کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علائم پوکی استخوان در ستون فقرات

علائم پوکی استخوان در ستون فقرات؛ تشخیص به موقع برای جلوگیری از ضعف و سستی و شکستگی استخوان‌ها

پوکی استخوان از آن دسته بیماری‌هایی است که این روزها بسیاری از افراد و به خصوص سالمندان در سراسر جهان با آن مواجه هستند. این بیماری باعث ایجاد سستی و ضعف برای استخوان‌ها شده و آن‌ها را به شدت شکننده می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات آشنا کرده و سپس به این سوال پاسخ دهیم که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ برای شناخت دقیق علائم و درمان این بیماری ضرورتی است به یک کلینیک فوق تخصصی پوکی استخوان و پزشک باتجربه مراجعه کنید.

 

علائم پوکی استخوان در ستون فقرات

 

 

آیا با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات آشنا هستید؟

قبل از آن که با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات آشنا شویم، ابتدا باید ببینم پوکی استخوان یا اُستئوپوروزیس چیست و چرا برخی از افراد به آن مبتلا می‌شوند؟ شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که استخوان‌های ما در واقع بافت زنده‌ای هستند که همواره در ساختار آن‌ها تغییرات متعددی به وجود می‌آید. بدن ما به صورت دائم استخوان‌های قدیمی را جذب نموده و به جای آن استخوان‌های جدید جایگزین می‌کند.
اما زمانی که به علل مختلف استخوان قدیمی جای خود را با بافت جدید استخوان جایگزین نکند، یک بیماری به نام پوکی استخوان به وجود می‌آید. اگر بیماری به خوبی کنترل نشود، به آرامی استخوان‌ها تحلیل رفته و روز به روز نازک‌تر می‌شوند.‌ اگر به دنبال علائم این بیماری هستید، باید بگوییم اُستئو پوروزیس در واقع یک بیماری خاموش است که در ابتدا بدون هیچ علامتی در جسم ظاهر شده و به آرامی پیش می‌رود.
پس از گذشت مدتی ممکن است بیمار علائمی مانند دردهای مبهم در عضلات، استخوان‌ها و به خصوص ستون فقرات را احساس نماید. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نشده و کنترل نشود، بیمار علائم حادتری را تجربه خواهد نمود. از جمله این علائم می‌توان به دردهای شدید و ناگهانی استخوان اشاره نمود که به سایر قسمت‌های بدن کشیده نمی‌شود و در یک جا احساس می‌گردد.‌
یکی دیگر از علائم پوکی استخوان این است که با انجام فعالیت‌های سنگین، درد ستون فقرات و استخوان‌ها بسیار بیشتر شده و بین 1 هفته و تا 3 ماه نیز در بدن احساس می‌شوند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، با هر ضربه کوچکی، ممکن است دچار شکستگی استخوان شوند.
همچنین اگر به ناحیه ستون فقرات آن ها دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که قوز دارند و قد آن‌ها از آن چه که قبل از این بود کمتر شده است. این شکستگی‌ها معمولاً در قسمت باسن و مچ دست و… رخ می‌دهند و در برخی از موارد، بیمار حتی به یاد نمی‌آورد که چه اتفاقی افتاد که استخوان او دچار شکستگی شد.
اُستئو پوروزیس بیماری است که دردی به همراه ندارد، اما در عین حال می‌تواند باعث شکستگی مهره‌های ستون فقرات گردد و این شکستگی‌ها معمولاً باعث ایجاد درد می‌شوند. در این گونه مواقع بیمار با نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی، دچار درد و ناراحتی شدیدی می‌شود. این درد گاهی اوقات از سمت ستون فقرات به شکم یا پاها حرکت کرده و با استراحت، اندکی بهبود پیدا می‌کند.

 

بهترین آمپول پوکی استخوان خارجی کدام است؟

همان گونه گه پیش از این اشاره کردیم، سیستم جسم ما انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در طول زندگی به صورت مدام استخوان‌ها را بازسازی می‌نماید. اما افرادی که پا به سن می‌گذارند و یا خانم‌هایی که با چرخه قاعدگی مواجه می‌شوند، این روند در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان با مصرف برخی از داروها، روند تجزیه استخوان‌ها را کاهش بخشید و آن‌ها را تقویت کرد.
در حال حاضر برخی از پزشکان، برای بیماران خویش آمپول پوکی استخوان خارجی تجویز می‌کنند تا سلامت و استحکام استخوان‌ها آن‌ها را بهبود ببخشند. آمپول اُستئو پوروزیس معمولاً به دو صورت در بازار وجود دارند. برخی از آن‌ها از جذب مواد معدنی که در استخوان‌ها وجود دارند، توسط سلول‌های استخوان خوار جلوگیری به عمل می‌آورند. برخی دیگر از آن‌ها نیز استخوان را تقویت نموده و به استحکام آن کمک فراوانی می‌نمایند.
این که کدام یک از انواع آمپول پوکی استخوان که به آن اشاره کردیم برای شما تجویز شود، به پزشک معالج شما و شرایطی جسمی شما بستگی دارد. اگر بخواهیم به دو نمونه از بهترین آمپول اُستئو پوروزیس خارجی اشاره کنیم، از ایباندرونیت (بونیوا) و زولدرونیک اسید (زومتا، رکلاست) نام خواهیم برد.‌البته این داروها باید تحت نظر پزشک تجویز شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها عوارض فراوانی برای جسم شما به همراه خواهد آورد.

 

اصلی ترین علائم پوکی استخوان در زنان چیست؟

تحقیقات و پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که زنان بیش از مردان به اُستئو پوروزیس دچار می‌شوند. این موضوع به سبب شرایط ویژه‌ای است که جسم خانم‌ها دارد. به هر حال زنان دوره‌هایی مانند بارداری، زایمان و یائسگی را سپری می‌کنند که به صورت غیر مستقیم، به بافت استخوان آن‌ها آسیب‌هایی وارد می‌شود. بنابراین بدیهی است که بیماری پوکی استخوان در زنان شایع‌تر باشد.
ما در قسمت‌های قبل در مورد علائم پوکی استخوان در ستون فقرات، به نکات مهمی اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم به یکی از سوالات اساسی شما مبنی بر این که: علائم اُستئو پوروزیس در زنان چیست؟ پاسخ دهیم:

  1. عقب رفتن لثه‌ها: اگر بیماری پوکی استخوان زنان هنوز در مراحل ابتدایی باشد، ممکن است استخوان فک بیمار ضعیف شده و لثه‌های آن‌ها به سمت عقب حرکت کنند.
  2. شکننده شدن ناخن‌ها: خانم‌هایی که به بیماری اُستئو پوروزیس دچار هستند، بیش از سایر افراد با ناخن‌های ضعیف و شکننده مواجه می‌شوند.
  3. کوتاه شدن قد: یکی از مهم‌ترین پاسخ‌هایی که می‌توانیم به سوال “علائم پوکی استخوان در زنان چیست؟” بدهیم، کوتاه شدن قد است. در واقع با بروز این بیماری، علائم پوکی استخوان در ستون فقرات ظاهر می‌شوند و با ایجاد فشار در این قسمت، باعث کوتاه شدن قد بیمار می‌گردند.
  4. شکستگی سریع استخوان: ما در بخش اول مقاله، در مورد علائم اُستئو پوروزیس ستون فقرات صحبت کردیم و شما را با یکی از نشانه‌های این بیماری مبنی بر شکستن سریع استخوان‌ها آشنا نمودیم. حال این مشکل در جسم زنان نیز خود را به همین شکل و شیوه نشان می‌دهد. در واقع زنانی که به این بیماری دچار می‌شوند، با یک زمین خوردن ساده، یک ضربه کوچک و یا حتی عطسه و سرفه، ممکن است با شکستگی استخوان مواجه شوند.
  5. احساس درد در قسمت کمر و گردن: معمولاً خانم‌هایی که با علائم پوکی استخوان به پزشک مراجعه می‌کنند، درد شدیدی در قسمت گردن و کمر خود احساس می‌نمایند. این موضوع به سبب فشاری است که این بیماری در قسمت ستون فقرات بیمار به وجود آورده است. اگر در ستون فقرات یا کمر زنان هر نوع شکستگی اتفاق افتد، درد و ناراحتی بسیار زیادی دارد. چرا که اعصابی که در قسمت نخاع قرار دارند، به شدت با فشار مواجه می‌شوند.
  6. ‌قوز: یکی از مهم‌ترین علائم اُستئو پوروزیس ستون فقرات خانم‌ها، به وجود آمدن خمیدگی در قسمت ستون فقرات است. این خمیدگی در نهایت باعث به وجود آمدن قوز و دردهای شدید در قسمت گردن می‌گردد و حتی تنفس برخی از خانم‌ها نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه گردد.

 

آیا پوکی استخوان درمان دارد و برای رفع آن چه باید کرد؟

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که این روزها ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر نموده این است که آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تا کنون علم پزشکی، یک درمان قطعی و کامل برای این بیماری پیدا نکرده است. اما خبر خوبی که وجود دارد این است که می‌توان با مصرف داروهایی مانند بهترین آمپول اُستئو پوروزیس خارجی، بهبود سبک زندگی و تغییر در رژیم غذایی این بیماری را تا حدود زیادی کنترل نمود.
بنابراین اگر شما نیز با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات یا سایر قسمت‌های بدن خود مواجه شدید، اصلاً ناامید نشوید. نیازی نیست وب سایت‌های اینترنتی را زیر و رو کرده و به دنبال جوابی برای این سوال باشید که: آیا پوکی استخوان درمان دارد یا خیر؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک پزشک متخصص و حاذق مراجعه نموده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. چنین پزشک با تجویز داروها و راهنمایی‌هایی که در زمینه تغذیه و سبک زندگی به شما ارائه خواهد داد، روند این بیماری را در شما کاهش داده و به خوبی کنترل خواهد نمود.

 

علائم پوکی استخوان در ستون فقرات چگونه توسط پزشکان قابل تشخیص هستند؟

علائم اُستئو پوروزیس در زنان چیست؟ این علائم در جسم مردان چگونه قابل مشاهده است؟ پزشکان از چه طریقی نسبت به تشخیص این بیماری اقدام می‌کنند؟ تمامی این‌ها سوالاتی هستند که ذهن بسیاری از مبتلایان به پوکی استخوان را به خود مشغول کرده‌اند.
زمانی که شما با مشاهده علائم پوکی استخوان در ستون فقرات خود به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا از شما در مورد سابقه بیماری، نشانه‌های اُستئو پوروزیس و اولین زمانی که این نشانه‌ها را مشاهده کردید سوال خواهد پرسید.
پس از آن به سراغ آزمایشات دقیق‌تر خواهد رفت که یکی از بهترین آن‌ها، عکسبرداری با اشعه ایکس می باشد. زمانی که استخوان‌ها با این اشعه مشاهده شوند، باریک‌تر و سبک‌تر از سایر استخوان‌ها به نظر می‌رسند.
البته زمانی که پزشکان می‌توانند چنین نشانه‌های را در تصویربرداری اشعه ایکس ببینند، حدود 30 درصد از استخوان‌های بیمار تحلیل رفته و آسیب دیده‌اند. البته آزمایش دیگری نیز به نام DXA وجود دارد که به پزشکان کمک می‌کند تا به خوبی تراکم استخوان‌ها را مورد سنجش و بررسی قرار دهند.

 

رفع علائم پوکی استخوان در ستون فقرات و بهترین روش های کنترل آن

اگر هنوز هم برای یافتن پاسخ سوال خود مبنی بر این که آیا پوکی استخوان درمان دارد؟ قانع نشده‌، پس بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید. ما در این قسمت به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توان با استفاده از روش‌های اصولی و کامل، از گسترش این بیماری جلوگیری به عمل آورد و سلامتی را به جسم هدیه داد:

  • دارو درمانی

جای بسی خوشحالی است که این روزها داروهای متعددی از جمله انواع آمپول اُستئو پوروزیس خارجی و ایرانی و همچنین بسیاری از انواع قرص‌ها، در دسترس ما وجود دارند.‌ پزشکان با تجویز داروهایی مانند آلندرونات، زولدرونیک اسید، رزیدرونات، آلندرونات و… از تخریب استخوان‌ها جلوگیری نموده و باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شوند.

  • هورمون درمانی

علاوه بر تجویز بهترین آمپول پوکی استخوان خارجی و ایرانی، هورمون‌ درمانی نیز تاثیر بسیار زیادی بر کنترل و درمان این بیمار دارد. به خصوص پزشکان برای خانم‌هایی که در دوره یائسگی قرار دارند، هورمون‌هایی مانند استروژن را تجویز می‌کنند تا توسط آن بتوانند تراکم استخوان‌ها را به خوبی حفظ کنند. همچنین برای مردانی که از اُستئو پوروزیس رنج می‌برند، هورمون‌هایی مانند تستوسترون تجویز می‌گردد تا توسط آن بتواند استحکام و تراکم استخوان‌ها را بیش از پیش افزایش داد.

  • ورزش

اگر می‌خواهیم با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات خود مواجه نشوید، باید به صورت منظم و همیشگی به ورزش بپردازید. پزشکان می‌گویند تمامی افرادی که در سنین بین 19 تا 64 سالگی قرار دارند، باید در طول هفته حداقل به میزان 150 دقیقه به انجام ورزش‌هایی مانند ایروبیک، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری و… بپردازند.
اگر شما به صورت مداوم این تمرینات را انجام دهید، پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که تراکم استخوان‌های شما بهتر شده و استحکام لازم را به دست آورده‌اند.
البته اگر پزشک تشخیص داده باشد که شما به اُستئو پوروزیس مبتلا هستید، باید در مورد برنامه تمرینی که برای خود در نظر گرفته‌اید، با پزشک خود صحبت کنید. در واقع شما باید مطمئن شوید که این تمرین، برای جسم شما کاملاً مناسب است و انتخاب درستی به شمار می‌رود.

  • رژیم غذایی

بدون شک یکی از مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان به کسانی که به پوکی استخوان مبتلا شده‌اند، تغذیه سالم است. ممکن است برخی از بیماران بگویند من که دیگر به اُستئو پوروزیس مبتلا شده‌ام، پس تغذیه سالم و مصرف مواد مورد نیاز استخوان‌ها دیگر چه فایده‌ای دارد؟
در پاسخ باید بگوییم هر چند پزشکان همواره تاکید می‌کنند که قبل از مبتلا شدن به پوکی استخوان به تغذیه خود اهمیت دهید، اما این صحبت به آن معنا نیست که تغذیه سالم در دورانی که به اُستئو پوروزیس مبتلا شده‌اید مهم نیست! شما در همین دوران نیز می‌توانید با مصرف غذاهایی که سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند، سلامتی و استحکام استخوان‌های خود را بیش از پیش افزایش دهید.

  • تغییر سبک زندگی

اگر بررسی‌ها و آزمایشات نشان دهنده آن است که شما به پوکی استخوان مبتلا شده‌اید، بدانید که زمان تغییر سبک زندگی شما فرارسیده است. شما چه بخواهید و چه نخواهید، به این بیماری مبتلا شده‌اید و از حالا باید تغییرات اساسی در روند زندگی خود به وجود آورید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از شکستن استخوان‌های بدن به خصوص استخوان لگن، مهره‌های کمر و ستون فقرات خود جلوگیری نمایید. شما نباید بارهای سنگین بلند کرده و یا فعالیت‌های سنگین ورزشی انجام دهید.
همچنین در روزهایی که برف و یخبندان کوچه‌ها و خیابان‌ها را فراگرفته است، هرگز به تنهایی بیرون نروید. گاهی اوقات باید برای انجام برخی از کارهای خود از دیگران کمک بگیرید و این موضوع به نفع سلامتی شماست.‌ همچنین شما باید تغییراتی در عادت‌های غذایی و ورزشی خود به وجود آورید.
از این به بعد ورزش جزو لاینفک و جدایی ناپذیر زندگی شما خواهد بود؛ سعی کنید همیشه و تحت هر شرایطی ورزش‌های سبکی که پزشک برای شما در نظر گرفته را انجام دهید تا جسم شما روز به روز سلامت و شادابی خود را به دست آورد. علاوه بر این شما باید به تغذیه خود نیز توجه کنید؛ از این لحظه به بعد باید انتخاب‌های حساس‌تری داشته باشید. هر غذایی را که احساس می‌کنید برای سلامتی شما خوب نیست، مصرف نکنید و به جای آن موادی مانند لبنیات، سبزیجات، میو‌ه‌ها، مغزها و… را جایگزین نمایید.
علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم ممکن است متخصصان با توجه به نیاز بیمار خویش، از روش‌هایی مانند مگنت درمانی، تزریق PRP و… نیز برای درمان بیماری اُستئو پوروزیس مراجعان خویش استفاده کنند. تمامی این موارد، بستگی به شرایط بیمار و میزان پیشرفت و گستردگی پوکی استخوان در بدن او دارد.

 

سخن پایانی

این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد افرادی هستیم که با بیماری اُستئو پوروزیس دست و پنجه نرم می‌کنند و این بیماری برای آن‌ها مشکلات متعددی به وجود آورده است. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با علائم پوکی استخوان در ستون فقرات آشنا کنیم؛ همچنین در مورد بهترین آمپول اُستئو پوروزیس و شیوه‌های تشخیص این بیماری سخت گفتیم. در نهایت نیز شما را با بهترین روش‌های درمان و کنترل این بیماری آشنا کردیم.
امیدواریم مطالعه این مطالب، دیدگاه تازه‌ای برای شما مخاطبین عزیز به وجود آورده باشد. بدانید که ابتلا به پوکی استخوان پایان راه نیست و شما هنوز هم می‌توانید با مراجعه به پزشک و مراقبت از خود، زندگی سالم و طولانی را بدون هیچ مشکلی سپری کنید. پس یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کرده و بیش از هر زمان دیگری از جسم و جان خود مراقبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید