کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد ساق پا و سرطان

درد ساق پا و سرطان؛ وجود ارتباط تنگاتنگ بین سرطان خون، سرطان استخوان و درد ساق پا

درد ساق پا می‌تواند از علل بسیاری چون کفش غیراستاندارد، فعالیت ورزشی سنگین، بارداری، ترمبوز ورید عمقی (DVT)، واریس، شکستگی استخوان و در موارد حاد سرطان باشد. ارتباط بین درد ساق پا و سرطان امروزه به اثبات رسیده و مشخص شده سرطان استخوان و خون و حتی سرطان‌های متاستازکننده می‌توانند عامل درد ساق باشند. خیلی از دردهای ساق احتمالاً به علت تومورهای اولیه با منشاء غضروف، عضلات یا استخوان‌های اندام‌های تحتانی و ساق و مفصل زانو یا به صورت ثانویه به دلیل دست اندازی دور تومورهای دیگر که اصطلاحا متاستاز نامیده می‌شود، ایجاد شود.

 

درد ساق پا و سرطان

 

 

چه ارتباطی بین درد ساق پا و سرطان وجود دارد؟

برای بیان ارتباط بین درد ساق و ابتلا به سرطان، باید بدانیم برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم تا علت درد به درستی شناسایی شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری نماییم.
آیا ممکن است درد در ساق‌های پا به بیماری سرطان مرتبط باشد، در ادامه قصد داریم به برخی از مواردی که عامل درد ساق پا و سرطان‌ است اشاره کنیم:

  • ♦ کوردوما: تومور کوردوما در ساکروم یا همان استخوان مثلثی شکل در پایه ستون مهره‌ها رشد کرده و در این ناحیه مستقر می کند. کوردوما احتمالاً عامل پدیداری علائم ناراحت کننده‌ای چون یبوست، درد و ضعف ساق‌های پا، و از دست دادن کنترل روده یا مثانه خواهد بود.
    برای حذف تومور به جراحی نیاز است و احتمالاً برای اثربخشی بهتر قبل و بعد از جراحی از پرتودرمانی نیز استفاده شود. از تازه‌ترین رویکردهای درمانی کوردوماا می‌توان به ابلیشن حرارتی و درمان پرتو پروتون اشاره کرد.
  • ♦ استئوسارکوم (سارکوم استئووژنیک): این شایع‌ترین شکل سرطان استخوان است، سرطانی که در سلول‌های استخوانی استارت میخورد که بافت استخوانی جدید را تشکیل می‌دهند. کودکان و نوجوانان با رشد استخوان‌های جدید زیادی تولید می‌کنند، بنابراین این سرطان‌ها در نوجوانان ظاهر می‌شوند و ابتدا در انتهای استخوان بلند بازو یا پا ظاهر می‌شوند. هنگامی که تومور پیدا شد، از جراحی و شیمی درمانی برای برداشتن بافت آسیب دیده و کاهش احتمال بازگشت سرطان استفاده می شود.
  • ♦ تومورهای متاستاز دهنده به بافت‌های استخوانی بدن: هنگامی که سرطان یک عضو بدن را درگیر می‌کند ممکن به استخوان نیز سرایت کند که به این پیشرفت بیماری متاستاز می گویند. انواع سرطان‌ها می‌توانند به استخوان ها سرایت کنند؛ شایع‌ترین آنها (سرطان‌های سرایت کننده به استخوان) ادنوکارسینوم ‌های پستان، پروستات، ریه، تیروئید و کلیه و… خواهد بود.

هنگامی که سرطان به داخل استخوان انتشار می‌یابد می‌تواند باعث درد و شکستگی استخوان شود. همین علائم پزشک را از وجود سرطان ناحیه دیگر آگاه می‌سازد. درمان این نوع سرطان بیشتر روی کنترل درد و جلوگیری از گسترش بیشتر تمرکز دارد.

 

بیشتر بخوانید:درد ساق پا نشانه چیست؟

 

علل غیرسرطانی درد در ساق پا چیست؟

برخی از علل درد ساق ارتباطی با سرطان ندارد، با این حال توجه به این موارد نیز در سلامت پا نقش بسزایی دارد:

  • ♦ تهیه کفش غیرمناسب و غیر استاندارد: کفش نقش بسزایی در حفظ سلامت و عملکرد مناسب پا دارد از همین رو ضروری است در انتخاب کفش حین خرید دقت کرده و از خریداری کفش‌های بسیار تنگ، دارای زیره نامناسب و غیراستاندارد جدا اجتناب نمایید تا به ساختار پا فشار نیایید و پا آسب نبیند.
  • ♦ ورزش کردن غیراصولی و بدون گرم کردن: گاهی انجام برخی ورزش‌های حرفه‌ای بدون گرم کردن یا بدون رعایت موارد اصولی از جمله دویدن مسافت‌های طولانی و دوچرخه‌سواری‌های زیاد می‌تواند موجب درد در ساق پا شود.
  • ♦ کف پای صاف: افرادی که به شکل مادرزادی به صافی کف پا مبتلا هستند، باید حتما هنگام خرید کفش این مسئله را در نظر بگیرند و از کفش‌های مخصوص صافی کف پا که دارای کفی‌های ماسب است استفاده نمایید تا حین ورزش ساق دچار درد نشده و صدمات غیرقابل جبرانی به پا وارد نشود.
  • ♦ شکستگی، ترک خوردگی یا مو بر داشتن استخوان ساق‌های پا: در صورت بروز شکستگی، ترک خوردگی یا مو برداشتن استخوان پا در طی یک صدمه یا آسیب باید حتما تا بهبودی کامل از انجام فعالیت سنگین و تحمل وزن بدن روی آن اجتناب کرده و اجازه داد روند بهبودی طی شود، در غیرصورت احتمال آسیب‌دیدگی به پا و درد ساق محتمل است.
  • ♦ ملتهب شدن تاندون: وجود هر گونه التهاب در تاندون‌های پا که عامل اتصال اعضای بدن به استخوان هستند، می‌توانند علت دیگر درد ساق باشند.
  • ♦ کمبود کلسیم، پتاسیم و بی آبی بدن: عامل دیگر درد در ساق پا می‌تواند به این موارد بستگی داشته باشد.
  • ♦ درد پریودیک ساق پا: در خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی و فعال شدن روند التهابی ناشی از پریود در زنان که در طول سیکل قاعدگی رخ می‌دهند، تاب آوری زنان نسبت به تحمل درد تا حد زیادی کم شده و به دلیل ارتباط اعصاب تحریک شده ممکن است درد از کمر تا ساق انتشار یابد و بانوان در این دوران درد ساق را تجربه نمایند.
  • ♦ بارداری: در پی بارداری زنان به دلیل افزایش سطح کلسیم در خون و اضافه وزن ناشی از جنین و در نتیجه خستگی ماهیچه‌ها ممکن است زنان با درد شدید پا و ساق پا مواجه شوند که جای هیچ گونه نگرانی نبوده و این مسئله کاملاً طبیعی است. برای همین منظور بهتر است زنان حین نشستن پاهای خود را بالا نگه داشته و مصرف سدیم را کاهش دهند.
  • ♦ لخته خون: وجود لخته خون در رگ‌های عمق ران یا ساق‌های پا که به DVT مشهور هستند می‌تواند یکی دیگر از عوامل درد در ساق پا باشند. از عوامل تشدید کننده لختگی خون در رگ‌ها می‌تواند عدم ترحرک طولانی مدت مثل نسشتن در ماشین یا هواپیما برای زمان زیاد، استعمال دخانیات، مصرف برخی داروها و داشتن وزن بالا است. ای معضل به دلیل احتمال حرکت لخته خون و انسداد رگ در نواحی دیگر چون ریه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • ♦ واریس: این بیماری که در اثر تضعیف دریچه‌های رگ، دیواره های آن و بازگشت خون به جای انتقال به قلب بروز می‌کند می‌تواند درد شدیدی در ساق‌های پای بیمار خصوصا بعد از ایستادن ایجاد کند.
  • ♦ شین اسپیلینت: دردی که جلوی ساق پای فرد مبتلا را حین انجام ورزش یا پس از آن درگیر می‌کند. این درد با آغاز ورزش پدیدار شده، با تداوم حرکات ورزشی بهبود یافته و پس از آن مجددا تشدید می‌شود.

علائم سرطان استخوان در ساق پا شامل چه نشانه هایی است؟

برخی از علائم درد ساق پا و سرطان استخوان شامل موارد ذیل است:

  • ♦ درد در استخوان
  • ♦ تورم و حساسیت در نزدیکی محل آسیب
  • ♦ ضعیف شدن استخوان عامل شکستگی
  • ♦ خستگی و ضعف
  • ♦ کاهش ناخواسته وزن
  • ♦ تب

سرطان چگونه تاثیر خود را در ساق پا می‌گذارد؟

در صورت ابتلای یک شخص به سرطان در ساق‌های پای خود این فرد درد ناراحت کننده‌ای را خصوصاً در طول راه رفتن تجربه خواهد کرد و از سوی دیگر با پیشرفت بیماری تومور ناشی از سرطان ساق پا به خوبی در ساق بیمار قابل مشاهده است و رفته رفته روی قدت راه رفتن بیمار تاثیر گذاشته و ابتدا وی را دچار لنگش می‌کند و اگر سرطان در مراحل حاد خود باشد فرد از راه رفتن باز می‌ماند و قادر نیست پای خود را حرکت دهد یا روی پا بایستد.

نحوه تشخیص درد ساق پا و سرطان چگونه است؟

ابتدا پزشک برای تشخیص اولیه درد ساق پا و سرطان ممکن است از بیمار درخواست آزمایش خون نماید تا اطمینان پیدا کند که درد علتی به جز کمبود مواد مقوی مورد نیاز بدن و ویتامین‌ها دارد، در مرحله بعد عکسبرداری رادیولوژلی برای رد احتمال شکستگی استخوان صورت می‌گیرد. اگر این موارد توسط پزشک رد شد به بررسی ساختار اسکلتی بیمار برای احتمال صافی کف پا می‌پردازد و استاندارد بودن یا نبودن کفش را چک می‌کند. در صورت عدم تائید این موارد به سراغ رویکردهای تشخیصی دیگر می‌رود.
سرطان قادر است علائمی چون درد و تورم در ناحیه ساق ایجاد کند که گاهی ممکن است طی معاینه فیزیکی توسط پزشک احساس شود.

  • ♦ تصویربرداری: چنانچه پزشک ارتباطی میان درد ساق پا و سرطان شما حس ‌کند، از اسکن های تصویربرداری چون اشعه ایکس، سی تی، ام آر آی و اسکن استخوان استفاده می کند تا بتواند به ارزیابی اندازه تومور، سرعت رشد و محل قرارگیری آن بپردازد. به علاوه پزشک به بررسی شواهد انتشار سرطان به سایر نواحی بدن می‌پردازد.
  • ♦ بیوپسی: پزشک برای تائید یا رد سرطانی بودن تومور موجود در ساق، پزشک با انجام بیوپسی به کمک سوزن از تومور نمونه برداری می‌کند. پس از نمونه برداری پاتولوژیست، با بررسی سلول‌های نمونه گیری شده زیر میکروسکوپ تشخیص می‌دهد تومور فوق از چه نوعی است.

نحوه درمان درد ساق پا و سرطان چگونه است؟

جراحی بهترین گزینه برای درمان درد ساق پا و سرطان است. چنانچه پزشک کل سلول های سرطانی و تومور سرطانی را بردارد، شانس موفقیت آمیز شدن درمان بسیار بالا خواهد بود. در صورت برجای ماندن سلول‌های سرطانی، احتمال عود مجدد سرطان در همان ناحیه یا نواحی دیگر بدن به شدت افزایش می‌یابد. برخی از انواع سرطان نسبت به دیگر رویکردهای درمانی متداول سرطان از جمله شیمی درمانی واکنش مثبتی نخواهد داشت.
چنانچه امکان آن وجود داشته باشد، جراح با حذف کامل تومور سایر قسمت های سالم بدن را دست نخورده باقی می‌گذارد، اما گاهی ضروری است برای نتیجه بخش شدن درمان، عضو مورد نظر را با تومور برداشت. با این حال می‌توان برای حفظ عملکرد عضو فوق آن را با جراحی بازسازی کرد، با این وجود پروسه جراحی هر فرد با دیگری کاملاً متفاوت خواهد بود.
در صورت خروج تومور با عمل جراحی، باید به طور منظم توسط پزشک خود ویزیت شده و تحت نظر قرار بگیرید تا در صورت عود مجدد بیماری، آن را به سرعت تشخیص دهید.

درد ساق پا و سرطان خون

در خصوص درد ساق پا و سرطان خون باید بگوییم هرگونه کمبود در گلبول‌های قرمز خون منجر به کاهش اکسیژن رسانی به ماهیچه‌های بدن می‌شود و این کمبود اکسیژن موجب گرفتگی‌های ماهیچه‌ها و درد عضلانی خواهد شد. برخی از انواع سرطان خون یا بیماری میلوپرولیفراتیو با ختل سازی جریان خون پاها عامل درد پاها یا عضلات ساق خواهند شد.
بنابراین می‌توان گفت بین درد ساق پا و سرطان خون ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. در بیماران مبتلا به لوسمی درد استخوان زمانی حس می‌شود که مغز استخوان بیمار در پی تجمع غیرطبیعی گلبول‌های سفید دچار انبساط می‌شود و بسته به محل این تجمع به شکل درد شدید یا مبهم پدیدار می‌شود. شایع ترین محلی که در پی لوسمی دچار درد استخوان می‌شود، استخوان‌های ران و پا هستند.

علت درد ساق پا در زنان

مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم از جمله علل ساق در زنان هستند:

  • ♦ پریود و تغییرات هورمونی وابسته به آن: همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم یک علت درد ساق پا در زنان، پریود است. در سیکل قاعدگی زن وقتی هورمو‌های استروژن و پروژسترون تعادلشان بهم میخورد، تاپ آوری فرد نسبت به درد در ساق‌های پا که در اثر گرفتگی عضلات بروز می‌کند، کم می‌شود. از سوی دیگر بواسطه پروسه التهابی ناشی از پریود کلیه اعصاب فرد از کمر تا پاها تحریک شده و انعکاس درد کمر به ساق موجب این درد ناراحت کننده خواهد شد.
  • ♦ باروری: عامل دیگری که می‌تواند به عنوان علت درد ساق پا در زنان در نظر گرفته شود، باروری است. به دلیل افزایش وزنی که زنان در این دوران بخاطر جنین خود دارند، وزن بسیار بالایی روی پاهای آنها تحمیل می‌شود که همین مسئله در پی تحت فشار قرار گیری عضلات موجب درد ساق می‌شود.
    از سوی دیگر زنان بارور در پی افزایش غلظت کلسیم در خون ممکن است دچار درد و خستگی ماهیچه‌های ساق‌های پا شوند، به این دسته از بانوان توصیه می‌شود به هیچ وجه پاهای خود را به حالت آویزان نگه نداشته و حتما پاهای خود را حین نشستن بالا نگه دارند و مصرف سدیم را به حداقل برسانند.

علت درد ساق پا در شب چیست

یکی از مواردی که می تواند سوالی برای بیماران ایجاد کند آن است که علت درد ساق پا در شب چیست. درد ساق در طول شب و حین خواب می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که شامل درد مرتبط با اعصاب، دهیدراته شدن بدن، و کاهش محسوس آب بدن یا ابتلای فرد به بیماری پارکینسون باشد.
از سوی دیگر قرارگیری بدن در پوستجر نامناسب در طول شب و خواب نیز می‌تواند نشانه دیگری برای درد ساق باشد. فعالیت‌های مرتبط با شغل مثل مشاغلی که نیازمند ایستادن‌های طولانی و یا جابجای اجسام سنگین هست نیز می‌تواند موجب گرفتگی ماهیچه‌های فرد شود و پاسخی دیگر در جواب سوال علت درد ساق پا در شب چیست باشد.
پایین بودن سطح مواد مغذی و معدنی چون کلسیم و منیزیم می‌تواند عاملی برای گرفتگی ماهیچه‌ها خصوصا ماهیچه‌های پا و درد و ناراحتی پا در طول شب باشد. از سوی دیگر با بالا رفتن سن افراد رفته رفته قسمت‌های از بدن مثل غضروف و مفاصل دچار انحتاط شده و همین مسئله می‌تواند موجب درد و ناراحتی ساق پا در طول شب گردد.

تومورهای ساق پا در اطفال عامل درد ساق پا و سرطان

در خصوص تومورهای ساق پا در اطفال که می‌تواند یکی از علل اصلی درد در ساق پا باشد، باید بگوییم احتمال ابتلای اطفال به سرطان بسیار نادر و غیرمتحمل است و می‌تواند یکی از عوامل مرگ کودکان باشد.
انواع درد ساق پا و سرطان‌ مرتبط با آن شامل چه مواردی است:

  • ♦ استئوسارکوم: این نوع سرطان اطفال بسیار غیرمتحمل است و ریشه آن سلول‌های سرطانی موجود در ساختار خود استخوان است که اصطلاحاً به این سلول‌ها نئوپلاسم گویند. این سرطان که در قالب توده‌های استخوانی ظاهر می‌شود، قادر است بافت‌های استخوانی و کلسیفیکاسیون آن را به طور کامل از بین ببرد.
  • ♦ سارکوم یوئینگ: از انواع بسیار خطرناک سرطان است که در پی متاستاز سلول‌های سرطانی به شکل توده‌هایی به رنگ آبی داخل استخوان و بافت‌های نرم پیرامون آن بروز می‌کند.

سخن پایانی

ارتباط میان درد ساق و پا و سرطان شاید تاحدودی غیر معمول به نظر برسد، اما احتمالاً با مطالعه مقاله حاضر متوجه شدید که این مسئله آنقدرها هم غیرطبیعی نخواهد بود و گاهی برخی سرطان‌ها می‌توانند خود را با درد ساق نشان دهند.
از همین رو توصیه می‌کنیم در صورت تجریه درد در ساق پایی که به دلیل فعالیت سنگین، کم آبی بدن یا کمبود برخی مواد مغذی نبوده و با استراحت نسبی بهبودی نمی‌یابد و رفته رفته تشدید می‌شود حتما در اسرع وقت به یک متخصص مجرب مراجعه نمایید.
تا به این جا با علت درد ساق پا در زنان، ارتباط میان درد ساق پا و سرطان خون آشنا شدیم. با این حال بهتر است در صورت تجربه دردهای ناراحت کننده در این ناحیه از هرگونه اقدام برای خوددرمانی یا نادیده انگاری این دردها جدا اجتناب نمایید و با مراجعه به پزشک اقدامات لازم درمانی را انجام دهید تا خدایی نکرده در صورت ابتلا به انواع سرطان زمان طلایی برای درمان را از دست ندهید و با مراجعه دیرهنگام خود زمینه ساز تشدید یا پیشرفت بیماری نشود.
مرکز فوق تخصصی ما با بهره‌مندی از بهترین متخصصان و بکارگیری تجهیزات روز دنیا نسبت به تشخیص و درمان انواع مشکلات مرتبط با پا فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید