کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کمر و لگن و پا

درد کمر و لگن و پا؛ راه حل هایی موثر برای درمان این عارضه

بدون شک تمامی ما انسان‌ها دوست داریم با داشتن یک جسم و ذهن سالم و شاداب، به تمام امور روزانه خود رسیدگی نموده و به زندگی ادامه دهیم.‌ اما گاهی اوقات دردهایی در برخی از قسمت‌های جسم به وجود می‌آیند که فرد را از کار و زندگی می‌اندازند و لذت حتی یک پیاده روی ساده را از او دریغ می‌کنند. درد کمر و لگن و پا از همین دردهاست که بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است و گاهی علت وجود آن را نمی‌دانیم. در این گونه مواقع است که بهترین دکتر متخصص لگن در تهران می‌تواند در زمینه تشخیص و درمان این بیماری به ما کمک فراوانی می‌نماید. ما نیز در این مقاله، اطلاعاتی را پیرامون بیماری‌ها مربوط به کمر، لگن و پا را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

درد کمر و لگن و پا

آیا شما هم با درد کمر و لگن و پا مواجه هستید؟

اگر بخواهیم به یکی از شایع‌ترین دردهایی که این روزها بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اشاره کنیم، بدون شک از درد کمر و لگن و پا نام خواهیم برد. می‌دانید که این روزها سبک زندگی بسیار از ما انسان‌ها تغییر کرده و دیگر مانند سابق از غذاهای سالم استفاده نمی‌کنیم و تحرک لازم را نداریم. مصرف غذاهای ناسالم، ما را مستعد بیماری‌هایی مانند چاقی نموده است که باعث ایجاد فشار زیادی به کمر و پا می‌شود. همچنین به سبب آن که تحرک چندانی نداریم و ورزش جایگاه خاصی در زندگی ما ندارد، ممکن است با آسیب‌هایی در قسمت لگن خود مواجه شویم.
البته این تنها یک سوی ماجراست؛ چرا که آسیب‌هایی مانند تصادفات، ضربه در هنگام فعالیت‌های ورزشی، بیماری‌های التهابی، عفونت‌ها و… نیز ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت کمر، لگن و پا شود. در بسیاری از موارد، تشخیص این موضوع که علت درد لگن، کمر و پا از چیست، سخت و دشوار است. به همین سبب است که باید به یک متخصص حاذق و برجسته ارتوپد مراجعه نمایید تا با معاینات دقیق و انجام آزمایشات و عکسبرداری، به شما بگوید که منشاء اصلی این دردها چه هستند و چگونه باید برای درمان آن‌ها قدم برداشت.

درد کمر و لگن و پا نشانه چیست؟

علت اصلی درد کمر و لگن و پا را تنها یک متخصص ارتوپدی تشخیص می‌‌دهد؛ آن هم با انجام معاینات، آزمایشات و عکسبردار‌های دقیق و حرفه‌ای، اما در بسیاری از مواقع، عادت‌های اشتباهی که در زندگی داریم و سبک غلطی که به ناچار برای زندگی خود انتخاب کرده‌ایم، منشاء اصلی چنین دردهایی به شمار می‌روند.
به عنوان مثال اگر شما ساعت‌های طولانی پشت میز نشسته باشید، هیچ نوع فعالیت و تحرکی نداشته باشید، به صورت منظم ورزش نکنید و از غذاهای ناسالم استفاده کنید، بدون شک در معرض درد لگن و کمر و پا قرار می‌گیرید. ما نیز در این بخش از مقاله برای آن که شما را با درد لگن و کمر به خوبی آشنا کنیم، به برخی از اصلی‌ترین علل بروز درد لگن و کمر و پا اشاره می‌نماییم:

  • ♦ رگ به رگ شدن
    اگر بخواهیم به یکی از شایع‌ترین دلایلی که موجب آسیب به کمر و لگن می‌شود اشاره کنیم، بدون شک از رگ به رگ شدن نام خواهیم برد. گاهی اوقات ممکن است شما اجسام بسیار سنگین را از روی زمین بلند کنید یا ضربه‌ای به کمر و لگن شما وارد شود. حتی اگر بدون آمادگی و گرم کردن بدن شروع به انجام فعالیت‌های ورزشی نمایید، ممکن است به لگن و کمر شما آسیب وارد شود.
  • ♦ دیسک کمر
    دیسک کمر نیز یکی از بیماری‌های شایعی است که این روزها بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن مواجه هستند. همان گونه که می‌دانید در میان مهره‌های ستون فقرات، دیسک‌هایی قرار دارند که بسیار محکم و مقاوم هستند. اما اگر آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود، ممکن است دیسک‌ها آسیب دیده و مایع ژلاتینی درون آن‌ها به بیرون انتقال پیدا کند. در این گونه مواقع است که فرد احساس درد شدید و ناخوشایندی را در قسمت لگن، کمر و پای خود خواهد داشت.
  • ♦ مشکلات ستون فقرات
    در صورتی که هر نوع مشکلی برای ستون فقرات شما به وجود آید، درد آن را در قسمت کمر، لگن و حتی پای خود احساس خواهید کرد. در صورت داشتن احساسی ناهنجار حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • ♦ شکستگی استخوان لگن
    اگر در اثر تصادف، افتادن و… فشار بیسار زیاد و ناگهانی برای استخوان لگن شما ایجاد شود، ممکن است دچار آُسیب‌های جدی مانند شکستگی گردد. به ویژه کسانی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض شکستگی استخوان لگن قرار دارند.
  • ♦ تومور و عفونت
    در برخی از مواقع، ممکن است در قسمت لگن، کمر یا ستون فقرات، تومورها و عفونت‌هایی به وجود آیند. این موضوع سبب می‌شود که فشار بسیار زیادی به نخاع وارد شده و بیمار شاهد درد فراوانی در قسمت لگن و کمر خود باشد. همچنین عفونت‌های لگن که این روزها در میان بیماران بسیار شایع هستند، از جمله عوامل اصلی تجربه چنین درد ناخوشایندی به شمار می‌روند.
  • ♦ سیاتیک
    شاید شما نیز به خوبی از این موضوع اطلاع دارید که سیاتیک بزرگ‌ترین رگ عصبی است که از قسمت کمر آغاز شده و تا انتهای پاها امتداد دارد. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد درد سیاتیک می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، دیسک کمر است. با آُسیب دیدن این رگ عصبی بزرگ و قدرتمند، بیمار دردهایی را در قسمت کمر، لگن و پاها خود احساس خواهد نمود.

به غیر از مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، بیماری‌های دیگری مانند آرتروز، تنگی کانال نخاعی، پوکی استخوان، نشانگان دم اسب، مشکلات کلیوی، انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، بیماری‌های رحم و… از جمله اصلی‌ترین علت درد کمر و لگن به شمار می‌روند که تمامی آن‌ها باید توسط پزشک متخصص بررسی شوند.

علائم درد کمر و لگن و پا را بهتر بشناسید.

هر چند تجربه درد در قسمت کمر، لگن و پا به تنهایی کافی است تا به این موضوع پی ببریم که یک مشکل غیر عادی در سیستم جسم به وجود آمده است، اما در برخی از مواقع، بیماران علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند که وجود هر کدام از آن‌ها، بیانگر این موضوع است که باید در اولین فرصت، به یک متخصص حاذق و با تجربه ارتوپد مراجعه کنید. ما در ادامه مطلب این علائم را به شما خواهیم گفت و شما را با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم کرد:

  • ♦ دردی که از کمر آغاز شده و تا لگن و پاها امتداد دارد.
  • ♦ درد طولانی مدت لگن که تنها در یک طرف بدن خود آن را احساس می‌کنید.
  • ♦ درد کمر و لگن که در هنگام استراحت کردن و یا راه رفتن احساس نمی‌شود؛ اما به محض ایستادن و یا نشستن درد آن آغاز می شود.
  • ♦ تیر کشیدن لگن و پا که ایستادن یا راه رفتن را برای فرد بیمار با دشواری همراه می‌کند.
  • ♦ بی حسی پا و انگشتان پا
  • ♦ احساس سوزش و گزگز در کمر و پاها
  • ♦ تجربه بی حسی و ضعف در قسمت پایین ساق پا
  • ♦ احساس ضعف و بی حسی پاها در هنگام راه رفتن
  • ♦ دردی که بلافاصله پس از یک آسیب، تصادف یا ضربه در قسمت لگن، کمر یا پاها به وجود آید.

روش های تشخیص بیماری های لگن و کمر

معمولاً پیشنهاد می‌شود که اگر دردی در قسمت کمر، لگن و پاهای خود احساس می‌کنید، ابتدا چند روزی را در خانه استراحت نمایید. در این روزها می‌توانید با استفاده از روش‌های درمان خانگی اندکی از درد خود را تسکین دهید، اما اگر پس از گذشت چند روز هیچ بهبودی حاصل نشد و درد کمر و لگن و پای شما بیشتر شد بدانید که زمان مراجعه به یک متخصص ماهر و با تجربه ارتوپدی رسیده است.
پزشک برای آن که علت اصلی این دردها را تشخیص دهد، شما را به خوبی معاینه کرده و سوالاتی از شما خواهد پرسید. به عنوان مثال از شما می‌پرسد که این درد از چه زمانی آغاز شد؟ شدت آن چقدر است؟ با انجام چه فعالیت‌هایی تشدید می‌شود؟ این درد بر روی فعالیت‌های روزمره شما چه تاثیری گذاشته است؟ آیا در هنگام شب نیز این درد را احساس می‌کنید؟ و سوالاتی از این قبیل.
در صورتی که در این مرحله به علت اصلی درد لگن، کمر و پا پی نبرد، ممکن است انجام آزمایشات تخصصی را برای شما تجویز نماید. از جمله این آزمایشات و بررسی‌ها می‌توان به عکسبرداری اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و…. اشاره نمود. البته در برخی از مواقع نیز ممکن است پزشک در کنار تمامی این موارد، آزمایش خون را نیز برای بیمار خود تجویز نماید که برای تشخیص بیماری‌هایی مانند عفونت لگن، آرتریت روماتوئید و… به کار می‌رود.

میان درد لگن و درد کمر چه تفاوتی وجود دارد؟

هر چند گاهی اوقات درد کمر و لگن و پا به همدیگر مربوط هستند، اما در برخی از مواقع نیز ممکن است کاملاً جدا از همدیگر باشند. در این گونه مواقع است که برای برخی از افراد این سوال به وجود می‌آید که چگونه باید درد کمر و لگن را تشخیص داد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این موضوع باید توسط متخصص ارتوپد مشخص شود، اما ما نیز در این قسمت اشاره کوتاهی به تفاوت میان این دو درد می‌کنیم:

  • ♦ درد کمر: کمر در قسمت انتهایی ستون فقرات قرار گرفته است و نقش مهمی در تعادل ما در هنگام ایستادن، راه رفتن یا نشستن ایفا می‌کند. در میان مهره‌های ستون فقرات دیسک‌هایی وجود دارند که باعث حرکت راحت و آزادانه مهره‌های کمر شده‌اند. در صورتی که هر نوع آسیبی برای دیسک‌ها به وجود آید، فرد در قسمت کمر خود دردهای فراوانی را احساس می‌کند. البته عصب سیاتیک نیز از همین قسمت امتداد پیدا کرده و تا انتهای پا ادامه پیدا می‌کند.
  • ♦ درد لگن: لگن معمولاً در قسمت پایین تنه و زیر ناف واقع شده است و از اندام‌هایی مانند رحم، مثانه، روده و تخمدان حمایت می‌کند. گاهی اوقات دردهایی که در این قسمت‌ها احساس می‌کنید، ممکن است به علت مشکلاتی باشد که برای لگن به وجود آمده است. همچنین درد لگن در قسمت استخوان، ماهیچه‌ها، مفاصل، تاندون‌ها و رباط های آن ایجاد می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با تعیین جای اصلی درد، متوجه شوید که آیا درد شما از کم نشأت گرفته است یا از لگن؟

راهکارهای درمانی برای رفع درد کمر و لگن و پا

خوشبختانه علم پزشکی با تمام وسعت و گستردگی خود، برای درمان بسیاری از بیماری های انسان، راهکارهای موثری ارائه داده است. بنابراین شما می‌توانید برای درمان درد لگن، کمر و پای خود، به علم پزشکی اعتماد کرده و با راهکارهایی که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد، پیش بروی و به درمان برسید. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که یک متخصص ارتوپد، پس از تشخیص دقیق علت درد لگن و کمر، چه درمان‌هایی را برای شما در نظر می‌گیرد:

  • ♦ دارو درمانی
    در شرایطی که درد لگن و کمر شما چندان جدی نباشد، می‌توان با تجویز دارو، درد و التهاب آن را به میزان فراوانی کاهش داد. داروهای ضد التهاب و مسکن یکی از بهترین گزینه‌هایی هستند که توسط پزشک متخصص برای بیمار در نظر گرفته می‌شوند.
  • ♦ تزریق
    در برخی از مواقع، پزشک به این تشخیص می‌رسد که برای کاهش التهابی که در قسمت لگن یا کمر وجود دارد، باید در این قسمت اقدام به تزریق داروهای کورتیکواستروئید نمود. این داروها اگر زیر نظر پزشک متخصص تجویز شوند، عوارض چندان زیادی ندارند و به از بین رفتن التهاب جسم کمک فراوانی می‌کنند. البته به تازگی برخی از پزشکان با تزریق ازون، پی آر پی و سلول‌های بنیادی در لگن و کمر، به میزان فراوانی از درد بیمار خود را کاهش می‌دادند.
  • ♦ فیزیوتراپی
    خوشبختانه فیزیوتراپی یکی از روش‌های موثری است که می‌توان توسط آن درد لگن، کمر و پاها را به میزان فراوانی کاهش داد. با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی که متخصص برای شما تجویز می‌کند، می‌توانید عضلات کمر و لگن خود را تقویت نموده و دامنه حرکتی آن‌ها را افزایش دهید. معمولاً متخصص فیزیوتراپیست در ابتدا وضعیت بدن بیمار را بررسی نموده و سپس بر اساس آن حرکاتی را برای بیمار تنظیم می‌کند که به کاهش درد و التهاب او کمک کند. فراموش نکنید که برای کسب نتیجه بهتر از تمرینات فیزیوتراپی، باید آن‌ها را به صورت مستمر انجام دهید و تا انتهای مسیر درمان خود پیش بروید.
  • ♦ عمل جراحی
    یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی برای رفع مشکلات کمر و لگن، انجام عمل جراحی است. به عنوان مثال اگر نتوان دیسک کمر بیمار را با روش‌های درمان ساده تسکین داد، پزشک برای او عمل جراحی را در نظر می‌گیرد.‌ همچنین در شرایطی که مفصل لگن بیمار دچار آسیب دیدگی شده باشد، ممکن است پزشک برای درمان درد بیمار، عمل جراحی تعویض مفصل را پیشنهاد نماید.

چه کسانی بیش از سایرین در معرض درد کمر و لگن و پا قرار دارند؟

پزشکان معتقدند که دردهای کمر و لگن، در سراسر جهان شایع است و می‌تواند تمامی افراد جامعه را درگیر نماید. البته تحقیقات نشان دهنده آن است که بیماران مبتلا به مشکلات لگن و کمر، معمولاً در محدوده سنی بالای 35 سالگی قرار دارند. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که در میان اقشار مختلف جامعه، چه کسانی بیش از سایرین در معرض درد لگن و کمر قرار دارند:

  • ♦ افرادی که پا به سن گذاشته‌اند و استخوان‌ها و مفاصل کمر و لگن آن‌ها تحلیل رفته است.
  • ♦ کسانی که در رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، کشتی و… به فعالیت مشغول هستند و ممکن است با ضربه به قسمت کمر، لگن یا زانوی خود مواجه شوند.
  • ♦ گاهی اوقات خانم‌های باردار در این دوران از زندگی خود، دردهای لگن و کمر را تجربه کنند.
  • ♦ کسانی که فعالیت‌های ورزشی سخت و غیر اصولی انجام می‌دهند.
  • ♦ افرادی که در مشاغل سنگین فیزیکی به فعالیت مشغول هستند.
  • ♦ کسانی که در طول دوران زندگی خود، به صورت مرتب در شرایط پر از استرس و اضطراب قرار می‌گیرند.
  • ♦ افرادی که با مشکلاتی مانند چاقی، اضافه وزن و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • ♦ کسانی که در طول روز تحرک کمی دارند و ورزش در زندگی آن‌ها جایگاه خاصی ندارد.
  • ♦ افرادی که سیگار و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند.

سخن پایانی

هیچ کدام از ما دوست نداریم با درد کمر و لگن و پا مواجه شویم؛ اما گاهی اوقات به علل مختلف ممکن است در این قسمت از جسم خود، با دردهایی مواجه شویم. ما با ارائه این مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین علائم و علت‌های بروز این بیماری آشنا کنیم. همچنین در قسمتی از مقاله، روش‌های درمان متداول این بیماری را ذکر کردیم و افرادی که در خطر بروز این دردها قرار دارند را به شما عزیزان معرفی کردیم.
در نهایت آرزو می کنیم هرگز به درد کمر، لگن و پا مبتلا نشوید؛ اما اگر به هر دلیلی با این مشکل مواجه شدید، به هیچ عنوان نگرانی به خود راه ندهید و درمان آن را به یک متخصص حاذق و با تجربه ارتوپد بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید