کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد لگن در زنان

علت درد لگن در زنان؛ شامل دردهای قاعدگی، تخمک گذاری، عفونت‌های ادراری، بیماری‌های التهابی لگن، عفونت‌های مقاربتی و…

یکی از شایع‌ترین دردهایی که بسیاری از زنان در دوره‌های مختلف زندگی آن را تجربه می‌کنند، درد لگن است. زنان چنین درد ناخوشایندی را معمولاً در قسمت زیر شکم و کشاله ران خود احساس می‌کنند. گاهی اوقات علت درد لگن در زنان، به سبب مشکلاتی مانند گرفتگی قاعدگی یا تخمک گذاری رخ می‌دهد، اما در برخی دیگر از موارد، این درد ممکن است به سبب بیماری‌های دیگری به وجود آمده باشد که باید توسط متخصص بررسی شود. در بسیاری از موارد، اگر درد لگن به موقع تشخیص داده شود، جای نگرانی نیست و به راحتی برطرف می‌گردد. اما گاهی اوقات علت درد لگن به سبب مشکلات تخمدان، تورموهای اعصای داخلی لگن یا استخوان لگن باشند که باید به سرعت توسط پزشک بررسی شده و درمان آغاز شود.

 

علت درد لگن در زنان

 

 

درد لگن کجاست و علت درد لگن در زنان چیست؟

پیش از این که در مورد علت درد لگن در زنان برای شما عزیزان صحبت کنیم، اجازه دهید ببینیم درد لگن دقیقاً کجاست و در چه قسمتی‌هایی از جسم احساس می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که لگن یکی از سیستم‌های بسیار مهم جسم انسان است که پارامترهای مختلفی مانند تحمل وزن جسم، برقراری تعادل در هنگام ایستادن و راه رفتن و… بر عهده آن قرار دارد. لگن معمولاً در قسمت انتهایی شکم و زیر ناف قرار گرفته است و درون آن روده، مثانه، رحم و تخمدان‌ها قرار گرفته‌اند. به همین سبب است که با بیمار شدن هر کدام از اندام‌هایی که درون استخوان لگن قرار گرفته‌اند، اثرات درد آن را در لگن خود نیز احساس می‌کنید.
البته در برخی از مواقع نیز ممکن است درد لگن به سبب استخوان‌ها، عضلات، اعصاب و تاندون‌های لگن باشد که باید توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مورد بررسی قرار گیرد. فراموش نکنید که هر نوع دردی که در لگن خود احساس می‌کنید را جدی بگیرید و در مورد آن با متخصص خود صحبت کنید. برخی از دردهای لگن به صورت ادامه دار هستند و شما همواره و در همه حالی آن را احساس می‌کنید. اما برخی دیگر از دردهای آن ممکن است قطع شده و دوباره آغاز شوند. در هر دو حالت شما باید برای پیدا کردن علت درد لگن در زنان، به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کنید.
زنانی که با درد لگن مواجه هستند، می‌گویند که این درد گاهی اوقات بسیار شدید بوده و گاهی به صورت خفیف ایجاد می‌شود. در مواقعی نیز بسیار کسل کننده بوده و حالتی از سنگینی و فشار را در عمق لگن برای بیمار به وجود می‌آورند. این درد در هنگام نشستن، ایستادن، دفع مدفوع و ادرار بیش از پیش احساس می‌شود. حتی گاهی اوقات درد آن به قدری شدید است که بیمار از انجام کارهای روزانه خود عاجز می‌شود و باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.
نکته مهم علمی: اکثر مواردی که مسبب درد لگن هستند، با تشخیص و درمان به موقع برطرف می‌شوند و جای نگرانی ندارند. ولی متاسفانه بعضی از علل درد لگن می‌توانند کاملاً جدی باشند. مثلاً دردهای پایین شکم و درد لگن ناگهانی در دختران و زنان جوان، می‌تواند دلیلی بر پیچش تخمدان باشد. در این شرایط اگر فرد سریع عمل جراحی را انجام ندهد، ممکن است تخمدان و ذخیره تخمدان خود را از دست بدهد. در مواردی هم دردهای مزمن، مبهم و عمقی که طول کشیده و آزاردهنده و شدید است و به مسکن‌های معمولی و استراحت اصلاً پاسخ نمی‌دهد می‌تواند نشانه‌ای از تومور باشد.
چه تومورهای اعضای داخلی لگن و چه درگیری استخوان لگن بر اساس تومورها ( تومورهای اولیه یا متاستاز بقیه تومورها) چنین دردی را ایجاد نموده و باید جدی گرفته شود. در دوران بارداری هم دردهای لگن اگر همراه با هر نوع ترشح غیر عادی، خونریزی و لکه بینی واژینال باشد؛ یا مادر با بی حالی، خواب آلودگی، استفراغ و تهوع مواجه باشد، می‌تواند دلیلی بر حاملگی‌های خارج از رحمی به شمار ‌رود (که تهدید کننده جان مادر هستند.)

 

بیشتر بدانید: علت درد پای چپ در زنان

 

با 12 علت درد لگن در زنان آشنا شوید.

تحقیقات پزشکان نشان دهنده آن است که بسیاری از بیماری‌های مربوط به زنان، باعث ایجاد درد در ناحیه لگن می‌شوند. علت این موضوع هم آن است که اندام‌های تناسلی زنان که روند قاعدگی، بارداری و یائسگی به آن‌ها مربوط است، در قسمت لگن قرار گرفته‌اند. پس بدیهی است که هر دردی برای این قسمت‌ها به وجود می‌آید را در لگن نیز احساس کنید. البته در برخی از مواقع، علت درد لگن در زنان به سبب مشکلاتی است که برای خودِ سیستم لگن رخ می‌دهد. تمامی این موارد باید توسط متخصص بررسی شده و اقدامات درمانی لازم برای آن صورت پذیرد. ما نیز در این قسمت برای آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان، به علت درد ناحیه لگن در زنان اشاره می‌کنیم:

  1. دردهای قاعدگی:
    یکی از عوارضی که بسیاری از خانم‌ها در دوران قاعدگی خود آن را تجربه می‌کنند، دردهای لگن است. این دردها نه تنها در دوران قاعدگی رخ می‌دهند، بلکه ممکن است چند روز قبل از آن نیز ظاهر شوند و بسیار آزار دهنده باشند. در این گونه مواقع رحم دچار انقباضات فراوانی شده و پوشش داخلی آن فرو می‌ریزد. چنین دردی شباهت بسیار زیادی به اسپاسم‌های عضلانی دارد و به خصوص در ناحیه لگن بیش از پیش احساس می‌شود. در این گونه مواقع، می‌توان با استفاده از یک کیسه آب گرم و مصرف داروهای مسکن بدون نسخه، تا حدود زیادی درد لگن را التیام بخشید.
  2. تخمک گذاری:
    یکی دیگر از مهم‌ترین پارامترهایی که به عنوان درد شدید لگن در زنان مطرح شده است، تخمک گذاری می‌باشد که معمولاً ماهی یکبار در جسم خانم‌ها انجام می‌پذیرد. در این فرایند و زمانی که تخمک گذاری آغاز می‌شود، تخمک از تخمدان آزاد شده و حرکت خود را به سمت رحم آغاز می‌کند. لازم است بدانید که به همراه تخمک، مقداری مایع نیز توسط تخمدان‌ها آزاد می‌شود که این مایع، می‌تواند دردهایی را در قسمت لگن به وجود آورد. به سبب آن که تجربه چنین دردی موقتی است، نیازی به مراجعه به پزشک ندارد؛ اما در صورتی که بسیار شدید و آزار دهنده شد، باید حتماً از یک پزشک متخصص برای درمان آن کمک بگیرید.
  3. عفونت‌های ادراری:
    در پاره‌ای از مواقع، علت درد لگن و پاها در زنان، به سبب عاملی به نام عفونت ادراری است که در میان بسیاری از خانم‌ها شایع است. در این گونه مواقع ممکن است باکتری‌هایی که معمولاً در قسمت واژن قرار دارند، از طریق مقعد، پوست و… به مجاری ادرار وارد شده و باعث ایجاد عفونت گردند. عفونت‌های ادراری هر چند درد زیادی در لگن به وجود می‌آورند، اما در بسیاری از مواقع خود به خود برطرف می‌شوند. در غیر این صورت، باید به یک پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، به درمان این بیماری کمک کند.
  4. عفونت‌های مقاربتی:
    برخی از پزشکان علت درد لگن در زنان را، در بیماری‌های مقاربتی جستجو می‌کنند. این بیماری‌ها معمولاً از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده ایجاد شده و سیستم تناسلی فرد را درگیر می‌کنند. این نوع عفونت‌ها، علاوه بر درد لگن، نشانه‌های دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ادرار دردناک، خونریزی‌های غیر طبیعی، ترشحات واژن و… اشاره کرد.
  5. بیماری‌های التهابی لگن:
    اگر بخواهیم به یکی دیگر از مهم‌ترین علت درد لگن در زنان اشاره کنیم، بدون شک از بیماری‌های التهابی که گاهی اوقات لگن را درگیر می‌کنند نام خواهیم برد. این بیماری در واقع یک نوع عفونت به شمار می‌رود و با وجود آن که در قسمت رحم به وجود آمده است، اما بافت‌های لگن را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این نوع بیماری‌ها علاوه بر ایجاد درد ناخوشایند و آزار دهنده در لگن، علائم دیگری نیز مانند خونریزی‌های غیر عادی و یا ترشحات بدبوی واژن به همراه دارد.
    ذکر این نکته ضروری است که اگر شما نیز به هر دلیلی با بیماری‌های التهابی لگن مواجه شدید، باید در اولین فرصتی که دست داد، به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و در مورد بیماری التهابی لگن خود از او راه چاره‌ای بجویید. در بسیاری از مواقع، می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که متخصص برای شما در نظر می‌گیرد، این بیماری را به خوبی درمان کرد.
  6. اندومتریوز:
    گاهی اوقات علت درد ناحیه لگن زنان، مشکلی به نام اندومتریوز است که باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. شاید شما نیز نام اندومتر را شنیده باشید؛ اندومتر در واقع یک نوع بافت است که در قسمت خارجی رحم شروع به رشد نموده و باعث ایجاد دردهای مزمن در قسمت لگن می‌گردد. به خصوص زمانی که زنان وارد چرخه قاعدگی شده و با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند، این بافت خارج از رحم شروع به واکنش نشان داده در برابر تغییرات هورمونی می‌نماید. به همین سبب است که بیماران التهاب لگن، درد و خونریزی فراوانی را تجربه می‌کنند.
  7. حاملگی خارج از رحم:
    از آن دسته پارامترهایی که به عنوان علت درد شدید لگن در زنان مطرح شده است، حاملگی خارج از رحم می‌باشد. شاید شما نیز نام حاملگی خارج از رحم را شنیده باشید، در این فرایند جنین به جای آن که درون رحم قرار گرفته و رشد خود را آغاز کند، در قسمت بیرونی رحم شروع به رشد می‌کند. در این گونه مواقع، مادر باردار درد شدیدی را در قسمت لگن خود احساس می‌کند. علاوه بر این تجربه خونریزی‌های غیر عادی، حالت تهوع و سرگیجه نیز در میان این دسته از افراد بسیار شایع است.
  8. کیست تخمدان:
    اگر بخواهیم به یکی دیگر از شایع‌ترین علت درد لگن در زنان اشاره کنیم، بدون شک از کیست تخمدان نام خواهیم برد. زمانی که به هر دلیلی تخمک‌ها نتوانند از تخمدان آزاد شوند، فولیکول نگهدارند تخمک به صورت کامل باز نشده و یا توسط مایع تخمدان مسدود می‌گردد. خانم‌هایی که با کیست تخمدان مواجه هستند، در سمت راست یا چپ خود درد شدید لگن را تجربه می‌کنند.
    (این موضوع بستگی به آن دارد که کیست تخمدان در کدام یک از تخمدان‌ها به وجود آمده باشد.) خوشبختانه کیست‌های تخمدان، در بسیاری از مواقع غیر سرطانی هستند و به مرور زمان از بین می‌روند. اما در هر شرایطی، بهتر است یک متخصص زنان و زایمان شما را معاینه کند تا از اندازه کیست و بی خطر بودن آن اطمینان حاصل نماید. ممکن است پزشک به شما بگوید که باید دارو مصرف کنید و یا با عمل جراحی، کیست خود را از بین ببرید.
  9. فیبروم رحم:
    فیبروم رحم در واقع به توده‌های غیر سرطانی و خوش خیم گفته می‌شود که در قسمت داخلی رحم شکل می‌گیرند. فیبروم‌ها معمولاً به صورت توده‌های ماهیچه‌ای و بافت فیبری در قسمت داخلی رحم شکل می‌گیرند. لازم است بدانید که فیبروم رحم مشکل چندان جدی برای سلامتی به همراه نمی‌آورد، اما می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین علت درد لگن در زنان به شمار رود. علاوه بر این، خانم‌هایی که با چنین مشکلی مواجه هستند، در هنگام برقراری رابطه جنسی نیز درد زیادی را تجربه می‌کنند. فیبروم‌ها باعث ایجاد خونریزی شدید و بیش از اندازه در دوران قاعدگی می‌شوند و گاهی اوقات بسیار آزار دهنده هستند.
  10. چسبندگی لگن:
    به پارامترهایی که به عنوان علت درد لگن و پاها در زنان مطرح شده‌اند، چسبندگی لگن را نیز اضافه کنید. در صورتی که یک نوع عفونت قدیمی در بافت لگن باقی مانده باشد و یا بیمار با مشکل اندومتریوز مواجه باشد، ممکن است دچار چسبندگی لگن گردد. البته علل دیگری نیز برای این مشکل وجود دارند که باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرند. در بسیاری از مواقع، دردهای مزمن لگن، به سبب چسبندگی است که در بافت لگن به وجود آمده و باید از طریق عمل جراحی آن را برطرف نمود.
  11. تومور:
    در برخی از مواقع، پزشکان و متخصصان، علت درد شدید لگن در زنان را به سبب رشد تومور در این قسمت می‌دانند. هر چند رشد تومورهای بدخیم در این قسمت بسیار نادر است، اما باید آن را نیز در نظر گرفت و بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد. این تومورها ممکن است در قسمت دستگاه تناسلی، دستگاه ادراری، لگن و یا سیستم گوارش به وجود آیند. در هر صورت بیمار علامت آن را با دردهای شدید و بسیار آزار دهنده در قسمت لگن خود احساس می‌کند.
    پس تومورها نیز یکی از مهم‌ترین علت‌های درد لگن در زنان هستند؛ چه تومورهای اعضای داخلی لگن، چه تومورهای پیشرفته دهانه رحم، واژن و تخمدان که می‌توانند باعث درد لگن شوند. همچنین تومور هایی که خود استخوان لگن و مغز استخوان لگن را درگیر می‌کنند، چه به صورت اولیه و چه به صورت متاستاز رخ داده باشند، درد لگن را به همراه دارند. علاوه بر تمامی امور اشاره شده، درد لگن گاهی اوقات می‌تواند به علت استخوان لگن و مفصل ران و همچنین مشکلات گوارشی رخ دهد.
  12. سندرم روده تحریک پذیر:
    این بیماری در واقع یک نوع اختلال است که در قسمت روده به وجود آمده و علائم ناخوشایندی مانند درد لگن، یبوست، اسهال و نفخ را با خود به وجود می آورد. در این گونه مواقع ممکن است پزشکان به بیمار خود توصیه کنند که رژیم غذایی خود را تغییر داده و یا با روش‌های معقول، سطح استرس خود را کاهش دهد.

بهترین درمان ها برای برطرف کردن علت درد لگن در زنان

حال که تا حدود زیادی با علت درد شدید لگن در زنان آشنا شدیم، بهتر است اندکی نیز در مورد روش‌های درمان آن صحبت کنیم. خوشبختانه علم پزشکی، با همه قدرت و توان خویش، روش‌های درمانی موثر و کاملی برای درمان این بیماری در دسترس ما قرار داده است. البته موفقیت در درمان درد لگن، به این شرط است که بتوان ریشه اصلی و علت درد لگن و پاها در زنان را پیدا کرد. تنها در این صورت است که می‌توان یک درمان همه جانبه و کامل برای رفع این درد ناخوشایند ارائه نمود. ما نیز در ادامه مطلب، برخی از متداول‌ترین روش‌های درمان این بیماری را برای شما عزیزان ذکر می‌کنیم و امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شوند:

  • دارو درمانی:
    زمانی که پزشک متخصص اصلی‌ترین علت درد لگن در زنان را پیدا کرد، اقدامات درمانی را آغاز می‌کند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها دارو درمانی است. انواع داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای هورمونی از این دسته داروها به شمار می‌روند. با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و ضد التهاب، می‌توان هر نوع عفونت و التهابی که باعث درد لگن شده است را درمان نمود. داروهای هورمونی (مانند قرص‌های ضد بارداری) نیز موجب می‌شوند که تعادل هورمونی در جسم زنان به وجود آمده و درد لگن به خوبی درمان شود.
  • تمرینات فیزیوتراپی:
    در مواقعی که علت درد لگن در زنان، به سبب مشکلات مربوط به استخوان لگن، مفاصل، تاندون‌ها و یا عضلات آن رخ داده باشد، پزشک برای بیمار خویش تمرینات فیزیوتراپی را تجویز می‌کند. فیزیوتراپی شامل انواع تمرینات و درمان‌هایی مانند الکتروتراپی است که طی آن، می‌توان بسیاری از دردهای لگن را برطرف نمود و به التیام و درمان فرد کمک فراوانی نمود.
  • روان درمانی:
    گاهی اوقات علت درد ناحیه لگن در زنان، به سبب مشکلات روحی و روانی می‌باشد. به عنوان مثال خانم‌هایی که همواره در معرض استرس هستند، افسرده شده‌اند و یا درد ناخوشایند سو‌ء استفاده جسمی و جنسی را تجربه کرده‌اند، با درد لگن مواجه می‌شوند. در این گونه مواقع باید در کنار درمان‌های جسمی که پزشک برای او ارائه می‌نماید، حتماً به یک روان درمانگر نیز مراجعه کرده و از او برای درمان روح و روان خویش کمک بخواهند.
  • تزریق دارو:
    گاهی اوقات نمی‌توان با داروهای خوراکی علت درد شدید لگن در زنان را برطرف نمود؛ در این گونه مواقع معمولاً متخصصان تلاش می‌کنند با تزریق دارو، به بیمار خود کمک کنند تا از این درد ناخوشایند و آزار دهنده رهایی پیدا کند.
  • جراحی:
    در شرایطی که نتوان درد لگن را با استفاده از سایر روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم درمان نمود، پزشکان چاره‌ای ندارند جز آن که عمل جراحی را برای بیمار خویش در نظر بگیرند. البته عمل‌های جراحی که مرتبط با درد لگن هستند، انواع مختلفی دارند و بر اساس ریشه اصلی و علت درد لگن، تعیین می‌شوند.

سخن پایانی

هر چند درد لگن در زنان بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است، اما می‌توان با پیدا کردن ریشه اصلی آن و علت بروز این درد، اقدامات درمانی لازم را در این زمینه انجام داد. گاهی اوقات دردهای لگن، به اندام‌هایی که در اطراف و درون آن قرار گرفته‌اند مربوط است و گاهی نیز مربوط به خود سیستم لگن است. در هر صورت متخصصان باید با استفاده از معاینات و آزمایشات تخصصی، علت درد لگن در زنان را کشف کرده و اقدامات درمانی لازم را برای آن ارائه دهند.
ما نیز در این مقاله، شما را با برخی از مهم‌ترین علت‌های بروز درد لگن در زنان آشنا کردیم و در انتها، برخی از روش‌های درمانی آن را برای شما عزیزان ذکر کردیم. فراموش نکنید که با احساس هر دردی در قسمت لگن خود (به خصوص دردهایی که با استراحت و مصرف مسکن‌ها خوب نشده‌اند) حتماً یک قرار ملاقات با متخصص خود ترتیب دهید تا با دقت ریشه آن را پیدا کرده و شروع به درمان آن نماید.

دیدگاهتان را بنویسید