کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد لگن در بارداری

درد لگن در بارداری، به سبب از بین رفتن تعادل عضلات، افزایش وزن و مشکلات سیستم گوارش

همه ما به خوبی می‌دانیم که دوران بارداری، یکی از بهترین دورانی است که هر مادری در زندگی خود آن را تجربه می‌کند. اما همزمان با سپری شدن این دوران زیبا و شگفت انگیز، ممکن است دردهایی نیز برای مادران به وجود آید و درد لگن یکی از شایع‌ترین نوع آن‌ها به شمار می‌رود. درد لگن در بارداری در بسیاری از مواقع کاملاً طبیعی است و اصلی‌ترین علت بروز آن، تغییراتی است که در فیزیک و جسم مادر به وجود می‌آید. اما گاهی اوقات نیز این درد، ممکن است غیر طبیعی بوده و نشان دهنده وجود یک مشکل در جسم مادر باشد. در هر صورت باید با مراجعه به یک بهترین دکتر متخصص لگن در تهران، علت درد استخوان لگن در بارداری را جویا شد و برای درمان آن فکری کرد.

 

درد لگن در بارداری

 

 

علت بروز درد لگن در بارداری چیست؟

جسم مادر در دوران بارداری، باید خود را با تغییراتی که در حال رخ دادن است هماهنگ کند. بخشی از این تغییرات، سازگاری شکم و لگن با تغییرات فیزیکی است که در اثر رشد جنین در رحم به وجود می‌آید. در این گونه مواقع است که فرد با درد استخوان لگن در بارداری مواجه می‌گردد. البته در همان قدم‌های اولیه نمی‌توان تشخیص داد که آیا لگن درد در دوران بارداری طبیعی است یا خیر؟ در این گونه مواقع، تنها یک متخصص زنان و زایمان می‌تواند تشخیص درستی از علت تجربه درد‌های ناخوشایند لگن در بارداری داشته باشد. ما نیز در این مقاله، به صورت خلاصه در مورد علت درد لگن در بارداری و راهکارهایی برای درمان آن با شما صحبت می‌کنیم.
پس علاوه بر این که به متخصص خود مراجعه می‌کنید، مطالبی که در ادامه ذکر می‌کنیم را نیز بخوانید تا با اصلی‌ترین علت درد لگن در بارداری آشنا شوید:

  • ♦ افزایش وزن
    معمولاً خانم‌ها با شروع دوران بارداری در زندگی خود، با افزایش وزن مواجه می‌شوند. افزایش وزن به همراه رشد جنین، باعث ایجاد فشار مضاعفی بر روی مفاصل و رباط‌های لگن می‌شود. به همین علت است که برخی از خانم‌ها با درد لگن در ماه 7 بارداری مواجه می‌شوند و این درد تا هنگام زایمان هر روز بیشتر از قبل می‌شود. در واقع این فشار درد فراوانی در قسمت لگن، کم و کشاله ران به وجود می‌آورد؛ علاوه بر این، با رشد جنین در طول ماه های بارداری، عصب لگن نیز تحت فشار قرار گرفته و باعث ایجاد درد لگن در درران بارداری در ماه های اول تا آخر می‌شود.
  • ♦ تغییرات هورمونی
    بسیاری از پزشکان عقیده دارند علت لگن درد در اوایل بارداری، به سبب تغییراتی است که در هورمون‌های بدن زنان به وجود می آید. در واقع این هورمون‌ها با تغییرات خود موجب می‌شوند که رباط‌ها و عضلات لگن شل شوند. این موضوع به مادر کمک می‌کند تا در هنگام زایمان، وضع حمل راحت‌ترین را تجربه کند. اما با این وجود، شل شدن رباط‌ها باعث ایجاد بی ثباتی مفاصل و درد در این قسمت می‌گردد. معمولاً علت درد لگن درد ماه چهارم بارداری به بعد نیز می‌تواند به علت همین تغییرات هورمونی رخ دهد.
  • ♦ از بین رفتن تعادل عضلات
    همزمان که وزن جنین در رحم مادر افزایش پیدا می‌کند، عضلات و رباط‌هایی که در قسمت لگن قرار دارند، به حالت کشیده درآمده و تعادل خود را از دست می‌دهند. درد لگن در ماه 8 بارداری ممکن است به علت چنین موضوعی به وجود آمده و باعث ایجاد ناراحتی برای خانم‌ها گردد. همزمان که بارداری به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، این عدم تعادل را در قسمت‌هایی مانند لگن، ران و کشاله ران مشاهده خواهیم نمود که درد فراوانی به همراه دارند.
  • ♦ مشکلات سیستم گوارش
    شاید برای شما نیز عجیب باشد، اما یکی از مهم‌ترین علت درد لگن در بارداری، اختلالات سیستم گوارشی است. در واقع با افزایش میزان ترشح هورمون‌هایی مانند پروژسترون، عملکرد سیستم گوارش کندتر از همیشه می‌گردد. به همین سبب، مادران باردار با نفخ، گاز و درد فراوان مواجه می‌شوند. در برخی از مواقع، این درد در قسمت لگن نیز احساس می‌شود. معمولاً درد لگن در ماه 9 بارداری به همین سبب رخ می‌دهد و برخی از مادران آن را با درد زایمان اشتباه می‌گیرند.
  • ♦ عفونت مجاری ادراری
    خانم‌ها ممکن است در دوران بارداری خود با مشکل عفونت‌های مجاری ادراری رو به رو شوند. شاید احساس درد لگن در هفته 11 بارداری یا سایر روزهای این دوران، به سبب عفونت مجاری ادراری باشد. البته در این گونه مواقع، علاوه بر درد لگن، با علائم دیگری نیز مواجه خواهید شد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس سوزش و خارش در هنگام ادرار کردن و دردهای زیر شکم اشاره نمود.
  • ♦ انقباضات براکستون هیکس
    ممکن است درد ناراحت کننده در نواحی لگن در ماه آخر بارداری، به خاطر گرفتگی براکستون هیکس باشد. فراموش نکنید که اگر با سفتی و درد لگن در ماه‌های آخر مواجه شدید و این موضوع به صورت پشت سر هم تکرار شد، ممکن است یکی از علائم انقباضات زایمان باشد. در صورتی که این انقباضات در هفته بیستم بارداری رخ داد، بدانید که با مشکلاتی مانند کم آبی مواجه شده‌اید. شما می‌توانید با نوشیدن میزان کافی از آب، درد لگن در بارداری در این مقطع را از بین ببرید. اما فراموش نکنید که اگر این درد و انقباضات در طول یک یا دو ساعت به میزان 4 بار تکرار شد، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

زمان آغاز درد لگن در بارداری

یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی از خانم‌ها به وجود آید این است که درد لگن در بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچ زمان دقیقی را برای بروز چنین دردی نمی‌توان مشخص کرد. برخی از خانم‌ها در ماه‌های ابتدایی بارداری با این مشکل مواجه می‌شوند و برخی دیگر ممکن است درد لگن در هفته 37 بارداری را نیز تجربه کنند. در ادامه مطلب، سعی می‌کنیم به طور جزئی‌تر در مورد لگن درد در این دوران حساس از زندگی خانم‌ها صحبت کنیم:

  • ♦ درد در ماه‌های ابتدایی بارداری: برخی از خانم‌ها از همان ابتدای بارداری، درد لگن را تجربه یم‌کنند و این فرایند ممکن است تا ماه‌ها به طول انجامد. پزشکان عقیده دارند درد لگن در بارداری و هفته‌ای اول آن، به سبب تغییرات هورمونی در بدن مادر به وجود می‌آید.
  • ♦ درد در ماه‌های میانی بارداری: در این گونه مواقع ممکن است خانم‌ها با درد لگن در ماه پنجم بارداری مواجه شوند. معمولاً در این دوران جنین با رشد بیشتری مواجه شده و وزن بدن مادر افزایش پیدا می‌کند. شاید همین موضوع یکی از اصلی‌ترین علت درد استخوان لگن در بارداری به شمار رود.
  • ♦ درد در ماه‌های پایانی بارداری: معمولاً بسیاری از خانم‌ها با درد لگن در هفته 38 بارداری مواجه می‌شوند و این موضوع می‌تواند به سبب بزرگ شدن جنین و ایجاد فشار به عضلات و استخوان لگن رخ دهد.

چه زمانی برای درد لگن در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

درد لگن در شش ماهگی بارداری و همچنین ماه‌های قبل و بعد از آن می‌تواند کاملاً طبیعی باشد؛ اما به هر حال نباید آن را نادیده گرفت و با مشاهده هر علامت مشکوک دیگری، باید متخصص خود را از موضوع با خبر کرد. شاید برای بسیاری از مادران باردار این سوال به وجود آید که چه زمانی برای درد لگن در بارداری باید به پزشک مراجعه کنیم؟ مواردی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند به شما در یافتن پاسخ این سوال کمک کند:

  • ♦ اگر به همراه درد لگن، علائمی مانند تب و لرز را نیز تجربه می‌کنید.
  • ♦ اگر درد لگن شما تا قسمت زیر شکم و کمر نیز امتداد پیدا می‌کند.
  • ♦ اگر درد شما همچنان ادامه دار است و حتی با استراحت نیز برطرف نمی‌شود.
  • ♦ اگر درد لگن شما با ترشحات آبکی به رنگ سبز یا ترشحات خونی همراه است.
  • ♦ اگر در هنگام دفع ادرار، دچار سوزش می‌شوید.
  • ♦ اگر دچار لکه بینی و خونریزی شده‌اید.
  • ♦ اگر احساس می‌کنید حرکت جنین در رحم شما کمتر از قبل شده است.

روش های درمان درد لگن در بارداری

اگر شما با درد لگن در هفته 12 بارداری یا سایر هفته‌ها و ماه‌های بارداری مواجه شده‌اید، باید در اولین فرصت به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. چنین پزشکی با بررسی‌های دقیق و کامل، به شما خواهد گفت که آیا تجربه این درد طبیعی است یا خیر؟ در صورتی که پزشک به این تشخیص رسید که درد لگن در بارداری کاملاً طبیعی است، ممکن است راهکارهایی را برای کاهش این درد برای شما تجویز نماید. همچنان با ما همراه باشید تا به شما بگوییم با رعایت چه مواردی می‌توانید درد لگن در هفته یازدهم بارداری یا سایر روزهای بارداری خود را کاهش دهید:

  • ♦ دوش آبگرم
    هر چند درد لگن در هفته 33 بارداری بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است، اما شما می‌توانید با یک دوش آب گرم، این درد را به میزان فراوانی تسکین دهید. دوش آب گرم موجب آرام شدن عضلات بدن و به خصوص لگن شده و به شما کمک می‌کند تا دوباره انرژی و توان از دست رفته خود را به دست آورید.
  • ♦ کفش مناسب
    فراموش نکنید که شما برای در امان ماندن از لگن درد در دوران بارداری خویش، هرگز نباید اقدام به پوشیدن کفش بلند کنید. کفش پاشنه بلند به خصوص در دوران بارداری، فشار مضاعفی به عضلات لگن شما وارد نموده و درد شدیدی را با خود به همراه می‌آورد.
  • ♦ خواب راحت
    شما باید در دوران بارداری، به خواب و استراحت خود اهمیت دهید؛ اگر شما یک الگوی مناسب برای خواب داشته باشید، قوس کمر شما به خوبی حفظ شده و هیچ فشاری به استخوان و عضلات لگن شما وارد نمی‌شود.
  • ♦ ورزش سبک
    هر چند شما در دوران بارداری خود هرگز نباید فعالیت‌های سنگین ورزشی داشته باشید، اما این بدان معنی نیست که به طور کامل ورزش را از برنامه روزانه خود حذف کنید. گاهی اوقات دردی که در قسمت کمر و لگن خود احساس می‌کنید، به آن سبب است که در طول روز به اندازه کافی تحرک ندارید. بنابراین شما باید به آرامی ورزش‌های سبک و اصولی را آغاز کنید. بهترین تمرینات ورزشی که برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود، پیاده روی، تمرینات کششی و… می‌باشد. این حرکات ساده نه تنها به سلامتی شما کمک فراوانی می‌کند، بلکه استرس را نیز از شما دور می‌کند.
  • ♦ خودداری از بلند کردن اجسام سنگین
    یکی دیگر از مهم‌ترین پارامترهایی که شما را از درد لگن در بارداری در امان نگه می‌دارد، پرهیز از بلند کردن بارهای سنگین است. اگر شما در این دوران حساس از زندگی خود، اقدام به بلند کردن بارهای سنگین و بیش از توان خود نمایید، به عضلات شکم و لگن شما فشار بسیار زیادی وارد می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید دوران بارداری خود را به سلامت و بدون هیچ مشکلی سپری کنید، به این توصیه ساده و کاربردی عمل کنید.
  • ♦ فیزیوتراپی و طب سوزنی
    گاهی اوقات پزشکان به بیمارانی که بیش از اندازه از لگن درد در دوران بارداری رنج می‌برند، تمرینات فیزیوتراپی یا طب سوزنی را پیشنهاد می‌کنند. البته فراموش نکنید که هرگز نباید به صورت خودسرانه به سراغ امتحان کردن این روش‌ها بروید. بهتر است که پزشک شما از این موضوع با خبر باشد و منعی در انجام تمرینات فیزیوتراپی و طب سوزنی مشاهده نکند.
  • ♦ تکنیک‌های آرام سازی
    گاهی اوقات علت لگن درد در اوایل بارداری و همچنین تمام دوران آن، از استرس نشأت می‌گیرد. به هر حال مادران در این دوران همواره با استرس و اضطراب فراوانی در زمینه سلامتی خود و سلامتی جنین مواجه هستند. در این گونه مواقع می‌توان با استفاده از تکنیک‌های آرام سازی ذهن، تا حدود زیادی درد لگن را تسکین داد. بنابراین شما در این دوران باید اموری مانند مدیتیشن، یوگا، نوشیدن آب به میزان کافی، گوش دادن به موسیقی آرامشخبش و… را در برنامه روزانه خود جایگزین نمایید.

هنگامی که درد لگن در بارداری خطرناک می‌ شود

هر چند درد لگن در بارداری تا حدود بسیار زیادی طبیعی است، اما در برخی از مواقع نیز ممکن است نشان دهنده یک موضوع خطرناک و کاملاً جدی باشد. در ادامه مطلب به شما خواهید گفت که احساس لگن درد در دوران بارداری، چه زمانی خطرناک می‌شود:

  • ♦ سقط جنین: گاهی اوقات درد لگن به خصوص در ماه‌های اول بارداری، نشانه‌ای از سقط جنین است. این درد معمولاً شدید بوده و با خونریزی نیز همراه است.
  • ♦ زایمان زودرس: در برخی از مواقع، درد لگن در ماه های آخر بارداری، نشان دهنده زایمان زودرس است. این دردها معمولاً به صورت رفت و برگشت رخ می‌دهند و در هفته‌های قبل از هفته سی و هفتم به وجود می‌آیند.
  • ♦ بارداری خارج از رحم: برخی از خانم‌ها دچار بارداری خارج از رحم می‌شوند و علامت آن را با درد لگن احساس می‌کنند. در این گونه مواقع، تخمک در قسمتی غیر از رحم بارور شده و به رشد خود ادامه می‌دهد. این نوع بارداری برای سلامتی مادر بسیار ضرر دارد و باید به سرعت توسط متخصص زنان بررسی شود.
  • ♦ جدا شدن جفت: همان گونه که می‌دانید، جفت یکی از منابع اصلی است که جنین در 9 ماه زندگی خود در رحم مادر، اکسیژن و مواد مغذی را از آن به دست می‌آورد. گاهی اوقات جفت از دیواره رحم جدا می‌شود و این موضوع با درد شدید لگن در دوران بارداری خود را نشان می‌دهد. فراموش نکنید که چنین اتفاقی بسیار خطرناک است و باید به سرعت موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

سخن پایانی

بارداری یکی از حسا‌ترین دوران‌هایی است که بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. در این دوران علاوه بر حفظ سلامت جسمی و روحی خویش، باید به سلامتی جنین نیز اندیشید و او را از خطرات مختلف در امان نگه داشت. به سبب تغییرات فراوانی که جسم مادر در این دوران با آن مواجه می‌شود، ممکن است با دردها و ناراحتی‌هایی روبرو شود. درد لگن در بارداری یکی از همین دردهاست که در میان بسیاری از خانم‌ها شایع است.
ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم علت‌های بروز چنین دردی را بررسی نموده و به روش‌های درمان آن اشاره کنیم. همچنین شما را با علائم خطر این بیماری آشنا کرده و اطلاعاتی نیز در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. فراموش نکنید که در صورت ادامه دار شدن و شدید بودن این درد، حتماً به پزشک متخصص خود مراجعه نموده و از سلامت خود و جنینی که در رحم می‌پرورانید، اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید