که در لگن، کمر و سایر عضلات خود احساس می‌کنیم استرس است؛ یوگا بهترین ورزشی است که استرس را از ما دور کرده و دوباره آرامش را در تمام قسمت‌های وجود ما برقرار می‌کند.

انجام حرکات یوگا برای لگن چه لزومی دارد؟

لگن یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مفاصل بدن ما است که برخی از افراد آن را به نام توپی و سوکت نیز می‌شناسند. چرا که استخوان ران که دارای یک سر گرد است درست در حفره‌ای قرار می‌گیرد که در قسمت سر استخوان لگن واقع شده است. در قسمت استخوان لگن عضلات قدرتمند و رباط هایی وجود دارند که نقش مهمی در سلامتی و تعادل جسم ما ایفا می‌کنند.
در صورتی که برای هر کدام از مفاصل لگن مشکلی به وجود آید، فرد به آرتروز لگن مبتلا می‌شود. علاوه بر این بهتر است بدانید که وضعیت زانوهای ما نیز به واسطه لگن مشخص می‌شوند. بنابراین انجام حرکات یوگا برای لگن به درمان زانو درد و آرتروز نیز کمک فراوانی می‌کند.
ما به واسطه لگن و تمامی بخش‌های تشکیل دهنده آن، می‌توانیم تعادل جسم خود را به شیوه‌ای بسیار عالی حفظ کرده و تمامی کارهای روزمره خودمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. پس بدیهی است که با کوچک‌ترین مشکلی در این قسمت از جسم، ممکن است زندگی ما از حالت تعادل طبیعی خود خارج شود. در این گونه مواقع است که علم پزشکی به کمک ما آمده و راه حل‌های فراوانی را در دسترس ما قرار می‌دهد. انجام حرکات یوگا برای درد لگن و تقویت عضلات آن، همان چیزی است که همواره از سوی بسیاری از پزشکان و متخصصان پیشنهاد می‌شود.

نکات مهمی که قبل از انجام حرکات یوگا برای لگن باید به آن توجه کنید.

هر چند یوگا یک ورزش مفید و موثر برای سلامتی جسم انسان به شمار می‌رود، اما شما باید آن را بر اساس اصول و قوانین آن انجام دهید. در غیر این صورت نمی‌توانید به نتیجه لازم دست پیدا کرده و درد لگن خود را توسط آن تسکین دهید. در ادامه مطلب، مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انجام ورزش یوگا برای لگن باید به آن توجه کنید را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنیم:

  • ♦ اگر در ورزش یوگا مبتدی هستید، حتما‌ً آن را زیر نظر یک مربی انجام دهید.
  • ♦ انجام ورزش یوگا را با تمرینات ساده و آسان شروع کنید تا جسم شما قدرت انعطاف پذیری خود را به دست آورد.
  • ♦ حرکات یوگا را به صورت منظم و مستمر انجام دهید تا به نتیجه لازم دست پیدا کنید.
  • ♦ همواره سعی کنید جانب احتیاط را رعایت کرده و به آرامی و با دقت هر چه تمام‌تر به ورزش یوگا نزدیک شوید.
  • ♦ انجام حرکات یوگا را با مدیتیشن شروع کنید تا نجواهای ذهن شما خاموش شوند و برای انجام هر چه بهتر حرکات آن آماده شوید.
  • ♦ اگر احساس می‌کنید برخی از حرکات یوگا به شما آسیب می‌رسانند، آن را متوقف کنید.
  • ♦ همیشه در هنگام انجام یوگا، لوازم خود مانند تشک و لباس راحت را به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

دردهای لگن بیش از آن چه که ما فکر می‌کنیم ناخوشایند و آزاردهنده هستند؛ به همین سبب است که افراد درگیر با این مشکل، همواره به دنبال راه حلی برای کاهش دردهای خود می‌باشند. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع حرکات یوگا برای لگن آشنا کنیم؛ همچنین در مورد فواید و لزوم انجام این حرکات برای شما سخن گفتیم و به ابزارهای ساده‌ای که برای انجام چنین ورزشی به آن نیاز دارید اشاره کردیم.
در نهایت باید بگوییم اگر می‌خواهید با تمرینات یوگا عضلات لگن خود را تقویت نموده و درد آن را تسکین دهید، حتماً این ورزش را با مشورت پزشک و تحت نظر یک مربی با تجربه و حرفه‌ای یوگا انجام دهید. باور کنید که اگر این حرکات را به درستی انجام دهید و با نظم و تعهد پیش بروید، پس از گذشت مدت زمانی نه چندان طولانی، سلامتی جسم و ذهن خود را به دست خواهید آورد. بدون شک در این هنگام بسیاری از دردهای شما تسکین داده می‌شوند که درد لگن نیز یکی از همین دردها و ناراحتی هاست.

دیدگاهتان را بنویسید