کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپی لگن؛ بهبود دامنه حرکتی و تسکین دردهای لگن در فرد

اگر بخواهیم به یکی از اصلی‌ترین مفاصل بدن که مسئول بسیاری از امور جسمی ماست اشاره کنیم، بدون شک از لگن نام خواهیم برد. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که ما اموری مانند راه رفتن، دویدن، نشستن، ایستادن، ورزش، بالا و پایین رفتن از پله ها و… را به کمک مفصل لگن خود انجام می‌دهیم. بنابراین درد و ناراحتی لگن، می‌تواند بر روی بسیاری از جنبه‌های زندگی ما تاثیر بگذارد. تجربه بیانگر آن است که انجام تمرینات فیزیوتراپی لگن، تا حدود زیادی به تسکین و التیام این درد کمک خواهد نمود. با ما همراه باشید تا برای شما از فیزیوتراپی لگن و انواع آن بیشتر بگوییم.

 

فیزیوتراپی لگن

 

 

هدف از فیزیوتراپی لگن چیست؟

گاهی اوقات مشکلات لگن بیمار به قدری است که بهترین دکتر متخصص لگن در تهران، از شیوه جراحی برای درمان درد او استفاده می‌کنند. به عنوان مثال جراحی تعویض مفصل لگن، یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که این روزها بسیاری از پزشکان از آن برای درمان کامل و قطعی مشکلات لگن استفاده می‌کنند. پس از انجام چنین عملی، باید بیمار تحت انجام فیزیوتراپی لگن قرار گیرد تا به بهبودی کامل دست پیدا کند.
علاوه بر این، بیمارانی وجود دارند که در هنگام انجام تمرینات ورزشی و یا ورزش‌های حرفه‌ای خویش، با آسیب دیدگی استخوان لگن مواجه شده‌اند.‌ در این گونه مواقع است که می‌توان با انجام فیزیوتراپی، به تسکین و التیام این درد کمک فراوانی نمود. علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، برای اصلاح سبک زندگی، درمان اختلالات کف لگن، تسکین علائم درد لگن و بسیاری دیگر از موارد نیز می‌توان بر روی تمرینات فیزیوتراپی حساب کرد.
بررسی‌ها نشان دهنده آن است که برخی از خانم‌ها و آقایان، به سبب مشکلات لگن با بی اختیاری مثانه و روده مواجه هستند. حتی این درد می‌تواند اختلالات جنسی زیادی برای افراد به وجود آورده و این جنبه از زندگی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه با انجام مداوم و مستمر فیزیوتراپی لگن پس از جراحی، می‌توان این بیماری‌ها را نیز درمان نمود.

اطلاعاتی در مورد فیزیوتراپی لگن

قبل از آن که در مورد فیزیوتراپی لگن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، اجازه دهید اندکی به علم قدرتمند و بی نظیر فیزیوتراپی اشاره نماییم. در واقع فیزیوتراپی یکی از اصلی‌ترین علوم توانبخشی است که اصلی‌ترین هدف آن، بهبود عملکرد عضلات، افزایش دامنه حرکتی آن‌ها، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و به طور کلی بهبود عملکرد جسم افراد است.
در واقع هر چیزی که به حرکت و سیستم حرکتی انسان مربوط باشد، می‌تواند در زیر مجموعه تمرینات فیزیوتراپی قرار گیرد. یک متخصص فیزیوتراپیست به خوبی با آناتومی جسم انسان و تمامی بیماری‌هایی که ممکن است برای سیستم حرکتی آن به وجود آیند آشناست و بهترین روش‌های درمان با استفاده از دست، دستگاه های پیشرفته و تمرینات مختلفی را برای بیمار در نظر می‌گیرد.
فیزیوتراپی لگن نیز یکی از زیر شاخه‌های این علم به شمار می‌رود و تمرکز اصلی‌ آن بر روی بهبودی مشکلات لگن قرار دارد. در واقع تمامی عضلات، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصابی که در لگن وجود دارند، می‌توانند تحت فیزیوتراپی لگن قرار گرفته و به بهبودی کامل دست پیدا کنند. این روزها پزشکان و متخصصان برای درمان بیماری‌های زیر (که به سیستم لگن مرتبط هستند) فیزیوتراپی برای لگن را تجویز می‌کنند:

  • یبوست
  • بیماری‌های مثانه
  • درمان مشکل جدا شدن عضله راست شکمی
  • افتادگی مثانه
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد مچ پا
  • درد رحم
  • تکرر ادرار
  • درد در قسمت کمر

فیزیوتراپی کف لگن در تهران و شیوه عملکرد آن

خوشبختانه این روزها در بسیاری از شهرهای کشورمان و به خصوص تهران، شاهد فعالیت‌های مراکز معتبری هستیم که در زمینه فیزیوتراپی لگن به فعالیت مشغول می‌باشند. بنابراین بسیاری از کسانی که با مشکلات و بیماری‌های لگن دست و پنجه نرم می‌کنند، با مراجعه به چنین مراکزی می‌توانند به تسکین و درمان دردهای لگن خود کمک فراوانی نمایند.
مرکز فیزیوتراپی کف لگن در تهران، یکی از بهترین مراکز در این زمینه مشغول است و ما در این قسمت می‌خواهیم تکنیک‌هایی که در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین شیوه عملکرد آن‌ها را با همدیگر بررسی نماییم. به طور کلی تکنیک‌هایی که در این مرکز برای درمان اختلالات به وجود آمده در لگن تجویز می‌شوند به دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها تکنیک‌های درونی فیزیوتراپی لگن هستند و برخی دیگر تکنیک‌های بیرونی هستند.
هر چند این دو تکنیک فیزیوتراپی لگن با همدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارند، اما بر روی عضلات لگن، رباط‌ها، مفاصل، تاندون‌ها و حتی قسمت‌هایی از کمر و باسن اعمال می‌شوند. بنابراین هر نوع آسیب و بیماری در این قسمت‌ها وجود داشته باشد، با تمریناتی که فیزیوتراپیست برای شما در نظر می‌گیرد، برطرف خواهد شد.
علاوه بر این، تکنیک‌های فیزیوتراپی لگن را می‌توان به روش‌های درمان دستی، درمان با دستگاه‌های پیشرفته، ماساژ درمانی، آزاد کردن بافت‌های همبند، تمرینات ورزشی و آموزش‌هایی برای بیمار تقسیم بندی کرد.

آن چه در اولین جلسه فیزیوتراپی لگن انتظار شما را می کشد

زمانی که شما به بهترین مرکز فیزیوتراپی کف لگن تهران مراجعه می‌کنید، باید مراحلی را سپری کنید و برای فرایند درمان آماده شوید. قطعاً در اولین جلسه حضور شما در مرکز فیزیوتراپی لگن، شما با متخصص و فیزیوتراپیست خود برخورد خواهید داشت. در این قسمت باید به این موضوع اشاره کنیم که فیزیوتراپیست، کسی است که در زمینه درمان مشکلات سیستم حرکتی، مهارت، دانش و تخصص بالایی دارد.
چنین پزشکی در اولین جلسه مشاوره‌ای که با شما دارد، اقدام به بررسی سوابق پزشکش شما نموده و در مورد وضعیت جسم و بیماری‌هایی که احیاناً به آن‌ها مبتلا هستید سوالاتی خواهد پرسید. شما نیز باید تمامی اطلاعاتی که پزشک از شما می‌خواهد را به طور دقیق و کامل در اختیار او قرار دهید. در میان سوالاتی که متخصص از شما می‌پرسد، ممکن است سوالاتی پیرامون عادت دستشویی رفتن و عادت جنسی نیز وجود داشته باشد.
در ادامه پزشک شما را با دقت معاینه خواهد کرد؛ ممکن است معایناتی مانند واژن و مقعد نیز شامل این معاینات باشد. پس از سپری شدن تمامی این مراحل، پزشک تمرینات و برنامه‌هایی را برای شما در نظر خواهد گرفت. شما با انجام مستمر و منظم تمامی تمرینات فیزیوتراپی لگن، می‌توانید تا حدود زیادی به بهبودی دست پیدا کنید.
نکته مهم: یکی از نکات مهمی که باید در زمینه فیزیوتراپی لگن به آن اشاره کنیم این است که پزشک قسمت‌های داخلی لگن از جمله واژن و مقعد را به روش دیجیتال انجام خواهد داد. آن هم در صورتی است که بیمار رضایت و آمادگی کاملی برای انجام چنین معایناتی داشته باشد. بنابراین در صورتی که بیمار به هر دلیلی آمادگی لازم را برای انجام این کار نداشته باشد و یا معذب باشد، پزشک از انجام چنین معایناتی صرف نظر خواهد کرد.

ارزیابی و طراحی تمرینات فیزیوتراپی برای درد لگن

ما در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی کف لگن تهران، چه چیزی در انتظار شما خواهد بود. در این قسمت می‌خواهیم به صورت دقیق و کامل، به شما بگوییم که پس از معاینه اولیه، چگونه بیمار را ارزیابی نموده و تمرینات فیزیوتراپی لگن را برای او طراحی می‌کنند:

ارزیابی راه رفتن

یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از طراحی تمرینات فیزیوتراپی لگن ارزیابی راه رفتن بیمار است. این موضوع به پزشک کمک می‌کند تا کوچک‌ترین مشکلاتی که لگن شما در هنگام راه رفتن دارد را شناسایی نماید. لازم به ذکر است که در بهترین مرکز فیزیوتراپی کف لگن در تهران، تجهیزاتی وجود دارند که به صورت هوشمندانه و دقیق، اقدام به آنالیز راه رفتن بیمار نموده و به پیدا کردن مشکلات لگن کمک فراوانی می‌نمایند.

معاینه دستی

در دومین مرحله ارزیابی برای فیزیوتراپی لگن، متخصص شما را به صورت دستی معاینه خواهد نمود. به این صورت که مفاصل لگن و تمامی قسمت‌های اطراف آن را معاینه خواهد نمود. این موضوع سبب می‌شود که هر نوع مشکل غیر طبیعی را (به خصوص در هنگام لمس قسمت دردناک در بیمار) تشخیص داده و تمرینات لازم را برای آن طراحی نماید.

بررسی دامنه حرکتی مفصل لگن

دامنه حرکتی مفصل لگن، در واقع به زاویه‌ای گفته می شود که در هنگام خم و راست شدن و یا چرخش مفصل لگن به حرکت در می‌آید. در این مرحله از فیزیوتراپی، متخصصان با دقت هر چه تمام‌تر، دامنه حرکتی این مفصل را اندازه گیری نموده و ثبت می‌نمایند.

بررسی قدرت عضلانی لگن

همه ما به خوبی می‌دانیم که در اطراف مفصل لگن، عضلات بسیار زیادی وجود دارند که نقش مهمی در سلامتی یا بیماری این قسمت از بدن ما ایفا می نمایند. زمانی که شما برای فیزیوتراپی لگن مراجعه می‌کنید، متخصصان در همان قدم های اولیه، قدرت عضلات این قسمت از لگن را بررسی می‌نمایند تا دقیق‌تر با درد و ناراحتی که در این قسمت وجود دارد آشنا شوند.

تست حرکتی

در مرکز فیزیوتراپی لگن، پزشک با دقت هر چه بیشتر، حرکات شما را ارزیابی خواهد نمود. به عنوان مثال از شما خواهد خواست که از پله‌ها بالا یا پایین بروید و یا ممکن است به شما بگوید بدوید. تمامی این موارد نشان دهنده آن هستند که درد لگن تا چه میزانی می‌تواند بر روی حرکت عملکردی جسم شما تاثیر گذار باشد.

تست‌های اختصاصی

پس از بررسی تمامی مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، ممکن است فیزیوتراپیست، برای بیمار خویش انجام برخی از تست‌های اختصاصی را نیز در نظر بگیرد. این تست‌ها علاوه بر این که به صورت دقیق مشکلات لگن را مشخص می‌کنند، بلکه به مشکلات کمر و زانو نیز مربوط می‌باشند.

معرفی تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی لگن

خوشبختانه این روزها شاهد طراحی انواع تمرینات فیزیوتراپی لگن برای یبوست، تسکین درد لگن، افزایش دامنه حرکتی و همچنین بهبود قدرت عضلات هستیم. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که متداول ترین تمرینات توانبخشی و فیزیوتراپی شامل چه مواردی هستند:

  • ♦ بازآموزی عضله کف لگن
    بدون شک یکی از مهم‌ترین تمرینات فیزیوتراپی لگن که در این مراکز برای شما طراحی می‌گردد، بازآموزی عضله کف لگن می‌باشد. در این فرایند متخصصان تمرینات کاملاً شخصی را برای شما طراحی می‌کنند که از طریق انجام آن‌ها می‌توانید عضلات کف لگن را تقویت نمایید. در واقع انجام مستمر و منظم چنین تمریناتی، به شما کمک خواهد کرد تا اقدام به بازپروری و تقویت عضلات لگن و چهار سر ران خود کنید.
  • ♦ درمان‌های دستی
    اگر بخواهیم به یکی از رایج‌ترین تمرینات فیزیوتراپی لگن اشاره کنیم، بدون شک از درمان‌های دستی نام خواهیم برد. شما با انجام چنین تمریناتی می‌توانید اقدام به کشش، رها سازی و تحرک عضلات لگن خود نموده و تا حدود زیادی درد آن را تسکین دهید. تکنیک هایی که در فیزیوتراپی برای درد لگن برای شما عزیزان در نظر گرفته می‌شود، شاهد تسکین و درمان عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب و مفاصل لگن خود خواهید بود.
  • ♦ بازپروری مثانه و روده
    یکی از مهم‌ترین تمریناتی که در فیزیوتراپی لگن برای یبوست و رفع مشکلاتی از این قبیل در نظر گرفته می‌شود، بازپروری مثانه و روده است. انجام این بخش از تمرینات فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا بتواند به خوبی روده و مثانه خود را کنترل نموده و شاهد مشکلاتی مانند بی اختیاری مدفوع و ادرار و یا یبوست نباشد. حتی پزشک متخصص، ممکن است برنامه غذایی به شما ارائه داده و در مورد میزان آبی که در طول روز باید مصرف کنید، نکاتی را به شما یادآور شود.
  • ♦ پس خوراند زیستی
    اگر بخواهیم به یکی از ابزارهای مفید فیزیوتراپی لگن برای افزایش قدرت عضلات لگن اشاره کنیم، بدون شک از پس خوراند زیستی نام خواهیم برد. با انجام این تمرینات، نه تنها درد لگن شما تا حدود بسیار زیادی تسکین می‌یابد، بلکه شاهد عملکرد بهتر عضلات لگن خود در هنگام انجام ورزش خواهید بود.
  • ♦ الکتروتراپی
    الکتروتراپی یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های فیزیوتراپی به شمار می‌رود که تاثیر بسزایی در افزایش قدرت عضلات لگن به همراه دارد. در این شیوه با استفاده از تحریک الکتریکی با استفاده از امواج کنترل شده، می‌توان دوباره قدرت و توان عضلات را به آن‌ها بازگرداند.
  • ♦ برنامه تمرین خانگی
    علاوه بر تمامی مواردی که شما در مرکز فیزیوتراپی لگن شاهد آن خواهید بود، پزشک متخصص انجام برخی از تمرینات فیزیوتراپی در خانه را نیز به شما آموزش می‌دهد. با استفاده از این تمرینات در خانه، شما می‌توانید هر چه سریع‌تر شاهد بهبودی خود در زمینه دردها و مشکلات لگن باشید.
  • ♦ آموزش بیمار
    در مرحله آخر فیزیوتراپی لگن، متخصصان آموزش‌هایی را به بیمار ارائه خواهد نمود که به او کمک می‌کنند از درد لگن در امان بماند. این آموزش‌ها معمولاً در حیطه سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی، میزان مصرف مایعات در روز، تمرینات ورزشی و اصلاح حرکات می‌باشد.

آشنایی با مزایا و تاثیرات شگفت انگیز فیزیوتراپی لگن

بدون شک یکی از راهکارهای شگفت انگیز و مفیدی که این روزها بسیاری از پزشکان برای درمان مشکلات و بیماری‌های لگن بیماران خود آن را تجویز می‌کنند، فیزیوتراپی لگن است. همانگونه که تا کنون متوجه شدید، فیزیوتراپی لگن دارای مزایای بی شماری است که در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ♦ کسانی که به سبب درد لگن نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند، با فیزیوتراپی لگن، می‌توانند به زندگی عادی و روزمره خود بازگردند.
  • ♦ با فیزیوتراپی برای لگن، حتی می‌توان دردهایی که در اثر تصادفات، بیماری، آرتروز، پوکی استخوان، دیسک کمر و… در افراد مختلف به وجود آمده‌اند را تسکین داد.
  • ♦ برخی از خانم‌ها، ممکن است پس از زایمان با مشکلات لگنی مواجه شوند که بی اختیاری ادرار را با خود به همراه آورد. در این گونه مواقع، بهترین راه حلی که پیش روی این افراد وجود دارد، فیزیوتراپی لگن است.
  • ♦ فیزیوتراپی برای لگن اگر به صورت منظم و مستمر انجام شود، از جراحی‌های غیر ضروری لگن و صرف هزینه زیاد برای انجام آن جلوگیری به عمل خواهد آورد.
  • ♦ شخصی که عمل جراحی لگن را انجام می‌دهد، باید در دوران نقاهت خود، تمریناتی را انجام دهد تا دوباره توان و قدرت عضلات خود را به دست آورد. فیزیوتراپی لگن یکی از بهترین نوع این تمرینات برای افزایش دامنه حرکتی و قدرت عضلات پس از عمل جراحی لگن به شمار می‌رود.

سخن پایانی

اصلی‌ترین هدفی که از انجام فیزیوتراپی لگن دنبال می‌شود این است که دوباره بتوان توانایی حرکتی بیمار را به او بازگرداند. در واقع فیزیوتراپی لگن یکی از روش‌های کم خطر و موثر برای درمان بسیاری از مشکلات لگن به شمار می‌رود. بیماران پس از انجام چنین تمریناتی، قادر خواهند بود توان و قدرت از دست رفته جسم خود را به دست آورده و مانند افراد عادی به کار و زندگی مشغول شوند.
ما با ارائه این مطالب، تلاش کردیم شما را با هر آن چه نیاز است در مورد فیزیوتراپی لگن بدانید آشنا کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، دانش و اطلاعات شما پیرامون فیزیوتراپی لگن افزایش پیدا کرده و باشد و آن را به چشم یک روش مفید و موثر برای درمان دردهای ناخوشایند و آزار دهنده لگن خود در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید