کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت تیر کشیدن پای راست

علت تیر کشیدن پای راست؛ گرفتگی، آسیب‌های محیطی و تروما، آسیب‌های عصبی ناشی از مشکلات ستون فقرات

علت تیر کشیدن پای راست که ممکن است برای شما یا عزیزانتان اتفاق افتاده باشد، موارد بسیار متعددی است. اینکه تیر کشیدن پا نشانه چیست تنها توسط متخصصین مربوطه بخصوص متخصص درد پا مجرب مشخص می‌شود. ازجمله مواردی که ممکن است علت تیر کشیدن پای راست باشد می‌توان به گرفتگی، آسیب‌های محیطی و تروما، آسیب‌های عصبی ناشی از مشکلات ستون فقرات مانند دیسک، بارداری و عوارض آن مانند سیاتیک و… اشاره نمود.

 

علت تیر کشیدن پای راست

 

 

نگاهی کلی به علت تیر کشیدن پای راست

درد شدید و تیرکشنده در ساق پای راست یا چپ ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند گرفتگی، تروما یا آسیب عصبی باشد. با اینکه دلیل درد تیرکشنده پای راست می‌تواند یک مورد زودگذر و قابل‌درمان در خانه باشد، برخی از موارد مانند علت تیر کشیدن پای راست به خاطر آسیب‌های عصبی بسیار جدی می‌باشند و باید توسط متخصصین ارتوپدی مورد تشخیص و درمان قرار بگیرد.
اگرچه این علائم به‌صورت متناوب به‌ندرت یک مورد اورژانس پزشکی است، اگر درد یا علائم تیرکشنده شدید است یا اگر به نظر می‌رسد گردش خون در پا بسیار کم یا کاملاً قطع شده است، فوراً باید با اورژانس تماس بگیرید. این وضعیت برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت دارند بسیار حساس‌تر است و سریعاً بیمار باید به اورژانس برسد تا از خطراتی مانند قطع عضو یا فلج کامل جلوگیری شود.
آنچه مهم است این است که شما با مشاهده چنین علائمی و بخصوص اگر با موارد دیگری مانند بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و … همراه بود، در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا بعد از ارزیابی‌های کامل، بهترین درمان صورت پذیرد. اگر می‌خواهید بیشتر با انواع علت تیر کشیدن پای راست و نحوه درمان تیر کشیدن پا بصورت قطعی و موثر با کمترین عوارض، آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

نقش بیان احساس شما در درمان تیر کشیدن پا

اینکه شما دقیقاً به متخصص بگویید چه احساسی دارید و شدت آن چقدر است، می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص دقیق علت تیر کشیدن پای راست و درمان مناسب برای آن نماید. درد تیرکشنده متناوب ممکن است با کمی فشار اضافی تشدید شود و یا ممکن است با احساس بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و گزگز همراه باشد. این احساسات می‌توانند در هر نقطه از یک یا هر دو پا ایجاد شوند و ممکن است حس تیر کشیدن به سمت بالا یا پایین پای شما حرکت کند.
زمانی که درد یا علائم دیگر با فشار بدتر می‌شود، ممکن است انجام فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از پله‌ها یا حتی راه رفتن روی زمین صاف برایتان سخت شود. علائم دیگری که ممکن است با این حس همراه باشد و به پزشک در تشخیص دقیق‌تر علت تیر کشیدن پای راست کمک می‌کند، عبارت‌اند از:

  • ضعف عضلانی
  • درد ناراحت‌کننده
  • گرفتگی
  • احساس تکان خوردن در پا

 

تیر کشیدن پا نشانه چیست و علت تیر کشیدن پای راست چه می‌باشد؟

همان‌طورکه پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، موارد بسیار متعددی می‌توانند در پاسخ سؤال تیر کشیدن پا نشانه چیست و علت تیر کشیدن پای راست وجود داشته باشند که تنها یک متخصص ماهر و باتجربه می‌تواند بعد از ارزیابی‌های کامل، دلیل درد تیرکشنده پای راست را به‌طور دقیق تشخیص دهد و درمان مناسب را ارائه نماید.
موارد زیر دلایل بالقوه دلیل درد تیرکشنده پای راست و پاسخی به سؤال تیر کشیدن پا نشانه چیست می‌باشند:

گرفتگی عضلات ساق پا:

کرامپ‌ها یا گرفتگی‌های عضلانی دردهای ناگهانی و شدید در عضلات مختلف بدن هستند که اغلب در ساق پا، عضلات همسترینگ یا چهار سر ران رخ می‌دهند. به همین دلیل گرفتگی عضلات ساق پا یکی از شایع‌ترین موارد دلیل تیر کشیدن پای راست می‌باشد. دلایل دقیق آن هنوز مشخص نیست، اما طبق شواهد تجربی معمولاً خستگی عضلانی یکی از عوامل اصلی است که می‌تواند منجر به گرفتگی شود.
درد گرفتگی عضلات پا ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. همچنین مدت‌زمان آن ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد، اما معمولاً بدون نیاز به مداخله پزشکی بعد از چند دقیقه از بین می‌رود.

جراحت یا آسیب‌های محیطی:

یکی دیگر از موارد دلیل درد تیرکشنده پای راست می‌تواند آسیب‌های محیطی مربوط به ماهیچه، تاندون یا رباط باشد که به دلیل ایجاد فشارهای بیش‌ازحد یا ناگهانی در ساق پا به وجود می‌آیند و ورزشکاران به‌وفور با این موضوع روبرو می‌شوند؛ بنابراین در پاسخ به سؤال تیر کشیدن پا نشانه چیست می‌توان گفت نشانه آسیب به یکی از بافت‌های نرم داخلی می‌باشد. علاوه بر تیر کشیدن ممکن است این آسیب‌ها با علائم دیگری مانند موارد زیر همراه باشند:

  • ورم
  • قرمزی یا التهاب
  • کبودی

شرایط رادیکولوپاتی:

رادیکولوپاتی به شرایطی گفته می‌شود که در اثر آن عصبی در ستون فقرات به دلایل مختلف مانند تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و … دچار فشردگی و درگیری شده است. این شرایط باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم در سراسر بدن می‌شود. رادیکولوپاتی کمری بیشتر به‌عنوان سیاتیک هم شناخته می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که عصب سیاتیک در ناحیه پایین کمر فشرده شده باشد.
البته ممکن است دردهای رادیکولوپاتی به دلیل فشردگی عصب‌های دیگر نیز رخ دهد ولی رایج‌ترین آن‌ها سیاتیک است. این فشردگی عصب می‌تواند باعث درد شدید شود که به سمت پایین پاها حرکت می‌کند و دلیل درد تیرکشنده پای راست نیز می‌تواند باشد. علائم دیگر این آسیب، عبارت‌اند از:

  • کمردرد
  • ضعف عضلانی
  • سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی در پاها یا پشت

آترواسکلروز یا PAD:

گاهی دلیل تیر کشیدن پای راست برخی از مشکلات سلامتی است که بر قلب تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، آترواسکلروز زمانی رخ می‌دهد که مواد چربی به نام پلاک در شریان‌ها، مسیر رگ را پر می‌کنند و باعث باریک شدن آن‌ها خواهند شد. درواقع منظور از PAD بیماری‌های مزمن شریان‌های محیطی است که به علت آترواسکلروز رخ می‌دهد. درنتیجه بیماری شریان محیطی به معنی باریک شدن رگ‌هایی که به قسمت پایین بدن خدمت می‌کنند، ایجاد می‌شود.
PAD علاوه بر اینکه می‌تواند علت تیر کشیدن پای راست باشد، ممکن است باعث دردهای شدید ساق پا شود که با فعالیت ساق پا می‌آید و می‌رود. درد ممکن است با گرفتگی نیز همراه باشد که می‌تواند حتی به باسن گسترش یابد.
سایر علائم PAD علاوه بر تیر کشیدن پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش رشد مو در پاها
  • پاهای سرد
  • کند شدن رشد ناخن‌های پا
  • کند شدن بهبود زخم‌های ایجاد شده در پاها
  • ریزش مو در اندام‌های دیگر مانند دست‌ها
  • اختلال در نعوظ در آقایان

نوروپاتی دیابتی:

یکی از مهم‌ترین موارد دلیل تیر کشیدن پای راست که در این شرایط درمان تیر کشیدن پا به‌طور صحیح و به‌موقع بسیار مهم است، نوروپاتی دیابتی است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند در صورت عدم کنترل صحیح این بیماری و انجام عادات غلط مانند استفاده از مواد غذایی مضر برای دیابت به‌مرور دچار آسیب‌های عصبی می‌شوند که کاملاً پیش‌رونده است و به آن نوروپاتی دیابتی نیز می‌گویند. اگر این آسیب‌های عصبی به‌موقع کنترل نشوند می‌توانند منجر به عواقب ناگواری مانند بی‌حسی کامل در پا یا فلج اندام شود.
سایر علائم نوروپاتی دیابتی نیز می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس درد
  • سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی
  • ضعف عضلانی

دیابت:

از دیگر عللی که باعث تیرکشیدن پای راست بخصوص در خانم‌ها در دوران بارداری می‌شود دیابت است که به ویژه اگر به درستی کنترل نشود، می‌تواند علائم طولانی مدت حتی بعد از زایمان ایجاد کند.

آسیب‌ها:

آسیب به استخوان، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و دیگر بافت‌های نرم در اطراف مفاصل پا می‌توانند باعث تیر کشیدن پاها شوند. شکستگی در استخوان ساق پا، لگن و دیگر استخوان‌ها می‌توانند باعث دردهای شدید و درد تیرکشنده در اطراف محل آسیب‌دیدگی شوند. آسیب‌های ناشی از استفاده‌ی بیش‌ازحد تاندون‌ها و عضلات ران و ساق پا، مکرراً باعث تیر کشیدن پاها به‌خصوص در اثر گرم نکردن بدن قبل از ورزش می‌شوند.
برخی از آسیب‌های وارده به پاها به‌خصوص در پشت پا می‌توانند باعث ایجاد تورم و درد شدید شوند. این آسیب‌ها حتی می‌توانند گردش خون ناحیه را تحت تأثیر قرار داده و درد زیادی را ایجاد کنند.

 

علت تیر کشیدن پای راست

 

اختلالات عصبی یا سایر نوروپاتی‌ها:

نوروپاتی یا اختلالات عصبی تنها به دلیل بیماری زمینه‌ای کنترل نشده دیابت رخ نمی‌دهد. علائم یا دردهای نورپاتیک یا نوروژنیک می‌توانند به دلیل کمبود مواد غذایی مانند انواع ویتامین B که برای عملکرد صحیح اعصاب در بدن مورد نیاز است یا مصرف بیش‌ازاندازه الکل و موارد دیگری ازاین‌دست رخ دهد. فتق دیسک و آسیب‌های ستون فقرات از دیگر عواملی هستند که به دلیل نوروپاتی می‌توانند علت تیر کشیدن پای راست در بارداری یا شرایط عادی باشند.
درد ناشی از اختلالات عصبی که معمولاً با عنوان درد نوروپاتیک یا نوروژنیک شناخته می‌شود یکی از علل شایع تیر کشیدن پاهاست. این درد زمانی ایجاد می‌شود که اعصاب تغذیه‌کننده‌ی پاها که از پشت پا عبور می‌کنند آسیب ببینند.

اختلالات مربوط به استخوان و مفاصل:

یکی دیگر از موارد دلیل درد تیرکشنده پای راست در بارداری یا شرایط عادی می‌تواند مشکلات اسکلتی عضلانی باشد. علت تیر کشیدن پای راست در اثر مشکلات اسکلتی عضلانی احتمالاً به دلیل یکی از موارد آرتروز لگن، مچ پا و یا زانو ایجاد می‌شود.
مفصل زانو در بدن افراد مبتلا به این اختلالات آسیب می‌بیند و دچار علائمی مانند تورم و التهاب خواهد شد. همچنین انواع دیگر آرتریت مانند نقرس که به دلیل افزایش اوره در خون ایجاد می‌شود و آرتریت روماتوئید می‌توانند از موارد دلیل درد تیرکشنده پای راست به دلیل اختلالات استخوان و مفاصل باشند.

مشکلات مربوط به ستون فقرات:

در قسمت‌های قبل نیز به‌طور پراکنده به مشکلات مربوط به ستون فقرات که می‌توانند دلیل درد تیرکشنده پای راست در بارداری باشند، اشاره کردیم. به‌طورکلی مواردی که منجر به مشکلات ستون فقرات می‌شوند و اعصاب عبوری از مجاورت مهره‌های ستون فقرات را درگیر می‌کنند، می‌توانند عامل اصلی تیر کشیدن پا باشند. ازجمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فتق دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلوز کمر
  • اسپوندیلولیستزی
  • درد سیاتیک
  • اختلالات مفصل خاجی خاصره‌ای
  • هر نوع رشد غیرطبیعی، تومور، عفونت در استخوان و یا عارضه‌های دیگر

سندرم پیریفورمیس:

دلیل درد تیرکشنده پای راست در بارداری یا حالت عادی می‌تواند سندرم پیرفورمیس باشد. این بیماری ناحیه باسن را بیشتر درگیر می‌کند و با اسپاسم‌هایی که ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به دردهای شدید و تیرکشنده در باسن شود که به پاها نیز تابش می‌کنند. دردهای ناشی از این سندرم معمولاً در امتداد عصب سیاتیک در پا یعنی تا نوک انگشتان پا ادامه ‌دارند.

اختلالات عروقی مانند واریس:

وقتی به دلایل مختلف مانند ژنتیک، افزایش سن، چاقی، بارداری و … گردش خون در اندام تحتانی دچار اختلال میشود، می‌تواند علائمی مثل تیر کشیدن پا را ایجاد نماید. عارضه‌ آترواسکلروز که قبلاً توضیح دادیم نیز از موارد مهم این اختلالات عروقی است.

بورسیت:

بورس‌ها کیسه‌های کوچکی در اطراف مفاصل هستند و از آن‌ها محافظت می‌کنند. این کیسه‌ها از مواد مایع پر شده و بین مفاصل قرار می‌گیرند تا مفصل‌ها شرایط و عملکرد بهتری داشته باشند. بورس تروکانتریک (trochanteric bursa) که در ناحیه لگن قرار دارد وقتی دچار التهاب می‌شود، درد در ناحیه لگن را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به‌صورت تیرکشنده به سمت پا نیز کشیده شود.
هر شرایطی مانند دراز کشیدن یا راه رفتن که این بورس آسیب‌دیده را تحریک کرده و فشار در این ناحیه را افزایش دهد، می‌تواند منجر به تیر کشیدن پا شود. اگرچه همه افراد ممکن است دچار این آسیب شوند، اما شیوع آن در میان خانم‌ها و افراد مسن بیشتر است.

آرتروز:

آرتروز یکی از انواع آرتریت است که می‌تواند منجر به از بین رفتن غضروف در ناحیه مفصل و تغییرات استخوانی دیگر شود. این بیماری نیز می‌تواند آسیب‌های عصبی ایجاد کند که علت تیر کشیدن پای راست در بارداری یا شرایط عادی است. آرتروز لگن و زانو دو مورد از مهم‌ترین مواردی هستند که به دلیل تحمل وزن زیاد بخصوص در افراد چاق منجر به پیشروی آسیب‌های عصبی و ایجاد علائمی مانند تیر کشیدن پا می‌شوند.

نکروز استخوان ران:

نکروز استخوان ران زمانی ایجاد می‌شود که خون‌رسانی مناسبی به سر گرد مفصل، به دلیل مواردی مثل دررفتگی استخوان یا شکستگی آن انجام نشود. در این صورت سلول‌های ناحیه مورد نظر کاملاً از بین می‌روند یا اصطلاحاً می‌میرند. درنتیجه به‌تدریج سلول‌های استخوانی از بین رفته و درد و سوزش در ناحیه پا و لگن احساس می‌شوند. اگر بیماری دچار آرتروز حاد باشد، احتمالاً متخصص ارتوپد برای درمان تیر کشیدن پا جراحی را برای تعویض مفصل تخریب شده تجویز خواهد کرد.

پوکی استخوان گذرا علت تیر کشیدن پای راست در بارداری:

یکی از مهم‌ترین دلایل دلیل درد تیرکشنده پای راست در بارداری پوکی استخوان به‌صورت زودگذر است. در زنان باردار بعد از شش ماه اول به دلیل نیاز جنین به کلسیم برای رشدش احتمال پوکی استخوان موقت بسته به شرایط بدن مادر وجود دارد.
این حالت می‌تواند درد شدیدی را در جلوی ران و حالت تیر کشنده را در پشت ساق پا ایجاد کند. برخلاف بیماری مزمن پوکی استخوان حالت موقت آن می‌تواند با انجام برخی اقدامات درمانی و مدیریت مناسب درمان شود.

شکستگی استخوان لگن:

مورد دیگری که می‌تواند دلیل تیر کشیدن پای راست باشد، شکستگی استخوان ناحیه لگن در در یک چهارم قسمت بالای استخوان فمور یا استخوان ران در نقطه اتصال آن به حفره لگن خاصره است.

 

علت تیر کشیدن پای راست

 

بهترین روش‌های درمان تیر کشیدن پا بعد از تشخیص علت تیر کشیدن پای راست

بهترین روش درمان تیر کشیدن پا توسط متخصص ارتوپد و زمانی مشخص می‌شود که دلیل تیر کشیدن پای راست یا چپ مشخص گردد. گاهی گرفتگی عضلات پا موقتی است و درمان نیاز به مراجعه به متخصص ندارد و بدون مداخله پزشکی انجام خواهد شد ولی گاهی یک دلیل جدی دارد و باید بصورت تخصصی درمان شود.
به‌طورکلی بهترین روش‌های درمان تیر کشیدن پا عبارت‌اند از:

درمان تیر کشیدن پا با مراقبت‌های خانگی:

مراقبت‌های خانگی و اصلاح سبک زندگی بخصوص در شرایطی مانند بارداری می‌تواند در درمان تیر کشیدن پا بسیار مؤثر باشد. ازجمله مهم‌ترین این عادات عبارت‌اند از:

  • ترک سیگار
  • محدود کردن مصرف الکل
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر
  • ورزش کردن بیشتر

اگر التهاب عامل ایجاد علائم باشد، می‌توان با استفاده از یک کیسه یخ روی ناحیه مورد نظر، علائم را کاهش داد. همچنین بالا نگه‌داشتن پا در ارتفاع به کمک چند بالش و استراحت دادن به آن می‌تواند از بدتر شدن مشکل جلوگیری کند و استفاده از باندهای فشاری مناسب نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.
از طرفی دردهای ناشی از تحریک عصب سیاتیک با استفاده از سرمادرمانی در 72 ساعت اول و گرما درمانی بعدازآن، ماساژ، استفاده داروهای مسکن ضدالتهاب و تمرینات کششی می‌تواند بهبود پیدا کند.
استراحت نیز تنها برای زمان کوتاه مثلاً یک الی دو روز در صورت تجویز متخصص مناسب است و بیش از آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات شود و حتی ممکن است درد را تشدید کند. درصورتی‌که برای تسکین علائم خواستید از پدهای سرمایشی و گرمایشی استفاده کنید، دقت داشته باشید که در هر بار استفاده تنها 20 دقیقه پد را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و فاصله زمانی بین انجام این روش حداقل 2 ساعت باشد تا پوست ناحیه دردناک آسیب نبیند.

استفاده از داروهای مناسب:

اگر التهاب منجر به علائم ایجاد شده باشد درمان تیر کشیدن پا، می‌تواند استفاده از داروهای بدون نسخه یا با نسخه ضدالتهابی غیراستروئیدی باشد. در صورت گرفتگی شدید عضلات که بعد از چند دقیقه بهبود پیدا نمی‌کنند ممکن است نیاز به تزریق شل کننده‌های عضلانی وجود داشته باشد که با تجویز پزشک متخصص انجام خواهد شد.

تزریق استروئید، اوزون‌تراپی و پی آر پی:

معمولاً برای عواملی مانند آرتروز که منجر به تخریب مفاصل شده است جهت کاهش علائم شدید از تزریق استروئید، اوزون‌تراپی و یا روش پی آر پی (پلاسما درمانی) استفاده می‌شود. البته انجام این روش‌ها محدودیت دارد و تنها چند بار در سال می‌توانید این کار را انجام دهید.
منتها اگر از روش‌های نوین مانند اوزون‌تراپی و پی آر پی که در مرکز ما به‌صورت تخصصی توسط متخصصانی ماهر و باتجربه انجام می‌شود استفاده کنید علاوه بر کاهش درد، سوزش و التهاب، می‌توانید یک ترمیم هم داشته باشید و ممکن است دیگر تا آخر عمر نیازی به جراحی و تحمل عوارض آن نباشد.

استفاده از روش فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی نیز یکی دیگر از روش‌های درمان تیر کشیدن پا است. درواقع بسیاری از مواردی که دلیل تیر کشیدن پای راست هستند را می‌توان با فیزیوتراپی برطرف نمود و درنهایت شاهد بهبود علائم آن مانند کاهش تیر کشیدن پا شد. ازجمله تکنیک‌هایی که در فیزیوتراپی با این هدف انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کایروپراکتیک
  • تراکشن کمر
  • ماساژ درمانی
  • تحریک عضلانی
  • الکتروتراپی (TENS)
  • اولتراسوند درمانی
  • مگنت تراپی
  • ورزش‌های تقویتی و کششی

 

تشخیص علت تیر کشیدن پای راست چگونه انجام می‌شود؟

متخصص ارتوپد شما برای تشخیص صحیح و دقیق علت تیر کشیدن پای راست و ارائه بهترین درمان تیر کشیدن پا ابتدا پرسش‌هایی در مورد علائم ایجاد شده از شما می‌پرسد. شما نیز برای کمک به پزشک باید در این زمان کاملاً صادق باشید و آنچه واقعاً اتفاق افتاده است را بیان کنید. ازجمله سؤالاتی که ممکن است متخصص ارتوپد در این شرایط از شما بپرسد، عبارت‌اند از:

  • تیر کشیدن پا چند بار در روز رخ می‌دهد؟
  • آیا محرک‌هایی مثل دراز کشیدن یا راه رفتن می‌تواند علائم شما را بدتر کند؟
  • درد یا سوزش چه زمان‌هایی بیشتر می‌شود؟
  • در چه شرایطی درد یا سوزش کاهش پیدا می‌کند؟

علاوه بر این، متخصص سایر سوابق پزشکی فرد را بررسی می‌کند و در مورد سوابق پزشکی شخصی و بیماری‌های خانوادگی او سؤال می‌پرسد تا موارد مورد نیاز را بررسی نماید.
در مرحله بعد متخصص یک معاینه فیزیکی کامل از ناحیه آسیب‌دیده انجام می‌دهد که شامل بررسی نبض و آزمایش عملکردهای مختلف اسکلتی- عضلانی و عصبی در پای بیمار می‌باشد.
در بسیاری از موارد پزشک بعد از انجام این مراحل می‌تواند علت تیر کشیدن پای راست را شناسایی کرده و بهترین درمان تیر کشیدن پا را ارائه دهد؛ اما گاهی ممکن است به موارد دیگری مشکوک باشد که برای تشخیص دقیق و نهایی نیاز به انجام یک سری آزمایشات مانند تصویربرداری با اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون و… باشد.

 

علت تیر کشیدن پای راست

 

چه زمانی باید برای تشخیص علت تیر کشیدن پای راست به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طورکه قبلاً نیز گفتیم برخی از علل درد یا تیر کشیدن ساق پا، مثل گرفتگی و آسیب‌های جزئی عضلانی بخصوص در ورزشکاران، نیازی به مراقبت‌های تخصصی پزشکی ندارند. علائم در این شرایط معمولاً با بهبودی ناحیه آسیب‌دیده به‌خودی‌خود از بین می‌روند.
بااین‌حال، در صورت وجود صدمات شدید مانند شکستگی یا ادامه‌دار شدن علائمی مانند تیر کشیدن یا درد و سایر موارد گفته‌شده در متن بهتر است خوددرمانی نکنید و حتماً در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین دلایل این علائم آسیب‌های عصبی هستند که کاملاً پیش‌رونده می‌باشند و هرچه زودتر تشخیص داده شوند بهتر می‌توان آن‌ها را کنترل نمود و روند پیشروی را کاهش داد.

 

بررسی علت تیر کشیدن پای راست در بارداری

بسته به اینکه علت تیر کشیدن پای راست در بارداری یا شرایط عادی چه موردی باشد درمان‌های مختلفی وجود دارد. با وجود اینکه شایع ترین علت این مشکل در بارداری تحت فشار قرار گرفتن رشته‌های عصبی لگن و پایین کمر به علت بزرگ شدن رحم است، اما ممکن است حتی در بارداری علل دیگری وجود داشته باشد که در صورت مزمن شدن و غفلت از پیگیری علت آن توسط پزشک در زمان مناسب باعث ایجاد عوارضی در فرد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما این موارد با پزشک در میان گذاشته شود.
یکی از عوارض بسیار رایج در دوران حساس بارداری که بسیاری از مادران را درگیر می‌کند و از شکایت‌های شایع مادران به متخصصان زنان می‌باشد، تیر کشیدن پا و درد پاها است. گاهی این علائم به قدری شدید هستند که مادر حتی مجبور می‌شود به متخصص ارتوپد نیز مراجعه نماید. تا زمانی که این علائم قابل تحمل باشند و علائم دیگری با آن‌ها همراه نباشد معمولاً خطر خاصی ایجاد نمی‌کنند و علت اصلی همان شرایط بارداری است.
در بارداری به دلیل افزایش وزن و بزرگ شدن رحم که به خاطر وزن گیری و رشد جنین است فشار درون لگن و شکم افزایش پیدا خواهد کرد و رحم بزرگ شده می‌تواند روی رشته‌های عصبی که از پایین کمر شروع می‌شود و از خلف لگن عبور می‌کند تا به پاها برسد، فشار وارد کند و این فشار وارد شده می‌تواند منجر به نوروپاتی‌های محیطی حاصل از فشار شود و این آسیب دیدگی رشته‌های عصبی تحت فشار برحسب اینکه کدام رشته عصبی تحت تاثیر قرار گرفته است می‌تواند منجر به تغییرات حسی در پای راست یا چپ شود. این تغییرات حسی میتواند شامل سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، احساس کرختی و حتی گرفتگی در پای راست یا پای چپ شود.
معمولاً مهم‌ترین عواملی که به‌عنوان دلیل تیر کشیدن پای راست در بارداری رخ می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • کمبود برخی از ویتامین‌های مهم و ضروری یا مواد معدنی مانند کلسیم، روی، منیزیم، ویتامین B
  • افزایش بیش‌ازحد وزن
  • خستگی ناشی از بارداری و کمبود انرژی
  • فشار بیش‌ازحد به رحم به دلیل بزرگ بودن جنین یا چندقلو بودن آن‌ها و انسداد جریان خون در اندام تحتانی که به سمت قلب می‌روند و می‌تواند منجر به واریس بارداری نیز شود.
  • تغییرات شدید در هورمون پروژسترون که بر روی عضلات پا نیز تأثیر می‌گذارد.
  • کم‌آبی بدن مادر
  • عدم تحرک کافی و ورزش نکردن
  • ورزش زیادتر از حد توان در بارداری
  • استفاده از برخی داروها مانند قرص فشار
  • بارداری در سن بالا

 

بهترین روش درمان علت تیر کشیدن پای راست در بارداری

وقتی بارداری تمام شود بسیاری از این عوارض نیز به‌خودی‌خود از بین می‌روند، اما تا آن زمان بهترین راهکارهایی که عوارضی مانند پا درد و تیر کشیدن را کم می‌کند، عبارت‌اند از:

  • استفاده از کفش‌های طبی و مناسب:

در طول بارداری شما عوارض دیگری مانند تورم در پاها را نیز تجربه خواهید کرد و کفش‌های قبلی شما ممکن است برایتان نامناسب و کوچک شوند؛ بنابراین باید از کفش‌های طبی و با اندازه مناسب استفاده کنید که راحت‌تر بتوانید راه بروید و از پادرد و علائم دیگر جلوگیری نمایید.

  • تغییر پوزیشن بدن:

به‌هیچ‌وجه نباید در بارداری به مدت طولانی در یک حالت بمانید. وضعیت‌های مختلف مانند راه رفتن، نشستن و تغییر آن‌ها در فاصله کوتاه را برای کاهش علائم خود انجام دهید. بهتر است حداقل هر دو ساعت یک‌بار کمی راه بروید و به‌هیچ‌وجه به مدت طولانی در یک حالت ننشینید. حتی بهتر است در بین ساعت‌های خواب ساعت خود را تنظیم کرده و هر دو ساعت یک‌بار بلند شوید و کمی حرکت کنید.

  • انجام ورزش منظم:

بسیاری از افراد فکر می‌کنند در بارداری هرچه کمتر حرکت کنند، بهتر است. درصورتی‌که این تفکر درست نیست و باید ورزش‌های سبک مانند شنا، پیاده‌روی و دوچرخه با مشورت متخصص زنان انجام شود. همچنین می‌توانید تحت نظر یک متخصص ارتوپد از برنامه تمرینی مناسب استفاده کنید.

  • پیروی از یک رژیم غذایی مناسب:

بسیاری از مادران به دلیل کمبودهای غذایی دچار چنین عوارضی می‌شوند. مصرف زیاد مایعات بخصوص آب، استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند تا حد زیادی از این عوارض احتمالی جلوگیری کند. اگر آزمایشات شما نشان دهد که نسبت به برخی مواد ضروری مانند کلسیم دچار کمبود هستید، متخصص زنان حتماً برایتان مکمل نیز تجویز می‌کند ولی خودسرانه از مکمل‌ها استفاده نکنید.

 

سخن پایانی

همان‌طورکه مطالعه کردید دلایل بسیار متعددی می‌توانند علت تیر کشیدن پای راست یا چپ باشند. بسیار مهم است که در صورت ادامه‌دار شدن این علائم در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا با تشخیص علت اصلی بهترین درمان تیر کشیدن پا را به شما ارائه دهند. سهل‌انگاری در درمان علت اصلی به وجود آمدن این علائم می‌تواند مشکلات متعدد و جبران‌ناپذیری مانند فلج اندام و ازکارافتادگی اندام را ایجاد کند.
شما می‌توانید جهت بهترین ارزیابی علائم تیر کشیدن پای خود و تشخیص و درمان مناسب توسط متخصصان حاذق و باتجربه به مرکز تخصصی ما نیز مراجعه کنید. لینک‌های ارتباطی این مرکز در سمت چپ همین صفحه برایتان قرار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید