کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کمر و لگن بعد از زایمان

درد کمر و لگن بعد از زایمان؛ عارضه‌ای شایع در میان خانم‌های باردار

درد کمر و لگن بعد از زایمان در زنانی که به تازگی زایمان کرده اند، شیوع دارد. این دردها که پرینیوم نیز نامیده می شوند عموماً به دلیل انقباضات کف لگن قبل، بعد و نیز در حین ایجاد می شود. درد کمر و لگن از جمله دردهای آزار دهنده و بسیار ناخوشایند است. به این دلیل که بدن در وضعیتی قرار میگیرد که زیاد آن را تجربه نمی‌کند. مهم تر از همه شرایطی به وجود می‌آید که تشدید کننده این چنین دردهایی هستند به طوری که اگر شدت آن ها به گونه غیر قابل تحمل و یا طولانی مدت تبدیل شوند، می‌تواند نشان دهنده مشکلی خاص بوده و در نتیجه نیازمند مراجعه به متخصص و بررسی درد می‌باشد.

 

درد کمر و لگن بعد از زایمان

علل درد کمر و لگن بعد از زایمان

در مورد علت درد کمر و لگن بعد از زایمان از نظر بهترین دکتر متخصص لگن در تهران زمانی که عضلات دچار گرفتگی میشوند، کف لگن دچار درد شده و همین امر باعث می‌شود تا التهابات بافتی در قسمت لگن بروز پیدا کرده و درد زیادی را بعد از زایمان فرد متحمل شود، در مورد علت درد کمر بعد از زایمان هم می‌توان گفت آمپول‌های بی‌حسی در ناحیه اپیدورال و همچنین ضعیف شدن کف لگن در کنار ضعیف شدن عضلات تنه یعنی ستون فقرات کمری و عضلات مربوط به شکم، همگی از جمله علل‌ درد کمر بعد از زایمان محسوب می‌شوند.
این تزریق در کمر خانم‌ها انجام شده و همین امر باعث می‌شود سوزن وارد فضای مایع نخاعی نشده و قبل از رسیدن به فضا مایع نخاعی کاملاً متوقف می‌شود که در اوایل راه این لوله به سر سوزن نزدیک شده و فضای مایع نخاعی باعث می‌شود که این لوله مواد بی‌ حس کننده را وارد سوزن کند.
فضای نخاعی می‌شود که این فرایند باعث ایجاد درد بعد از زایمان شود، اما اگر بخواهیم به مهم‌ترین علت درد کمر اشاره‌ای داشته باشیم، این است که قبل و در حین بارداری بانوان به ورزش اهمیت نمی‌دهند؛ چرا که فکر می‌کنند تنها استراحت مطلق می‌تواند چاره کار باشد؛ این چنین عضلات ستون فقرات و کف لگن به شدت ضعیف شده و بعد از زایمان دردهای کمر و لگن را به وجود می‌آورند.

درد کمر و لگن بعد از زایمان طبیعی

درد پرینیوم از جمله دردهای بعد از زایمان طبیعی به شمار می آید. بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی را تجربه کرده اند، به دلیل پارگی با چنین دردی روبرو می شوند و بهتر است بدانید که ممکن است برای بهبود درد اپیزیوتومی هم بانوان با چنین دردی روبرو شوند، عضلات کف لگن به خطر منقبض شدن، شما را با دردهای ریز و درشت زیادی روبرو می کنند. دردهایی که در ناحیه پرینه به وجود می آیند از جمله انواع درد کمر و لگن بعد از زایمان به شمار می آید.

درد کمر و لگن بعد از سزارین

در مورد عوامل ایجاد کننده درد کمر و لگن پس از زایمان طبیعی مطالبی عنوان شد. اما بعد از عمل سزارین نیز ممکن است بیمار با دردهایی در این ناحیه روبه رو شود که این شرایط به عوامل مختلفی بستگی دارد. تغییرات هورمونی و اضافه وزن از جمله دلایل شایع برای ایجاد چنین دردهایی به شمار می آید. همچنین ایجاد عفونت پس از زایمان نیز در بروز چنین دردهایی نسبتاً شیوع دارد.
دلایل دیگری که در زایمان طبیعی مانند ضعف عضلات و سبک زندگی نامناسب نیز از جمله علل ایجاد دردهای نواحی تحتانی بدن مادر است. همچنین باید گفته شود که گاهی دردها به دلایل غیر شایع نیز مرتبط است. ممکن است که بسیاری از مادران تصور کنند که دردهای ناحیه لگن و کمر آنها بعد از عمل کاملاً طبیعی است، در صورتی که واقعاً این چنین نیست و باید نسبت به رفع آن، هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

نشست و برخاست نامناسب

معمولاً درد کمر و لگن بعد از زایمان نشانه ها و علائم خاصی دارد که می‌توان گفت هنگام نشستن و برخاستن این درد شدت بیشتری پیدا می کند؛ همچنین در نواحی مختلف بدن خصوصاً در حین انجام فعالیت‌های بدنی احساس درد افزایش پیدا کرده و این درد در حین رابطه جنسی و زناشویی هم بیشتر می‌شود.

تغییرات هورمونی و درد لگن و کمر در زنان

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بعد از زایمان طبیعی و سزارین درد کمر افزایش پیدا کند که تغییرات هورمونی یکی از مهم ‌ترین علت‌ ها به شمار می ‌آید. به هر حال در دوره بارداری شکم، ران و استخوان و لگن برای رشد جنین با یکدیگر هماهنگ شده و چند میلی‌ متر از یکدیگر جدا می‌شوند.
همچنین تغییرات هورمونی باعث شل شدن عضلات تحتانی خواهد شد که این شل شدگی ممکن است باعث از بین رفتن قدرت تحمل وزن عضلات شود. بنابراین یکی از دلایل عمده به وجود آمدن درد در ناحیه کمر و لگن زنان، حین بارداری و بعد از زایمان می تواند ضعیف شدن عضلات به دلیل تغییرات هورمونی باشد.

زایمان در حالت‌های سخت و دشوار

به جز تغییرات هورمونی، زایمان های سخت و طولانی هم می تواند باعث ایجاد درد کمر و لگن بعد از زایمان شوند و یکی از دلایل ایجاد درد کمر در قطعاً مواردی است که به آن اشاره کرده‌ایم. بهتر است بدانند که بعد از زایمان به خاطر اینکه به عضلات فشار بسیار زیادی وارد آمده است، فرد احتمالاً با درد کمر روبرو می‌شود، به این دلیل که در وضعیتی قرار می‌گیرد که هرگز این وضعیت را تجربه نکرده است.
به هر حال ممکن است در حین زایمان بدن در حالتهای نامناسبی قرار گیرد، خصوصاً آن دسته از افرادی که با زایمان های طبیعی روبرو شده‌ اند ممکن است به هنگام زور زدن و وارد آمدن فشار به عضلات برای خارج کردن کودک، دچار کشیدگی و یا گرفتگی هایی در عضلات خود شوند. این دردها به طور معمول با گذشت چند هفته و با استراحت از بین خواهد رفت، اما اگر طولانی مدت شد، ممکن است که در حین زایمان به عضلات آسیب جدی وارد شده باشد. در چنین شرایطی بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کرده تا درمانی مناسب برای رفع این درد در نظر گرفته شود.

قرار گرفتن در وضعیت‌های نامناسب بعد از زایمان

درد ناحیه کمر یک درد بسیار طبیعی بعد از زایمان محسوب می‌شود، اما وضعیتهای نامناسب همچون هنگام شیر دادن ناصحیح به نوزادان یکی دیگر از دلایلی است که بعد از زایمان دردهایی را به وجود می آورد. عمدتاً ۱۲ مرتبه شیردهی که هر کدام 10 دقیقه طول بکشد، می‌تواند درد کمر و لگن بعد از زایمان را به وجود آورد.
بغل کردن و نگه داشتن نوزاد در وضعیت های نامناسب را هم نباید به هیچ عنوان در ایجاد درد کمر نادیده گرفت. بنابراین همواره توصیه می‌شود که مادری که به تازگی وضع حمل نموده با برنامه ریزی صحیح بتواند ساعات استراحت خود را تنظیم کرده و از نشستن های بسیار طولانی به هنگام شیردهی یا هر فعالیت دیگر خودداری نماید.

افزایش وزن و ارتباط آن با درد کمر و لگن بعد از زایمان

به طور کلی افزایش وزن عامل ایجاد بسیاری از دردهای عضلانی می باشد. بسیاری از بانوان در دوران بارداری خود دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد که دردهای کمر و لگن را به دنبال خواهد داشت. همچنین بعد از زایمان افراد ممکن است با افزایش وزن روبرو شوند و این دردها تشدید گردند. این چاقی ها فشار زیادی را به نواحی لگن و نیز کمر وارد خواهند کرد. به همین دلیل است که اضافه وزن هم یکی از دلایل موجه برای ایجاد درد کمر و لگن بعد از زایمان به شمار می‌آید.
اضافه وزن یکی از مشکلات حاد دوره بعد از زایمان است که برخی از بانوان آن را جدی نمی‌گیرند. در صورتی که اگر به انجام ورزش های مناسب بپردازند، علاوه بر رسیدن به وزن ایده آل با مشکلات و ناراحتی های این چنینی روبرو نخواهند شد. همچنین توصیه می شود که در دوران بارداری از پرخوری و تعذیه نا مناسب اجتناب شود.

ضعف عضلات شکم در حین بارداری

ضعیف شدن عضلات شکم را به هیچ عنوان نادیده نگیرید، چرا که در حین بارداری رحم بزرگ شده و ضعیف شدن عضلات شکم باعث می شود تا تغییراتی در ساختار بدن به وجود آید. در این حالت عضلات کمر تحلیل پیدا کرده و عامل ایجاد دردهای نواحی کمر و لگن بعد از وضع حمل می شود.

خم و راست شدن بیش از حد و ایجاد درد کمر و لگن بعد از زایمان

خم شدن بیش از اندازه هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث ایجاد درد کمر و لگن پس از زایمان به شمار می آید. به هر حال مادران مجبور هستند که به صورت مداوم به شیر دادن نوزاد خود بپردازند و پوشک نوزاد را تعویض کنند. همین امر به درد کمر آنها بعد از زایمان ختم خواهد شد.

درمان درد کمر و لگن بعد از زایمان

قبل از اقدام به درمان، توصیه می شود که از روشهای پیشگیرانه ای مانند پرهیز از زیاد خواری و چاقی، انجام ورزش های سبک در حین بارداری، خوردن مکمل های تجویز شده توسط پزشک زنان و نیز پرهیز از ایستادن و نشستن های های طولانی توجه شود. همچنین قبلاً در مورد عوامل ایجاد کننده درد کمر و لگن پس از زایمان با شما صحبت کرده ایم. بهتر است بدانیم که راهکارها و روش‌ های درمانی زیادی وجود دارند، که شما با استفاده از این راهکارها می توانید به درمان درد کمر و لگن خود بعد از زایمان کمک کنید. این روش های درمانی شامل:

  • ♦ تقویت عضلات کف لگنی:
    سعی کنید تقویت کف لگن را از یاد نبرید؛ چراکه عضلات کف لگنی از جمله قسمت های بدن به شمار می‌آید که می‌تواند کاهش دهنده درد کمر و لگن پس از زایمان باشد. شما بعد از اینکه ۶ الی ۸ هفته از زایمان میگذرد، زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، پزشک عضلات کف لگن شما را بررسی خواهد کرد و در این شرایط، شما باید بدانید که چه راهکارهایی برای جلوگیری از یبوست مفید است.
    عمدتاً مصرف مایعات باعث می‌شود تا یبوست در کمترین حالت خود به وجود آید. سعی کنید زمانی که وارد دستشویی می شوید، به سمت جلو خم شده، آرنج را روی زانو قرار داده و روی پنجه پا بلند شوید، این حالت باعث باز شدن روده می شود و کمترین فشار به عضلات کف لگنی وارد می آید. معمولاً نگه داشتن نفس و بیرون دادن آن با سرعت، باعث می‌شود تا کف لگن تقویت نشده و همین امر باعث می شود تا شما درد لگن و کمر بیشتری را احساس کنید.
  • ♦ برنامه ورزشی منظم برای درمان درد کمر و لگن پس از زایمان:
    پیروی کردن از یک برنامه ورزشی منظم و مرتب، هم می‌تواند یکی دیگر از راه‌های درمانی درد کمر و لگن بعد از زایمان به شمار آید. متأسفانه بسیاری از بانوان که با درد کمر و لگن روبرو هستند، تحرک زیادی نداشته و همین امر باعث می‌شود که عضلات و مفاصل آن ها به شدت تضعیف شوند.
  • ♦ قرار گرفتن بدن در حالت های مناسب:
    سعی کنید بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید. به این دلیل که برخی از مادران در هنگام شیر دادن، بغل کردن و غذا دادن به نوزاد، استاندارد بدن خود را رعایت نمی کنند و همین امر باعث می شود که با درد کمر و لگن پس از زایمان روبرو شوند، قرارگیری بدن در حالت های درست می تواند به میزان قابل توجهی درد را کاهش داده و این خود یکی از قابل قبول ترین روش های درمانی با کمترین هزینه به شمار می آید.
  • ♦ رژیم غذایی مناسب:
    برخورداری از رژیم غذایی صحیح نیز نقش مهمی در درمان درد کمر و لگن پس از زایمان دارد. شما چنانچه تغذیه مناسبی نداشته باشید، تعادل بین نیازهای بدن و وزن خود را نمی توانید برقرار کنید و همین امر می‌تواند عضلات مفاصل و استخوان بندی شما را دچار مشکل کند. بدین ترتیب، سعی کنید با یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را به حالت طبیعی و نرمال برسانید تا با دردهای کمر و لگن بعد از زایمان روبرو نشوید.
  • ♦ ماساژ درمانی:
    در مورد ماساژ درمانی همه ما می‌دانیم که ماساژ درمانی در چه شرایطی می تواند چه دردهایی را تسکین دهد. ماساژ دادن بازوها و شانه ها و همچنین عضلات کمر و شکم همگی باعث می‌شود تا درد کمر و لگن پس از زایمان حمل کاهش پیدا کند. متاسفانه برخی افراد با فواید ماساژ آشنا نبوده و به همین دلیل توصیه ما این است که در این زمینه بیشتر تحقیق کنید. به طور کلی این روش باید به صورت کاملاً اصولی انجام پذیرد.
  • ♦ دارو درمانی:
    در برخی از موارد هم دارو درمانی گزینه ایده آلی برای درمان درد کمر و لگن بعد از زایمان به شمار می آید. بسیاری از داروهای مسکن همچون ایبوپرفن معمولاً گزینه های درمانی قابل قبولی به شمار می آیند. البته دارو ها به صورت موقت درد شما را کاهش می دهند و بهتر است به روش های دیگر درمانی، توجه کنید تا در طولانی مدت از شر این چنین دردهایی خلاص شوید. توجه شود که استفاده از هر گونه دارو در زمان بارداری و شیردهی می بایست تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

استفاده از فیزیوتراپی برای درمان درد کمر و لگن بعد از زایمان

فیزیوتراپی هم یکی دیگر از مواردی است که برای درمان درد کمر و لگن بعد از وضع حمل پاسخ مناسبی را ارائه می دهد. استفاده از روش های فیزیوتراپی باعث درمان و تقویت عضلات خواهد شد. فیزیوتراپ تمریناتی را آموزش می دهد که این تمرینات می ‌تواند به تسکین و بهبود درد کمر و لگن شما بپردازد.

سخن پایانی

در مورد عوامل ایجاد و درمان درد کمر و لگن بعد از زایمان با شما صحبت کرده ایم. بهتر است بدانید که بروز چنین دردهایی تقریباً طبیعی هستند ولی نکته ای که وجود دارد، راه های برطرف کردن آن است. به این دلیل که این دردها شاید رایج بوده ولی نباید آن ها را رها کرد. شما بدین ترتیب، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما در این مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید