کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان خانگی پوکی استخوان

درمان خانگی پوکی استخوان؛ بازیابی استحکام و مقاومت استخوان‌ها با روش‌های خانگی و طب سنتی

با افزایش سن تغییرات فراوانی در جسم افراد به وجود آمده و زندگی آن‌ها حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. در این مقطع از زندگی، جسم بسیاری از توانایی‌های خود را از دست می‌دهد و ما باید خود را با این شرایط تطبیق دهیم. اما یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در این دوران ظهور می‌کند، پوکی استخوان است. در این بیماری استخوان‌ها استحکام و مقاومت خود را از دست داده و بیش از پیش شکننده می‌شوند. هر چند علم پزشکی شیوه‌های موثری برای کنترل و جلوگیری از پیشروی این بیماری را در دسترس ما قرار داده است، اما نباید از درمان‌ خانگی پوکی استخوان نیز غافل شد.

 

درمان خانگی پوکی استخوان

 

 

پوکی استخوان چیست و آیا امکان درمان خانگی پوکی استخوان وجود دارد؟

درمان‌های خانگی برای کسانی که در تست سنجش تراکم استخوان، تراکم استخوان آن‌ها منفی 2.5 یا کمتر است، تاثیر چندان زیادی ندارد. این دسته از افراد باید داروهای شیمیایی که توسط پزشک تجویز می‌شود را برای درمان پوکی استخوان مصرف کنند. البته کسانی که هنوز به مرحله پوکی استخوان نرسیده‌اند و تراکم استخوان آن‌ها منفی 1 تا منفی 2.5 است، می‌توانند با مشورت پزشک خویش، از درمان‌های خانگی نیز استفاده کنند. ما امروز در کنار شما هستیم تا برخی از بهترین روش‌های درمان خانگی پوکی استخوان را با شما عزیزان در میان بگذاریم.
شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که درمان خانگی پوکی استخوان چیست؟ مگر می‌شود این بیماری را در خانه نیز درمان نمود؟ قبل از پاسخ به این سوال، بیایید با همدیگر آشنایی مختصری با بیماری پوکی استخوان داشته باشیم. استخوان‌ها طی این بیماری، به آرامی استحکام خود را از دست داده و بیش از پیش ضعیف و شکننده می‌شوند. در شرایط حاد پوکی استخوان ضروری است به کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان مراجعه شود.
پزشکان می‌گویند استخوان یکی از بافت‌های زنده بدن ما انسان‌هاست که همواره در حال ساخت سلول‌های جدید استخوانی و جایگزین کردن آن‌ها با سلول‌های قدیمی است. اما اگر به هر دلیلی در این فرایند ناهماهنگی‌هایی به وجود آید و تعداد سلول های تازه نسبت به سلول‌های قدیمی کمتر باشد، فرد به بیماری پوکی استخوان دچار می‌شود.
کسانی که به این بیماری دچار هستند، با مشکلات متعددی در زندگی خود مواجه می‌شوند؛ چرا که در این فرایند بافت قدرتمند استخوان‌ها از بین می‌رود. بنابراین بیماران با کوچک‌ترین حرکت و ضربه‌ای، با شکستگی شدید استخوان‌های خود مواجه می‌شوند. لازم است بدانید که بیماری پوکی استخوان، به صورت تمام و کمال درمان نمی‌شود؛ اما خوشبختانه علم پزشکی با روش‌های بی نظیر خود، تا حدود بسیار زیادی به درمان این بیماری کمک کرده و از گسترش آن جلوگیری به عمل می‌آورد.
خوشبختانه بیماران می‌توانند در کنار درمان‌های پزشکی، از روش‌های درمان پوکی استخوان در خانه نیز بهره ‌مند شوند. البته فراموش نکنید که این درمان‌ها، هرگز نمی‌توانند جایگزین روش‌های پزشکی شوند. بنابراین شما باید با مشاهده هر نوع علامتی از پوکی استخوان، به سرعت به یک پزشک متخصص مراجعه نموده و در کنار درمان‌های موثر پزشکی، اقدام به درمان خانگی پوکی استخوان نیز نمایید.
نکته مهم علمی: زمانی که پوکی استخوان به وجود آمده و کاهش تراکم استخوان به حدی می‌رسد که تی اس کور در تست سنجش تراکم استخوان، منفی 2.5 و کمتر است، درمان‌های خانگی به تنهایی تاثیری در پیشگیری از شکستگی‌های پرخطر و کشنده ناشی از پوکی استخوان ندارند. در این گونه موارد و زمانی که پوکی استخوان تشخیص داده شد، الزامی است که از داروهای شیمیایی و علمی که متخصص تجویز می‌کند استفاده شود.
در افرادی که هنوز به مرحله پوکی استخوان نرسیده‌اند (یعنی تراکم استخوان آن‌ها از حد نرمال کمتر شده و سنجش تراکم استخوان آن‌ها از منفی 1 تا منفی 2.5 است) درمان‌های خانگی در کنار مکمل‌ها، ورزش و اصلاح عادت‌های زندگی می‌تواند فرآیند تسریع تراکم استخوان را کاهش دهد.

بهترین روش‌ های درمان خانگی پوکی استخوان چیست؟

پزشکان می‌گویند درمان پوکی استخوان، بدون رعایت برخی از موارد در خانه و تغییر سبک زندگی بیمار، امکان پذیر نمی‌باشد. بنابراین اگر شما برای درمان پوکی استخوان خود به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کرده‌اید، باید درمان خانگی پوکی استخوان را نیز مانند یک روش مکمل، در کنار آن ادامه دهید. به همین علت، ما تصمیم گرفته‌ایم برخی از بهترین روش‌های درمان پوکی استخوان در خانه را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم و خوشحال می‌شویم اگر همچنان با ما همراه باشید:

  • ژلاتین برای پوکی استخوان
    اولین ماده‌ای که قصد داریم در مقوله درمان خانگی پوکی استخوان به آن اشاره کنیم، ژلاتین برای پوکی استخوان است. ژلاتین همان ماده‌ای است که توسط آن، ژله‌های خوشمزه امروزی تهیه می‌شوند. معمولاً ژلاتین‌هایی که در دسترس ما وجود دارند از برخی پستانداران و ماهی‌ها تولید می‌شوند و دارای مقادیری از هیدرولیزها هستند. این ماده برای تراکم استخوان‌ها بسیار مفید است و آن‌ها را از قرار گرفتن در معرض آسیب‌های مختلف در امان نگه می‌دارد. ژلاتین، پوکی استخوان را کاهش داده و حتی روند پیشروی آن را متوقف می‌کند.
    در ترکیب ژلاتین، پروتئین‌ها و مواد معدنی مانند فسفر و مس وجود دارد و توسط آن‌ها یک مکانیزم دفاعی برای استخوان‌ها در برابر پوکی و کاهش تراکم ایجاد می‌کند. بنابراین اگر برای شما نیز این سوال به وجود آمده است که آیا ژله برای پوکی استخوان خوبه؟ در پاسخ باید بگوییم بله؛ این روزها بسیاری از پزشکان نیز عقیده دارند که ژلاتین پوکی استخوان را کاهش داده و به درمان آن کمک می‌کند.
  • ♦سیر و پوکی استخوان
    این روزها تعداد زیادی از افراد سالمند به پوکی استخوان مبتلا شده‌اند و به راحتی در معرض شکستگی استخوان‌ها قرار دارند. آن‌ها برای کاهش درد خود همواره از ژلوفن پوکی استخوان استفاده می‌کنند. در صورتی که می‌توان با انواع روش‌های درمان خانگی پوکی استخوان، این بیماری را تا حدود زیادی کنترل نمود. در این قسمت از ارتباط میان سیر و پوکی استخوان برای شما می‌گوییم تا با اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود، استخوان‌های سالمی داشته باشید و دیگر از ژلوفن پوکی استخوان استفاده نکنید.
    سیر دارای ترکیباتی است که میزان کمبود استروژن به خصوص در بدن خانم‌های یائسه را جبران می‌کند؛ تحقیقات نیز نشان می‌دهد افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود به میزان کافی از سیر استفاده می‌کنند، کمتر در معرض کاهش توده استخوانی قرار دارند. مصرف سیر و پیاز برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از آرتروز بسیار مفید است و باید از آن در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید.
  • ♦زردچوبه برای پوکی استخوان
    حیف است که از انواع درمان خانگی پوکی استخوان صحبت کنیم و به زردچوبه اشاره نکنیم! بسیاری از افراد با ابتلا به این بیماری، به پزشک مراجعه نموده و از او می‌خواهند که انواع دارو و قطره برای پوکی استخوان را برای آن‌ها تجویز نماید. در صورتی که می‌توان با انواع درمان‌های خانگی و سنتی، روند گسترش این بیماری را معکوس نمود و زردچوبه برای پوکی استخوان، همان چیزی است که مبتلایان به این بیماری به آن نیاز مبرمی دارند.
    فعال‌ترین و مفید‌ترین ماده‌ای که در زردچوبه وجود دارد، کورکومین است که برای درمان کاهش تراکم استخوان‌ها بسیار لازم و ضروری است. تحقیقات و پژو‌هاش‌های دانشمندان نیز بیانگر این است که مصرف منظم و مستمر زردچوبه برای پوکی استخوان مفید بوده و فرایند پوک شدن و ایجاد تراکم برای استخوان‌ها را متوقف می‌کند.
  • ♦قارچ برای پوکی استخوان
    همه ما به خوبی می‌دانیم که پوکی استخوان، در اثر کمبود کلسیم و ویتامین d در بدن ما به وجود می‌آید؛ خوشبختانه قارچ دارای منابع فراوانی از ویتامین d می‌باشد و علاوه بر درمان پوکی استخوان، باعث بهبود عملکرد مفاصل نیز می‌گردد. بنابراین اگر پزشک به شما گفته است که برای درمان پوکی استخوان خود از منابع ویتامین d استفاده کنید، بدانید که بهترین انتخابی که پیش روی شما وجود دارد، مصرف قارچ برای پوکی استخوان است.
  • ♦هویج برای پوکی استخوان
    در میان لیست موادی که به عنوان درمان خانگی پوکی استخوان برای شما عزیزان بیان می‌کنیم، باید به نام هویج نیز اشاره کنیم. خوشبختانه هویج برای پوکی استخوان بسیار مفید است، زیرا در ترکیبات آن منابعی از ویتامین k یافت می‌شود. این ویتامین ارزشمند به ساخت پروتئین‌های ضروری در بدن کمک فراوانی کرده و سلامتی استخوان‌ها را به همراه می‌آورد.
  • ♦سویا برای پوکی استخوان
    سویا یکی از ترکیبات ارزشمندی است که این روزها در دسترس ما وجود دارد و از آن برای تولید محصولاتی مانند شیر سویا، توفو و… استفاده می‌نمایند. شما می‌توانید برای درمان خانگی پوکی استخوان خود، با پزشک مشورت نموده و پس از آن سویا را نیز در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید. یکی از موادی که در سویا برای پوکی استخوان وجود دارد، ماده‌ای به نام ایزوفلاون است که ساختاری شبیه به استروژن دارد. بنابراین برای تمامی افراد و به خصوص خانم‌هایی که در دوران یائسگی قرار دارند و به سبب کمبود استروژن به پوکی استخوان دچار شده‌اند، بسیار مفید است.
  • ♦شبدر قرمز
    درمان انواع درمان خانگی پوکی استخوان، باید به گیاهی به نام شبدر قرمز نیز اشاره کنیم. شبدر قرمز هم مانند سویا، از ترکیباتی برخوردار است که شباهت بسیار زیادی به هورمون استروژن در بدن دارد. بنابراین کسانی که به پوکی استخوان دچار هستند، می‌توانند با قرار دادن شبدر قرمز در برنامه غذایی روزانه خود، از اثرات درمانی آن برخوردار شوند. البته فراموش نکنید که شبدر، ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف آن، حتماً با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

درمان پوکی استخوان با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی

طبیعت مانند یک مادر سخاوتمند، داروها و غذاهای شفابخشی را در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود استفاده کنیم. جای بسی خوشحالی است که درمان خانگی پوکی استخوان از طریق این مواد طبیعی و گیاهان ارزشمند نیز امکان پذیر است. در ادامه مطلب نام برخی از این گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی را خدمت شما عزیزان ذکر می‌کنیم:

  • ♦زالو برای پوکی استخوان
    هر چند ما قرار است به روش‌های درمان خانگی پوکی استخوان اشاره کنیم، اما می‌خواهیم به یکی از روش‌های طب سنتی برای درمان این بیماری اشاره کنیم که چیزی نیست جز زالو برای پوکی استخوان. همان گونه که می‌دانید، زانو همزمان که در حال مکیدن خون بیمار است، مواد و ترکیبات بسیار ارزشمندی را به خون بیمار منتقل می‌کند.
    این ترکیبات حاوی بسیاری از مواد مغذی هستند که بدن ما برای سلامتی خود به آن‌ها نیاز دارد و با استفاده از آن‌ها، بسیاری از بیماری‌های خود را درمان می‌کند و پوکی استخوان نیز از همین دست بیماری‌هاست. شاید برای همین است که در طب سنتی تا این میزان بر استفاده از زالو برای پوکی استخوان تاکید می‌شود.
  • ♦زیره برای پوکی استخوان
    دانه‌های کوچک و خوشبوی زیره، دارای مقادیر زیادی از کلسیم در ساختار خود هستند و به همین سبب، همواره پزشکان بر استفاده از زیره برای پوکی استخوان تاکید می‌کنند. کلسیمی که در ترکیبات زیره وجود دارد، نه تنها به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را در برابر شکستگی، ترک برداشتن و سایر آسیب‌های متداول ایمن می‌نماید.
  • ♦ژل رویال برای پوکی استخوان
    در میان انواع درمان خانگی پوکی استخوان، باید به ژل رویال نیز اشاره نماییم. از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی که در این ماده مفید وجود دارد، باید به ویتامین B 12 و کلسیم اشاره نمود. اگر شما این ژل را به صورت منظم مصرف کنید، میزان جذب کلسیم در روده شما نیز بیش از پیش افزایش پیدا کرده و از پوکی استخوان در امان می‌مانید. به همین علت است که بسیاری از پزشکان طب سنتی بر لزوم مصرف ژل رویال برای پوکی استخوان تا این میزان تاکید می‌کنند.
  • ♦عدم مصرف شراب برای پوکی استخوان
    این روزها برخی از افراد اعتقاد دارند که مصرف مشروبات الکلی مانند شراب برای پوکی استخوان مفید است! در صورتی که این چنین نیست و مصرف الکل در طولانی مدت، استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کنند. حتی مشاهده شده است که استخوان‌های شکسته در افراد الکلی، به سختی به هم جوش می‌خورند و برای این فرایند، باید مدت زمان طولانی سپری شود. علاوه بر این، مشروبات الکلی به بافت‌های استخوان ساز آسیب‌های جدی وارد نموده و روند پیشروی پوکی استخوان را سریع‌تر می‌کند. بنابراین مصرف عرق برای پوکی استخوان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که هیچ ماده ارزشمندی برای درمان این بیماری به همراه ندارد.
  • ♦سویق برای پوکی استخوان
    در میان انواع روش‌های طب سنتی و درمان خانگی پوکی استخوان، باید از سویق نیز نام ببریم. معمولاً اصلی‌ترین موادی که در ترکیبات سویق استخوان ساز وجود دارند شامل گندم، سنجد، برگ گیاهان دارویی، جو، باقالی و… می باشد. بدون شک سویق برای پوکی استخوان بسیار مفید است و به افزایش استحکام آن‌ها کمک فراوانی می‌کند. البته شما باید به این موضوع توجه کنید که در هنگام خرید سویق، نوع اصل آن را تهیه کرده و مطمئن شوید که درون آن هیچ ماده نگهدارنده‌ای وجود ندارد. شما می‌توانید سویق استخوان ساز را در طول روز دو الی سه بار و قبل از غذا میل کنید تا اثرات شگفت انگیز آن برای استخوان‌ها را مشاهده نمایید.
  • ♦کنجد برای پوکی استخوان
    سال‌هاست که در طب سنتی از خواص کنجد برای پوکی استخوان گفته‌اند و ما شنیده‌ایم. دانه‌های کوچک و بی نظیر کنجد، دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان‌ها، فسفر، ویتامین E و بسیاری از اسیدهای چرب ضروری هستند. برای درمان خانگی پوکی استخوان شما می‌توانید کنجد سیاه را تهیه کرده، آن را به صورت پودر درآورده و در طول روز آن را میل کنید. یکی دیگر از خواص کنجد برای پوکی استخوان این است که دارای مقادیر بسیار زیادی از کلسیم است؛ حتی تحقیقات نشان دهنده آن است که میزان کلسیم 28 گرم کنجد سیاه تازه، به میزان کلسیمی است که در شیر وجود دارد.
  • ♦عسل برای پوکی استخوان
    این روزها بسیاری از افراد سعی می‌کنند در کنار درمان‌های پزشکی، از درمان خانگی پوکی استخوان نیز بهره‌مند شود. آن‌ها ممکن است انواع گیاهان دارویی و عرقیات برای پوکی استخوان میل کنند و به این صورت، روند تغییر بافت‌های استخوانی را به سوی سلامتی سوق دهند.‌ علاوه بر مصرف انواع عرقیات برای پوکی استخوان، نباید از ماده شفابخش و شگفت انگیز عسل نیز غافل شد.
    شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که پزشکان نیز به این حقیقت اذعان دارند که عسل برای پوکی استخوان، بسیار مفید و شفابخش است، چرا که یکی از منابع غنی تامین کلسیم برای بدن انسان به شمار می‌رود. همچنین در ترکیبات عسل ماده ای وجود دارد که ما آن را به نام گلوکونیک اسید می‌شناسیم؛ این ماده نقش مهمی در جذب کلسیم توسط بدن دارد و به درمان آن کمک فراوانی می‌کند.
  • ♦آویشن
    اگر به دنبال یک ماده موثر و شگفت انگیز برای درمان خانگی پوکی استخوان هستید، از آویشن غافل نشوید. آویشن از آن دسته گیاهانی است که همواره در دسترس ما وجود دارند و به سبب عطر و طعم شگفت انگیز آن، آویشن را خشک کرده و در آشپزی روزانه خود از آن استفاده می‌کنیم. بد نیست بدانید که آویشن دارای منابع کاملی از کلسیم، منیزیم، روی و همچنین ویتامین K است. به همین سبب است که اگر شروع به مصرف آن نمایید، سلامتی و استحکام استخوان‌های شما بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

اگر این مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید، پس حتماً به این نکته پی برده‌اید که درمان خانگی پوکی استخوان، گیاهان و مواد غذایی که در دسترس ما وجود دارند، تا چه میزان می‌توانند برای رفع این بیماری موثر باشند. بنابراین هرگز تصور نکنید که نمی‌توان بر روی درمان‌های خانگی حساب کرد.
مطالبی که به عنوان درمان پوکی استخوان در خانه به آن‌ها اشاره کردیم، اثربخشی درمان‌های پزشکی را دو چندان خواهد نمود.‌ امیدواریم با رعایت نکاتی که خدمت شما عزیزان عرض کردیم، همواره استخوان‌های سالمی داشته باشید و مانند قبل از قدرت و استحکام آن‌ها در مسیر زندگی خود استفاده کنید.
نظر ارزیاب:تایید

دیدگاهتان را بنویسید