کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان خانگی سوزش کف پا

درمان خانگی سوزش کف پا؛ استفاده از مواد مغذی و ویتامین‌ها و عوض کردن جوراب و کفش‌تان در طول روز

درمان خانگی سوزش کف پا، دغدغه بسیاری از شما مخاطبان است. وقتی سوزش زیر پا را به عنوان یک احساس ناخوشایند تجربه می‌کنید، برای خلاصی از آن، دست به دامن روش‌های مختلف می‌شوید. روش‌های خانگی با کم‌ترین عارضه شما را به هدف می‌رسانند و درد و ناراحتی ناشی از سوزش زیر پا را کاهش می‌دهند. اگر شما هم به دنبال راهی برای تسکین سوزش زیر پا هستید و این مسئله برایتان آزاردهنده و غیرقابل تحمل شده، فقط چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را تا انت‌ها بخوانید. در صورتی که مبتلا به دیابت هستید و یا از مشکلات خونی مثل غلظت خون رنج می‌برید، پیش از انتخاب بهترین روش درمان سوزش کف پا، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

درمان خانگی سوزش کف پا

 

 

آشنایی با سوزش کف پا و درمان خانگی سوزش کف پا

علت سوزش زیر پا را باید در آسیب‌های عصبی جستجو کنید. گاهی هم دلیل این مسئله، ابتلا به بیماری دیابت است. اعصاب پای کسانی از بیماری نوروپاتی رنج می‌برند، در معرض آسیب قرار دارد. به همین دلیل است که این بیماران معمولاً در کف پای خود احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی را تجربه می‌کنند. سوزش زیر پا معمولاً خفیف است، گاهی هم آنقدر شدید می‌شود که نمی‌توان آن را تحمل کرد.
ابتلا به دیابت و مصرف بیش از اندازه الکل، دو عامل مهم ابتلا به نوروپاتی است. به غیر از نوروپاتی که مهمترین علت سوزش پا است، کمبود ویتامین ب ۱۲ و ب۶، ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی، اچ آی وی، لایم و…، کم کاری تیروئید، عفونت پاها، مصرف الکل، عوارض استفاده از برخی داروها، التهابات عروق خونی، سندرم جی بی‌اس، مسموم شدن با جیوه، آرسنیک، سرب و… اختلال در گردش خون، بای پس معده و… می‌تواند زمینه را برای بروز سوزش زیر پا فراهم نماید.
مهمترین علامت سوزش زیر پا، همان احساس سوزش در انگشتان پا است که گاه با احساس بی‌حسی، گرمی، تورم، قرمزی و درد همراه است. در موارد شدیدتر خونریزی و تاول نیز به علائم سوزش زیر پا اضافه می‌شود.
سوزش زیر پا، با نشانه‌های دیگر مثل ضعف عضلانی، تغییرات حسی، حساس شدن به لمس، درد عصبی، مشکل در راه رفتن، درد استخوانی و درد مفصلی، درد در هنگام راه رفتن، زخم، هماهنگی نامناسب، ناتوانی در احساس تغییرات دمایی و دردی که شب‌ها شدت می‌یابد، نمایان می‌شود.
برای درمان سوزش زیر پا، ده‌ها راه حل سراغ داریم. درمان خانگی سوزش کف پا، از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمانی است که عوارض چندانی ندارد اما نتیجه بخش و موثر است.
چند روش برای درمان سنتی سوزش زیر پا:

  • بعد از ورزش و پیاده روی، کفش و جوراب‌هایتان را از پا درآورید تا خشک شوند.
  • از خوراکی‌های حاوی مواد مغذی و ویتامین‌ها (به ویژه ویتامین ب) استفاده کنید.
  • پایتان را داخل آب سرد قرار دهید. (استفاده از یخ ممنوع)
  • در طول روز جوراب و کفش‌تان را عوض کنید.
  • الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید.
  • به پاهای خود استراحت بدهید.
  • یک کفش مناسب بپوشید.

درمان سوزش پا در بیماران دیابتی با روغن اسانس بابونه

یکی از روش‌های موثر برای درمان خانگی سوزش کف پا، استفاده از روغن اسانس بابونه است که به گفته محققان طب سنتی، در بهبود سوزش زیر پا معجزه می‌کند. درمان سوزش پا در بیماران دیابتی از کاربردهای روغن اسانس بابونه است.
همانطور که می‌دانید، یکی از دلایل سوزش زیر پا، قند خون کنترل نشده است که به رگ‌ها و عصب‌ها آسیب می‌رساند. وقتی میزان قند خون بالا می‌رود، انتقال سیگنال‌ها و پیام‌ها در اعصاب دچار مشکل می‌شود و در نتیجه آن، حس و اعصاب در هر دو پا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با افزایش قند خون، دیواره وریدهای خونی ضعیف شده و و روند انتقال آن‌ها به عصب مختل می‌شود. اینجاست که شما احساس می‌کنید، پاهایتان می‌سوزد و داغ است.
برای استفاده از این شیوه درمانی، کافیست دو قاشق غذاخوری روغن اسانس بابونه را همراه با 1 قاشق چای‌خوری از روغن زیتون در یک ظرف مخلوط کنید، آن را به کف پا بمالید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه، ماساژ دهید. اگر این روش درمانی را روزی یکی دوبار تکرار کنید، به بهبودی خواهید رسید.

درمان خانگی سوزش کف پا با روغن نارگیل و زنجبیل

روغن نارگیل و زنجبیل، جزو ترکیبات موثر و سودمند برای درمان سوزش زیر پا است که اثربخشی خود را در کاهش سوزش، درد و التهاب به خوبی نشان داده است. ترکیب روغن نارگیل و زنجبیل، ضمن کمک به افزایش گردش خون، پوست آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
استفاده از این دو ترکیب ساده است؛ دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق پودر زنجبیل ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید. این مخلوط را بر روی کف پا بمالید و آرام آرام به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید. این روش از درمان، نتیجه بخش است به شرطی که روزی ۲ الی ۳ بار تکرار شود.
دمنوش زنجبیل به تنهایی می‌تواند به رفع سوزش زیر پای شما کمک کند. برای تهیه این دمنوش، کمی زنجبیل تازه تهیه کنید، آن را در قوری بریزید و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت کتری بگذارید تا ۵ دقیقه بعد دم بکشد. حالا این دمنوش آماده شده و می‌توانید آن را در فنجان بریزید و میل کنید. نوشیدن روزی یک فنجان از این دمنوش بی‌نظیر کافیست تا شما را به یک نتیجه مطلوب برساند.

زالزالک سفید چه کمکی به برطرف شدن سوزش کف پا می‌کند؟

استفاده از زالزالک سفید، راهکاری دیگر برای درمان خانگی سوزش کف پا است. زالزالک سفید، گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد و قرمزی و سوزش زیر پا را تسکین می‌دهد. برای بهره مندی از خواص گیاه زالزالک، باید یک لیوان آب جوش آماده کنید، یک قاشق غذاخوری زالزالک سفید را در این لیوان بریزید و درب آن را به مدت ۸ دقیقه ببندید تا به خوبی دم بکشد. سپس از صافی عبور دهید و این نوشیدنی را میل کنید. برای نتیجه گیری از این روش خانگی درمان سوزش زیر پا، روزی ۲ تا ۳ فنجان از دمنوش زالزالک را مصرف کنید.

معجزه نارون کوهی یا آب هاماملیس در درمان خانگی سوزش کف پا

نارون گیاهی، یک تونیک طبیعی است که با افزایش گردش خون، التهاب و تورم کف پا را از بین می‌برد و سوزش زیر پا را بهتر می‌کند. اگر سوزش زیر پا برایتان آزاردهنده شده، این روش از درمان سنتی سوزش زیر پا را هم امتحان کنید و مطمئن باشید که نتیجه بخش است.
یک ظرف پر از آب آماده کنید و سه قاشق غذاخوری گیاه نارون کوهی را در آن بریزید. حالا این لیوان را بر روی حرارت گاز بگذارید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه جوش بخورد. سپس آن را از روی حرارت بردارید، یک درب بر روی آن بگذارید و کمی صبر کنید تا خنک شود. وقتی سرد شد، پاهایتان را به مدت یک ربع در آن قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، روزی ۱ یا دو مرتبه این روش درمانی را تکرار کنید.

راز درمان خانگی سوزش کف پا با نمک اپسوم

اگر سوزش زیر پا امان شما را بریده و به دنبال درمان خانگی سوزش کف پا هستید، طب سنتی یک پیشنهاد ویژه برایتان دارد و آن استفاده از نمک اپسوم است. نمک اپسوم، دارای مقادیر زیادی از سولفات و منیزیم بوده و از این رو، می‌تواند التهابات ناشی از این ناراحتی را به حداقل برساند.
برای استفاده از نمک اپسوم، یک فنجان از این نمک را در یک ظرف پر از آب ولرم بریزید تا حل شود. حالا پاهایتان را در آن قرار دهید و یک ربع الی بیست دقیقه صبر کنید. تکرار چند باره این روش درمانی به روند بهبود سوزش زیر پا سرعت می‌بخشد.

آویشن با هزار و یک خاصیت

آویشن است و دنیایی از خاصیت‌های متنوع! آویشن، از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار است. یکی از فواید آویشن، کمک به افزایش گردش خون و باز شدن عروق خونی تنگ است. اگر از سوزش زیر پا رنج می‌برید و این مسئله برایتان دردسرساز شده، دو قاشق غذاخوری آویشن را در ظرفی بریزید، به آن کمی آب اضافه کنید و ظرف را روی حرارت بگذارید تا ۵ الی ۱۰ دقیقه جوش بخورد. حالا ظرف را از روی حرارت بردارید و وقتی دمای آن پایین آمد و ولرم شد، پاها را درون آن بگذارید. برای حاصل شدن نتیجه مطلوب، به همین بسنده نکنید و پاها را که درون ظرف است، به آرامی ماساژ دهید.

ویتامین ب؛ موثر در درمان سنتی سوزش زیر پا

پیش‌تر گفته بودیم که یکی از مهمترین دلایل سوزش زیر پا، کمبود ویتامین ب است. پس بهترین کاری که برای درمان سنتی سوزش زیر پا می‌توانید انجام دهید، استفاده از ویتامین ب است. ویتامین ب، در تقویت اعصاب نقش دارد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و تاثیر آن در افزایش سلامت عمومی بدن بر کسی پوشیده نیست. اگر در جستجوی یک روش ساده و سریع برای درمان سوزش زیر پا هستید و انتظار اثرگذاری سریع را دارید، یک دوره از خوراکی‌های حاوی ویتامین ب نظیر زرده تخم مرغ، شیر، لوبیا، بادام زمینی و سبزیجات پهن برگ استفاده کنید.

روغن زیتون و تاثیر آن در رفع سوزش کف پا

روغن زیتون، دنیایی از خاصیت را در خود جای داده و برای سلامتی بسیار مفید است. شما می‌توانید از روغن زیتون برای درمان سوزش زیر پا کمک بگیرید. به این صورت که یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. حالا یک قاشق غذاخوری زنجبیل را به این دو اضافه نمایید و ترکیب به دست آمده را بر روی کف پا بمالید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بگذرد و حالا آن را با آب گرم به خوبی شستشو دهید. تکرار چند باره این روش، حتماً در کاهش سوزش زیر پا تاثیر خواهد داشت.

چگونه از سرکه سیب برای درمان خانگی سوزش کف پا استفاده کنیم؟

طب سنتی برای سرکه سیب هزاران خاصیت ذکر کرده و استفاده آن را جزو روش‌های درمان سنتی سوزش زیر پا می‌داند. سرکه سیب، PH بدن را در حالت تعادل نگه می‌دارد و سوزش و خارش پا را از بین می‌برد. برای بهره مندی از خاصیت‌های ارزشمند سرکه سیب، فقط کافیست دو قاشق چایخوری از آن را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزی یکبار میل کنید.
روش دیگر برای استفاده از سرکه سیب، ریختن یک فنجان سرکه سیب و کمی نمک دریا در ظرفی پر از آب گرم است. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و چند بار در طول روز پاهایتان را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید.

با زردچوبه به جنگ سوزش کف پا بروید

زردچوبه، همان پودر زرد رنگی است که بسیاری از ما در خانه‌های خود داریم و از آن برای پخت و پز انواع غذا استفاده می‌کنیم. زردچوبه، هزار و یک خاصیت دارد؛ از جمله اینکه درمان طبیعی سوزش زیر پا است.
برای بهره مندی از فواید زردچوبه، یک یا دو قاشق چایخوری زردچوبه را در فنجانی پر از آب گرم بریزید و وقتی هم زدید، این ترکیب را بر روی کف پا بمالید. پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، آن را با آب گرم شستشو دهید. تکرار روزانه این روش، شما را به هدفتان از درمان سوزش زیر پا خواهد رساند.

درمان خانگی سوزش کف پا با ورزش کردن

ورزش کردن فواید زیادی برای سلامتی دارد و این را همه ما می‌دانیم. چیزی که شاید ندانیم این است که ورزش یک درمان خانگی برای سوزش زیر پا هم هست که به عنوان یک روش عالی می‌توانید روی آن حساب کنید. اگر روزانه پیاده روی داشته باشید و دویدن را فراموش نکنید، خواهید دید که ورزش تا چه اندازه در کاهش سوزش زیر پا تاثیر دارد؛ زیرا گردش خون در بدن و پاها را بهبود می‌بخشد.
ورزش برای کاهش سوزش پا در بیماران دیابتی نیز مفید است. البته مزایای ورزش برای بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند، به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. ورزش در کنار یک رژیم غذایی سالم و مناسب، راز سلامتی مبتلایان به دیابت است.

آب سرد؛ آخرین درمان خانگی سوزش کف پا

اگر به هیچ یک از ترکیبات گیاهی که تا الان نام بردیم دسترسی نداشتید، باز هم ناامید نشوید! بد نیست به عنوان آخرین گزینه، آب سرد را هم امتحان کنید. آب سرد که در دسترس همه ما هست، یکی دیگر از گزینه‌های طب سنتی برای درمان خانگی سوزش کف پا محسوب می‌شود. پس همین حالا دست به کار شوید، یک ظرف پر از آب سرد آماده کنید و پاها را به مدت یک ربع در آن قرار دهید. (روزی چند بار) استفاده از آب سرد نه تنها تورم و سوزش زیر پاها را تسکین می‌دهد بلکه خستگی پاها را هم می‌گیرد.

پاهای خود را خشک نگه دارید؛ همین

برای رهایی از سوزش زیر پا که مسئله‌ای بس ناخوشایند و آزاردهنده است، حتماً لازم نیست روش‌های سخت و پیچیده را امتحان کنید. گاهی چاره کار ساده‌تر از این حرف‌ها است. فقط کافیست پاهای خود را خشک نگه دارید؛ همین!

تجربه ثابت کرده که عرق کردن پاها، احتمال سوزش زیر پا را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید به راحتی با پوشیدن جوراب‌های پنبه ای، از عرق کردن پا جلوگیری کنید و اجازه ندهید کف پا محلی برای تجمیع میکروب‌ها و آلودگی‌ها باشد. خشک نگه داشتن پاها، جزو ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی سوزش کف پا است که انجام کاملاً بی هزینه است.

چگونه با روش‌های خانگی خواب رفتن کف پا را درمان کنیم؟

طهمه ما تجربه خواب رفتن کف پا را داریم. وقتی بیش از حد در یک موقعیت قرار می‌گیریم و یا به مدت طولانی در یک جا می‌نشینیم، پایمان خواب می‌رود. معمولاً این مشکل با بازگشت جریان خون از طریق ماساژ دادن یا کشش برطرف می‌شود. اگر نتوانیم علت خواب رفتن کف پا را تشخیص دهیم و ندانیم که این مشکل چرا به وجود آمده، می‌توانیم با مصرف ایبوپروفن و آسپرین، خواب رفتگی را برطرف کنیم.
در موارد شدیدتر، مصرف دوز پایین داروهای ضدافسردگی مثل آمی تریپتیلین، (فقط با اجازه پزشک) می‌تواند موثر باشد و خواب رفتن کف پا را از بین ببرد. با این داروها، درک بدن از درد متعادل خواهد شد. گاهی پزشک برای درمان مشکل خواب رفتن پا، داروهای مخدر از جمله کدئین را تجویز خواهد کرد.
اگر علت خواب رفتن کف پا، کمبود تغذیه‌ای باشد، پزشک با تجویز مکمل‌هایی مثل ویتامین ب کمپلکس به بیمار کمک می‌کند تا این مسئله را حل کند. پرهیز از نوشیدن الکل، ماساژ پا با پمادهای معطر کپسایسین و روغن‌های پرفایده، پوشیدن لباس‌های گشاد و کفش راحت می‌تواند کمک کننده باشد.

ارتباط مشکلات کبد و سوزش کف پا

کبد و سوزش کف پا بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند و اختلالات کبدی می‌توانند زمینه را برای بروز سوزش زیر پا فراهم کنند. اضافه وزن و مصرف بی‌رویه الکل، دو عامل مهمی هستند که سلامت کبد را به خطر می‌اندازند و خطر بروز کبد چرب را افزایش می‌دهند.

از مهمترین عوارض ابتلا به کبد چرب، تجمیع و انباشت سموم در قسمت‌های مختلف از بدن به ویژه پاها است که منجر به افزایش فشار و تورم خواهد شد. تورم در پاها، اعصاب این نواحی را تحت فشار قرار می‌دهد و در نتیجه بیمار خارش، تورم و سوزش را در پاها احساس خواهد کرد. البته سوزش پاها را نمی‌توان از عوارض شایع مشکلات کبدی به شمار آورد اما با توجه به نقشی که کبد در تجزیه سموم در بدن دارد، مشکلات ناشی از کبد و سوزش کف پا، زنجیره‌وار به یکدیگر مرتبط اند.

جمع‌بندی

طاز اینکه تا اینجا همراه ما بودید، صمیمانه از شما تشکر می‌کنیم. درمان خانگی سوزش کف پا، موضوعی بود که مفصلاً درباره آن صحبت کردیم. با مطالعه این نوشتار، شما با سوزش پا در بیماران دیابتی، خواب رفتن کف پا، کبد و سوزش کف پا و… آشنا شدید و حالا دیگر می‌دانید که اگر روزی سوزش زیر پا به سراغتان آمد، چگونه با روش‌های خانگی آن را برطرف کنید.
اگر نظر ما را می‌خواهید، بهترین کار در مواجه با سوزش و خواب رفتن مداوم پاها، مراجعه به پزشک است؛ زیرا بعید نیست این مسئله ریشه در مشکلات داخلی بدن شما داشته باشد. شما می‌توانید با کلینیک ما که در این زمینه فعالیت دارد، تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری را کسب کنید. کارشناسان این مجموعه، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید