کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد استخوان لگن تا ساق پا

علت درد استخوان لگن تا ساق پا، ایجاد شکستگی در استخوان لگن، بورسیت و تاندونیت و آرتروز

علت درد استخوان لگن تا ساق پا در افراد مختلف بسته به سن و نوع فعالیت متفاوت است. برای نمونه در برخی مواقع علت درد استخوان لگن تا ساق پا در کودکان به دلیل رشد است. همچنین در افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند، علت این دردها، انجام حرکت‌های سنگین ورزشی و یا اشتباه انجام دادن این حرکات است. به صورت کلی درد استخوان لگن تا ساق پا در افراد بزرگسال از اهمیت بسیاری برخوردار است که در صورت مواجه شدن با آن به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مراجعه نمایید. با توجه به اینکه گاهی این دردها، علل جدی مانند تومورهای متاستاتیک پایین کمر، سبب ایجاد آنها می شود، اگر دردهایی دارید که با درمان های معمولی برطرف نشده اند، حتما به منظور رفع علت اصلی به متخصص مراجعه نمایید.

 

علت درد استخوان لگن تا ساق پا

 

 

مهمترین علت درد استخوان لگن تا ساق پا در افراد چیست؟

از جمله دردهای رایج میان افراد در سنین متفاوت، درد استخوان لگن تا ساق پا است که عوامل زیادی سبب ایجاد این درد می‌شود. در بسیاری از مواقع به راحتی می‌توان توضیح و علت‌های ساده‌ای برای درد استخوان لگن تا ساق پا بیان کرد. به عنوان مثال در برخی موارد، تنها با بلند کردن یک وسیله با وزن زیاد، این درد ایجاد می‌شود که با گذشت چند روز درد آن کاهش یافته و از بین می‌رود. فهمیدن علت درد استخوان لگن تا ساق پا اهمیت بسیاری دارد که برای آگاهی حتما این مقاله را مطالعه نمایید.
بد نیست بدانید که در برخی مواقع این درد از بین نرفته و بسیار طولانی می‌شود که در این صورت می‌بایست آن را جدی گرفت. توجه داشته باشید که در بسیاری از اوقات، درد در ناحیه زانو از جمله مشکلات استخوان لگن است که در اصطلاح پزشکی به آن درد ارجاعی می‌گویند. . از این رو ما در این مقاله، مطالبی را در رابطه با علت درد استخوان لگن تا ساق پا ذکر خواهیم کرد تا شما بیشتر با آن آشنا شوید.
فرد مبتلا به این درد ممکن است که درد در ناحیه استخوان لگن را در اطراف باسن و البته در قسمت بیرونی لگن حس کند. مهمترین علت درد استخوان لگن تا ساق پا عبارت‌اند از:

  • ایجاد شکستگی در استخوان لگن
    اکثر شکستگی‌های استخوان لگن در افراد سالمند که با کاهش تراکم بافت در استخوان مواجه هستند، ایجاد می‌شود. از این رو می‌توان گفت که افراد مسن به دلیل سن زیاد، ضعیف شدن استخوان لگن و پوکی استخوان بیشتر در معرض این دردها قرار دارند. لازم است بدانید که پوکی استخوان در صورت ایجاد شکستگی با درد همراه است و اگر پوکی استخوان بدون شکستگی باشد، فرد دردی را تجربه نخواهد کرد.
  • ♦آرتروز
    از دیگر علت‌های شایع درد استخوان لگن تا ساق پا، آرتروز و البته استئوآرتریت است که دلیل این امر را می‌توان افزایش سن دانست.
  • ♦بورسیت و تاندونیت
    در اطراف ناحیه لگن، تاندون‌های بسیاری وجود دارد که مهمترین نقش آن وصل کردن ماهیچه‌ها به مفاصل است. اگر یک فرد بیش از اندازه فعالیت‌های سنگین انجام دهد، تاندون‌های موجود در این ناحیه خیلی سریع و آسان ملتهب می‌شوند و بین استخوان لگن تا ساق پا درد شدیدی به وجود می‌آید.
    لگن بورسیت‌های بسیار مهمی دارد که در اصطلاح گفته می‌شود، لگن دارای کیسه‌های کوچک مایع مفصلی که در اطراف مفاصل‌های پرتحرک مانند مفصل ران قرار گرفته‌اند تا حرکت بافت‌ها در کنار هم را آسان‌تر نمایند. هنگامی که شما فعالیت زیادی داشته باشید، تمامی اینها دچار ورم شده که به اصطلاح بورسیت نامیده می‌شود.
    التهاب‌های بافت نرم که به دلایل مختلف از جمله فعالیت و تمرین‌های ورزشی زیاد دچار کشیدگی می‌شوند، در محل کشیدگی تاندون ها، پارگی‌های بسیار نازکی به وجود می‌آید که در زمان بهبود دچار ورم شده که این ورم در مسیر بهبودی تاندونیت نامیده می‌شود. اگر که فرد استراحت کند، این بافت ترمیم شده و در صورت‌عدم استراحت وعدم رعایت نکات مراقبتی، این پارگی افزایش می‌یابد.
  • ♦انواع مشکلات مرتبط به خانم‌ها و کمر
    در بسیاری از مواقع به خصوص میان خانم ها، درد استخوان لگن تا ساق پا ممکن است که به مشکلات زنان ارتباط داشته باشد.
  • ♦اندومتریوز
    اندومتریوز یا همان رشد کردن فضای رحم در یک موقعیت نامناسب از دیگر علت‌های ایجاد درد استخوان لگن و البته حساس شدن این ناحیه محسوب می‌شود. همچنین در برخی موارد افرادی که از درد کمر و ستون فقرات رنج می‌برند، این درد را در نواحی استخوان لگن و باسن خود احساس کنند.
  • ♦سندروم قبل از قاعدگی PMS
    از جمله حالت‌هایی که اکثر خانم‌ها قبل از پریود شدن، تجربه می‌کنند، PMS یا سندروم پیش قاعدگی است. از جمله نشانه‌های فیزیکی PMS می‌توان به درد لگن و درد عضلات و مفاصل، سردردهای شدید و … اشاره کرد. برای درمان درد لگن و مفاصل در این دوران می‌توان از انواع کپسول و داروها با تجویز پزشک استفاده کرد.
  • ♦فتق فمورال یا فتق رانی
    فتق فمورال یا رانی از جمله بیماری‌های رایج در بین خانم‌ها است که تشخیص آن به آسانی امکان‌پذیر نبوده و تنها در شرایطی که شخص به وضعیت اورژانسی دچار شود، می‌توان آن را تشخیص داد. بد نیست بدانید که فتق فمورال از جمله فتق‌های نادر بوده که در خانم‌ها بیشتر از آقایان مشاهده می‌شود. یبوست، زایمان و برداشتن وسایل سنگین، افزایش وزن سریع و… از جمله دلایل ایجاد فتق رانی یا فمورال در خانم‌ها است.
  • ♦میلوپاتی
    از دیگر علت‌های درد استخوان لگن که تا ساق پا امتداد می‌باید، میلوپاتی است. میلوپاتی به معنای این است که انواع بافت‌های عصبی درون کانال نخاع دچار آسیب شوند. آسیب‌های نخاع و همچنین آسیب‌های عصب‌هایی که در حال خارج شدن از نخاع هستند و هنوز درون کانال نخاعی قرار دارند، همه میلوپاتی نام دارند. به عنوان مثال آرتروز ستون فقرات کمری که زوائد استخوانی به سمت کانال است، اینها نیز سبب ایجاد فشار بر روی نخاع یا ریشه داخل کانال شده و باعث ایجاد این دردها می‌شوند.
    تومورها، آبسه‌ها و شکستگی‌هایی که وارد کانال نخاعی شوند و همچنین تنگی‌های کانال نخاع که ممکن است در افراد جوان تر، مادرزادی باشند و در افراد با سن بالاتر به دلیل آرتروز ایجاد شوند، از دیگر علت‌های درد لگن تا ساق پا است.
  • ♦التهاب سیاتیک
    علاوه بر موارد ذکر شده، التهاب سیاتیک از دیگر علت درد استخوان لگن تا ساق پا است. از آنجایی که ممکن است سیاتیک در ناحیه پشتی استخوان لگن دردی را به وجود آورد و تا ساق پا هدایت کند، می‌توان نتیجه گیری کرد که علت این درد التهاب سیاتیک است. البته بد نیست بدانید که امکان دارد که درد سیاتیک از قسمت کمر آغاز شود و سپس از قسمت پشتی باسن به ساق پا پخش شود.
    درد سیاتیک دردی است که از ناحیه پایین کمر شروع شده و تا قسمت باسن، پشت ران و کناره داخلی زانو، پشت ساق پا، کناره خارجی کف پا و انگشت اول و دوم پا امتداد می‌باید و در نهایت می‌توان گفت که به تمامی این قسمت‌های ذکر شده مرتبط است.
  • ♦تورشن تخمدان
    از جمله دردهای لگن که به ناحیه کشاله ران منتشر می‌شود، در صورتی که در بین خانم‌ها به صورت ناگهانی اتفاق افتاده باشد، تورشن تخمدان یا پاره شده کیست‌های تخمدان است.
  • ♦بیماری التهابی لگنی PID
    بیماری التهابی مزمنی لگنی، در واقع عفونت‌های مقاربتی هستند که به درستی درمان نشده و به مرور زمان مزمن و زیاد شده اند، در مراحل شدت یافتن و طول کشیده شدن می‌توانند دردهایی ایجاد کنند که از ناحیه لگن به پاها منتشر می‌شود.
  • ♦عفونت‌های مقاربتی در آقایان
    در بین آقایان نیز بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک یا گنوره و کلامیدیا به درستی تشخیص و درمان نشوند، چنین دردهایی را ایجاد می‌کنند.
  • ♦تحت فشار قرار گرفتن ریشه اعصاب نخاعی به دلایل مختلف
    از جمله دلایلی که سبب تحت فشار قرار گرفتن ریشه اعصاب نخاعی می‌شود، می‌توان آرتروز مفاصل ستون فقرات کمر، بیرون زدگی دیسک بین مهره‌های کمر، اسپوندیلولیستزیس، لیز خوردن مهره‌های ستون فقرات کمری، عفونت‌های استخوان‌های ستون فقرات کمری به دلیل سل یا بروسلوز، تومورها و… را نام برد. همچنین متاستاز تومور پستان و پروستات به استخوان‌های ستون مهره‌های کمری می‌تواند زوائد یا شکستگی‌هایی را به وجود آورد که این عوامل بر روی ریشه‌های عصبی که از ناحیه نخاع خارج می‌شود، فشار وارد کند.
    توجه داشته باشید که تمامی عوامل ذکر شده می‌توانند اعمال فشار کنند بر روی رشته‌های بسیار نازک و ظریفی که از ناحیه نخاع خارج می‌شوند و به اصطلاح ریشه‌های عصب نخاعی هستند و از به هم پیوستن آن‌ها تنه‌های قطور اعصاب تشکیل می‌شوند که از قسمت پایین کمر، لگن و سپس به پاها می‌روند. در صورتی که موارد ذکر شده در این قسمت اگر بر روی این رشته‌های فشار وارد کنند، باعث می‌شود که دردها از ناحیه لگن تا ساق پا منتشر شوند.
  • ♦تومورها
    تومورهای از دیگر علت‌های ایجاد درد لگن تا قسمت ساق پا هستند که خود شامل انواع مختلفی می‌باشند. از جمله این تومورها می‌توان به تومور بافت‌های عصبی، تومورهای نخاع با تومورهای بافت‌های عصبی داخل کانال نخاع، تومورهای استخوان یا بافت‌های نرم اطراف کانال نخاع، متاستاز‌هایی که به استخوان‌های مهره‌های کمری می‌رسند، مانند: سرطان سینه و پروستات و… اشاره کرد.
    ممکن است تومورها، توده‌های بسیار بزرگ و فضاگیری باشند که در ناحیه شکم، لگن یا پایین کمر، تومورهای خلف صفاقی باشند که زمانی که بسیار رشد کردند، بر روی رشته‌های عصبی فشار می‌آورند.

رایج‌ترین علائم درد استخوان لگن و باسن کدام است؟

از جمله دردهای بسیار سخت و آزار دهنده، درد استخوان لگن و باسن است که با نشانه‌های شایعی همراه است. درد استخوان لگن در اکثر مواقع به صورت یک درد عمیق با شدت زیاد که با سوزش فراوان همراه است، ظاهر می‌شود و شدت و میزان آن در بین افراد از مقدار کم تا زیاد متفاوت است.
علت درد استخوان لگن تا ساق پا که اغلب در ناحیه باسن متمرکز است، موارد بسیاری بود که در قسمت قبل به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. به صورت کلی برخی از علت‌های این درد از جمله شکستگی و عفونت مفاصل از اهمیت بیشتری برخوردار است که می‌بایست به آن توجه کنید. همچنین برخی دیگر از علل آن اعم از آتریت از شدت و درد کمتری برخوردار بوده که البته با گذشت زمان و مدت طولانی، سبب ضعیف و ناتوان شدن بیمار می‌گردد.
لازم به ذکر است بدانید که با توجه به اتفاقی که موجب ایجاد درد استخوان لگن و درد باسن در شما شده، احتمال دارد که در قسمت‌های مختلف اعم از: ران، کشاله ران، باسن، بیرون از مفصل ران، داخل مفصل ران و حتی باسن احساس درد و ناراحتی داشته باشید.
توجه داشته باشید که گاهی اوقات، درد به وجود آمده در سایر قسمت‌های بدن مانند کمر و کشاله ران نیز به قسمت لگن منتقل می‌شود. همچنین احتمال دارد که با انجام فعالیت‌های سنگین و شدید به خصوص اگر دلیل اصلی آن آرتروز باشد، درد شما بیشتر شود. بد نیست بدانید که ممکن است به همراه درد، توان حرکتی شما کمر شده و اگر در قسمت لگن از درد رنج می‌برید، به احتمال زیاد لنگ لنگان حرکت کنید.

علت درد مفصل بین ران و ساق پا

مفصل بین ران و ساق پا یا مفصل زانو، یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن است که نقش اساسی در حرکت و پشتیبانی از بدن دارد. این مفصل به واسطه قرارگیری بین استخوان ران و استخوان ساق پا، امکان انعطاف و حرکت را به بدن فراهم می‌کند. مفصل زانو از نظر ساختاری شامل استخوان ران (فمور)، استخوان ساق پا (تیبیا و فیبولا) و پدال فمور است. این مفصل با وجود ساختار پیچیده‌ای که دارد، قابلیت انجام حرکات خم و دراز کردن را فراهم می‌کند. علاوه بر آن، وجود بافت‌های مفصلی مانند غضروف، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و کپسول مفصلی، پایداری و قدرت حمایتی لازم برای این مفصل را فراهم می‌کند.
مشکلات مفصل بین ران و ساق پا می‌تواند از عوامل مختلفی نظیر آسیب‌های ورزشی، التهابات، ترمیم ناقص شکستگی، آرتروز و تغییرات سنی ناشی شود. در برخی موارد، عوامل ناچیزی مانند ناهنجاری در تراز استخوان‌ها، عدم تعادل عضلات، نقص در توانایی حمایتی ماهیچه‌ها و سایر مشکلات می‌توانند به آسیب‌ها و دردهای مفصلی منجر شوند.
علائم مشکلات مفصل بین ران و ساق پا می‌تواند شامل درد، سفتی، تورم، محدودیت در حرکت و عدم پایداری مفصل باشد. این علائم ممکن است به صورت موقت و گذرا یا مزمن و مزمن باشد و در برخی موارد، ممکن است با فعالیت‌های روزمره مختلف تشدید شود.

در صورت بروز درد استخوان لگن و ساق پا باید چه کارهایی انجام دهید؟

در قسمت‌های قبل علت درد استخوان لگن تا ساق پا را ذکر کردیم. در ادامه قصد داریم شما را با راهکارهایی که باید در صورت مبتلا شدن به این درد انجام دهید، آشنا کنیم. مهمترین راهکارها درمانی در صورت بروز درد استخوان لگن و ساق پا عبارت اند از:

  1. تشخیص
    اولین راهکار مراجعه به پزشک برای تشخیص است. در صورتی که شما بیشتر از دو هفته در ناحیه لگن و همچنین از لگن تا ساق پای خود احساس درد می‌کنید، باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید. همچنین اگر درد شما با علائم مختلف مانند کبودی و خونریزی، تب، گرم شدن بیش از اندازه مفصل ران، عدم تحمل کردن وزن خود وعدم توان کافی برای راه رفتن، التهاب، احساس ضعف در پا و… همراه است، حتما بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.
    هنگام مراجعه به پزشک، سوالات مختلفی از شما پرسیده می‌شود که این سوالات اغلب در رابطه با میزان درد و فعالیت‌هایی است که شما انجام می‌دهید. از دیگر سوالاتی که پزشک متخصص از شما در رابطه با درد جهت تشخیص می‌پرسد، این است که نشانه‌های این درد چگونه آغاز شده و به مرور زمان چه تاثیری بر روی کارهای روزانه شما داشته است. همچنین از شما خواهد پرسید که آیا شب‌ها نیز درد دارید یا خیر.
    پس از اتمام پرسش و پاسخ ها، پزشک لگن، قسمت ران و ساق پای شما را با دقت معاینه کرده تا اطلاعات آن برای تشخیص قطعی تکمیل شود. البته در برخی مواقع بسیاری از پزشکان برای اطمینان بیشتر، توصیه کرده تا آزمایش‌هایی را انجام دهید تا در صورت وجود سایر مشکلات، بتوان درمان قطعی را تجویز کرد.
  2. آزمایش
    از جمله آزمایش‌هایی که به احتمال زیاد پزشک متخصص به منظور تشخیص قطعی علل درد لگن برای شما تجویز خواهد کرد، می‌توان به انجام برخی از آزمایش های خون و همچنین اسکن MRI و سی تی اسکن اشاره کرد. آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا درد ایجاد شده در استخوان لگن تا ساق پا به دلیل عفونت یا آرتریت است.

بهترین روش‌های درمان درد استخوان لگن تا ساق پا چیست؟

با وجود آنکه به منظور درمان قطعی درد استخوان لگن تا ساق پا و باسن باید به پزشک مراجعه کرده و تشخیص و درمان قطعی از طرف متخصص تجویز شود، اما در برخی مواقع می‌توان از طرح درمان استفاده کرد. طرح درمان اغلب از چند روش مختلف ترکیب شده که از مهمترین آن‌ها می‌توان روش‌های مراقبت از خود، استفاده از انواع داروها جهت درمان، جراحی البته در برخی مواقع و فیزیوتراپی اشاره کرد. مهمترین موارد طرح درمان عبارت است از:

  • ♦راه‌های مراقبت از خویش

متخصص مورد نظر راهکارهای بسیاری برای مراقبت از خود را به شما ارائه می‌دهد. هدف اصلی از ارائه این راهکارها حضور فعال شما به عنوان بیمار در مدیریت بهتر درد استخوان لگن تا ساق پا و باسن است. از جمله این راهکارها می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • ♦کاهش یا دوری کردن از انواع کارهایی که سبب شدیدتر شدن درد استخوان لگن و باسن تا ساق پا می‌شود. مانند بالا رفتن از پله ها.
    • ♦استفاده از انواع وسایل کمکی برای حرکت و راه رفتن آسان اعم از واکر و عصا به منظور بهتر شدن توانایی حرکتی و همچنین مستقل شدن شخص بیمار
    • ♦استراحت کامل، استفاده از کمپرس یخ، قرار دادن پا در سطحی بالاتر از بدن و بستن آن از دیگر راهکارهای مراقبت از خود است که می‌توانید تا زمان مراجعه به پزشک برای کنترل درد استخوان لگن تا ساق پا و باسن استفاده نمایید.
  • ♦استفاده از روش درمان دارویی

در صورتی که شما از درد استخوان لگن و باسن رنج می‌برید، می‌توانید با مصرف برخی از داروهای خوردنی مختلف اعم از استامینوفن و سایر داروها مانند غیر استروئیدی ضد ورم، بدون نیاز به نسخه پزشک به منظور کاهش درد استخوان لگن تا ساق پا و همچنین باسن که به علت مشکلات مختلفی مانند پاره شدن لابروم، بورسیت، آرتروز و… ایجاد شده، استفاده نمایید.
علاوه بر این اگر استخوان لگن و ران شما دچار شکستگی شده، می‌توانید برای کاهش درد شدید آن و عفونتی که به دلیل شکستگی رخ داده از داروهای مخدر یا اپیوئیدها که بسیار قوی و تاثیر گذار هستند، با تجویز پزشک استفاده نمایید.
همچنین بد نیست بدانید که متخصص مربوطه انواع داروها را با در نظر گرفتن مشکل شما که بررسی و تشخیص داده شده، تجویز خواهد کرد. به عنوان مثال می‌توان گفت که برخی از داروهای ضد روماتیسمی که سبب اصلاح شدن بیماری می‌شوند، اغلب به منظور درمان عارضه روماتیسم و همچنین آنتی بیوتیک وریدی به منظور درمان برخی از عفونت‌های شدید مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ♦فیزیوتراپی

از جمله روش‌هایی که اغلب به منظور کاهش درد و همچنین درمان بسیاری بیماری‌های مربوط به درد استخوان لگن و باسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیزیوتراپی است که به عنوان قسمت مهمی از طرح درمان نیز محسوب می‌شود. در فیزیوتراپی از انواع حرکت‌های اصلاحی و همچنین برخی از تمرین‌ها به منظور زیاد شدن نیرو و توان، افزایش انعطاف‌پذیری و بهتر شدن توانایی حرکتی مفصل ران استفاده می‌گردد.
علاوه بر موارد ذکر شده فردی که به عنوان متخصص فیزیوتراپی مشغول به فعالیت است، از روش‌های دیگر اعم از ماساژ درمانی، گرما درمانی، اولتراسوند و روشی به نام یخ درمانی به منظور برطرف شدن یا کاهش ورم مفصل ران استفاده می‌نماید. البته توجه داشته باشید که متخصص فیزیوتراپی موظف است تا با در نظر گرفتن دلیل اصلی درد استخوان لگن تا ساق پا، شخص بیمار را از بهترین و ایمن‌ترین زمان شروع ورزش و سایر فعالیت‌ها آگاه نماید.

  • ♦جراحی

از دیگر روش‌های طرح درمان که در مرحله آخر وعدم کارساز بودن روش‌های قبلی، مورد استفاده قرار می‌گیرد، جراحی است. بد نیست بدانید که درمان برخی از علت‌های درد استخوان لگن و باسن می‌بایست جراحی صورت گیرد. به عنوان مثال می‌توان گفت که اغلب به منظور ترمیم انواع شکستگی‌ها از جراحی استفاده می‌شود. علاوه بر این در برخی موارد به منظور درمان مشکل آرتروز، مفصل رانی که دچار مشکل شده، به صور کامل با استفاده از روش جراحی تعویض می‌شود. لازم به ذکر است بدانید که از جراحی آرتروسکوپی مفصل ران اغلب به منظور کاهش و از بین رفتن پارگی لابروم مفصل ران استفاده می‌شود.

علت درد استخوان لگن تا انتهای پا و تیر کشیدن آن چیست؟

علت درد استخوان لگن تا ساق پا یا همان انتهای پا که با تیر کشیدن همراه است، از جمله مباحثی است که قصد داریم در این مطلب توضیحاتی را در رابطه با آن ذکر کنیم. مهمترین این علل عبارت است از:

  • ♦انواع آسیب‌ها

صدمه به عضلات، برخی تاندون ها، استخوان، سایز بافت‌های نرمی که در نواحی مفصل‌های پا قرار دارند، ممکن است سبب تیر کشیدن پاها شود. همچنین ایجاد شکستگی در استخوان لگن، استخوان ساق پا و… ممکن است سبب ایجاد دردهایی با شدت زیاد و تیر کشیدن در نواحی قسمت صدمه دیده شود. بعضی از صدمه‌هایی که به پا و مخصوص به پشت پا وارد می‌شود، ممکن است سبب ایجاد التهاب و درد بسیار زیاد شود. البته بسیاری از این صدمه‌ها قادر هستند تا بر روی گردش خون قسمت مورد نظر، تاثیر بگذارند و درد شدیدی را ایجاد کنند.

  • ♦انواع اختلال‌های نوروپاتی

دردی که به علت انواع اختلال‌های عصبی ایجاد می‌شود، اغلب با نام درد نوروژنیک معروف هستند که به عنوان یکی از علت‌های رایج تیر کشیدن پاها نیز به شمار می‌رود. هنگامی که عصب‌های تغذیه کننده دو پا که از ناحیه پشتی پا رد می‌شوند، دچار صدمه شوند، این درد به وجود می‌آید. از رایج‌ترین علت‌های تیر کشیدن پاها درد عصبی سیاتیک است که ممکن است شما نیز با آن مواجه شده باشید.
در بسیاری از موارد، بعد از نشستن‌های زیاد برای مدت طولانی، احتمال دارد که به دلیل فشار زیاد بر روی انواع رشته‌های عصبی، در پا درد زیادی به وجود آید. توجه داشته باشید که درد با شدت زیاد در پا، اغلب در ناحیه‌ای که عصب دچار صدمه شده باشد، بیشتر مشاهده می‌شود. احتمال دارد که در برخی مواقع درد ایجاد شده با بی‌حسی، خارش کم یا زیاد و سوزش همراه باشد. از دیگر علت درد استخوان لگن تا ساق پا و تیر کشیدن تا انتهای پا به دلیل صدمه‌های نوروژنیک در آن است که فقط یک قسمت پا، با توجه به نوع صدمه عصبی به وجود آمده، درگیر این مشکل می‌گردد.

  • ♦گرفتگی عضلات

پاره شدن عضلات و کشیده شدن رباط‌ها و همچنین خستگی زیاد عضلات به دلیل انجام فعالیت سنگین، ممکن است سبب تیر کشیدن لگن تا انتهای پا، مفصل بین ران و ساق به همراه ایجاد درد شدید در استخوان لگن تا ساق پا شود. در بسیاری از مواقع به دلیل نبود تعادل کافی میان الکترولیت ها، گرفتگی عضلانی ایجاد می‌شود که این امر خود سبب به وجود آمدن دردهایی با شدن زیاد در پاها می‌گردد.

از جمله مشکلاتی که سبب درگیری عضله‌ی پیریفورمیس در باسن شده و همچنین منجر به ایجاد اسپاسم می‌گردد، سندرم پیریفورمیس است. این مشکل قابلیت دارد تا دردهایی با شدت زیاد را در باسن ایجاد کند که در انت‌ها به داخل پاها منتقل نماید و سپس در مسیر عصب سیاتیک نیز ادامه پیدا می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید استخوان لگن و باسن، ساق پا و مفصل بین ران و ساق از قسمت‌های مهم پا محسوب می‌شوند که در راه رفتن و حرکت مناسب و صحیح شما تاثیر فراوانی دارند. از این رو با افزایش سن و انجام برخی از فعالیت‌های سنگین و حتی نامناسب، ممکن است مشکلاتی برای استخوان لگن و مفصل بین ران و ساق پای شما به وجود آید و نتوانید به خوبی راه بروید و حتی برخی از حرکت‌های ساده را انجام دهید.
ما در این مطلب سعی کردیم شما را با علت درد استخوان لگن تا ساق پا، روش‌های درمان، برخی از داروهای مسکن برای درد مفصل بین ران و ساق پا و استخوان لگن و… آشنا کنیم تا در صورت بروز این مشکل تا زمان مراجعه به پزشک بتوانید درد خود را کاهش دهید. در پایان به شما توصیه می‌کنیم که در صورت بروز چنین مشکلاتی حتما در اسرع وقت به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید