کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان خانگی سیاتیک لگن

درمان خانگی سیاتیک لگن؛ مدیریت علائم سیاتیک لگن در موارد خفیف و برای بهبودی بیمار

سیاتیک لگن وضعیتی است که باعث درد در ناحیه لگن و عصب سیاتیک می‌شود که از کمر به پایین تنه و حتی تا پاها کشیده می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلیل تعدادی از عوامل از جمله فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا بارداری ایجاد شود. درمان‌های خانگی سیاتیک لگن به اقدامات خود مراقبتی اشاره دارد که می‌توان در خانه برای مدیریت علائم سیاتیک لگن انجام داد. در حالی که درمان پزشکی برای موارد شدید توصیه می‌شود، درمان خانگی سیاتیک لگن برای موارد خفیف‌تر توصیه می‌شود.

 

درمان خانگی سیاتیک لگن

 

 

تشریح سیاتیک لگن، عوامل خطر و ضرورت درمان سیاتیک برای همیشه

عصب سیاتیک نخستین بخش از نخاع را تشکیل می‌دهد و از قسمت پایینی نخاع به سمت پایین و عقب در امتداد ران و پا به صورت یک رشته عصبی امتداد می‌یابد. در صورتی که این عصب در هر نقطه از این مسیر از حالت طبیعی خارج شود، درد سیاتیک به وجود می‌آید.
علائم درد سیاتیک شامل درد، سوزش و سفتی در ناحیه پشت ران و پا هستند که احتمالاً تا قسمت پایینی پا یعنی انگشتان پا هم گسترش یابد. در بعضی موارد ممکن است تحریک عصب سیاتیک در ناحیه لگن نیز درد ایجاد کند که به عنوان سیاتیک لگن شناخته می‌شود.
ضرورت درمان سیاتیک برای همیشه به دلیل تأثیر آن بر روی کیفیت زندگی فرد، بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، درد ممکن است شدیدتر شود و در برخی موارد منجر به ناتوانی و اختلال در حرکت شود. برای درمان سیاتیک لگن، ابتدا علت بروز آن باید شناسایی شود. اگر علتی نظیر فشار روی عصب، سرطان و یا تشدید بیماری فعلی وجود داشته باشد، باید درمان آن صورت گیرد.
به علاوه، ممکن است بهترین دکتر متخصص لگن در تهران به شما توصیه کند که از تمرینات فیزیکی و رژیم غذایی مناسب به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن استفاده کنید. در صورت لزوم، پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی، مسکن درد و یا تزریق کورتیزون را تجویز کند. همچنین در برخی موارد، جراحی ممکن است برای درمان سیاتیک لگن لازم باشد. در هر صورت، برای درمان سیاتیک لگن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
در ادامه به برخی از خطرات عدم درمان این بیماری اشاره می‌کنیم:

  • از دست دادن عملکرد عصبی: در صورتی که سیاتیک لگن ناشی از فشار بر روی عصب اسکیاتیکوس باشد و درمان صحیحی دریافت نکند، ممکن است عملکرد عصبی در بلند مدت به طور جدی تخریب شود و از بین برود.
  • فشار بر روی عصب‌های حسی: سیاتیک لگن می‌تواند باعث فشار بر روی عصب‌های حسی شده و باعث کاهش حساسیت ناحیه مبتلا شود.
  • کاهش عملکرد عضلانی: سیاتیک لگن ممکن است باعث کاهش عملکرد عضلانی ناحیه مبتلا شود و باعث محدودیت حرکت و عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره گردد.
  • درد شدید: سیاتیک لگن باعث درد شدیدی در ناحیه مبتلا به علاوه درد در پاها و پایین‌تنه می‌شود که می‌تواند باعث تحریک استرس و افزایش تنش عضلانی گردد.

اصلی‌ترین علت درد سیاتیک لگن

علت درد سیاتیک لگن، معمولاً فشار و تحریک اعصاب سیاتیک در ناحیه لگن و پشت باسن است. این علائم ممکن است به علت اختلالات درون‌زایی بدن یا ضعف عضلات باشند. به طور کلی، عوامل زیر می‌توانند باعث بروز سیاتیک لگن شوند:

  • ♦انحنای زیاد در پشت و ران: انحنای زیاد پشت و ران ممکن است باعث افزایش فشار بر روی عصب سیاتیک شود و علائم سیاتیک لگن را ایجاد کند.
  • ♦بیماری‌های فشاری: بیماری‌هایی مانند هرنی دیسک، مشکلات ستون فقرات و تومورهای مغزی و استخوانی می‌توانند فشار روی عصب سیاتیک را افزایش دهند.
  • ♦آسیب درونی: ضربه به پشت و ران یا سایر حوادثی که باعث آسیب به عصب سیاتیک می‌شوند، می‌تواند علائم سیاتیک لگن را ایجاد کند.
  • ♦اختلالات توده‌ای: اختلالات توده‌ای مانند تجمع چربی در ناحیه لگن، می‌توانند فشار روی عصب سیاتیک را افزایش دهند.
  • ♦اختلالات رفتاری: اختلالات رفتاری مانند نشستن بر روی صندلی‌های نامناسب و نشستن طولانی مدت، می‌توانند علائم سیاتیک لگن را تشدید کنند.
  • ♦بارداری: بارداری ممکن است باعث افزایش فشار بر روی عصب سیاتیک شود و علائم سیاتیک لگن را ایجاد کند.
    در هر صورت، برای تشخیص دقیق علت سیاتیک لگن، بهتر است به پزشک متخصص ارتوپد یا فوق تخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

تحت چه شرایطی درمان خانگی سیاتیک لگن مفید است؟

درمان سیاتیک لگن به روش خانگی در برخی موارد می‌تواند مفید باشد، اما باید توجه داشت که این روش در موارد شدید سیاتیک لگن و تأثیرات آن روی کیفیت زندگی فرد، رویکرد مناسبی نیست و باید به همراه درمان‌های دیگر انجام شود.
در مواردی که درد سیاتیک لگن ناشی از کم‌فعالیت بدنی، تنش عضلانی است و درد سیاتیکی خفیف باشد، درمان خانگی می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال، استفاده از گرمای موضعی در نواحی دردناک، تمرینات ورزشی به منظور تقویت عضلات پشت و شکم، ماساژ ناحیه دردناک و مصرف مواد ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) قادر به کم کردن درد و بهبود علائم چنین سیاتیکی است.
اما در هر صورت، درمان خانگی سیاتیک لگن باید با راهنمایی پزشک یا متخصص فیزیوتراپی صورت گیرد و در صورت عدم تغییر وضعیت یا تشدید علائم، باید به درمان‌های دیگر روی آورد. همچنین در صورتی که درد شدید است یا به دلیل سیاتیک لگن، ناتوانی و اختلال در حرکت رخ داده، باید با پزشک خود مشورت کرده و درمان مشخص شده توسط پزشک را انجام داد.

متداول‌ترین و قابل تشخیص‌ترین علائم درد سیاتیک لگن

همانطور که پیشتر اشاره کردیم زمانی که عصب سیاتیک لگن را درگیر می‌کند، اصطلاحاً به آن سیاتیک لگن می‌گوییم. این نوع از سیاتیک با علائمی نظیر آنچه در ادامه آمده همراه است:

  • ♦درد شدید در پشت و یا جلوی ران و پا (که اغلب از پشت ران شروع می‌شود و تا پاها پیش می‌رود)
  • ♦سوزش، تحریک یا احساس خارش در ناحیه سیاتیک
  • ♦ضعف عضلات پا، کمر و یا باسن
  • ♦کاهش حساسیت در پاها، احساس کرختی در پاها
  • ♦درد بیشتر در زمان بی‌حرکتی در طول شبانه روز، مثل درد در زمان خوابیدن

در صورت بروز هرگونه علائمی شبیه به سیاتیک لگن، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید و از هر گونه خود درمانی یا مشورت با افراد غیرمتخصص جدا اجتناب نمایید.

تشخیص و درمان‌های پزشکی جایگزین درمان خانگی سیاتیک لگن

در صورتی که با توجه به علائم ذکر شده شک دارید که به سیاتیک لگن مبتلا هستید یا خیر بهتر است برای تشخیص تخصصی به پزشک مراجعه کنید. تشخیص سیاتیک لگن با انجام بررسی بالینی و عوارض مربوطه میسر می‌شود. این بررسی ممکن است شامل بررسی علائم، بررسی تاریخچه پزشکی، انجام آزمون‌های تصویری مانند اسکن MRI یا CT باشد.
درمان سیاتیک برای همیشه بسته به علت بروز آن متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، درمان با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، مسکن‌های قوی و فیزیوتراپی انجام می‌شود. اگر درمان پزشکی موثر نبود، روش‌های جراحی مانند لامینکتومی و دیسکتومی در برخی از موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استفاده از روش‌های جایگزین برای درمان سیاتیک لگن توصیه نمی‌شود، به خصوص اگر درمان‌های موثر پزشکی مورد تایید وجود داشته باشد. در صورت استفاده از روش‌های درمان خانگی سیاتیک لگن برای موارد شدید ممکن است علائم بدتر شده و باعث تاخیر در درمان و بهبودی شود. در هر صورت، قبل از اقدام به هرگونه روش درمانی، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی سیاتیک لگن

سیاتیک یک بیماری دردناک است که در پی تحریک یا فشردگی عصب سیاتیک به عنوان بزرگترین عصب بدن که از کمر به پایین تا پاها امتداد می‌یابد، این بیماری بروز می‌کند. در حالی که درمان‌های پزشکی زیادی برای سیاتیک وجود دارد، برخی از درمان‌های خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. در ادامه به چند روش درمان خانگی سیاتیک لگن آورده شده است:

  • ♦استفاده از کیسه‌های سرد و گرم: اعمال گرما یا سرما در ناحیه آسیب دیده می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. کمپرس گرم یا پد گرم کننده می‌تواند به شل کردن ماهیچه‌ها و افزایش جریان خون کمک کند، در حالی که کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و بی حسی ناحیه کمک کند. هر بار این کار را برای 15 تا 20 دقیقه، چند بار در روز انجام دهید.
  • ♦حرکات کششی: حرکات کششی می‌تواند به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن به کاهش تنش در عضلات و کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک کند. حرکات آرام یوگا مانند کشش زانو تا سینه یا پیچش ستون فقرات می‌تواند به کشش کمر و تسکین درد کمک کند.
  • ♦عصاره یا اسانس روغنی: برخی از اسانس‌های روغنی مانند نعناع فلفلی یا اسطوخودوس می‌توانند به کاهش التهاب و درد در صورت استفاده موضعی کمک کنند.
  • ♦ماساژ: ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و بهبود گردش خون کمک کند. ماساژ ملایم با روغن گرم می‌تواند به ویژه موثر باشد.
  • ♦زردچوبه: زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا از مکمل زردچوبه یا کورکومین برای کمک به کاهش التهاب استفاده کنید.
  • ♦مسکن‌های بدون نسخه: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد و کاهش التهاب کمک کنند.
  • ♦داشتن وضعیت مناسب: حفظ وضعیت مناسب در هنگام نشستن و ایستادن به عنوان یک درمان خانگی سیاتیک لگن می‌تواند به کاهش فشار روی کمر و جلوگیری از بروز سیاتیک کمک کند.
  • ♦ورزش: ورزش های ملایم مانند شنا یا پیاده روی می تواند به کاهش درد و بهبود سلامت کلی کمک کند.
  • ♦طب سوزنی: طب سوزنی می‌تواند با تحریک نقاط خاصی در بدن به کاهش درد کمک کند.
  • ♦تنظیمات کایروپراکتیک: یک کایروپراکتیک می‌تواند به تنظیم مجدد ستون فقرات و کاهش فشار روی عصب سیاتیک کمک کند.
  • ♦یوگا: تمرین یوگا به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن می‌تواند به بهبود انعطاف پذیری، کاهش تنش و کاهش درد کمک کند.
  • ♦استراحت و تمدد اعصاب: وقت گذاشتن برای استراحت و آرامش می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، که می‌تواند درد سیاتیک را تشدید کند. سعی کنید تنفس عمیق، مدیتیشن یا سایر تکنیک‌های آرامش بخش را تمرین کنید.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این درمان‌های خانگی می‌توانند مفید باشند، اما ممکن است برای همه کارساز نباشند. اگر علائم سیاتیک شما ادامه یافت یا بدتر شد، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تمرینات ورزشی سیاتیک به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن

سیاتیک لگن نوعی از سیاتیک است که لگن و کمر فرد بیمار را درگیر می‌کند. در اینجا چند تمرین و درمان خانگی وجود دارد که می‌تواند به تسکین درد سیاتیک لگن کمک کند:

  • ♦کج شدن لگن: به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. در این مرحله ماهیچه‌های زیر شکم خود را سفت کنید و لگن خود را به سمت بالا متمایل کنید و کمر خود را روی زمین صاف چند ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  • ♦کشش همسترینگ: به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن در کشش همسترینگ روی لبه صندلی بنشینید و یک پا را مستقیماً در مقابل خود قرار دهید. به جلو خم شوید تا زمانی که احساس کشیدگی در پشت ران خود داشته باشید. 30 ثانیه نگه دارید و رها کنید. همین حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید.
  • ♦کشش گلوتئال: به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاها را روی زمین صاف نگه دارید. یک مچ پا را روی زانوی مقابل به شکل ضربدری قرار دهید و زانوی دیگر را به سمت قفسه سینه خود بکشید. 30 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و رها کنید. حرکت فوق را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید. این حرکت روش دیگری برای درمان خانگی سیاتیک لگن است.
  • ♦کشش موسوم به گربه-گاو: روی دست‌ها و زانوها قرار بگیرید، دست‌ها را به اندازه عرض شانه و زانوها را به اندازه عرض باسن باز کنید. پشت خود را به سمت سقف خم کنید و ستون فقرات خود را مانند گربه گرد کنید. سپس کمر خود را به سمت زمین پایین بیاورید و سر و دنبالچه خود را مانند گاو به سمت بالا بلند کنید. چنین حرکتی را برای اثربخشی بهتر چندین بار تکرار کنید.
  • ♦فوم رولینگ: به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن در تمرین فوم رولینگ به پشت دراز بکشید و یک فوم غلتک زیر کمر خود قرار دهید. به آرامی در طول کمر خود به سمت بالا و پایین بچرخید و برای تمرکز روی هر ناحیه‌ای که تنش یا درد دارد متوقف شوید.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه این تمرین‌ها و درمان‌های خانگی می‌توانند برای سیاتیک لگن مفید باشند، اما ممکن است برای همه مفید نباشند. اگر علائم شما همچنان وجود داشت یا تشدید شد، بسیار حائز اهمیت است که در پی اقدامات پزشکی باشید.

خوراکی‌های مفید به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن

برخی خوراکی‌ها می‌توانند به عنوان درمان خانگی سیاتیک لگن مفید باشند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و ویتامین D می‌تواند به بهبود علائم سیاتیک کمک کند. بعضی از خوراکی‌های دارای ویتامین B12 شامل گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، کبد، سبزیجات و محصولات لبنی هستند. برای دریافت ویتامین Dمصرف مواد غذایی از جمله انواع ماهی‌ها، شیر، تخم مرغ، قارچ و ماهی های چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
علاوه بر این، می‌توانید روی مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مثل فلفل دلمه، سیب، پرتقال، گوجه‌فرنگی، بادمجان و آووکادو بیشتر از قبل تاکید کنید. این مواد مغذی می‌توانند به بهبود سلامتی عمومی و کاهش التهاب و درد در بدن کمک کنند.
به هر حال، قبل از شروع هرگونه رژیم غذایی یا تغذیه خاص، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از مطابقت آن با شرایط شما و عدم تداخل آنها با داروهایی که شما مصرف می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه سیاتیک لگن یک بیماری جدی است که ممکن است خطرات زیادی به دنبال داشته باشد، درمان خانگی می‌تواند به عنوان یک روش مکمل و کمکی در بهبود علائم بیماری مؤثر باشد. با این حال، بهتر است همواره در صورت وجود علائم سیاتیک لگن، به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی از بیماری بگیرید و درمان مناسب و صحیحی را به دست آورید.
از این رو، بهتر است از هرگونه درمان خانگی سیاتیک لگن یا روش‌های مکمل تنها پس از مشاوره با پزشک استفاده کنید و همواره توجه به نشانه‌ها و علائم بیماری داشته باشید و در صورت تشدید علائم و عدم نتیجه یافتن آن فوراً با پزشک مربوطه مشورت نمایید.
در نهایت، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به سیاتیک لگن، مراقبت از خود در طول زندگی با انجام تمرینات و ورزش‌های منظم، خوردن غذاهای سالم و متنوع، و داشتن یک سبک زندگی فعال و سالم است.
در صورتی که شما در معرض خطر ابتلا به سیاتیک لگن قرار دارید، مثلاً به دلیل شرایط شغلی، از روش‌های پیشگیری از آسیب مثل تمرینات کششی و قوی‌کردن عضلات پشتی استفاده کنید و تمریناتی مانند یوگا و پیلاتس انجام دهید که به افزایش انعطاف پذیری بدن کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید