کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان گیاهی پوکی استخوان شدید

درمان گیاهی پوکی استخوان شدید؛ با استفاده از روش‌های خانگی و طب سنتی

با گذشت زمان امکان بروز مشکلات استخوانی افزایش می یابد و از مشکلات رایج، پوکی استخوان است. پوکی استخوان با تراکم استخوان کم و تحلیل رفتن استخوان خود را نشان می دهد که در نهایت سبب افزایش شکنندگی استخوان می گردد. انواع درمان گیاهی پوکی استخوان شدید در کشورهای مختلف استفاده می شود. این درمان‌های دارویی گیاهی، اثر کمی داشته و برای استفاده طولانی‌ مدت نسبت به داروهای شیمیایی مناسب ‌تر خواهند بود. راهکارهایی گیاهی برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان وجود دارد که نسبت به روش های شیمیایی، عوارض کمتری به همراه خواهند داشت.

 

درمان گیاهی پوکی استخوان شدید

 

 

قوی‌ترین داروی پوکی استخوان

پوکی استخوان یک خطر عمده برای سلامتی محسوب می شود که جمعیت وسیعی را تحت تاثیر قرار داده است. پوکی استخوان خطر شکستگی استخوان هاب بدن را افزایش خواهد داد. برای مهار پوکی استخوان کل فیتواستروژن‌ ها شامل ایزوفلاون‌ها، لیگنین‌ها، فلاونوئیدها و کومستان ‌ها که شباهت ‌های ساختاری بالایی با استروژن‌ ها دارند مفید خواهند بود.
تحقیقات نشان داده است که داروهای پوکی استخوان روند پوکی را با از بین بردن سلول های استخوان کاه کاهش خواهند داد. همچنین سبب می‌شوند سلول های استخوان ساز یا استئوبلاست ها استخوان های جدید بسازند. عارضه پوکی استخوان، سبب شکننده شدن استخوان‌ها و کاهش تراکم استخوان می گردد که در نهایت به تضعیف استخوان‌ها منجر خواهد شد.
پوکی استخوان سبب افزایش احتمال خطر شکستگی دنده‌‌ها، لگن و مهره ‌های ستون فقرات خواهد شد. روش های درمانی مختلفی برای پیشگیری و درمان این عارضه توسط پزشکان توصیه می شود. این روش ها با توجه به شرایط فردی توصیه شده و برای همه افراد نمی توان از یک روش مرجع استفاده نمود و باید این درمان‌ها زیر نظر پزشک متخصص ارتوپدی صورت گیرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.
همچنین داشتن سبک زندگی و عدم استعمال دخانیات می تواند در کاهش پوکی استخوان ها موثر باشد. برای توضیح درمان گیاهی پوکی استخوان شدید و بهترین و قوی‌ترین داروی پوکی استخوان با ما همراه باشید.
قوی‌ترین داروی پوکی استخوان توصیه شده توسط پزشکان شامل موارد زیر است:

بیس فسفونات

  • ♦ مزایا: بیس فسفونات سرعت از بین رفتن استخوان و خطر شکسته شدن استخوان ها را کاهش خواهد داد.
  • ♦ معایب: این دارو ها سبب تحریک مری و معده شده و فرد پس از مصرف این قرص ها نباید تا مدتی دراز بکشد.

فورتئو (تری پاراتاید)

تزریق تری پاراتاید راه درمان پوکی استخوان بوده و به صورت مستقیم سلول‌هایی را که مسئول تراکم استخوان هستند مورد هدف قرار خواهد داد.

  • ♦ مزایا: بر اساس تحقیقات انجام شده تری پاراتاید از بیس فسفونات ها موثرتر بوده و به میزان قابل توجهی تراکم استخوان را در ستون فقرات بهبود خواهد بخشید.
  • ♦ معایب: طبق تحقیقات انجام شده مصرف فورتئو در دوزهای بالا، خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان استخوان را به همراه خواهد داشت. با وجود این که این سرطان نادر بوده، اما این دارو باید 2 تا 3 سال مصرف گردد.

داروهای شبه استروژن

داروی رالوکسیفن مانند استروژن از پوکی استخوان جلوگیری کرده و آن را درمان خواهد کرد.

  • ♦ مزایا: این دارو خطر شکستگی ستون فقرات را کاهش می دهد.
  • ♦ معایب: معمولا مصرف این دارو برای ستون فقرات توصیه می شود و سبب کاهش خطر شکستگی استخوان های دیگر نمی شود. عوارض جانبی این دارو شامل گرگرفتگی، گرفتگی عضلات پا، درد مفاصل و خطر لخته شدن خون و سکته می شود.

قرص پوکی استخوان خارجی

پوکی استخوان، عارضه‌ای است که استخوان‌ ها را مستعد شکنندگی می نماید. در طول زمان بافت استخوان‌ های پیر، از بین رفته و با استخوان جدید جایگزین خواهند شد. بعد از سن ۳۵-۳۰ سالگی، استخوان‌ ها تراکم خود را از دست خواهند داد، زیرا استخوان‌ های پیر سریع ‌تر از اینکه با استخوان‌ های جدید جایگزین شوند، از بین خواهند رفت.
زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان می باشند، زیرا بعد از یائسگی، با سرعت بیشتری، استخوان‌ ها از بین خواهند رفت به همین جهت استفاده از قرص پوکی استخوان خارجی توصیه می شود. آلندرونیت یا آلندرونیک اسید متعلق به گروهی از داروها به نام بیس فسفونات‌ ها است که سرعت از بین رفتن استخوان قدیمی را کاهش داده و هم زمان، بدن نیز به ساختن استخوان جدید ادامه داده و تراکم استخوان بالا خواهد رفت.

درمان پوکی استخوان به روش گیاهی

پوکی استخوان با تراکم استخوان کم و تحلیل رفتن استخوان خود را نشان می دهد، که در نهایت سبب افزایش شکنندگی استخوان و در نتیجه شکستگی استخوان می‌ گردد. این بیماری یک خطر عمده برای سلامتی می باشد که افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. هدف از استفاده از روش ‌های گیاهی، کاهش عوارض دارو می باشد. اما باید توجه داشت که پیش از مصرف داروهای گیاهی با پزشک متخصص مشورت گردد.
از منابع طبیعی برای مقابله با مشکل پوکی استخوان میتوان ایزوفلاون ‌ها، لیگنین ‌ها، فلاونوئیدها و کومستان‌ ها را نام برد که درصد شباهت‌ های ساختاری بالایی با استروژن ‌های طبیعی یا مصنوعی خواهند داشت. فیتواستروژن‌ ها نتایج مشابهی را در بافت‌ های مختلف نشان داده و جهت درمان گیاهی پوکی استخوان شدید استفاده می گردند. معمولا درمان گیاهی پوکی استخوان شدید نسبت به داروهای سنتز شده شیمیایی مناسب ‌تر خواهند بود.

  • ♦ سویا: دانه های سویا مقادیر قابل توجهی از مواد غذایی مفید مانند پروتئین ها و فلاوینوئیدها را دارا هستند. دانه‌های سویا اثر قابل توجهی بر متابولیسم استخوان در خانم های یائسه داشته و یک روش مفید در پیشگیری و درمان پوکی استخوان پس از یائسگی می باشند.
  • ♦ بابچی یا پسورالیا: بابچی یا پسورالیا داروی گیاهی توصیه شده برای پوکی استخوان شدید میباشد. تحقیقات نشان داده است این گیاه دارای اثر استروژنی قوی بوده و میوه‌ های آن برای شکستگی، نرمی و پوکی استخوان موثر خواهند بود.
  • ♦ مریم گلی: گیاه مریم گلی دارای خاصیت ضد انعقاد، باز کننده عروق، افزایش جریان خون و ضد التهابی می‌باشد. در تحقیقات فیتوشیمیایی ترکیبات اصلی این دسته از گیاهان دارویی شامل تانشینون ‌ها و فنولیک‌‌ها می باشد. این ترکیبات به عنوان بهترین درمان گیاهی پوکی استخوان شدید شناخته می گردند.
  • ♦ Drynaria Fortunei: این گیاه نوعی سرخس است و برای درمان بیماری های زنانه مانند التهاب، تصلب شرایین، چربی خون و پوکی استخوان توسط پزشکان توصیه می شود.
  • ♦ مصرف لبنیات: افراد مبتلا به پوکی استخوان، باید روزانه منابع اصلی و مکمل کلسیم مانند ماست، شیر، دوغ، کره، کشک و… را مصرف نمایند. استفاده از این روش از بدن در برابر سایر بیماری ها محافظت و نیاز بدن به دریافت مکمل‌های دارویی را کاهش خواهد داد.
  • ♦ دمنوش گزنه: از روش های درمان گیاهی پوکی استخوان شدید ، استفاده از گزنه می باشد. گیاه گزنه مواد معدنی مفیدی داشته که برای سلامت استخوان ها مفید می باشد. برای بهره مندی ازخواص گزنه می توان گیاه گزنه را به صورت دم کرده استفاده کرد. مصرف روزانه این دمنوش برای تقویت و استحکام استخوان ها توسط پزشکان توصیه می شود.
  • ♦ مصرف تخم گشنیز برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان: تخم گشنیز حاوی مواد معدنی دیگری از جمله منگنز، منیزیم و آهن است که برای درمان پوکی استخوان توصیه می شوند. علاوه بر خواص شناخته شده تخم گشنیز در درمان بیماری ها ، به بهترین درمان پوکی استخوان با داروهای گیاهی معروف است.

روش های درمان پوکی استخوان بسیار متنوع خواهد بودداشتن رژیم غذایی مناسب از جمله لبنیات و گیاهانی که در این مقاله به آن ها اشاره شد و پرهیز از مصرف نوشابه و کافئین زیاد نیز در درمان پوکی استخوان موثر هستند.

شیوه‌های رایج درمان گیاهی پوکی استخوان شدید کدام است؟

انواع داروی گیاهی برای پوکی استخوان شدید توسط متخصصین طب فیزیکی توصیه شده است. با افزایش سن، امکان بروز مشکلات مربوط به استخوان از جمله پوکی استخوان افزایش خواهد یافت. با توجه به این که پوکی استخوان به طور کامل درمان نخواهد شد، اما بااستفاده از روش‌های گیاهی و کمک درمانی می‌توان از پیشرفت آن تا حدزیاید جلوگیری نمود.
روش‌ های طبیعی مختلفی در جلوگیری از بروز پوکی استخوان موثر خواهند بود. لازم به ذکر است در درمان گیاهی پوکی استخوان شدید مصرف برخی از داروهای گیاهی در کاهش یا توقف پوکی استخوان موثر هستند. در ادامه به شرح انواع داروی گیاهی برای پوکی استخوان شدید می پردازیم.

  • ♦ شبدر قرمز:
    شبدر قرمز دارای ترکیباتی مشابه استروژن است که در محافظت از استخوان کمک کننده خواهند بود. ممکن است ترکیبات موجود در شبدر قرمز مثل استروژن با برخی از داروها تداخل داشته و برای برخی از افراد مشکل ساز باشد. بنابراین قبل از مصرف باید با پزشک مشورت نمود زیرا ممکن است سبب بروز عوارض جانبی گردد.
  • ♦ سویا:
    سویا دارای ترکیباتی مشابه استروژن است که در حفظ سلامت استخوان‌ ها موثر خواهد بود. بهتر است پیش از مصرف سویا به خصوص افراد مبتلا به سرطان سینه با پزشک در این مورد مشورت نمایند.
  • ♦ گیاه دم اسب:
    این گیاه خواص در بازسازی استخوان ها می تواند موثر باشد و به دلیل ترکیبات موجود در آن از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. گیاه دم اسب باید با مقدار کافی آب مصرف شود زیرا ممکن است با الکل، چسب نیکوتین و داروهای ادرار آور تداخل پیدا کند.
  • ♦ شیر بادام:
    به دلیل غنی بودن بادام از کلسیم،این ماده برای محافظت از استخوان ‌ها در برار پوکی استخوان توصیه اکید می شود. برای درست کردن شیر بادام، مقداری بادام را به مدت یک شب در آب خیسانده و بعد بادام ‌ها را آسیب کرده و با شیر مخلوط نمایید.
  • ♦ سرکه سیب:
    سرکه سیب به دلیل دارا بودن کلسیم، منیزیم و پتاسیم که مواد موردنیاز استخوانها هستند برای درمان پوکی استخوان توصیه میشود. بهتر است سرکه سیب را با آب گرم مخلوط و یک مرتبه در طول روز میل شود.
  • ♦ آویشن:
    آویشن یک گیاه دارویی می‌باشد که از قدیم مورد استفاده قرارمیگرفته است. آویشن در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود مشکلات تنفسی نیز موثر است. ترکیب آویشن با مریم‌گلی قرمز و رزماری نیز تاثیر آن را چند برابر میکند. باید توجه داشت که مصرف زیاد این گیاه میتواند با عوارض جانبی همراه باشد. همچینین استفاده از آویشن برای افراد مبتلا به مشکلات خونریزی و هورمونی توصیه نمیشود. مصرف این گیاه در افرادی که به اورگانو، مریم‌گلی و اسطوخدوس حساسیت دارند سبب آلرژی میگردد.
  • ♦ زردچوبه:
    از آنجاییکه زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی میباشد به همین دلیل در طب سنتی کاربردهای مختلفی دارد. زردچوبه در درمان مشکلات قاعدگی، آرتریت و مشکلات گوارشی نیز توصیه شده است. ماده‌ فعال موجود در زردچوبه، کورکومین در بهبود تراکم استخوان موثر خواهدبود. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل کورکومین به مدت 6 ماه در بهبود تراکم استخوان میتواند بسیار کمک کننده باشد. مصرف زردچوبه به میزان زیاد یا بیش از 12 ماه ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. همچنین زردچوبه در افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی، دیابت و مشکلات کیسه‌ صفرا هستند ممکن است مشکلساز باشد.

درمان گیاهی پوکی استخوان شدید و تغذیه

  • ♦ مکمل های ویتامین D:
    در صورت عدم وجود ویتامین به مقدار کافی، بدن قادر به جذب کلسیم به اندازه کافی نبوده و با علائمی مانند بی ‌حوصلگی، درد مفاصل و مشکلات گوارشی همراه است. مصرف این ویتامین به میزان کافی در روند کاهش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان موثر خواهد بود.
  • ♦ منیزیم:
    مصرف منیزیم در افراد مبتلا به پوکی استخوان دارای اهمیت فراوانی است زیرا در جذب کلسیم خواهد بود. کمبود منیزیم با مصرف دانه‌ های گیاهی، میوه‌ های خشک و مکمل منیزیم قابل است شود.
  • ♦ تغییر در رژیم غذایی:
    مصرف زیاد پروتئین های حیوانی، کافئین، مواد غذایی فرآوری شده و شکر در افزایش اسیدیته خون که برای سلامت استخوان ‌ها مضر است نقش دارد. به همین جهت باید از رژیم غذایی حاوی مواد طبیعی استفاده گردد. مصرف میوه‌ ها و سبزیجات سبب افزایش ریزمغذی ‌ها و مواد فیتوشیمیایی مهم که برای بازسازی استخوان مفید هستند در بدن می گردد.
    تحقیقات نشان داده مصرف نمک می ‌تواند بر سطح کلسیم بدن تاثیر داشته و سدیم اضافی و همچنین کلسیم از طریق ادرار دفع می‌ گردند. وجود مقادیر زیاد کلسیم در ادرار سبب ایجاد سنگ کلیه شده و کم بودن میزان کلسیم در بدن سبب پوکی استخوان می گردد. مصرف مواد غذایی مانند چیپس، گوشت فرآوری شده، غذاهای از پیش تهیه شده و نان سفید باید کاهش داه شوند.
  • ♦ مصرف کلسیم:
    مصرف کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ ها ضروری است. افراد دارای مشکلات تغذیه، افراد مسن دارای محدودیت در رژیم غذایی و اشخاص مبتلا به مصرف مواد مخدر، در معرض کمبود کلسیم قرار داشته که داشتن رژیم غذایی متنوع در کاهش احتمال کمبود کلسیم موثر می باشد. مصرف مکمل کلسیم سبب افزایش تراکم مواد معدنی استخوان شده و خطر شکستگی کاهش خواهد یافت. بنابراین حفظ سلامت استخوان تنها با افزایش مصرف کلسیم کافی نبوده و به اقدامات بیشتری در این زمینه نیاز خواهد بود.

سخن پایانی

داروی گیاهی پوکی استخوان شدید، میتواند یک جایگزین مناسب برای داروهای شیمیایی پوکی استخوان باشند. در صورتی که به دنبال درمان گیاهی پوکی استخوان شدید هستید، مصرف داروی گیاهی برای پوکی استخوان شدید بسته به وضعیت سلامت فردی شیوه خوبی برای درمان‌ خواهد بود. توصیه می شود پیش از مصرف مکمل ‌ها، درباره میزان مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.
توصیه می شود افراد با توجه به شرایط خود از شیوه های درمانی مناسب برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان استفاده نمایند. در صورت داشتن علائم پوکی استخوان و یا به منظور پیشگیری از ابتلا به این عارضه توصیه می شود به پزشک متخصص ارتوپدی در کلینیک های تخصصی مراجعه شود. مراجعه زودهنگام علاوه بر تسریع روند درمانی و کاهش هزینه‌های درمانی، از بروز عوارض جدی در آینده جلوگیری خواهدکرد.

دیدگاهتان را بنویسید